2006.gada
30.novembrī nr.9/3
Saeimas Prezidijam
Juridiskā komisija, pamatojoties uz Kārtības ruļļa 39.pantu, ierosina 9.Saeimā turpināt izskatīt šādus 8.Saeimā neizskatītos likumprojektus:
1) Dzīvokļa īpašumu likums (reģ.nr.1235);
2) Grozījums Krimināllikumā (reģ.nr.1658);
3) Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (reģ.nr.1659);
4) Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā (reģ.nr.1684);
5) Latvijas Baptistu Draudžu Savienības likums (reģ.nr.1689);
6) Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas likums
(reģ.nr.1690);
7) Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības likums (reģ.nr.1691);
8) Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas likums (reģ.nr. 1692);
9) Latvijas Apvienotās Metodistu Baznīcas likums (reģ.nr.1693);
10) Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (reģ.nr.1701);
11) Grozījumi Civilprocesa likumā (reģ.nr.1710);
12) Grozījumi Kriminālprocesa likumā (reģ.nr.1717);
13) Grozījumi Krimināllikumā (reģ.nr.1718);
14) Grozījums Civillikumā (reģ.nr.1725);
15) Grozījumi Bezvalstnieku likumā (reģ.nr.1743);
16) Rīgas ebreju reliģiskās draudzes likums (reģ.nr.1785);
17) Grozījumi Satversmes tiesas likumā (reģ.nr.1799);
18) Grozījums Zemesgrāmatu likumā (reģ.nr.1802);
19) Tiesu iekārtas likums (reģ.nr.1810);
20) Grozījumi Krimināllikumā (reģ.nr.1811);
21) Maksātnespējas likums (reģ.nr.1817);
22) Grozījumi Krimināllikumā (reģ.nr.1819);
23) Grozījumi Civilprocesa likumā (reģ.nr.1820);
24) Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (reģ.nr.1821);
25) Grozījumi Fizisko personu datu aizsardzības likumā (reģ.nr.1822);
26) Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (reģ.nr.1826);
27) Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (reģ.nr.1899);
28) Grozījumi Krimināllikumā (reģ.nr.1901);
29) Par nekustamā īpašuma nodošanu biedrībai Latvijas Ebreju draudžu un kopienu padome bezatlīdzības lietošanā (reģ.nr.1906);
30) Grozījums Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likumā (reģ.nr.1910);
31) Par nekustamā īpašuma atsavināšanu vides aizsardzības prasību izpildes nodrošināšanai (reģ.nr.1913).
Ar cieņu,
Juridiskās komisijas priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekts
Grozījumi Kriminālprocesa likumā
Izdarīt Kriminālprocesa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 11., 20.nr.; 2006, 4.nr.) šādus grozījumus:
1. 641.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "ir
atzīts par invalīdu" ar vārdiem "attaisnojošu iemeslu dēļ turpmāk
nespēj pildīt tiesas uzliktos pienākumus";
izteikt otro
daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja nosacīti notiesātais bez attaisnojoša iemesla nepilda tiesas
uzliktos vai kriminālsodu izpildi reglamentējošā likumā noteiktos pienākumus
vai atkārtoti izdara administratīvo pārkāpumu, par ko viņam uzlikts administratīvais
sods, tiesnesis pēc tās dzīvesvietas
iestādes iesnieguma, kurai uzdots kontrolēt nosacīti notiesātā uzvedību, var
pieņemt lēmumu par spriedumā noteiktā soda izpildīšanu nosacīti notiesātajam
vai par pārbaudes termiņa pagarināšanu līdz vienam gadam."
2. Izteikt 643.panta piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Ja nosacīti pirms termiņa
atbrīvotais bez attaisnojoša iemesla nepilda tiesas uzliktos vai kriminālsodu
izpildi reglamentējošā likumā noteiktos pienākumus vai atkārtoti izdara
administratīvo pārkāpumu, par ko viņam uzlikts administratīvais sods,
tiesnesis, pamatojoties uz tās iestādes iesniegumu, kurai uzdots kontrolēt
notiesātā uzvedību, var pieņemt lēmumu par neizciestās soda daļas
izpildi."
3. Izteikt
654.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Lēmumu par soda izpildes
režīma mīkstināšanu vai pastiprināšanu notiesātajam, kā arī lēmumu ierosināt
tiesai atbrīvot notiesāto nosacīti pirms termiņa no soda pieņem brīvības
atņemšanas iestādes administratīvā komisija."
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs
G.Grīnvalds
Likumprojekta
Grozījumi Kriminālprocesa likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kriminālprocesa likuma (turpmāk KPL) 61.nodaļa
,,Spriedumu un lēmumu izpildes laikā radušos jautājumu izskatīšana nosaka
kārtību, kādā tiek izskatīti jautājumi, kas rodas tiesas nolēmumu izpildes
laikā. KPL 641.pants nosaka kārtību, kādā tiek izskatīti jautājumi, kas
saistīti ar nosacīti notiesātajiem uzlikto pienākumu atcelšanu un nosacītas
notiesāšanas atcelšanu. KPL 643.pants nosaka kārtību, kādā tiek izskatīti
jautājumi par nosacītu pirmstermiņa atbrīvošanu no soda, kā arī kārtību, kādā
tiek izlemts jautājums par nosacītas pirmstermiņa atbrīvošanas nosacījumu
pārkāpšanu. KPL 654.pants nosaka kārtību, kādā ir pārsūdzami brīvības
atņemšanas iestādes administratīvās komisijas lēmumi, kā arī norāda, kādus
lēmumus pieņem brīvības atņemšanas iestāžu administratīvās komisijas. Šobrīd Latvijā nav neviena ārējā normatīvā akta,
kurš nosaka, kādā kārtībā ir veicama nosacīti notiesāto un nosacīti
pirmstermiņa atbrīvoto personu uzraudzība, tāpēc, lai sakārtotu tiesas
nolēmumu izpildes sistēmu šajā jomā, ir izstrādāts likumprojekts ,,Grozījumi
Latvijas Sodu izpildes kodeksā. Likumprojekts paredz noteiktu pienākumu
apjomu gan nosacīti notiesātajām, gan nosacīti pirmstermiņa atbrīvotajām
personām, kā arī tiesas nolēmumu par nosacītu notiesāšanu un nosacītu
pirmstermiņa atbrīvošanu no soda izpildes institūcijas (Valsts probācijas dienesta)
rīcību, šo pienākumu nepildīšanas gadījumā. Tā kā jautājumu, kas rodas tiesas spriedumu un
lēmumu izpildes gaitā, izskatīšanu nosaka KPL 61.nodaļa un lai nodrošinātu
likumprojekta ,,Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā (VSS-1486) un likumprojekta ,,Grozījumi
Krimināllikumā (VSS-1485) tālāku virzību, ir nepieciešams veikt grozījumus
KPL 641., 643. un 654.pantā. |
|
Normatīvā akta
projektā paredzēts: 1. KPL 641.pantā pirmajā daļā paredzēts aizstāt vārdus
,,ir atzīts par invalīdu ar vārdiem ,,attaisnojošu iemeslu dēļ turpmāk
nespēj pildīt tiesas uzliktos pienākumus. Tādējādi paredzot, ka tiesas
uzlikto pienākumu atcelšanas pamats var būt ne tikai invaliditāte, bet arī
citi attaisnojoši iemesli (piem.: ilgstoša slimība, kas neļauj pildīt
uzliktos pienākumus, specifiski darba apstākļi (piem.: uzlikts pienākums
noteiktās stundās atrasties dzīvesvietā, bet notiesātais sāk strādāt darbu
maiņās), u.c.). KPL 641.panta
otro daļu ir paredzēts izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka jautājumu par
spriedumā noteiktā soda izpildīšanu nosacīti notiesātājam tiesa var izlemt
arī tad, ja nosacīti notiesātais nepilda kriminālsodu izpildi reglamentējošā
likumā noteiktos pienākumus, kā arī tiek noteikts, ka tiesa var pagarināt
nosacīti notiesātajam noteikto pārbaudes laiku uz termiņu līdz vienam gadam,
nevis uz vienu gadu kā tas ir šobrīd. Sprieduma izpildes institūcija (Valsts
probācijas dienests) iesniegumā tiesai argumentēti pamatos, kāpēc nosacīti
notiesātajam noteikto pārbaudes laiku būtu jāpagarina, kā arī uz cik ilgu
laiku. 2. KPL 643.panta piekto daļu papildināt, nosakot, ka
tiesa var izlemt jautājumu par neizciestās soda daļas izpildi nosacīti
pirmstermiņa atbrīvotajam arī tad, ja viņš neievēro kriminālsodu izpildi
reglamentējošā likumā noteiktos pienākumus. 3. KPL 654.panta pirmā daļa tiek izteikta jaunā
redakcijā, nosakot, ka brīvības atņemšanas iestāžu administratīvo komisiju
lēmums par ierosinājumu tiesai atbrīvot notiesāto no soda izciešanas nosacīti
pirms termiņa ir patstāvīgs lēmums. Jo pēc savas būtības minētais lēmums nav
saistīts ar brīvības atņemšanas soda režīma mīkstināšanu vai pastiprināšanu,
persona netiek pārvietota no viena režīma uz citu brīvības atņemšanas soda
ietvaros, bet tiek atbrīvota no šī soda ar noteiktiem nosacījumiem. |
Normatīvā akta
projekts tiek virzīts kopā ar likumprojektiem ,,Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā un Grozījumi ,,Krimināllikumā. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar.
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar.
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekta normām nav tiešas vai netiešas ietekmes attiecībā uz dzimumu līdztiesību, jo tas vienādi attiecas gan uz vīriešiem, gan sievietēm. Normatīvā akta projekta normas veicinās efektīvu nosacīti notiesāto un nosacīti pirmstermiņa no soda atbrīvoto uzraudzības veikšanu, tādējādi veicinot sabiedrības drošību kopumā. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst.latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3.Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
6.Cita
informācija |
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Papildus ir jāizdara grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā. un Krimināllikumā. Normatīvo aktu projekti ir sagatavoti. |
2. Cita informācija. |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
5.Cita informācija. |
Nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Sabiedriskās politikas centrs ,,Providus. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi netika veikti. |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem netika veiktas. |
|
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešama jaunu institūciju veidošana. |
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ikviens indivīds savas aizskartās tiesības var aizstāvēt saskaņā ar Kriminālprocesa likuma normām. |
4.Cita informācija |
Nav. |
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
10.04.2006 9:35
1172
M.Papsujevičs
7021128, mihails.papsujevics@vpdp.gov.lv
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
A.Dementjevs |