10.11.2006.
Nr. 8/4 2
i/_______
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 39. pantu ierosinām turpināt izskatīt 9. Saeimā 8. Saeimas nepabeigto likumprojektu:
Nr. 1698 Grozījumi Civillikumā (07.09.2006.
pieņemts 1. lasījumā)
LR 9. Saeimas deputāti:
Likumprojekts
Grozījumi Civillikumā
Izdarīt Civillikumā
šādus grozījumus:
1. Papildināt
likumu ar 1403.1 pantu šādā redakcijā:
"1403.1 Publiski piedāvājot
preci vai pakalpojumu, kā arī taisot tiesisku darījumu, kas saistīts ar šādu
piedāvājumu, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no personas dzimuma,
vecuma, rases, ādas krāsas, etniskās piederības, reliģiskās pārliecības,
politiskajiem vai citiem uzskatiem un citiem apstākļiem.
Atšķirīga attieksme
ietver personas tiešu vai netiešu diskrimināciju, aizskaršanu vai norādījumu to
diskriminēt. Atšķirīga attieksme ir pieļaujama gadījumā, ja tā pamatota ar
tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi.
Nav pieļaujams tieši vai
netieši radīt personai nelabvēlīgas sekas tāpēc, ka tā īsteno savu tiesību
aizsardzību saistībā ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu.
Ja strīda gadījumā
persona norāda uz apstākļiem, kas varētu būt par pamatu tās tiešai vai netiešai
diskriminācijai, personas aizskaršanai, norādījumam minēto personu diskriminēt
vai nelabvēlīgu seku radīšanai, aizskārējam jāpierāda, ka atšķirīgas attieksmes
aizliegums vai aizliegums radīt nelabvēlīgas sekas nav pārkāpts."
2. Papildināt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 7. un 8.punktu šādā
redakcijā:
"7) Padomes
2000.gada 29.jūnija direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes
principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības;
8) Padomes
2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas
paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju
precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu."
Īpašu uzdevumu
ministre
sabiedrības
integrācijas lietās
K.Pētersone
Normatīvā akta projekta
Grozījumi
Civillikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2000. gada
29. jūnijā tika pieņemta Padomes
Direktīva Nr. 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret
personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības Šīs Direktīvas prasības
Latvijas Republikai bija jāpārņem līdz 2004.gada 1.maijam. 2004.gada 13.decembrī tika pieņemta Padomes Direktīva Nr. 2004/113/EK,
ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un
sievietēm, attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu
sniegšanu. Šīs direktīvas prasības Latvijas Republikai jāpārņem līdz
2007.gada 31.decembrim. (turpmāk kopā Direktīvas). Atbilstoši Eiropas Kopienu dibināšanas līguma 10. pantā
noteiktajam principam dalībvalstīm jāveic nepieciešamie pasākumi, lai
nodrošinātu no šī līguma izrietošo pienākumu izpildi. Kopienu tiesa šo normu
tulkojusi tādējādi, ka dalībvalstīm ir pienākums īstenot direktīvu efektīvu
ieviešanu. Lai gan Latvijas Republikas Satversmes 91. pantā ir paredzēts
vispārējs diskriminācijas aizliegums, tas nav konkretizēts citos normatīvajos
aktos, turklāt - nav tieši piemērojams privāttiesiskajās attiecībās. Ne
Latvijas Republikas normatīvajos aktos, ne arī tiesu praksē nav noteikts,
kāds ir šī vispārējā diskriminācijas aizlieguma saturs. Proti, tādi
Direktīvās lietotie termini kā tieša diskriminācija, netieša
diskriminācija, personas aizskaršana Latvijas Republikas normatīvajos
aktos, izņemot šauru jomu regulējošo Darba likumu un likumu Par sociālo
drošību nav paredzēti. Bez tam, normatīvajos aktos nav noteikts Latvijas Republikas Satversmes
91. pantā paredzētā aizlieguma ieviešanas mehānisms. Proti, nav noteikta
pierādīšanas pienākuma pāreja atbildētājam, nav ieviestas efektīvas sankcijas
par diskriminācijas aizlieguma pārkāpumiem. Visu šo minēto noteikumu
ieviešana ir abās Direktīvās noteikta imperatīva prasība. |
|
||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta
izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvu
prasības un nodrošināt efektīvu aizsardzību pret diskrimināciju. Starpinstitūciju
darba grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu, nonākusi pie secinājuma, ka
nebūtu lietderīgi īpaši izcelt vienu diskriminācijas veidu (rasu
diskriminācija vai dzimumu diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver arī citu
diskriminācijas veidu izskaušana. Projekts
paredz aizliegt atšķirīgu attieksmi atkarībā no personas dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas, etniskās piederības, reliģiskās
pārliecības, politiskajiem vai citiem uzskatiem un citiem apstākļiem privāto tiesību jomā, kad tiek publiski piedāvāta
prece vai pakalpojums, vai tiesiska darījuma taisīšanu, kas saistīts ar šādas
preces pirkšanu vai pakalpojuma sniegšanu, gadījumus. Projekts ievieš Eiropas Savienības tiesībām
atbilstošu terminoloģiju un pierādījuma pienākuma iekļaušanu. Norma par
pierādīšanas pienākumu ir ietverama Civillikumā, jo atbilstoši Latvijas
privāttiesību sistēmai izņēmumi no Civilprocesa likuma 93.panta pirmajā daļā
regulētā vispārīgā pierādīšanas pienākuma ir paredzēti materiālo tiesību
normās. |
|
||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts netieši ietekmēs
iedzīvotāju dzīves līmeni, garantējot visu personu spēju stāties
civiltiesiskajās attiecībās neatkarīgi no personas dzimuma,
vecuma, rases, ādas krāsas, etniskās piederības, reliģiskās pārliecības,
politiskajiem vai citiem uzskatiem un citiem apstākļiem |
|
||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā
pārņemtu Direktīvas prasības, papildus
ir nepieciešams izdarīt grozījumus šādos likumos: - Biedrību un nodibinājumu likumā; - Izglītības likumā; - Valsts civildienesta likumā; - Likumā par Valsts cilvēktiesību biroju likums
pieņemts; - likumā Par sociālo drošību likums pieņemts; - Patērētāju tiesību aizsardzības likumā; - Krimināllikumā; -Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Visus minētos grozījumus ir izstrādājusi
starpinstitūciju darba grupa, kuru izveidojis īpašu uzdevumu ministrs
sabiedrības integrācijas lietās un kurā tika deleģēti Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta, Labklājības
ministrijas, Ārlietu ministrijas, Veselības ministrijas, Valsts cilvēktiesību
biroja, Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūta
un Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra pārstāvji. Arī citi
juristi tika aicināti paust savu viedokli par normatīvajiem aktiem
diskriminācijas izskaušanas jomā. |
|||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvijas saistības pārņemt Direktīvas prasības izriet
no Akta par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras Republikas,
Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas
Republikas, Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas
Republikas pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem līgumos, kas ir
Eiropas Savienības pamatā, 2.panta un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma
249.panta. Šīs saistības ir minētas arī 2003.gada 5.novembra Eiropas
Komisijas Visaptverošajā monitoringa ziņojumā par topošo dalībvalstu
sasniegto progresu, gatavojoties dalībai ES. Normatīvā akta projekts paredz pārņemt 2000. gada
29. jūnija Padomes Direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas
attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības,
prasības. Direktīvas mērķis ir noteikt sistēmu, lai apkarotu
diskrimināciju rasu vai etniskas piederības dēļ ar nolūku, lai vienādas
attieksmes princips stātos spēkā dalībvalstīs. Normatīvā akta projekts paredz pārņemt 2004.gada
13.decembra Padomes Direktīvas Nr. 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas
paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju
precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu, prasības. Atšķirībā no citām nediskriminācijas direktīvām Padomes
Direktīvā Nr. 2004/113/EK netiek uzskaitītas konkrētas piemērošanas jomas
(piemēram, darba tiesiskās attiecības, sociālā drošība, veselības aprūpe
u.tml.), bet gan tiek noteikts, ka direktīva attieksies uz ikvienu personu,
kas sniedz publiski pieejamas preces un pakalpojumus gan privātajā, gan
publiskajā sfērā, kas ietver pieeju sabiedriskām telpām, mājokļiem (tai skaitā
īrētiem mājokļiem un viesnīcām), finanšu pakalpojumus (tai skaitā
apdrošināšanu), transportu un jebkurus profesionālos vai tirdzniecības
pakalpojumus. Tika nolemts, ka Latvijas tiesību sistēmai
atbilstošākais risinājums būtu izstrādāt grozījumus vairākos likumos, nevis
vienotu Diskriminācijas izskaušanas likuma projektu, it īpaši ņemot vērā to,
ka Direktīvu prasības jāpārņem pēc iespējas ātrāk. Normatīvā akta projekts paredz daļēji pārņemt Direktīvu
prasības. Ņemot vērā to, ka līdz 2004.gada 1.maijam Direktīvas
prasības nacionālajos tiesību aktos nav pilnīgi pārņemtas, Eiropas Komisija
ir tiesīga sniegt Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 226.pantā paredzēto
atzinumu, bet pēc tam griezties Eiropas Kopienu tiesā. To uzsvēra arī ES
komisārs Vladimirs Špidla savā vizītes laikā Latvijā 2006.gada 24.februārī.
Turklāt direktīva, kas nav ieviesta līdz ieviešanai noteiktā termiņa
iestāšanās brīdim, kļūst par tieši iedarbīgu indivīdam rodas tiesības tieši
atsaukties uz direktīvas normām (skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā 148/78
Pubblico Ministero v. Ratti, [1979] ECR 1629). Valsts ir arī finansiāli
atbildīga par zaudējumiem, kas indivīdiem radušies tāpēc, ka valsts nav
ieviesusi direktīvu (skat. Eiropas Tiesas spriedumu
lietā C-6 un 9/90 Francovich v. Italy, [1991] ECR I-5357). |
|
||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts ir izstrādāts, ievērojot 2003.gada 10.decembra ANO Rasu
diskriminācijas izskaušanas komitejas rekomendācijas Latvijai
(CERD/C/63/CO/7, 8.§ un 17.§). |
|
||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts pilnībā atbilst 1965.gada 2.decembra Starptautiskajai konvencijai
par jebkuras rasu diskriminācijas izskaušanu, kurai Latvija pievienojās
1990.gada 4.maijā. Normatīvais akts garantē šīs konvencijas 5. un 6.pantā
paredzēto saistību izpildi. Konvencija neparedz īpašu formu tajā ietverto
saistību izpildei, līdz ar to Latvijas Republikai ir tiesības izvēlēties tās
tiesību sistēmai atbilstošāko formu. |
|
||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
2000.gada 29.jūnija Padomes direktīva 2000/43/EK, ar ko ievieš
vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās
piederības (OJ 19.07.2000, L 180) 2004. gada 13. decembra Padomes direktīva
2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret
vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču
piegādi un pakalpojumu sniegšanu (OJ 21.12.2004, L 373) |
|
||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||
1.pants 1.pants |
Padomes direktīvas 2000/43/EK 2.pants, 3.panta 1.punkta
h) apakšpunkts, 8.pants un 9.pants Padomes direktīvas 2004/113/EK 3.panta 1.punkts, 4.pants, 9.pants un 10.pants |
Atbilst Atbilst |
Direktīvas
4.pantā ir noteikta
diskriminācija dzimuma dēļ, tostarp, grūtniecības un maternitātes gadījumi.
Likumprojektā termins personas dzimuma ietver arī šos
gadījumus. Skaidrojumu
vairākkārt ir devusi Eiropas tiesu prakse, piemēram, šādās lietās: C-177/88
Dekker, C-179/88 Hertz, C-320/01 Busch. Tādēļ
likumprojektā nav nepieciešamības precizēt terminu personas dzimums. |
|
||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Darba grupā, kura izstrādājusi normatīvā
akta projektu, piedalījās Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra
pārstāvis. Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centrs īsteno vairākus
projektus, kuri ir saistīti ar ES diskriminācijas novēršanas politikas
īstenošanu Latvijā. |
|
||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju
centrs priekšlikumi ir iestrādāti normatīvā akta projektā. |
|
||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2004.gada martā Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts kopā ar Latvijas Cilvēktiesību
un etnisko studiju centru rīkoja vairākus pasākumus, kas veltīti ES
diskriminācijas novēršanas politikas īstenošanai Latvijā, tajā skaitā
semināru par nepieciešamiem grozījumiem normatīvajos aktos. 2005.gadā ir veikti vairāki informatīvi semināri par Padomes Direktīvas 2000/43/EK saturu. |
|
||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas
konsultācijas ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem (Nodarbinātības un sociālo
lietu ģenerāldirekcijas Diskriminācijas novēršanas nodaļas personāls,
EMPL.D.3), apspriežot nepieciešamību iekļaut normatīvā akta projektā tādus
pašus formulējumus kā Direktīvā.
Eiropas Komisijas pārstāvji rekomendēja iekļaut normatīvā akta projektā Direktīvā minētās definīcijas, lai novērstu
domstarpības interpretācijas jautājumos. Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta un Labklājības ministrijas
pārstāvji 2003. un 2004.gadā piedalījās trīs Eiropas Komisijas Juridiskās
darba grupas diskriminācijas jautājumos sēdēs. 2005.gada oktobrī ĪUMSILS
pārstāvis piedalījās EK juridiskajā seminārā par Direktīvas ieviešanas
juridiskajiem aspektiem. |
|
||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Pirms atkārtotas
likumprojekta Grozījumi Civillikumā iesniegšanas Saeimai ĪUMSILS 2005.gada
decembrī un 2006.gada janvārī ir konsultējies ar LCESC, VCB, ministriju
juristiem un ekspertiem, kā arī saņēmis pozitīvu atzinumu no Latvijas
Universitātes Juridiskās fakultātes mācībspēkiem. |
|
||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās tiesas un
Valsts cilvēktiesību birojs savu funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde ir
iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās. |
|
||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Normatīvais akts
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, NAIS informatīvajā sistēmā un
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta mājas
lapā tīklā Internet. Par normatīvo aktu sabiedrība tiks plašāk informēta
pret neiecietību vērstās valsts programmas īstenošanas ietvaros. |
|
||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
No normatīvā akta
izrietošie strīdi izskatāmi tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||
Īpašu
uzdevumu ministre
sabiedrības
integrācijas lietās K.Pētersone
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta vadītāja |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Vāgnere |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
28.04.2006. 13.30
1932
D.Grīnberga
7365337, dace.grinberga@integracija.gov.lv