2006. gada __.septembrī
Latvijas Republikas
8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Grozījumi likumā
Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz vienas
lapas.
2. Anotācija uz divām lapām.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A.
Golubovs
_______________________ O. Deņisovs
_______________________ M.
Bekasovs
_______________________ S.
Fjodorovs
_______________________ I.
Solovjovs
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par invalīdu medicīnisko un
sociālo aizsardzību
Izdarīt likumā Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību (Latvijas
Republikas Augstākās Padomes un Valdības ziņotājs 1992, 10.,42. nr.; 1996. 22
Nr.; 2003, nr.; 2; 2004. nr. 9) šādus grozījumus:
1. Izteikt 12. pantu šādā redakcijā:
12.pants.
Medicīniskā palīdzība
Invalīdiem sniedzamās
medicīniskās palīdzības mērķis ir novērst invaliditāti un tās progresēšanu vai
samazināt invaliditātes sekas. Tā ietver:
1) ambulatoru
ārstēšanu mājās vai stacionārā vai citu medicīnas līdzekļu un metožu
pielietošanu, arī ārstēšanu sanatorijās;
2) nodrošinājumu ar
protēzēm, dzirdes aparātiem un citiem palīglīdzekļiem, arī pārvietošanās
līdzekļiem - invalīdu ratiņiem.
Medicīniskās
palīdzības sniegšanu, izņemot šā panta 2.punktā minētos pasākumus, nodrošina
valsts un pašvaldību ārstniecības iestādes un prakses ārsti bez maksas.
Izteikt 15. pantu
šādā redakcijā:
15.pants.
Materiālā palīdzība
Valsts pensiju un
pabalstu saņemšanas kārtību un apmēru invalīdiem nosaka atbilstoši likumiem un
citiem normatīvajiem aktiem.
Smagas invaliditātes
pensijas netiek apliktas ar ienākuma nodokli.
Smagas invaliditātes
invalīdiem ir tiesības bez maksas braukt Latvijas Republikas teritorijā ar visu
veidu sabiedrisko transportu, izņemot taksometrus.
Pašvaldības var
piešķirt invalīdiem naudas un mantiskos pabalstus, kā arī sniegt citu sociālo
palīdzību atbilstoši likumiem un citiem normatīvajiem aktiem un pašvaldības
budžetu iespējām.
Invalīdiem mājokļa
pielāgošanai izsniegto bankas kredītu procentus pilnībā vai daļēji sedz
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi likumā Par invalīdu medicīnisko un
sociālo aizsardzību
I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Statistiskie dati liecina, ka Latvija ir Eiropas Savienības valstu līdere
inflācijā un nabadzīgākā dalībvalsts. Sevišķi smags ekonomiskais stāvoklis
invalīdiem. Pašlaik Latvijā pavisam ir 52094 I un II grupas invalīdi, no
viņiem 15871 cilvēks saņem pensiju, kas piešķirta pēc 1996. gada 1. janvāra.
Uz personām, kam pensija piešķirta pēc 1996. gada 1. janvāra, netiek
attiecināti atvieglojumi saskaņā ar likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
13. panta pirmās daļas 2. punktu, kurš nosaka, ka neapliekamais minimums ir
šīs pensijas apmērā. Pēc Finanšu ministrijas datiem 2004. gadā no
invaliditātes pensijām kopā tika ieturēts iedzīvotāju ienākuma nodoklis 146,2
tūkst. latu apmērā, līdz 2005. gada 1. augustam 128 540,02 Ls apmērā, pie tam
vidējās invaliditātes pensijas apmērs bija 61,5 lati mēnesī. Ministru kabineta Noteikumi Nr. 418 no 2005.g. 06.14 Ambulatorajai
ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu
kompensācijas kārtība pasliktināja invalīdu iespējas zāļu iegādei. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz invaliditātes pensiju (I un II grupas invalīdiem) neaplikšanu
ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un tiesības uz bezmaksas zāļu iegādi.. Tas
dos salīdzinoši nelielai cilvēku grupai (ap 16.000), kas zaudējuši veselību,
arvien augošās inflācijas un cenu pieauguma zālēm apstākļos atvieglot dzīves
apstākļus. Tas samazinās budžeta ienākumu daļu. |
3. Cita informācija |
Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras sniegtajām ziņām
2004. gadā Latvijā vidēji no katra I un II grupas invalīda tika ieturēti
12,43 LVL mēnesī kā iedzīvotāju ienākuma nodoklis. |
II Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts nedaudz samazinās budžeta ieņēmumu daļu un neietekmēs
būtiski tautsaimniecības attīstību. Turklāt cilvēki, kas zaudējuši veselību,
varēs nedaudz uzlabot savus dzīves apstākļus, bet sabiedrība iegūs apziņu, ka
valsts no savas puses to aizsargā un rūpējas par tās locekļiem veselības
zaudēšanas rezultātā. |
III Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Budžeta ieņēmumu daļa nedaudz samazināsies, tas budžeta pašreizējo
ienākumu apstākļos neatstās būtisku ietekmi uz budžetu kopumā. |
IV Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Nav nepieciešams grozīt spēkā esošo tiesību normu sistēmu un attiecīgus
pensiju pārrēķinus var veikt spēkā esošo tiesību normu ietvaros. |
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Likumprojekts atbilst 1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijai un tās protokoliem, kā arī Eiropas
Savienības tiesību aktiem par sociālās drošības shēmām. |
VI Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
Notikušas konsultācijas ar Latvijas Pensionāru federāciju un Latvijas
Invalīdu biedrību. Tās atbalsta likumprojektu. |
VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
Likumprojekta izpildei nav nepieciešams izveidot jaunas institūcijas vai
paplašināt esošās. Sabiedrība par likumprojektu
tiks informēta ar publikācijām Latvijas Vēstnesī, kā arī ar Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras paziņojumiem. Likumprojekts paplašina
indivīda sociālās tiesības. |