2006. gada __.septembrī Latvijas Republikas
Nr. 8/8- 8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Likums par fondu
valsts sociālās palīdzības sniegšanai denacionalizēto namu īrniekiem.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz 4
lapām.
2. Anotācija uz 3 lapām.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A.
Golubovs
_______________________ O.
Deņisovs
_______________________ M.
Bekasovs
_______________________ S.
Fjodorovs
_______________________ I.
Solovjovs
Likums par fondu valsts sociālās palīdzības sniegšanai denacionalizēto namu īrniekiem
1. pants. Likuma mērķis
Šis likums nosaka fonda valsts sociālās palīdzības sniegšanai denacionalizēto namu īpašniekiem mērķi, uzdevumus, organizatorisko struktūru un līdzekļu izlietošanas kārtību.
2.pants. Fonda
valsts sociālās palīdzības sniegšanai denacionalizēto namu īrniekiem
juridiskais statuss
(1) Fonds valsts
sociālās palīdzības sniegšanai denacionalizēto namu īrniekiem
(turpmāk Fonds) ir publisks nodibinājums, kas tiek izveidots ar šo likumu.
(2) Fonds ir publisko
tiesību juridiskā persona, kas darbojas saskaņā ar šo likumu, citiem
normatīvajiem aktiem un Fonda nolikumu, kuru apstiprina Ministru kabinets.
3.pants. Fonda
mērķis un uzdevumi
(1) Fonda mērķis
ir :
Nodrošināt Latvijas
valsts iedzīvotāju sociālās tiesības un sniegt materiālu palīdzību, cilvēka
cieņai atbilstoša mājokļa nodrošinājums. Iespēju saņemt indivīdam pienākošos
sabiedrības labumu daļu, nepieciešamību apgādāt cilvēkus ar viņiem
vajadzīgajiem labumiem un pakalpojumiem.
(2) Fonda uzdevumi ir
šādi:
1) piesaistīt,
uzkrāt, pārvaldīt un sadalīt līdzekļus sociālās palīdzības sniegšanai
denacionalizēto namu īrniekiem projektu (turpmāk projekti) īstenošanai, tai
skaitā :
- lai tiktu
organizēts pārcelšanas dzīvojamais fonds ;
- lai tiktu celtas
sociālās mājas un kapitāli izremontēts esošais dzīvojamais fonds;
- lai pārceļamās
personas saņemtu finansiālo palīdzību jaunas dzīvojamās platības iegādei vai
celtniecībai;
- lai daļēji tiktu
nodrošināta īres maksas un komunālo maksājumu kompensācija namīpašniekiem no
valsts budžeta ;
- lai tiktu
nodrošinātas valsts sociālās garantijas , tiesības uz mājokli.
2) izsludināt un
organizēt projektu konkursus finansējuma saņemšanai;
3) mērķtiecīgi un
efektīvi apsaimniekot Fondam piešķirtos valsts līdzekļus, nodrošinot kontroli
pār to izlietojumu;
4) nodrošināt savas
darbības pilnīgu atklātumu piešķirot finansējumu, publicēt laikrakstā
Latvijas Vēstnesis informāciju par projekta finansējuma apjomu un
mērķfinansējuma avotu, nodrošināt publiski pieejamu informāciju par Fondam
iesniegtajiem un Fonda finansētajiem projektiem, sagatavot un publicēt laikrakstā
Latvijas Vēstnesis Fonda darbības gadskārtējo publisko pārskatu un atskaiti
par mērķa īstenošanu.
(3) Fonds finansiāli atbalsta fizisko un juridisko personu īstenotos
projektus.
4.pants. Fonda
tiesības
Fondam ir tiesības:
1) saņemt finansējumu
no valsts budžeta;
2) saņemt dāvinājumus
un ziedojumus, kas izmantojami Fonda mērķa un uzdevumu īstenošanai;
5.pants. Fonda
līdzekļi un to izlietošana
(1) Fonda līdzekļus
veido:
1) valsts budžeta
līdzekļi no vispārējiem ieņēmumiem gadskārtējā valsts budžeta likuma noteiktajā
apmērā;
2) personu, to skaitā
ārvalstu personu, dāvinājumi, ziedojumi un cita finansiālā palīdzība;
(2) Valsts budžeta līdzekļu piešķīrums nevar
būt mazāks kā iepriekšējā budžeta gadā.
(3) No valsts budžeta
piešķirtie līdzekļi glabājas Valsts kasē.
(4) Personu, to
skaitā ārvalstu personu, piešķirtie līdzekļi glabājas Fonda izraudzītā bankā.
(5) Fonda līdzekļi
tiek izmantoti tikai atbilstoši Fonda mērķim un uzdevumiem, kā arī Fonda
darbības nodrošināšanai. Personu, to skaitā ārvalstu personu, dāvinājumus,
ziedojumus un citu finansiālo palīdzību Fonds izlieto atbilstoši norādītajam
finansējuma mērķim. Ja finansējuma mērķis nav norādīts, finansējums tiek
izlietots, ievērojot šajā likumā noteikto kārtību.
(6) Fonda līdzekļu
atlikumu saimnieciskā gada beigās izlieto Fonda izdevumu segšanai nākamajā
saimnieciskajā gadā.
6.pants. Fonda
līdzekļu sadales kārtība
Fonda līdzekļi tiek
sadalīti tikai atbilstoši Fonda mērķim un uzdevumiem Fonda padomes noteiktajos
termiņos un apjomā, ievērojot Fonda nolikumā noteikto kārtību.
7.pants. Fonda
darbības ierobežojumi
(1) Fondam nav
tiesību uzņemties saistības uz Fonda mantas rēķina.
(3) Fonds nedrīkst
būt par biedru personālsabiedrībā, dalībnieku (akcionāru) kapitālsabiedrībā,
pirkt vērtspapīrus, uzņemties saistības, kuras izriet no galvojuma līgumiem,
slēgt aizdevuma līgumus, kā arī dāvināt, patapināt vai ziedot Fonda mantu.
8.pants. Fonda
organizatoriskā struktūra
Fondu pārvalda Fonda
padome, tās darbību nodrošina direktors, projektus izvērtē Fonda nozaru
ekspertu komisijas.
9.pants. Fonda
padome
(1) Fonda padome ir
augstākā Fonda pārvaldes institūcija. Fonda padomes sastāvā ir reģionālās
attīstības un pašvaldības lietu ministrs, Finanšu ministrijas pārstāvis,
Latvijas Pašvaldības savienības pārstāvis.
(2) Fonda padomes
sastāvu apstiprina Ministru kabinets.
(3) Fonda padomes
pilnvaru laiks ir divi gadi. Fonda padomes locekļi, arī Fonda padomes
priekšsēdētājs, Fonda padomē drīkst darboties ne vairāk kā vienu pilnvaru laiku
pēc kārtas.
(4) Fonda padomes
priekšsēdētāju no sava vidus uz diviem gadiem ievēlē Fonda padomes locekļi.
Fonda padomes priekšsēdētāja amatu nevar ieņemt labklājības ministrs.
10.pants. Fonda
padomes lēmumu pieņemšana
(1) Fonda padome
lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Ja balsis sadalās līdzīgi,
izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja balss.
(2) Fonda padomes
sēdes protokolu paraksta visi sēdē klātesošie padomes locekļi.
(3) Fonda padomes
locekļi lēmuma pieņemšanā ir neatkarīgi.
11.pants. Fonda
direktors
(1) Fonda izpildinstitūcija
ir Fonda direktors.
(2) Fonda direktoru
ieceļ amatā padomes priekšsēdētājs padomes organizēta atklāta konkursa
rezultātā.
(3) Fonda direktors
nodrošina Fonda padomes darbu un pilda Fonda padomes un tās priekšsēdētāja
norādījumus Fonda nolikumā noteiktajā kārtībā.
12.pants.
Grāmatvedības uzskaite un gadskārtējais publiskais pārskats
(1) Fonds kārto
grāmatvedības uzskaiti atbilstoši normatīvo aktu prasībām un iesniedz pārskatu
par finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši šā likuma, likuma Par grāmatvedību
un citu normatīvo aktu prasībām.
(2) Noslēdzot
saimniecisko gadu, Fonds sagatavo un publicē gadskārtējo publisko pārskatu par
Fonda līdzekļu uzkrājumu un izlietojumu, lai informētu sabiedrību par Fonda
darbību.
13.pants. Fonda
darbības tiesiskuma kontrole
(1) Reģionālās
attīstības un pašvaldības lietu ministrs kontrolē Fonda līdzekļu izmantošanas
likumību un lietderību.
(2) Fonda padomes
priekšsēdētājs ir atbildīgs par padomes darbības tiesiskumu.
(3) Fonda iekšējās
revīzijas kārtību nosaka Fonda nolikums.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets
līdz 2007.gada 1.janvārim izstrādā Fonda valsts sociālās palīdzības sniegšanai
denacionalizēto namu īrniekiem nolikumu.
Likums stājas spēkā
2007. gada 1.janvārī
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Likums par
fondu valsts sociālās palīdzības sniegšanai denacionalizēto namu īrniekiem
I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Satversmes tiesa šā gada 8. martā pasludināja spriedumu , ar kuru par
Satversmei neatbilstošu atzina īres griestu termiņa pagarinājumu līdz
2008.gadam denacionalizētajos namos , tādējādi atceļot t.s. griestus no
2007. gada 1. janvāra . Satversmes tiesas spriedums ir galīgs un
nepārsūdzams. Ar šo spriedumu vēl vairāk ir
saasinājies tās problēmas atrisinājums , kurai pamatus ielika pagājušā
gadsimta 90.gados ar nepārdomāto zemes reformu dzīvojamo namu
denacionalizācijā. Šo gadu laikā pēc oficiālajiem
datiem no 1995. gada līdz 2004. gadam tika izliktas no dzīvokļiem , neierādot
citu dzīvojamo platību , 34255 ģimenes , t.i. vairāk nekā 100.000 cilvēku ,
to skaitā bērni un sirmgalvji . Ar dzīvokļa negaidītas zaudēšanas un
bezpajumtnieku armijas papildināšanas draudiem nācās dzīvot vēl daudziem
tūkstošiem cilvēku. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Neatliekamai valsts palīdzībai denacionalizēto māju iedzīvotājiem , kam
draud izlikšana bez dzīvojamās platības ierādīšanas. Sociālās spriedzes
samazināšana sabiedrībā, dzīves apstākļu uzlabošana lielai daļai nabadzīgo
iedzīvotāju, izsniedzot viņiem papildu materiālos labumus eksistencei.
Aktīvāka valsts un sabiedrības iekļaušana nabadzīgo labklājības uzlabošanā,
apgādājot viņus ar vajadzīgajiem labumiem, lai šie cilvēki nepaliktu uz
ielas. |
3. Cita informācija |
Tikai Rīgā denacionalizēto namu
īrn
ieku izmitināšanai nepieciešami 10.000 pašvaldības īres dzīvokļu. |
II Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Trūcīgajiem Latvijas iedzīvotājiem paplašināsies iespējas iegādāties
mājokli .Palielināsies sabiedrības locekļu sociālās aizsargātības apziņa,
tiks radīti priekšnosacījumi papildus darba spējīgo piesaistīšanai tautas
saimniecībai. |
III Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Būs nepieciešami ik gadus papildu valsts budžeta asignējumi ne mazāk par
50.000.000 Ls gadā. |
IV Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Vajadzēs izstrādāt attiecīgus Ministru kabineta Noteikumus. |
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Likumprojekts atbilst 1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijai un tās protokoliem, kā arī Eiropas
Savienības tiesību aktiem par sociālās drošības shēmām. Eiropas Padomes 1987.
gada 10. decembra Regulai Nr. 3730/1987. Eiropas Komisijas 1992. gada 29. oktobra Regulai (EK) Nr. 3149/92 |
VI Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
Notikušas konsultācijas ar Latvijas īrnieku un atsevišķu dzīvokļu īpašnieku
biedrību SVET |
VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
Papildu līdzekļu piesaistīšana
budžetam, ieviešot taisnīgu nodokļu aplikšanas sistēmu, apliekot iedzīvotājus
un ražošanas struktūras ar progresīvu ienākuma nodokli, kā arī apliekot ar
nodokļiem nepamatoti neapliktos ienākumus: - ienākumus no noguldījumiem un
depozītiem Latvijas Republikā reģistrētās kredītiestādēs un krājaizdevumu
sabiedrībās. - ienākumus no hipotekārajām
ķīlu zīmēm, kā arī Latvijas valsts un pašvaldību parādzīmēm. Jaunas valsts institūcijas
netiek veidotas. |