22.11.2006. 9/7
Saeimas
Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 39.pantu Valsts
pārvaldes un pašvaldības komisija nolēma ierosināt turpināt izskatīt 9.Saeimā
šādus likumprojektus:
1) likumprojektu
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums (8.Saeimas reģ.nr.1792);
2) likumprojektu
Priekšlikumu un sūdzību likums (8.Saeimas reģ.nr.1830).
Ar cieņu,
Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisijas priekšsēdētājs Māris Krastiņš
Priekšlikumu un sūdzību likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie
termini
Likumā
ir lietoti šādi termini:
1) iestāde
ikviena iestāde, kā arī persona, kas īsteno valsts pārvaldes funkcijas un
uzdevumus;
2) sūdzība
privātpersonas iesniegums, kurā privātpersona izsaka iestādei aizrādījumu par
tās kompetencē esošu jautājumu, kas ir saistīts ar valsts pārvaldes
funkciju un uzdevumu īstenošanu;
3) priekšlikums
privātpersonas iesniegums, kurā privātpersona izsaka iestādei ierosinājumu;
4) privātpersona jebkura fiziska vai privāto
tiesību juridiska persona.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma
mērķis ir veicināt privātpersonas līdzdalību valsts pārvaldē.
3.pants. Likuma darbība
(1) Likums
nosaka kārtību, kādā iestāde saņem un izskata privātpersonas sūdzību un
priekšlikumu, kā arī sniedz atbildi uz sūdzību.
(2) Šis likums neattiecas uz
informācijas pieprasījumiem, kā arī rīcību administratīvā procesa,
kriminālprocesa un civilprocesa ietvaros.
4.pants. Tiesības vērsties ar
priekšlikumu un sūdzību
Jebkurai privātpersonai ir tiesības vērsties iestādē ar priekšlikumu vai sūdzību.
5.pants. Priekšlikumu un
sūdzību izskatīšanas pamatprincipi
(1) Iestāde, izvērtējot priekšlikumu vai sūdzību un lemjot par
pasākumiem, kas veicami saistībā ar priekšlikumu vai sūdzību, ņem vērā
sabiedrības intereses un labas pārvaldības principu.
(2) Iestāde atbildi uz sūdzību sniedz iespējami ātrā laikā.
(3) Iestāde, sniedzot atbildi uz sūdzību, vērtē tās saturu, nevis
formu.
II nodaļa
Priekšlikuma iesniegšanas un izskatīšanas kārtība
6.pants. Priekšlikuma iesniegšana
(1) Priekšlikumu mutiski vai
rakstiski iesniedz iestādē, kuras kompetencē ietilpst ar priekšlikumu saistīto
jautājumu risināšana. Persona, iesniedzot priekšlikumu, to paraksta.
(2) Saņemot
mutisku priekšlikumu, iestāde to noformē rakstiski.
(3) Priekšlikumā norāda tā
saturu un pamatojumu.
(4) Priekšlikumā var norādīt
šādu informāciju:
1) priekšlikuma iesniedzējs
(fiziskajai personai vārds, uzvārds, korespondences saņemšanas vieta, kā arī
citas ziņas, kas palīdz ar viņu sazināties; juridiskajai personai nosaukums
un juridiskā adrese);
2) juridiskais pamatojums.
7.pants. Priekšlikuma
izskatīšana
(1) Iestāde saņemto priekšlikumu reģistrē, izvērtē un, ja
nepieciešams, izmanto to turpmākajā darbībā.
(2) Ja priekšlikums attiecas uz citu iestādi, iestāde, kas
saņēmusi priekšlikumu, nekavējoties pārsūta to kompetentajai iestādei un
informē par to privātpersonu, ja tā ir norādījusi šā likuma 6.panta ceturtās
daļas 1.punktā minētās ziņas.
(3) Ja persona
vēlas saņemt informāciju par priekšlikuma turpmāko virzību, tā iesniedz
iestādei informācijas pieprasījumu Informācijas atklātības likumā noteiktajā
kārtībā.
III nodaļa
Sūdzības iesniegšanas un izskatīšanas, kā arī atbildes
sniegšanas kārtība
8.pants. Sūdzības iesniegšana
(1) Sūdzību mutiski vai
rakstiski iesniedz iestādē, kuras kompetencē ietilpst ar sūdzību saistītā
jautājuma risināšana. Persona, iesniedzot sūdzību, to paraksta.
(2) Saņemot
sūdzību mutiski, iestāde to noformē rakstiski.
(3) Sūdzībā jānorāda šāda
informācija:
1) sūdzības iesniedzējs (fiziskajai
personai vārds, uzvārds, korespondences saņemšanas vieta, kā arī citas
ziņas, kas palīdz ar viņu sazināties; juridiskajai personai nosaukums un
juridiskā adrese);
2) konkrētā sūdzība un, ja
iespējams, tās juridiskais pamatojums.
(4) Sūdzībai, ja iespējams,
pievieno dokumentus vai to kopijas, kas apstiprina sūdzībā izklāstītos
faktiskos apstākļus un sūdzības pamatojumu.
9.pants. Sūdzības izskatīšana un saturs
(1) Iestāde saņemto sūdzību reģistrē, izvērtē un, ja nepieciešams,
veic atbilstošus pasākumus.
(2) Sūdzību izskata padotības kārtībā.
(3) Iestāde, sniedzot atbildi uz sūdzību pēc būtības, norāda
apsvērumus (tai skaitā juridiskos), kas ir par pamatu iestādes darbībai, lai
novērstu sūdzībā norādīto, vai bezdarbībai.
(4) Iestāde atbildi uz sūdzību sniedz rakstiski ne vēlāk kā
30 dienu laikā pēc sūdzības reģistrēšanas.
(5) Ja sūdzība
attiecas uz citu iestādi, iestāde, kas saņēmusi sūdzību, ne vēlāk kā septiņu
dienu laikā pēc sūdzības reģistrēšanas pārsūta to kompetentajai iestādei un
informē par to privātpersonu. Šajā gadījumā atbildes sniegšanas termiņu skaita
no dienas, kad sūdzību ir reģistrējusi iestāde, kas to saņēma pirmā.
(6) Iestāde par sūdzības izskatīšanas rezultātiem sūdzības
iesniedzēju informē ne vēlāk kā septiņu dienu laikā pēc sūdzības izskatīšanas
pabeigšanas.
(7) Atbildi uz
kolektīvo sūdzību nosūta privātpersonai, kura pirmā parakstījusi attiecīgo
sūdzību vai kuru ir norādījuši kolektīvās sūdzības iesniedzēji.
10.pants. Sūdzības atstāšana
bez izskatīšanas
(1) Iestāde septiņu dienu laikā pēc sūdzības reģistrēšanas informē privātpersonu par to, ka neatbildēs uz sūdzību pēc būtības, ja:
1) sūdzības
saturs ir klaji aizskarošs un izaicinošs;
2) personas prasība liek iestādei rīkoties
acīmredzami prettiesiski;
3) lietā,
par kuru iesniegta sūdzība, ir ticis pieņemts lēmums, kas nav apstrīdams vai
pārsūdzams;
4) sūdzības saturs ir nekonkrēts, tādēļ atbildes
sagatavošana pēc būtības saistīta ar nesamērīgu vai nelietderīgu iestādes
resursu izlietojumu;
5) atbilde
uz sūdzību ir sniegta iepriekš, un sūdzības saturs nesatur būtiskas izmaiņas
attiecībā uz tiesiskajiem vai faktiskajiem apstākļiem;
6) sūdzība
nav saistīta ar valsts publisko funkciju un uzdevumu izpildi.
(2) Iestāde sūdzību atstāj
bez izskatīšanas, ja nav norādīts sūdzības iesniedzējs vai ziņas, kas palīdz
sazināties ar sūdzības iesniedzēju.
IV nodaļa
Apmeklētāju pieņemšana mutisko priekšlikumu un sūdzību
iesniegšanai
11.pants. Apmeklētāju
pieņemšanas kārtība mutisko priekšlikumu un sūdzību iesniegšanai
(1) Apmeklētāju
pieņemšanas laiku un kārtību nosaka iestādes vadītājs. Informācijai par
pieņemšanas laikiem un kārtību ir jābūt pieejamai iestādē (telpā, kas ir
pieejama jebkuram iestādes apmeklētājam) un tās oficiālajā mājas lapā
internetā.
(2) Iestāde
nodrošina, ka apmeklētājus pieņem periodiski, taču ne retāk kā reizi mēnesī.
Ar šā
likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Iesniegumu, sūdzību un
priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 23.nr.; 1999,
24.nr.; 2001, 10.nr.).
Tieslietu
ministrs
G.Grīnvalds
Priekšlikumu un sūdzību likuma projekta
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
1994. gada 27. oktobrī pieņemtais
likums Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās tika izdots ar mērķi nodrošināt Latvijas Republikas
Satversmes 104.pantā noteiktās tiesības vērsties valsts un pašvaldību
iestādēs ar iesniegumiem un saņemt atbildi pēc būtības. Tā regulējums
attiecas uz visa veida valsts un pašvaldību iestādes saņemtajiem
iesniegumiem, t.sk. arī uz informācijas pieprasījumiem un iesniegumiem, kas
ir vērsti uz administratīvā akta izdošanu vai faktiskās rīcības veikšanu. 1998. gada 29. oktobrī ar Informācijas
atklātības likuma pieņemšanu no likumā Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās regulējamo jautājumu
loka faktiski pazuda tie iesniegumi, kas ir informācijas pieprasījumi.
Savukārt līdz ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanos 2004. gada 1.
februārī likumā Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība
valsts un pašvaldību institūcijās regulējamo jautājumu loks būtiski
samazinājās, jo Administratīvā procesa likums noteica iesniegumu, kuru
rezultātā tiek uzsākts administratīvais process iestādē, izskatīšanas
kārtību. Lai apzinātu tos jautājumus, kurus
joprojām regulē likums Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas
kārtība valsts un pašvaldību institūcijās, un lai noskaidrotu nepieciešamību
izdarīt izmaiņas normatīvajā regulējumā, Ministru prezidents 2004. gada 25.
februārī ar rīkojumu Nr. 71 Par darba grupu privātpersonu iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtības regulējuma pilnveidošanai
izveidoja darba grupu, kuras vadību uzticēja Tieslietu ministrijai. Pēc
rūpīgas Latvijas Republikas tiesiskās situācijas un ārvalstu pieredzes
analīzes darba grupa nonāca pie šādiem secinājumiem: 1) tikai likumā
Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās ir paredzēts, ka valsts un pašvaldību iestādei,
nodrošinot Satversmes 104. pantā ietvertās tiesības, ir pienākums izskatīt
tos iesniegumus, kas ir sūdzības un priekšlikumi; 2) likuma Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās sākotnējais mērķis radīt vispārīgu regulējumu iesniegumu
izskatīšanai valsts un pašvaldību iestādēs vairs nav aktuāls, jo tādu
iesniegumu kā informācijas pieprasījumu un iesniegumu, kuru rezultātā iestādē
tiek uzsākts administratīvais process, izskatīšana ir detalizēti noregulēta
Informācijas atklātības likumā un Administratīvā procesa likumā. Turklāt,
ņemot vērā Informācijas atklātības likumā un Administratīvā procesa likumā
iestrādātos atšķirīgos mērķus un iesniegumu izskatīšanas kārtību, likums
Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās principā vairs nevar pretendēt uz to, ka tas būtu
uzskatāms par jumta likumu iesniegumu izskatīšanai valsts un pašvaldību
iestādēs; 3) ņemot vērā likuma Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās sākotnējo mērķi,
likums Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās nepietiekami detalizēti regulē sūdzību un
priekšlikumu jautājumus, kā rezultātā vairākas personas ļaunprātīgi izmanto
likumu Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās, tādējādi būtiski kavējot un traucējot valsts un
pašvaldību iestāžu darbību; 4) ņemot vērā nepieciešamību pārstrādāt likumu
Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās pēc būtības, ir nepieciešams jauns likums par
sūdzībām un priekšlikumiem, tāpat ir nepieciešams izdarīt grozījumus
Informācijas atklātības likumā, paredzot informācijas izsniegšanas termiņus,
kā arī paplašinot jēdziena informācija saturu, proti, atsevišķos gadījumos
attiecinot to arī uz nedokumentētu informāciju. Izstrādājot Priekšlikumu un sūdzību
likuma projektu (turpmāk Likumprojekts), darba grupa konstatēja, ka
Latvijas Republikā ieviestā sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība ir
unikāla un raksturīga tikai postpadomju valstīm. Citas valstis vai nu vispār
neatzīst tā sauktās petīcijas tiesības, proti, tiesības vērsties valsts un
pašvaldību iestādē ar sūdzību un priekšlikumu par jebko, kas ir saistīts ar
valsts pārvaldi, t.sk. arī par jautājumiem, kas personu tieši neskar, par ko
personai nevar būt arī netiešas intereses un kā rezultātā persona bieži vien
negūst ne tiešu, ne arī netiešu labumu, piemēram, personai adresēta
administratīvā akta veidā, vai nu, ja arī atzīst, tad sūdzību un priekšlikumu
uzklausīšanu uztic atsevišķam veidojumam ombudam. Tomēr, neraugoties uz to,
ka citās valstīs izpratne par priekšlikumiem un sūdzībām un to izskatīšanas
kārtību ir atšķirīga, darba grupa uzskatīja, ka Latvijas Republikas tiesiskā
sistēma tāpēc nebūtu maināma. Tieši pretēji izpratne par sūdzībām un
priekšlikumiem un to lomu publiskajā pārvaldē būtu jāsaglabā un jānostiprina.
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts pilnībā novērš darba
grupas konstatētās problēmas un tiesību normu kolīzijas, kas ir atklātas,
piemērojot likumu Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība
valsts un pašvaldību institūcijās. Likumprojekts ievieš jaunu mūsdienīgu
kārtību sūdzību un priekšlikumu izskatīšanā. Proti, Likumprojekts precizē
jēdzienu sūdzība un priekšlikums saturu, tādējādi nošķirot tos no citiem
iesniegumu veidiem. Ar sūdzību Likumprojekts saprot tādu privātpersonas iesniegumu,
kurā privātpersona izsaka aizrādījumu iestādei par tās kompetencē esošajiem
jautājumiem. Savukārt ar priekšlikumu Likumprojekts saprot tādu
privātpersonas iesniegumu, kurā privātpersona izsaka ierosinājumu iestādei.
Tāpat Likumprojekts, atsaucoties uz vairākos zinātniskos pētījumos
izdarītajiem aizrādījumiem (Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes
Cilvēktiesību institūts, Informācijas pieejamība Latvijā: Tiesību aktu
izvērtējums, jur.red. M.Mits. Pieejams: http://www.humanrights.lv/frames_l.htm?menu/hri_l.htm, Sabiedrība par atklātību DELNA, Austere,
L., Informācijas pieejamība valsts un pašvaldību iestādēs, Rīga, 2003.
Pieejams: http://test.delna.lv/uploads/Petijumi_9.pdf, Sabiedrība par atklātību DELNA, Informācijas
pieejamība valsts un pašvaldību iestādēs, Rīga, 2000. Pieejams: http://www.delna.lv/?sec=94
), ir precizējis arī jēdziena iestāde saturu. Rezultātā Likumprojekts
attiecas uz visām personām, kas rīkojas valsts vārdā vai kas īsteno valsts
pārvaldi. Tas nozīmē, ka, piemēram, arī valsts kapitālsabiedrībām un
privātpersonām būs pienākumus ievērot šo likumu, ja vien tās veic kādu
valstij raksturīgu funkciju.
Atkarībā no tā, kāds ir iesnieguma saturs sūdzība vai priekšlikums,
ir atkarīga arī iestādes rīcība. Priekšlikuma saņemšanas gadījumā iestādes
pienākums ir to izvērtēt un atbilstoši nepieciešamībai to izmantot turpmākajā
darbībā. Informāciju par to, vai un kā iestāde ir izmantojusi attiecīgo priekšlikumu,
ir saņemama atbilstoši Informācijas atklātības likumam.
Sūdzības saņemšanas gadījumā iestādei ne tikai ir jāizvērtē attiecīgā
sūdzība, bet arī jāveic nepieciešamās darbības, lai novērstu sūdzībā
norādīto. Atbildi uz sūdzību (piemēram, par iestādes uzsāktajiem pasākumiem
sūdzības sakarā) sniedz ne vēlāk kā 30 dienu laikā. Savukārt informāciju par
sūdzības izskatīšanas rezultātiem sniedz pēc sūdzības izskatīšanas
pabeigšanas. Idejas pamatā ir prakse, kas pierāda, ka bieži vien uz sūdzībā
norādīto nav iespējams reaģēt un vēl arī sniegt informāciju par attiecīgo
reakciju 15 dienu laikā. Tāpat prakse pierāda, ka sūdzībā norādītā novēršana
un informēšana par to nav iespējama arī 30 dienu laikā. Piemēram, Rīgas
pilsētas iedzīvotāju neapmierinātība, kas izpaužas sūdzību veidā, ar Rīgas
pilsētas slikto smaržu atsevišķos rajonos, nav iespējams novērst ne 15, ne
arī 30 dienu laikā. Maksimums, ko šajā laika periodā ir iespējams izvērtēt,
vai iestāde, kurai ir sūdzējušies, spēj ko darīt šajā sakarā un, ja spēj, kā
tas ir sasniedzams. Tomēr rezultāts, piemēram, normatīvā akta pieņemšana par
slikto smaržu Rīgas pilsētā būs iespējama krietni vēlāk. Tādējādi, lai, no
vienas puses, nodrošinātu privātpersonas tiesības piedalīties valsts pārvaldē
un izteikties par jautājumiem, kas viņai ir svarīgi, un lai, no otras puses,
nodrošinātu, ka iestāžu darbs netiek nepamatoti kavēts, rakstot atbildes uz
iesniegumiem, kurus pēc būtības nav iespējams ne izskatīt, ne arī ko būtisku
izdarīt sūdzības sakarā tik īsā laikā, Likumprojektā ir noteikts, ka iestāde
sniedz divas atbildes. Pirmajā atbildē, kas tiek sniegta ne vēlāk kā 30 dienu
laikā no sūdzības reģistrēšanas dienas, informē par uzsāktajiem vai
plānotajiem pasākumiem sūdzības sakarā. Otrajā atbildē, kas tiek sniegta pēc
attiecīgo pasākumu un sūdzības izskatīšanas pabeigšanas, norāda iestādes
veikto pasākumu rezultātus. Iestāde var sniegt arī vienu atbildi 30 dienu
lakā no sūdzības reģistrēšanas dienas, ja šajā laikā sūdzības izskatīšana ir
pabeigta.
Likumprojekts paredz tiesības iestādei neatbildēt uz sūdzību pēc
būtības, ja sūdzības saturs ir klaji aizskarošs un izaicinošs, atbilde ir jau
sniegta, personas prasība liek iestādei rīkoties acīmredzami prettiesiski vai
sūdzība nav saistīta ar valsts publisko funkciju un uzdevumu izpildi. Šādas
tiesības iestādei darba grupa uzskatīja par nepieciešamām, lai nepieļautu
petīcijas tiesību ļaunprātīgu izmantošanu, kas ne tikai kavē iestādes darbu,
bet arī faktiski traucē citām privātpersonām īstenot savas petīcijas tiesības.
Likumprojekts saglabā apmeklētāju pieņemšanas pienākumu ar mērķi
saņemt privātpersonu mutvārdu priekšlikumus un sūdzības ar to atrunu, ka to,
kas pieņem un kā pieņem, nosaka iestādes vadītājs. |
3. Cita informācija |
Darba grupā bez Tieslietu ministrijas amatpersonām bija piesaistīti citu iestāžu
pārstāvji, vairāki nozarē atzīti eksperti, kā arī nevalstisko organizāciju
pārstāvji. To vidū - J.Briede (Augstākās tiesas Administratīvo lietu
departamenta senatore), V.Dadeka (Nejēdzību novēršanas biroja vadītāja),
A.Dravnieks (Latvijas Universitātes lektors), M.Knoks (Valsts civildienesta
pārvaldes Civildienesta kontroles departamenta vadītājs)R.Putnis
(sabiedriskās organizācijas Sabiedrība par atklātību Delna valdes priekšsēdētājs). |
I. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
makroekonomisko vidi neietekmē. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu neietekmē. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts nerada
sociālas sekas. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts nerada ietekmi uz vidi. |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Pieņemot Likumprojektu, ir jāizstrādā grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa četrpadsmitajā "f"
nodaļā. Likumprojekts neparedz deleģējumu Ministru
kabinetam izdot noteikumus. Likumprojekts paredz iestāžu vadītājiem
pienākumu noteikt apmeklētāju pieņemšanas laikus un kārtību. |
2. Cita informācija |
Tā kā līdz ar Likumprojekta spēkā stāšanos
zaudēs spēku likums Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība
valsts un pašvaldību institūcijās, zaudēs spēku Ministru kabineta 1995. gada
18. maija noteikumi Nr.99 Noteikumi
par iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu lietvedību valsts un pašvaldību
institūcijās. Pieņemot
Likumprojektu, būtu jāizvērtē nepieciešamība izstrādāt vienotu regulējumu
dokumentu lietvedībai valsts pārvaldes iestādēs. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā ietvertās normas nav saistītas ar
Latvijas Republikas saistībām pret Eiropas Savienību. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojektā ietvertās normas nav saistītas ar
Latvijas Republikas saistībām pret citām starptautiskajām organizācijām. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojektā ietvertās normas nav saistītas ar
saistībām, kas izriet no Latvijas Republikai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts nav saistīts ar Eiropas Savienības
normatīvajiem aktiem vai citiem tās tiesību avotiem. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
5. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekta izstrādē tika iesaistīts biedrības Sabiedrība
par atklātību Delna pārstāvis. Likumprojekta
saskaņošanas gaitā tika ņemti vērā biedrības Sabiedriskās politikas centra
Providus ierosinājumi. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Likumprojekta izstrādē iesaistītā biedrība Sabiedrība par atklātību
Delna atbalsta Likumprojektu. Biedrība Sabiedriskās politikas centrs
Providus atzinīgi novērtē likumprojekta ieceri un likuma Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās nomaiņu ar pašreizējai situācijai piemērotu un izsvērtu
normatīvo aktu, kas, nodrošinot personu tiesības līdzdarboties pārvaldes
darbā, vienlaikus gādā arī par iestāžu darba efektivitāti. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Par likumprojektu un tā saturu nav notikuši informēšanas pasākumi vai
sabiedriskās domas noskaidrošana. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekta izstrādē nebija pieaicināti starptautiski konsultanti. |
5. Cita informācija |
Likumprojekta izstrādē tika izmantoti šādi zinātniskie pētījumi un
publikācijas: Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūts, Informācijas
pieejamība Latvijā: Tiesību aktu izvērtējums, jur.red. M.Mits. Pieejams: http://www.humanrights.lv/frames_l.htm?menu/hri_l.htm, Sabiedrība par atklātību DELNA, Austere, L., Informācijas pieejamība
valsts un pašvaldību iestādēs, Rīga, 2003. Pieejams: http://test.delna.lv/uploads/Petijumi_9.pdf, Sabiedrība par atklātību DELNA, Informācijas pieejamība valsts un
pašvaldību iestādēs, Rīga, 2000. Pieejams: http://www.delna.lv/?sec=94, Jarinovska, K., Par informācijas atklātību
Latvijā. Latvijas Vēstnesis.
2002.19.novembris, Jarinovska, K., Par informācijas atklātības
kontroli. Latvijas Vēstnesis. 2002.12.novembris, Jarinovska, K., Par informācijas atklātību. Latvijas Vēstnesis. 2002.5.novembris, Jarinovska, K., Par atklātību un informāciju, un
tās pieejamību administratīvajā procesā. Latvijas Vēstnesis. 2001.18.decembris. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas
esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta tāpat kā likuma Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās īstenošana ir atkarīga no visām iestādēm, kas īsteno valsts
pārvaldes funkcijas. Likumprojekta izpildei nav nepieciešama jaunu valsts
institūciju radīšana vai esošo funkciju paplašināšana. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība
par Likumprojektu tiks informēta ar oficiālā laikraksta Latvijas Vēstnesis
starpniecību. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Ja netiks ievērotas Likumprojekta prasības,
persona varēs vērsties augstākā iestādē vai tiesā Administratīvā procesa
likumā paredzētajā kārtībā. Tāpat, ja persona uzskatīs, ka Likumprojektā
ietvertās normas pārkāpj Satversmē noteiktās tiesības, indivīds var vērsties
Satversmes tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
I.Juhansone |
2006.01.06. 09:49
2216
7036788
aleksejs.remesovs@tm.gov.lv