Likumprojekts
Grozījumi Komercdarbības
atbalsta kontroles likumā
Izdarīt Komercdarbības atbalsta kontroles likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 2.nr.; 2004, 9.nr.)
šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "pieteikums"
(attiecīgā locījumā) ar vārdu "paziņojums" (attiecīgā locījumā) un
vārdu "pieteikšana" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "paziņošana"
(attiecīgā locījumā).
2. 1.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Likumā lietotie termini atbilst Padomes 1999.gada
22.marta Regulā (EK) Nr.659/1999 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma
93.panta piemērošanas kārtību (turpmāk regula Nr.659/1999), Komisijas
2001.gada 12.janvāra Regulā (EK) Nr.68/2001 par Eiropas Kopienas dibināšanas
līguma 87. un 88.panta piemērošanu mācību palīdzībai (turpmāk regula
Nr.68/2001), Komisijas 2001.gada 12.janvāra Regulā (EK) Nr.70/2001 par Eiropas
Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88.panta piemērošanu, sniedzot valsts
palīdzību mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (turpmāk regula Nr.70/2001),
Komisijas 2002.gada 12.decembra Regulā (EK) Nr.2204/2002 par Eiropas Kopienas
dibināšanas līguma 87. un 88.panta piemērošanu attiecībā uz valsts atbalstu
nodarbinātībai (turpmāk regula Nr.2204/2002), Komisijas 2004.gada 25.februāra
Regulā (EK) Nr.363/2004, ar ko groza Regulu (EK) Nr.68/2001 par Eiropas
Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88.panta piemērošanu mācību atbalstam
(turpmāk regula Nr.363/2004), Komisijas 2004.gada 25.februāra Regulā (EK) Nr.64/2004, ar ko groza Regulu
(EK) Nr.70/2001, iekļaujot tās darbības jomā atbalstu pētniecībai un attīstībai
(turpmāk regula Nr.364/2004), un citās uz Padomes 1998.gada 7.maija Regulas
(EK) Nr.994/98 par to, kā piemērot Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 92. un
93.pantu attiecībā uz dažu kategoriju valsts horizontālo palīdzību (turpmāk
regula Nr.994/98), pamata izdotajās Komisijas regulās lietotajiem terminiem.";
papildināt otro daļu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:
"4) ekskluzīvas tiesības tiesības, ko valsts ar normatīvu aktu ir piešķīrusi
komercsabiedrībai, pilnvarojot
komercsabiedrību sniegt pakalpojumus vai veikt kādas darbības noteiktā
administratīvā teritorijā;
5) īpašas tiesības tiesības, ko valsts ar normatīvu aktu ir piešķīrusi noteiktām komercsabiedrībām,
un konkrētajā administratīvajā teritorijā, neievērojot objektivitātes,
proporcionalitātes un diskriminācijas aizlieguma kritērijus, īsteno vienu no
šādām darbībām:
a) ierobežo
to komercsabiedrību skaitu (līdz divām vai vairāk), kurām ir atļauts sniegt
kādus pakalpojumus vai veikt kādas darbības,
b) izraugās
vairākas konkurējošas komercsabiedrības, kurām ir atļauts sniegt kādus
pakalpojumus vai veikt kādas darbības,
c) piešķir
vienai vai vairākām komercsabiedrībām priekšrocības, kas ievērojami ietekmē
kādas citas komercsabiedrības iespējas sniegt to pašu pakalpojumu vai veikt to
pašu darbību tajā pašā administratīvajā teritorijā ar vienlīdzīgiem
nosacījumiem."
3. Izteikt 3.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Likuma normas neattiecas uz gadījumiem, ja
atbalsts plānots vai tiek sniegts darbībām ar lauksaimniecības produktiem, kas
minēti Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 1.pielikumā, zivsaimniecības
produktiem un mežsaimniecībai, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus."
4. Papildināt 6.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Atlīdzības maksājums par sabiedrisko
pakalpojumu sniegšanu nav uzskatāms par atbalstu, ja ievēro visus turpmāk minētos
nosacījumus:
1) sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākums ir noteikts
normatīvajā aktā vai līgumā;
2) atlīdzības maksājuma apmēra aprēķināšanas parametri
noteikti iepriekš, ievērojot objektivitāti un pārredzamību;
3) atlīdzības maksājuma apmērs nepārsniedz izmaksas,
kas rodas, pildot ar sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu saistītos pienākumus;
4) komercsabiedrība, kurai uzdots sniegt
sabiedrisko pakalpojumu, ir izvēlēta saskaņā ar publiskā iepirkuma procedūru.
Ja nav veikta publiskā iepirkuma procedūra, atlīdzības maksājuma apmēru
aprēķina, pamatojoties uz tādu izmaksu analīzi, kas būtu radušās citai komercsabiedrībai,
kas veic tādu pašu vai līdzīgu darbību tādos pašos vai līdzīgos apstākļos."
5. Papildināt
8.panta ceturto daļu aiz vārda un skaitļa "Nr.2204/2002" ar vārdiem
un skaitļiem "Nr.363/2004, Nr.364/2004".
6. 10.pantā:
izteikt otrās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) ar Latvijas pārstāvniecības Eiropas
Savienībā starpniecību nosūta Eiropas Komisijai ar atbalsta programmas vai
individuālā atbalsta projekta paziņojumu saistīto informāciju;";
papildināt otrās daļas 3.punktu
aiz vārda un skaitļa "Nr.2204/2002" ar vārdiem un skaitļiem "Nr.363/2004,
Nr.364/2004".
7. 11.pantā:
izslēgt otrās daļas
otrajā teikumā vārdus "un elektroniski";
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja paziņojumā nav sniegtas visas
nepieciešamās ziņas, Finanšu ministrija atzinumā norāda paziņojumā konstatētās neprecizitātes
un nepieciešamos papildinājumus.
(4) Finanšu ministrija 20 dienu laikā pēc
precizēta paziņojuma saņemšanas informē atbalsta programmas vai individuālā
atbalsta projekta iesniedzēju par iesniegtās atbalsta programmas vai individuālā
atbalsta projekta atbilstību izvirzītajām prasībām."
8. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
"12.pants. Atbalsta paziņojuma iesniegšana Eiropas Komisijai
(1) Atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta paziņojumu Eiropas Komisijai iesniedz elektroniski, izmantojot Eiropas Komisijas pārziņā esošo atbalsta paziņojumu elektronisko sistēmu.
(2) Kārtību, kādā Eiropas Komisijā elektroniski iesniedz
atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus, kā arī piešķir
un anulē atbalsta paziņojumu elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības, nosaka
Ministru kabinets.
(3) Šā panta otrajā daļā minēto kārtību atbalsta
programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumu iesniegšanai Eiropas
Komisijā piemēro arī gadījumā, ja
atbalstu plāno sniegt darbībām ar lauksaimniecības produktiem, kas minēti
Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 1.pielikumā, zivsaimniecības produktiem un
mežsaimniecībai."
9. 13.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz
vārda un skaitļa "Nr.2204/2002" ar vārdiem un skaitļiem "Nr.363/2004,
Nr.364/2004";
izslēgt trešajā daļā vārdus "papīra formātā un".
10. Papildināt likumu ar
III1 nodaļu šādā redakcijā:
"III1 nodaļa.
Atbalsts atlīdzības maksājumu veidā par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu
20.1 pants.
Vispārīgie nosacījumi sabiedrisko pakalpojumu atbalstam
(1) Atlīdzību par sniegtajiem sabiedriskajiem
pakalpojumiem var piešķirt, ja normatīvajā aktā vai līgumā, kas nosaka
sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākumu, ir noteikta:
1) sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma būtība
un ilgums;
2) sabiedriskā pakalpojuma sniedzējs (sniedzēji)
un pakalpojuma sniegšanas teritorija;
3) komercsabiedrībai piešķirtu ekskluzīvu vai īpašu tiesību
būtība;
4) atlīdzības aprēķināšanas, kontroles un
pārskatīšanas kārtība;
5) atlīdzības pārmaksas
novēršanas un atmaksāšanas kārtība.
(2) Visi atbalsta sniedzēji, kas veic atlīdzības
maksājumus par sniegtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem, arī ja to atbalstītie
pasākumi ir atbrīvoti no iepriekšējās pieteikšanas Eiropas Komisijā, katru gadu
līdz 1.aprīlim Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniedz Finanšu ministrijā
šādu informāciju:
1) apstiprinājums, ka sabiedrisko pakalpojumu organizēšanā
ir ievēroti šā panta pirmajā daļā ietvertie nosacījumi;
2) sabiedriskā pakalpojuma sniedzēja gada neto
apgrozījums un kompensācijas maksājumu apmērs;
3) jebkādas izmaiņas sabiedrisko pakalpojumu
organizēšanā.
21.1 pants.
No paziņošanas Eiropas Komisijā atbrīvotie atlīdzības maksājumi
No iepriekšējas paziņošanas Eiropas Komisijā ir
atbrīvots atbalsts atlīdzības maksājuma veidā par sabiedriskajiem pakalpojumiem,
ja ir ievēroti šā likuma 20.1 panta pirmās daļas nosacījumi, un
to piešķir:
1) komercsabiedrībai, kuras gada apgrozījums
pirms nodokļu samaksas visās darbības jomās kopumā divus pārskata gadus, pirms
tai piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskos pakalpojumus, ir mazāks par 100
miljoniem eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto
iepriekšējā gada vidējo valūtas maiņas kursu un gada atlīdzība par minētajiem
pakalpojumiem ir mazāka par 30 miljoniem eiro ekvivalentu latos saskaņā ar
Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā gada vidējo valūtas maiņas kursu;
2) komercsabiedrībām, kuras apsaimnieko sociālās
mājas un slimnīcas un kuru darbība pielīdzināma sabiedriskajiem pakalpojumiem;
3) lidostām
un ostām, kurām piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskos pakalpojumus, gada
apgrozījums divus pārskata gadus pirms šādu tiesību piešķiršanas nepārsniedz vienu
miljonu pasažieru lidostās un 300000 pasažieru ostās."
11. 22.pantā:
izteikt otro
daļu šādā redakcijā:
"(2) Atbalsta
projekta īstenošanā veiktos ieguldījumus un jaunradītās darba vietas
komercsabiedrība saglabā vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas. Mazām un
vidējām komercsabiedrībām šo termiņu var samazināt līdz trim gadiem.";
papildināt pantu
ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Pēc
atbalsta saņemšanas sākotnējo ieguldījumu veikšanai atbalsta saņēmējs vismaz 25
procentus no atbalstāmā projekta izmaksām finansē no pašu līdzekļiem vai citiem
privātiem kredītresursiem, kuri nav uzskatāmi par atbalstu šā likuma 5.panta
izpratnē."
12. Izteikt
23.pantu šādā redakcijā:
"23.pants. Atbalstāmās izmaksas sākotnējo
ieguldījumu atbalstam
(1) Sākotnējie
ieguldījumi ir ieguldījumi komercsabiedrības pamatlīdzekļos, kas saistīti ar
jaunas komercsabiedrības dibināšanu, esošas komercsabiedrības paplašināšanu vai
ražojamās produkcijas vai ražošanas procesa fundamentālu pārveidošanu, kā arī
ieguldījumi pamatlīdzekļos, pārņemot bankrotējušas komercsabiedrības aktīvus
vai tādas komercsabiedrības aktīvus, kura sāktu bankrota procedūru, ja netiktu
pārņemti tās aktīvi.
(2) Atbalstāmās
izmaksas materiālajiem ieguldījumiem ir izmaksas, kas saistītas ar
ieguldījumiem zemes, ēkas, ražošanas iekārtas vai aprīkojuma iegādei.
Transporta nozarē ar transportlīdzekļu un to aprīkojuma iegādi saistītos
izdevumus neiekļauj atbalstāmajās izmaksās.
(3) Pārņemot
bankrotējušas komercsabiedrības aktīvus vai tādas komercsabiedrības aktīvus,
kura sāktu bankrota procedūru, ja netiktu pārņemti tās aktīvi, atbalstāmas ir
tikai tās izmaksas, kas saistītas ar pamatlīdzekļu iegādi no trešajām personām
saskaņā ar tirgus nosacījumiem.
(4) Iegādājamiem
aktīviem jābūt jauniem, izņemot gadījumu, ja atbalstu sniedz mazām un vidējām
komercsabiedrībām vai ja pārņem komercsabiedrību. Ja komercsabiedrību pārņem, atņem
to aktīvu vērtību, kuru iegādei atbalsts sniegts pirms komercsabiedrības
pārņemšanas.
(5) Aktīvu
nomas izmaksas, izņemot zemi un ēkas, sedz tikai tad, ja tā ir finanšu
izpirkumnoma (līzings) un līgumā ir noteikts pienākums pēc nomas termiņa beigām
aktīvus izpirkt. Ja nomā zemi un ēkas, nomas līgums ir spēkā vismaz piecus gadus
pēc ieguldījumu projekta pabeigšanas. Ja nomnieks ir maza vai vidēja
komercsabiedrība, šo termiņu var samazināt līdz trim gadiem.
(6) Nemateriālo
ieguldījumu atbalstāmās izmaksas ir aktīvi tehnoloģijas nodošanai, iegādājoties
patenttiesības, licences, zinātību vai nepatentētas tehnoloģiskas zināšanas.
(7) Atbalstāmie
nemateriālie ieguldījumi atbilst šādiem nosacījumiem:
1) tos izmanto
vienīgi ražotnē, kas saņem reģionālo atbalstu;
2) tos uzskata
par amortizējamiem aktīviem;
3) tos iegādājas
no trešajām personām saskaņā ar tirgus nosacījumiem;
4) tos iekļauj
komercsabiedrības aktīvos un vismaz piecus gadus saglabā ražotnē, kas saņem
reģionālo atbalstu. Attiecībā uz mazām un vidējām komercsabiedrībām šis termiņš
ir vismaz trīs gadi.
(8) Nemateriālie
ieguldījumi nedrīkst pārsniegt 50 procentus no kopējām atbalstāmajām izmaksām,
bet mazām un vidējām komercsabiedrībām, kas atbilst regulas Nr.364/2004
1.pielikumā ietvertajai definīcijai, var segt izmaksas nemateriālos
ieguldījumos 100 procentu apmērā."
13. Papildināt 27.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Atbalstu nedrīkst sniegt
komercsabiedrības kārtējo ražošanas izdevumu finansēšanai finanšu pakalpojumu
nozarē un darījumiem, kurus veic komercsabiedrību grupas ietvaros."
14. Papildināt 36.panta pirmo daļu aiz vārda un
skaitļa "Nr.70/2001" ar vārdu un skaitli "Nr.364/2004".
15. Papildināt likumu ar 36.1 pantu
šādā redakcijā:
"36.1 pants.
Atbalsts jaunizveidotām mazām komercsabiedrībām
(1) Atbalstu mazai komercsabiedrībai tās darbības
sākumposmā var sniegt ne vairāk kā 2 miljonu eiro ekvivalentu latos saskaņā ar
Latvijas Bankas noteikto valūtas maiņas kursu dienā, kad pieņemts lēmums
par atbalsta piešķiršanu, un ikgadēji piešķirtais atbalsts nedrīkst pārsniegt
33 procentus no minētās kopējās maksimāli pieļaujamās atbalsta summas. Atbalstu
mazai komercsabiedrībai tās darbības sākumposmā var sniegt tikai atbalsta
programmas ietvaros.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto atbalstu mazai
komercsabiedrībai var piešķirt pirmajos piecos gados no tās izveidošanas dienas:
1) 40 procentu apmērā no kopējām atbalstāmajām
izmaksām, kuras radušās pirmajos trijos gados pēc komercsabiedrības
izveidošanas;
2) 30 procentu apmērā no kopējām atbalstāmajām
izmaksām, kuras radušās divos turpmākajos komercsabiedrības darbības gados.
(3) Mazai komercsabiedrībai darbības sākumposmā
atbalstāmās izmaksas veido:
1) ar komercdarbības izveidi tieši saistītu juridisko
un citu konsultāciju pakalpojumu izmaksas un administratīvās izmaksas;
2) procentu maksājumi par piesaistītajiem finanšu
līdzekļiem un dividendes no izmantotā pašu kapitāla, kas aprēķinātas,
nepārsniedzot Eiropas Komisijas noteikto atsauces likmi;
3) nomas maksa par ražošanas iekārtām un aprīkojumu;
4) maksa par elektroenerģiju, ūdeni, apkuri,
nodokļu un nodevu maksājumi, izņemot pievienotās vērtības nodokli un uzņēmumu
ienākuma nodokli;
5) amortizācijas izmaksas, ražošanas iekārtu un
aprīkojuma līzinga maksājumi, kā arī algu izmaksas, arī obligātās sociālās
apdrošināšanas izmaksas.
(4) Šā panta otrajā daļā minētās izmaksas ir
atbalstāmas, ja šīm izmaksām nav sniegts atbalsts citas atbalsta programmas vai
individuālā atbalsta projekta ietvaros."
16. Izteikt 37.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Papildus Latvijas reģionālā atbalsta
kartē noteiktajai maksimāli pieļaujamajai atbalsta intensitātei vidējām
komercsabiedrībām var apstiprināt atbalstu 10 procentu apmērā un mazām
komercsabiedrībām 20 procentu apmērā no šā likuma 23.panta otrajā vai trešajā
daļā, kā arī 24.panta pirmajā daļā noteiktajām izmaksām."
17. 39.pantā:
izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) ar nosacījumu, ka visi kredīti atmaksājami un
visu galvojumu saistības beidzas laikposmā, kas nepārsniedz sešus mēnešus pēc
pirmā maksājuma veikšanas komercsabiedrībai;";
izslēgt pirmās daļas 5.punkta otro teikumu;
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Īslaicīgu finansiālu atbalstu var
apstiprināt tikai vienu reizi. Atkārtotu atbalstu var apstiprināt izņēmuma gadījumā,
bet ne agrāk kā 10 gadus pēc iepriekšējā pārstrukturēšanas pasākumu plāna
īstenošanas. Ja komercsabiedrība krīzes situācijā ir nokļuvusi no tās
neatkarīgu apstākļu dēļ, jaunu īslaicīgu finansiālu atbalstu var apstiprināt,
pirms beidzies minētais 10 gadu termiņš."
18. Izteikt 40.pantu šādā redakcijā:
"40.pants.
Pārstrukturēšanas atbalsts
(1) Pārstrukturēšanas atbalstu var apstiprināt, ja:
1) komercsabiedrība ir izstrādājusi pārstrukturēšanas pasākumu plānu, kas paredz:
a) komercsabiedrības ilgtermiņa konkurētspējas atjaunošanu saprātīgā laikposmā, pamatojoties uz reāliem pieņēmumiem par komercsabiedrības turpmākās darbības nosacījumiem,
b) to komercsabiedrības struktūrvienību likvidēšanu, kuras rada zaudējumus,
c) to apstākļu aprakstu, kuru dēļ komercsabiedrība nokļuvusi krīzes situācijā, lai novērtētu piedāvāto pasākumu piemērotību,
d) tādu pasākumu veikšanu, pēc kuru izpildes komercsabiedrība bez papildu atbalsta spēs segt visas ar savu darbību saistītās izmaksas, tai skaitā amortizācijas izmaksas un finanšu saistības;
2) komercsabiedrība veic kompensācijas pasākumus:
atsavina pamatlīdzekļus, samazina jaudu vai tirgus daļas un šķēršļus citu
komercsabiedrību ienākšanai attiecīgajos tirgos. Kompensācijas pasākumus atļauts
nepiemērot mazām komercsabiedrībām;
3) atbalsta saņēmējs daļu no pārstrukturēšanas
pasākumu plāna izmaksām finansē no pašu līdzekļiem vai privātiem
kredītresursiem, kuri nav uzskatāmi par atbalstu šā likuma 5.panta izpratnē.
Pārstrukturēšanas pasākumu plānu mazās komercsabiedrības līdzfinansē vismaz 25 procentu
apmērā, vidējās komercsabiedrības vismaz 40 procentu apmērā, lielās
komercsabiedrības vismaz 50 procentu apmērā. Atbalsta apmērs ir ierobežots
līdz minimumam, kāds nepieciešams komercsabiedrības pārstrukturēšanas pasākumu
plāna īstenošanai.
(2) Atbalstu komercsabiedrības pārstrukturēšanai
var apstiprināt tikai vienu reizi. Atkārtotu atbalstu var apstiprināt izņēmuma
gadījumā, bet ne agrāk kā 10 gadus pēc iepriekšējā pārstrukturēšanas
pasākumu plāna īstenošanas. Ja komercsabiedrība krīzes situācijā ir nokļuvusi
no tās neatkarīgu apstākļu dēļ, jaunu pārstrukturēšanas atbalstu var
apstiprināt, pirms beidzies minētais 10 gadu termiņš."
19. Papildināt 41.panta
otro daļu aiz vārda un skaitļa "Nr.2204/2002" ar vārdiem un skaitļiem
"Nr.363/2004, Nr.364/2004".
20. Izteikt 50. un 51.pantu šādā redakcijā:
"50.pants.
Finanšu darījumu uzskaite
(1) Lai atspoguļotu informāciju par veiktajiem valsts
vai pašvaldību līdzekļu pārskaitījumiem, kurus valsts iestādes piešķir tieši
valsts vai pašvaldību kontrolē esošām komercsabiedrībām vai ar valsts vai
pašvaldību kontrolē esošu komercsabiedrību vai finanšu iestāžu starpniecību, un
šo līdzekļu izlietojumu, komercsabiedrības grāmatvedībā nodrošina atsevišķu
uzskaiti. Atsevišķā uzskaite nodrošina iespēju identificēt ar dažādām darbībām
(no vienas puses produkti vai pakalpojumi, attiecībā uz kuriem
komercsabiedrībai piešķirtas īpašas vai ekskluzīvas tiesības vai
komercsabiedrībai uzticēti sabiedriskas nozīmes pakalpojumi, no otras puses
citi komercsabiedrības ražotie produkti vai sniegtie pakalpojumi) saistītās
izmaksas un ieņēmumus, kā arī metodes, pēc kādām izmaksas un ieņēmumi tiek
piešķirti vai sadalīti dažādām darbībām.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto informāciju, kā
arī informāciju par komercsabiedrību finanšu un organizatorisko struktūru
komercsabiedrība glabā 10 gadus pēc pēdējā valsts vai pašvaldības veiktā
līdzekļu pārskaitījuma.
(3) Komercsabiedrība katru gadu ne vēlāk kā līdz
15.augustam iesniedz Finanšu ministrijā informāciju par valsts un pašvaldību
līdzekļu izlietojumu. Finanšu ministrija ir tiesīga pieprasīt no
komercsabiedrības nepieciešamo papildu informāciju.
(4) Finanšu ministrija katru gadu līdz
1.septembrim informāciju par valsts un pašvaldību līdzekļu izlietojumu ar
Latvijas pārstāvniecības Eiropas Savienībā starpniecību nosūta papīra formātā
un elektroniski Eiropas Komisijai.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteiktā atsevišķā
grāmatvedības uzskaite īpaši attiecas uz šādiem valsts iestāžu un valsts un
pašvaldību komercsabiedrību finansiālo attiecību aspektiem:
1) saimnieciskās darbības zaudējumu kompensēšana;
2) kapitāla nodrošinājums;
3) neatmaksājamie finansiālie piešķīrumi vai
aizdevumi ar preferenciāliem nosacījumiem;
4) finansiālu priekšrocību piešķiršana par atteikšanos
no peļņas vai parādu piedziņas;
5) atteikšanās no izmantoto valsts līdzekļu parastās
atdeves;
6) kompensācijas par valsts iestāžu uzliktu
finansiālu apgrūtinājumu.
51.pants.
Prasības rūpniecības nozares komercsabiedrībām
(1) Rūpniecības nozares komercsabiedrība ir
komercsabiedrība, kuras galvenā darbības joma ir rūpniecība, kas veido vismaz
50 procentu no gada kopējā apgrozījuma. Šādas komercsabiedrības darbība iekļaujama
saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (NACE 1.redakcija)
D sadaļā Apstrādes rūpniecība (apakšsadaļas no DA līdz DN ieskaitot).
(2) Valsts vai pašvaldības kontrolē esoša
rūpniecības nozares komercsabiedrība, kuras neto apgrozījums iepriekšējā
pārskata gadā pārsniedzis 250 miljonu eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas
Bankas noteikto iepriekšējā gada vidējo valūtas maiņas kursu, katru gadu līdz
15.augustam iesniedz Finanšu ministrijā:
1) gada pārskatu;
2) akcionāru vai dalībnieku sapulču protokolus;
3) informāciju par piešķirtajām subsīdijām,
kredītiem un galvojumiem, ietverot to piešķiršanas nosacījumus;
4) informāciju par piešķirtajiem pamatkapitāla
vai kvazikapitāla līdzekļiem, kas pielīdzināmi pašu kapitālam, ar to saprotot
valsts vai pašvaldību ieguldījumu valsts vai pašvaldību komercsabiedrību
pamatkapitālā, kā arī līdzekļus, kurus saņem vai piešķir ar valsts koncernu v
ai
citu valsts vai pašvaldību komercsabiedrību (arī finanšu iestāžu) starpniecību
neatkarīgi no tā, vai tā ir iekšēja līdzekļu piešķiršana koncernā vai
piešķiršana no ārpuses, norādot, kādās attiecībās ir finansējuma piešķīrējs un
saņēmējs. Informācijā norāda piešķiršanas nosacījumus (parastās akcijas,
priekšrocības akcijas, akcijas ar atliktu dividenžu izmaksu vai konvertējamas
akcijas, procentu likmes, līdz ar akcijām piešķirtas dividenžu vai konvertēšanas
tiesības);
5) informāciju par citiem valsts intervences veidiem,
tai skaitā valsts vai pašvaldības kontrolē esošām komercsabiedrībām piemērotiem
atbrīvojumiem no tiesību aktos noteikto maksājumu veikšanas, kā arī kredītu,
dotāciju, uzņēmumu ienākuma nodokļu un citu līdzīgu maksājumu veikšanas.
(3) Finanšu ministrija katru gadu līdz 1.septembrim šā
panta pirmajā daļā minēto informāciju ar Latvijas pārstāvniecības Eiropas
Savienībā starpniecību nosūta papīra formātā un elektroniski Eiropas Komisijai.
(4) Šā panta otrajā daļā minēto informāciju sniedz par
katru:
1) valsts vai pašvaldību kontrolē esošu komercsabiedrību
atsevišķi, tai skaitā arī citās dalībvalstīs reģistrētām komercsabiedrībām,
norādot informāciju par valsts vai pašvaldību kontrolē esošu komercsabiedrību
iekšējiem vai savstarpējiem darījumiem, kā arī tiešiem darījumiem starp valsts
vai pašvaldību kontrolē esošām komercsabiedrībām un valsts vai pašvaldību
institūcijām;
2) valsts vai pašvaldību koncernu, kurā ietilpst
vairākas valsts vai pašvaldību kontrolē esošas komercsabiedrības, ja šo
koncernu konsolidētais apgrozījums ļauj to klasificēt kā rūpniecības nozares
komercsabiedrību.
(5) Valsts vai pašvaldību kontrolē esoši koncerni, kuros apvienotas vairākas juridiski patstāvīgas komercsabiedrības, iesniedz konsolidētos ziņojumus, kuros norāda informāciju par saimniecisko darbību komercsabiedrību grupā, kas darbojas vienā un tajā pašā nozarē vai cieši saistītās nozarēs. Konsolidētus ziņojumus neiesniedz valsts vai pašvaldību koncerni, kas ir finansiāli saistīti, taču darbojas dažādās nozarēs."
21. Izslēgt pārejas
noteikumu 8.punktu.
22. Izslēgt sadaļu "Informatīva
atsauce uz Padomes un Komisijas regulām".
23. Papildināt
likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no šādām direktīvām:
1) Komisijas 1980.gada 25.jūnija Direktīvas
80/723/EEK par publisku uzņēmumu finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī
finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos;
2) Komisijas 1993.gada 30.septembra Direktīvas
93/84/EEK, ar kuru tiek izdarīti grozījumi Komisijas 1980.gada 25.jūnija Direktīvā
80/723/EEK par publisku uzņēmumu finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī
finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos;
3) Komisijas 2000.gada 26.jūlija Direktīvas
2000/52/EK, ar kuru tiek izdarīti grozījumi Komisijas 1980.gada 25.jūnija Direktīvā
80/723/EEK par publisku uzņēmumu finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī
finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos;
4) Komisijas 2005.gada 28.novembra Direktīvas
2005/81/EK, ar kuru tiek izdarīti grozījumi Komisijas 1980.gada 25.jūnija Direktīvā
80/723/EEK par publisku uzņēmumu finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī
finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
LIKUMPROJEKTA
Grozījumi
Komercdarbības atbalsta kontroles likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Komercdarbības atbalsta kontroles likums ir spēkā no 2003.gada 1.janvāra. Pēdējo gadu laikā Eiropas Komisija pieņēmusi vairākus būtiskus normatīvos aktus sabiedrisko pakalpojumu atbalsta, finansiālās grūtībās nonākušu komercsabiedrību atbalsta, reģionālā atbalsta, finanšu caurskatāmības jomās, kā arī sākot ar 2006.gada 1.janvāri ieviesta individuālo atbalsta projektu un atbalsta programmu elektroniskā pieteikšana Eiropas Komisijai. Tāpēc nepieciešams izdarīt grozījumus Komercdarbības atbalsta likumā, lai tas atbilstu Eiropas Savienībā spēkā esošajai tiesiskajai kārtībai komercdarbības atbalsta jomā.
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. 2005.gada 28.novembrī Eiropas Komisija pieņēma trīs jaunus dokumentus, kas kopā ar 2004.gada 24.jūlijā Eiropas tiesas spriedumu Altmark lietā veido jaunu normatīvo regulējumu valsts atbalsta piešķiršanai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem. Komercdarbības atbalsta likumā, kas ir spēkā kopš 2003.gada 1.janvāra, atbalsts sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem nebija atsevišķi reglamentēts, jo uz to līdz šim attiecās vispārējie komercdarbības atbalsta noteikumi, kas izriet no Eiropas Kopienas dibināšanas līguma, īpaši 86.panta noteikumiem. Komercdarbības atbalsta kontroles likums, tādējādi, tiks papildināts ar jaunām normām, kas nosaka tiesisko kārtību atbalsta sniegšanai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem. 2. 2004.gadā Eiropas Komisija pieņēma jaunas Vadlīnijas Par komercdarbības atbalstu grūtībās nonākušu uzņēmumu glābšanai un pārstrukturēšanai, kas stājās spēkā ar 2004.gada 10.oktobri. Likumprojektā iestrādātas normas, kas ietver Vadlīniju jaunievedumus, proti: - diferencētu līdzfinansējuma apjomu grūtībās nonākušiem uzņēmumiem, atkarībā no to lieluma jo mazāka komercsabiedrība jo nelielāka ir finansējuma daļa, kas tai obligāti ir jāiegulda pārstrukturizācijā, saņemot atbalstu no valsts; 3. 2005.gada 21.decembrī Eiropas Komisija
pieņēma Valstu reģionālā atbalsta pamatnostādnes 2007.-2013.gadam.
Reģionālā atbalsta mērķis ir veicināt dalībvalstu un visas Eiropas Savienības
ekonomisko, sociālo un teritoriālo kohēziju. Reģionālais atbalsts ir pieļaujams, lai attīstītu mazāk labvēlīgos
reģionus, atbalstot sākotnējās investīcijas un jaunu darba vietu radīšanu
sākotnējo investīciju projekta ietvaros, kā arī sniedzot atbalstu
jaunizveidotiem uzņēmumiem. Reģionālā atbalsta mērķis ir attīstīt un
modernizēt uzņēmumu, kas izvietoti šādos reģionos, darbību, kā arī veicināt
jaunu uzņēmumu izveidošanu šajos reģionos. Jaunās vadlīnijas ievieš
korekcijas atbalsta intensitātēs, paredz īpašus noteikumus atbalsta sniegšanai
jaunizveidotām mazām komercsabiedrībām (kas iepriekšējās vadlīnijās nebija
paredzēts), kā arī ievieš jaunu kārtību atbalsta diferencēšanai atkarībā no
tā vai atbalsta saņēmējs ir liela vai maza vai vidēja komercsabiedrība.
Likumprojektā iestrādātas jauno vadlīniju normas.
4. Likumprojektā iestrādātas normas, kas ievieš 2005.gada 28.novembra Komisijas Direktīvas 2005/81/EK ar ko groza Direktīvu 80/723/EEK par dalībvalstu un publisku uzņēmumu finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos noteikumus. 5. Tiks precizēta likuma II nodaļa atbilstoši 2004.gada Regulai Nr.794, kuras 3.panta ceturtajā daļā noteikts, ka sākot ar 2006.gada 1.janvāri dalībvalstīm atbalsta projektu un programmu pieteikumi jāsniedz Eiropas Komisijai tikai elektroniski. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Makroekonomiskā vide varētu tikt ietekmēta, īstenojot individuālos
atbalsta projektus un atbalsta programmas, kas izstrādātas saskaņā ar
attiecīgajām tiesību normām. Individuālo atbalsta projektu un atbalsta programmu izstrādāšana ir
konkrēto nozaru ministriju, asociāciju u.c. institūciju kompetencē. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi. Netieši
uzņēmējdarbības vidi varētu ietekmēt, īstenojot individuālos atbalsta
projektus un atbalsta programmas, jo sevišķi, ja atbalsta saņēmēji būs mazās
un vidējās komercsabiedrības, kā arī jaunizveidotas mazas komercsabiedrības,
kurām jaunās tiesību normas paredz iespējas saņemt papildu atbalstu un veikt
aktivitātes, ko tās citādi neveiktu. Administratīvo procedūru vienkāršošanu sekmēs ar 2006.gada 1.janvāri
spēkā esošā atbalsta projektu un programmu elektroniskā pieteikšana. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes uz sociālo sfēru. Netieši to varētu
ietekmēt, īstenojot individuālos atbalsta projektus un atbalsta programmas
nodarbinātības veicināšanai, kas izstrādātas saskaņā ar attiecīgajām tiesību
normām. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes uz vidi. Netieši to varētu ietekmēt,
īstenojot individuālos atbalsta projektus un atbalsta programmas vides
aizsardzības jomā, kas izstrādātas saskaņā ar attiecīgajām tiesību normām. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
6. Cita informācija |
Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes ne uz valsts, ne pašvaldību budžetu.
Netieši to varētu ietekmēt, īstenojot individuālos atbalsta projektus un
atbalsta programmas. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1) Pamatojoties uz likumprojekta 7.pantā (ar kuru groza Komercdarbības
atbalsta kontroles likuma 12.pantu) doto deleģējumi tiks pār-izdoti Ministru
kabineta 2006.gada 13.jūnija noteikumi Nr.473 Kārtība, kādā Eiropas Komisijā
elektroniski iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu
pieteikumus un kādā piešķir un anulē atbalsta pieteikumu elektroniskās
sistēmas lietošanas tiesības. 2) Pamatojoties uz likumprojekta 10.pantā (Komercdarbības atbalsta
kontroles likuma 20.1panta otrā daļa) doto deleģējumi Finanšu
ministrijā sadarbībā ar iesaistītajām institūcijām (Vides ministriju,
Ekonomikas ministriju, Latvijas pašvaldību savienību, u.c.) izstrādās
Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā Finanšu ministrijā
iesniedzami ikgadējie ziņojumi par
atlīdzības maksājumiem par sniegtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
ievieš Eiropas Savienībā spēkā esošās atbalsta kontroles pamatprincipus, kas
izriet no Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu skar netieši. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu skar netieši. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts ietver šādu EK tiesību aktu un citu atbalsta kontroles
jomas dokumentu nosacījumus: - Komisijas
2005.gada 28.novembra Direktīva 2005/81/EK
ar ko groza Direktīvu 80/723/EEK par dalībvalstu un publisku uzņēmumu
finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī finansiālo pārskatāmību dažos
uzņēmumos. OJ L 312 , 29.11.2005, 47 48lpp.; - Direktīva 80/723/EEK par dalībvalstu un publisku uzņēmumu finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos. OJ L 195, 29.07.1980, 35-37lpp. - Komisijas 2005. gada 28. novembra Lēmums par EK Līguma 86. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi. OJ L 312 , 29.11.2005, 67 73 lpp.; - Kopienas Nostādnes valsts atbalstam
attiecībā uz kompensāciju par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. OJ C 297, 29.11.2005, 4-7lpp.; - Kopienas Pamatnostādnes par valsts atbalstu
grūtībās nonākušu uzņēmumu glābšanai un pārstrukturēšanai. OJ C 244, 01.10.2004, 2-17lpp.; - Eiropas tiesas 2003.gada 24.jūlija spriedums C 280/00 Altmark lietā; -
Valstu reģionālā atbalsta Pamatnostādnes 2007. -2013.gadam. OJ C 54, 04.03.2006, 13-45lpp.; - Komisijas
2004. gada 21. aprīļa Regula (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu
(EK) Nr. 659/1999, kura nosaka sīki izstrādātas normas EK Līguma 93. panta
piemērošanai.; OJ C 237, 27.09.2005,
3.lpp.; Likumprojekts pilnībā ievieš iepriekš minēto Eiropas Kopienas tiesību normu
pamatprincipus. | |||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
|||||||
1.pants |
|
Pilnībā atbilst |
Precizēta terminoloģija atbilstoši terminoloģijai, kas latviešu tulkojumā lietota Padomes 1999.gada 22.marta regulā (EK) Nr.659/1999, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK Līguma 93. panta piemērošanai, un Komisijas 2004.gada 21.aprīļa regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (EK) Nr. 659/1999, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK Līguma 93. panta piemērošanai, 3.pantā |
|||||||
2.pants |
Komisijas 2000.gada 26.jūlija direktīvas
Nr. 2000/52/EC 2.pants |
|
|
|||||||
2., 5., 6., 7., 14. un 19. pants |
|
Pilnībā atbilst |
Pantā iekļauta atsauce uz 2004.gada 25.februāra Regulu Nr. 363/2004, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 68/2001 par EK Līguma 87. un 88. panta piemērošanu mācību atbalstam un 2004.gada 25.februāra Regulu Nr.364/2004, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 70/2001, iekļaujot tās darbības jomā atbalstu pētniecībai un attīstībai |
|||||||
5.pants |
|
Pilnībā atbilst |
6.pantā iestrādāti 2003.gada 24.jūlija Eiropas tiesas sprieduma C 280/00 Altmark lietā definētie nosacījumi, kurus ievērojot atlīdzība par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu.` |
|||||||
7. - 9. pants |
|
Pilnībā atbilst |
Pantā iestrādātas prasības, kas izriet no Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (EK) Nr. 659/1999, kura nosaka sīki izstrādātas normas EK Līguma 93. panta piemērošanai, 3.panta |
|||||||
10. pants |
15. un 16. pantā ietvertas jaunās Eiropas Savienības tiesību normas sabiedrisko pakalpojumu atbalsta jomā. - Kopienas Nostādnes valsts
atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu
12., u.c. panti; - Komisijas 2005. gada 28. novembra Lēmums par EK Līguma 86. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi 1. - 5., 8., u.c. panti |
Pilnībā atbilst |
. |
|||||||
11.pants |
Valstu reģionālā atbalsta pamatnostādņu 2007. -2013.gadam 38.- 40.pants. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
12.pants |
Valstu reģionālā atbalsta pamatnostādņu 2007. -2013.gadam 34.-35., 53. - 56.pants. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
13. pants
|
Valstu reģionālā atbalsta pamatnostādņu 2007. -2013.gadam 78.pants. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
15. pants |
Valstu reģionālā atbalsta pamatnostādņu 2007. -2013.gadam 84. 89.pants. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
16.pants |
Valstu reģionālā atbalsta pamatnostādņu 2007. -2013.gadam 49.pants. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
17.pants |
Kopienas Pamatnostādņu par valsts
atbalstu grūtībās nonākušu uzņēmumu glābšanai un pārstrukturēšanai 73.pants. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
18.pants |
Kopienas Pamatnostādņu par valsts atbalstu grūtībās nonākušu uzņēmumu glābšanai un pārstrukturēšanai 31.-42.pants, 73.pants. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
20.pants |
Direktīvas
80/723/EEK par dalībvalstu un publisku uzņēmumu finansiālo attiecību
pārskatāmību, kā arī finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos 1., 3., 5.
pants.. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
21.pants |
Direktīvas 80/723/EEK par dalībvalstu un publisku uzņēmumu finansiālo attiecību pārskatāmību, kā arī finansiālo pārskatāmību dažos uzņēmumos 5.a pants 2. 3.punkts. |
Pilnībā atbilst |
|
|||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Šādas konsultācijas nav nepieciešamas. Normatīvā akta projekts pārņem
tās normas un principus, kas obligāti jāņem vērā komercsabiedrībām, saņemot
atbalstu, kā arī atbalsta sniedzējiem šādu atbalstu piešķirot. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Šādas konsultācijas nav nepieciešamas. . |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildi nodrošinās Finanšu ministrija. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta ar masu informācijas līdzekļu starpniecību un oficiāli publicējot Latvijas Vēstnesī. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo. |
Tiesiskajās attiecībās, kas izriet no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma un likumprojekta Grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, nav piemērojams vispārējais administratīvais process, bet gan Kopienas dibināšanas līguma normas un tam pakārtotās Eiropas Kopienu tiesību normas (regulas vai svarīgi juridiski paziņojumi). Komercdarbības atbalsta kontroles jomā ir iespējami trīs dažādi indivīda tiesību aizstāvības veidi: 1) Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. panta trešā daļa, kas ir tieši piemērojama, nosaka, ka Eiropas Komisijā laikus ir jāpiesaka visi plāni piešķirt vai mainīt valsts atbalstu. Ja Latvija neizpilda šo nosacījumu un ievieš atbalsta pasākumu bez iepriekšējas pieteikšanas Eiropas Komisijā, indivīds (visbiežāk komersants), kuru minētais atbalsts ietekmē, var aizstāvēt savas tiesības nacionālajā tiesā, prasot kaitējuma atlīdzināšanu par zaudējumu, kas tam nodarīts Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.panta trešās daļas prasību pārkāpuma rezultātā. Tiesvedība nacionālajā tiesā notiek saskaņā ar nacionālajām tiesību normām. Ja piemērojot Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87.panta pirmo daļu, kas definē valsts atbalstu, nacionālajai tiesai nepieciešami papildu Eiropas Kopienas tiesību skaidrojumi, tā prejudiciālus jautājumus var nodot Kopienas tiesai saskaņā ar EK dibināšanas līguma 177.pantu. 2) Ja Latvija ieviestu atbalsta pasākumu bez iepriekšējas pieteikšanas Eiropas Komisijā, indivīds (visbiežāk komersants), kuru minētais atbalsts ietekmē, var griezties ar sūdzību Eiropas Komisijā, norādot uz Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. panta trešā daļas normu pārkāpumu un indivīda tiesību aizskārumu konkrētā atbalsta rezultātā. Eiropas Komisijai saņemtā sūdzība ir jāizskata, ievērojot Padomes 1999.gada 22.marta regulā (EK) Nr. 659/1999 noteiktās procedūras. 3) Eiropas Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt Eiropas Kopienas tiesās. Pamatojoties uz Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 230. panta ceturto daļu, jebkura juridiska vai fiziska perona ir tiesīga griezties Eiropas Kopienu Tiesās par lēmumu, kas adresēts šai personai, vai par lēmumu, kas kaut arī regulas vai lēmuma veidā adresēts citai personai tomēr šo personu skar tieši un individuāli. Eiropas Komisijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Dalībvalsts (Latvija), kurai lēmums adresēts, pašvaldība, ja atbalsts tiek piešķirts no tās budžeta, atbalsta saņēmējs (individuāla vai nelikumīga atbalsta gadījumā), trešā persona (nelikumīga atbalsta gadījumā vai gadījumā, kad tā sniegusi informāciju Eiropas Komisijai, bet tā nav tikusi ņemta vērā), profesionālās asociācijas (ja asociācija uzstājas kā indivīda pārstāvis, kuru tieši ietekmē Eiropas Komisijas pieņemtais lēmums). Papildus iepriekš minētajam Eiropas Komisija var celt prasību Eiropas Kopienu tieša, ja Latvija neizpildīs, kavēsies izpildīt vai atteiksies izpildīt tās pieņemtu lēmumu par nelikumīga atbalsta atmaksu. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Finanšu
ministrs O.Spurdziņš
2006.05.22. 16.27
2292
M.Grunte- Buka
7083831; marika.grunte@fm.gov.lv
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
O.Spurdziņš |
I.Krūmane |
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko |
D.Lagzdiņa |