Rīgā
2006.gada 16. novembrī Nr. 8/6-
Lūdzam iekļaut nākamās
Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Valsts kultūras pieminekļu fonda
likums.
Pielikumā: Likumprojekts, likumprojekta anotācija.
Saeimas deputāti:
1.
______________________ _______________________
2.
______________________ _______________________
3.
______________________ _______________________
4.
______________________ _______________________
5.
______________________ _______________________
6.
______________________ _______________________
7.
______________________ _______________________
Valsts kultūras
pieminekļu fonda likums
1.pants. Likuma
mērķis
Šis likums nosaka
Valsts kultūras pieminekļu fonda mērķi, uzdevumus, organizatorisko uzbūvi un tā
līdzekļu izlietošanas kārtību.
2.pants. Valsts
kultūras pieminekļu fonda juridiskais statuss
(1) Valsts kultūras
pieminekļu fonds (turpmāk Fonds) ir publisks nodibinājums, kas tiek izveidots
ar šo likumu.
(2) Fonds ir publisko
tiesību juridiskā persona, kas darbojas saskaņā ar šo likumu, citiem
normatīvajiem aktiem un Fonda nolikumu, kuru apstiprina Ministru kabinets.
3.pants. Fonda
mērķis un uzdevumi
(1) Fonda mērķis ir
veicināt līdzsvarotu Latvijas valsts un vietējās nozīmes kultūras pieminekļu
glābšanu, saglabāšanu un attīstību saskaņā ar valsts kultūrpolitikas
vadlīnijām.
(2) Fonda uzdevumi ir
šādi:
1) piesaistīt,
uzkrāt, pārvaldīt un sadalīt līdzekļus pieminekļu izpētes, konservācijas un
restaurācijas projektu (turpmāk - projekti) īstenošanai un restaurācijas
nozares attīstībai;
2) izsludināt un
organizēt ilgtermiņa projektu konkursus finansējuma saņemšanai projektiem, kuri
veicina kultūras pieminekļu saglabāšanu;
3) veicināt fizisko
un juridisko personu radošos un pētnieciskos projektus kultūrvēstures
pieminekļu saglabāšanas jomā;
4) sekmēt
kultūrvēstures pieminekļu saglabāšanu un to pieejamību plašai sabiedrībai,
kultūras tūrisma attīstību;
5) sekmēt
restaurācijas nozares attīstību, restauratora izglītības iegūšanu un
profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanu; sekmēt kvalificētu restaurācijas
speciālistu arhitektu, mākslas vēsturnieku, restauratoru un amatnieku
sagatavošanu;
6) veicināt
starptautisku sakaru attīstīšanu un Latvijas kultūrvēstures popularizēšanu
pasaulē;
7) atbalstīt kultūras
pieminekļu īpašniekus (valdītājus), kas par saviem līdzekļiem veic to
konservāciju, remontu, restaurāciju vai uzturēšanu;
8) piešķirt līdzekļus
no valsts budžeta saimnieciski neizmantojamu valsts nozīmes kultūras pieminekļu
konservācijai vai restaurācijai;
9) mērķtiecīgi un
efektīvi apsaimniekot Fondam piešķirtos valsts līdzekļus, nodrošinot kontroli
pār to izlietojumu;
10) nodrošināt savas
darbības pilnīgu atklātumu piešķirot finansējumu, publicēt laikrakstā
Latvijas Vēstnesis informāciju par projekta finansējuma apjomu un
mērķfinansējuma avotu, nodrošināt publiski pieejamu informāciju par Fondam
iesniegtajiem un Fonda finansētajiem projektiem, sagatavot un publicēt
laikrakstā Latvijas Vēstnesis Fonda darbības gadskārtējo publisko pārskatu un
atskaiti par mērķa īstenošanu.
4.pants. Fonda
tiesības
Fondam ir tiesības:
1) saņemt finansējumu
no valsts budžeta;
2) saņemt dāvinājumus
un ziedojumus, kas izmantojami Fonda mērķa un uzdevumu īstenošanai;
3) iegūt savā īpašumā
kustamas un nekustamas lietas Fonda mērķa un uzdevumu īstenošanai;
4) veikt saimniecisko
darbību, kas saistīta ar Fonda mērķa un uzdevumu īstenošanu.
5.pants. Fonda
līdzekļi un to izlietošana
(1) Fonda līdzekļus
veido:
1) valsts budžeta
līdzekļi no vispārējiem ieņēmumiem gadskārtējā valsts budžeta likuma noteiktajā
apmērā, bet ne mazāk kā 0,04% no prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma atbilstošajā
gadā;
2) personu, to skaitā
ārvalstu personu, dāvinājumi, ziedojumi un cita veida finansiālā palīdzība;
3) ienākumi no Fonda
saimnieciskās darbības.
(2) Valsts budžeta
līdzekļu piešķīrums kārtējam gadam ir lielāks nekā iepriekšējā budžeta gadā.
(3) No valsts budžeta
piešķirtie līdzekļi glabājas Valsts kasē.
(4) Personu, to
skaitā ārvalstu personu, piešķirtie līdzekļi glabājas Fonda izraudzītā bankā.
(5) Fonda līdzekļi
tiek izmantoti tikai atbilstoši Fonda mērķim un uzdevumiem, kā arī Fonda
darbības nodrošināšanai. Personu, to skaitā ārvalstu personu, dāvinājumus,
ziedojumus un cita veida finansiālo palīdzību Fonds izlieto atbilstoši
norādītajam finansējuma mērķim. Ja finansējuma mērķis nav norādīts, finansējums
tiek izlietots, ievērojot šajā likumā noteikto kārtību.
(6) Fonda līdzekļu
atlikumu saimnieciskā gada beigās izlieto Fonda izdevumu segšanai nākamajā
saimnieciskajā gadā.
(7) Fonds par savām
saistībām atbild ar visiem saviem līdzekļiem.
6.pants. Fonda
līdzekļu sadales kārtība
Fonda līdzekļi tiek
sadalīti tikai atbilstoši Fonda mērķim un uzdevumiem Fonda padomes noteiktajos
termiņos un apjomā, ievērojot Fonda nolikumā noteikto kārtību.
7.pants. Nodokļu
atlaides
Fiziskās un
juridiskās personas par dāvinājumiem un ziedojumiem Fondam saņem likumā paredzētās
nodokļu atlaides.
8.pants. Fonda
darbības ierobežojumi
(1) Fondam nav
tiesību uzņemties saistības uz Fonda mantas rēķina, ja šīs saistības tieši
neattiecas uz Fonda mērķi un uzdevumiem.
(2) Fonda mantu
nedrīkst ieķīlāt vai kā citādi apgrūtināt.
(3) Fonds nedrīkst
būt par biedru personālsabiedrībā, dalībnieku (akcionāru) kapitālsabiedrībā,
pirkt vērtspapīrus, uzņemties saistības, kuras izriet no galvojuma līgumiem,
slēgt aizdevuma līgumus, kā arī dāvināt, patapināt vai ziedot Fonda mantu.
9.pants. Fonda
organizatoriskā struktūra
Fondu pārvalda Fonda
padome, tās darbību nodrošina direktors, projektus izvērtē Fonda nozaru
ekspertu komisijas.
10.pants. Fonda
padome
(1) Fonda padome ir
augstākā Fonda pārvaldes institūcija. Fonda padomes sastāvā ir reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrs, Finanšu ministrijas pārstāvis, Valsts
kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas pārstāvis, Nacionālās kultūras
padomes pārstāvis, Radošo savienību padomes pārstāvis, Latvijas Pašvaldību
savienības pārstāvis un katras Fonda nozares ekspertu komisijas priekšsēdētājs.
(2) Fonda padomes
sastāvā nedrīkst iekļaut Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas
padotībā esošo institūciju vadītājus.
(3) Fonda padomes
sastāvu apstiprina Ministru kabinets.
(4) Fonda padomes
pilnvaru laiks ir divi gadi. Fonda padomes locekļi, arī Fonda padomes
priekšsēdētājs, Fonda padomē drīkst darboties ne vairāk kā vienu pilnvaru laiku
pēc kārtas.
(5) Fonda padomes
priekšsēdētāju no sava vidus uz diviem gadiem ievēlē Fonda padomes locekļi.
Fonda padomes priekšsēdētāja amatu nevar ieņemt reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs.
(6) Fonda padomes
loceklis par amata pienākumu pildīšanu saņem atlīdzību. Atlīdzības apmēru
nosaka Ministru kabinets.
11.pants. Fonda
padomes lēmumu pieņemšana
(1) Fonda padome
lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Ja balsis sadalās līdzīgi,
izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja balss.
(2) Fonda padomes
sēdes protokolu paraksta visi sēdē klātesošie padomes locekļi.
(3) Fonda padomes
locekļi lēmuma pieņemšanā ir neatkarīgi.
12.pants. Fonda
direktors
(1) Fonda
izpildinstitūcija ir Fonda direktors.
(2) Fonda direktoru
ieceļ amatā padomes priekšsēdētājs padomes organizēta atklāta konkursa
rezultātā.
(3) Fonda direktors
nodrošina Fonda padomes darbu un pilda Fonda padomes un tās priekšsēdētāja
norādījumus Fonda nolikumā noteiktajā kārtībā.
(4) Fonda direktora
un Fonda darbinieku darba samaksu nosaka Fonda padome saskaņā ar vienoto no
valsts budžeta finansēto iestāžu darba samaksas sistēmu.
13.pants. Fonda
nozaru ekspertu komisijas
(1) Nozares, kurās
izveido Fonda nozaru ekspertu komisijas, kā arī to izveidošanas kārtību,
locekļu skaitu un darbību nosaka Fonda nolikums.
(2) Fonda nozares
ekspertu komisijas sastāvā ir attiecīgās nozares speciālisti.
(3) Fonda nozares
ekspertu komisijas pilnvaru laiks ir divi gadi. Fonda nozares ekspertu
komisijas locekļi komisijā drīkst darboties ne vairāk kā vienu pilnvaru laiku
pēc kārtas.
(4) Fonda nozares
ekspertu komisijas priekšsēdētāju no sava vidus ar balsu vairākumu ievēlē
attiecīgās Fonda nozares ekspertu komisijas locekļi.
(5) Atlīdzības apmēru
Fonda nozaru ekspertu komisiju locekļiem un komisiju darbā iesaistītajiem
lietpratējiem un ekspertiem nosaka Fonda padome Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
14.pants.
Grāmatvedības uzskaite un gadskārtējais publiskais pārskats
(1) Fonds kārto
grāmatvedības uzskaiti atbilstoši normatīvo aktu prasībām un iesniedz pārskatu
par finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši šā likuma, likuma Par
grāmatvedību un citu normatīvo aktu prasībām.
(2) Noslēdzot
saimniecisko gadu, Fonds sagatavo un publicē gadskārtējo publisko pārskatu par
Fonda līdzekļu uzkrājumu un izlietojumu, lai informētu sabiedrību par Fonda
darbību.
15.pants. Fonda
darbības tiesiskuma kontrole
(1) Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrs kontrolē Fonda līdzekļu izmantošanas likumību un
lietderību.
(2) Fonda padomes
priekšsēdētājs ir atbildīgs par padomes darbības tiesiskumu.
(3) Fonda iekšējās
revīzijas kārtību nosaka Fonda nolikums.
Pārejas noteikums
Ministru kabinets
līdz 2007.gada 1.janvārim izstrādā Valsts kultūras pieminekļu fonda nolikumu.
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
No Valsts Kultūrkapitāla fonda līdzekļiem tikai nelielu daļu ir iespējams atvēlēt kultūras mantojuma glābšanai un restaurācijai, jo Valsts Kultūrkapitāla fonda ar likumu noteiktie uzdevumi ir daudz plašāki un vērsti galvenokārt uz jaunrades atbalstīšanu. Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas rīcībā valsts nozīmes saimnieciski neizmantojamu kultūras pieminekļu glābšanai 2006. gada budžetā paredzēti nepilni 400 tūkstoši latu. Pēc VKPAI aprēķiniem, ņemot vērā kultūras pieminekļu tehnisko stāvokli un faktiskās iespējas kvalitatīviem restaurācijas darbiem, kultūras pieminekļu saglabāšanas nodrošināšanai nepieciešami vismaz 3 miljoni latu gadā. Latvijā ir vairāk nekā 7 tūkstoši
nekustamie kultūras pieminekļi pilskalni, senkapi, pilis, pilsdrupas,
muižas, baznīcas, utt. 105 no šiem pieminekļiem atrodas valsts īpašumā. To
pieminekļu, kuri atrodas pašvaldību, fizisku un juridisku personu īpašumā,
stāvoklis lielākoties ir kritisks finanšu līdzekļu trūkuma un restaurācijas
nozares vājuma dēļ. |
||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir
izveidot Valsts kultūras pieminekļu fondu, lai veicinātu līdzsvarotu valsts
un vietējās nozīmes kultūras pieminekļu glābšanu, saglabāšanu un attīstību
saskaņā ar valsts kultūrpolitikas vadlīnijām un sekmētu restaurācijas nozares
attīstību. Likumprojekts paredz nodrošināt regulāru finansējumu no valsts budžeta,
kā arī dot tiesības saņemt cita veida finansiālu atbalstu un prasīt fondam
ievērot tā darbības pilnīgu atklātumu. Fondu pārvalda padome, kuras sastāvā ir valsts institūciju (arī VKPAI),
nevalstisko organizāciju pārstāvji un Fonda nozaru ekspertu komisiju
vadītāji. Fonda nozaru ekspertu komisiju sastāvā ir attiecīgās nozares
speciālisti. |
||||||||
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektam būs
pozitīva ietekme uz makroekonomisko vidi, jo tas veicinās nodarbinātību,
bremzēs darba roku aizplūšanu no Latvijas uz ārvalstīm un no Latvijas laukiem
un mazpilsētām uz Rīgu, tās reģionu un citām lielpilsētām, veicinās Latvijas
reģionu vienmērīgu attīstību un restaurācijas un ar to saistīto nozaru
attīstību. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
proced. vienkāršošanu |
Likumprojekts sekmēs
uzņēmējdarbību dažādos Latvijas reģionos. |
||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojektam būs
pozitīvas sociālās sekas, jo tiks veicināti pašvaldību un sociālā budžeta
ienākumi. |
||||||||
4.
Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||
5.
Cita informācija |
- |
||||||||
III. Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
(Ls) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Trīs nākamie gadi (2008. - 2010.) |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumproj. šo jomu neskar |
Likumproj.
šo jomu neskar |
Likumproj.
šo jomu neskar |
Likumproj.
šo jomu neskar |
Likumproj.
šo jomu neskar |
||||
3 930 000 |
4 200 000 |
4
500 000 |
4 800 000 |
4 357 000 |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
-3 930 000 |
-4 200 000 |
-4 500 000 |
-4 800 000 |
-4 357 000 |
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu segšanai |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredz. |
||||
5.
Detalizēts finansiāla pamatojuma aprēķins |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
6.
Cita informācija |
Likumprojekta
iniciatori ir Raunas pagasta padome un citas Cēsu rajona pašvaldības. |
||||||||
IV. Kāda var
būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ministru kabinetam pēc likuma pieņemšanas būs nepieciešams izdot
noteikumus atbilstoši likuma deleģējumam, kā arī sagatavot likumprojektus par
grozījumiem likumos par Iedzīvotāju ienākuma nodokli un Uzņēmuma ienākuma
nodokli. |
||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savien
ību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem dokumentiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||
1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu, publikāciju |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
||||||||
2. tabula |
|||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst |
Komentāri |
||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|||||||||
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Raunas pagasta padomes
iniciatīvu atbalsta Piļu un muižu asociācija.
|
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Piļu un muižu
asociācija atbalsta šāda Fonda izveidošanu. |
||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Likumprojekts ir apspriests ar Cēsu rajona pašvaldību, kultūras iestāžu
un citu institūciju pārstāvjiem. Ir atbalsts likumprojektam. |
||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde |
|||||||||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiek radīts Valsts
kultūras pieminekļu fonds. |
||||||||
2.Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrija veiks sabiedrības informēšanas pasākumus. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt
savas tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
||||||||