Likumprojekts
Izdarīt Militārā dienesta
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
14.nr.; 2003, 2., 15.nr.; 2004, 14.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 14.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu šādā
redakcijā:
"1.pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir
vienotas militārā dienesta gaitas nodrošināšana Nacionālajos bruņotajos spēkos."
2. 2.pantā:
izteikt 1. un 2.punktu
šādā redakcijā:
"1) militārais dienests valsts dienesta
veids valsts aizsardzības jomā, kuru pilda karavīrs un kas ietver aktīvo
dienestu un dienestu Nacionālo bruņoto spēku rezervē;
2) aktīvais dienests militārā dienesta tieša
izpilde karavīra statusā, kas ietver profesionālo dienestu, militārā dienesta
tiešu izpildi mobilizācijas gadījumā un militārajam dienestam pakļauto personu
militārās mācības;";
papildināt pantu ar 2.1 punktu
šādā redakcijā:
"21) dienests Nacionālo bruņoto spēku rezervē
militārā dienesta izpilde, kas ietver militārās uzskaites noteikumu un
kārtības ievērošanu, militārās mācības un aktīvā dienesta laikā noteiktai
militārai specialitātei nepieciešamo kaujas zinību, iemaņu un sagatavotības
saglabāšanu un pilnveidošanu;";
izslēgt 3.punktu;
papildināt pantu ar 4.1 punktu
šādā redakcijā:
"41) militārajam dienestam pakļautās personas
visi Latvijas pilsoņi vīrieši, kas šajā likumā noteiktajā kārtībā ir
ieskaitāmi Nacionālo bruņoto spēku rezervē, kā arī Latvijas pilsoņi, kas pilda
militāro dienestu saskaņā ar profesionālā dienesta līgumu;";
izteikt 7.punktu šādā
redakcijā:
"7) rezerves karavīrs Latvijas pilsonis,
kurš ir ieskaitīts un pilda dienestu Nacionālo bruņoto spēku rezervē;";
papildināt pantu ar 7.1 punktu
šādā redakcijā:
"71) rezervists Latvijas pilsonis, kas
ieskaitīts Nacionālo bruņoto spēku rezervē un mobilizācijas gadījumā var tikt
iesaukts aktīvajā dienestā;";
izslēgt 8.punktu;
papildināt 10.punktu aiz vārdiem
"pamatkursu Latvijas Nacionālajā aizsardzības akadēmijā" ar vārdiem "vai
citu tam pielīdzinātu kursu".
3. 16.pantā:
izslēgt pirmās daļas 1.punktu;
izslēgt pirmās daļas
3.punktu.
4. Izslēgt 17.pantu.
5. Papildināt likumu ar
17.1 pantu šādā redakcijā:
"17.1 pants.
Jaunatnes izglītošana valsts aizsardzības jomā
Jaunieši vecumā līdz 18
gadiem var brīvprātīgi iesaistīties jaunsardzē, kuras mērķis ir jaunatnes
izglītošana valsts aizsardzības jomā, pilsoniskās apziņas un patriotisma
sekmēšana. Jaunsardzes nolikumu pēc saskaņošanas ar Izglītības un zinātnes
ministriju apstiprina aizsardzības ministrs. Jaunsardzes nolikums paredz kārtību
un nosacījumus, kādā jaunatne izglītojama valsts aizsardzības jomā. Jaunsardzes
mācību procesu organizē Aizsardzības ministrijas padotībā esoša valsts iestāde
Jaunsardzes centrs."
6. 18.pantā:
izteikt nosaukumu šādā
redakcijā:
"18.pants. Karavīru komplektēšana militārajās
izglītības iestādēs";
izteikt otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Militārajās
izglītības iestādēs jaunākā štāba virsnieka kursā un vecākā štāba virsnieka
kursā var tikt uzņemti karavīri, kuriem esošajā virsnieka dienesta pakāpē
atlikušais profesionālā dienesta pildīšanas laiks šā likuma 41.pantā noteiktā
maksimālā vecuma sasniegšanai nav mazāks par pieciem gadiem. Virsnieka
pamatkursā uzņem karavīrus līdz 27 gadu vecumam.";
aizstāt trešajā daļā
vārdus "ar kadetu vai klausītāju" ar vārdiem "ar karavīru";
izteikt piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Nesekmības
(izņemot gadījumu, kad nesekmība iestājusies veselības traucējuma vai cita
attaisnojoša iemesla rezultātā), disciplīnas pārkāpumu dēļ vai pēc paša
vēlēšanās no militārās izglītības iestādes atskaitīto karavīru nosūta uz
iepriekšējo dienesta vietu vai atvaļina no profesionālā dienesta, un viņš
atmaksā apmācībai izlietotos finanšu līdzekļus Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā."
7. 19.pantā:
aizstāt pirmajā daļā
skaitli "19" ar skaitli "18";
aizstāt otrajā daļā
vārdus "aktīvajam dienestam" ar vārdiem "profesionālajam
dienestam";
izteikt sesto daļu šādā
redakcijā:
"(6) Profesionālajā
dienestā pieņemtajam karavīram nosaka pārbaudes termiņu līdz sešiem mēnešiem.
Pārbaudes termiņu nenosaka karavīram, kas pārcelts citā amatā."
8. Izteikt 20.panta trešo
daļu šādā redakcijā:
"(3) Profesionālā
dienesta līgumu ar karavīriem slēdz līdz šā likuma 41.pantā militārajam
dienestam noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanai vai uz laiku, kas nav īsāks par
pieciem gadiem."
9. 21.pantā:
izslēgt pirmās daļas otro
teikumu;
izteikt septīto daļu šādā
redakcijā:
"(7) Ja
karavīram nepiešķir vai anulē speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam vai
drošības sertifikātu darbam ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai
Eiropas Savienības klasificēto informāciju, vai arī nepagarina atļaujas vai
sertifikāta derīguma termiņu, karavīru nekavējoties atbrīvo no amata un par
viņa turpmāko dienesta gaitu lemj Augstākā
atestācijas komisija."
10. Aizstāt 26.panta
piektajā daļā vārdus "iestāžu klausītāju (kadetu)" ar vārdiem "iestādēs
apmācāmo karavīru".
11. 33.pantā:
izteikt pirmās daļas 9.punktu
šādā redakcijā:
"9) virsleitnants
virsnieku sagatavošanas militārās izglītības iestādi absolvējušam leitnantam vai
virsnieka pamatkursu beigušam leitnantam ar augstāko izglītību pēc triju gadu
nodienēšanas leitnanta pakāpē;";
izteikt pirmās daļas 14.
un 15.punktu šādā redakcijā:
"14) brigādes
ģenerālis (flotiles admirālis) pulkvedim (jūras kapteinim) ar augstāko
izglītību pēc augstākā komandējošā sastāva kursa vai cita tam pielīdzināta
kursa pabeigšanas un triju gadu nodienēšanas pulkveža (jūras kapteiņa) pakāpē;
15) ģenerālmajors
(kontradmirālis) brigādes ģenerālim (flotiles admirālim) ar augstāko
izglītību pēc augstākā komandējošā sastāva kursa vai tam pielīdzināta kursa
pabeigšanas un triju gadu nodienēšanas brigādes ģenerāļa (flotiles admirāļa)
pakāpē;";
papildināt otro daļu ar otro
teikumu šādā redakcijā:
"Valodu prasmi
pārbauda aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā.";
papildināt pantu ar
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Militārās
izglītības kursu pielīdzina šajā likumā noteiktajām militārās izglītības
prasībām aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā."
12. 37.pantā:
aizstāt otrajā daļā
vārdus "aktīvajā dienestā" ar vārdiem "profesionālajā dienestā";
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturtās daļas
otro teikumu šādā redakcijā:
"Pieņemot karavīru
profesionālajā dienestā, pirmajā dienesta gadā atvaļinājumu aprēķina par laika posmu
no dienas, kad karavīrs pieņemts profesionālajā dienestā, līdz gada beigām (par
katru nodienēto mēnesi 2,5 dienas).";
aizstāt piektajā daļā
vārdus "no aktīvā dienesta atvaļina karavīru" ar vārdiem "no
profesionālā dienesta atvaļina karavīru";
izslēgt devīto daļu.
13. 41.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Militārā dienesta pildīšanai
karavīra maksimālais vecums ir:
1) kareivju sastāvam: profesionālajā
dienestā 45 gadi; dienestā Nacionālo
bruņoto spēku rezervē 55
gadi;
2) instruktoru sastāvam: profesionālajā
dienestā 50 gadu; dienestā Nacionālo
bruņoto spēku rezervē 55 gadi;
3) leitnantam: profesionālajā dienestā 35 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē
55 gadi;
4) virsleitnantam: profesionālajā dienestā 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē
55 gadi;
5) kapteinim (kapteiņleitnantam): profesionālajā
dienestā 48 gadi; dienestā
Nacionālo bruņoto spēku rezervē 55
gadi;
6) majoram (komandleitnantam): profesionālajā
dienestā 51 gads; dienestā Nacionālo
bruņoto spēku rezervē 60 gadu;
7) pulkvežleitnantam (komandkapteinim): profesionālajā
dienestā 55 gadi; dienestā
Nacionālo bruņoto spēku rezervē
60 gadu;
8) pulkvedim (jūras kapteinim): profesionālajā
dienestā 58 gadi; dienestā Nacionālo
bruņoto spēku rezervē 60 gadu;
9) augstākajiem virsniekiem: profesionālajā
dienestā 60 gadu; dienestā
Nacionālo bruņoto spēku rezervē 65
gadi.";
aizstāt trešajā daļā vārdu "aktīvajam"
ar vārdu "profesionālajam".
14. Izslēgt 44.panta otro
daļu.
15. Aizstāt 48.panta
pirmajā daļā vārdu "karavīrs" ar vārdiem "profesionālā dienesta
karavīrs".
16. Izteikt 49.panta
pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Profesionālā
dienesta karavīrs militārā dienesta laikā atrodas daļējā valsts apgādībā."
17. Izslēgt 51.panta
ceturto daļu.
18. 52.pantā:
izteikt ceturto un piekto
daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja karavīrs
dienesta laikā, pildot dienesta pienākumus, ir guvis veselības traucējumus, bet
nav kļuvis par invalīdu, viņam izmaksā vienreizēju kompensāciju:
1) smaga veselības
traucējuma gadījumā piecu pēdējo mēnešu karavīra algu apmērā;
2) vidēji smaga veselības
traucējuma gadījumā triju pēdējo mēnešu karavīra algu apmērā;
3) viegla veselības
traucējuma gadījumā pēdējā mēneša karavīra algas apmērā, bet ne mazāk kā 100
latu.
(5) Ja profesionālā
dienesta karavīrs, pildot militāro dienestu, ir saslimis un pēc
ārstēšanās atzīts par nederīgu turpmākajam aktīvajam dienestam, un viņš pirms
dienesta (līguma) termiņa beigām jāatvaļina no profesionālā dienesta, karavīram
papildus likumos noteiktajām kompensācijām un pabalstiem izmaksā vienreizēju
kompensāciju triju pēdējo mēnešu karavīra algu apmērā."
19. 53.pantā:
izteikt devīto daļu šādā
redakcijā:
"(9) Virsnieks, kurš augstāko izglītību ieguvis bez Aizsardzības
ministrijas finansiāla atbalsta, pēc virsnieka pamatapmācības pabeigšanas
Nacionālajā aizsardzības akadēmijā var saņemt vienreizēju bezprocentu
aizdevumu:
1) 1000 latu apmērā, ja noslēgts līgums par piecus gadus ilgu profesionālo
dienestu;
2) 2000 latu apmērā, ja noslēgts līgums par profesionālo dienestu uz laiku,
ne mazāku par 10 gadiem.";
papildināt pantu ar 9.1 daļu šādā redakcijā:
"(9)1 Bezprocentu aizdevuma atmaksāšanas nosacījumus un
kārtību nosaka profesionālā dienesta līgumā."
20. Izslēgt 55.panta
pirmo daļu.
21. 56.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Karavīram,
rezerves karavīram un rezervistam sedz izdevumus, kas viņam radušies,
izmantojot sabiedrisko transportu (izņemot taksometru) dienesta pienākumu
izpildes nodrošināšanai. Valsts aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā
karavīram sedz arī transporta izdevumus, kas radušies, dodoties ar sabiedrisko
transportu (izņemot taksometru) uz ārstēšanās un atveseļošanās vietu, un
izdevumus, kas karavīram un viņa ģimenes locekļiem radušies, braucot uz jaunu
dienesta vietu un dzīvesvietu dienesta interesēs.";
izslēgt otro daļu;
aizstāt trešajā daļā
vārdus "aktīvā" ar vārdu "profesionālā".
22. Izslēgt 57.panta
pirmās daļas 4.punktu.
23. Izteikt 58.pantu šādā
redakcijā:
"58.pants. Atvaļināto karavīru pienākumi
No profesionālā dienesta
atvaļinātais karavīrs stājas militārā dienesta rezerves uzskaitē Zemessardzes Nacionālo
bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienībā pēc savas dzīvesvietas 10 dienu
laikā pēc atvaļināšanas dienas, ierodoties personīgi. Atvaļinātais karavīrs pilda
rezerves karavīra pienākumus."
24. Izteikt XII nodaļu
šādā redakcijā:
"XII nodaļa
Nacionālo
bruņoto spēku rezerve un dienests Nacionālo bruņoto spēku rezervē
63.pants. Nacionālo bruņoto spēku rezerve
(1) Nacionālo bruņoto
spēku rezervi veido militārajam dienestam pakļautie Latvijas pilsoņi, kas
ieskaitīti Nacionālo bruņoto spēku rezervē.
(2) Nacionālo bruņoto
spēku rezervē ieskaita:
1) profesionālā dienesta
karavīrus, kas atvaļināti no profesionālā dienesta un nav noņemti no militārā
dienesta uzskaites;
2) Latvijas pilsoņus
vīriešus, kuri sasnieguši 18 gadu vecumu un ir derīgi militārajam dienestam.
63.1 pants. Rezerves karavīru un rezervistu
reģistrācija un uzskaite
(1) Rezerves karavīru un
rezervistu reģistrāciju, uzskaiti un iesaukšanu aktīvajā dienestā veic
Zemessardzes Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienības Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Latvijas Republikas Zemessardzes Nacionālo
bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienības ir tiesīgas pieprasīt un
saņemt bez maksas no Iedzīvotāju reģistra, valsts pārvaldes iestādēm,
pašvaldībām, veselības aprūpes iestādēm un citām juridiskajām personām
informāciju par militārā dienesta uzskaitei pakļautā Latvijas pilsoņa
reģistrācijas datiem, izglītību, nodarbošanos, ģimenes sastāvu, sodāmību un veselības
stāvokli. Informācijas pieprasīšanu un izsniegšanu reglamentē Ministru kabineta
noteikumi.
(3) Rezerves karavīri
atrodas Nacionālo bruņoto spēku rezervē līdz šajā likumā dienestam Nacionālo
bruņoto spēku rezervē noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanai. Rezervisti
atrodas Nacionālo bruņoto spēku rezervē līdz 55 gadu vecuma sasniegšanai.
64.pants. Dienests Nacionālo bruņoto spēku rezervē
Dienestu Nacionālo
bruņoto spēku rezervē pilda profesionālā dienesta karavīri, kas atvaļināti no profesionālā
dienesta un ieskaitīti dienestam Nacionālo bruņoto spēku rezervē.
65.pa
nts. Nacionālo bruņoto spēku rezervē ieskaitīto Latvijas
pilsoņu pienākumi
Latvijas pilsonim, kas
ieskaitīts Nacionālo bruņoto spēku rezervē, ir pienākums:
1) paziņot Zemessardzes Nacionālo
bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienībai pēc savas dzīvesvietas par izbraukšanu no Latvijas uz laiku,
kas ilgāks par sešiem mēnešiem, kā arī par dzīvesvietas maiņu;
2) mobilizācijas gadījumā
ierasties Zemessardzes komandiera noteiktajā vietā un laikā;
3) ierasties uz mācībām
Zemessardzes komandiera noteiktajā vietā un laikā.
66.pants. Rezerves karavīru iesaukšanas
kārtība uz kārtējām vai pārbaudes militārajām mācībām
(1) Rezerves karavīru var iesaukt uz
kārtējām vai pārbaudes militārajām mācībām Nacionālo bruņoto spēku vienībās.
Militāro mācību laiku, vietu un dalībnieku skaitu nosaka aizsardzības ministrs
pēc Nacionālo bruņoto spēku komandiera priekšlikuma.
(2) Militāro mācību laikā rezerves
karavīrs pilda aktīvo dienestu, viņam ir karavīra statuss, un mācību laiks tiek
ieskaitīts viņa izdienas stāžā.
(3) Rezerves karavīru var iesaukt militārajās
mācībās uz laiku:
1) virsnieku sastāva karavīru kopumā līdz
deviņiem mēnešiem, viena gada laikā līdz 60 dienām;
2) instruktoru un kareivju sastāva karavīru kopumā
līdz sešiem mēnešiem, viena gada laikā līdz 30 dienām.
(4) Intervāls starp kārtējām militārajām
mācībām, kurās iesaista rezerves karavīru, nav mazāks par četriem gadiem.
(5) Rezerves karavīru kārtējo militāro mācību
starplaikos var iesaukt uz pārbaudes mācībām līdz 10 dienām gan no darba
brīvajā, gan arī darba laikā. Šo laiku ieskaita militāro mācību kopējā laikā.
(6) Militāro mācību organizēšanu, to
materiāltehnisko un finansiālo nodrošinājumu, kā arī rezerves karavīra visu
veidu apgādi militāro mācību laikā nosaka aizsardzības ministrs.
(7) Uz militārajām
mācībām iesaukto rezerves karavīru atbrīvo no darba (amata) pienākumu
pildīšanas norīkojumā norādītajā laikā līdz 60 dienām kalendāra gadā.
Militāro mācību laikā rezerves karavīram saglabā darba vietu un amatu. Uz
militārajām mācībām iesauktajam rezerves karavīram par katru militāro mācību
dienu izmaksā kompensāciju no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts
budžeta līdzekļiem. Kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību nosaka Ministru
kabinets. Uz militāro mācību laiku iesauktie rezerves karavīri ir pakļauti
obligātajai valsts apdrošināšanai.
(8) Rezerves karavīru uz kārtējām vai pārbaudes
mācībām neiesauc:
1) veselības stāvokļa dēļ;
2) ja rezerves karavīrs ir apgādājamu ģimenes
locekļu vienīgais apgādnieks vai viņa apgādībā ir ne mazāk kā divi pirmsskolas
vecuma bērni;
3) ja rezerves karavīrs ir aizdomās turētais,
apsūdzētais vai tiesājamais;
4) ja rezerves karavīrs dien Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestādēs.
67.pants. Dienesta pakāpju piešķiršana
rezerves karavīriem
(1) Rezerves karavīram, kas militāro mācību
laikā apguvis atbilstošu mācību programmu un nokārtojis nepieciešamos
pārbaudījumus, aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā atbilstoši šā likuma
prasībām piešķir kārtējo dienesta pakāpi, bet ne augstāku par kapteiņa (kapteiņleitnanta)
dienesta pakāpi.
(2) Citas valsts bruņotajos spēkos dienējušam
rezerves karavīram pielīdzināšanas kārtībā var piešķirt viņa dokumentāri
pierādītajai dienesta pakāpei līdzīgu un militārajai sagatavotībai atbilstošu
karavīra dienesta pakāpi šajā likumā noteiktajā kārtībā.
68.pants. Rezerves karavīra un rezervista
noņemšana no militārā dienesta uzskaites
Rezerves karavīru un rezervistu no militārā dienesta uzskaites noņem:
1) ja viņš ir sasniedzis aktīvajam dienestam noteikto
maksimālo vecumu;
2) ja viņš veselības stāvokļa dēļ atzīts par
nederīgu militārajam dienestam;
3) pieņemot profesionālajā dienestā;
4) ja viņš zaudē Latvijas pilsonību;
5) ja viņš ir sodīts par noziedzīgu nodarījumu;
6) nāves gadījumā."
25. Papildināt pārejas noteikumus ar 15.punktu šādā
redakcijā:
"15. Dienestam Nacionālo bruņoto spēku
rezervē ieskaita tos rezerves karavīrus, kas līdz 2007.gada 1.janvārim
atvaļināti no profesionālā dienesta militārā dienesta rezervē un nav noņemti no
militārā dienesta uzskaites."
Likums stājas spēkā
2007.gada 1.janvārī.
Aizsardzības ministra vietā
veselības ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi Militārā dienesta likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2005.gada18.maijā Ministru kabinets ir
akceptējis Rīcības plānu pārejai uz profesionālu militāru dienestu,
atbilstoši kuram ar 2007.gada 1.janvāri tiek plānots pāriet uz profesionālu militāro
dienestu. Rīcības plānā pārejai uz profesionālu
militāru dienestu ir arī paredzēts, ka ar 2006.gada 31.decembri spēku zaudēs
Obligātā militārā dienesta likums un Ministru kabineta 2001.gada 25.septembra
noteikumi Nr.411 Militārā dienesta iesaukšanas centra nolikums atbilstoši
kuriem, Militārā dienesta iesaukšanas centrs pārbauda rezerves karavīru un
rezervistu vispārējo piemērotību militārajam dienestam. Tā kā šo funkciju būs
nepieciešams veikt arī turpmāk pēc Militārā dienesta iesaukšanas centra
likvidācijas, normatīvajos aktos nepieciešams noteikt, kuras iestādes
izpildīs attiecīgus pienākumus. Lai turpmāk nodrošinātu efektīvu Nacionālo
bruņoto spēku rezerves sistēmas izveidi un uzturēšanu, likumprojektā ir
noteikts, ka reģistrāciju rezervē un tās uzskaiti veiks Zemessardze. Sakarā ar atteikšanos no obligātā
militārā dienesta Militārā dienesta likumā tiek izslēgta norāde uz šo
dienesta veidu un vienlaikus tiek ieviestas izmaiņas Nacionālo bruņoto spēku
rezerves sastāvā. Arī turpmāk militārajam dienestam derīgos Latvijas pilsoņus
iedalīs rezerves karavīros un rezervistos. Rezerves karavīri pildīs dienestu
rezervē, piedaloties militārajās mācībās, lai saglabātu un pilnveidotu kaujas
zinības, iemaņas un sagatavotību noteiktas militārās specialitātes uzdevumu
izpildei kara laikā kādā no Nacionālo bruņoto spēku vienībām. Savukārt
rezervisti dienestu rezervē nepildīs un miera laikā uz iepriekš minētajām
mācībām iesaukti netiks. Turpmāk dienestam rezervē ieskaitīs un par rezerves
karavīriem kļūs no profesionālā dienesta rezervē atvaļinātie karavīri. Lai
nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku rezervju sistēmas nepārtrauktu
funkcionēšanu, likumprojekta pārejas noteikumos ir paredzēts dienestam
Nacionālo bruņoto spēku rezervē ieskaitīt tos rezerves karavīrus, kas līdz šā
likuma spēkā stāšanās brīdim atvaļināti no profesionālā dienesta militārā
dienesta rezervē un nav noņemti no militārā dienesta uzskaites. Likumprojektā ir paredzēts grozīt likuma
21.panta septīto daļu, nosakot, ka turpmāk karavīru atbrīvo no amata, ja
viņam nepiešķir vai anulē speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam vai
drošības sertifikātu darbam ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai
Eiropas Savienības klasificēto informāciju, vai nepagarina tās derīguma
termiņu. Par karavīra turpmāko dienesta gaitu lemj Augstākā atestācijas
komisija. Grozījums ir izstrādāts saistībā ar Militārā dienesta likumā
noteikto profesionālā dienesta karavīru rotācijas kārtību, atbilstoši kurai ne
retāk kā reizi piecos gados karavīru pārceļ citā viņa pakāpei atbilstošā
amatā, ko nav iespējams realizēt attiecībā uz tiem karavīriem, kuriem ir
atteiktas speciālās atļaujas pieejai valsts noslēpumam vai drošības
sertifikāti darbam ar NATO un Eiropas Savienības klasificēto informāciju. Ievērojot nepieciešamību veikt profesionālajā
dienestā pieņemtā karavīra atbilstības pārbaudi noteiktajam amatam
izvirzītajām drošības prasībām, Militārā dienesta likuma 19. panta sestajā
daļā pārbaudes termiņš ir pagarināts līdz sešiem mēnešiem. Vairāki Militārā dienesta likuma panti
(skat. 32.¹ un 33.pantu) satur atsauces uz karavīriem noteiktajām militārās
izglītības prasībām attiecīgu kursu veidā, paredzot šo kursu atbilstības
noteikšanu Nacionālo bruņoto spēku nepieciešamajām attiecīgā līmeņa personāla
kvalifikācijas prasībām pielīdzināšanas veidā. Tomēr likums neparedz
deleģējumu kādai konkrētai institūcijai noteikt šādas pielīdzināšanas kārtību.
Tāpēc likumprojektā ir paredzēts papildināt likuma 33.pantu ar piekto daļu,
nosakot, ka militārās izglītības kursu pielīdzināšanas kārtību nosaka
aizsardzības ministrs. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta būtība |
Likumprojekts
nosaka Nacionālo bruņoto spēku rezerves izveides un dienesta rezervē
nosacījumus un kārtību. Nacionālo bruņoto spēku rezervi veidos rezerves
karavīri un rezervisti. Turpmāk rezerves karavīri pildīs dienestu Nacionālo
bruņoto spēku rezervē, piedaloties militārajās mācībās, saglabājot un
pilnveidojot kaujas zinības un iemaņas. Dienestam rezervē ieskaitīs no
profesionālā dienesta rezervē atvaļinātos karavīrus. Pārējie 18 gadu vecumu
sasniegušie militārajam dienestam derīgie Latvijas pilsoņi tiks ieskaitīti
Nacionālo bruņoto spēku rezervē kā rezervisti. Rezervisti netiks iesaukti uz
militārajām mācībām miera lakā. Rezerves karavīru un rezervistu reģistrāciju,
uzskaiti un iesaukšanu militārajā dienestā turpmāk nodrošinās Zemessardze. Vienlaikus
likumprojektā ir arī noteikts, ka karavīru atbrīvo no amata, ja viņam
nepiešķir vai anulē speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam vai drošības
sertifikātu darbam ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai Eiropas
Savienības klasificēto informāciju, vai nepagarina tās derīguma termiņu. Likumprojekts
paredz papildināt likuma 33.pantu ar piekto daļu, nosakot, ka militārās
izglītības kursu pielīdzināšanas kārtību noteiks aizsardzības ministrs. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||
|
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
2007 |
2008 |
2009
|
||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
6. Cita
informācija |
Likumprojekta
realizācija 2007.gadā un turpmākajos gados notiks Aizsardzības ministrijai
piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||||||||
1.
Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt. |
Saistībā ar
pāreju uz profesionālu militāro dienestu un atteikšanos no obligātā militārā
dienesta ir izstrādāti šādi likumprojekti: 1.Grozījumi
likumā Par Latvijas Republikas Zemessardzi; 2. Grozījumi
Nacionālo bruņoto spēku likumā; 3. Par Obligātā
militārā dienesta likuma atzīšanu par spēku zaudējušu; 4. Par
Alternatīvā dienesta likuma atzīšanu par spēku zaudējušu; 5. Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā; 6. Grozījumi
Krimināllikumā; 7. Grozījumi
Mobilizācijas likumā; 8. Grozījumi
likumā Par izņēmuma stāvokli. Papildus būs
nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektus, nosakot
rezerves karavīru un rezervistu reģistrācijas, uzskaites un iesaukšanas
militārajā dienestā kārtību, kā arī informācijas pieprasīšanas kārtību no
attiecīgajām valsts iestādēm, veicot iepriekš minētos pienākumus. Vienlaikus būs nepieciešams izstrādāt
Ministru kabineta noteikumus, nosakot uz militārajām mācībām iesauktajiem
rezerves karavīriem piešķiramo kompensāciju izmaksas kārtību. |
|||||||||||
2.
Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Savienības Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
1. Ar kādām nevalstiskām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
3. Konsultācijas ar starptautiskiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1.Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas
institūcijas netiks radītas. Paplašinās Zemessardzes pienākumi. Zemessardze
turpmāk veiks reģistrāciju rezervēs un to uzskaiti. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts
pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs
aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Aizsardzības
ministrs
A.Slakteris
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktores v.i. |
Par kontroli atbildīgā
persona |
Atbildīgā persona |
E.Rinkēvičs |
A.Rimša |
I.Kalna |
S.Vistiņa |
28.09.2006 15:39:00
1430
V.Upeniece, 7335247
S.Vistiņa, 7335249