Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003,
12., 23.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 10., 11.nr.; 2006, 1., 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 13.pantu ar
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Pamatojoties uz
Drošības policijas priekšnieka ieteikumu, iekšlietu ministrs Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā izsludina terorisma draudu līmeni."
2. Papildināt likumu ar
22.1 pantu šādā redakcijā:
"22.1 pants. Terorisma
draudu līmeņi
(1) Atkarībā no
terorisma draudu iespējamības un potenciālo seku negatīvās ietekmes izsludina šādus
terorisma draudu līmeņus:
1) zemu terorisma draudu
līmeni (krāsu kods zils) ja pastāv vispārēji terorisma draudi;
2) paaugstinātu terorisma
draudu līmeni (krāsu kods dzeltens) ja ir pieaugoši terorisma draudi;
3) augstu terorisma
draudu līmeni (krāsu kods oranžs) ja ir apstiprināti terorisma draudi konkrētam
objektam, tautsaimniecības sektoram vai valsts reģionam;
4) īpaši augstu terorisma
draudu līmeni (krāsu kods sarkans) ja ir noticis terora akts vai terora
akts vairs nav novēršams.
(2) Terorisma draudu
līmeņus var izsludināt:
1) visai valsts
teritorijai;
2) apdraudētam valsts
reģionam;
2) apdraudētam
tautsaimniecības sektoram;
3) apdraudētam objektam.
(3) Pretterorisma
darbībās iesaistītās institūcijas terorisma draudu novēršanas un pārvarēšanas
pasākumus plāno atbilstoši terorisma draudu līmeņiem."
Iekšlietu ministrs
Dz.Jaundžeikars
Likumprojekta
Grozījumi Nacionālās drošības
likumā anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Ministru kabinets 2006.gada 1.augustā
akceptēja koncepcijas projektu Terorisma draudu līmeņu sistēmas izveide
(prot. Nr.40 34.§), kas paredz ieviest terorisma draudu līmeņu sistēmu,
deleģējot tiesības iekšlietu ministram publiski izsludināt četrus terorisma
draudu līmeņus, kas būtu savietojami ar NATO Krīzes reaģēšanas sistēmas
(NCRS) četriem trauksmes stāvokļiem. Saskaņā ar Ministru kabineta
2006.gada 2.augusta rīkojuma Nr.583 Par koncepciju Terorisma draudu līmeņu
sistēmas izveide 3.punktu Iekšlietu ministrijai uzdots izstrādāt un
iekšlietu ministram līdz 2006.gada decembrim iesniegt noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā koncepcijas īstenošanai nepieciešamo likumprojektu. Pašreizējais normatīvais regulējums
neparedz savlaicīgu valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību, juridisko personu
un iedzīvotāju publisku informēšanu un brīdināšanu par potenciāliem terorisma
draudiem. Rezultātā var tikt apgrūtināta savlaicīga preventīvo pasākumu
īstenošana nacionālā mērogā, reaģēšana terorisma draudu gadījumā un
sagatavošanās apdraudējuma seku likvidācijai. Līdz šim nav noteikti arī vienoti stratēģiskie
pamatprincipi pretterorisma pasākumu plānošanai un nepastāv vienota izpratne
par pretterorisma pasākumu mērķiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Plānošana
netiek balstīta uz priekšstatu, ka terorisma draudiem var būt dažāda
intensitāte un drošības pasākumiem jābūt atbilstošiem terorisma draudu
iespējamībai.
Ja publiski nav pieejama informācija par terorisma draudu iespējamību
un nepastāv vienota izpratne par pretterorisma pasākumu plānošanas mērķiem,
var tikt apgrūtināta arī saskaņota, vienādas intensitātes drošības pasākumu
ieviešana nacionālā mērogā. Papildus jāatzīmē, ka 2005.gada
septembrī NATO apstiprināja NATO Krīzes reaģēšanas sistēmu (NATO Crisis Response System - NCRS), kuras principi ir saistoši
visām dalībvalstīm. NCRS paredz četru trauksmes stāvokļu izsludināšanu, un
dalībvalstis tiek aicinātas nodrošināt nacionālo pretterorisma pasākumu
konceptuālu atbilstību NATO apstiprinātajiem principiem. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts Grozījumi Nacionālās
drošības likumā nosaka, ka atkarībā no terorisma draudu iespējamības un
potenciālo seku negatīvās ietekmes, iekšlietu ministrs var izsludināt četrus
terorisma draudu līmeņus. Terorisma draudu līmeņi tiek izsludināti
pamatojoties uz Drošības policijas priekšnieka ieteikumu. Terorisma draudu
līmeņus var izsludināt visai valsts teritorijai, apdraudētam valsts reģionam,
apdraudētam tautsaimniecības sektoram vai arī apdraudētam objektam. Grozījumi arī paredz, ka
pretterorisma darbībās iesaistītās institūcijas terorisma draudu novēršanas
un pārvarēšanas pasākumus plāno atbilstoši četriem terorisma draudu līmeņiem.
|
|||||||||||
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta
projekta apstiprināšana veicinās nacionālās pretterorisma sistēmas gatavību
novērst un pārvarēt terorisma apdraudējumus, tādējādi samazinot iespējamos
apdraudējumus iedzīvotāju veselībai un dzīvībai, tautsaimniecībai un
videi. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā
ietekme (1-2). |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
|
||||||||||||
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai nodrošinātu
terorisma draudu līmeņu sistēmas ieviešanu, nepieciešams: - sešu mēnešu
laikā pēc likuma stāšanās spēkā sagatavot grozījumus Ministru kabineta
2002.gada 6.augusta noteikumos Nr.352 Nacionālajai drošībai svarīgu valsts
objektu drošības pasākumu īstenošanas noteikumi, kas paredzētu, ka objektu
fiziskās drošības pasākumi tiek plānoti atbilstoši četriem terorisma draudu
līmeņiem. Noteikumus paredzēts izstrādāt pēc likumprojekta Grozījumi
Nacionālās drošības likumā apstiprināšanas. - sešu mēnešu
laikā pēc likuma stāšanās spēkā sagatavot Iekšlietu ministrijas instrukciju,
kas noteiks kārtību, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes izplata
informāciju par terorisma draudu līmeņa izmaiņām. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
NATO Krīzes reaģēšanas sistēma (NATO
Crisis Repsonse System) nosaka vienotus principus apdraudējumu novēršanai
un pārvarēšanai NATO dalībvalstīs un dalībvalstīm ir rekomendēts nodrošināt
savu nacionālo pretterorisma sistēmu savietojamību ar NATO noteiktajiem krīžu
reaģēšanas mehānismiem. |
|||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
tr>
|||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta projekta ieviešanai netiks
radītas jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas. Likumprojekta ieviešanu
nodrošinās Drošības policija, Iekšlietu ministrija, Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienests un Krīzes vadības padomes sekretariāts. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšana par normatīvā akta ieviešanu notiks,
publicējot to laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietojot to informācijas
sistēmā NAIS. Papildus informācija tiks sniegta plašsaziņas līdzekļos. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt vispārējā administratīvā procesa kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||||||||
Iekšlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
Dz.Jaundžeikars |
A. Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
J.Leitietis |
|
|
|
|
|
14.09.06. 9:30
1171
N.Mežviets 7208870
ptc@dp.gov.lv