Likumprojekts
Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā
Izdarīt Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likumā (Latvijas Vēstnesis,
2002, 168.nr.; 2003, 161.nr.; 2004, 180.nr.; 2005, 191.nr.; 2006, 98.nr.) šādus grozījumus:
1. 6.panta
otrajā daļā:
izteikt pirmo
teikumu šādā redakcijā:
"Ministru
kabinets izdod noteikumus par to publisko maksas pakalpojumu cenrāža
apstiprināšanu, kurus Latvijas Jūras administrācija sniedz, pildot tai
deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus.";
izslēgt otro teikumu.
2.
Papildināt 17.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6)
Kuģu un ostu kontroles inspektora lēmums izpildāms ar tā spēkā stāšanās brīdi (negaidot,
kad tas kļuvis neapstrīdams). Lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi."
Satiksmes
ministrs
K.Peters
Likumprojekta "Grozījumi
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā" anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likuma 6.panta otrā daļa paredz, ka maksas apmēru par valsts
akciju sabiedrības Latvijas Jūras administrācija sniegtajiem publiskajiem
pakalpojumiem nosaka satiksmes ministrs, bet Ministru kabinets nosaka tikai
kārtību, kādā tiek aprēķināti publisko maksas pakalpojumu izcenojumi. Šādu
koncepciju Ministru kabinets neatbalsta, un sakarā ar to 2006.gada 24.janvāra
sēdē ir pieņēmis protokollēmumu (prot. Nr.5,
67§), ar ko Satiksmes ministrijai uzdots sagatavot
grozījumu Jūrlietu
pārvaldes un jūras drošības likumā, paredzot, ka noteikumus par valsts akciju
sabiedrības "Latvijas Jūras administrācija" sniegtajiem maksas
pakalpojumiem izdod Ministru kabinets. Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likums nesatur speciālas normas par kuģu un ostu kontroles
inspektoru lēmumu izpildes kārtību, līdz ar to uz šo lēmumu izpildi attiecas
vispārējās Administratīvā procesa likuma normas. Šīs vispārējās
Administratīvā procesa normas kavē sasniegt starptautiskajos normatīvajos
aktos kuģu un ostu aizsardzības jomā (Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada
31.marta regula (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības
pastiprināšanu; 1974.gada Starptautiskā konvencija par cilvēka dzīvības
aizsardzību uz jūras; Starptautiskais kuģu un ostas iekārtu aizsardzības
kodekss) noteikto mērķi nodrošināt cilvēku, kuģu un cita
īpašuma aizsardzību pret tīšu nelikumīgu darbību, īpaši terorisma, briesmām.
Šāds mērķis parāda to, cik svarīgi ir nenovilcināt kuģu un ostu kontroles
inspektoru lēmumu izpildi. Kuģu un ostu kontroles
inspektoru lēmumu izpildes atlikšana apdraud valsts drošību, sabiedrisko
kārtību, personu dzīvību, veselību un mantu. Tādējādi Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likumā ir nepieciešams noteikt, ka: -
kuģu un ostu kontroles inspektora lēmums ir
izpildāms ar tā spēkā stāšanās brīdi, negaidot, kad tas kļuvis neapstrīdams; -
kuģu un ostu kontroles inspektora lēmuma
apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. Šāda speciāla
regulējuma noteikšanu paredz arī Administratīvā procesa likuma 358.panta otrā
un trešā daļa. Par to, ka draudi valsts drošībai, sabiedriskajai kārtībai,
personu dzīvībai, veselībai un mantai ir pietiekams pamats nekavējošai lēmuma
izpildei, liecina Administratīvā procesa likuma 360.panta otrā un trešā daļa,
kas nosaka administratīvā akta piespiedu izpildes priekšnoteikumus. Praktisku
nepieciešamību pēc augstākminētā speciālā regulējuma pastiprina fakts, ka
tiesu procesi Latvijas Republikā ir ļoti ilgstoši, un līdz ar to atbilstoša
cilvēku, kuģu un cita īpašuma aizsardzība var būt nenodrošināta pat vairākus
gadus, jo saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 80. un 185.pantu
administratīvā akta apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas gadījumā tā darbība tiek
apturēta. Konkrētas problēmas, kuras citādi nevar novērst,
kā vien izpildot lēmumu nekavējoties un konkrēti gadījumi, kuros lēmumi būs
jāizpilda nekavējoties, ir izsecināmi no kuģu un ostu kontroles inspektoru
funkcijām, kas noteiktas Ministru kabineta 2005.gada 15.februāra noteikumos
Nr.128 Kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzības noteikumi (turpmāk MK
noteikumi Nr.128). Piemēram, ja pieņemts MK noteikumu Nr.128 96.punktā minētais lēmums par ostas
iekārtas atbilstības apstiprinājuma anulēšanu, bet tas tiek izpildīts tikai
pēc apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas garo procesu beigām, tas nozīmē, ka šajā
ilgajā laika posmā ostas iekārtas atbilstību aizsardzības prasībām ostas
iekārtas īpašnieks faktiski var nenodrošināt, jo tas viņam nedraud ar nekādām
sekām (atbilstības apstiprinājuma anulēšana draud ar to, ka kuģi neizvēlēsies
piestāt attiecīgajā ostas iekārtā, jo par to kuģi pašu var atteikties pieņemt
nākošajā ostas iekārtā). Kamēr lēmuma izpilde ir atlikta, kuģu un ostu
kontroles inspektori nav tiesīgi ievadīt informāciju par ostas iekārtas
atbilstības apstiprinājuma anulēšanu starptautiskajās datu bāzēs, pēc kurām
vadās kuģi, izvēloties ostas iekārtu, kurā piestāt. Līdz ar to faktiski tiek
melots starptautiskajai sabiedrībai par to, ka ostas iekārta ir droša, lai
gan pieprasītā aizsardzība netiek nodrošināta. Bieži vien lēmuma
apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas iemesli ir formāli, bet pašu faktu, ka ostas
iekārtas aizsardzība netiek nodrošināta, persona atzīst tas liecina par
vēlmi novilcināt lēmuma izpildi, nevis par strīdu pēc būtības. Novērst šo
problēmu nevar citādi kā vien uzliekot par pienākumu novērst konstatētos
trūkumus nekavējoties, pretējā gadījumā nekavējoties anulējot ostas iekārtas
atbilstības apstiprinājumu. Ar kuģu un ostu kontroles inspektoru lēmumu var
gan uzlikt veikt noteiktu pienākumu (piemēram, novērst trūkumus ostas
aizsardzības sistēmā), gan atņemt noteiktas tiesības (piemēram, anulēt
starptautisko kuģa aizsardzības sertifikātu), gan atteikt piešķirt noteiktas
tiesības (piemēram, atteikt apstiprināt ostas iekārtas aizsardzības plānu)
u.tml. Visus šos lēmumus nepieciešams izpildīt nekavējoties, neskatoties uz
to, vai lēmums jāizpilda adresātam (piemēram, lēmums par trūkumu novēršanu
kuģa aizsardzības sistēmā), vai pašai iestādei (piemēram, lēmums par ostas
iekārtas atbilstības apstiprinājuma anulēšanu), vai citai personai piespiedu
kārtā (piemēram, lēmums par kuģa izraidīšanu no ostas, ja tas netiek pildīts
labprātīgi). Kā redzams iespējamās praktiskās situācijas ir ļoti dažādas,
tādēļ arī likumprojekta 2.pants ir veidots salīdzinoši vispārīgs, lai
aptvertu visas objektīvi iespējamās situācijas, kad ir nepieciešama lēmuma nekavējoša
izpilde. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz
noteikt, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par to pakalpojumu cenrāžu
apstiprināšanu, kurus Latvijas Jūras administrācija sniedz, pildot tai
deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus. Likumprojekts paredz
noteikt, ka: -
kuģu un ostu kontroles inspektora lēmums ir
izpildāms ar spēkā stāšanās brīdi, negaidot, kad tas kļuvis neapstrīdams; -
kuģu un ostu kontroles inspektora lēmuma
apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
|
3. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešams
izdot Ministru kabineta noteikumus par valsts akciju sabiedrības Latvijas
Jūras administrācija sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kurus tā sniedz,
pildot tai deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus. Minēto
Ministru kabineta noteikumu projekts ir sagatavots. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts veicinās Eiropas Parlamenta
un Padomes 2004.gada 31.marta regulas (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas
iekārtu drošības pastiprināšanu noteiktā mērķa nodrošināt cilvēku, kuģu un cita īpašuma aizsardzību pret tīšu nelikumīgu darbību
sasniegšanu. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts nodrošina iespēju
pilnvērtīgāk realizēt 1974.gada Starptautiskās konvencijas par cilvēka
dzīvības aizsardzību uz jūras un Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu
aizsardzības kodeksa noteiktās prasības. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas. |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
Satiksmes ministrs Kr.Peters
12.10.2006
9:00
1598
A.Logina
7062156
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par
uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Jūrniecības
departamenta direktors |
|
|
|
|
J.Maršāns |
A.
Ļubļina-Goldmane |
Ī.Kalniņa |
A.Krastiņš |