10.11.2006.
Nr. 8/4 2 i/_______
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 39. pantu ierosinām turpināt izskatīt 9. Saeimā 8.
Saeimas nepabeigto likumprojektu:
Nr. 1655 Grozījumi
Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un
Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo personu sociālās
aizsardzības likumā (31.05.2006. pieņemts 1. lasījumā)
LR 9. Saeimas deputāti:
Grozījumi Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo personu sociālās aizsardzības
likumā
Izdarīt Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo personu sociālās aizsardzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999,
20.nr.; 2004, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:
"6.pants.
Ārstniecības iestāde, kuru Ministru kabinets pilnvarojis konstatēt saslimšanu
ar arodslimību un nodrošināt Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas
dalībnieku un Černobiļas AES avārijas rezultātā cietušo personu veselības
aprūpi (turpmāk iestāde), veic Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas
dalībnieku un Černobiļas AES avārijas rezultātā cietušo personu uzskaiti,
regulāri novēro viņu veselības stāvokli, nosaka cēloņsakarību starp Černobiļas
AES avāriju un personas slimību, invaliditāti un nāvi. Iestāde saskaņā ar
normatīvajiem aktiem, kuri regulē ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu
reģistra izveidi, papildināšanu un uzturēšanu, sniedz ar noteiktām slimībām
slimojošu pacientu reģistra pārzinim un turētājam informāciju, kas nepieciešama
šā reģistra izveidei, papildināšanai un uzturēšanai."
2. Aizstāt 7.pantā
vārdu "centrs" ar vārdu "iestāde".
3. Izteikt 16.pantu
šādā redakcijā:
"16.pants. Šā likuma 15.pantā minētos
sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un IV nodaļā noteikto medicīnisko
palīdzību finansē no valsts budžeta."
Likumprojekta
"Grozījumi Černobiļas atomelektrostacijas avārijas
seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas
rezultātā cietušo personu sociālās aizsardzības likumā" anotācija
I.
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004.gada 27.maijā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Ārstniecības
likumā", kurš ietver deleģējumu Ministru kabinetam līdz 2004.gada
1.novembrim izdod šā likuma 9.pantā minētos noteikumus, nosakot ar noteiktām
slimībām slimojošu pacientu reģistru izveides, papildināšanas un uzturēšanas
kārtību. Šobrīd valstī nav vienotas statistiskās informācijas datu bāzes, kas
saturētu informāciju vienuviet par visiem pacientiem, kuri slimo ar sirds un
asinsvadu slimībām, tuberkulozi, iedzimtajām anomālijām, cukura diabētu,
onkoloģiskajām slimībām, psihiskajiem
un uzvedības traucējumiem, seksuāli transmisīvajām un ādas lipīgajām
slimībām, multiplo sklerozi, arodslimībām, kā arī slimībām, kas radušās
Černobiļas atomelektrostacijas avārijas jonizējošās radiācijas ietekmē,
narkoloģiskajiem slimniekiem un atkarību izraisošo vielu lietotājiem, stomas
pacientiem. Līdz 2004.gada 22.aprīlim spēkā bija Ārstniecības likuma 8.panta
4.punkta norma, kas noteica, ka Veselības ministrija veido, papildina un
uztur kārtībā ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrus. Minētos
reģistrus Veselības ministrija (Labklājības ministrija) veidoja laika periodā
no 1993.-1999.gadam (attiecībā uz Černobiļas atomelektrostacijas avārijas
rezultātā radiācijas ietekmei pakļautajām personām no 1987.gada) un to
veidošana netika veikta pēc vienotiem kritērijiem, kā arī šobrīd minētie
reģistri neatbilst spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un vispārējiem
cilvēktiesību principiem un tajos iekļauto pacientu loks ir pārāk plašs. |
|||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz svītrot normu, ka Paula Stradiņa klīniskās slimnīcas Aroda un
radiācijas medicīnas centrs veic Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas
dalībnieku un Černobiļas AES avārijas rezultātā cietušo personu uzskaiti,
izveidojot minēto personu vienotu Valsts reģistru, jo saskaņā ar 2004.gada
27.maija likumu "Grozījumi Ārstniecības likumā" Ministru kabinets
līdz 2004.gada 1.novembrim izdod noteikumus, nosakot ar noteiktām slimībām
slimojošu pacientu reģistru izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtību.
Ministru kabineta noteikumu "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu
reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" projekts
izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2004.gada 2.septembrī (prot. Nr.34 25.§ VSS-1461) un tas paredz izveidot
valsts informācijas sistēmu vienotu
ar noteiktām slimībām
slimojošu pacientu statistiskās informācijas datu bāzi reģistru,
kuras pārzinis un turētājs būs Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju
valsts aģentūra. Noteikumu projekts paredz to, ka informāciju, kas nepieciešama minētā reģistra
izveidei, papildināšanai un uzturēšanai par pacientiem, kuri slimo
ar arodslimībām, un pacientiem, kuri Černobiļas atomelektrostacijas avārijas
rezultātā tika pakļauti jonizējošās radiācijas ietekmei, aģentūrai arī
turpmāk sniegs Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca, tomēr slimnīca
nebūs šī reģistra pārzinis un turētājs, tādēļ nepieciešams veikt attiecīgus
grozījumus Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas
dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo
personu sociālās aizsardzības likuma 6.pantā. |
|||||
3. Cita informācija |
--------------- |
|||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta
ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
||||||
1.Ietekme
attiecībā uz |
Makroekonomiskā vide tiks ietekmēta pozitīvi, jo ar
noteiktām slimībām slimojošu personu visaptveroša reģistrācija veicinās atbilstošu
un kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, atspoguļos Latvijas
veselības aprūpes resursus valsts un starptautiskajos ziņojumos, kā arī
veicinās Valsts statistikas likuma normu izpildi un kalpos par pamatu
elektroniskās veselības kartes ieviešanas uzsākšanai. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvais akts atbilstoši vispārējās ekonomiskās
darbības klasifikācijai (NACE) ietekmēs šādas tautsaimniecības nozares: 7310 Pētījumu un eksperimentu veikšana dabaszinātnēs
un tehniskajās zinātnēs; 7320
Pētījumu un eksperimentu veikšana sabiedriskajās un humanitārajās zinātnēs; 7512 Veselības aprūpes, izglītības, kultūras un citus
sociālos pakalpojumus sniedzošu aģentūru darbības koordinēšana, izņemot
sociālo apdrošināšanu; 8511 Slimnīcu darbība; 8512 Ārstu prakse; 8514 Pārējā darbība cilvēka veselības aizsardzības
jomā; 8531 Sociālā aprūpe ar izmitināšanu; 8532
Sociālā aprūpe bez izmitināšanas; 9112 Profesionālo organizāciju darbība. Normatīvā akta ieviešana atvieglos sadarbību vienotas
informācijas iegūšanā ar ārstniecības personām, statistiskās informācijas
apmaiņu ar Centrālo statistikas pārvaldi, Veselības obligātās apdrošināšanas
valsts aģentūru, Sabiedrības veselības aģentūru, Pasaules Veselības
Organizāciju un Eiropas Kopienas statistikas institūciju "Eurostat". |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Precīzāk iegūtie un aktualizētie dati par ar noteiktām slimībām
slimojošiem pacientiem ļaus identificēt problēmas veselības aprūpē un izvērtēt
prioritātes turpmākai veselības politikas izveidei.
|
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
|||||
5. Cita informācija |
---------------------------------- |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.latu) |
||||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumu daļu
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts
neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta izdevumu daļu |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojektam nav finansiālās ietekmes
|
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojektam
nav nepieciešami prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
|||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
--------------- |
|||||
6. Cita informācija |
Likuma
īstenošana tiks nodrošināta 2004.gadā un turpmākajos gados piešķirto budžeta
līdzekļu ietvaros |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likum-projektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī
termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts
neparedz izdot papildus normatīvos aktus |
|||||
2. Cita informācija
|
---------------
|
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ekonomiskās darbības statistiskā klasifikācija Eiropas
Savienībā, Eiropas Kopienas 2001.gada 19.novembra regula EC 29/2002. |
|||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Ikgadēja veselības aprūpes statistikas datu sniegšana
pēc noteiktas formas un datu struktūras: -
Eiropas Kopienas statistikas institūcijai "Eurostat"
(modulis 351); - Pasaules Veselības Organizācijas datu
bāzei "Veselība visiem 21.gadsimtā". |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
4. Atbilstības izvērtējums |
1.tabula |
|||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas
spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums,
publikācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||
2.tabula
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības
pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri
|
|
--------------- |
--------------- |
--------------- |
--------------- |
|
5. Cita informācija
|
--------------- |
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas
ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas
|
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
--------------- |
|||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
|||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
|||
5. Cita informācija
|
---------------
|
|||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||
1.
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunu
valsts institūciju izveide nav nepieciešama |
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Likums pēc tā izsludināšanas tiks
publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Interneta
tīklā: Normatīvo aktu informācijas sistēmā (www.nais.lv)
un Veselības ministrijas mājas lapā (www.vm.gov.lv) |
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību
akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts neierobežo indivīda
tiesības |
|||
4. Cita informācija |
------------------ |
|||
Veselības ministrs
G.Bērziņš
Valsts
sekretārs |
Juridiskā dienesta
vadītājs |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
U.Līkops |
D.Trofimovs |
M.Briede |
A.Viļums |
14.02.2005.
13:48
1 119
A.Viļums