Likumprojekts
Dokumentu legalizācijas likums
1.pants. Likuma mērķis ir nodrošināt publisko dokumentu efektīvu
starptautisko apriti, vienlaikus nodrošinot to autentiskuma pārbaudi.
2.pants. Likumā lietotie termini "apliecinājums
(apostille)" un "publisks
dokuments" iztulkojami Hāgas 1961.gada 5.oktobra konvencijas "Par
ārvalstu publisko dokumentu legalizācijas prasības atcelšanu" izpratnē.
Termins "legalizācija" šā likuma izpratnē ir publisko dokumentu
autentiskuma nodrošināšanas process.
3.pants. Dokumentu legalizācija tiek veikta saskaņā ar
šo likumu, ja Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos vai Eiropas
Savienības tiesību aktos nav noteikts citādi.
4.pants. Latvijas
Republikā izsniegta publiska dokumenta legalizāciju veic diplomātiskā un
konsulārā dienesta amatpersonas, kuras tam pilnvarotas. Latvijas Republikā
izsniegta publiska dokumenta legalizācijai persona aizpilda veidlapu, iesniedz
legalizējamo dokumentu un maksā valsts nodevu. Ministru kabinets apstiprina
iesnieguma veidlapas paraugu, nosaka kārtību, kādā tiek veikta legalizācija vai
pieņemts lēmums atteikt legalizāciju, kā arī apmēru un kārtību, kādā maksājama valsts
nodeva par legalizāciju.
5.pants. Aizliegts
legalizēt šādus Latvijas Republikā izsniegtus publiskus dokumentus:
1)
dokumentu, kas rakstīts ar zīmuli;
2) dokumentu uz vairākām lapām,
ja tās nav sanumurētas, caurauklotas un to skaits nav apliecināts ar dokumenta
izsniedzēja zīmoga nospiedumu un kompetentas amatpersonas parakstu;
3) dokumentu, kurā ir kompetentas
institūcijas neatrunāti labojumi, dzēsumi, svītrojumi vai aizkrāsojumi;
4) dokumentu, kuru tehniski nav iespējams apliecināt
iesniedzēja rīcības dēļ (piemēram, iesniedzējs pats laminējis dokumentu);
5) dokumentu, uz kura nav kompetentas institūcijas
amatpersonas paraksta un zīmoga nospieduma oriģināla;
6) elektronisku dokumentu,
kas nav noformēts atbilstoši elektroniska dokumenta statusu un apriti
reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.
6.pants. Ja
Latvijas Republikā izdots dokuments paredzēts izmantošanai ārvalstī, kura ir
Hāgas 1961.gada 5.oktobra konvencijas "Par ārvalstu publisko dokumentu
legalizācijas prasības atcelšanu" dalībvalsts, tā legalizāciju veic
atbilstoši šai konvencijai.
7.pants. Ja
Latvijas Republikā izdots dokuments paredzēts izmantošanai ārvalstī, kura nav
Hāgas 1961.gada 5.oktobra konvencijas "Par ārvalstu publisko dokumentu
legalizācijas prasības atcelšanu" dalībvalsts, to legalizē, apliecinot
paraksta īstumu, statusu, kādā rīkojusies persona, kas parakstījusi dokumentu,
un ja nepieciešams uz dokumenta esošā zīmoga vai spiedoga identitāti.
8.pants. (1)
Lai ārvalstī izsniegts publisks dokuments būtu spēkā Latvijā, tam jābūt
legalizētam.
(2) Dokumenta saņēmējs
(fiziska vai juridiska persona, kura pieņem ārvalstī izsniegtu publisku dokumentu),
izņemot publisko tiesību funkciju veicošās institūcijas, var pieņemt dokumentu,
kurš nav legalizēts.
9.pants. Ja dokuments ir izsniegts
ārvalstī, kura ir Hāgas 1961.gada 5.oktobra konvencijas "Par ārvalstu
publisko dokumentu legalizācijas prasības atcelšanu" dalībvalsts, dokumentam
jābūt ar apliecinājumu (apostille)
atbilstoši šai konvencijai.
10.pants. Ja dokuments ir izsniegts ārvalstī, kura nav Hāgas 1961.gada 5.oktobra
konvencijas "Par ārvalstu publisko dokumentu legalizācijas prasības atcelšanu"
dalībvalsts, lai tas būtu uzskatāms par spēkā esošu Latvijas Republikā, to Ministru
kabineta noteiktā kārtībā (nosakot arī dokumentus, kurus aizliegts legalizēt) legalizē
diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonas, kuras tam pilnvarotas. Par dokumenta
legalizāciju persona maksā valsts nodevu. Ministru kabinets nosaka apmēru un
kārtību, kādā maksājama valsts nodeva par legalizāciju.
Pārejas noteikums
Ministru kabinets četru mēnešu laikā pēc šā likuma
spēkā stāšanās izdod šā likuma 4. un 10.pantā minētos noteikumus.
Ārlietu ministrs
A.Pabriks
LIKUMPROJEKTA
Dokumentu apliecināšanas un legalizācijas likums
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likumprojekts
ir vajadzīgs
|
||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik
Latvijas Republikā nav likuma, kas noteiktu Latvijas Republikā izsniegta
publiska dokumenta apliecināšanas un legalizācijas kārtību un ārvalstī
izsniegta publiska dokumenta izmantošanu. Pašlaik
dokumentu apliecināšana un legalizācija tiek veikta saskaņā ar 1963.gada
Vīnes konvenciju Par konsulārajiem sakariem, 1961.gada Hāgas konvenciju
Par ārvalstu publisko dokumentu legalizācijas prasības atcelšanu,
starptautiskiem daudzpusējiem līgumiem, kuriem pievienojusies Latvijas
Republika, starptautiskiem divpusējiem līgumiem, kā arī saskaņā ar Latvijas
Republikas likumiem, kā arī Ārlietu ministrijas Kārtību, kādā konsulārās
amatpersonas apliecina dokumentu īstumu. Ministru Kabineta 2002.gada
25.jūnija noteikumos Nr.254 "Grozījumi Ministru Kabineta 1999.gada
28.decembra noteikumos Nr.443 "Noteikumi par valsts nodevu par dokumenta
īstuma apliecināšanu"" ir noteikta samaksa par dokumenta īstuma
apliecināšanu un legalizāciju. |
|||||||
2.
Likumprojekta būtība |
Likumprojekts noteiks Latvijas Republikā izsniegta publiska dokumenta
apliecināšanas un legalizācijas kārtību un ārvalstī izsniegta publiska
dokumenta izmantošanu Latvijas Republikā. Dokumenta apliecināšana ar APOSTILLE
saskaņā ar Hāgas 1961.gada 5.oktobra konvenciju Par ārvalstu publisko
dokumentu legalizācijas prasības atcelšanu paraksta īstuma, statusa, kādā
rīkojusies persona, kura parakstījusi dokumentu, un, kur tas nepieciešams,
zīmoga vai spiedoga identitātes, kurš ir uz dokumenta, apliecinājums, kuru
izdod tās valsts kompetentā institūcija, kurā dokuments ir izdots. Dokumenta
legalizācija ir paraksta un zīmoga īstuma apliecināšana, ko veic kompetenta
amatpersona, lai vienā valstī sastādīts publisks dokuments iegūtu juridisku
spēku citā valstī. Legalizējot tiek apliecināts arī dokumenta parakstītājas
amatpersonas tiesiskais statuss un pilnvaras; |
|||||||
3. Cita
informācija |
|
|||||||
II. Kāda var būt
likumprojekta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
||||||||
1. Ietekme attiecībā
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||
5.Cita
informācija |
Šis likumprojekts ir nacionālais normatīvais
akts, kas noteiks Latvijas Republikā izsniegta publiska dokumenta
apliecināšanas un legalizācijas kārtību un ārvalstī izsniegta publiska
dokumenta izmantošanu. |
|||||||
III. Kāda var būt
likumprojekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
(tūkst. Ls) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā
gada |
|||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
valsts budžeta ieņēmumus neietekmēs. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekta
ieviešana budžeta izdevumus neietekmēs . |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojektam
nebūs finansiālas ietekmes uz pašvaldību vai valsts budžetu. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojektam
nav nepieciešami kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
6. Cita
informācija |
|
|
||||||
IV. Kāda var būt
likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
||||||||
1.Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Pamatojoties uz šī likumprojekta
6.pantā noteikto pilnvarojumu, tiek gatavots Ministru kabineta
noteikumu projekts, kurā tiks noteikta kārtību, kādā konsulārās amatpersonas
apliecina un legalizē dokumentus. Vienlaicīgi šajos Ministru kabineta
noteikumos tiks noteikta kārtība, kādā tiks apliecināti un legalizēti
elektroniski dokumenti. |
|||||||
2. Cita
informācija |
|
|||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts
|
||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||
4. Atbilstības
izvērtējuma tabula |
||||||||
Attiecīgie EK
tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
|
|||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||
Nav |
Nav |
Atbilst pilnībā |
Nav |
|||||
5. Cita
informācija |
|
|||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot likumprojektu
|
||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||
5. Cita
informācija |
|
|||||||
VII. Kā tiks nodrošināta likumprojekta izpilde
|
||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta likumprojekta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Papildus
institūciju izveide nav nepieciešama. |
|||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un ievietots Normatīvo aktu informācij
as sistēmā (NAIS). |
|||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts neparedz indivīda tiesību ierobežošanu. |
|||||||
4. Cita
informācija |
|
|||||||
Ārlietu ministrs A.Pabriks
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Pabriks |
N.Popens |
E.Dumpe |
E.Vijupe |
L.Palkina-Baļķīte |
22.05.06. 10:40
770
L.Palkina-Baļķīte
7016177