20.09.2006. 9/7
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija, izskatījusi Ministru kabineta iesniegto likumprojektu Grozījumi Informācijas atklātības likumā (reģ.nr.1778) nolēma:
1) neatbalstīt Ministru kabineta iesniegto likumprojektu Grozījumi Informācijas atklātības likumā (reģ.nr.1778);
2) iesniegt izskatīšanai Saeimā alternatīvu likumprojektu Grozījumi Informācijas atklātības likumā saskaņā ar Kārtības ruļļa 85.pantu.
Vienlaikus Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija lūdz:
- iekļaut minētos likumprojektus Saeimas 21.09.2006. sēdes darba kārtībā;
- atzīt alternatīvo likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: alternatīvais likumprojekts un tā anotācija, kopā 6.lpp.
Saeimas Valsts pārvaldes
un pašvaldības
komisijas priekšsēdētājs Staņislavs Šķesters
Iesniedz Valsts pārvaldes Alternatīvais likumprojekts
un pašvaldības komisija
Grozījumi Informācijas atklātības likumā
Izdarīt Informācijas
atklātības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1998, 24.nr.; 2003, 6., 12., 21.nr.; 2004, 2., 6.nr.; 2006, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt
1.panta 4.punktā vārdu valsts.
2. 5.panta
otrajā daļā:
izteikt 3.punktu šādā
redakcijā:
3) kas ir komercnoslēpums, izņemot gadījumus, kad ir
noslēgts iepirkuma līgums saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu vai cita veida līgums
par rīcību ar valsts vai pašvaldības finanšu līdzekļiem un mantu;;
papildināt daļu ar
7.punktu šādā redakcijā:
7) kas ir Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas informācija UNCLASSIFIED
vai Eiropas Savienības informācija LIMITE..
3. Papildināt 7.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Ja iestāde ir saņēmusi
informācijas pieprasījumu par tādas informācijas sniegšanu, kas ir
komercnoslēpums, iestāde pirms izsniegt vai atteikties sniegt šādu informāciju,
noskaidro komersanta viedokli par šā panta pirmās daļas noteikumu ievērošanu.
4. 9.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Personai ir tiesības iepazīties
ar iestādes ierobežotas pieejamības informācijas sarakstu, kurā iekļauj
informācijas veidus, tēmas, atsevišķus dokumentus un to veidus.
izslēgt ceturto daļu.
5. Izteikt 10. panta piekto daļu šādā redakcijā:
(5)
Iestāde var vienoties ar informācijas pieprasītāju par pastāvīgu sadarbību
iestādes rīcībā esošās informācijas nodošanu atkalizmantošanai.
6. Izteikt 11.panta trešās daļas pirmo teikumu šādā
redakcijā:
Informācijas rakstveida pieprasījumā norāda
pieprasītāja vārdu, uzvārdu vai
nosaukumu (firmu), dzīvesvietu, uzturēšanās vietu vai juridisko adresi Latvijā,
un to paraksta informācijas pieprasītājs.
7. Papildināt likumu ar jaunu 11.1 pantu šādā redakcijā:
11.1 pants. Pieprasījums informācijas atkalizmantošanai
(1) Informācijas pieprasījumu iestādes rīcībā esošās
informācijas atkalizmantošanai noformē rakstveidā saskaņā ar attiecīgajai
informācijas grupai noteiktajām informācijas pieprasījuma noformēšanas
prasībām.
(2) Informācijas pieprasījumā papildus norāda, ka
informācija tiek pieprasīta atkalizmantošanas nolūkam un preci vai pakalpojumu,
kā izveidei nepieciešama pieprasītā informācija.
8. Izteikt līdzšinējo likuma 11.1 pantu kā
11.2 pantu.
9. Papildināt 12.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Šā
likuma 11.2 panta ceturtajā daļā minētajā gadījumā iestāde noformē atteikumu sniegt informāciju, ja pēc iestādes paziņojuma par
iespējamo informācijas izsniegšanas veidu saņemšanas informācijas pieprasītājs
rakstveidā informē iestādi, ka nepiekrīt iestādes piedāvātajam informācijas izsniegšanas
veidam..
10.
Izteikt 14.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
1) septiņu dienu laikā sniedz šā likuma 11.2 panta
ceturtajā daļā,12.panta otrajā, trešajā vai ceturtajā daļā minēto atbildi;.
11. Papildināt 16.panta trešo daļu aiz vārda
disciplināratbildības ar vārdiem vai kriminālatbildības.
12. Pārejas
noteikumos:
izteikt 6.punktu šādā redakcijā:
6.
Ministru kabinets līdz 2006.gada 31.decembrim izdod šā likuma 10.panta sestajā
daļā, 13.panta trešajā un ceturtajā daļā, kā arī 18.panta otrajā daļā minētos
noteikumus.
izslēgt
7.punktu.
Likums stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Alternatīvā likumprojekta
Grozījumi Informācijas atklātības likumā
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
1.1. Šobrīd spēkā esošā Informācijas atklātības likuma
1.panta 4.punkts definē, ko šis likums saprot ar iestādi. Šī definīcija ir
neprecīza, jo norāda tikai uz valsts iestādi, lai gan likums faktiski attiecas
arī atvasinātajām publisko tiesību juridiskajām personām, tajā skaitā
pašvaldībām. Līdz ar to, izslēgto no minētās normas vārdu valsts, tiek
nodrošināts, ka iestāde tiek definēta atbilstoši šajā likumā nepieciešamajam un
saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
1.2. Sakarā ar to, ka spēkā ir
stājies Komerclikums un Publisko iepirkumu likums, ir nepieciešams precizēt arī
Informācijas atklātības likumu un izteikt 5.panta otrās daļas 3.punktu jaunā
redakcijā un paredzot, ka ierobežotas pieejamības informācija ir
komercnoslēpums, izņemot gadījumus, kad ir noslēgts iepirkuma līgums saskaņā ar
Publisko iepirkumu likumu vai cita veida līgums par rīcību ar publisko tiesību
juridiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
1.3. Kļūstot par Ziemeļatlantijas līguma organizācijas
(turpmāk NATO) un Eiropas Savienības dalībvalsti, Latvija uzņēmās nodrošināt
NATO un Eiropas Savienības institūciju radītās informācijas drošību. Latvijā ir
veikti pasākumi, lai nodrošinātu NATO un Eiropas Savienības klasificētās informācijas
(Cosmic Top Secret, Top secret, Secret, Confidential, Restricted)
drošību, taču sadarbības ietvaros tiek saņemta arī NATO informācija Unclassified un Eiropas Savienības informācija
Limite. NATO un Eiropas Savienība neuzskata šo informāciju par klasificētu,
tomēr tā nav vispārpieejama informācija. Ievērojot, ka pašreiz Latvijas normatīvos
aktos nav noteikta kārtība, kā aizsargājama NATO informācija Unclassified un
Eiropas Savienības informācija Limite, tās izmantošana un aizsardzība tiek
skaidrota atšķirīgi. Minētais jautājums aktualizēsies NATO sanāksmes
sagatavošanās laikā, kad būtiski palielināsies saņemtās NATO informācijas
apjoms. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt, ka NATO informācija Unclassified
un Eiropas Savienības informācijai Limite ar likumu tiek noteikts ierobežotas
pieejamības statuss. Tādā veidā tiktu nodrošināts, ka ar šo informāciju iepazīstas
tikai ierobežotu personu loks.
1.4. Informācijas atklātības likuma 7.pants
reglamentē komercnoslēpuma aizsardzību. Tomēr neviens normatīvais akts nenosaka
iestādei pienākumu pirms šādas informācijas izsniegšanas noskaidrot komersanta
viedokli. Tas ir nepieciešamas, lai iestāde pilnīgāk varētu nodrošināt
atbilstošu līdzsvaru starp komersanta, sabiedrības un informācijas pieprasītāja
interesēm.
1.5. Informācijas atklātības likuma 9. panta trešā
un ceturtā daļa paredz, ka vispārpieejamās informācijas uzskaiti publicē iestādes
mājas lapā internetā, ja tāda ir. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā iestāde
veic informācijas uzskaiti, kā arī kārtību un apjomu, kādā vispārpieejamās
informācijas uzskaiti publicē mājas lapā internetā.
Minētās tiesību normas šobrīd nav praktiski īstenojamas,
jo vispārpieejamās informācijas kataloga
veidošana un aktualizēšana prasa ievērojamu valsts un pašvaldību resursu
patēriņu.
Tā
vietā ir nepieciešams vairāk pievērsties ierobežotas pieejamības informācijas
pieejamības jautājumiem, nevis uzlikt par pienākumu iestādēm veidot
vispārpieejamās informācijas katalogus. Līdz ar to nepieciešams noteikt, ka personai ir tiesības iepazīties ar iestādes ierobežotas pieejamības
informācijas sarakstu, kurā iekļauj informācijas veidus, tēmas, atsevišķus
dokumentus un to veidus.
Analoģiska
tiesību norma savulaik bija ietverta Ministru kabineta
1999.gada 3.augusta noteikumu Nr.275 Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestāžu un
pašvaldību iestāžu rīcībā esošā informācija nododama atklātībai
16. punktā, tomēr šie noteikumi ir zaudējuši spēku un to vietā vēl nav
pieņemti citi noteikumi. Tāpat jāņem vērā, ka jautājums par ierobežotas
pieejamības informācijas sarakstu ir vairāk likuma līmenī regulējams.
1.6.
Informācijas atklātības likuma 10. panta piektā daļa paredz, ka Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā iestādes rīcībā esošo informāciju nodod
atklātībai un atkalizmantošanai. Informācijas atklātības likumā ietvertas samērā
detalizētas prasības informācijas pieprasījumu noformēšanai, reģistrēšanai,
izsniegšanai, atteikšanas kārtībai, kā arī noteikti informācijas sniegšanas
termiņi. Ņemot vērā to, ka likumā ietvertais regulējums ir pietiekams
informācijas pieprasījumu praktiskai apstrādei un izpildei, atsevišķas kārtības
izstrāde (Ministru kabineta noteikumu veidā) nav lietderīga.
Tā
vietā ir nepieciešams detalizēt Informācijas atklātības likuma normas, kas
attiecas uz informācijas pieprasījumiem atkalizmantošanas mērķim.
Atkalizmantošana
pēc būtības ir iegūtās informācijas apstrāde jauna produkta (pakalpojuma)
radīšanai. Lai veicinātu privātpersonu iniciatīvas valsts sektora informācijas
atkalizmantošanai, kvalitatīvu produktu (pakalpojumu) izstrādi, to izplatību
tirgū (kā vietējā, tā arī Eiropas Savienības mērogā) un attīstību ilgtermiņā,
ir jāparedz iespēja iestādei un informācijas pieprasītājam vienoties par
pastāvīgu sadarbību iestādes rīcībā esošās informācijas nodošanai
atkalizmantošanai. Vienošanās par pastāvīgu sadarbību citastarp paver iespēju
kontroles mehānisma ieviešanai no iestādes puses gadījumos, kad ir būtiski
saglabāt informāciju sākotnējā veidā
1.7.
Ievērojot to, ka informācijas pieprasījums iestādes rīcībā esošās informācijas
atkalizmantošanai pēc formas un satura faktiski neatšķiras no informācijas
pieprasījuma klasiskā izpratnē, ir nepieciešams noteikt, ka informācijas
pieprasījumu par iestādes rīcībā esošās informācijas nodošanu atkalizmantošanai
noformē saskaņā ar attiecīgajai informācijas grupai noteiktajām rakstveida
pieprasījuma noformēšanas prasībām.
1.8.
Informācijas atklātības likuma 11.1 panta ceturtajā daļa
paredz, ka iestāde var uzaicināt privātpersonu iestādei un privātpersonai abpusēji
pieņemamā laikā iepazīties ar pieprasīto informāciju iestādē, ja informācijas
pieprasījums ir nesamērīgi apjomīgs vai informācijas izsniegšana ārpus iestādes
nav iespējama informācijas uzglabāšanas nosacījumu dēļ.
Normatīvie
akti nenosaka, kādā kārtībā un termiņā iestāde var personu uzaicināt iepazīties
ar pieprasīto informāciju, kā arī neskaidras ir šā paziņojuma tiesiskās sekas,
proti, vai tas ir atzīstams par administratīvo aktu.
Ņemot
vērā šos apstākļus, tiek noteikts, ka 11.1 panta ceturtajā daļā
minētais paziņojums, kuram jebkurā gadījumā ir jābūt motivētam, nosūtāms
septiņu dienu laikā. Šis paziņojums nav administratīvais akts vai iestādes
faktiskā rīcība, jo tam nav galīgā noregulējuma rakstura, proti, iestāde nav
paudusi savu gribu atteikties sniegt informāciju, bet tikai norādījusi uz citu
iespējamo informācijas izsniegšanas veidu.
Rakstveida
atteikumu administratīvo aktu iestāde noformē tikai pēc tam, ja pēc paziņojuma par iespējamo informācijas izsniegšanas veidu saņemšanas,
informācijas pieprasītājs rakstveidā informē iestādi, ka nepiekrīt iestādes
piedāvātajam informācijas izsniegšanas veidam. Šo atteikumu persona var
apstrīdēt un pārsūdzēt likumā noteiktajā kārtībā.
1.9. Ja
persona neatļauti izpaudusi informāciju, kas atzīta par
ierobežotas pieejamības informāciju, tā saucama pie disciplināratbildības. Šo
likuma normu ir nepieciešams precizēt, jo Krimināllikuma 200. un 329.pants
paredz arī kriminālatbildību par tādu neizpaužamo ziņu izpaušanu, kas nav
valsts noslēpums.
2. Kāda var būt likuma ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību?
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem?
Likums
paredz NATO informāciju Unclassified un Eiropas Savienības informāciju
Limite atzīt par atsevišķu ierobežotas pieejamības informācijas veidu. Līdz
šim informācijas ar apzīmējumu Unclassified un Limite aprite netika
reglamentēta.
Nosakot
minēto informāciju par atsevišķu ierobežotas pieejamības informācijas veidu,
Datu valsts inspekcijai, kā Informācijas atklātības likuma ievērošanu uzraugošai
iestādei, ir nepieciešamas papildus divas štata vietas.
Ņemot
vērā to, ka šis likumprojekts tiek iesniegts kā alternatīvais likumprojekts
Ministru kabineta iesniegtajam likumprojektam, likuma ietekmi uz budžetu
Ministru kabinets ir izvērtējis un to atbalstījis (sk. Ministru kabineta
iesniegtā likumprojekta Grozījumi Informācijas atklātības likumā reģ.nr. 1778
anotāciju).
4. Kāda var būt likuma ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Likumprojekts
paredz saskaņot Informācijas atklātības likumu ar izmaiņām citos normatīvajos
aktos Publisko iepirkumu likumu un Krimināllikumu.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Latvijas pienākums ir nodrošināt saņemtās Eiropas Savienības informācijas Limite drošību atbilstoši
Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariāta
2006.gada 16.marta dokumentam 5847/06 Limite marķētu dokumentu apstrāde
(Handling of documents marked LIMITE), kā arī nodrošināt saņemtās NATO
informācijas Unclassified drošību atbilstoši
NATO dokumentam C-(2002)60 NATO
neklasificētās informācijas kontrole (The Management of Non-Classified NATO
Information.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Likumprojekta izstrādāšanā konsultācijas notikušas ar
Satversmes aizsardzības biroju, Tieslietu ministriju, Īpašo uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātu, Datu valsts inspekciju un Saeimas
Juridisko biroju.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Sabiedrība tiks informēta ar laikraksta Latvijas
Vēstnesis starpniecību. Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos noteikto kārtību.