2006. gada
22.novembrī
9/5
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa
39.panta otro daļu Izglītības,
kultūras un zinātnes komisija ierosina turpināt izskatīt 9.Saeimā šādus
likumprojektus, kuru izskatīšana 8.Saeimā nav pabeigta:
1) Grozījumi Autortiesību likumā (8.Saeimas likumprojekta
reģ.nr.1713);
2) Grozījumi Pusvadītāju izstrādājumu
topogrāfiju aizsardzības likumā (8.Saeimas likumprojekta reģ.nr.1709);
3) Grozījumi likumā Par preču zīmēm un
ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm (8.Saeimas likumprojekta reģ.nr. 1711);
4) Grozījumi Dizainparaugu likumā (8.Saeimas likumprojekta
reģ.nr.1714);
5) Patentu likums (8.Saeimas
likumprojekta reģ.nr.1775).
Ar cieņu
J.Dukšinskis
Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas
priekšsēdētāja biedrs
Likumprojekts
Grozījumi Dizainparaugu likumā
Izdarīt Dizainparaugu likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 4.panta otrajā daļā vārdus
"kas īstenots vai iekļauts kompleksā izstrādājumā" ar vārdiem
"kas īstenots vai iekļauts izstrādājumā, kurš ir kompleksa izstrādājuma
sastāvdaļa (komponents)".
2. Izteikt 48.pantu šādā redakcijā:
"48.pants.
Dizainparauga nelikumīga izmantošana
(1) Par dizainparauga nelikumīgu izmantošanu
uzskatāma dizainparauga īpašnieka izņēmuma tiesību pārkāpšana, tas ir,
dizainparauga izmantošana šā likuma 12.panta otrās daļas noteikumu izpratnē bez
īpašnieka atļaujas, ja tā notiek laikā, kad dizainparauga reģistrācija ir
spēkā.
(2) Nosakot, vai kāda darbība kvalificējama kā
dizainparauga īpašnieka izņēmuma tiesību pārkāpums, ņem vērā tikai darbības ar
izstrādājumiem, kuru ārējais veidols attiecināms uz reģistrēta dizainparauga
tiesiskās aizsardzības apjomu (8.pants), un
ievēro šā likuma 13.panta noteikumus par izņēmuma tiesību
ierobežojumiem, arī šā likuma 14.pantā minētās iepriekšlietojuma tiesības.
(3) Atbildība par dizainparauga nelikumīgu
izmantošanu iestājas, ja atbilstoši šā panta pirmās un otrās daļas noteikumiem
ir pierādīts dizainparauga pārkāpuma fakts. Atbildību par dizainparauga
nelikumīgu izmantošanu var noteikt arī tad, ja konstatē, ka dizainparauga
īpašnieka izņēmuma tiesības var tikt pārkāptas vai tiks pārkāptas drīzumā
(draudošs pārkāpums), jo atbildētājs pats vai ar citas personas (starpnieka)
palīdzību ir veicis pasākumus, kas atzīstami par sagatavošanos dizainparauga
nelikumīgai izmantošanai.
(4) Civilprocesa
likumā paredzētos pierādījumu nodrošināšanas un prasības nodrošināšanas
pasākumus var piemērot gan dizainparauga īpašnieka izņēmuma tiesību pārkāpuma,
gan draudoša pārkāpuma gadījumā.
(5) Prasību tiesā par dizainparauga nelikumīgu izmantošanu var iesniegt dizainparauga īpašnieks vai tā tiesību pārņēmējs. Licenciāts ir tiesīgs ar dizainparauga īpašnieka piekrišanu iesniegt prasību par dizainparauga nelikumīgu izmantošanu. Dizainparauga īpašnieka piekrišana nav nepieciešama, ja licenciātam tiesības izvirzīt prasību piešķirtas licences līgumā vai ja dizainparauga īpašnieks prasību neiesniedz, kaut arī licenciāts rakstveidā uzaicinājis viņu to darīt. Jebkurš attiecīgā dizainparauga licenciāts ir tiesīgs iestāties lietā un prasīt atlīdzību par zaudējumiem, kas tam radušies sakarā ar licencētā dizainparauga nelikumīgu izmantošanu.
(6) Persona, pret kuru izvirzīta prasība par dizainparauga nelikumīgu izmantošanu, nevar iebilst pret prasību, atsaucoties tikai uz to, ka dizainparaugs neatbilst dizainparaugu aizsardzības priekšnoteikumiem vai ka reģistrācijas darbība pārtraucama citu iemeslu dēļ, taču atbilstoši šā likuma 38.panta noteikumiem tā var iesniegt pretprasību par dizainparauga reģistrācijas atzīšanu par spēkā neesošu. Šajā gadījumā dizainparauga pārkāpumu var konstatēt tiktāl, ciktāl dizainparauga reģistrācija netiek atzīta par spēkā neesošu.
(7) Lietās par dizainparaugu nelikumīgu
izmantošanu jāievēro lietas dalībnieku tiesības uz komercnoslēpuma aizsardzību.
Taču, ja to attaisno lietas apstākļi, pēc prasītāja motivēta lūguma tiesa var
pieprasīt, lai atbildētājs vai cita persona, kuras rīcībā ir pretlikumīgi
izgatavoti izstrādājumi komerciālā mērogā, sniegtu informāciju par šo
izstrādājumu izcelsmi un izplatīšanas kanāliem. Minētajai informācijai atkarībā
no apstākļiem jāietver izgatavotāju (ražotāju) un izplatītāju vārdi (nosaukumi) un
adreses, kā arī ziņas par saražoto, izplatīto, saņemto vai pasūtīto
izstrādājumu daudzumu un cenu. Ja dizainparauga pārkāpuma fakts ir acīmredzams,
cietusī persona minēto informāciju ir tiesīga saņemt arī pirms prasības
iesniegšanas tiesā likumā noteiktās pierādījumu nodrošināšanas vai prasības
nodrošināšanas procedūras ietvaros.
(8) Ja dizainparauga pārkāpums vai draudošs
pārkāpums tiek pierādīts, pēc cietušās personas prasījuma tiesa samērīgi ar
pārkāpuma raksturu vai pārkāpumam veikto sagatavošanās darbu raksturu un
atbildētāja (arī draudošā pārkāpumā iesaistītās personas (starpnieka)) vainas
pakāpi taisa spriedumu ar vienu vai vairākiem šādiem pasākumiem:
1) dizainparauga nelikumīgas izmantošanas
pārtraukšana un nelikumīgas izmantošanas aizliegums;
2) pasākumu, kas atzīstami par sagatavošanos
dizainparauga nelikumīgai izmantošanai vai starpniecību dizainparauga
nelikumīgā izmantošanā, pārtraukšana un šādu pasākumu aizliegums;
3) sakarā ar dizainparauga nelikumīgu izmantošanu
nodarītā kaitējuma atlīdzināšana.
(9) Šā panta astotās daļas 3.punktu piemēro, ja
persona dizainparauga nelikumīgā izmantošanā vai ar to saistītās darbībās
iesaistījusies apzināti vai arī tai ir bijis pietiekams pamats apzināties, ka
attiecīgās darbības ir prettiesiskas. Minētā atlīdzinājuma apmēru tiesa nosaka:
1) ņemot vērā visus būtiskos lietas apstākļus,
tai skaitā negatīvās ekonomiskās sekas un zaudējumus (arī cietušās puses
neiegūto peļņu un atbildētāja negodīgi gūto peļņu), kā arī attiecīgā gadījumā
cietušajai pusei pārkāpuma dēļ nodarīto morālo kaitējumu;
2) ja faktisko kaitējuma apmēru grūti noteikt, kā maksājumu, ko aprēķina, ņemot vērā procentmaksājumus vai maksājumu summu, kuru dizainparauga īpašnieks varētu saņemt, ja atbildētājs būtu prasījis atļauju (licenci) dizainparauga izmantošanai.
(10) Tiesa pēc cietušās personas prasījuma var
noteikt pasākumus dizainparauga pārkāpumu novēršanai un turpmākai
nepieļaušanai, kuri, ja vien nav īpašu iemeslu rīkoties citādi, veicami par
atbildētāja līdzekļiem un var ietvert šādus pienākumus:
1) atsaukt vai galīgi izņemt no tirdzniecības
tīkla preces (izstrādājumus), uz kurām attiecas tiesas konstatētais
dizainparauga pārkāpums;
2) iznīcināt šīs daļas 1.punktā minētās preces;
3) iznīcināt rīkus un materiālus, kas lietoti vai
paredzēti galvenokārt pretlikumīgo izstrādājumu izgatavošanai, ja to īpašnieks
zināja vai viņam no lietas apstākļiem bija acīmredzams, ka šie rīki vai
materiāli lietoti vai paredzēti prettiesisku darbību veikšanai;
4) par atbildētāja līdzekļiem pilnībā vai daļēji publicēt vai citādi
publiskot tiesas nolēmumu plašsaziņas līdzekļos pēc tiesas ieskata.
(11) Ja to attaisno lietas apstākļi, no
tirdzniecības tīkla izņemtās preces un to izgatavošanai lietotos vai paredzētos
rīkus un materiālus var atdot dizainparauga īpašniekam, tā tiesību pārņēmējam
vai licenciātam, ja viņš tam piekrīt, vai nodot izmantošanai labdarības
nolūkiem, ja var nodrošināt, ka minētās preces, rīki vai materiāli neatgriežas
saimnieciskajā apritē un neizraisa turpmāku kaitējumu tiesīgajai pusei.
(12) Ja dizainparauga pārkāpums izdarīts tīši vai
ļaunprātīgā nolūkā, vainīgās personas saucamas arī pie administratīvās
atbildības vai kriminālatbildības.
(13) Neatkarīgi no šā panta noteikumiem prasības
par dizainparaugu pārkāpumiem var pamatot arī ar Autortiesību likuma
noteikumiem un normatīvo aktu noteikumiem par negodīgu konkurenci."
3. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Tieslietu ministrs
G.Grīnvalds
Grozījumi Dizainparaugu likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Patreizējās situācijas raksturojums |
Normatīvais akts ir nepieciešams, lai varētu veikt Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu. Papildus konstatēts, ka, pieņemot Dizainparaugu likumu, ieviesusies redakcionāla kļūda 4.panta otrās daļas formulējumā. Tādējādi šīs daļas spēkā esošā redakcija neatbilst Direktīvas 98/71/EK par dizainparaugu tiesisko aizsardzību 3.panta 3.punkta formulējumam un var tikt nepamatoti attiecināta uz dizainparaugiem, kuru objekts ir kompleksais izstrādājums kopumā, nevis uz kompleksa izstrādājuma sastāvdaļām, kā tas paredzēts Direktīvā. Šī kļūda nav līdz šim izraisījusi nopietnas sekas, jo dizainparaugu strīdi pēc šā likuma tiesās vēl nav izskatīti, tomēr kļūda steidzami jālabo. |
|
Projekts īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar dizainparaugiem. Saistībā ar minēto likums papildināts atbilstoši sekojošam Direktīvā noteiktajam: a) Direktīva paredz atbildību par dizainparauga nelikumīgu izmantošanu var noteikt ne tikai par jau notikušu pārkāpumu, bet arī par draudošu pārkāpumu; b) Direktīva papildina sankcijas, ko tiesa var noteikt par intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu, proti - atsaukt vai galīgi izņemt no tirdzniecības tīkla preces, saistībā ar kurām tiesa konstatējusi notikušu pārkāpumu c) Direktīva paredz jauna veida pasākumu tiesības uz informāciju, kas paredz konkrētas informācijas uzzināšanu par pārkāpuma preču izcelsmi/tirdzniecības kanāliem; d) Direktīva pilnveido kaitējumu atlīdzināšanu, proti papildina, ko var ietvert kaitējuma atlīdzināšanas summas pieprasījumā, piemēram, ņemot vērā visus būtiskos lietas faktorus, ieskaitot negatīvās ekonomiskās sekas, un zaudējumus, tostarp cietušās puses neiegūto peļņu un pārkāpēja negodīgi gūto peļņu, kā arī, attiecīgā gadījumā, cietušajai pusei pārkāpuma dēļ nodarīto morālo kaitējumu; e) Direktīva
paredz tiesas tiesības noteikt spriedumu publiskošanu par pārkāpēja
līdzekļiem (piemēram - laikrakstos), kas ir būtisks preventīvs pasākums. Papildus precizēta
redakcionāla kļūda 4.panta otrās daļas formulējumā, jo daļas esošā redakcija
varēja tikt nepamatoti attiecināta uz dizainparaugiem, kuru objekts ir
kompleksais izstrādājums kopumā, nevis uz kompleksa izstrādājuma sastāvdaļām. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts
konkretizē likuma normas saistībā ar dizainparaugiem, kas paplašina iespējas efektīvākai rīcībai pārkāpumu
gadījumos. Uzņēmējiem
būs vairāk paļāvības uz iespēju apkarot tiesību pārkāpējus un negodīgus
konkurentus. Sabiedrība vairāk uzticēsies konkrēto tiesību
regulējumam un intelektuālā īpašuma tiesību sistēmai kopumā,
tādējādi veicinot tiesiskas valsts attīstību. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs nākamie gadi (2007. 2009.) |
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek plānotas
izmaiņas valsts un pašvaldību budžeta
ieņēmumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu ieviešanai nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts un pašvaldību budžeta. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav jāizdod papildus normatīvie akti. |
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm. Direktīvas mērķis ir tuvināt tiesību sistēmas, lai iekšējā tirgū nodrošinātu augstu, līdzvērtīgu un viendabīgu intelektuālā īpašuma aizsardzības līmeni. Eiropas Savienības tiesību aktu normas tiks pārņemtas pilnībā. Direktīva jāievieš līdz 2006.gada 29.aprīlim. |
|
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijas
saistības Pasaules tirdzniecības organizācijas ietvaros (kontekstā ar Līgumu
par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā īpašuma tiesībām (ieskaitot kontrafaktīvu
preču tirdzniecību). |
|
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Latvija pilnīgāk
ievēros 1994.gada 15.aprīļa Līguma par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā
īpašuma tiesībām (ieskaitot kontrafaktīvu preču tirdzniecību) (Latvijas
Vēstnesis, 30.12.1998, Nr. 388/399 (1449/1460)) galvenokārt
līguma III nodaļu Intelektuālā īpašuma tiesību realizācijas nodrošināšana. |
|
1.tabula |
||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
1) Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (2004. gada 29. aprīlis) par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 157, 17/2 sēj.); 2) Komisijas
paziņojums attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 2004/48/EK
par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu 2.pantu (2005/295/EK)
(Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 94, 13/4/2005). |
|
|
|
|
2.tabula |
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
1. (48.panta trešā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 10.pants, 11.pants, 13.pants, 15.pants |
Atbilst |
|
4. (48.panta ceturtā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 12.pants |
Atbilst
|
|
4. (48.panta septītā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 8.pants |
Atbilst |
|
4. (48.panta astotā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 8.pants |
Atbilst |
|
4. (48.panta devītā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 13.pants |
Atbilst |
|
4. (48.panta desmitā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 10.pants un 15.pants |
Atbilst |
|
5. Cita informācija |
Informācija par Direktīvas 2004/48/EK transpozīciju Latvijas normatīvajos aktos. Papildus tiek izstrādāti grozījumi: 1) likumā Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm; 2) Pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju aizsardzības likumā; 3) Autortiesību likumā; 4) Augu šķirņu aizsardzības likumā; 5) Civilprocesa likumā. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
Normatīvā akta projekts 23.02.06. tika nosūtīts konsultācijām Koalīcijai Intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai (CIPR). |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Koalīcija
Intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai (CIPR) viedokli nav sniegusi. |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||
5.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta,
publicējot likumu laikrakstā Latvijas Vēstnesis pēc tā pieņemšanas.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts tiešā veidā neierobežos indivīda tiesības. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Civilprocesa likuma noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
Z.Aumeisters |
08.04.06. 8:00
1299
I.Viļuma
7099637, ieva.viluma@lrpv.lv