2006. gada 20. septembrī
Nr.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.
pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā deputāti iesniedz likumprojektu Latvijas
Sarkanā Krusta likums.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz trim lapām.
2. Likumprojekta anotācija uz piecām lapām.
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
4. _____________________________
5. _____________________________
Likumprojekts
LATVIJAS SARKANĀ KRUSTA LIKUMS
I Vispārīgie noteikumi
1. pants. Likuma mērķis ir noteikt Biedrības Latvijas Sarkanais Krusts (turpmāk tekstā Latvijas Sarkanais Krusts) tiesisko statusu, darbības pamatuzdevumus, Sarkanā Krusta emblēmas un nosaukuma Sarkanais Krusts lietošanas pamatu.
2. pants. Latvijas Sarkanais Krusts ir biedrība, kas darbojas visā Latvijas Republikas teritorijā kā brīvprātīgs palīgs valsts institūcijām un pašvaldībām humānās darbības jomā, sniedzot palīdzību katastrofu un bruņotu konfliktu gadījumos.
3. pants. Latvijas Sarkanais Krusts ietilpst Starptautiskajā Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness kustībā, kura sastāv no Starptautiskās Sarkanā Krusta Komitejas, Starptautiskās Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness biedrību Federācijas un Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness nacionālajām biedrībām.
4. pants. Latvijas Sarkanais Krusts ir vienīgā valsts atzīta Sarkanā Krusta nacionālā biedrība Latvijas Republikā. Latvijas Sarkanais Krusts ir 1918. gada 20. novembrī dibinātā un 1923. gada 10. janvārī Starptautiskā Sarkanā Krusta atzītā Latvijas Sarkanā Krusta tiesību pārmantotājs.
5.pants. Latvijas Sarkanā Krusta darbību regulē šis likums, 1949. gada 12. augusta Ženēvas konvencijas (turpmāk- Ženēvas konvencijas) un šo konvenciju 1977. gada 8. jūnija papildprotokoli (turpmāk- papildprotokoli) un citi normatīvie akti.
II Latvijas Sarkanā Krusta biedrības darbības pamatuzdevumi
6. pants. Latvijas Sarkanā Krusta biedrībai ir šādi darbības pamatuzdevumi:
1) sniegt palīdzību bruņotos konfliktos cietušajām personām, saskaņā ar Ženēvas Konvenciju un to papildprotokolu principiem;
2) būt gataviem reaģēt ārkārtas situācijas, sniedzot palīdzību cietušajiem, apmācīt iedzīvotājus pirmās palīdzības sniegšanā;
3) veikt humāno darbu sabiedrības labā, uzlabojot cilvēku, kuru veselība un dzīvība ir apdraudēta, dzīves apstākļus;
4) sadarbībā ar Iekšlietu un Ārlietu ministrijām veikt pazudušo tuvinieku meklēšanu, bruņotu konfliktu laikā kritušo tuvinieku kapavietu apzināšanu, veikt saraksti ar personām, kuras atrodas bruņotu konfliktu darbības zonā un veicināt ģimeņu atkal apvienošanos;
5) popularizēt starptautiskās humanitārās tiesības un Starptautiskās Sarkanā Krusta kustības pamatprincipus;
6)
popularizēt
un bezatlīdzības asins donoru kustību.
III Sarkanā Krusta emblēmas
un nosaukuma lietošana
7. pants. Sarkanā Krusta
emblēma, kā arī nosaukums Sarkanais Krusts Latvijas Republikā ir izmantojami
saskaņā ar Ženēvas Konvencijām un to papildprotokoliem, šo likumu un citiem
normatīvajiem aktiem.
8. pants. Sarkanā Krusta emblēmai ir divas funkcijas:
1) aizsargājušā, kuru izmanto personas un transportlīdzekļi saskaņā ar Ženēvas konvencijām un to papildprotokoliem;
2) norādošā, kuru miera laikā izmanto, lai norādītu, ka persona vai objekts pieder Sarkanā Krusta biedrībai.
9. pants. Sarkanā Krusta emblēmu kā aizsargājošo zīmi izmanto:
1) nacionālo bruņoto spēku medicīniskais dienests, lai apzīmētu medicīnisko personālu, medicīniskās vienības un transporta līdzekļus uz sauszemes, uz ūdens un gaisā;
2) nacionālo bruņoto spēku reliģiskais personāls;
3) civilais medicīniskais personāls un ārstniecības iestādes, kas bruņota konflikta gadījumā sniedz medicīnisko palīdzību ievainotajiem, slimajiem un kuģu avārijas cietušajiem, kā arī uz transporta līdzekļiem, kas bruņota konflikta gadījumā pārvadā ievainotos, slimos un kuģu avārijās cietušos;
4)
civilais
reliģiskais personāls bruņota konflikta gadījumā;
10. pants. Bruņota konflikta gadījumā Nacionālo
bruņoto spēku medicīniskais personāls un reliģiskais personāls valkā apsējus un
izmanto identifikācijas kartes ar Sarkanā Krusta emblēmu. Roku apsējus un
identifikācijas kartes izgatavo un izsniedz Latvijas Sarkanais Krusts.
11. pants. Bruņota
konflikta gadījumā civilais medicīniskais personāls un civilais reliģiskais
personāls, kā arī Latvijas Sarkanā Krusta personāls valkā roku apsējus un
izmanto identifikācijas kartes ar Sarkanā Krusta emblēmu. Roku apsējus un
identifikācijas kartes izgatavo un izsniedz Latvijas Sarkanais Krusts.
12. pants. Latvijas
Sarkanais Krusts ir tiesīgs lietot Sarkanā Krusta emblēmu un nosaukumu
Sarkanais Krusts:
1)
lai
popularizētu zināšanas par Starptautisko Sarkanā Krusta kustību un
starptautiskajām humanitārajām tiesībām;
2) līdzekļu piesaistes pasākumos un saņemot ziedojumus no fiziskām un juridiskām personām Latvijas Sarkanā Krusta darbības nodrošināšanai;
3) lai atzīmētu humānās kravas sūtījumus katastrofu, izņēmuma stāvokļa, bruņota konflikta gadījumos, kā arī Latvijas Republikas maznodrošinātajiem iedzīvotājiem;
4) uz Latvijas Sarkanā Krusta izsniegtajām pateicībām un goda zīmēm.
13. pants. Šā likuma 12. panta 2. punktā minētajā gadījumā Latvijas Sarkanais Krusts var atļaut komersantiem vai citām organizācijām izmantot Sarkanā Krusta emblēmu, ja ievēroti sekojoši nosacījumi:
1) Sarkanā Krusta emblēmas izmantošana nedrīkst radīt sabiedrībā pārpratumus par tās lietotāja darbības un to produktu kvalitātes saistību ar Sarkanā Krusta emblēmu vai Latvijas Sarkano Krustu;
2)
līdzekļu
piesaistes pasākumi ir ierobežoti laikā un teritorijā;
3)
līdzekļu
piesaistes pasākumos iesaistītais komersants vai cita organizācija nedrīkst tās
ietvaros veikt darbības, kas ir pretrunā ar Starptautiskās Sarkanā Krusta
kustības principiem un mērķiem;
4)
Latvijas
Sarkanā Krusta biedrība noslēdz rakstisku līgumu ar komersantu vai citu
organizāciju par Sarkanā Krusta emblēmas izmantošanu, paredz Latvijas Sarkanā
Krusta biedrības tiesības lauzt līgumu, ja tiek pārkāpti Sarkanā Krusta
emblēmas lietošanas nosacījumi;
5)
Sarkanā
Krusta emblēmu lieto ar atsauci, ka komersants vai organizācija atba
lsta
Latvijas Sarkano Krustu.
14. pants. Par Sarkanā
Krusta emblēmas un nosaukuma Sarkanais
Krusts lietošanas pārkāpumiem miera laikā un bruņota konflikta gadījumā
persona tiek saukta pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Likumprojekta Latvijas Sarkanā Krusta likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas Sarkanais Krusts ir biedrība, kas
iekļaujas vienīgās visā pasaulē atzītās nevalstiskās organizācijas
Starptautiskās Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness kustības sastāvā.
Starptautiskajai Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness kustībai pasaulē ir
īpašs statuss un īpaši uzdevumi tā darbojas kā rezervists un civilo
iedzīvotāju atbalstītājs sāpīgajos pasaules punktos. Daudzās valstīs Sarkanā
Krusta un Sarkanā Pusmēness kustības organizācijas darbojas atbilstoši šajās
valstīs pieņemtajiem likumiem. Arī Starptautiskā Sarkanā Krusta komiteja
aicina valstu valdības pieņemt likumus, kas reglamentētu šo organizāciju
statusu konkrētajā valstī. Katrā valstī var būt tikai viena Sarkanā Krusta un
Sarkanā Pusmēness biedrība. Latvijā Sarkanais Krusts darbību uzsāka 1918.
gada 20. novembrī kā biedrība. Pirmās Latvijas Republikas laikā tika pieņemts
īpašs likums par Latvijas Sarkano Krustu, kas bija lielākā nevalstiskā
organizācija Latvijā, kas deva neatsveramu ieguldījumu Latvijas iedzīvotāju
atbalstīšanai Otrā pasaules kara laikā, kā arī okupāciju periodos, organizēja
palīdzību mazaizsargātiem iedzīvotājiem. Latvijas Sarkanā Krusta darbība atjaunota 1991.
gada 26. aprīlī, biedrība savu statusu atjaunojusi Starptautiskās Sarkanā
Krusta un Sarkanā Pusmēness biedrību federācijas sastāvā 1991. gada 25.
novembrī. |
|
||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā paredzēts noteikt Latvijas Sarkanā
Krusta statusu, biedrības pamatuzdevumus, emblēmas un nosaukuma lietošanu |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Likuma pieņemšanai
būtu nenovērtējama nozīme pilsoniskas demokrātiskas sabiedrības veidošanā,
Latvijas Sarkanā Krusta biedrības prestiža un biedru pašapziņas celšanā. Bez tam ar likuma pieņemšanu kļūtu iespējama
Krimināllikuma 287. pantā paredzētās sankcijas piemērošana, kas paredz sodu
par Sarkanā Krusta, Sarkanā Pusmēness un Zili Baltā Vairoga zīmju neatļauta
lietošana, un konkrēti par Sarkanā Krusta, Sarkanā
Pusmēness vai Zili Baltā Vairoga zīmju, kā arī Sarkanā Krusta vai Sarkanā
Pusmēness nosaukuma neatļautu lietošanu. |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
|
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
|
||||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
6.
Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojekts nav saistīts ar
spēkā esošo normatīvo aktu grozījumiem. |
|||||||||||
2.
Cita informācija |
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst 1949. gada 12. augusta Ženēvas
konvencijām Konvencija par
civiliedzīvotāju aizsardzību kara laikā, Konvencija par jūras
bruņoto spēku ievainoto, slimo un kuģu avārijās cietušo stāvokļa uzlabošanu, Konvencija par
sauszemes bruņoto spēku ievainoto un slimo stāvokļa uzlabošanu, Konvencija par
attieksmi pret karagūstekņiem un 1977. gada papildprotokoliem. |
|
||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiktu izpildīts Sarkanā Krusta un Sarkanā
Pusmēness komitejas aicinājums valstīm pieņemt atsevišķus likumus, kas
reglamentē Sarkanā Krusta biedrību statusu. |
|
||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējuma 1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
1949. gada 12. augusta Ženēvas konvencijas Konvencija par civiliedzīvotāju aizsardzību
kara laikā, Konvencija par jūras
bruņoto spēku ievainoto, slimo un kuģu avārijās cietušo stāvokļa uzlabošanu, Konvencija par
sauszemes bruņoto spēku ievainoto un slimo stāvokļa uzlabošanu, Konvencija par
attieksmi pret karagūstekņiem. |
|
||||||||||
5.
Cita informācija |
|
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Lēmums par likumprojekta virzīšanu pieņemts Latvijas
Sarkanā Krusta kongresā. Konsultācijas ar citām
nevalstiskām organizācijām nav notikušas. |
|
||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
|
||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Pēc likuma pieņemšanas
Latvijas
Sarkanā Krusta biedri tiks informēti personiski, sabiedrība
tiks informēta par likuma būtību un mērķi Latvijas Sarkanā Krusta iespēju
robežās. |
|
||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav veiktas. |
|
||||||||||
5.
Cita informācija |
|
|
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
|
|||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Vispārējā kārtībā.
Likums tiks ievietots Latvijas
Sarkanā Krusta mājas lapā. |
|
||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav paredzams, ka likuma pieņemšana
vai tā normu realizācija var ierobežot kāda indivīda tiesības. |
|
||||||||||
4.
Cita informācija |
|
|
||||||||||