22.11.2006. |
Nr. 9/4-2-3-(9/06) |
|
|
Saeimas Prezidijs |
Par likumprojekta izskatīšanu
9.Saeimā |
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 39.panta otro
daļu Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija ierosina turpināt izskatīt
9.Saeimā likumprojektu Erotikas un pornogrāfijas ierobežošanas likums
(reģ.nr.1872), kura izskatīšana
8.Saeimas pilnvaru laikā nav pabeigta. |
|
Priekšsēdētājs |
|
J.
Šmits |
Erotikas un pornogrāfijas ierobežošanas likums
I nodaļa
Vispārīgie jautājumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti
šādi termini:
1) erotiska rakstura materiāli sacerējumi, iespieddarbi, attēli,
datorprogrammas, filmas, video un skaņu ieraksti, televīzijas raidījumi un
radioraidījumi, kā arī citi materiāli jebkurā to materializētā veidā, kuros
attēlota vai aprakstīta cilvēka darbība saistībā ar pilnīgu vai daļēju
neuzbudinātu dzimumorgānu demonstrēšanu;
2) pornogrāfiska rakstura materiāli sacerējumi, iespieddarbi, attēli,
datorprogrammas, filmas, video un skaņu ieraksti, televīzijas raidījumi un
radioraidījumi, kā arī citi materiāli jebkurā to materializētā veidā, kuriem
nav mākslinieciskas vai zinātniskas vērtības un kuros detalizēti, atklāti
naturālistiski attēlota vai aprakstīta cilvēka darbība saistībā ar:
a) dzimumaktu
vai tā imitāciju un uzbudinātu dzimumorgānu demonstrēšanu,
b)
vardarbību dzimumattiecībās,
c) brutalitāti
dzimumattiecībās (sadistiskas un mazohistiskas darbības),
d) dzimumtieksmes
apmierināšanu ar masturbāciju vai ķermeņa izdalījumiem,
e) ģenitāliju
vai kaunuma zonas detalizētu, atklāti naturālistisku demonstrēšanu,
f)
dzimumtieksmes apmierināšanu pretdabiskā veidā (arī seksuālas darbības ar
dzīvniekiem un nekrofilija);
3) bērnu pornogrāfija pornogrāfiska vai erotiska rakstura materiāls, kurā vizuāli attēlots vai aprakstīts kāds no šādiem gadījumiem:
a) bērns, kas iesaistīts seksuālā darbībā, bērns, kas pilnīgi vai daļēji attēlots bez apģērba seksuālā pozā vai neķītra rakstura tērpā, uzbudinoši attēloti bērna dzimumorgāni vai kaunums,
b) vizuāli attēlota vai aprakstīta persona bērna izskatā, kas iesaistīta šī punkta "a" apakšpunktā minētajā darbībā vai atspoguļota "a" apakšpunktā minētajā veidā,
c) reālistiski attēli ar reāli neeksistējošu bērnu, kas iesaistīts šī punkta "a" apakšpunktā minētajā darbībā vai atspoguļots "a" apakšpunktā minētajā veidā;
4) erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu aprite erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu iegādāšanās (iegūšana īpašumā vai valdījumā), ievešana (fiziska pārvietošana jebkādā veidā pāri Latvijas Republikas valsts robežai no ārvalstīm), izgatavošana (izveidošana, ražošana, reproducēšana jebkādā veidā ar jebkuriem tehniskajiem līdzekļiem), izplatīšana (tirdzniecība, iznomāšana, noma demonstrēšanai vai cita veida pieejamības nodrošināšana), izplatīšana elektroniskā vidē (elektroniskā veidā sagatavotu erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu tirdzniecība, paša materiāla vai hipersaites pārsūtīšana, publiskošana, izmantojot automatizētas datu apstrādes sistēmas vai padarot materiālu pieejamu citā veidā jebkurā informācijas aprites stadijā), lejupielāde (erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu saturošas datnes pārsūtīšana no attāla datora lietotāja datoram), publiska demonstrēšana (publiska parādīšana jebkurā veidā), reklāma (ar komercdarbību saistīts jebkuras formas vai jebkura veida paziņojums vai pasākums, kura nolūks ir veicināt erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem), uzglabāšana, kā arī informācijas izplatīšana par šiem materiāliem (nodošana, pārraidīšana vai piedāvāšana neatkarīgi no informācijas pārraidīšanas ierīces veida vai informācijas pieejamības nodrošināšana jebkādā citādā veidā);
5) erotiska rakstura izklaides vietas un erotiska rakstura pasākumi tādu izklaides vietu darbība un tādu pasākumu organizēšana, kas saistās ar nosegtu vai nenosegtu ķermeņa intīmo vietu apzinātu demonstrēšanu, kā arī priekšnesumi, kuros tiek izmantoti glāsti, skūpsti un tamlīdzīgas darbības, ja tam nav mākslinieciskas vērtības.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu aprites ierobežojumus, aizsargāt cilvēkus no nevēlamas saskarsmes ar erotiska un pornogrāfiska rakstura materiāliem, nepieļaut bērnu iesaistīšanu erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apritē un noteikt ierobežojumus erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un erotiska rakstura pasākumu organizēšanai.
II nodaļa
Erotiska
un pornogrāfiska rakstura materiālu aprites ierobežojumi
3.pants. Vispārīgie
ierobežojumi
(1) Aizliegta tādu materiālu aprite, kuros ir
bērnu pornogrāfija, cilvēku seksuālās darbības ar dzīvniekiem, nekrofilija vai
pornogrāfiska rakstura vardarbība.
(2) Erotiska un pornogrāfiska rakstura
materiālu apritē aizliegts iesaistīt bērnus.
(3) Bērniem aizliegts atrasties vietās,
kur izgatavo erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus.
4.pants. Ievešanas ierobežojumi
(1) Pornogrāfiska
vai erotiska rakstura materiālu ievešana Latvijas Republikā ir atļauta šādām
personām:
1) fiziskajām personām individuālajām vajadzībām, bet ne vairāk kā trīs pornogrāfiska vai erotiska rakstura materiālu vienības;
2) personām, kuras, veicot komercdarbību, izplata, izgatavo vai publiski demonstrē erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus.
(2)
Ja erotiska vai pornogrāfiska
rakstura materiāls ir filma, to ievest
atļauts tikai valsts aģentūrā "Nacionālais kino centrs" reģistrētam erotisku un pornogrāfisku filmu izplatītājam, izņemot šā
panta pirmās daļas 1.apakšpunktā minēto gadījumu.
5.pants. Izgatavošanas ierobežojumi
Erotisku un pornogrāfisku filmu izgatavošana atļauta valsts aģentūrā "Nacionālais kino centrs" reģistrētam filmu producētājam (ražotājam).
6.pants. Izplatīšanas
ierobežojumi
(1) Aizliegts izplatīt erotiska rakstura materiālus:
1) publiskās vietās, izņemot šā panta otrajā daļā minētās tirdzniecības vietas;
2) bez īpašas norādes par to, ka tiek izplatīti erotiska rakstura materiāli;
3) bērniem;
4) bez maksas.
(2) Erotiska rakstura materiālus izplata grāmatnīcās vai tirdzniecības vietās, kas ir īpaši paredzētas un stacionāri iekārtotas preses izdevumu vai filmu izplatīšanai. Minētajās vietās izvieto vizuālu informāciju par erotiska rakstura materiālu izplatīšanu. Erotiska rakstura materiālus izvieto stendos ne zemāk kā 165 cm no grīdas.
(3) Ja uz erotiska rakstura materiāla ārējās virsmas attēloti cilvēka dzimumorgāni, šos materiālus iepako necaurredzamā iepakojumā vai arī izvieto stendā tā, lai būtu redzams tikai materiāla nosaukums. Intīmpreču izplatīšanai īpaši paredzētu vietu skatlogiem jābūt necaurskatāmiem. Bērniem ieeja šādās vietās ir aizliegta.
(4) Attiecībā uz erotiska rakstura materiālu izplatīšanu intīmpreču veikalos šā panta otro un trešo daļu nepiemēro.
(5) Aizliegts izplatīt pornogrāfiska rakstura materiālus:
1) publiskās vietās, izņemot intīmpreču veikalus;
2) intīmpreču veikalos, ja to skatlogā vai citā redzamā vietā nav izvietota vizuāla rakstura informācija (brīdinājums) par pornogrāfiska rakstura materiālu izplatīšanu;
3) vietās un veidā, kas pieļauj to pieejamību bērniem;
4) bez maksas.
(6) Pornogrāfiska rakstura filmu izplatītājiem, izplatīšanas vietai un filmai jābūt reģistrētai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(7) Erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus aizliegts izplatīt pa pastu, ja tie nav iesaiņoti necaurredzamās bandrolēs vai ir citādi caurlūkojami.
(8) Prasības intīmpreču veikaliem nosaka Ministru kabinets.
7.pants. Publiskas
demonstrēšanas ierobežojumi
(1) Aizliegts publiski demonstrēt erotiska rakstura materiālus:
1) bērniem rīkotajos pasākumos, kā arī publiskās vietās, kuras brīvi var apmeklēt arī bērni;
2) publiskās vietās, izņemot intīmpreču veikalus;
3) ja pirms pasākuma apmeklētāji nav brīdināti par to, ka tiks publiski demonstrēti erotiska rakstura materiāli.
(2) Aizliegts publiski demonstrēt pornogrāfiska rakstura materiālus:
1) bērniem rīkotajos pasākumos, kā arī publiskās vietās, kuras brīvi var apmeklēt arī bērni;
2) publiskās vietās, izņemot intīmpreču veikalus un televīzijas maksas kanālus, kas ir īpaši kodēti;
3) ja pirms pasākuma apmeklētāji nav brīdināti par to, ka tiks publiski demonstrēti pornogrāfiska rakstura materiāli.
(3) Atļauta tikai to erotisko un pornogrāfisko filmu publiska demonstrēšana, kuras normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrētas valsts aģentūrā "Nacionālais kino centrs".
8.pants. Izplatīšanas ierobežojumi
elektroniskā vidē
(1) Erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiāls uzskatāms par pieejamu, ja:
1) publiski pieejamā resursā atrodas erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiāls vai hipersaite uz to;
2) erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiāls vai hipersaite uz to ir izsūtīta, izmantojot elektroniskos sakarus;
3) hipersaite uz erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu ir atrodama, izmantojot automatizētos meklēšanas rīkus;
(2) Aizliegts izplatīt erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus, to izsūtīšanā izmantojot elektroniskos sakaru līdzekļus (elektronisko pastu, īsziņu pakalpojumus, multivides ziņojumu pakalpojumus vai citas tehnoloģijas), ja:
1) nav saņemta saņēmēja piekrišana;
2) saņēmēju loks nav nosakāms;
3) saņēmējam
nav nodrošināta iespēja atteikties no turpmākajiem sūtījumiem;
4) pirms tam saņēmējs nav brīdināts par materiālu saturu.
9.pants. Reklamēšanas ierobežojumi
(1) Erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus atļauts reklamēt tikai tādās vietās un tādā veidā, lai to reklāma nebūtu pieejama bērniem.
(2) Par erotiska vai pornogrāfiska rakstura reklāmu netiek uzskatīta juridiskās personas informācija par tās veikto komercdarbību, ja minētās ziņas ir ietvertas informācijas nesējos vai izvietotas tieši pie attiecīgās juridiskās personas komercdarbības veikšanas vietas un nesatur erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus.
(3) Erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu reklāmā drīkst būt tikai aprakstoša informācija. Reklāmā aizliegts vizuāli attēlot cilvēka dzimumorgānus.
10.pants. Īpašie izmantošanas
veidi
Erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus atļauts izmantot:
1) citātu veidā zinātniskā, pētnieciskā, polemiskā, kritiskā vai informatīvā nolūkā tādā apjomā, kādu nosaka citēšanas mērķis;
2) fragmentu veidā zinātnisko izdevumu ilustrēšanai, audiovizuālos darbos, mācību vai ārstnieciskā nolūkā tādā apjomā, kas attaisno noteikto mērķi;
3) augstākās izglītības iestādēs mācību apguves procesā;
4) ja erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiāli nepieciešami zinātniskiem pētījumiem, audzinošā vai ārstnieciskā nolūkā un nav izmantojami komercdarbības veikšanai;
5) attiecīgo nozaru bibliotēkās (specializētajās bibliotēkās);
6) tiesībaizsardzības iestādēs visās procesa stadijās, ja tas nepieciešams attiecīgajā tiesvedībā.
11.pants. Ekspertu komisija
(1) Ja pastāv šaubas par apritē esoša erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiāla atbilstību šajā likumā noteiktajām prasībām, ekspertu komisija veic ekspertīzi un sniedz atzinumu, pamatojoties uz ieinteresētās personas rakstveida iesniegumu.
(2) Ekspertu komisijas izveides un darbības kārtību nosaka Ministru kabinets.
III
nodaļa
Erotiska
rakstura izklaides vietu darbības un erotiska rakstura pasākumu organizēšanas
ierobežojumi
12.pants. Erotiska rakstura
izklaides vietu darbības un erotiska rakstura pasākumu organizēšanas
ierobežojumi
Aizliegta erotiska rakstura izklaides vietu darbība, kā arī erotiska rakstura pasākumu organizēšana:
1) valsts un pašvaldību iestādēs;
2) baznīcās un kulta celtnēs;
3) ārstniecības iestādēs;
4) bērnu iestādēs, skolās un citās audzināšanas un izglītības iestādēs;
5) kultūras un sporta iestādēs;
6) ēkās, kurās ieeja uz dzīvokļiem no ēkas ārpuses ir kopīga ar ieeju uz izklaides vietu vai erotiska rakstura pasākuma norises vietu;
7) citās vietās, kas noteiktas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā.
13.pants. Kārtība, kādā saņem
atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai un atļauju erotiska
rakstura pasākuma organizēšanai
(1) Vietējā pašvaldība var izdot saistošos noteikumus, kuros noteiktas prasības erotiska rakstura izklaides vietu ierīkošanai un darbībai, vietas, kur aizliegta erotiska rakstura pasākumu organizēšana, kārtība, kādā izsniedz atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai vai atļauju erotiska rakstura pasākuma organizēšanai.
(2) Lai saņemtu atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai vai atļauju erotiska rakstura pasākuma organizēšanai, persona iesniedz iesniegumu vietējā pašvaldībā.
(3) Izskatot personas iesniegumu, vietējā pašvaldība izvērtē izklaides vietas vai erotiska rakstura pasākuma atbilstību šā likuma 12.pantam un pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām.
(4) Lēmumu par atļaujas izsniegšanu (atteikumu izsniegt atļauju) erotiska rakstura izklaides vietas darbībai vai erotiska rakstura pasākuma organizēšanai var apstrīdēt vietējā pašvaldībā. Vietējās pašvaldības lēmumu var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
(5) Vietējā pašvaldība atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai izsniedz uz laikposmu, kas nav ilgāks par pieciem gadiem.
Pārejas
noteikumi
1. Ja erotiska rakstura izklaides vieta uzsākusi darbību pirms šā likuma spēkā stāšanās, bet atbilstoši šā likuma 12.pantam un 13.panta pirmajai daļai tās darbība ir aizliegta, persona, kura veic attiecīgo komercdarbību, viena gada laikā pārtrauc izklaides vietas darbību un par to informē vietējo pašvaldību.
2. Ja erotiska rakstura izklaides vieta uzsākusi darbību pirms šā likuma spēkā stāšanās, personai, kura veic attiecīgo komercdarbību, sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās jāsaņem vietējā pašvaldībā erotiska rakstura izklaides vietas darbības atļauja.
3. Ministru kabinets līdz 2006.gada 31.decembrim izdod šā likuma 6.panta astotajā daļā un 11.panta otrajā daļā minētos noteikumus.
Īpašu uzdevumu ministre
elektroniskās pārvaldes lietās
I.Gudele
Likumprojekta
Erotikas un
pornogrāfijas ierobežošanas likums
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd Latvijas Republikā nav spēkā esošu normatīvo aktu, kas regulētu
erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apriti. Ministru kabineta
1995.gada 2.decembra noteikumi Nr.348 Noteikumi par erotiska un
pornogrāfiska rakstura materiālu ievešanu, izgatavošanu, izplatīšanu,
publisku demonstrēšanu vai reklamēšanu zaudēja spēku ar 2005.gada 1.jūniju. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 50.panta sestajā daļā paredzētais
pilnvarojums Ministru kabinetam izstrādāt erotiska un pornogrāfiska rakstura
materiālu ievešanas, izgatavošanas, izplatīšanas, publiskas demonstrēšanas un
reklāmas ierobežojuma noteikumus sava satura ziņā ir plašāks par Bērnu
tiesību aizsardzības likuma regulācijas priekšmetu, kas saskaņā ar Bērnu
tiesību aizsardzības likuma 2.pantu ir tikai bērnu tiesību un brīvību
aizsardzība. Bērnu tiesību likumā ir lietoti, bet nav skaidroti termini erotiska rakstura materiāli, pornogrāfiska rakstura materiāli, erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu ievešana, izgatavošana, izplatīšana, publiska demonstrēšanas un reklāma, savukārt nav skaidrots termins bērnu pornogrāfija, kā arī citi šim regulācijas priekšmetam būtiski terminu skaidrojumi. Bez minēto terminu skaidrojuma nav piemērojami arī tos saturoši tiesību akti. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām Ministru kabineta noteikumos
nevar skaidrot tādus terminus, kuri jau ir lietoti likumā. Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apriti ierobežojošu noteikumu izdošana uz spēkā esošā deleģējuma pamata (Bērnu tiesību aizsardzības likums) radītu pamatu šo noteikumu tiesiskuma izvērtēšanai Satversmes tiesā. Līdz šim erotikas un pornogrāfijas joma Latvijas Republikā likuma līmenī nav regulēta. Sabiedrības un sociāli ekonomisko apstākļu attīstība liecina, ka erotikas un pornogrāfijas jautājumu regulējums ar Ministru kabineta noteikumiem vairs nav pietiekams. Jomas likuma, kurā apvienots īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta izstrādātais noteikumu projekts Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu aprites noteikumi un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas izstrādātais noteikumu projekts Par erotiska rakstura izklaides vietu darbības un pasākumu organizēšanas ierobežojumiem, izveide ir likumsakarīgs, valsts pārvaldes darbības principiem, kā arī juridiskās tehnikas prasībām atbilstošs risinājums. Saskaņā ar likuma Par pašvaldībām 15. panta pirmās daļas 12. punktu viena no pašvaldību autonomajām funkcijām ir piedalīties sabiedriskās kārtības nodrošināšanā un apkarot netiklību. Taču pašvaldības nespēj nodrošināt šīs autonomās funkcijas izpildi, jo to rīcībā nav pietiekamu juridisku instrumentu šo jautājumu risināšanai. Atsevišķas pašvaldības, it īpaši Rīgas pilsētas pašvaldība, ir vērsušas uzmanību uz nepieciešamību paredzēt tiesības pašvaldībām noteikt erotiska rakstura izklaides vietu un pasākumu darbības un organizēšanas ierobežojumus, ievērojot katras konkrētās pašvaldības administratīvās teritorijas īpatnības. Lai gan likuma Par pašvaldībām 43.panta trešā daļa paredz tiesības pašvaldību domēm (padomēm) pieņemt saistošos noteikumus arī, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, tomēr tas nevar tikt attiecināts uz komercdarbības ierobežošanu. Saskaņā ar Komerclikuma 4.panta pirmo daļu komercdarbības ierobežojumus drīkst noteikt tikai ar likumu vai pamatojoties uz likumu. Turklāt saskaņā ar Satversmes 106. un 116.pantu ikvienam ir tiesības brīvi izvēlēties nodarbošanos un darbavietu atbilstoši savām spējām un kvalifikācijai un šīs pamattiesības var ierobežot tikai likumā noteiktajos gadījumos, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Pēdējā laikā ir aktivizējusies erotiska rakstura izklaižu vietu izveide un erotiska rakstura pasākumu rīkošana, kā arī ir saņemtas daudzas iedzīvotāju, it īpaši Rīgas pilsētas, sūdzības par sabiedriskās kārtības traucēšanu un sabiedrības tikumības apdraudējumu, kas pieprasa noteikt līdz šim nepastāvošo tiesisko regulējumu erotiska rakstura izklaides vietu darbībai. Turklāt daudzo erotiska rakstura izklaides vietu atrašanās Rīgas pilsētā un to neierobežotā darbība ir tikusi arī atspoguļota dažādos starptautiskos masu medijos, kas neapšaubāmi ir veicinājis Latvijas kā erotiskā tūrisma valsts tēla izveidošanos. Lai novērstu
Latvijas kā erotiskā tūrisma valsts tēla kultivēšanu un apmierinātu
sabiedrības vajadzības, ir nepieciešams nekavējoties noteikt tiesisko
regulējumu erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un pasākumu organizēšanai. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts sniedz terminu - erotiska rakstura materiāli, pornogrāfiska rakstura materiāli, bērnu pornogrāfija, erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu aprite, erotiska rakstura izklaide , kā arī citu regulējuma priekšmetam būtisku terminu skaidrojumu. Likumprojekts paredz aizliegumu materiālu apritei, ja šie materiāli satur bērnu pornogrāfiju, cilvēku seksuālās darbības ar dzīvniekiem, nekrofiliju vai pornogrāfiska rakstura vardarbību, kā arī aizliegumu bērnu iesaistīšanai erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu apritē. Likumprojekts
nosaka erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu iegādāšanās, ievešanas,
izgatavošanas, izplatīšanas, tai skaitā izplatīšana elektroniskā vidē,
lejupielādes, publiskas demonstrēšanas, reklāmas, uzglabāšanas un
informācijas izplatīšanas par šiem materiāliem ierobežojumus. Likumprojekts
nosaka ierobežojumus erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un pasākumu
organizēšanai. Likumprojektā
noteikts to vietu uzskaitījums, kur ir aizliegts organizēt erotiska rakstura
izklaides. Likumprojekts
piešķir pašvaldībām tiesības izdot saistošos noteikumus, kas nosaka vietas,
kurās aizliegtas erotiska rakstura izklaides un prasības izklaides vietu
ierīkošanai, kā arī atļauju erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un
pasākumu organizēšanai izsniegšana kārtību. Likumprojekts
arī paredz nosacījumus erotiska rakstura izklaides vietu, kas uzsākušas
darbību pirms likuma spēkā stāšanās, darbības turpināšanai vai pārtraukšanai. |
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Ievērojot likumprojektā un pašvaldību saistošajos noteikumos noteikto, samazināsies tādu uzņēmumu skaits, kas nodarbojas ar erotiska rakstura izklaides organizēšanu. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Samazinot tādu uzņēmumu skaitu, kas nodarbojas ar erotiska rakstura izklaides organizēšanu, tiks aizsargāta un veicināta sabiedrības tikumība. Likumprojekta pieņemšana mazinās bērnu garīgajai attīstībai kaitīgu materiālu pieejamību bērniem. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
(tūkst. latu)
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
|
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2
|
2007
|
2008
|
2009
|
6
|
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
6. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1.Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Likumprojekts paredz tiesības pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, kas nosaka vietas, kurās aizliegtas erotiska rakstura izklaides un prasības izklaides vietu ierīkošanai, kā arī atļauju erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un pasākumu organizēšanai izsniegšana kārtību. Nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus, kas paredz prasības intīmpreču veikaliem un Ministru kabineta noteikumus par ekspertu komisijas izveidi un darbību. Pēc šī likuma spēkā stāšanās nepieciešams svītrot Bērnu tiesību aizsardzības
likuma 50.panta sesto daļu, kas paredz deleģējumu Ministru kabinetam
izstrādāt erotiska un pornogrāfisk
a rakstura materiālu
ievešanas, izgatavošanas, izplatīšanas, publiskas demonstrēšanas un reklāmas
ierobežojuma noteikumus. |
2.Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst tiesību akts
|
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā ietvertās normas ir saskaņotas ar Eiropas Padomes Ietvarlēmuma 2004/68/TI (2003.gada 22.decembris) par cīņu pret bērnu seksuālo ekspluatāciju un bērnu pornogrāfiju prasībām (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī 2004.gada 20.janvārī L 13, 44.-48.lpp). |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekta II nodaļa Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu aprites ierobežojumi saskaņota ar Eiropas Komisiju. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Konvencijas par bērnu tiesībām papildu protokols par tirdzniecību ar bērniem, bērnu prostitūciju un bērnu pornogrāfiju. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.) norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Jautājumā par materiālu apriti ir notikušas konsultācijas ar Preses izdevēju asociāciju, Latvijas Natūristu asociāciju, vecāku organizācija Viss un SIA Preses serviss. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Izpildot Ministru kabineta komitejas 2006.gada 28.augusta sēdes protokollēmumā doto uzdevumu (prot.Nr.33 10.§) Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts organizēja sanāksmi, kurā Latvijas Preses izdevēju asociācija atbalstīja likumprojektā iekļauto terminu erotiska rakstura materiāli, pornogrāfiska rakstura materiāli un bērnu pornogrāfija skaidrojumu. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši, taču dažādās sabiedrības grupās ir notikušas diskusijas un viedokļu apmaiņas par nepieciešamību ierobežot erotiska rakstura izklaides vietu un pasākumu darbību. Minētās diskusijas un viedokļu apmaiņas ir netieši saistītas ar likumprojektā noteikto regulējumu. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Ir notikušas konsultācijas ar Rīgas pilsētas pašvaldību, kas ir šāda regulējuma noteikšanas iniciatore, ņemot vērā Rīgas pilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā samilzušās problēmas saistībā ar nespēju ierobežot erotiska rakstura izklaides vietu un pasākumu darbību, tādejādi nenodrošinot pašvaldības autonomās funkcijas izpildi un iedzīvotāju vairākuma interešu ievērošanu. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Esošās veicamās funkcijas ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process un pieņemtos lēmumus ir iespējams apstrīdēt pašvaldības domē (padomē) un pārsūdzēt administratīvajā tiesā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Īpašu uzdevumu ministre
elektroniskās pārvaldes lietās I.Gudele
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās |
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta vadītāja p.i. |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
I.Gudele |
T.Rudzīte |
I.Gaidele |
L.Dorbe |
E.Zvaigzne |
07.09.2006 13:49
1720