Erotikas un pornogrāfijas ierobežošanas likums
I nodaļa
Vispārīgie jautājumi
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) erotiska rakstura materiāli sacerējumi, iespieddarbi, attēli, datorprogrammas, filmas, video un skaņu ieraksti, televīzijas raidījumi un radioraidījumi, kā arī citi materiāli jebkurā to materializētā veidā, kuros attēlota vai aprakstīta cilvēka darbība saistībā ar pilnīgu vai daļēju neuzbudinātu dzimumorgānu demonstrēšanu;
2) pornogrāfiska rakstura materiāli sacerējumi, iespieddarbi, attēli, datorprogrammas, filmas, video un skaņu ieraksti, televīzijas raidījumi un radioraidījumi, kā arī citi materiāli jebkurā to materializētā veidā, kuriem nav mākslinieciskas vai zinātniskas vērtības un kuros detalizēti, atklāti naturālistiski attēlota vai aprakstīta cilvēka darbība saistībā ar:
a) dzimumaktu vai tā imitāciju un uzbudinātu dzimumorgānu demonstrēšanu,
b) vardarbību dzimumattiecībās,
c) brutalitāti dzimumattiecībās (sadistiskas un mazohistiskas darbības),
d) dzimumtieksmes apmierināšanu ar masturbāciju vai ķermeņa izdalījumiem,
e) ģenitāliju vai kaunuma zonas detalizētu, atklāti naturālistisku demonstrēšanu,
f) dzimumtieksmes apmierināšanu pretdabiskā veidā (arī seksuālas darbības ar dzīvniekiem un nekrofilija);
3) bērnu pornogrāfija pornogrāfiska vai erotiska rakstura materiāls, kurā vizuāli attēlots vai aprakstīts kāds no šādiem gadījumiem:
a) bērns, kas iesaistīts seksuālā darbībā, bērns, kas pilnīgi vai daļēji attēlots bez apģērba seksuālā pozā vai neķītra rakstura tērpā, uzbudinoši attēloti bērna dzimumorgāni vai kaunums,
b) vizuāli attēlota vai aprakstīta persona bērna izskatā, kas iesaistīta šī punkta "a" apakšpunktā minētajā darbībā vai atspoguļota "a" apakšpunktā minētajā veidā,
c) reālistiski attēli ar reāli neeksistējošu bērnu, kas iesaistīts šī punkta "a" apakšpunktā minētajā darbībā vai atspoguļots "a" apakšpunktā minētajā veidā;
4) erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu aprite erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu iegādāšanās (iegūšana īpašumā vai valdījumā), ievešana (fiziska pārvietošana jebkādā veidā pāri Latvijas Republikas valsts robežai no ārvalstīm), izgatavošana (izveidošana, ražošana, reproducēšana jebkādā veidā ar jebkuriem tehniskajiem līdzekļiem), izplatīšana (tirdzniecība, iznomāšana, noma demonstrēšanai vai cita veida pieejamības nodrošināšana), izplatīšana elektroniskā vidē (elektroniskā veidā sagatavotu erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu tirdzniecība, paša materiāla vai hipersaites pārsūtīšana, publiskošana, izmantojot automatizētas datu apstrādes sistēmas vai padarot materiālu pieejamu citā veidā jebkurā informācijas aprites stadijā), lejupielāde (erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu saturošas datnes pārsūtīšana no attāla datora lietotāja datoram), publiska demonstrēšana (publiska parādīšana jebkurā veidā), reklāma (ar komercdarbību saistīts jebkuras formas vai jebkura veida paziņojums vai pasākums, kura nolūks ir veicināt erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem), uzglabāšana, kā arī informācijas izplatīšana par šiem materiāliem (nodošana, pārraidīšana vai piedāvāšana neatkarīgi no informācijas pārraidīšanas ierīces veida vai informācijas pieejamības nodrošināšana jebkādā citādā veidā);
5) erotiska rakstura izklaides vietas un erotiska rakstura pasākumi tādu izklaides vietu darbība un tādu pasākumu organizēšana, kas saistās ar nosegtu vai nenosegtu ķermeņa intīmo vietu apzinātu demonstrēšanu, kā arī priekšnesumi, kuros tiek izmantoti glāsti, skūpsti un tamlīdzīgas darbības, ja tam nav mākslinieciskas vērtības.
2.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt erotiska vai pornogrāfiska
rakstura materiālu aprites ierobežojumus, aizsargāt cilvēkus no nevēlamas
saskarsmes ar erotiska un pornogrāfiska rakstura materiāliem, nepieļaut bērnu
iesaistīšanu erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apritē un noteikt
ierobežojumus erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un erotiska rakstura
pasākumu organizēšanai.
II nodaļa
Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu aprites
ierobežojumi
3.pants.
Vispārīgie ierobežojumi
(1) Aizliegta tādu materiālu aprite, kuros ir bērnu pornogrāfija, cilvēku seksuālās darbības ar dzīvniekiem, nekrofilija vai pornogrāfiska rakstura vardarbība.
(2) Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apritē aizliegts iesaistīt bērnus.
(3) Bērniem aizliegts atrasties vietās, kur izgatavo erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus.
4.pants. Ievešanas
ierobežojumi
(1) Pornogrāfiska vai erotiska rakstura materiālu ievešana Latvijas Republikā ir atļauta šādām personām:
1) fiziskajām personām individuālajām vajadzībām, bet
ne vairāk kā trīs pornogrāfiska vai erotiska rakstura materiālu vienības;
2) personām, kuras, veicot komercdarbību, izplata, izgatavo vai publiski demonstrē erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus.
(2) Ja erotiska
vai pornogrāfiska rakstura materiāls ir
filma, to ievest atļauts tikai valsts aģentūrā "Nacionālais kino
centrs"
reģistrētam erotisku un pornogrāfisku filmu izplatītājam, izņemot šā panta
pirmās daļas 1.apakšpunktā minēto gadījumu.
5.pants. Izgatavošanas ierobežojumi
Erotisku un pornogrāfisku
filmu izgatavošana atļauta valsts
aģentūrā "Nacionālais kino centrs" reģistrētam
filmu producētājam (ražotājam).
6.pants.
Izplatīšanas ierobežojumi
(1) Aizliegts izplatīt erotiska
rakstura materiālus:
1) publiskās vietās, izņemot šā panta otrajā
daļā minētās tirdzniecības vietas;
2) bez īpašas norādes par to, ka tiek izplatīti erotiska rakstura materiāli;
3) bērniem;
4) bez maksas.
(2) Erotiska rakstura materiālus izplata
grāmatnīcās vai tirdzniecības vietās, kas ir īpaši paredzētas un stacionāri
iekārtotas preses izdevumu vai filmu izplatīšanai. Minētajās vietās izvieto
vizuālu informāciju par erotiska rakstura materiālu izplatīšanu. Erotiska
rakstura materiālus izvieto stendos ne zemāk kā 165 cm no grīdas.
(3) Ja uz erotiska rakstura materiāla
ārējās virsmas attēloti cilvēka dzimumorgāni, šos materiālus iepako
necaurredzamā iepakojumā vai arī izvieto stendā tā, lai būtu redzams tikai
materiāla nosaukums. Intīmpreču izplatīšanai īpaši paredzētu vietu skatlogiem
jābūt necaurskatāmiem. Bērniem ieeja šādās vietās ir aizliegta.
(4) Attiecībā uz erotiska rakstura materiālu
izplatīšanu intīmpreču veikalos šā panta otro un trešo daļu nepiemēro.
(5) Aizliegts izplatīt pornogrāfiska rakstura
materiālus:
1) publiskās vietās, izņemot intīmpreču
veikalus;
2) intīmpreču veikalos, ja to skatlogā vai
citā redzamā vietā nav izvietota vizuāla rakstura informācija (brīdinājums) par
pornogrāfiska rakstura materiālu izplatīšanu;
3) vietās un veidā, kas pieļauj to pieejamību
bērniem;
4) bez maksas.
(6) Pornogrāfiska
rakstura filmu izplatītājiem, izplatīšanas vietai un filmai jābūt reģistrētai
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(7) Erotiska vai
pornogrāfiska rakstura materiālus aizliegts izplatīt pa pastu, ja tie nav
iesaiņoti necaurredzamās bandrolēs vai ir citādi caurlūkojami.
(8) Prasības intīmpreču veikaliem nosaka
Ministru kabinets.
7.pants.
Publiskas demonstrēšanas
ierobežojumi
(1) Aizliegts publiski demonstrēt erotiska
rakstura materiālus:
1) bērniem rīkotajos pasākumos, kā arī
publiskās vietās, kuras brīvi var apmeklēt arī bērni;
2) publiskās vietās, izņemot intīmpreču
veikalus;
3) ja pirms pasākuma apmeklētāji nav brīdināti
par to, ka tiks publiski demonstrēti erotiska rakstura materiāli.
(2) Aizliegts publiski demonstrēt pornogrāfiska
rakstura materiālus:
1) bērniem rīkotajos pasākumos, kā arī publiskās
vietās, kuras brīvi var apmeklēt arī bērni;
2) publiskās vietās, izņemot intīmpreču veikalus un
televīzijas maksas kanālus, kas ir īpaši kodēti;
3) ja pirms pasākuma apmeklētāji nav brīdināti par to,
ka tiks publiski demonstrēti pornogrāfiska rakstura materiāli.
(3) Atļauta tikai to
erotisko un pornogrāfisko filmu publiska demonstrēšana, kuras normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā reģistrētas valsts aģentūrā "Nacionālais kino centrs".
8.pants. Izplatīšanas ierobežojumi elektroniskā vidē
(1)
Erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiāls uzskatāms par pieejamu, ja:
1) publiski pieejamā resursā
atrodas erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiāls vai hipersaite uz to;
2) erotiska vai
pornogrāfiska rakstura materiāls vai hipersaite uz to ir izsūtīta, izmantojot
elektroniskos sakarus;
3) hipersaite uz erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu ir atrodama, izmantojot automatizētos meklēšanas rīkus;
(2) Aizliegts izplatīt erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus, to izsūtīšanā izmantojot elektroniskos sakaru līdzekļus (elektronisko pastu, īsziņu pakalpojumus, multivides ziņojumu pakalpojumus vai citas tehnoloģijas), ja:
1) nav saņemta saņēmēja piekrišana;
2) saņēmēju loks nav nosakāms;
3) saņēmējam
nav nodrošināta iespēja atteikties no turpmākajiem sūtījumiem;
4) pirms tam saņēmējs nav brīdināts par materiālu saturu.
9.pants. Reklamēšanas ierobežojumi
(1) Erotiska vai
pornogrāfiska rakstura materiālus atļauts reklamēt tikai tādās
vietās un tādā veidā, lai to reklāma nebūtu pieejama bērniem.
(2) Par erotiska vai
pornogrāfiska rakstura reklāmu netiek uzskatīta juridiskās personas informācija
par tās veikto komercdarbību, ja minētās ziņas ir ietvertas informācijas
nesējos vai izvietotas tieši pie attiecīgās juridiskās personas komercdarbības
veikšanas vietas un nesatur erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālus.
(3) Erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu
reklāmā drīkst būt tikai aprakstoša informācija. Reklāmā aizliegts vizuāli
attēlot cilvēka dzimumorgānus.
10.pants.
Īpašie izmantošanas veidi
Erotiska vai pornogrāfiska
rakstura materiālus atļauts izmantot:
1) citātu veidā zinātniskā,
pētnieciskā, polemiskā, kritiskā vai informatīvā nolūkā tādā apjomā, kādu
nosaka citēšanas mērķis;
2) fragmentu veidā
zinātnisko izdevumu ilustrēšanai, audiovizuālos darbos, mācību vai ārstnieciskā
nolūkā tādā apjomā, kas attaisno noteikto mērķi;
3) augstākās izglītības iestādēs
mācību apguves procesā;
4) ja erotiska vai
pornogrāfiska rakstura materiāli nepieciešami zinātniskiem pētījumiem,
audzinošā vai ārstnieciskā nolūkā un nav izmantojami komercdarbības veikšanai;
5) attiecīgo nozaru
bibliotēkās (specializētajās bibliotēkās);
6) tiesībaizsardzības iestādēs visās procesa stadijās, ja
tas nepieciešams attiecīgajā tiesvedībā.
11.pants. Ekspertu komisija
(1) Ja pastāv šaubas par apritē esoša erotiska
vai pornogrāfiska rakstura materiāla atbilstību šajā likumā noteiktajām prasībām,
ekspertu komisija veic ekspertīzi un sniedz atzinumu, pamatojoties uz
ieinteresētās personas rakstveida iesniegumu.
(2) Ekspertu komisijas izveides un
darbības kārtību nosaka Ministru kabinets.
III nodaļa
Erotiska rakstura izklaides
vietu darbības un erotiska rakstura pasākumu organizēšanas ierobežojumi
12.pants. Erotiska rakstura
izklaides vietu darbības un erotiska rakstura pasākumu organizēšanas
ierobežojumi
Aizliegta erotiska rakstura izklaides vietu darbība, kā arī erotiska rakstura pasākumu organizēšana:
1) valsts un pašvaldību iestādēs;
2) baznīcās un kulta celtnēs;
3) ārstniecības iestādēs;
4) bērnu iestādēs, skolās un citās audzināšanas un izglītības iestādēs;
5) kultūras un sporta iestādēs;
6) ēkās, kurās ieeja uz dzīvokļiem no ēkas ārpuses ir kopīga ar ieeju uz izklaides vietu vai erotiska rakstura pasākuma norises vietu;
7) citās vietās, kas noteiktas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā.
13.pants. Kārtība, kādā saņem
atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai un atļauju erotiska
rakstura pasākuma organizēšanai
(1) Vietējā pašvaldība var izdot saistošos noteikumus, kuros noteiktas prasības erotiska rakstura izklaides vietu ierīkošanai un darbībai, vietas, kur aizliegta erotiska rakstura pasākumu organizēšana, kārtība, kādā izsniedz atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai vai atļauju erotiska rakstura pasākuma organizēšanai.
(2) Lai saņemtu atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai vai atļauju erotiska rakstura pasākuma organizēšanai, persona iesniedz iesniegumu vietējā pašvaldībā.
(3) Izskatot personas iesniegumu, vietējā pašvaldība izvērtē izklaides vietas vai erotiska rakstura pasākuma atbilstību šā likuma 12.pantam un pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām.
(4) Lēmumu par atļaujas izsniegšanu (atteikumu izsniegt atļauju) erotiska rakstura izklaides vietas darbībai vai erotiska rakstura pasākuma organizēšanai var apstrīdēt vietējā pašvaldībā. Vietējās pašvaldības lēmumu var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
(5) Vietējā pašvaldība atļauju erotiska rakstura izklaides vietas darbībai izsniedz uz laikposmu, kas nav ilgāks par pieciem gadiem.
Pārejas noteikumi
1. Ja erotiska rakstura izklaides vieta uzsākusi darbību pirms šā likuma spēkā stāšanās, bet atbilstoši šā likuma 12.pantam un 13.panta pirmajai daļai tās darbība ir aizliegta, persona, kura veic attiecīgo komercdarbību, viena gada laikā pārtrauc izklaides vietas darbību un par to informē vietējo pašvaldību.
2. Ja erotiska rakstura izklaides vieta uzsākusi darbību pirms šā likuma spēkā stāšanās, personai, kura veic attiecīgo komercdarbību, sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās jāsaņem vietējā pašvaldībā erotiska rakstura izklaides vietas darbības atļauja.
3. Ministru kabinets līdz 2006.gada 31.decembrim izdod šā likuma 6.panta astotajā daļā un 11.panta otrajā daļā minētos noteikumus.
Īpašu uzdevumu
ministre
elektroniskās
pārvaldes lietās
I.Gudele
Likumprojekta
Erotikas un
pornogrāfijas ierobežošanas likums
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Šobrīd Latvijas Republikā nav spēkā esošu normatīvo aktu,
kas regulētu erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apriti. Ministru
kabineta 1995.gada 2.decembra noteikumi Nr.348 Noteikumi par erotiska un
pornogrāfiska rakstura materiālu ievešanu, izgatavošanu, izplatīšanu,
publisku demonstrēšanu vai reklamēšanu zaudēja spēku ar 2005.gada 1.jūniju. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 50.panta sestajā daļā
paredzētais pilnvarojums Ministru kabinetam izstrādāt erotiska un
pornogrāfiska rakstura materiālu ievešanas, izgatavošanas, izplatīšanas,
publiskas demonstrēšanas un reklāmas ierobežojuma noteikumus sava satura ziņā
ir plašāks par Bērnu tiesību aizsardzības likuma regulācijas priekšmetu, kas
saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 2.pantu ir tikai bērnu tiesību
un brīvību aizsardzība. Bērnu tiesību likumā ir lietoti, bet nav skaidroti termini erotiska rakstura materiāli, pornogrāfiska rakstura materiāli, erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu ievešana, izgatavošana, izplatīšana, publiska demonstrēšanas un reklāma, savukārt nav skaidrots termins bērnu pornogrāfija, kā arī citi šim regulācijas priekšmetam būtiski terminu skaidrojumi. Bez minēto terminu skaidrojuma nav piemērojami arī tos saturoši tiesību akti. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām Ministru kabineta
noteikumos nevar skaidrot tādus terminus, kuri jau ir lietoti likumā. Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apriti ierobežojošu
noteikumu izdošana uz spēkā esošā deleģējuma pamata (Bērnu tiesību
aizsardzības likums) radītu pamatu šo noteikumu tiesiskuma izvērtēšanai
Satversmes tiesā. Līdz šim erotikas un pornogrāfijas joma Latvijas Republikā likuma
līmenī nav regulēta. Sabiedrības un sociāli ekonomisko apstākļu attīstība
liecina, ka erotikas un pornogrāfijas jautājumu regulējums ar Ministru
kabineta noteikumiem vairs nav pietiekams. Jomas likuma, kurā apvienots īpašu
uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta izstrādātais
noteikumu projekts Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu aprites
noteikumi un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas
izstrādātais noteikumu projekts Par erotiska rakstura izklaides vietu
darbības un pasākumu organizēšanas ierobežojumiem, izveide ir likumsakarīgs,
valsts pārvaldes darbības principiem, kā arī juridiskās tehnikas prasībām
atbilstošs risinājums. Saskaņā ar likuma Par pašvaldībām 15. panta pirmās daļas 12. punktu
viena no pašvaldību autonomajām funkcijām ir piedalīties sabiedriskās
kārtības nodrošināšanā un apkarot netiklību. Taču pašvaldības nespēj
nodrošināt šīs autonomās funkcijas izpildi, jo to rīcībā nav pietiekamu
juridisku instrumentu šo jautājumu risināšanai. Atsevišķas pašvaldības, it
īpaši Rīgas pilsētas pašvaldība, ir vērsušas uzmanību uz nepieciešamību
paredzēt tiesības pašvaldībām noteikt erotiska rakstura izklaides vietu un
pasākumu darbības un organizēšanas ierobežojumus, ievērojot katras konkrētās
pašvaldības administratīvās teritorijas īpatnības. Lai gan likuma Par pašvaldībām 43.panta trešā daļa paredz tiesības
pašvaldību domēm (padomēm) pieņemt saistošos noteikumus arī, lai nodrošinātu
pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, tomēr tas
nevar tikt attiecināts uz komercdarbības ierobežošanu. Saskaņā ar
Komerclikuma 4.panta pirmo daļu komercdarbības ierobežojumus drīkst noteikt
tikai ar likumu vai pamatojoties uz likumu. Turklāt saskaņā ar Satversmes
106. un 116.pantu ikvienam ir tiesības brīvi izvēlēties nodarbošanos un
darbavietu atbilstoši savām spējām un kvalifikācijai un šīs pamattiesības var
ierobežot tikai likumā noteiktajos gadījumos, lai aizsargātu citu cilvēku
tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un
tikumību. Pēdējā laikā ir aktivizējusies erotiska rakstura izklaižu vietu
izveide un erotiska rakstura pasākumu rīkošana, kā arī ir saņemtas daudzas
iedzīvotāju, it īpaši Rīgas pilsētas, sūdzības par sabiedriskās kārtības
traucēšanu un sabiedrības tikumības apdraudējumu, kas pieprasa noteikt līdz
šim nepastāvošo tiesisko regulējumu erotiska rakstura izklaides vietu
darbībai. Turklāt daudzo erotiska rakstura izklaides vietu atrašanās Rīgas
pilsētā un to neierobežotā darbība ir tikusi arī atspoguļota dažādos
starptautiskos masu medijos, kas neapšaubāmi ir veicinājis Latvijas kā
erotiskā tūrisma valsts tēla izveidošanos. Lai novērstu Latvijas kā erotiskā tūrisma valsts tēla kultivēšanu un
apmierinātu sabiedrības vajadzības, ir nepieciešams nekavējoties noteikt
tiesisko regulējumu erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un pasākumu
organizēšanai. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts sniedz terminu - erotiska rakstura materiāli,
pornogrāfiska rakstura materiāli, bērnu pornogrāfija, erotiska un
pornogrāfiska rakstura materiālu aprite, erotiska rakstura izklaide, kā
arī citu regulējuma priekšmetam būtisku terminu skaidrojumu. Likumprojekts paredz aizliegumu materiālu apritei, ja šie materiāli
satur bērnu pornogrāfiju, cilvēku seksuālās darbības ar dzīvniekiem,
nekrofiliju vai pornogrāfiska rakstura vardarbību, kā arī aizliegumu bērnu
iesaistīšanai erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu apritē. Likumprojekts
nosaka erotiska vai pornogrāfiska rakstura materiālu iegādāšanās, ievešanas,
izgatavošanas, izplatīšanas, tai skaitā izplatīšana elektroniskā vidē,
lejupielādes, publiskas demonstrēšanas, reklāmas, uzglabāšanas un
informācijas izplatīšanas par šiem materiāliem ierobežojumus. Likumprojekts
nosaka ierobežojumus erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un pasākumu
organizēšanai. Likumprojektā
noteikts to vietu uzskaitījums, kur ir aizliegts organizēt erotiska rakstura
izklaides. Likumprojekts
piešķir pašvaldībām tiesības izdot saistošos noteikumus, kas nosaka vietas,
kurās aizliegtas erotiska rakstura izklaides un prasības izklaides vietu
ierīkošanai, kā arī atļauju erotiska rakstura izklaides vietu darbībai un
pasākumu organizēšanai izsniegšana kārtību. Likumprojekts
arī paredz nosacījumus erotiska rakstura izklaides vietu, kas uzsākušas
darbību pirms likuma spēkā stāšanās, darbības turpināšanai vai pārtraukšanai. |
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Ievērojot likumprojektā un pašvaldību saistošajos noteikumos
noteikto, samazināsies tādu uzņēmumu skaits, kas nodarbojas ar erotiska
rakstura izklaides organizēšanu. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Samazinot tādu uzņēmumu skaitu, kas nodarbojas ar erotiska rakstura
izklaides organizēšanu, tiks aizsargāta un veicināta sabiedrības tikumība. Likumprojekta pieņemšana mazinās bērnu garīgajai attīstībai kaitīgu
materiālu pieejamību bērniem. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
(tūkst. latu)
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
|
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2
|
2007
|
2008
|
2009
|
6
|
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
3. Finansiālā
ietekme
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
6. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1.Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Likumprojekts paredz tiesības pašvaldībām izdot saistošos noteikumus,
kas nosaka vietas, kurās aizliegtas erotiska rakstura izklaides un prasības
izklaides vietu ierīkošanai, kā arī atļauju erotiska rakstura izklaides vietu
darbībai un pasākumu organizēšanai izsniegšana kārtību. Nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus, kas paredz prasības
intīmpreču veikaliem un Ministru kabineta noteikumus par ekspertu komisijas
izveidi un darbību. Pēc šī likuma spēkā stāšanās nepieciešams svītrot Bērnu
tiesību aizsardzības likuma 50.panta sesto daļu, kas paredz deleģējumu
Ministru kabinetam izstrādāt erotiska
un pornogrāfiska rakstura materiālu ievešanas, izgatavošanas, izplatīšanas,
publiskas demonstrēšanas un reklāmas ierobežojuma noteikumus. |
2.Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst tiesību akts
|
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojektā ietvertās normas ir saskaņotas ar Eiropas Padomes
Ietvarlēmuma 2004/68/TI (2003.gada 22.decembris) par cīņu pret bērnu seksuālo
ekspluatāciju un bērnu pornogrāfiju prasībām (publicēts Eiropas Savienības
Oficiālajā Vēstnesī 2004.gada 20.janvārī L 13, 44.-48.lpp). |
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekta II nodaļa Erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu
aprites ierobežojumi saskaņota ar Eiropas Komisiju. |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Konvencijas par bērnu tiesībām papildu protokols par tirdzniecību ar
bērniem, bērnu prostitūciju un bērnu pornogrāfiju. |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.) norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu
|
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Jautājumā par materiālu apriti ir notikušas konsultācijas ar Preses
izdevēju asociāciju, Latvijas Natūristu asociāciju, vecāku organizācija
Viss un SIA Preses serviss. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Izpildot Ministru kabineta komitejas 2006.gada 28.augusta sēdes
protokollēmumā doto uzdevumu (prot.Nr.33 10.§) Īpašu uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts organizēja sanāksmi, kurā
Latvijas Preses izdevēju asociācija atbalstīja likumprojektā iekļauto terminu
erotiska rakstura materiāli, pornogrāfiska rakstura materiāli un bērnu
pornogrāfija skaidrojumu. |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši, taču dažādās sabiedrības grupās ir notikušas diskusijas un viedokļu apmaiņas par nepieciešamību ierobežot erotiska rakstura izklaides vietu un pasākumu darbību. Minētās diskusijas un viedokļu apmaiņas ir netieši saistītas ar likumprojektā noteikto regulējumu. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar
starptautiskiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Ir notikušas konsultācijas ar Rīgas pilsētas pašvaldību, kas ir šāda
regulējuma noteikšanas iniciatore, ņemot vērā Rīgas pilsētas pašvaldības
administratīvajā teritorijā samilzušās problēmas saistībā ar nespēju
ierobežot erotiska rakstura izklaides vietu un pasākumu darbību, tādejādi
nenodrošinot pašvaldības autonomās funkcijas izpildi un iedzīvotāju vairākuma
interešu ievērošanu. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Esošās veicamās
funkcijas ietvaros. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos
Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir
piemērojams vispārējais administratīvais process un pieņemtos lēmumus ir
iespējams apstrīdēt pašvaldības domē (padomē) un pārsūdzēt administratīvajā
tiesā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Īpašu uzdevumu ministre
elektroniskās pārvaldes lietās I.Gudele
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes
lietās |
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes
lietās sekretariāta vadītāja p.i. |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
I.Gudele |
T.Rudzīte |
I.Gaidele |
L.Dorbe |
E.Zvaigzne |
07.09.2006 13:49
1720