24.10.2006. 9/7
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija, izskatījusi Ministru kabineta iesniegto likumprojektu Grozījumi Valsts civildienesta likumā (reģ.nr.1292) nolēma:
1) neatbalstīt Ministru kabineta iesniegto likumprojektu Grozījumi Valsts civildienesta likumā (reģ.nr.1292);
2) iesniegt izskatīšanai Saeimā alternatīvu likumprojektu Grozījumi Valsts civildienesta likumā saskaņā ar Kārtības ruļļa 85.pantu.
Vienlaikus Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija lūdz:
- izdarīt izmaiņas Saeimas šā gada 26.oktobra sēdes darba kārtībā, iekļaujot tajā minēto likumprojektu izskatīšanu;
- atzīt alternatīvo likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: alternatīvais likumprojekts un tā anotācija, 2 .lpp.
Saeimas Valsts pārvaldes
un pašvaldības
komisijas priekšsēdētājs Staņislavs Šķesters
Iesniedz Valsts pārvaldes Alternatīvais likumprojekts
un pašvaldības komisija
Izdarīt
Valsts civildienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2000, 19.nr.; 2001, 9.nr.; 2002, 14., 23.nr.; 2003, 6., 12.nr.; 2005,
10.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 154/3522.nr) šādus grozījumus:
1. Papildināt
2.panta ceturto daļu pēc vārda nosaka ar vārdiem vienlīdzīgu tiesību
principu, atšķirīgas attieksmes aizlieguma principu, aizliegumu
radīt nelabvēlīgas sekas.
2. Papildināt
likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1975.gada 10.februāra Direktīvas 75/117/EEK
par dalībvalstu likumu tuvināšanu, ievērojot principu par vienādu atalgojumu
vīriešiem un sievietēm;
2)
Padomes 1976.gada 9.februāra Direktīvas 76/207/EEK par tāda principa
īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm
attiecībā uz darba iespējām, profesionālo sagatavošanu un paaugstināšanu amatā,
kā arī darba nosacījumiem;
3)
Padomes 1993.gada 23.novembra Direktīvas 93/104/EK par dažiem darba laika
organizācijas aspektiem;
4)
Padomes 1997.gada 15.decembra Direktīvas 97/80/EK par pierādīšanas pienākumu
diskriminācijas gadījumos, kas pamatojas uz dzimumu;
5)
Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas
attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības;
6)
Padomes 2000.gada 27.novembra Direktīvas 2000/78/EK, kas nosaka kopēju sistēmu
vienādai attieksmei pret nodarbinātību un profesiju;
7)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvas 2002/73/EK, ar
kuru groza Padomes Direktīvu 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas
paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba
iespējām, profesionālo sagatavošanu un izaugsmi, kā arī darba apstākļiem.
Likums stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Alternatīvā
likumprojekta
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Normatīvā
akta izdošanas mērķis ir pārņemt likumprojektā minēto direktīvu prasības un nodrošināt efektīvu aizsardzību pret diskrimināciju,
dodot norādi uz Darba likumā ietverto vienlīdzīgu tiesību principu
(atšķirīgas attieksmes aizlieguma principu un aizliegumu radīt nelabvēlīgas sekas) piemērošanu. Šie principi ir
definēti Darba likumā. Minēto principu piemērošana valsts civildienesta
attiecībās var atšķirties no darba tiesiskajās attiecībām, jo civildienesta
attiecībās ir lielāks publisko tiesību īpatsvars. Šo atšķirību un iespējamo
problēmu atrisinājumu uzsver 2.panta ceturtās daļas vārdi ciktāl to nenosaka
šis likums.
2. Kāda var būt likuma ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību?
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts
šo jomu neskar.
4. Kāda var būt likuma ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Likumprojekts
precizē, ka valsts civildienesta attiecībās piemēro vienlīdzīgu tiesību,
atšķirīgas attieksmes aizlieguma principu un aizliegumu radīt nelabvēlīgas
sekas.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts
nodrošina saistību ievērošanu pret Eiropas Savienību, ieviešot vairākas Eiropas
Savienības direktīvas, lai valsts
civildienesta attiecībās piemērotu vienlīdzīgu tiesību un atšķirīgas
attieksmes aizlieguma principu.
Likumprojekts pilnībā
atbilst 1965.gada 2.decembra Starptautiskajai konvencijai par jebkuras rasu
diskriminācijas izskaušanu, kurai Latvija pievienojās 1990.gada 4.maijā.
Normatīvais akts garantē šīs konvencijas 5. pantā paredzēto saistību
izpildi.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Likumprojekta izstrādāšanā konsultācijas notikušas ar
Valsts kanceleju, Valsts civildienesta pārvaldi, Īpašo uzdevumu sabiedrības
integrācijas lietās un Saeimas Juridisko biroju.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Sabiedrība tiks informēta ar laikraksta Latvijas
Vēstnesis starpniecību. Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos noteikto kārtību.