Rīgā
2006. gada 20. septembrī Nr. 8/6-2-
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās
Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Pilsonības likums.
Pielikumā: Likumprojekts.
Saeimas deputāti:
1. ___________________ _______________________
2. ___________________ _______________________
3. ___________________ _______________________
4. ___________________ _______________________
5. ___________________ _______________________
6. ___________________ _______________________
7. ___________________ _______________________
Likumprojekts
Pilsonības
likums
Pirmā nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) ārvalstnieks -
ārvalsts pilsonis (pavalstnieks);
2) bezvalstnieks -
persona, kas netiek uzskatīta par pilsoni (pavalstnieku) saskaņā ar kādas
valsts likumiem;
3) dubultā pilsonība
- personas piederība pie vairāku valstu pilsonības (pavalstniecības);
4) pēcnācēji -
lejupējie radinieki taisnā līnijā.
2.pants. Likuma
mērķis
Likuma mērķis ir
noteikt personas, kas iegūst pilsonību reģistrācijas kārtībā, pilsonības
iegūšanas un zaudēšanas nosacījumus un kārtību, lai stiprinātu Latvijas
Republiku kā neatkarīgu demokrātisku valsti un latviešu valodu kā vienīgo
valsts valodu, veicinātu Latvijas okupācijas un kolonizācijas seku novēršanu.
3.pants. Latvijas
pilsonība
(1) Latvijas
pilsonība ir personas noturīga politiska un tiesiska saikne ar Latvijas valsti.
(2) Latvijas
pilsonības saturu veido pilsoņa un valsts savstarpēji saistīto tiesību un
pienākumu kopums.
(3) Latvijas
pilsonību iegūst reģistrācijas kārtībā vai arī Latvijas pilsonībā uzņem Saeima
ar likumu vai lēmumu.
4.pants. Piederība
pie Latvijas pilsonības
(1) Latvijas
pilsonību reģistrācijas kārtībā iegūst:
1) latvieši un
lībieši (līvi);
2) personas, kuras
bija Latvijas pilsoņi 1940.gada 17.jūnijā, kā arī šo personu pirmās un otrās
pakāpes pēcnācēji, izņemot personas, kuras pēc 1990.gada 4. maija ieguvušas
citas valsts pilsonību (pavalstniecību);
3) sievietes, kuru
pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā un kuras saskaņā ar 1919.gada 23.augusta
"Likuma par pavalstniecību" 7.pantu bija zaudējušas Latvijas
pavalstniecību, un viņu pirmās un otrās pakāpes pēcnācēji, izņemot personas,
kuras pēc 1990.gada 4.maija ieguvušas citas valsts pilsonību (pavalstniecību);
4) personas, kuru
pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā un kuras ir apguvušas pilnu mācību kursu
latviešu mācībvalodas vispārizglītojošās skolās, iegūstot šajās skolās
vispārējo vidējo izglītību, ja šīm personām nav citas valsts pilsonības
(pavalstniecības) vai tās ir saņēmušas iepriekšējās pilsonības (pavalstniecības)
valsts ekspatriācijas atļauju, ja tādu paredz šīs valsts likumi un ja uz tām
neattiecas kāds no šā likuma 15. panta pirmajā daļā minētajiem ierobežojumiem.
Pilsonību vienlaikus ar šādu personu iegūst arī tās nepilngadīgie bērni līdz 15
gadu vecumam, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā.;
5) bāreņi un bez
vecāku gādības palikušie bērni, kuri dzīvo Latvijas bērnu aprūpes iestādē vai
internātskolā, kurā mācības notiek latviešu valodā un kuriem nav citas valsts
pilsonības un nav tiesību iegūt citas valsts pilsonību;
6) bērni, kuri
atrasti Latvijas teritorijā un kuru vecāki nav zināmi;
7) bērni, kuriem viņu
dzimšanas brīdī abi vecāki ir Latvijas pilsoņi, neatkarīgi no bērnu dzimšanas
vietas;
8) bērni, kuriem
viens no vecākiem vai adoptētājiem ir Latvijas pilsonis, bet otrs -
ārvalstnieks, ja vecāki par to vienojas vai viena no vecākiem pastāvīgā
dzīvesvieta bērna dzimšanas brīdī ir Latvijā;
9) bērni, kuriem
viens no vecākiem vai adoptētājiem ir Latvijas pilsonis, bet otrs Latvijas
nepilsonis vai bezvalstnieks vai bērna dzimšanas aktā nav ieraksta par tēvu.
(2) Tiesības iegūt
Latvijas pilsonību reģistrācijas kārtībā saskaņā ar šā panta pirmās daļas
5.,6.,7.,8., un 9. punktu bērns var izmantot līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai.
(3) Kārtību, kādā persona
reģistrācijas kārtībā iegūst Latvijas pilsonību, nosaka Ministru kabinets.
5. pants. Pēc
1991.gada 21.augusta Latvijā dzimuša bezvalstnieku vai nepilsoņu bērna
pilsonība
(1) Bērnu, kurš
dzimis Latvijā pēc 1991.gada 21.augusta, var reģistrēt par Latvijas pilsoni šā
panta otrajā vai trešajā daļā noteiktajā kārtībā, ja viņš vienlaikus atbilst
šādām prasībām:
1) viņa pastāvīgā
dzīvesvieta ir Latvija;
2) viņš nav Latvijā
vai kādā citā valstī bijis notiesāts par nozieguma izdarīšanu;
3) viņš apgūst
izglītību latviešu mācībvalodā;
4) viņš nav citas
valsts pilsonis.
(2) Līdz brīdim, kad
bērns sasniedz 15 gadu vecumu, iesniegumu par pilsonības iegūšanu ir tiesīgas
iesniegt tādas personas, kas ir reģistrētas Iedzīvotāju reģistrā un ir
bezvalstnieki vai nepilsoņi, kas līdz iesnieguma iesniegšanai ne mazāk kā
pēdējos piecus gadus pastāvīgi dzīvo Latvijā (personām, kuras ieradušās Latvijā
pēc 1992. gada 1. jūlija, piecu gadu termiņš tiek skaitīts no pastāvīgās
uzturēšanās atļaujas saņemšanas dienas):
1) abi bērna vecāki;
2) bērna māte, ja
bērna dzimšanas aktā nav ieraksta par bērna tēvu vai tas izdarīts pēc mātes
norādījuma;
3) viens no bērna
vecākiem, ja otrs ir miris vai viņam ir atņemtas aprūpes vai aizgādības
tiesības;
4) bērna adoptētājs.
(3) Līdz brīdim, kad
bērns sasniedz 15 gadu vecumu, iesniegumu par pilsonības iegūšanu ir tiesīgs
iesniegt bērna aizbildnis, ja bērna vecāki ir bezvalstnieki vai nepilsoņi, kas
līdz iesnieguma iesniegšanai ne mazāk kā pēdējos piecus gadus pastāvīgi dzīvo
Latvijā (personām, kuras ieradušās Latvijā pēc 1992. gada 1. jūlija, piecu gadu
termiņš tiek skaitīts no pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņemšanas dienas) un
tiem ir atņemtas aprūpes vai aizgādības tiesības.
(4) Ja personas,
kurām ir tiesības iesniegt iesniegumu bērna atzīšanai par Latvijas pilsoni, to
nav izdarījušas, nepilngadīgajam, sasniedzot 15 gadu vecumu, ir tiesības iegūt
Latvijas pilsonību šajā likumā noteiktajā kārtībā.
(5) Personas, kurām ir tiesības iesniegt
iesniegumu bērna atzīšanai par Latvijas pilsoni, iesniedz to Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā un formā, ietverot šajā iesniegumā savu apliecinājumu
(solījumu) palīdzēt bērnam apgūt latviešu valodu kā valsts valodu, iegūt
izglītību latviešu mācībvalodā un ieaudzināt viņā cieņu pret Latvijas Republiku
un uzticību tai.
6.pants. Latvijas
pilsoņu vienlīdzība
Latvijas pilsoņi
neatkarīgi no pilsonības iegūšanas veida tiesībās un pienākumos ir vienlīdzīgi,
ja likumā nav noteikts citādi.
7.pants. Latvijas
pilsonības saglabāšanas tiesības, noslēdzot laulību
(1) Latvijas pilsoņa
stāšanās laulībā ar ārvalstnieku vai bezvalstnieku, kā arī šādas laulības
šķiršana Latvijas pilsoņiem neizraisa pilsonības maiņu.
(2) Vienam laulātajam
iegūstot vai zaudējot Latvijas pilsonību, otra laulātā pilsonība nemainās.
8.pants. Latvijas
pilsonības saglabāšana ārpus Latvijas teritorijas dzīvojošām personām
Latvijas pilsoņu
dzīvošana ārpus Latvijas teritorijas neizraisa Latvijas pilsonības zaudēšanu,
izņemot šajā likumā paredzētos gadījumus.
9.pants. Latvijas
pilsoņu aizsardzība ārvalstīs
Latvijas pilsoņi
ārvalstīs ir Latvijas valsts aizsardzībā.
10.pants.
Nepieļaujamība izdot ārvalstīm un izraidīt no valsts Latvijas pilsoņus
(1) Latvijas
Republika savus pilsoņus neizdod ārvalstīm.
(2) Latvijas pilsoni
nevar izraidīt no Latvijas.
11.pants. Dubultā
pilsonība
(1) Personai, kuru uzņem Latvijas pilsonībā, nedrīkst izveidoties dubultā
pilsonība, izņemot Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas Līguma Organizācijas
(NATO), vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valsts
pilsoni, ja viņš ir bijis Latvijas pilsonis 1940. gada 17.jūnijā un laikā no
1940. gada 17. jūnija līdz 1990. gada 4. maijam, glābdamies no PSRS un Vācijas
okupācijas režīma terora, ir atstājis Latviju kā bēglis, ticis deportēts vai
minēto iemeslu dēļ nav varējis atgriezties Latvijā, vai šādas personas
pēcnācējs.
(2) Ja Latvijas
pilsoni saskaņā ar ārvalsts likumiem var vienlaikus uzskatīt arī par attiecīgās
ārvalsts pilsoni (pavalstnieku), tiesībattiecībās ar Latvijas Republiku viņš
uzskatāms vienīgi par Latvijas pilsoni.
12.pants. Pilsonības
likuma izpildes kontrole
Parlamentāro kontroli
par Pilsonības likuma izpildi veic īpaša Saeimas komisija.
Otrā nodaļa
Pilsonības piešķiršanas noteikumi un kārtība
13.pants. Tiesības
iegūt Latvijas pilsonību ar Saeimas pieņemtu likumu
Personu, kas
sasniegusi 15 gadu vecumu, ar likumu var uzņemt Latvijas pilsonībā, pēc tās
pašrocīgi valsts valodā rakstīta lūguma ar pievienotu pašrocīgi valsts valodā
rakstītu autobiogrāfiju, ja tā ir iekļāvusies Latvijas sabiedrībā un ja tā ir:
1) persona, kura
1940. gada 15. jūnijā bija Lietuvas vai 1940. gada 17. jūnijā bija Igaunijas
pilsonis, vai tās pēcnācēji;
2) persona, kura
1939. gada 1. septembrī bija Polijas pilsonis, vai tās pēcnācēji;
3) persona, kura
vismaz 10 gadus ir laulībā ar Latvijas pilsoni;
4) persona, kura
ieradusies Latvijā pēc 1992. gada 1. jūlija un ir saņēmusi pastāvīgo
uzturēšanās atļauju, vai tās pēcnācēji.
14.pants.
Pilsonības piešķiršanas vispārīgie noteikumi
(1) Ar likumu
Latvijas pilsonību var piešķirt vienīgi Latvijas valstij lojālām personām,
kuras ir reģistrētas Iedzīvotāju reģistrā un:
1) kurām lūguma par
uzņemšanu Latvijas pilsonībā iesniegšanas dienā pastāvīgā dzīvesvieta ne mazāk
kā pēdējos piecus gadus ir bijusi Latvijā (personām, kuras ieradušās Latvijā
pēc 1992. gada 1. jūlija, piecu gadu termiņš tiek skaitīts no pastāvīgās
uzturēšanās atļaujas saņemšanas dienas);
2) kuras prot
latviešu valodu;
3) kuras zina
Latvijas Republikas Satversmes pamatnoteikumus;
4) kuras zina valsts
himnas tekstu un Latvijas vēstures pamatjautājumus;
5) kuras ir devušas
solījumu par uzticību Latvijas Republikai;
6) kuras rakstiski
apliecina, ka ir iekļāvušās sabiedrībā un pieņēmušas tajā valdošās vērtības;
7) kurām ir legāls
iztikas avots un ienākumi no šī avota ir pietiekami sevis un savas ģimenes
locekļu uzturēšanai;
8) kurām ir izziņa
par pēdējo trīs gadu ienākumiem un samaksātajiem nodokļiem;
9) kur
as ir
iesniegušas paziņojumu par atteikšanos no savas iepriekšējās pilsonības
(pavalstniecības) un ir saņēmušas iepriekšējās pilsonības (pavalstniecības)
valsts ekspatriācijas atļauju, ja tādu paredz šīs valsts likumi, vai pilsonības
(pavalstniecības) zaudēšanas apliecinošu dokumentu. Nepilsoņi iesniedz
apliecinājumu, ka nav un nav bijuši citas valsts pilsoņi, bezvalstnieki
apliecinājumu, ka nav nevienas valsts pilsoņi;
10) uz kurām
neattiecas šā likuma 15. pantā minētie ierobežojumi.
(2) Ar likumu
Latvijas pilsonībā var uzņemt vienīgi personas, kuras atbilst visiem šā panta
pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem.
(3) Paziņojums par
atteikšanos no savas iepriekšējās pilsonības (pavalstniecības), ekspatriācijas
atļauja vai pilsonības (pavalstniecības) zaudēšanu apliecinošs dokuments ir
jāiesniedz pēc tam, kad personai ir oficiāli paziņots, ka citu šķēršļu tās
uzņemšanai Latvijas pilsonībā nav.
(4) Iesniedzot lūgumu
par uzņemšanu Latvijas pilsonībā, personai jāmaksā valsts nodeva Ministru
kabineta noteiktajā apmērā.
(5) Persona, kuras
lūgums uzņemšanai pilsonībā noraidīts, var to atkārtoti iesniegt ne agrāk kā
trīs gadus pēc šā lēmuma pieņemšanas.
15.pants.
Pilsonības piešķiršanas ierobežojumi
(1) Latvijas
pilsonību nevar piešķirt personām, kuras pēc kompetentu iestāžu atzinuma vai
arī, ja tas ir konstatēts ar tiesas spriedumu:
1) ir vērsušās pret
Latvijas Republikas neatkarību, demokrātisko parlamentāro valsts iekārtu vai ar
antikonstitucionālām metodēm vērsušās pret pastāvošo valsts varu Latvijā;
2) paudušas
šovinisma, nacionālsociālisma, komunisma vai citas totalitārisma idejas vai
musinājušas uz nacionālo vai rasu naidu vai nesaticību;
3) publiski
izrādījušas necieņu Latvijas valstij vai tās simboliem, publiski slavinājušas
Latvijas okupācijas varu vai tās simbolus, noliegušas Latvijas okupācijas
faktu;
4) darbojas pret
Latvijas valsti, darbojas pretvalstiskā vai noziedzīgā organizācijā, rada draudus
valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai, ir saistītas ar terorismu;
5) ir kādas ārvalsts
valsts varas, pārvaldes vai tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonas;
6) dien kādas
ārvalsts bruņotajos spēkos, iekšējā karaspēkā, drošības dienestā, policijā (milicijā),
izlūkdienestā vai citā speciālajā dienestā;
7) pēc 1940.gada
17.jūnija ir izvēlējušās Latvijas Republiku par dzīvesvietu tieši pēc
demobilizēšanās no PSRS (Krievijas) bruņotajiem spēkiem vai PSRS (Krievijas)
iekšējā karaspēka un kuras dienestā iesaukšanas vai iestāšanās dienā nav
pastāvīgi dzīvojušas Latvijā;
8) ir iesūtītas
Latvijā kā PSKP vai VĻKJS kadru darbinieki;
9) ir bijušas PSRS
(LPSR) VDK vai kādas citas ārvalsts drošības dienesta, izlūkdienesta vai citu
speciālo dienestu darbinieki, informatori, aģenti vai arī konspiratīvo dzīvokļu
turētāji;
10) Latvijā vai kādā
citā valstī ir sodītas par tāda noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kas ir
noziedzīgs nodarījums arī Latvijā;
11) pēc 1991. gada
13. janvāra darbojušās pret Latvijas Republiku PSKP (LKP), Latvijas PSR
Darbaļaužu internacionālajā frontē, Darba kolektīvu apvienotajā padomē, Kara un
darba veterānu organizācijā, Vislatvijas Sabiedrības glābšanas komitejā vai tās
reģionālajās komitejās vai Latvijas komunistu savienībā;
12) ir parakstījušas
šā likuma 5. pantā minēto iesniegumu bērna atzīšanai par Latvijas pilsoni, bet
nav pildījušas 5. panta piektajā daļā minēto apliecinājumu (solījumu);
13) ir hroniski
alkoholiķi vai narkomāni.
(2) Ja personu, kura
iesniegusi lūgumu par uzņemšanu Latvijas pilsonībā, sauc pie kriminālatbildības
vai ierosina pārbaudi par to, vai uz šo personu neattiecas kāds no panta
pirmajā daļā minētajiem ierobežojumiem, tad lūguma par uzņemšanu pilsonībā
izskatīšanu aptur līdz stājas spēkā tiesas spriedums vai lietu izbeidz vai
saņem kompetentas iestādes atzinumu.
(3) Kompetentas
iestādes atzinumu par panta pirmajā daļā minēto ierobežojumu pastāvēšanu
persona, uz kuru tas attiecas, var pārsūdzēt tiesā.
16.pants. Bērnu uzņemšana Latvijas pilsonībā
(1) Vienlaikus ar
personu, kuru pēc tās lūguma uzņem pilsonībā, Latvijas pilsonību iegūst arī šīs
personas nepilngadīgie bērni līdz 15 gadu vecumam, kuru pastāvīgā dzīvesvieta
ir Latvijā. Likuma 14. panta nosacījumus nepiemēro nepilngadīgiem bērniem,
kurus uzņem Latvijas pilsonībā atbilstoši šim pantam.
(2) Ja vienu no
vecākiem pēc tā lūguma uzņem Latvijas pilsonībā, bet otrs saglabā citas valsts
pilsonību (pavalstniecību), viņu nepilngadīgais bērns līdz 15 gadu vecumam
iegūst Latvijas pilsonību vienlaikus ar vecāku, kuru uzņem pilsonībā, ja vecāki
par to vienojas vai bērna pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā.
(3) Ja Latvijas
pilsoņa un ārvalstnieka bērns ieguvis ārvalsts pilsonību (pavalstniecību), tad
uzņemot viņu Latvijas pilsonībā pēc viņa lūguma nepiemēro šā likuma 14. panta
pirmās daļas pirmā punkta nosacījumu.
17. pants.
Iesniegumu par uzņemšanu pilsonībā pieņemšanas un izskatīšanas kārtība
(1) Personu
iesniegumus par uzņemšanu Latvijas pilsonībā pieņem un izskata Pilsonības un
migrācijas lietu pārvalde (turpmāk - Pārvalde).
(2) Šā panta pirmajā
daļā minēto iesniegumu pieņemšanas un izskatīšanas kārtību reglamentē Ministru
kabineta noteikumi. Iesniegums izskatāms un atbilde iesniedzējam dodama ne
agrāk kā 10 mēnešu un ne vēlāk kā viena gada laikā no visu Ministru kabineta
noteikumos paredzēto dokumentu iesniegšanas dienas. Ja uz lūgumu uzņemt
pilsonībā Pārvalde sniedz pozitīvu atbildi, tad persona, kura vēlas, lai to
uzņem pilsonībā, viena mēneša laikā atkārtoti apstiprina vēlmi iegūt Latvijas
pilsonību.
(3) Pārvaldes lēmumu
par atteikumu uzņemt pilsonībā var pārsūdzēt tiesā.
(4) Pēc Pārvaldes
priekšlikuma Ministru kabinets sagatavo un iesniedz Saeimai attiecīgu
likumprojektu par uzņemšanu Latvijas pilsonībā. Ministru kabinets, ja tam ir
īpaši apsvērumi, var atlikt vai atteikt personas uzņemšanu pilsonībā pat tad,
ja izpildīti ir citi šā likuma nosacījumi.
(5) Ministru kabinets
šādus panta ceturtajā daļā minētos likumprojektus Saeimai iesniedz ne biežāk kā
reizi kārtējās sesijas laikā.
18.pants.
Uzņemšana pilsonībā par īpašiem nopelniem Latvijas labā
(1) Personu, kurai ir
īpaši nopelni Latvijas labā, bet kurai nav tiesību iegūt pilsonību šajā likumā
paredzētajā vispārējā kārtībā, var uzņemt Latvijas pilsonībā ar Saeimas lēmumu,
ja uz to neattiecas kāds no likuma 15. pantā minētajiem ierobežojumiem. Saeimas
lēmums tiek publicēts oficiālajā laikrakstā. Uzņemot pilsonībā personu par
īpašiem nopelniem Latvijas labā, tai nepiemēro šā likuma 14.panta (izņemot
panta pirmās daļas 5. un 9. punktu) nosacījumus.
(2) Persona, kura
vēlas, lai to uzņem Latvijas pilsonībā par īpašiem nopelniem Latvijas labā,
iesniedz Saeimai lūgumu par uzņemšanu pilsonībā. Iesniegumam pievienojama
autobiogrāfija un paziņojums, ka uz šo personu neattiecas neviens no likuma
15.pantā minētajiem ierobežojumiem.
(3) Saeima nevar lemt
par pilsonības piešķiršanu par īpašiem nopelniem pirms kompetentas iestādes nav
veikušas pārbaudi, vai uz personu, kas izteikusi vēlmi iegūt pilsonību šajā
pantā noteiktajā kārtībā, neattiecas kāds no 15. pantā minētajiem
ierobežojumiem.
19.pants. Solījums
par uzticību Latvijas Republikai, iegūstot Latvijas pilsonību
Visām personām, kuras
uzņem Latvijas pilsonībā, ir jāparaksta šāds solījums par uzticību Latvijas
Republikai:
"Es, (vārds,
uzvārds), dzimis (dzimusi) (dzimšanas vieta, datums), kļūstot par Latvijas
pilsoni, apsolu būt uzticīgs (uzticīga) Latvijas Republikai.
Es apņemos būt lojāls
(lojāla) Latvijai un godprātīgi pildīt Latvijas Republikas Satversmi un
likumus.
Es apņemos, nežēlojot savu dzīvību, aizstāvēt
Latvijas valsts neatkarību, stiprināt latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu,
godīgi dzīvot un strādāt, lai vairotu Latvijas valsts un tautas labklājību.
Apliecinu, ka mana
rīcība nekad nebūs vērsta pret Latviju kā neatkarīgu un demokrātisku valsti.
20.pants. Latviešu
valodas prasmes, Latvijas Republikas Satversmes pamatnoteikumu, valsts himnas
teksta un Latvijas vēstures zināšanu pārbaudes kārtība
(1) Latviešu valodas
prasmi, Latvijas Republikas Satversmes pamatnoteikumu, valsts himnas teksta un
Latvijas vēstures zināšanas pārbauda Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Persona prot
latviešu valodu, ja tā:
1) pilnībā saprot
sadzīves un oficiāla rakstura informāciju;
2) brīvi var stāstīt,
sarunāties un atbildēt uz jautājumiem par sadzīves rakstura tēmām;
3) var tekoši lasīt
un saprast jebkuras sadzīves rakstura instrukcijas, pamācības un citus sadzīves
rakstura tekstus;
4) prot uzrakstīt
rakstudarbu par valodas eksaminācijas komisijas uzdoto sadzīves rakstura
tematu.
(3) No latviešu
valodas prasmes pārbaudes ir atbrīvojamas personas, kas ieguvušas vidējo
izglītību latviešu mācībvalodas izglītības iestādēs, ja tās latviešu valodas
centralizētajā eksāmenā saņēmušas sekmīgu novērtējumu.
(4) Ministru kabinets
nosaka šā panta pirmajā un otrajā daļā minēto zināšanu atvieglotu pārbaudes
kārtību personām, kurām ir piešķirta invaliditāte.
21.pants.
Iekļaušanās sabiedrībā un attieksmes pret sabiedrībā valdošajām vērtībām
pārbaudes kārtība
Personas, kura lūdz uzņemšanu Latvijas pilsonībā,
iekļaušanos sabiedrībā un attieksmi pret sabiedrībā valdošajām vērtībām
pārbauda intervijā valsts valodā. Ministru kabinets nosaka prasības intervijai
un tās norises kārtību.
Trešā nodaļa
Latvijas pilsonības zaudēšana un tās atjaunošana
22.pants. Latvijas
pilsonības zaudēšana
Latvijas pilsonības
zaudēšanas iemesls var būt:
1) atteikšanās no
pilsonības;
2) pilsonības
atņemšana.
23.pants.
Atteikšanās no Latvijas pilsonības
(1) Katrai personai,
kurai ir citas valsts pilsonība (pavalstniecība) vai kurai citas valsts
pilsonība (pavalstniecība) tiek garantēta, ir tiesības atteikties no Latvijas
pilsonības.
(2) Bērnam vecumā no
15 līdz 18 gadiem, zaudējot Latvijas pilsonību sakarā ar vecāku atteikšanos no
tās, nepieciešama viņa rakstveida piekrišana.
(3) Atteikšanās
iesniegumu var noraidīt, ja personai ir neizpildītas saistības pret valsti.
(4) Pārvaldes lēmumu
par atteikšanās iesnieguma noraidījumu var apstrīdēt Tieslietu ministrijā.
24.pants. Latvijas
pilsonības atņemšana
(1) Latvijas pilsonību var atņemt ar apgabaltiesas lēmumu, ja persona:
1) ieguvusi citas valsts pilsonību (pavalstniecību), neiesniedzot iesniegumu par atteikšanos no Latvijas pilsonības, izņemot, ja tā ir bijusi Latvijas pilsonis 1940. gada 17. jūnijā vai šādas personas pēcnācējs, vai arī ir Latvijas pilsonis saskaņā ar šā likuma 4. panta pirmās daļas 1. 6. punktu, vai arī ir Latvijas pilsonis saskaņā ar 1994. gada 22. jūlija Pilsonības likuma 2. panta pirmo, trešo vai ceturto daļu, kas ieguvis Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas Līguma Organizācijas (NATO), vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valsts pilsonību;
2) bez Ministru
kabineta atļaujas dien kādas ārvalsts bruņotajos spēkos, iekšējā karaspēkā,
drošības dienestā, policijā (milicijā), izlūkdienestā vai citā speciālajā
dienestā vai ir tieslietu institūciju dienestā.
(2) Šā panta pirmās
daļas otrā punkta nosacījumi neattiecas uz tiem Latvijas pilsoņiem, kuriem ir
dubultā pilsonība, ja viņu pastāvīgā dzīvesvieta ir ārpus Latvijas.
(3) Latvijas
pilsonību, kas iegūta naturalizācijas kārtībā, saskaņā ar 1994. gada 22. jūlija
Pilsonības likumu, atņem ar Ministru kabineta lēmumu, ja pilsonis pēc
kompetentu iestāžu atzinuma:
1) nav pildījis
solījumu par uzticību Latvijas Republikai un tajā pausto apņemšanos stiprināt
latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu;
2) kurina nacionālo naidu,
publiski izrāda necieņu Latvijas valstij vai tās simboliem, publiski slavina
Latvijas okupācijas varu vai tās simbolus vai noliedz Latvijas okupācijas
faktu;
3) darbojas pret
Latvijas valsti, darbojas pretvalstiskā vai noziedzīgā organizācijā, rada draudus
valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai, ir saistīts ar terorismu;
4) ir ieguvis
Latvijas pilsonību ar kukuļošanu.
(4) Latvijas
pilsonību, kas piešķirta ar likumu, šā panta trešajā daļā minētajos gadījumos
var atņemt ar likumu.
(5) Latvijas pilsonību
neatkarīgi no tās iegūšanas veida atņem ar Ministru kabineta lēmumu, ja
persona, apliecinot savu piederību pie Latvijas pilsonības vai to iegūstot
citādi, ir sniegusi par sevi apzināti nepatiesas ziņas un tādējādi nepamatoti
ieguvusi Latvijas pilsonību.
(6) Latvijas
pilsonības atņemšana neskar šīs personas laulātā, bērnu vai citu ģimenes
locekļu pilsonību.
25.pants. Latvijas
pilsonības atjaunošana
(1) Personai, kura
zaudējusi Latvijas pilsonību prettiesiskas atņemšanas dēļ, Latvijas pilsonību
var atjaunot ar tiesas spriedumu.
(2) Personai, kura
zaudējusi Latvijas pilsonību vecāku vai adoptētāju izvēles dēļ, gada laikā pēc
pilngadības sasniegšanas ir tiesības lūgt atjaunot Latvijas pilsonību. Lēmumu
par Latvijas pilsonības atjaunošanu pieņem Ministru kabinets.
(3) Personu, kurai
Latvijas pilsonība atņemta saskaņā ar šā likuma 24.pantu, nevar atkārtoti ar
likumu uzņemt Latvijas pilsonībā.
Pārejas noteikumi
1. Latvijas pilsoņi
un viņu pēcnācēji, kuri laikā no 1940.gada 17.jūnija līdz 1990.gada 4.maijam, glābdamies
no PSRS un Vācijas okupācijas režīma terora, ir atstājuši Latviju kā bēgļi,
tikuši deportēti vai minēto iemeslu dēļ nav varējuši atgriezties Latvijā un
šajā laikā ieguvuši ārvalsts pilsonību (pavalstniecību), saglabā tiesības
reģistrēties Iedzīvotāju reģistrā kā Latvijas pilsoņi un pēc reģistrācijas
pilnā apjomā bauda pilsoņa tiesības un pilda pilsoņa pienākumus.
2. Personas, kuras
līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim tika reģistrētas kā Latvijas pilsoņi vai
citādi ieguva Latvijas pilsonību saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās
padomes 1991.gada 15.oktobra lēmuma "Par Latvijas Republikas pilsoņu
tiesību atjaunošanu un naturalizācijas pamatnoteikumiem" 3.2.punktu,
1992.gada 28.oktobra lēmumu "Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesību
atzīšanas nosacījumiem personām, kuras pirms 1914.gada 1.augusta dzīvoja
Latvijas robežās, un viņu pēcnācējiem", 1994.gada 22.jūlijā pieņemto
Pilsonības likumu un citiem Saeimas pieņemtiem likumiem, ir Latvijas pilsoņi un
viņu pilsonība nav anulējama, izņemot šajā likumā paredzētos gadījumus.
3. Naturalizācijas
iesniegumu pieņemšana ar šā likuma pieņemšanu tiek izbeigta. Naturalizācijas
iesniegumi, kas pieņemti līdz šā likuma pieņemšanai un kuru izskatīšana nav
pabeigta, tiek izskatīti atbilstoši 1994. gada 22. jūlija Pilsonības likumam
līdz 2006. gada 31. decembrim.
4. Šā likuma II
nodaļa stājas spēkā 2007. gada 1. janvārī.
5. Likuma II nodaļā
minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2006. gada 1. decembrim.
6. Ar šā likuma spēkā
stāšanos spēku zaudē 1994. gada 22. jūlija Pilsonības likuma 1., 4., 5.nodaļa
un Pārejas noteikumi.
7. 1994. gada 22.
jūlija Pilsonības likums spēku zaudē ar 2007. gada 1.janvāri.
8. Ministru kabinets ar 2007. gada 1. janvāri sāk
Naturalizācijas pārvaldes likvidāciju.
Likums stājas spēkā ar tā izsludināšanas dienu.
I. Kādēļ tiesību akts ir
vajadzīgs |
|||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
1994. gadā pieņemtais
un laikā līdz 1998. gadam vairākkārt grozītais Pilsonības likums lielā mērā
neņem vērā to, ka Latvijas valsts nav atdalījusies no PSRS, bet atjaunojusi
savu neatkarību; neņem vērā arī to, ka 700 tūkstoši bijušās PSRS pilsoņu nav
ieraušies Latvijā pirms Latvijas valsts dibināšanas, bet gan tās okupācijas
laikā. Tādējādi tie nav ārvalstnieki, kas ieradušies Latvijā saskaņā ar tās
likumiem, bet ignorējot Latvijas valsts un tautas gribu. Diemžēl šis fakts
vāji atspoguļojas normās, kas regulē pilsonības iegūšanu naturalizācijas
kārtībā. PSRS valdošās ideoloģijas iespaidā šo
iebraucēju absolūtais vairākums uzskatīja, ka ierodas likumīgā PSRS
teritorijā vai Krievijas impērijas nomalē. Šāda, gadu desmitiem ilgi veidota,
apziņa traucē iekļauties Latvijas kā neatkarīgas valsts sabiedrībā, pieņemt
tās vērtības un skatīties uz Latvijas vēsturi un šodienu ar Latvijai lojāla
iedzīvotāja acīm. Pilsonības likums, īpaši tā normas par
pilsonības iegūšanu naturalizācijas kārtībā, ignorē to, ka liela daļa no 700
tūkstošiem iebraucēju bija okupācijas varas īstenotāji; ka liela daļa no tiem
balsoja pret Latvijas neatkarību 1991. gada marta aptaujā un balsoja par
interfrontes deputātiem 1990. gada Augstākās Padomes vēlēšanās; ka daudzi
tūkstoši no viņiem bija Latvijas PSR Darbaļaužu internacionālās frontes vai
citu pretvalstisku organizāciju biedri, kas aktīvi un apzināti cīnījušies
pret Latvijas valsts neatkarības atjaunošanu. Arī 15 gadus pēc valstiskās neatkarības
atjaunošanas saglabājas okupācijas un kolonizācijas sekas, tajā skaitā liels
skaits iedzīvotāju, kas nevēlas un nespēj iekļauties Latvijas sabiedrībā. Par
to liecina gan aicinājumi pēc otrās valsts valodas vai vismaz oficiālās
valodas statusa krievu valodai Latvijā; gan neskaitāmi priekšlikumi
pielīdzināt nepilsoņus visās tiesībās pilsoņiem; gan nereģistrētu
organizāciju darbība pret skolu mācībvalodas reformu; gan provokatīvi
izlēcieni valsts svētku un piemiņas dienās; gan okupācijas fakta apšaubīšana. Šādu cilvēku nav mazums arī Latvijas
pilsoņu vidū, tajā skaitā starp vairāk nekā 100 tūkstošiem naturalizēto. Par
to liecina arī deputāti, kas aizstāv šīs idejas Saeimā, gan arī organizē un
vada minētos izlēcienus. Pilsonības
likums attiecībā uz valsts valodas zināšanu pārbaudi izvirza formālas
prasības, kuras praksē bieži vien tiek apietas. |
||||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir veicināt Latvijas kā
neatkarīgas un demokrātiskas valsts un latviešu valodas kā valsts valodas
pozīciju nostiprināšanos (Satversmes 1. un 4. pants), ļaujot būtiski mazināt okupācijas un
kolonizācijas sekas, nosakot, ka Latvijas pilsonību var iegūt personas, kas
ir lojālas Latvijai un iekļāvušās tās sabiedrībā. Piedāvātos
priekšlikumus var iedalīt četrās grupās: Pirmkārt, naturalizācijas izbeigšana un
pilsonības pretendentu loka būtiska sašaurināšana. Liels nepilsoņu skaits nav Latvijas iekšējais jautājums, bet
starptautiska problēma, kas radusies noziedzīgā Molotova - Rībentropa pakta
un Latvijas okupācijas rezultātā. Tāpēc Pārejas noteikumi (3. punkts) paredz
naturalizācijas procesa izbeigšanu un Naturalizācijas pārvaldes likvidāciju
(8.punkts) ar 2007. gada 1. janvāri. Būtiski tiek sašaurināts pilsonības
pretendentu loks (13. pants), izslēdzot no tā personas, kas ieradušās Latvijā
okupācijas laikā, un iesniegumu par uzņemšanu Latvijas pilsonībā pieņemšana
un izskatīšana tiek uzticēta Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei. Otrkārt, pārdomātāka pilsonības piešķiršanas procedūra. Lai veicinātu pilsonības piešķiršanas procesa kvalitāti un pilsonības
pretendentu atlasi no tiem, kas patiesi iekļāvušies sabiedrībā, tiek
noteikts, ka par pilsonības piešķiršanu ar likumu lemj Saeima. Attiecīgu
likumprojektu Saeimai iesniedz Ministru kabinets ne biežāk kā reizi kārtējās
sesijas laikā (17. pants). Lai samazinātu iespēju
nepamatoti un nejauši iegūt pil
sonību, un padarītu rūpīgāku dokumentu
izvērtēšanu, tiek pagarināts ar naturalizācijas pieteikumu saistīto dokumentu
izskatīšanas laiks un noteikta nepieciešamība naturalizācijas pretendentam
atkārtoti apstiprināt savu vēlmi iegūt pilsonību (17. panta otrā daļa). Lai paplašinātu Ministru
kabineta iespējas rīkoties neskaidrās un likumā neparedzētās situācijās, 17.
panta 4. daļa nosaka, ka Ministru kabinets var atlikt vai atteikt uzņemšanu
pilsonībā. Treškārt, prasības, kas attiecas uz lojalitāti,
latviešu valodas prasmi un iekļaušanos sabiedrībā, kā arī pilsonības atņemšanas
vienkāršošana. Lai veicinātu, ka pilsonību iegūst personas, kas iekļāvušās sabiedrībā un
labi apguvušas un prot lietot latviešu valodu, tiek noteiktas papildus
prasības lūgumam par uzņemšanu Latvijas pilsonībā, kas jāraksta pašrocīgi
valsts valodā (13. pants); tiek papildināts solījums par uzticību Latvijas
Republikai ar apņemšanos stiprināt latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu
(19. pants); tiek ieviesta intervija valsts valodā, lai pārbaudītu pilsonības
pretendenta iekļaušanos sabiedrībā un attieksmi pret sabiedrībā valdošajām
vērtībām (21. pants); tiek noteikti papildus pienākumi personai, kura vēlas
reģistrēt par pilsoni pēc neatkarības atjaunošanas dzimušu bērnu, paredzot,
ka tai ir jāapliecina, ka palīdzēs bērnam iegūt izglītību latviešu mācībvalodā
(5. panta 5. daļa), kā arī tiek sašaurināti atvieglojumi latviešu valodas
zināšanu pārbaudei (20. panta 3. daļa). Tiek izslēgta iespēja
iegūt pilsonību atvieglotā kārtībā no 15 līdz 18 gadu vecumam, ja bērnu
vecāki nav izmantojuši likuma 5. panta sniegtās iespējas līdz bērns sasniedz
15 gadu vecumu un nosakot, ka šādā gadījumā pilsonību iespējams iegūt likuma
noteiktajā kārtībā (5. panta 4. daļa). Tāpat tiek noteikts, ka likuma 5.
panta iespējas reģistrēt par Latvijas pilsoni pēc neatkarības atjaunošanas
dzimušu bērnu ir vienīgi tad, ja tas jau apgūst izglītību latviešu
mācībvalodā (5. panta 1. daļas 3. punkts). Likuma 15. pantā ir
paplašināts un precizēts to personu uzskaitījums, kas netiek uzņemtas
pilsonībā. Tajā skaitā ir personas, kas iesaistījušās dažādās pretvalstiskās
aktivitātēs, personas, kas iesūtītas Latvijā kā kompartijas vai komjaunatnes
kadru darbinieki, personas, kas ir hroniski alkoholiķi un narkomāni, kā arī
personas, kas izmantojušas iespēju lūgt pilsonību bērnam 5. panta noteiktajā
kārtībā, bet nav pildījušas šajā sakarā doto solījumu. 15. pantā minētie
ierobežojumi tiek attiecināti ne tikai uz personām, kuras vēlas vai tām
piešķir pilsonību ar likumu, bet arī uz tām, kas vēlas iegūt pilsonību par
īpašiem nopelniem Latvijas labā (18. panta 2. daļa) un uz atsevišķu personu
grupu, kas iegūst pilsonību reģistrācijas kārtībā (4. panta 1. daļas 4.
punkts.) Papildus tiek noteikts, ka visu šo ierobežojumu pastāvēšanu var
konstatēt ne tikai ar tiesas spriedumu, bet arī ar kompetentu iestāžu
atzinumu. Turklāt pilsonības
lūguma izskatīšanu paredzēts apturēt, kamēr kompetentas iestādes gatavo
atzinumu par pilsonības pretendenta iespējamo saistību ar 15. panta 1. daļā
minēto. Jauni nosacījumi tiek
izvirzīti personai, kura lūdz uzņemšanu pilsonībā (14. panta 1. daļa).
Pilsonības pretendents apliecina, ka ir iekļāvies sabiedrībā un pieņēmis tajā
valdošās vērtības ,un ka tam ir legāli ienākumi, kas pietiekami sevis un
savas ģimenes locekļu uzturēšanai, iesniedz izziņu par pēdējo 3 gadu ienākumiem
un samaksātajiem nodokļiem. Tiek precizēts noteikums par pastāvīgo
dzīvesvietu Latvijā ne mazāk kā 5 gadus ar vārdiem pēdējos piecus gadus.
Lai veicinātu rūpīgāku un pārdomātāku gatavošanos pilsonības iegūšanai, tiek
noteikts, ka pilsonības iesnieguma noraidīšanas gadījumā, to atkārtoti var
iesniegt ne ātrāk kā pēc trīs gadiem pašlaik noteiktā gada vietā (14. panta
5. daļa). Ņemot vērā, ka Latvijas
pilsonību ieguvušas daudzas nelojālas personas, kas iesaistījušās dažādās
pretvalstiskās aktivitātēs, vai arī ir ieguvušas to ar krāpšanos, tiek
noteikta atvieglota pilsonības atņemšanas kārtība ar Ministru kabineta
lēmumu, pamatojoties uz kompetentu iestāžu atzinumu (24. panta 3. daļa);
turklāt nosakot, ka personas, kurām Latvijas pilsonība atņemta saskaņā ar
likuma 24. pantu, to nevar atkārtoti iegūt ar likumu (25. panta 3. daļa). Ceturtkārt, dubultās pilsonības pieļaušana izņēmuma
gadījumos. Lai sekmētu valsts saikni ar latviešiem, kas okupācijas režīma terora dēļ
bijuši spiesti pamest Latviju, un viņu tiešajiem pēcnācējiem, kā arī, lai
pilnībā nezaudētu saikni ar Latvijas pilsoņiem, kas pēc neatkarības
atjaunošanas izbrauc uz patstāvīgu dzīvi citās valstīs, likumprojekts (11.
panta 1. daļa un 24. panta 1. daļas 1.punkts) pieļauj dubulto pilsonību kā izņēmumu.
Tā iespējama, ja persona ir pilsonis kādā no ES, NATO vai Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstīm un grib atjaunot savu
Latvijas pilsonību, pamatojoties uz to, ka bija Latvijas pilsonis okupācijas
brīdī vai arī ir šāda pilsoņa pēcnācējs. Savukārt, izbraucot no Latvijas un
iegūstot pilsonību kādā no iepriekšminēto apvienību valstīm, Latvijas
pilsonību varētu saglabāt tie, kas to nav ieguvuši naturalizācijas kārtībā.
Šīs normas ļautu palielināt latviešu īpatsvaru Latvijas pilsoņu vidū.
Šajā sakarā tiek atjaunota arī Latvijas pilsoņu un viņu pēcnācēju, kuri
okupācijas laikā bijuši spiesti atstāt Latviju un šajā laikā ir
naturalizējušies ārvalstīs, tiesības reģistrēties Iedzīvotāju reģistrā kā
Latvijas pilsoņiem (Pārejas noteikumu 1. punkts). |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojektam nav
tiešas ietekmes uz makroekonomisko vidi, taču ilgākā periodā paredzama
netieša pozitīva ietekme, jo likumprojekts veicina ārzemēs dzīvojošo latviešu
saikni ar savu valsti, tādā veidā arī veicinot viņu iespējas atgriezties
Latvijā, kas var pozitīvi ietekmēt arī ekonomiku valstī. |
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
|
Likumprojektam nav
tiešu sociālo seku, taču netiešās sekas ilgākā termiņā būs pozitīvas, jo
likumprojekta pieņemšanas gadījumā veidosies integrētāka solidārāka
sabiedrība, pilsoņu kopums, kas ir lepni par savu valsti, būtiski
samazinoties iespējai Latvijai nelojāliem iedzīvotājiem iegūt Latvijas
pilsonību. |
||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
5. Cita
informācija |
|
||||||||||
III. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||
(Ls) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Trīs nākamie gadi (2008. - 2010.) |
Vidēji piecu
gadu laika pēc kartēja gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumproj. šo jomu neskar |
Likumproj. šo
jomu neskar |
Likumproj. šo
jomu neskar |
Likumproj. šo
jomu neskar |
Likumproj. šo
jomu neskar |
||||||
- 500 000 |
- 500 000 |
- 500 000 |
- 500 000 |
- 500 000 |
|||||||
3. Finansiālā ietekme
|
500 000 |
500 000 |
500 000 |
500 000 |
500 000 |
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasakāmi papildu izdevumu segšanai |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredz. |
||||||
5. Detalizēts
finansiāla pamatojuma aprēķins |
|
|
|
|
|
||||||
6. Cita
informācija |
Ņemot vērā
naturalizācijas izbeigšanu un Naturalizācijas pārvaldes likvidāciju, daļu no
Naturalizācijas pārvaldei ieplānotajiem līdzekļiem nepieciešams novirzīt
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, bet ietaupītos līdzekļus būtu
iespējams piešķirt repatriācijas veicināšanai. |
||||||||||
IV. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos
noteikumus izstrādāt. |
Ministru kabinetam pēc likuma pieņemšanas būs nepieciešams izdot ar
Pilsonības likumu saistītos noteikumus, lai nodrošinātu to atbilstību likuma
prasībām, kā arī izdot noteikumus atbilstoši šā likuma deleģējumiem. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
3. saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem dokumentiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu, publikāciju |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
||||||||||
2. tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst |
Komentāri |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
tiesību akta projektu |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ar Latvijas Nacionālo karavīru biedrību, Latvijas Nacionālo partizānu
apvienību, Latvijas Politiski represēto reģionālajām organizācijām.
|
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Minētās organizācijas
šos likuma grozījumus atbalsta. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts kopā ar detalizētu paskaidrojumu tika publicēts 2006.
gada 11. marta laikrakstā Latvijas Avīze, norādot adresi, kur sabiedrība var
izteikt savus priekšlikumus. Apvienība Tēvzemei un Brīvībai/LNNK ir
saņēmusi pārsvarā atbalstošus viedokļus no pilsoņiem. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei
nebūs nepieciešamas jaunas valsts institūcijas, bet esošo valsts institūciju
(Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes) funkcijas paplašināsies, savukārt
Naturalizācijas pārvalde tiks likvidēta. |
||||||||||
2.Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Pilsonības un migrācijas lietu
pārvalde veiks sabiedrības informēšanas pasākumus. |
||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt
savas tiesības šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
||||||||||