Likumprojekts
Grozījumi Bāriņtiesu likumā
Izdarīt Bāriņtiesu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 15.nr.) šādus grozījumus:
"7) lemj par mantojuma pārvaldīšanas un lietošanas tiesību atņemšanu, ja pārdzīvojušais laulātais bērnam piekritušo mantojumu pārvalda vai lieto nekārtīgi;"
2. Izslēgt 54.panta sestās daļas 5., 6. un 9.punktu.
3. Izteikt 57.pantu šādā redakcijā:
''57.pants. Adopcija
(1) Ja bērnu adoptē Latvijas pilsonis, nepilsonis vai ārzemnieks, kuram ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā, bāriņtiesa, kuras darbības teritorijā ir deklarēta adoptētāja dzīvesvieta, lemj par:
1) personas atzīšanu par adoptētāju;
2) bērna nodošanu adoptētāja aprūpē un uzraudzībā līdz adopcijas apstiprināšanai;
3) pirmsadopcijas aprūpes izbeigšanu bērnam;
4) adopcijas atbilstību bērna interesēm.
(2) Ja bērnu adoptē ārzemnieks, kuram nav pastāvīgās uzturēšanās atļaujas Latvijā, vai ārvalstīs dzīvojoša persona, bāriņtiesa, kura pieņēma lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, lemj par:
1) bērna nodošanu adoptētāja aprūpē un uzraudzībā līdz adopcijas apstiprināšanai;
2) pirmsadopcijas aprūpes izbeigšanu bērnam;
3) adopcijas atbilstību bērna interesēm.
(3) Ja adoptē otra laulātā bērnu, lēmumu par adopcijas atbilstību bērna interesēm pieņem tā bāriņtiesa, kuras darbības teritorijā attiecīgais vecāks dzīvo kopā ar bērnu.''
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks
Likumprojekta Grozījumi Bāriņtiesu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Bāriņtiesu likuma, kurš stāsies spēkā 2007.gada 1.janvārī, 54.panta sestā daļa paredz, ka bāriņtiesa, kura pieņēma lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, ir kompetenta pieņemt lēmumus par adopciju. Bāriņtiesu likumā ietvertais tiesiskais regulējums neparedz, ka kārtība būtu atšķirīga ārvalstu adoptētājiem un adoptētājiem no Latvijas. Ministru kabineta 2003.gada 11.marta noteikumi Nr.111 Adopcijas kārtība paredz, ka, bērnu adoptējot ārvalstu ģimenei, kompetentā pieņemt lēmumus par adopciju ir bāriņtiesa (pagasttiesa), kura ir lēmusi par bērna ārpusģimenes aprūpi, savukārt, ja bērnu adoptē adoptētāji no Latvijas, - adoptētāju dzīvesvietas bāriņtiesa (pagasttiesa). |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz nostiprināt Ministru kabineta 2003.gada 11.marta noteikumos Nr.111 Adopcijas kārtība paredzēto kārtību un iedalījumu, paredzot, ka, bērnu adoptējot ārvalstu ģimenei, kompetentā pieņemt lēmumus par adopciju ir bāriņtiesa (pagasttiesa), kura ir lēmusi par bērna ārpusģimenes aprūpi, savukārt, ja bērnu adoptē adoptētāji no Latvijas, - adoptētāju dzīvesvietas bāriņtiesa (pagasttiesa). Tādējādi visus lēmumus par adopciju, kas ir bāriņtiesas kompetencē, pieņems adoptētāju no Latvijas dzīvesvietas bāriņtiesa un šīm personām nebūs jādodas uz to bāriņtiesu, kura ir pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, kas reti kad sakrīt ar adoptētāja dzīvesvietas bāriņtiesu. Vienlaikus tiks precizēts Bāriņtiesu likuma 21.panta 7.punkts, kurā ir ieviesusies neuzmanības kļūda, kas, ja tas netiek novērsts, var radīt neparedzamas sekas, jo paredz, ka bāriņtiesa var lemt arī par mantojuma tiesību atņemšanu, nevis tikai par mantojuma pārvaldīšanas un lietošanas tiesību atņemšanu. |
3. Cita informācija |
Paredzēts, ka likums Grozījumi Bāriņtiesu likumā tāpat kā Bāriņtiesu likums stāsies spēkā 2007.gada 1.janvārī. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts tieši vai netieši neskar uzņēmējdarbības vidi. Likumprojekts paredz vienkāršot adopcijas procedūru Latvijas adoptētājiem, paredzot, ka adopcijas procesā viņiem jākontaktējas būs tikai ar sev tuvāko dzīvesvietas bāriņtiesu (piemēram, Rīgas), nevis ar citu bāriņtiesu, kas pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi (piemēram, Daugavpils). |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts nodrošinās to, lai netiktu tieši vai netieši ietekmēts iedzīvotāju dzīves līmenis, paredzot, ka adoptētājiem no Latvijas neradīsies papildus finansiāli izdevumi, jo lēmumus adopcijas procesā pieņems viņu dzīvesvietas bāriņtiesa, nevis bāriņtiesa, kas pieņēmusi lēmumu par ārpusģimenes aprūpi. Normatīvā akta projekts neierobežo dzimumlīdztiesību. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas valsts budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas valsts budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
5.Cita informācija |
- |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Bāriņtiesu un pagasttiesu darbinieku asociāciju. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Bāriņtiesu un pagasttiesu darbinieku asociācija atbalsta normatīvā akta projektu. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti, jo tiesību akta projekts paredz, ka līdz šim spēkā esošā adopcijas kārtība, par kuru jau sabiedrība ir informēta, paliks spēkā un nemainīsies. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī būs pieejams Bērnu un ģimenes lietu ministrijas mājas lapā www.bm.gov.lv, sadaļā Normatīvie akti. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ja normatīvais akts ierobežo indivīda tiesības, indivīds var Satversmes tiesas likuma noteiktajā kārtībā iesniegt Satversmes tiesā pieteikumu par lietas ierosināšanu par normatīvā akta atbilstību Satversmei (Satversmē noteikto pamattiesību aizskāruma gadījumā). Persona savas tiesības var aizstāvēt administratīvā procesa ietvaros, ja normatīvā akta piemērošanas rezultātā tiek aizskartas personas tiesības. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā un stratēģiskās plānošanas departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Baštiks |
I.Zalpētere |
S.Rāgs |
M.Dzērve |
L.Liepiņa |
20.11.06
Liepiņa
Bērnu un ģimenes lietu ministrijas
Ārpusģimenes aprūpes departamenta direktore
7356488, fax.735646, livija.liepina@bm.gov.lv