LIEPĀJAS
UNIVERSITĀTES
SATVERSME
Preambula
Liepājas Universitāte
dibināta 1954.gada 1.septembrī ar Latvijas PSR Ministru padomes rīkojumu
Nr.504-p kā Liepājas Pedagoģiskais institūts uz Liepājas Skolotāju institūta
bāzes. 1993.gada februārī Pedagoģisko institūtu pārdēvēja par Liepājas
Pedagoģisko augstskolu. 1993.gada 28.aprīlī ar Latvijas Republikas Augstākās
Padomes lēmumu Par Liepājas Pedagoģiskās augstskolas Satversmes
apstiprināšanu tika apstiprināta augstskolas Satversme. Satversmes sapulce 1996.gada
12.februārī pieņēma jaunu Satversmi un lēmumu par augstskolas nosaukuma maiņu
uz Liepājas Pedagoģijas akadēmija. Grozījumi Satversmē izdarīti 1997.gada
28.aprīlī Liepājas Pedagoģijas akadēmijas Satversmes sapulcē, Ministru kabinetā
tie apstiprināti 1998.gada 9.jūnijā, rīkojuma Nr.298.
2001.gada 7.maijā
Satversmes sapulce pieņem grozījumus Satversmē. 2002.gada 30.oktobrī Satversmes
sapulce pieņem lēmumu atstāt nemainītu nosaukumu - Liepājas Pedagoģijas
akadēmija. Ministru kabinetā Satversme apstiprināta 2003.gada 21.maijā,
rīkojuma Nr. 327. 2005.gada 9.jūnijā Satversmes sapulce pieņem grozījumus
Satversmes 14.3.punktā.
2006.gada 14.jūnijā
Satversmes sapulce pieņem lēmumu par akadēmijas statusa un nosaukuma maiņu uz
Liepājas Universitāti, vienlaicīgi tiek pieņemti grozījumi Satversmē.
I. Statuss, tiesības,
darbības pamatvirzieni un uzdevumi
1. Liepājas Universitāte ir Latvijas Republikas augstākās
izglītības, zinātnes un kultūras institūcija, kas īsteno akadēmiskas un
profesionālas studiju programmas, kā arī nodarbojas ar zinātni, pētniecību un
māksliniecisko jaunradi, kas kalpo Liepājas, Kurzemes un Latvijas
izaugsmei.
Juridiskā adrese: Lielā
iela 14, Liepāja, Latvija.
Tās nosaukums citās
valodās ir:
Liepaja
University ( angļu valodā)
Université de Liepaja ( franču valodā)
Лиепайскuй
университет ( krievu valodā)
Universität
Liepaja ( vācu valodā).
Liepājas
Universitātes saīsinātais nosaukums ir Liep U.
Universitā
tes dibinātājs ir Latvijas
valsts Ministru kabineta personā.
2. Liepājas Universitāte (turpmāk Universitāte) ir autonoma
izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām. Tās autonomija
izpaužas tiesībās brīvi izvēlēties augstskolas dibinātāju izvirzīto un
Augstskolu likumam atbilstošo uzdevumu īstenošanas veidus un formas, kā arī
atbildībā par Universitātē iegūtās izglītības kvalitāti, mērķtiecīgu un
racionālu finansu un materiālo resursu izmantošanu, demokrātisma principu un
augstskolu darbību reglamentējošu likumu un citu normatīvo aktu ievērošanu.
Universitātei ir tiesības:
1)
izstrādāt un
pieņemt savu Satversmi,
2)
veidot
personālsastāvu,
3)
atvērt
filiāles Augstskolu likuma paredzētajā kārtībā,
4)
patstāvīgi
noteikt:
a)
studiju
programmu saturu un formas,
b)
studējošo
uzņemšanas papildu noteikumus,
c)
zinātniskās
pētniecības darba pamatvirzienus,
d)
savu
organizatorisko un pārvaldes struktūru,
e)
darba
samaksas likmes, kas nav mazākas par Ministru kabineta noteiktajām likmēm,
f)
savu finanšu
resursu struktūru,
5)
izstrādāt un
pieņemt iekšējās kārtības noteikumus,
6)
piešķirt
kvalifikāciju un akadēmiskos/profesionālos grādus, izsniedzot valstiski atzītus
izglītības dokumentus Augstskolu likumā paredzētajā kārtībā,
7)
piešķirt
zinātnisko kvalifikāciju saskaņā ar Zinātniskās darbības likumu,
8)
piešķirt
akadēmijas Goda doktora un Goda biedra nosaukumus,
9)
veicināt
starptautisko sadarbību, studējošo un akadēmiskā personāla starpvalstu un
starpaugstskolu apmaiņas programmas,
10)
saņemt un
izmantot organizāciju un fizisko personu ziedojumus un dāvinājumus,
11)
veikt
Universitātes profilam atbilstošu saimniecisko darbību, kuras ienākumi ir
ieskaitāmi Universitātes budžetā tās attīstībai.
3. Universitātes kompetenci nosaka LR Saeimā apstiprināta
augstskolas Satversme. Universitāte darbojas saskaņā ar Latvijas Republikas
Satversmi, Izglītības likumu, Augstskolu likumu, Zinātniskās darbības likumu,
citiem Latvijas Republikā spēkā esošiem normatīvajiem aktiem un Liep U
Satversmi.
4.
Universitāte ir atvasināta publiska persona. Tai ir savs zīmogs
ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un uzrakstu Latvijas Republika.
Liepājas Universitāte.
Universitātei ir savs
karogs, ģerbonis un himna.
4.1
Personas, kuras nav universitātes personāls, universitātes izdotos
administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu
rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā. Ja apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai
faktisko rīcību veicis rektors, tad, personas, kuras nav universitātes
personāls, attiecīgos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt
Izglītības un zinātnes ministrijā.
5. Lēmumu par Universitātes reorganizāciju vai likvidāciju
pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra priekšlikuma.
Priekšlikumam pievienojams Universitātes reorganizācijas vai likvidācijas
projekts, kā arī Augstākās izglītības padomes atzinums.
1) apvienot daudzveidīgu pētniecību, studijas un inovatīvu darbību, lai sniegtu starptautiski atzītu augstāko izglītību, attīstītu zinātni, koptu latviešu valodu un kultūru, stiprinātu dažādu kultūru sakaru tradīcijas;
2)
nodrošināt
studijas un zinātniskos pētījumus galvenajos virzienos - izglītības zinātnē un
skolotāju izglītībā, humanitārajās zinātnēs un mākslā, sociālajās zinātnēs,
komerczinībās, dabaszinātnēs, matemātikā un informācijas tehnoloģijās,
veselības aprūpē un sociālā labklājībā, pakalpojumos.
7. Universitātes uzdevumi ir:
1)
nodrošināt
iespēju iegūt akadēmisko un profesionālo augstāko izglītību, veikt pētījumus
Liep U atbilstošajās zinātņu nozarēs;
2)
iesaistīt
sociālos partnerus studiju programmu kvalitātes nodrošināšanai;
3)
rūpēties par
jauno speciālistu sagatavošanu darba tirgus prasībām, nodrošinot kvalitatīvu un
pieejamu studiju vidi;
4)
rūpēties par
jauno zinātnieku sagatavošanu, nodrošinot viņiem iespēju iekļauties Latvijas,
Eiropas un pasaules akadēmiskajos un pētnieciskajos procesos;
5)
attīstīt
studentu un mācībspēku mobilitāti dažādos līmeņos, integrējoties Eiropas
izglītības telpā; sadarboties ar citām Latvijas augstskolām;
6)
atbalstīt
studentu, studentu pašpārvaldes, biedrību un citu sabiedrisko organizāciju
iniciatīvu pilnveidot studiju, pētniecības, sociālo un kultūrvidi;
7)
izmantot
kultūras, sporta potenciālu Liepājas Universitātes studentu un darbinieku
personības izaugsmei;
8)
informēt un
izglītot sabiedrību par jaunākajiem sasniegumiem pētniecībā, studiju procesā,
notikumiem ekonomikā, politikā Latvijā un pasaulē;
9)
darboties,
lai nodrošinātu Latvijas tautas zināšanu pārmantošanu nākamajām paaudzēm,
saglabājot nacionālo valodu, kultūru, tradīcijas.
8. Universitātē tiek nodrošināta un garantēta studiju, pētniecības
darba un mākslinieciskās jaunrades brīvība, ja šī brīvība nav pretrunā ar citu
personu tiesībām, Universitātes Satversmi un normatīvajiem aktiem.
9. Studiju brīvība izpaužas studējošo tiesībās
1) izvēlēties studiju
programmu,
2) studiju laikā mainīt
studiju programmu, izvēloties to citā augstskolā, fakultātē (nodaļā),
3) noteiktā kārtībā kā
klausītājiem apmeklēt studiju pasākumus citās augstskolās, fakultātēs
(nodaļās),
4) sastādīt un apgūt
individuālu studiju brīvās izvēles daļu,
5)nodarboties ar
zinātniskās pētniecības darbu un māksliniecisko jaunradi.
10. Pētniecības darbā brīvība izpaužas akadēmiskā personāla
tiesībās izvēlēties zinātniskās darbības tematiku un virzienu.
11. Akadēmiskais personāls ir tiesīgs izvēlēties mācību metodes.
III. Universitātes vadības institūcijas
12. Universitātes pārstāvības un vadības un galvenās
lēmējinstitūcijas ir:
1)
Satversmes sapulce,
2)
Senāts,
3) rektors,
4)
revīzijas komisija,
5)
akadēmiskā šķīrējtiesa.
13. Satversmes sapulce ir Universitātes pilnvarota augstākā
koleģiālā pārstāvības un vadības
un lēmējinstitūcija.
13.1. Satversmes sapulce
1)
pieņem un groza Universitātes Satversmi,
2) lemj
par augstskolas statusa un nosaukuma maiņu,
3)
apstiprina rektora ievēlēšanas nolikumu, ievēlē un atsauc rektoru,
4)
uzklausa un izvērtē rektora ikgadēju atskaiti par Universitātes darbību,
5)
apstiprina Senāta nolikumu, ievēlē un atsauc Senāta locekļus,
6)
apstiprina revīzijas komisijas nolikumu, ievēlē un atsauc revīzijas komisijas
locekļus,
7)
apstiprina akadēmiskās šķīrējtiesas nolikumu, ievēlē un atsauc akadēmiskās
šķīrējtiesas locekļus,
8)
organizē jaunas Satversmes sapulces vēlēšanas,
9) ja
nepieciešams, izskata citus Universitātes darbībai svarīgus jautājumus.
13.2. Universitātes
Satversmes sapulci veido 65 Universitātes personāla locekļi, kas, aizklāti
balsojot, tiek ievēlēti uz trīs gadiem šādā sastāvā:
40 pārstāvji no akadēmiskā
personāla,
13 pārstāvji no
studējošajiem,
2 pārstāvji no studiju palīgpersonāla,
5 pārstāvji no
pedagoģiskajiem darbiniekiem, kuri nav akadēmiskais personāls,
5 pārstāvji no
administratīvi saimnieciskā personāla.
Ja
Satversmes sapulcē ievēlētie pārstāvji pārtrauc pastāvīgu darbu vai studijas
Universitātē, tad divu mēnešu laikā no attiecīgās grupas Satversmes sapulcē
ievēlē citus pārstāvjus. Attiecīgās pārstāvniecības grupas locekļi var atsaukt
savu ievēlēto pārstāvi Satversmes sapulcē, ja iesniegumu, adresētu Satversmes
sapulcei, paraksta vismaz puse šīs grupas locekļu.
Ar padomdevēja tiesībām Satversmes
sapulcē var piedalīties rektors, prorektori un dekāni, ja viņi nav Satversmes
sapulces locekļi.
13.3.Satversmes sapulce sanāk ne retāk kā reizi gadā. Satversmes
sapulci sasauc, ja to pieprasa rektors vai Senāts.
Satversmes sapulces
ievēlēšanu un darbību nosaka nolikums, kuru izstrādā un apstiprina pati
Satversmes sapulce.
13.4. Satversmes
sapulce ir lemttiesīga, ja tās darbā piedalās vairāk nekā puse no Satversmes
sapulces locekļiem. Satversmes sapulces lēmums ir pieņemts, ja par to
nobalsojis klātesošo vairākums.
Pieņemot Universitātes Satversmi, izdarot grozījumus tajā,
ievēlot vai atsaucot rektoru, lēmums ir pieņemts, ja par to nobalsojušas vairāk
nekā divas trešdaļas no visiem Satversmes sapulces locekļiem.
14. Senāts ir Universitātes personāla koleģiāla vadības un
lēmējinstitūcija.
14.1. Senāts apstiprina
1)
Universitātes
iekšējo kārtību reglamentējošos dokumentus, ja tos neapstiprina Satversmes
sapulce,
2) studiju programmas un atbildīgos par attiecīgās programmas īstenošanu,
3)
papildu
noteikumus studējošo uzņemšanai Universitātē,
4)
Universitātes
budžetu,
5)
darba
samaksas principus,
6)
iekšējās
kārtības noteikumus,
7)
Studiju
padomes, Zinātnes padomes un Saimniecības padomes sastāvu un šo padomju
nolikumus.
14.2. Senāts lemj
1) par katedru, laboratoriju,
fakultāšu (nodaļu), zinātnisko institūtu un citu struktūrvienību izveidošanu,
reorganizāciju vai likvidēšanu,
2) par attiecīgās
zinātnes vai mākslas apakšnozares saglabāšanu vai mainīšanu un atklāta konkursa
izsludināšanu uz brīvo profesora amatu šajā zinātnes vai mākslas apakšnozarē,
3) par
nepieciešamo zinātnes vai mākslas apakšnozari, kurā tiks izsludināts atklāts
konkurss uz brīvo asociētā profesora amatu un kādai atalgojuma kategorijai
atbilst attiecīgais amats,
4) par
viesprofesoru, viesdocentu vai vieslektoru (ja ir brīva attiecīga štata vieta )
pieņemšanu darbā uz laiku līdz diviem gadiem,
5)
par finanšu resursu struktūru, uzklausa rektora ikgadēju pārskatu par budžeta
izpildi,
6) par citiem studiju,
zinātniskajiem un saimnieciskajiem jautājumiem, kas svarīgi Universitātes
sekmīgai funkcionēšanai,
7) par Satversmes sapulces sasaukšanu.
14.3. Senātu veido 28 Universitātes personāla locekļi, kas,
aizklāti balsojot, Satversmes sapulcē tiek ievēlēti uz trīs
gadiem šādā sastāvā:
21 pārstāvis
no akadēmiskā personāla, t.sk. vismaz 14 profesori un asociētie profesori;
6
pārstāvji no studējošajiem,
1 pārstāvis
no vispārējā Universitātes personāla.
Rektoram Senātā ir lēmējtiesības.
Senāta darbību reglamentē nolikums, ko apstiprina
Satversmes sapulce.
Senāta darbā ar padomdevēja tiesībām
piedalās prorektori, dekāni, katedru vadītāji, ja tie nav Senātā ievēlētie
locekļi, kā arī Satversmes sapulces
deleģētie pārstāvji.
14.4. Senāta sēde ir
pilntiesīga, ja tajā piedalās ne mazāk kā 2/3 no Senāta locekļu kopējā skaita.
Lēmums ir pieņemts, ja par to ir nobalsojis klātesošo vairākums.
15. Universitātē darbojas padomnieku konvents. To ievēlē Senāts.
Senāts apstiprina arī nolikumu par padomnieku
konventu.
Padomnieku konvents
konsultē Senātu un rektoru Universitātes attīstības stratēģijas jautājumos.
Padomnieku konventam ir tiesības ierosināt jautājumu izskatīšanu Senātā un
Satversmes sapulcē.
16. Rektors ir Universitātes augstākā
amatpersona, kas īsteno Universitātes vispārējo administratīvo vadību un bez
īpaša pilnvarojuma pārstāv Universitāti.
Rektoru ievēlē Satversmes sapulce uz pieciem gadiem ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Rektora vēlēšanas reglamentē nolikums, kuru apstiprina Satversmes sapulce. Ievēlēto rektoru apstiprina Ministru kabinets.
Rektors
1)
atbild par
Universitātes darbības atbilstību Augstskolu likumam un citiem Latvijas
Republikas normatīvajiem aktiem, kā arī Liepājas Universitātes Satversmei,
Satversmes sapulces un Senāta lēmumiem;
2)
atbild par
Universitātē iegūstamās izglītības, veikto zinātnisko pētījumu un
mākslinieciskās jaunrades kvalitāti;
3)
nodrošina
Universitātei piešķirto valsts budžeta līdzekļu un pašieņēmumu, kā arī
Universitātes mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantošanu;
4)
personiski
atbild par Universitātes finansiālo darbību;
5)
veicina
Universitātes personāla attīstību un nodrošina akadēmiskā personāla un
studējošo akadēmisko brīvību;
6)
pārzina,
vada un atbild par visu Augstskolu likumā un Universitātes Satversmē noteikto
uzdevumu izpildi.
Rektors savas kompetences
robežās izdod rīkojumus. Rektora pieņemtos lēmumus Universitātes personāls
var pārsūdzēt 10 dienu laikā akadēmiskajā šķīrējtiesā. Līdz lēmuma
pieņemšanai akadēmiskajā šķīrējtiesā rektora lēmuma darbība tiek apturēta.
Rektors ieceļ prorektorus un
nosaka savu palīgu un prorektoru
darbības sfēras.
Rektoru atceļ no amata Ministru
kabinets pēc Universitātes Senāta (pirms tam Senāts vēršas Universitātes
Satversmes sapulcē ar ierosinājumu lemt par rektora atcelšanu) vai Izglītības
un zinātnes ministrijas ierosinājuma, ja rektora darbībā konstatēti likuma vai
citu normatīvo aktu pārkāpumi.
17. Studiju padome pārzina studiju satura, organizācijas un
koordinācijas jautājumus. Tā darbojas studiju prorektora vadībā.
18. Zinātnes padome pārzina zinātniskās pētniecības darba
organizācijas un koordinācijas jautājumus. Tā darbojas zinātnes prorektora
vadībā.
19. Saimniecības padome pārzina Universitātes saimniecisko darbību.
Tā darbojas saimniecības prorektora vadībā.
20. Revīzijas komisija sastāv no 5 līdz 7 Universitātes personāla
locekļiem, kurus ievēlē Satversmes sapulce uz 3 gadiem. Tās sastāvā nedrīkst
būt administratīvā personāla pārstāvji.
Revīzijas komisija ir
tiesīga pārbaudīt Universitātes finansiālās un saimnieciskās darbības
atbilstību spēkā esošajiem likumiem, citiem normatīvajiem aktiem un
Universitātes Satversmei. Revīzijas komisijai ir tiesības iepazīties ar visiem
dokumentiem, kas attiecas uz Universitātes finansiālo un saimniecisko darbību,
kā arī pieprasīt un saņemt paskaidrojumus no amatpersonām.
Revīzijas komisija veic
pārbaudi ne retāk kā reizi gadā. Tās sagatavotais rakstveida ziņojums par
pārbaudes rezultātiem iesniedzams Senātam.
Revīzijas komisija nepieciešamības gadījumā pārbaudes veikšanai var pieaicināt attiecīgus speciālistus.
21.Akadēmisko šķīrējtiesu
veido 5 locekļi, kurus uz 3 gadiem, aizklāti balsojot, ievēlē Satversmes
sapulce no akadēmiskā personāla. Tās sastāvā nedrīkst būt administratīvā
personāla pārstāvji.
Studējošo pašpārvalde ievēlē 2
pārstāvjus akadēmiskajā šķīrējtiesā; izskatot studējošo iesniegumus, šo
pārstāvju klātbūtne obligāta.
Akadēmiskā šķīrējtiesa
izskata
1) studējošo un akadēmiskā
personāla iesniegumus par Universitātes Satversmē noteikto akadēmisko brīvību
un tiesību ierobežojumiem vai pārkāpumiem,
2) strīdus starp
akadēmijas amatpersonām, kā arī struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas
atrodas pakļautības attiecībās.
Akadēmiskās šķīrējtiesas
lēmumus, kurus apstiprina Senāts, izpilda administrācija.
Akadēmiskās šķīrējtiesas
locekļi par savu darbību atbild Satversmes sapulcei. Pēc darba devēja
iniciatīvas viņus no darba var atbrīvot
tikai ar Satversmes
sapulces piekrišanu.
22. Senāta un revīzijas
komisijas lēmumus strīdus gadījumos izskata Satversmes sapulce. Šo institūciju
pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt 10 dienu laikā.
IV. Universitātes struktūra
23. Studiju, zinātniskā, organizatoriskā, saimnieciskā un
apkalpojošā darba veikšanai Universitātē tiek veidotas struktūrvienības, kurām
nav juridiskās personas statusa. Senāts lemj par šo struktūrvienību izveidi,
reorganizāciju, likvidēšanu, apstiprina struktūrvienību nolikumus. Šīm
struktūrvienībām ir tiesības atvērt apakškontus.
Galvenās struktūrvienības ir fakultātes( nodaļas), zinātniskie institūti un katedras.
24. Fakultāte ir struktūrvienība, kas nodrošina studiju saturu un norisi, kā arī zinātniski pētniecisko darbu vienā vai vairākos zinātnes vai profesijas virzienos. To vada dekāns, ko ievēlē fakultātes dome uz 5 gadiem atbilstoši nolikumam par fakultāti, bet ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas.
Studējošo īpatsvaram fakultātes domes sastāvā jābūt ne mazāk par 20% no šīs domes sastāva. Studējošo pārstāvjus fakultātes domē deliģē studējošo pašpārvalde.
25. Katedra ir struktūrvienība, kas nodrošina studiju un zinātniski
pētniecisko darbu vienā vai vairākos radniecīgos studiju kursos un zinātnes nozarēs
vai apakšnozarēs. To vada katedras vadītājs, kuru ievēlē Senāts uz 5 gadiem
atbilstoši nolikumam par katedru.
26. Izslēgts.
27. Universitātes Satversmē noteikto darbības mērķu
sasniegšanai ar Senāta lēmumu var dibināt, reorganizēt un likvidēt iestādes,
publiskās aģentūras un komercsabiedrības un būt par biedru un dibinātāju
biedrībās un nodibinājumos, ievērojot Augstskolu likuma un citu likumu
noteikumus.
28. Universitāte ar Senāta
lēmumu var izveidot, reorganizēt un likvidēt zinātniskos institūtus saskaņā ar
Augstskolu likumu.
29. Izslēgts.
30. Universitātes personālu veido
1) akadēmiskais personāls,
kuram Liepājas Universitāte ir ievēlēšanas vieta,
2) vispārējais personāls,
3) pilna laika (dienas) studējošie,
t.sk. maģistranti un doktoranti.
31. Universitātes personālam ir tiesības
1) izmantot studiju,
pētniecības darba un mākslinieciskās jaunrades brīvību,
2) veicināt atklātumu
Universitātes pārvaldē un tās lietu kārtošanā,
3) piedalīties dažādu
lēmumu un iekšējās kārtības noteikumu izstrādāšanā,
4) piedalīties un tikt
uzklausītam koleģiālās vadības institūciju sēdēs,
5) piedalīties
Universitātes pašpārvaldes institūciju vēlēšanās un tikt ievēlētam tajās,
6) aizsargāt savas
intereses saskaņā ar pastāvošo likumdošanu.
32. Universitātes personāla pienākums ir sekmēt studiju un
pētniecības darba brīvību. Darba pienākumi personālam jāpilda tā, lai
Universitāte spētu īstenot savus uzdevumus, lai netiktu pārkāptas nevienas
citas personas tiesības un netiktu traucēta amata vai darba pienākumu izpilde.
Personāla pienākumus nosaka iekšējās kārtības noteikumi un amatu apraksti.
Personāls ir atbildīgs par savu pienākumu pildīšanu. Kārtību, kādā
kvalificējami pārkāpumi un uzliekami sodi par pienākumu nepildīšanu, nosaka iekšējās
kārtības noteikumi un spēkā esošie
likumdošanas akti.
Universitātes vadības
pienākums ir rūpēties par personāla darba apstākļiem, nodrošināt iespēju celt
kvalifikāciju un pārkvalificēties.
Universitātes izdotos administratīvos aktus vai
faktisko rīcību Universitātes personāls var apstrīdēt akadēmiskajā
šķīrējtiesā. Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā.
33. Akadēmisko personālu veido
1) profesori, asociētie
profesori,
3) docenti, vadošie
pētnieki,
4) lektori, pētnieki,
5) asistenti.
Akadēmiskais personāls piedalās studējošo izglītošanā un veic zinātniskus pētījumus. Uzdevumu apjomu katrā no abiem pamatdarbības veidiem nosaka Senāts.
Personai var būt tikai viena
ievēlēšanas vieta - vienā augstskolā un vienā - profesora, asociētā profesora,
docenta, lektora vai asistenta akadēmiskajā amatā. Šādā akadēmiskā amatā
ievētu personu vienlaikus var ievēlēt arī vadošā pētnieka vai pētnieka amatā.
34. Par īpašu ieguldījumu augstākajā izglītībā, profesoriem un
asociētajiem profesoriem sasniedzot pensijas vecumu, Universitāte var piešķirt
goda nosaukumu - emeritus profesors.
35. Profesors ir savā nozarē starptautiski atzīts speciālists, kam
ir doktora grāds un ne mazāk kā triju gadu darba pieredze asociētā profesora
vai profesora amatā, kas veic zinātniskās pētniecības vai mākslinieciskās
jaunrades darbu un
nodrošina augstas kvalitātes
studijas attiecīgajā zinātnes
vai mākslas apakšnozarē.
Profesoru galvenie
uzdevumi ir
1)
augsti
kvalificētu lekciju lasīšana, studiju, nodarbību un pārbaudījumu pārraudzība
savā zinātnes apakšnozarē,
2)
pētniecības
darba vadīšana zinātnes apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades vadīšana
nozarē, kas atbilst profesora amata nosaukumam,
3)
doktora
līmeņa studiju un pētniecības darba vadīšana atbilstošā zinātnes apakšnozarē,
4)
piedalīšanās
studiju programmu, augstskolu un to struktūrvienību darba un kvalitātes
vērtēšanā,
5)
jaunās
zinātnieku un docētāju paaudzes gatavošana.
Profesoru
amatu skaitu un sarakstu attiecīgās zinātnes vai mākslas apakšnozarēs nosaka
Senāts saskaņā ar Universitātes attīstības stratēģiju.
36. Par asociēto profesoru var ievēlēt personu ar doktora grādu.
Mākslas specialitātēs asociētā profesora amatā var ievēlēt personu, kuras
mākslinieciskās jaunrades darba rezultāti vai profesionālā darbība atbilst
Senāta pieņemtajam nolikumam par akadēmiskajiem amatiem. Profesionālo studiju
programmu īstenošanai asociētā profesora amatu var ieņemt arī personas, kurām
ir atbilstoša augstākā izglītība un vismaz 10 gadu praktiskā darba pieredze
attiecīgajā nozarē. Asociēto
profesoru galvenie uzdevumi ir
1)
studiju
darba nodrošināšana un vadīšana,
2)
pētniecības darba veikšana zinātnes
apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades nozarē, kas atbilst asociētā profesora
amata nosaukumam,
3)
pētniecības
darba vadīšana doktora un maģistra grāda iegūšanai,
Asociēto profesoru amatu skaitu
atbilstoši Universitātes darbības nepieciešamībai un finansējuma iespējām
nosaka Senāts.
37. Profesorus un asociētos profesorus uz sešiem gadiem amatos
ievēlē attiecīgās nozares profesoru padome, kuras veidošanas principi noteikti
Augstskolu likumā.
38. Par docentu var ievēlēt personu, kurai ir doktora grāds.
Docentu galvenie uzdevumi
ir:
1)
lekciju
lasīšana, studiju nodarbību un prakses vadīšana, pārbaudījumu organizēšana savā
studiju programmā,
2)
pētniecības darbs zinātnes apakšnozarē vai
mākslinieciskā jaunrade, kas atbilst docenta amata nosaukumam.
Profesionālo studiju
programmu profila priekšmetos docenta amatu var ieņemt izņēmuma kārtā persona
ar augstāko izglītību bez zinātniskā grāda, ja tai ir vismaz septiņu gadu
praktiskā darba stāžs.
39. Lektora amatā var
ievēlēt personas ar doktora vai maģistra grādu.
Lektoru galvenie uzdevumi
ir:
1)
lasīt
lekciju kursus, vadīt studiju nodarbības gan bakalaura, gan maģistra, gan
profesionālo studiju programmu ietvaros,
2)
veikt
zinātniski pētniecisko darbu vai attīstīt māksliniecisko jaunradi, iekļaut
iegūtās atziņas studiju kursos, iesaistot pētnieciskajā darbā studējošos.
Profesionālo studiju programmu profila kursos lektora amatu izņēmuma kārtā var ieņemt persona ar augstāko izglītību bez zinātniskā un akadēmiskā grāda, ja tai ir vismaz piecu gadu praktiskā darba stāžs.
40. Asistenta amatā var ievēlēt personas ar doktora vai maģistra grādu. Ja
pirmo divu ievēlēšanas termiņu laikā asistents neiegūst doktora grādu, tad
vēlreizēja ievēlēšana par asistentu nevar notikt.
Asistentu galvenie
uzdevumi ir
1)
semināru,
praktisko un laboratorijas darbu vadīšana, kā arī lekciju kursu lasīšana
profesionālo studiju programmās,
2)
veikt
zinātnisko darbu, iekļaujoties noteiktas apakšnozares tēmas ietvaros, vai
aktīvu praktisko māksliniecisko darbību.
Profesionālo studiju
programmu profila priekšmetos asistenta amatu izņēmuma kārtā var ieņemt persona
ar augstāko izglītību bez zinātniskā un akadēmiskā grāda, ja tai ir vismaz
piecu gadu praktiskā darba stāžs.
41. Docentus uz sešiem gadiem amatos ievēlē Senāts, lektorus
un asistentus uz sešiem gadiem amatos ievēlē fakultātes dome.
42. Akadēmiskajam personālam katru gadu pienākas apmaksāts astoņu
nedēļu atvaļinājums, bet ik pēc sešiem gadiem - apmaksāts sešu kalendāro mēnešu
akadēmiskais atvaļinājums zinātniskajam darbam.
Akadēmiskajam personālam ir tiesības vienu reizi saņemt apmaksātu triju mēnešu studiju atvaļinājumu promocijas darba sagatavošanai.
Profesoriem, asociētajiem
profesoriem un docentiem vienā ievēlēšanas reizē ir tiesības pieprasīt
neapmaksātu atvaļinājumu uz laiku līdz 24 mēnešiem, lai strādātu par
viesprofesoriem, viesdocentiem vai vieslektoriem akadēmiskajos amatos citās
augstskolās.
43. Vispārējais
akadēmijas personāls ir administratīvais personāls, studiju palīgpersonāls,
tehniskais, saimnieciskais un cits personāls, izņemot akadēmisko personālu.
Universitātes administratīvais
personāls ir rektors, prorektors, dekāns un citas amatpersonas, kuru
pamatfunkcijas ir administratīvais darbs.
Vispārējais personāls, izņemot rektoru un dekānu,
tiek pieņemts darbā un atbrīvots no darba atbilstoši spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem.
44. Studējošie ir
-
bakalaura
studiju programmu studenti,
-
profesionālo
studiju programmu studenti,
-
maģistra
studiju programmu studenti (maģistranti),
-
doktoranti.
45. Tiesības studēt Universitātē ir katram Latvijas
pilsonim un personām, kurām ir Latvijas Republikas izdota nepilsoņa pase, kā
arī personām, kurām ir izsniegtas pastāvīgās uzturēšanās atļaujas. Lai studētu
Universitātē, nepieciešams vidējo izglītību apliecinošs dokuments.
To ārvalstnieku tiesības studēt Universitātē, kuriem nav izsniegta
pastāvīgās uzturēšanās atļauja, regulē Augstskolu likums.
46. Liepājas Universitātē studējošos uzņem licencētās studiju programmās
saskaņā ar Senātā apstiprinātiem uzņemšanas noteikumiem. Studiju programmas
likvidācijas gadījumā Universitāte nodrošina attiecīgās studiju programmas
studējošajiem iespējas turpināt izglītības ieguvi citā studiju programmā
Universitātē vai citā izglītības iestādē.
Visas Universitātē
imatrikulētās personas ir LiepU studējošie. Studējošie ar Universitāti
rakstveidā slēdz studiju līgumu. Universitāte katram studējošajam noformē
personas lietu.
Par valsts budžeta
līdzekļiem vienlaikus var studēt tikai vienā studiju programmā.
47. Studējošo galvenais pienākums ir studēt
atbilstoši izvēlētajām akadēmisko un profesionālo studiju programmām, ievērojot
LiepU Satversmi, noteikto studiju kārtību, ko reglamentē attiecīgi nolikumi, un
iekšējās kārtības noteikumus.
48. Personu var
izslēgt no studējošo saraksta, ja:
1)
tā pati to
vēlas;
2)
noskaidrojas,
ka tās uzņemšanu ir ietekmējusi maldināšana, kukuļdošana vai cita rīcība, ar
kuru pārkāpts pretendentu vienlīdzības princips;
3)
tā
Universitātes noteiktajos termiņos nav nokārtojusi nepieciešamos pārbaudījumus
vai nav veikusi citus studiju uzdevumus;
4)
tā ir
pārkāpusi Universitātes iekšējās kārtības noteikumus.
Personas izslēgšanu no studējošo saraksta veic Universitātes rektors.
Apelācijas izskata Senāts.
49. Studējošiem ir
tiesības
1) iegūt augstāko akadēmisko vai profesionālo izglītību, vai arī augstāko akadēmisko un profesionālo izglītību, saņemot atbilstošus izglītības dokumentus,
2) studiju laikā mainīt
studiju programmu, studiju veidu un formu atbilstoši nolikumam par studijām,
3) pārtraukt un atsākt
studijas atbilstoši nolikumam par studijām, pēc dienesta atgriezties studēt
tajā pašā statusā kā pirms dienesta,
4) izmantot Universitātes
telpas, bibliotēku, iekārtas, aparatūru, kultūras, sporta un medicīnas objektus
nolikumā par studijām noteiktajā kārtībā,
5) īstenot tiesības, kas
attiecas uz studijām, pētniecības darba un mākslinieciskās jaunrades brīvību,
kura noteikta LiepU Satversmes 9. punktā,
6) vēlēt un tikt
ievēlētiem studējošo pašpārvaldē, līdzdarboties Universitātes visu līmeņu
pašpārvaldes institūcijās,
7) saņemt informāciju
visos jautājumos, kas tieši saistīti ar viņu studijām,
8) brīvi paust un
aizstāvēt savas domas un uzskatus,
9) veidot biedrības,
pulciņus, klubus.
50. Studijas notiek atbilstoši izstrādātām, apstiprinātām un
licencētām studiju progammām. Studiju
programmas tiek īstenotas pilna laika un nepilna laika studijās. Studiju
programmu reglamentē speciāls dokuments - studiju satura un realizācijas
apraksts.
51. Akadēmiskās studiju
programmas bakalaura
un maģistra grāda iegūšanai tiek veidotas saskaņā ar valsts akadēmiskās
izglītības standartu. Bakalaura studiju programmas pilna laika studiju ilgums
ir trīs līdz četri gadi, maģistra programmas pilna laika studiju ilgums ir
viens vai divi gadi ar noteikumu, ka kopējais bakalaura un maģistra studiju
ilgums nav mazāks par pieciem gadiem.
52. Piektā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvei kopējais
pilna laika studiju ilgums nav īsāks par četriem gadiem, izņemot tās
profesionālās studiju programmas, kuras tiek īstenotas pēc koledžas programmas
apguves. Profesionālās augstākās izglītības bakalaura grādu piešķir, ja
programmas pilna laika studiju ilgums ir vismaz četri gadi. Profesionālās
augstākās izglītības maģistra grādu piešķir, ja kopējais studiju ilgums ir
vismaz pieci gadi.
53. Personas, kas ieguvušas bakalaura grādu, ir tiesīgas turpināt studijas
maģistra grāda iegūšanai.
Personas, kas ieguvušas maģistra grādu, ir
tiesīgas turpināt studijas doktorantūrā doktora grāda iegūšanai. Studiju
programmas ilgums doktorantūrā ir trīs līdz četri gadi.
54. Studijas akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmās
noslēdzas attiecīgi ar gala un valsts
pārbaudījumiem, kurus reglamentē
Senāta apstiprināti noteikumi. Universitātē var iegūt
1)
akadēmisko
izglītību un šādus grādus:
a)
bakalaurs
(akadēmiskais grāds),
b)
maģistrs
(akadēmiskais grāds),
c)
doktors
(zinātniskais grāds);
2) ceturtā un piektā līmeņa profesionālo
kvalifikāciju un šādus profesionālos grādus:
a)
bakalaurs,
b)
maģistrs.
55. Studējošajiem ir sava pašpārvalde vēlēta, neatkarīga
studējošo tiesību un interešu pārstāvības institūcija. Tā darbojas saskaņā ar
nolikumu, ko izstrādā studējošie un ko apstiprina Senāts. Senāts var atteikt apstiprināšanu tikai tiesisku
apsvērumu dēļ.
56. Studējošo pašpārvalde
1)
aizstāv un
pārstāv studējošo intereses akadēmiskās, materiālās un kultūras dzīves
jautājumos Universitātē un citās valsts institūcijās,
1)
reprezentē
studējošos Latvijā un ārvalstīs,
2)
nosaka
studējošo ievēlēšanas kārtību Satversmes sapulcē, Senātā un citās Universitātes
institūcijās,
3)
izmanto
tiesības piedalīties kā novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos, kā to paredz
Universitātes studiju kārtību reglamentējošie dokumenti,
4)
izmanto
tiesības pieprasīt un saņemt informāciju un paskaidrojumus no Universitātes
jebkuras struktūrvienîbas pilnvarotiem pārstāvjiem visos jautājumos, kas
skar studējošo intereses,
5)
izmanto veto
tiesības Senātā, fakultātes domē, Satversmes sapulcē jautājumos, kas skar studējošo
intereses; pēc veto piemērošanas jautājumu izskata saskaņošanas komisija, kuru
izveido attiecīgā
institūcija pēc paritātes
principa un kuras
lēmumu apstiprina attiecīgā institūcija ar klātesošo
2/3 balsu vairākumu.
57. Studējošo pašpārvaldes lēmumi pēc to apstiprināšanas Senātā ir
obligāti visiem Universitātē studējošajiem.
58. Zinātniskā pētniecība ir Universitātes darba neatņemama
sastāvdaļa. Tajā piedalās viss akadēmiskais personāls, iesaistot studentus.
59. Zinātniskā pētniecība notiek Universitātes darbības galvenajiem
virzieniem atbilstošās zinātņu nozarēs un apakšnozarēs. Universitāte koordinē
pētījumu kopējos plānus un svarīgākos aspektus. Zinātņu nozaru un apakšnozaru
vadītāji iesaka pētījuma tēmas, ievērojot valsts un reģiona intereses.
Zinātniskās pētniecības
darba virzienu noteikšanā un pētījumu zinātniskā līmeņa izvērtēšanā
Universitāte sadarbojas ar Latvijas un ārvalstu augstskolām un zinātniskajām
iestādēm, Latvijas Zinātnes padomi un citām institūcijām.
Universitāte reizi gadā
publicē pārskatu par zinātnisko darbību.
60. Zinātniskās pētniecības darba mērķi ir:
1) jaunu zinātnisku atziņu
iegūšana,
2) studiju satura un
studiju procesa zinātniska pamatošana un attīstīšana,
3) praktisku uzdevumu
risināšana ar pētnieciskām metodēm.
61. Akadēmiskā personāla pienākums un tiesības ir:
1)
piedalīties
zinātniski pētnieciskajā darbā un publicēt savu pētījumu rezultātus,
2)
regulāri
paaugstināt savu zinātnisko kvalifikāciju.
62. Universitāte veicina pētījumu rezultātu publicēšanu, izdodot zinātnisku rakstu krājumus vai cita veida zinātniskus izdevumus.
63. Universitātei ir tiesības veidot promocijas padomes un piešķirt
doktora grādu atbilstoši Zinātniskās darbības likumam.
64. Universitātes īpašumu veido
1)par valsts budžeta
līdzekļiem iegādātā manta. Nekustamais īpašums ierakstāms zemesgrāmatā kā
Universitātes īpašums;
2) kustama un nekustama
manta, kas dāvināta vai mantota vai ko Universitāte iegādājusies par pašas
līdzekļiem;
3)Universitātes intelektuālais
īpašums.
Universitātei ir tiesības
rīkoties ar savu īpašumu Satversmē norādīto mērķu sasniegšanai. Universitātes
īpašums tiek pārvaldīts nošķirti no valdījumā nodotā valsts īpašuma.
65. Universitātes
finanšu resursus veido
1)
valsts
pamatbudžeta līdzekļi,
2)
ienākumi, ko
Universitāte gūst, veicot darbību LiepU Satversmē noteikto mērķu realizācijai.
Ar šiem ienākumiem rīkojas, ievērojot noteikumus, kas attiecas uz bezpeļņas
organizācijām,
3)
juridisko un
fizisko personu ziedojumi un dāvinājumi,
4)
citi
likumdošanas aktos paredzētie finanšu līdzekļi.
66. Valsts budžeta līdzekļus un pašu ieņēmumus
Universitāte izmanto saskaņā ar likumu Par budžeta un finanšu vadību un
citiem spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un Senāta apstiprināto gada budžetu.
67. Finanšu resursus, ko fiziskās vai juridiskās personas piešķir
atsevišķu mērķprogrammu un pasākumu finansēšanai, Universitāte nodod tieši tai
struktūrvienībai, fiziskajai vai juridiskajai personai, kas īsteno atbilstošo
programmu vai pasākumu.
68. Universitātes budžetā kā patstāvīgas daļas ietilpst atsevišķu
struktūrvienību finanšu resursi.
69. Pildot savus uzdevumus, Universitātei ir tiesības veikt šādas
darbības:
1) atvērt nodaļas un filiāles,
2) slēgt līgumus ar fiziskajām un juridiskajām personām,
3) izsludināt konkursus, pirkt un pārdot kustamo un
nekustamo īpašumu, dažādu mantu un vērtspapīrus saskaņā ar spēkā esošajiem
likumdošanas aktiem un atbilstoši Universitātes darbības mērķiem un uzdevumiem.
4) veikt Universitātes profilam atbilstošu saimniecisko
darbību, kuras ienākumi ir ieskaitāmi Universitātes budžetā tās attīstībai, kā
arī ieguldīt iegūtos līdzekļus citos uzņēmumos atbilstoši Universitātes
mērķiem.
70. Universitātes finanšu resursu struktūru nosaka Senāts saskaņā
ar likumu Par budžeta un finanšu vadību, bet tās budžeta izpildi kontrolē
revīzijas komisija. Rektors sniedz ikgadēju pārskatu par budžeta izpildi
Senātam un izglītības un zinātnes ministram.
71. Universitātes finansiālo un saimniecisko darbību,
arī Universitātes revīzijas komisijas ziņojumus katru gadu pārbauda neatkarīgs
zvērināts revidents. Neatkarīga revidenta sagatavoto rakstveida atzinumu par
finansiālo un saimniecisko darbību Universitāte iesniedz Izglītības un zinātnes
ministrijai.
72. Universitāte kā nodokļu maksātāja ir pielīdzināma
nodibinājumiem, un tai ir tiesības saņemt nodokļu atvieglojumus saskaņā ar
spēkā esošajiem likumdošanas aktiem.
Universitāte ir atbrīvota no muitas nodokļa un nodevām, kā arī no nodokļiem par
rekonstrukcijas materiālu un aprīkojuma importu.
IX. Satversmes pieņemšanas
un grozīšanas kārtība
73. Universitātes Satversmi un tās grozījumus pieņem Universitātes
Satversmes sapulce.
74. Satversme un tās grozījumi stājas spēkā pēc to apstiprināšanas
Latvijas Republikas Saeimā.