Rīgā
2006. gada 23.novembrī
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 39.panta
otro daļu Sociālo un darba lietu
komisija ierosina turpināt izskatīt 9.Saeimā
likumprojektu Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā
(8.Saeimas reģ.nr.1706), kura izskatīšana 8.Saeimā nav pabeigta.
Cieņā,
priekšsēdētāja
A.Barča
Likumprojekts
Grozījumi likumā Valsts sociālo pabalstu likums
Izdarīt Valsts sociālo pabalstu likumā šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma 7.1 panta
1. daļu šādā redakcijā:
7.1 pants. Bērna invalīda kopšanas pabalsts
(1) Bērna
invalīda kopšanas pabalstu piešķir personai, kas kopj bērnu, kuram Veselības un
darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir noteikusi invaliditāti un
izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem
fiziskiem un funkcionāliem traucējumiem.
2. Papildināt
likuma 9. pantu ar 5. daļu šādā redakcijā:
(5) Ja vecāku gādību zaudējušais bērns ir
sasniedzis pilngadību un pēc vispārējās pamatizglītības iegūšanas nepārtraukti
turpina mācības vispārējās vidējās vai profesionālās izglītības iestādē un ir
sekmīgs tās audzēknis, kā arī nav stājies laulībā, viņam izmaksā pabalstu
ikmēneša izdevumiem valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērā.
3. Papildināt
likuma 9. pantu ar 6. daļu šādā redakcijā:
(6) Ja vecāku gādību zaudējušais bērns ir
sasniedzis pilngadību un pēc vispārējās vidējās izglītības iegūšanas
nepārtraukti turpina mācības augstākās izglītības iestādē un ir sekmīgs tās
audzēknis, nav vecāks par 24 gadiem, kā arī nav stājies laulībā, viņam izmaksā
pabalstu ikmēneša izdevumiem valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērā.
4. Izteikt likuma
15. panta 3. daļu šādā redakcijā:
(3) Par otro bērnu ģimenē ģimenes valsts pabalsts ir 2 reizes, par trešo 3 reizes, bet par ceturto bērnu un nākamajiem bērniem 4 reizes lielāks nekā par pirmo bērnu ģimenē.
Anotācija likumprojektam
Grozījumi likumā Valsts
sociālo pabalstu likums
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs? |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Ministru kabineta informatīvais ziņojums Pārskats par bērnu stāvokli
Latvijā 2003.gadā un Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas
institūta pētījums Sociālās atstumtības riska faktoru identificēšanu trūcīgo
ģimeņu bērniem (pēc Labklājības ministrijas pasūtījuma veikts 2002. gadā)
liecina, ka vairākām bērnu grupām tiesības
uz labklājību nav nodrošinātas pat minimālajā līmenī, kā rezultātā šo grupu
bērniem veidojas ļoti augsti sociālās atstumtības riski.
Aktuālākās ar šī likuma palīdzību risināmās problēmas ir atbalsts
bērna invalīda kopšanas nodrošināšanai, uzturlīdzekļu nodrošināšana bez vecāku gādības palikušajiem bērniem,
kuri pēc pilngadības sasniegšanas turpina izglītību vispārējās izglītības
iestādēs vai augstskolu dienas nodaļās, un nabadzības riska samazināšana ģimenēm
ar bērniem. 1. Par bērna invalīda kopšanas
pabalstu
Šobrīd Latvijā
bērna invalīda kopšanas pabalstu piešķir personai, kas
kopj bērnu, kuram Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir
noteikusi invaliditāti un izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas
nepieciešamību sakarā ar smagiem fiziskiem un funkcionāliem traucējumiem, ja
minētā persona nav nodarbināta (nav uzskatāma par darba ņēmēju vai
pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo
apdrošināšanu"). Šī norma liedz Satversmes 110. pantā garantētās un
normatīvajos aktos precizētās tiesības uz ģimenes sociālo un ekonomisko
aizsardzību bērna invalīda kopšanas gadījumā. Tāpēc šāds ierobežojums
uzskatāms par Satversmē noteikto pamattiesību ierobežojumu. 2. Par uzturlīdzekļu
nodrošināšanu bez vecāku gādības palikušajiem bērniem Daļa bāreņu un bez vecāku gādības
palikušo bērnu pēc pilngadības sasniegšanas turpina izglītību vispārējās
izglītības iestādēs vai augstskolu dienas nodaļās. Tie jaunieši, kuru vecāki
gājuši bojā, saņem apgādnieka zaudējuma pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma
pabalstu, un tas ir arī finansiāls atbalsts izglītības turpināšanai. Savukārt
dzīvo vecāku bāreņi (visbiežāk to vecākiem vecāku tiesības atņemtas dzeršanas
dēļ), sasniedzot pilngadību, zaudē gan aizbildņa atbalstu, gan valsts
nodrošināto uzturnaudu. Vairs netiek nodrošināta vienādas attieksmes principa
ievērošana, ja šis vecāku pamestais bērns vēlas turpināt izglītību valsts
finansiālu atbalstu šajos gadījumos neparedz. Daļēji problēmu šobrīd risina
pašvaldības Ministru kabineta Noteikumu
par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam,
kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās (nr.
857., izd. 2005.gadā) noteiktajā kārtībā, tomēr šis risinājums nav pilnīgs,
jo neattiecas uz augstāko mācību iestāžu studentiem, turklāt atsevišķām
pašvaldībām tas rada finansiālas grūtības. Pēc VSAA
datiem šobrīd uzskaitē esošais bērnu skaits 17 gadu vecumā, par kuriem tiek
izmaksāts valsts sociālais pabalsts aizbildnim par bērna uzturēšanu, ir 768.
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka ap 40% skolēnu un
profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu turpina mācības augstskolās. Var
pieņemt, ka vidēji gadā varētu būt ap 300 no aizbildnības izaugušu bērnu,
kuriem izglītības turpināšanai nepieciešams valsts atbalsts, 5 gadu
ekspozīcijā (līdz 24 gadu vecumam, kā likumprojektā paredzēts) vienlaicīgi
ap 1500 bērnu. 3. Par nabadzības riska samazināšanu ģimenēm ar bērniem Bērni Latvijā ir pret nabadzību visneaizsargātākā grupa. Viena trešdaļa bērnu dzīvo trūkumā, bet 13% dzīvo tādā nabadzībā, kad bērniem ir nepietiekams uzturs un veselība. Pēc Labklājības ministrijas pasūtījuma Latvijas Universitātes veiktais pētījums Sociālās atstumtības riska faktoru identificēšana trūcīgo ģimeņu bērniem apliecina, ka 90% šo ģimeņu dzīvo zem krīzes iztikas minimuma. Noskaidrots, ka vislielāko nabadzības riska grupu veido ģimenes, kurās ir 3 vai vairāk bērnu un kur ir viens pelnītājs. Nabadzīgo skaita indekss trīsbērnu ģimenēs ir gandrīz trīs reizes augstāks nekā ģimenēs ar 2 bērniem. Nabadzības risku šīm ģimenēm nedaudz mazina ģimenes valsts pabalsta diferencēšana atkarībā no bērnu skaita ģimenē. Tomēr esošie ģimenes valsts pabalsta aprēķina koeficienti par trešo, ceturto un nākamajiem bērniem ir pārāk mazi, lai būtiski ietekmētu šo ģimeņu materiālo stāvokli. VSAA dati liecina, ka uz 2006. gada sākumu izmaksājamo ģimenes valsts pabalstu skaits par 2. bērnu bija 146 tūkst., par 3. bērnu bija 47 tūkst, par 4. bērnu 14 tūkst, par 5. bērnu 6 tūkst, par 6. un nākamiem bērniem 4,5 tūkst. Tā ir ap 217 tūkst. liela grupa, kurai būtu piemērojams palielināts ģimenes valsts pabalsta koeficients. Aprēķinot nepieciešamo pabalstu apjomu, jāņem vērā, ka 2005. gadā 18 gadu vecumu (pieaugušo vecumu) sasniedz 1987. gadā dzimušie, kad Latvijā bija visaugstākais dzimstības līmenis pavisam 42135 dzīvi dzimuši bērni. Turpmākajos gados tas sāks arvien straujāk kristies. Plānojot izdevumus, ir jāņem vērā, ka ar visiem augstajiem un stabilajiem dzimstības rādītājiem no 1970. gada (35 gadīgas mātes) līdz 1987. gadam (18 gadīgas mātes), pēdējos 5 gadus Latvijā vidēji gadā dzimuši tikai 20000 bērnu. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Šī likumprojekta mērķis ir nodrošināt
nepieciešamo valsts atbalstu bērna invalīda kopšanai, līdzvērtīgas iespējas visiem bez vecāku gādības palikušajiem bērniem,
kuri pēc pilngadības sasniegšanas turpina izglītību vispārējās izglītības
iestādēs vai augstskolu dienas nodaļās, un samazināt nabadzības risku ģimenēm ar bērniem. Grozījumi likumā paredz: 1. Izmaksāt bērna invalīda kopšanas
pabalstu neatkarīgi no bērna kopēja nodarbinātības; 2. Noteikt, ka bez vecāku
gādības palikušam bērnam pēc 18 gadu vecumu sasniegšanas, ja viņš mācās
vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē vai studē
augstskolā dienas nodaļā (pilna laika klātienē) un nav vecāks par 24 gadiem,
un nesaņem apgādnieka zaudējuma pensiju, ir tiesības saņemt valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu; 3. Noteikt, ka ģimenes valsts pabalsts par otro bērnu ir 2
reizes lielāks, par trešo bērnu ir 3 reizes lielāks, bet par ceturto un
nākamajiem bērniem 4 reizes lielāks nekā ģimenes valsts pabalsts par
pirmo bērnu ģimenē. |
3. Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību? |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts būtiski
neietekmē makroekonomisko vidi |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
1. Likumprojekts paredz harmonizēt likumu saskaņā ar Latvijas
Republikas Satversmes tiesas spriedumu lietā Nr. 2005-09-01 nosakot, ka bērna invalīda kopšanas
pabalsta izmaksa nav saistāma ar to, vai pabalsta saņēmējs ir, vai nav
nodarbināts (uzskatāms par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu
"Par valsts sociālo apdrošināšanu"). 2. Likumprojekts paredz visiem
bez vecāku gādības palikušajiem bērniem, neatkarīgi no tā, kādi ir apgādnieku
zaudēšanas iemesli, dot līdzvērtīgas
iespējas turpināt izglītību pēc 18 gadu vecumu sasniegšanas
gadījumos, ja jaunietis nesaņem apgādnieka zaudējuma pensiju, tiek garantētas
tiesības saņemt valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu. Tiktu novērsta
iepriekš pastāvējusī diskriminējošā situācija, arī šiem bērniem paaugstinātos
iespēja iegūt augstāku izglītību, pilnvērtīgāk sagatavoties darba tirgum un
izrauties no bezatbildīgo vecāku radītās sociāli nelabvēlīgās vides. 3. Likumprojekts
paredz, sākot ar 2007. gada 1.janvāri, būtiski palielināt ģimenes valsts
pabalstu par otro un nākamajiem
bērniem. Palielinot valsts
atbalstu daudzbērnu ģimenēm, tiks samazināts nabadzības un sociālās
atstumtības risks šajās ģimenēs augošajiem bērniem un sekmēs šo bērnu
pilnvērtīgu attīstību. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkstoši latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007. |
Nākamie trīs gadi 2008. 2009.
2010. |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
|
|
|
|
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Bērna invalīda kopšanas
pabalsts: Sociālā nodrošinājuma pabalsts: Ģimenes valsts pabalsts: |
+390 000 +630 000 +14 000 000 |
+403 800 +617 400 +14 800 000 |
+419 900 +604 800 +14 400 000 |
+432 600 +592 200 +14 000 000 |
+433 140 +592 200 +14 400 000 |
3. Finansiālā ietekme Bērna invalīda kopšanas
pabalsts: Sociālā nodrošinājuma pabalsts: Ģimenes valsts pabalsts: |
- 390 000 - 630 000 - 14 000 000 |
- 403 800 - 670 400 - 14 800 000 |
- 419 900 - 604 800 - 14 400 000 |
- 432 600 - 592 200 - 14 000 000 |
- 433 140 - 592 200 - 14 400 000 |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
|
||||
6. Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdara grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā un tam
pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos. |
2. Cita informācija |
|
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts? |
|||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
ANO Bērnu tiesību deklarācijas un ANO Konvencijas par bērnu
tiesībām precīzāka un pilnīgāka ievērošana un izpilde. |
||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu? |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas daudzbērnu ģimeņu biedrību
apvienība, Invalīdu un viņu draugu apvienība Apeirons, SO vecāku atbalsta
grupu Saules bērns, SO Rūpju bērns . |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta likumprojektu |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Notikušas tikšanās ar nevalstiskajām organizācijām un
vēlētājiem. Saņemtie daudzie individuālie telefonzvani, e-pasts liecinājuši
par sabiedrības atbalstu. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
|
5. Cita informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde? |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek radītas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts
prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts
oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
|