10.11.2006.
Nr. 8/4 2
i/_______
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 39. pantu ierosinām turpināt izskatīt 9. Saeimā 8. Saeimas nepabeigto likumprojektu:
Nr. 740 Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā (07.04.2004. pieņemts 1. lasījumā)
LR 9. Saeimas deputāti:
Grozījumi
Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā
Izdarīt
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Papildināt kodeksu
ar 204.13 pantu šādā redakcijā:
204.13 pants.
Diskriminācijas aizlieguma pārkāpšana
Par diskriminācijas aizlieguma pārkāpšanu saistībā ar personas dzimumu, vecumu, rasi, ādas krāsu, tautību vai etnisko
piederību, reliģisko pārliecību, politiskajiem vai citiem uzskatiem, sociālo
izcelsmi, izglītību, sociālo un mantisko stāvokli, nodarbošanās veidu,
veselības stāvokli vai seksuālo orientāciju
uzliek naudas sodu no simt līdz piecsimt latiem.
2.
Papildināt 213.pantu pēc skaitļa un vārdiem 204.12 panta otrajā
daļa ar skaitli un vārdiem un 204.13 pantā (izņemot lietas par
pārkāpumu izdarīšanu darba tiesisko attiecību jomā).
3.
Izteikt 215.3 panta pirmo daļu šādā redakcijā:
Valsts
darba inspekcija izskata šā kodeksa 41., 41.2, 41.3
pantā, 90.panta pirmajā daļā, 91.pantā un 204.13 pantā (par
pārkāpumu izdarīšanu darba tiesisko attiecību jomā) paredzēto administratīvo
pārkāpumu lietas.
4. Papildināt likumu ar informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
Informatīvā atsauce
uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvas 2000/43/EC.
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
23.03.2004 15:27
197
A.Dimitrovs
7365337; Aleksejs.Dimitrovs@integracija.gov.lv
Īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās |
Sekretariāta vadītāja |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
N. Muižnieks |
K. Vāgnere |
A. Dimitrovs |
A. Dimitrovs |
A. Dimitrovs |
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
2000.gada 29.jūnijā tika pieņemta ES Padomes Direktīva 2000/43/EC, kas ievieš vienādas attieksmes principu
pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (turpmāk arī
Direktīva). Šīs Direktīvas prasības Latvijas Republikai jāpārņem līdz
2004.gada 1.maijam. Kaut arī Latvijas Republikas Satversmes
91.pants nosaka diskriminācijas aizliegumu, tas nav konkretizēts normatīvajos
aktos. Turklāt Latvijas Republikas normatīvajos aktos nav ieviestas efektīvas
sankcijas par diskriminācijas aizlieguma pārkāpumiem. Krimināllikumā tiek
paredzēta atbildība par smagākiem diskriminējoša rakstura nodarījumiem, tāpēc
ir lietderīgi paredzēt administratīvo atbildību par vieglākiem nodarījumiem. |
|
||||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvas prasības un nodrošināt efektīvu aizsardzību pret
diskrimināciju. Starpinstitūciju darba grupa, kas izstrādājusi
normatīvo aktu, nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi īpaši izcelt
vienu diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver
arī citu diskriminācijas veidu izskaušana. Projekts ievieš administratīvo atbildību par ar diskrimināciju
saistītajiem pārkāpumiem. Lietas par šādiem administratīvajiem pārkāpumiem
izskatīs Valsts darba inspekcija un rajonu (pilsētu) tiesas. |
|
||||||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu ne
skar |
|
||||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts var nebūtiski palielināt administratīvi sodīto personu skaitu, bet
vienlaikus palielināsies drošības sajūta grupām, kuras var ciest no
diskriminācijas.
Iedzīvotāji varēs efektīvāk aizsargāt savas tiesības, lūdzot ierosināt
administratīvās lietas ar diskrimināciju saistīto pārkāpumu gadījumā. Var
prognozēt lielāku sabiedrības pārliecību, ka diskriminācija tiek sekmīgi apkarota. |
|
||||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
2002.gadā Valsts cilvēktiesību birojs
saņēmis 8 rakstiskas sūdzības un sniedzis 134 mutiskas konsultācijas
diskriminācijas jautājumos; 2003.gadā - 10 rakstisku sūdzību un 68 mutiskas
konsultācijas. |
|
||||||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi
un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas
prasības, papildus ir nepieciešams izdarīt grozījumus Krimināllikumā un
pieņemt Diskriminācijas novēršanas likumu. Šos
projektus ir izstrādājusi starpinstitūciju darba grupa, kuru izveidojis īpašu
uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās un kurā tika deleģēti Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta, Labklājības ministrijas, Ārlietu ministrijas, Veselības
ministrijas, Valsts cilvēktiesību biroja, Latvijas Universitātes Juridiskās
fakultātes Cilvēktiesību institūta un Latvijas Cilvēktiesību un etnisko
studiju centra pārstāvji. Arī citi juristi tika aicināti paust savu viedokli
par normatīvajiem aktiem diskriminācijas izskaušanas jomā. |
|||||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvijas saistības pārņemt Direktīvas
prasības izriet no Akta par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas,
Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas
Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un
Slovākijas Republikas pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem līgumos,
kas ir Eiropas Savienības pamatā, 2.panta un Eiropas Kopienas dibināšanas
līguma 249.panta. Šīs saistības ir minētas arī 2003.gada 5.novembra Eiropas
Komisijas Visaptverošajā monitoringa ziņojumā par topošo dalībvalstu
sasniegto progresu, gatavojoties dalībai ES. Normatīvā akta projekts paredz pārņemt 2000.gada 29.jūnijā ES Padomes Direktīvas 2000/43/EC, kas ievieš
vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās
piederības, prasības. Direktīvas mērķis ir noteikt sistēmu, lai
apkarotu diskrimināciju rasu vai etniskas piederības dēļ ar nolūku, lai
vienādas attieksmes princips stātos spēkā dalībvalstīs. Starpinstitūciju
darba grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu
, nonākusi pie secinājuma, ka
nebūtu lietderīgi īpaši izcelt vienu diskrimināciju veidu (rasu
diskriminācija), bet jāaptver arī citu diskriminācijas veidu izskaušanu.
Normatīvā akta projekts paredz daļēji pārņemt Direktīvas prasības. Lai pilnībā pārņemtu tās prasības, papildus ir nepieciešams izdarīt
grozījumus Krimināllikumā un pieņemt Diskriminācijas novēršanas likumu. Normatīvajam aktam jāstājas spēkā
2004.gada 1.maijā. Ja līdz 2004.gada 1.maijam Direktīvas prasības netiks pilnīgi
pārņemtas, Eiropas Komisija būs tiesīga sniegt Eiropas Kopienas dibināšanas
līguma 226.pantā paredzēto atzinumu, bet pēc tam griezties Eiropas Tiesā.
Turklāt direktīva, kas nav ieviesta līdz ieviešanai noteiktā termiņa
iestāšanās brīdim, kļūst par tieši iedarbīgu indivīdam rodas tiesības tieši
atsaukties uz direktīvas normām (skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā 148/78 Pubblico Ministero v. Ratti, [1979] ECR 1629). Valsts ir
arī finansiāli atbildīga par zaudējumiem, kas indivīdiem radušies tāpēc, ka
valsts nav ieviesusi direktīvu (skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā C-6 un 9/90 Francovich v. Italy, [1991] ECR I-5357). |
|
||||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts ir izstrādāts, ievērojot 2003.gada 10.decembra
ANO Rasu diskriminācijas izskaušanas komitejas rekomendācijas Latvijai
(CERD/C/63/CO/7, 8.§). |
|
||||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts pilnībā atbilst 1965.gada 2.decembra
Starptautiskajai konvencijai par jebkuras rasu diskriminācijas izskaušanu un
1979.gada 18.decembra Konvencijai par jebkuras
sieviešu diskriminācijas izskaušanu, kurām Latvija pievienojās 1990.gada 4.maijā. Konvencijas neparedz īpašu
formu tajā ietverto saistību izpildei, līdz ar to Latvijas Republikai ir
tiesības izvēlēties tās tiesību sistēmai atbilstošāko formu. |
|
||||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
2000.gada 29.jūnijā ES Padomes
Direktīvas 2000/43/EC, kas ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (OJ 19.07.2000, L 180) |
|
||||||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||||||
1.pants |
ES Padomes Direktīvas 2000/43/EC 15.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts pilnībā atbilst Eiropas komisijas
pret rasismu un neiecietību (ECRI) rekomendācijām Nr.7 Nacionālā likumdošana
rasisma un rasu diskriminācijas apkarošanai |
|
||||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Darba grupā, kura izstrādājusi normatīvā akta projektu, piedalījās
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra pārstāvis. Latvijas
Cilvēktiesību un etnisko studiju centrs īsteno vairākus projektus, kuri ir saistīti
ar ES diskriminācijas novēršanas politikas īstenošanu Latvijā. |
|
||||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas
Cilvēktiesību un etnisko studiju centra priekšlikumi ir iestrādāti normatīvā
akta projektā. |
|
||||||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2004.gadā Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāts kopā ar Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centru rīkos
vairākus pasākumus, kas veltīti ES diskriminācijas novēršanas politikas
īstenošanai Latvijā, tajā skaitā semināru par grozījumiem normatīvajos aktos. |
|
||||||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem (Nodarbinātības
un sociālo lietu ģenerāldirekcijas Diskriminācijas novēršanas nodaļas
personāls, EMPL.D.3). Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta un Labklājības ministrijas pārstāvji 2003.gadā piedalījās divās
Eiropas Komisijas Juridiskās darba grupas diskriminācijas jautājumos sēdēs. |
|
||||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta
izpildi nodrošinās Valsts darba inspekcija un tiesas savu funkciju ietvaros.
Normatīvā akta izpilde ir iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās. |
|
||||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
NAIS informatīvajā sistēmā un Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta mājas lapā tīklā Internet. Par normatīvo
aktu sabiedrība tiks plašāk informēta Pret neiecietību vērstās valsts
programmas īstenošanas ietvaros (programmas projekts tiks iesniegts Ministru
kabinetā 2004.gadā). |
|
||||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Lietas par normatīvā akta projektā minētajiem pārkāpumiem izskata Valsts
darba inspekcija vai rajona (pilsētas) tiesa Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā noteiktajā kārtībā. Indivīds ir tiesīgs
pārsūdzēt tiesas nolēmumu. |
|
||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||||
sabiedrības integrācijas lietās v.i. A.Baštiks
19.03.2004 12:40
1464
A.Dimitrovs
7365337; Aleksejs.Dimitrovs@integracija.gov.lv
Sekretariāta vadītāja |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K. Vāgnere |
A. Dimitrovs |
A. Dimitrovs |
A. Dimitrovs |