Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
interešu konflikta novēršanu
valsts amatpersonu darbībā"
Izdarīt likumā "Par interešu konflikta novēršanu
valsts amatpersonu darbībā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 11.nr.; 2003, 6., 12.nr.; 2006, 2.nr.; Latvijas Vēstnesis,
2006, 151.nr.) šādus grozījumus:
14.pantā:
papildināt otro daļu aiz vārda "amatpersonai"
ar vārdiem "valsts vai pašvaldības institūcijai";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Valsts amatpersona, valsts vai pašvaldības
institūcija, kā arī koleģiāla institūcija ir tiesīga pieņemt ziedojumu un citu mantisko
palīdzību valsts vai pašvaldības institūcijas vajadzībām personāla apmācības
vai darba organizācijas un tehniskā nodrošinājuma uzlabošanai, ja ziedojumu sniedz
kāda neiesaistīta trešā persona un tas tiek pieņemts, ievērojot šā panta otrajā
daļā noteiktos ierobežojumus, kā arī ja tas neveicina valsts amatpersonas
nokļūšanu interešu konflikta situācijā. Pirms ziedojuma vai mantiskās palīdzības
saņemšanas nepieciešama augstākas amatpersonas, valsts vai pašvaldības
institūcijas vai koleģiālas institūcijas atļauja.";
papildināt ceturto daļu aiz vārda "amatpersonai"
ar vārdiem "valsts vai pašvaldības institūcijai";
papildināt pantu ar sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ministru kabinets var lemt par šā panta
otrās daļas nepiemērošanu, ja fiziskās vai juridiskās personas ziedojums vai
cita mantiskā palīdzība tiek pieņemta publiskām vajadzībām, lai nodrošinātu
valstij nozīmīga pasākuma organizēšanu.
(7) Ja Ministru kabinets saskaņā ar šā panta
trešo daļu lemj par atļauju saņemt ziedojumu vai citu mantisko palīdzību,
Ministru kabinets vienlaikus ir tiesīgs lemt par šā likuma ceturtās daļas
nepiemērošanu, ja fiziskās vai juridiskās personas ziedojums vai cita mantiskā palīdzība
tiek pieņemta šā panta trešajā
daļā minētajām vajadzībām, lai nodrošinātu valstij nozīmīga pasākuma organizēšanu."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas.
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijai kā valstij pēc tās neatkarības
atjaunošanas vairākkārt ir bijis nepieciešams rīkot valstij nozīmīgus
pasākumus, kas prasa ievērojamu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu,
piemēram, pasākumus, kas saistīti ar Latvijas dalību Eiropas Savienības,
Ziemeļatlantijas līguma un citu starpvalstu organizācijās. Šādu valstij nozīmīgu
pasākumu rīkošanai jāatbilst arī noteiktām prasībām un kritērijiem, kuru
izpildi ne vienmēr visefektīvāk iespējams veikt piešķirto valsts budžeta
līdzekļu ietvaros. Tajā pašā laikā prakse ir parādījusi, ka šādu valstij
nozīmīgu pasākumu organizēšanā savu atbalstu ziedojumu un citāda veida
mantiskās palīdzības veidā bez atlīdzības publiskām vajadzībām ir gatavi
sniegt arī privāto tiesību subjekti juridiskās un fiziskās personas. Šobrīd likuma Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā (turpmāk likums) 14.panta otrā daļa
nosaka aizliegumu valsts amatpersonai vai koleģiālai institūcijai prasīt vai
pieņemt no fiziskās vai juridiskās personas ziedojumu, kā arī cita veida
mantisku palīdzību publiskām vajadzībām. Likuma 14.panta trešā daļa paredz
iespēju valsts vai pašvaldības institūcijai pieņemt ziedojumu un citāda veida
mantisko palīdzību valsts vai pašvaldības institūcijas vajadzībām personāla
apmācības vai darba organizācijas un tehniskā nodrošinājuma uzlabošanai, ja
to sniedz kāda neiesaistīta trešā persona, tātad neparedzot iespēju saņemt
ziedojumus vai mantisko palīdzību valstij nozīmīga pasākuma organizēšanā. Pamatojoties uz iepriekš
minēto, ir nepieciešams veikt grozījumu likumā un paredzēt, ka likuma
14.panta otrās un ceturtās daļas noteikumi nav piemērojami gadījumā, ja
Ministru kabinets ir atļāvis valsts vai pašvaldības institūcijai pieņemt
ziedojumu vai cita veida mantisku palīdzību valstij nozīmīga pasākuma
organizēšanai un tas neietekmē lēmuma pieņemšanu attiecībā uz ziedotāju, kā
arī neveicina valsts amatpersonas nokļūšanu interešu konflikta situācijā.
Ministru kabinets lemj par konkrētā pasākuma atzīšanu par valstij nozīmīgu.. Papildu ir nepieciešams paredzēt grozījumus arī likuma
14.panta trešajā daļā un attiecībā uz izņēmumiem, kas minēti šajā normā.
Pašreiz spēkā esoša šo normu redakcija ir veidota tā, ka ziedojumu
pieņemšanas aizliegums attiecas uz valsts amatpersonām un koleģiālām
institūcijām (14.panta otrā daļa), bet izņēmumi attiecas uz valsts amatpersonām
un valsts un pašvaldības institūcijām (14.panta trešā daļa). Šādas
asimetriskas normas praksē rada problēmas tās piemērojot konkrētās
situācijās. Gadījumos, kuri varētu iestāties un par kuriem Ministru kabinets
lemtu, ka jāatkāpjas no likuma normu piemērošanas, ziedojuma pieņēmējs būs
nevis tikai valsts amatpersona vai koleģiāla institūcija, bet gan valsts vai
pašvaldības institūcija, kas ir minētas tikai 14.panta trešajā daļā. Tas ir,
ziedojums tiks pieņemts iestādes publiskajām vajadzībām noteiktam mērķim. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta būtība |
Likumprojekts
paredz, ka likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu
darbībā 14.panta otrās un ceturtās daļas noteikumi nav piemērojami gadījumā,
ja Ministru kabinets ir atļāvis valsts vai pašvaldības institūcijai pieņemt
ziedojumu vai cita veida mantisku palīdzību valstij nozīmīga pasākuma
organizēšanai un tas neietekmē lēmuma pieņemšanu attiecībā uz ziedotāju, kā
arī neveicina valsts amatpersonas nokļūšanu interešu konflikta situācijā.
Ministru kabinets lemj par konkrētā pasākuma atzīšanu par valstij nozīmīgu.
Tāpat likumprojekts paredz 14.panta otrajā un ceturtajā daļā minēto
aizliegumu un trešajā daļā minēto ierobežojumu attiecināt uz valsts
amatpersonu, valsts vai pašvaldības institūciju, kā arī koleģiālu
institūciju. |
|||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
2007 |
2008 |
2009 |
||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
6. Cita informācija |
- |
|||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1.
Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.
Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Savienības Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
- |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
1. Ar kādām nevalstiskām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
3. Konsultācijas ar starptautiskiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1.Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta valsts institūciju esošo
funkciju ietvaros. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība gūs
informāciju par likuma grozījuma spēkā stāšanos oficiālajā publikācijā Latvijas
Vēstnesī. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||
Aizsardzības ministrs A.Slakteris
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Slakteris |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
I.Alkšere |
23.10.2006 9:06
1116
I.Alkšere,
e-pasts: ilze.alksere@mod.gov.lv
tālr.: 7017771; fakss: 7017798