Grozījumi Augu
aizsardzības likumā
Izdarīt Augu aizsardzības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 2.nr.; 2004,
8.nr.; 2005, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 15.punktu šādā redakcijā:
"15) invazīvo augu suga Latvijas dabai neraksturīga suga, kura apdraud vietējās sugas un to dzīvotnes vai rada ekonomiskus zaudējumus, kaitējumu videi vai cilvēka veselībai."
2. Papildināt 4.panta ceturto
daļu ar 12. un 13.punktu šādā redakcijā:
"12) veic Ministru
kabineta noteikto invazīvo augu sugu izplatības monitoringu lauksaimniecībā
izmantojamās zemēs, izveido un uztur datu bāzi par invazīvo augu sugu
izplatību;
13) veic Ministru kabineta
noteikto invazīvo augu sugu izplatības valsts uzraudzību un kontroli."
3. Papildināt 5.pantu ar 15., 16. un 17.punktu šādā redakcijā:
"15) noteikumus
par invazīvo augu sugas latvāņa (Heracleum
sosnowskyi Manden) (turpmāk latvānis) ierobežošanas pasākumiem, kā arī
iznīcināšanas kārtību un metodēm, kārtību, kādā valsts pārvaldes iestādes
sniedz informāciju par latvāņa izplatību zemes lietošanas mērķu grupās,
informācijas saturu, kas ir brīvi pieejams sabiedrībai par sugas izplatību, kā
arī par darba aizsardzības prasībām, veicot ierobežošanas pasākumus;
16) noteikumus par invazīvo
augu sugu sarakstu;
17) noteikumus par invazīvo
augu sugu izplatības ierobežošanas kārtību, kārtību, kādā invazīvo augu suga
tiek iekļauta invazīvo augu sugu sarakstā, kārtību, kādā tiek veikts invazīvo
augu sugu monitorings, valsts uzraudzība un kontrole, kārtību, kādā valsts
pārvaldes iestādes sniedz informāciju par invazīvo augu sugu izplatību pārējās
zemes lietošanas mērķu grupās, informācijas saturu, kas ir brīvi pieejams
sabiedrībai par invazīvo augu sugu izplatību, valsts institūciju, kas kontrolē
Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu ievešanu uz valsts robežas, un
kārtību, kādā veic invazīvo augu sugu izplatības ierobežošanas pasākumus,
konkrētu invazīvo augu sugu ierobežošanas pasākumus un metodes un, ja
nepieciešams, darba aizsardzības prasības."
4.
Papildināt likumu ar IV1 nodaļu šādā redakcijā:
"IV1 nodaļa
Invazīvo augu sugas un pasākumi
18.1 pants. Invazīvo augu sugas un to
izpla
tības ierobežošana
(1) Invazīvo augu sugu var
iekļaut invazīvo augu sugu sarakstā, ja šī suga ir iekļauta Eiropas un
Vidusjūras augu aizsardzības organizācijas apstiprinātajā invazīvo augu sugu
sarakstā vai iesniedzot attiecīgu priekšlikumu Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
(2) Latvijā aizliegts ievest
Ministru kabineta noteiktās invazīvo augu sugas. Ievedamo Ministru kabineta
noteikto invazīvo augu sugu kontrolei uz valsts robežas Ministru kabinets var
noteikt citu institūciju.
(3) Latvijā aizliegts audzēt
Ministru kabineta noteiktās invazīvo augu sugas. Zemes īpašnieka vai valdītāja
pienākums ir iznīcināt tā zemes īpašumā vai valdījumā esošās Ministru kabineta
noteiktās invazīvo augu sugas.
(4) Valsts augu aizsardzības
dienests Ministru kabineta noteiktajā kārtībā veic Ministru kabineta noteikto
invazīvo augu sugu izplatības valsts uzraudzību un kontroli.
(5) Vienā sezonā uzsāk un
veic Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu iznīcināšanu visās
piegulošajās teritorijās, kuras no apkārtējās teritorijas ir norobežotas ar
dabiskiem šķēršļiem (piemēram, ceļš, ūdenstece, mežs), kas traucē minēto augu
sugu tālāku izplatību.
(6) Atsevišķu Ministru
kabineta noteikto invazīvo augu sugu izplatības ierobežošanas pasākumu
īstenošanai iesaista rajona un vietējās pašvaldības Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā:
1) rajona pašvaldība pieņem
lēmumu par Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu izplatības
ierobežošanas pasākumiem attiecīgā rajona teritorijā un publicē to laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis". Katrā rajona pašvaldībā tiek izveidota ekspertu grupa, kuras
sastāvā ir Valsts augu aizsardzības dienesta pārstāvis. Ekspertu grupa izstrādā
attiecīgajā rajonā esošo Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu
izplatības ierobežošanas pasākumu plānu;
2) ja zemes īpašnieks vai
valdītājs neveic Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu izplatības
ierobežošanas pasākumus, rajona
pašvaldība sadarbībā ar Valsts augu aizsardzības dienestu organizē un
koordinē Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu ierobežošanas pasākumu veikšanu;
3) ja teritorija, kur tiek iznīcināti
latvāņi, pieguļ tādu blakus esošo rajonu un vietējo pašvaldību teritorijai, kas
nolemj neuzsākt ierobežošanas pasākumu veikšanu tajā pašā sezonā, tad,
izstrādājot pasākumu plānu, izvērtē pasākumu veikšanas lietderīgumu blakus
esošajās teritorijās.
18.2 pants.
Invazīvo augu sugu izplatības apzināšana un datu apkopošana
(1) Valsts augu
aizsardzības dienests veic Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu izplatības monitoringu lauksaimniecībā
izmantojamajās zemēs. Informāciju par invazīvo augu sugu izplatību
pārējās zemes lietošanas mērķu grupās Valsts augu aizsardzības dienestam sniedz
valsts pārvaldes iestādes Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Valsts augu aizsardzības
dienests datus par Ministru kabineta noteikto invazīvo augu sugu izplatību apkopo
datu bāzē. Informācija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ir brīvi pieejama
sabiedrībai.
(3) Ikviena persona informē
Valsts augu aizsardzības dienestu, ja tās rīcībā ir ziņas par Ministru kabineta
noteikto invazīvo augu sugu izplatību."
5. Papildināt pārejas noteikumus
ar 9., 10. un 11.punktu šādā redakcijā:
"9. Ministru
kabinets līdz 2007.gada 1.janvārim izdod likuma 5.panta 15. un 16.punktā
minētos noteikumus.
10. Ministru
kabinets līdz 2007.gada 1.maijam izdod likuma 5.panta 17.punktā minētos
noteikumus.
11. Šā likuma 4.panta ceturtās
daļas 12. un 13.punkts stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī."
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|||||||||||||
Šobrīd normatīvajos aktos
nav noteikts aizliegums audzēt invazīvās sugas augus latvāņus (Heracleum sosnowsky). Līdz ar to ir
nepieciešams noteikt regulējumu par invazīvajām sugām, kā arī pamatprasības
par latvāņu iznīcināšanu. Vislielāko kaitējumu izraisījusī suga ir Sosnovska latvānis (Heracleum sosnowskyi Manden), kura
introducēšana lopbarības vajadzībām Latvijā masveidā notika pagājušā gadsimta
60 - os 70 os gados. Šie augi no kultivētiem laukiem ir pārgājuši savvaļā
un to izplatība jau daudzus gadus ir izgājusi ārpus cilvēku kontroles.
Latvāņi veido blīvas audzes un izkonkurē vietējās
augu sugas, tie ieviešas un saglabājas ne tikai nekoptos laukos un
ceļmalās. Rezultātā tiek negatīvi ietekmēta
bioloģiskā daudzveidība, Latvijas laukiem tradicionālās ainavas vizuālās
vērtības. Vienlaikus ar ekoloģiskajām problēmām
invazīvo latvāņu audzes rada arī ekonomiskus zaudējumus un nopietnus draudus cilvēku veselībai. Augu šūnsula satur
ķīmiskus savienojumus, kas saules gaismas (ultravioleto staru, 320-380 nm)
iedarbības rezultātā tiek aktivizēti fotoaktīvos furokumarīnos (sin.
psoralēni). Nonākot saskarē ar cilvēka ādu, gļotādu, saules ultravioleto
staru ietekmē, šie savienojumi izraisa grūti ārstējamus apdegumus. Dažādās
augu daļās ir atšķirīgs furokumarīnu saturs. Šobrīd radītie ekonomiskie
zaudējumi lauksaimniecībai kā tautsaimniecības nozarei vēl ir maznozīmīgi,
bet turpinoties nezāles izplatībai, tie var pieaugt līdz būtiskiem apjomiem. Latvāņu izplatība jau
daudzus gadus vairs netiek kontrolēta un latvāņi ar dažādu izplatības
intensitāti ir sastopami gandrīz visos Latvijas rajonos. Latvāņu platība 2002. gadā aizņēma vairāk kā 12000 ha. Nav
konkrētu datu par latvāņu pašreizējām platībām. Madonas rajonā, kurā latvānis sākotnēji tika
introducēts un piecdesmitos gados jau ieviests ražošanā kā perspektīvs
lopbarības augs, ir koncentrēta virs 10 000 ha no visas latvāņa invadētās
kopplatības. Daudz piesārņotu platību ar Sosnovska latvāni ir arī Cēsu,
Talsu, Rīgas, Valmieras, Aizkraukles u.c. rajonos. Ministru kabineta sēde
š.g. 6. jūnijā akceptēja programmu Latvāņu izplatības ierobežošanas
programma 2006.2012.gadam. Minētajā programmā un Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija rīkojumā Nr. 426 tiek paredzēts, ka ir jāsagatavo nepieciešamie grozījumi Augu
aizsardzības likumā. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Pieņemot likumprojektu, tiks noteikts, ja zemes
īpašnieks neveic latvāņa
iznīcināšanas un ierobežošanas pasākumus, rajona pašvaldība sadarbībā ar Valsts augu aizsardzības dienestu koordinē
un organizē latvāņu iznīcināšanas pasākumus attiecīgajās teritorijās.
Likumprojekts arī ietver normas par latvāņu izplatības apzināšanu un datu apkopošanu,
kā arī pamatprincipus par latvānu iznīcināšanu. Likumprojektā ir arī deleģējumi Ministru kabinetam
izdot noteikumus par invazīvo augu sugu
ierobežošanas kārtību un metodēm un
noteikumus par darba drošības
prasībām Sosnovska latvāņa (Heracleum
sosnowskyi Manden) ierobežošanā. Regulējumu par latvāņiem ir neieciešams noteikt daudz
ātrāk, nekā par citām invazīvajām augu sugām, ņemot vērā šo augu nodarīto
kaitējumu dabai un cilvēku veselībai, kā arī
veiktos pētījumus. Citas
invazīvās sugas līdz šim nav radījušas tik ievērojamas sekas, lai steidzami
būtu nepieciešams normatīvais regulējums. Tāpat arī ir nepieciešama papildus
informācija un pamatojums regulējumam
par citām invazīvajām sugām. |
||||||||||||
Paredzēts izdarīt grozījumus arī Latvijas administratīvo
pārkāpumu kodeksā, nosakot atbildību par latvāņu iznīcināšanas pasākumu
nepildīšanu. Savukārt Augu aizsardzības likuma 20.pants jau
paredz atbildību par likuma neievērošanu. (1) Par šā likuma pārkāpšanu vainīgās personas
saucamas pie atbildības likumos noteiktajā kārtībā. (2) Par augu aizsardzības pasākumu neveikšanu,
augu aizsardzības līdzekļu nolaidīgu lietošanu, nekvalitatīvu augu
aizsardzības līdzekļu izplatīšanu, ar augu karantīnas organismiem inficētu
augu un augu produktu tīšu izplatīšanu, kā rezultātā augu audzētājiem
nodarīti zaudējumi vai radušies papildu izdevumi, vainīgās personas ir atbildīgas
saskaņā ar Civillikumu. (3) Šā panta pirmajā un otrajā
daļā minētā atbildība neatbrīvo personas no Valsts augu aizsardzības dienesta
noteikto fitosanitāro pasākumu veikšanas. |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
ietekmē netieši. Līdz šim jau
atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 19.aprīļa noteikumiem Nr.273, Kārtība, kādā
tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai un
lauku attīstībai II sadaļā pie platību maksājumu un lauku attīstības
pasākumiem paredzēto maksājumu piešķiršanas nosacījumiem 15. punktā bija minēts, ka pretendējot uz vienoto
platības maksājumu, jāievēro lauksaimniecībā izmantojamās zemes labas
lauksaimniecības prakses un vides stāvokļa nosacījumus. Kā viens no šiem
nosacījumiem ir nodrošināt, lai zemē nebūtu invazīvās augu sugas Sosnovska
latvānis (Heracleum sosnowskyi Manden)
un krūmu. Likumprojektā
tiek noteikts pienākums zemes īpašniekam vai valdītājam iznīcināt savās zemju
teritorijās augošos latvāņus, neietekmējot jau pastāvošās administratīvās
procedūras. Tai pat laikā paredzot tiesības rajona pašvaldībai sadarbībā ar
Valsts augu aizsardzības dienestu - ja zemes īpašnieks neveic latvāņa iznīcināšanas un ierobežošanas pasākumus,
pašvaldība koordinē un organizē
latvāņu iznīcināšanas pasākumus attiecīgajās teritorijās, tiek atvieglota
latvāņu iznīcināšana pieguļošajās teritorijās, kam ir būtiska nozīme
latvāņu ierobežošanā. |
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Ieviešot normatīvo aktu
uzlabosies vides kvalitāte - samazināsies ar invazīvo augu latvāni
aizņemtās platības. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
|
Kāda var būt programmas ietekme uz |
||||||||||||
|
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais gads 2006 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā
gada |
|||||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
projekts šo jomu neskar |
30,0 |
50,0 |
50,0 |
35,0 |
|||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
12,6 |
2446,7 |
2875,9 |
2873,3 |
2873,3 |
|||||||
|
3. Finansiālā ietekme |
-12,6 |
-2416,7 |
-2825,9 |
-2823,3 |
-2838,3 |
|||||||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|||||||
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Izdevumi: Zemkopības
ministrija - kopā Valsts augu aizsardzības
dienests (Uzraudzības nodrošināšana, datu bāzes veidošana
un uzturēšana, un soda sankciju piemērošana zemes īpašniekiem vai
lietotājiem, kuri neveic latvāņu platību ierobežošanu. Tā kā šādas funkcijas
līdz šim netiek veiktas minēto funkciju veikšanai ir nepieciešamas
papildus 18 štata vietas, jo līdz šim
šādas funkcijas dienests neveic) Kopā: Uzturēšanas izdevumi Nepieciešami 18 papildus darbinieki. 1)Atalgojumi (1
Sistēmas administrators 750 Ls x 12mēn. = 9000 Ls, 1 IT speciālists 500 Ls x
12 mēn.=6000 Ls, 1 speciālists departamentā 600 Ls x 12mēn.=7200 Ls, 15
inspektori x 500 Ls x 12mēn. = 90000 Ls) Kopā= 112 200 Ls 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas 112 200 Ls x 24,09% =
27 029 Ls 3)Komandējumu izdevumi 15 darbiniekiem x 88 Ls
(izmaksas 1 darbiniekam) = 1584 Ls 4) Pakalpojumu apmaksa 83 876 Ls, tai skaitā: 1.Pasta, telefona un citu sakaru pakalpojumu
apmaksa (interneta pieslēgums, telefons, pasta pakalpojumi - 18 darb. x 53 Ls mēnesī x 12 mēneši
=11 448 Ls) 2.Darba devēja apmaksātie veselības, dzīvības
apdrošināšanas izdevumi (18 darb. x Ls 150 x 12 mēneši =2700 Ls) 3.Ar administrācijas darbības nodrošināšanu
saistīto pakalpojumu apmaksa Ls 200 mēnesī x 12 mēneši =2400 Ls 4.Iestāžu uzturēšanas izdevumu pakalpojumu
apmaksa Ls 1350 mēnesī x 12 mēneši =16 200 Ls (17
a/m tehniskā apkope 2x gadā, remonti, KASKO, OCTA, telpu apsardze, uzkopšana) 5.Informācijas tehnoloģiju pakalpojumu apmaksa =
6800 Ls (MS Office licences - 18 darb. x 100 Ls =1800
Ls, apmācība darbam ar ĢIS sistēmām, ĢIS sistēmas uzturēšana 5000 Ls) 6.Telpu un inventāra īre un noma = 41 628Ls (18 darba vietas x 12 m2 x 1,5 Ls/m2 x 12
mēn.= 3888 Ls, 17 a/m noma x 170 Ls x 12 mēn. = 34 680 Ls, garāžu noma -
17 a/m x 15 Ls x 12 mēn.= 3060 Ls) 7.Citu pakalpojumu apmaksa =2700 Ls
(speciālās veidlapas, informatīvie materiāli) 8. Materiāli, energoresursu, ūdens un inventārs
vērtībā līdz Ls 50 kopā = Ls 50 600, tai skaitā 8.1.Kancelejas preces un inventārs, spectērpi
kopā= 6300 Ls (Spectērpi 17 darb. x 200 Ls = 3400 Ls, kanc. preces 18 darb. x
12,5 Ls mēn. x 12 mēn. = 2700 Ls) 8.2.Izdevumi apkurei, apgaismošanai un
enerģētisko materiālu iegādei kopā = 42 500 Ls (Degviela 17a/m x 250 l x 0,7 Ls/l x 12
mēn.=35 700 Ls) 3.Kārtējā remonta un uzturēšanas izdevumi Ls 1800 Kapitālie izdevumi (telpu iekārtas un tehniskais parīkojums 18 darba vietu iekārtošanai - 18 darb. x 200 Ls = 3600 Ls, mob. tel., biroja tehnika 18
darb. x 200 Ls = 3600 Ls, datori, serveri, GPS uztvērēji - 47 500 Ls)
Intelektuālie īpašumi (lietojumprogrammatūra, licences - 29 025 Ls, integrēšana
VAAD IS, jaunu moduļu izstrāde -
20 000 Ls katru gadu, + katru nākamo gadu licenču atjaunināšana)
Izglītības
un zinātnes ministrija - kopā Latvijas valsts mežzinātnes
institūts Silava(teritoriālās izplatības apzināšana, kartēšana) Kopā 19 499,4 Ls (katru
no 2008. gada, 12 645 Ls - 2006.gadā) Uzturēšanas izdevumi 1) Atalgojumi 10 500 Ls piemaksas pie algas esošiem darbiniekiem (katru gadu, 13 esoši
darbinieki, 10 nodarbināti - 10 mēnešus, 2 1 mēnesi, 1- 10 mēnešus) 100 Ls (vid. alga mēnesī) x5 štata vietas x 10
mēneši = 5000 Ls 95 Ls (vid. alga mēnesī) x5 štata vietas x 10
mēneši = 4750 Ls 35 Ls (vid. alga mēnesī) x 1 štata vieta x 10
mēneši = 350 Ls 200 Ls (vid. alga mēnesī) x 2 štata vietas x 1
mēnesis = 400 Ls Atalgojumi 2006. gadā: 6600 Ls (13 esoši
darbinieki, 13 nodarbināti- 6 mēnešus, 2 1 mēnesi, 1- 10 mēnešus) piemaksas
pie algas esošiem darbiniekiem 100 Ls (vid. alga mēnesī) x5 štata vietas x 6
mēneši=- 3000 Ls 95 Ls (vid. alga mēnesī) x5x 6 mēneši = 2850 Ls 35 Ls (vid. alga mēnesī) x 1 štata vieta x 10
mēneši = 350 Ls 200 Ls (vid. alga mēnesī) x 2 štata vieta x 1
mēnesis= 400 Ls 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas (no 2007. gada) 10 500 Ls x
24,09%= 2529,5 Ls 2006. gadā - 6600 Ls x 24,09%= 1589,9 Ls 3)Komandējumu izdevumi 13
darbinieki x- 277= 3600 Ls (katru gadu), 2006. gadā- 1800 Ls 4)Pakalpojumu apmaksa 4820 Ls
katru gadu, tai skaitā: 2570 Ls- 2006 gadā Sakaru izdevumi, kancelejas preces 320 Ls Transporta izdevumi - vienas
mašīnas nobraukums 750 km mēnesī, dīzeļdegvielas cena 0,6 Ls/l = 2550 Ls
katru gadu, 2006 gadā 1275 Ls Finansējums pašvaldībām no valsts budžeta (dotācija latvāņu iznīcināšanas pasākumu veikšanas plāna izstrādei un
darbību koordinācijai) Rajonu pašvaldībām nepieciešamas piemaksas vienam darbiniekam ( kopā- 26) katrā
rajonā 6 mēnešus gadā Uzturēšanas izdevumi 1)Atalgojums 31 200 Ls (katru gadu),
piemaksas pie algas esošiem darbiniekiem Ls 200 Ls (vid. alga mēnesī) x 26 darbinieki x 6
mēneši 31 200 Ls 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas 31 200 Ls x 24,09% - 7516
Ls 3) Pakalpojumu apmaksa 3120 Ls katru gadu (pasta
un sakaru izdevumi 20 Ls mēn x
26 štata vietas x 6 mēn.= 3120 Ls katru gadu) 4) Pakalpojumu apmaksa latvāņu praktiskajai iznīcināšanai atkarībā no invadētajām platībām,
teritorijās, kur zemju īpašnieki potenciālie atbalsta saņēmēji nav pieteikušies subsīdijām) 2 006 720 Ls - 2007. gadā, 2 506 720 Ls -
turpmākos gados, tai skaitā: vidēji 208 Ls viena
ha apstrādei 208 Ls x 9610 ha = 2000 000 Ls-
2007. gadā 208 Ls x 12 000 ha = 2500 000 Ls ik gadu no 2008. Ieņēmumi: no soda
naudas par latvāņu iznīcināšanas pasākumu nepildīšanu saskaņā ar Latvijas
administratīvo pārkāpumu kodeksu: 2007.gadā - Ls 30 000 2008.
gadā un turpmākos Ls 50 000 2007. gads: Ls 50 (vidējais soda naudas lielums) x 600 sodi gadā = 30 000 2008.gadā
un turpmākos Ls 50 (vidējais soda naudas lielums) x 100 sodi gadā = 50 000 Ls |
12,6
12,6 12,6 12,6 6,6 1,6 1,8 2,5 0,3 1,3 |
2446,7 378,8 378,8 275,1 112,2 27,0 1,6 83,9 11,5 2,7 2,4 16,2 6,8 41,6 2,7 50,6 6,3 42,5 1,8 103,7 54,7 49,0 19,4 19,4 19,4 10,5 2,5 3,6 4,8 0,3 2,6 2048,5 2048,5 31,2 7,5 3,1 2 006,7 30,0 |
2875,9 308 308 275,1 112,2 27,0 1,6 83,9 11,5 2,7 2,4 16,2 6,8 41,6 2,7 50,6 6,3 42,5 1,8 32,9 32,9 19,4 19,4 19,4 10,5 2,5 3,6 4,8 0,3 2,6 2548,5 2548,5 31,2 7,5 3,1 2 506,7 50,0 |
2873,3 305,4 305,4 275,1 112,2 27,0 1,6 83,9 11,5 2,7 2,4 16,2 6,8 41,6 2,7 50,6 6,3 42,5 1,8 30,3 30,3 19,4 19,4 19,4 10,5 2,5 3,6 4,8 0,3 2,6 2548,5 2548,5 31,2 7,5 3,1 2 506,7 50,0 |
2873,3 305,4 305,4 275,1 112,2 27,0 1,6 83,9 11,5 2,7 2,4 16,2 6,8 41,6 2,7 50,6 6,3 42,5 1,8 30,3 30,3 19,4 19,4 19,4 10,5 2,5 3,6 4,8 0,3 2,6 2548,5 2548,5 31,2 7,5 3,1 2 506,7 35,0 |
|||||||
|
6. Cita informācija |
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu
piešķiršanu 2006.gadā un turpmākajos gados skatāms Ministru kabinetā
vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāriem
pieteikumiem valsts budžeta grozījumu vai valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā. Tā kā ir
papildus finansu līdzekļi
nepieciešami jau 2006.
gadā, paredzēts sagatavot valsts
budžeta līdzekļu pieprasījumu grozījumiem 2006.gada valsts budžetā. Finansējums pašvaldībām tiek paredzēts kā
piemaksa esošam darbiniekam 6
mēnešus gadā, un arī atbilstoši apstiprinātajā programmā Latvāņu
izplatības ierobežošanas programma 2006.2012.gadam ietvertajam aprēķinam, ir paredzēts finansējums latvāņu
praktiskajai iznīcināšanai. Latvāņu praktiskajai
iznīcināšanai 2006. gadā saskaņā ar Ministru kabineta
03.01.2006. noteikumiem Noteikumi par valsts atbalstu
lauksaimniecībai 2006.gadā un tā piešķiršanas kārtība atbalsts latvāņu
apkarošanas pasākumu īstenošanai ir
paredzēts 200 000 latu apmērā atbilstoši noteikumu 3.pielikuma piešķirtā
finansējuma ietvaros. Minētais atbalsta pasākums ir skaņojams ar Eiropas Komisiju un ieviešams pēc Eiropas
Komisijas lēmuma par atbalsta pasākuma atbilstību Eiropas Kopienas
dibināšanas līgumam. Zemkopības ministrija norāda, ka 2006.gadā piešķiramās
subsīdijas latvāņu apkarošanai tika paredzētas
pielietot kā Vienotā programdokumenta 2004.-2006.gada aktivitāšu 4.1.apakšprioritātes Lauksaimniecības un lauku attīstības
veicināšana aktivitātes Invazīvo augu apkarošana
un aizaugušās neizmantotās lauksaimniecības zemes attīrīšana no krūmājiem un invazīvajām nezālēm turpinājumu. Eiropas Komisija
uzskata, ka atbalsts latvāņu apkarošanas pasākumiem
ir uzskatāms par jaunu atbalstu un ir saskaņojams Eiropas Kopienas
dibināšanas līguma 88.panta kārtībā. Saskaņošanas process ilgst vismaz 6
mēnešus, līdz ar to atbalsta shēma, kas paredz atbalstu
zemniekiem subsīdiju ietvaros 2006. gadā nav ieviešama. Izdarot grozījumus (30.05.2006. noteikumi Nr. 450)
Ministru kabineta 2006.gada 3.janvāra noteikumos Nr.21 "Noteikumi par
valsts atbalstu lauksaimniecībai 2006.gadā un tā piešķiršanas kārtību"
ir noteikts, ka datu bāzes izveidošanas
uzsākšanai paredzēti Ls 53 711. Minētā subsīdija tiek piešķirta datu bāzes
izveidošanas uzsākšanai par zemēm, kas invadētas ar latvāni, un par bāzes
integrēšanu Valsts augu aizsardzības dienesta informācijas sistēmā.
Subsīdijas paredzētas licencētas programmatūras iegādei, datu sistēmas
izveidei, globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) uztvērēja, servera un
datortehnikas iegādei, kā arī divu speciālistu atalgojumam un uzturēšanas
izdevumiem. Latvāņu ierobežošanas atbalsta pasākumi, kas paredz
atbalstu lauksaimniekam var tik iekļauti Latvijas Lauku
attīstības plāna ietvaros programmēšanas periodam no 2007. -2013. gadam. Saskaņā ar Ministru kabineta 6.01. 2006. rīkojumu Nr. 7 Par bezpeļņas organizācijas "Latvijas valsts mežzinātnes institūts
"Silava"" reorganizāciju un valsts aģentūras "Latvijas Valsts
mežzinātnes institūts "Silava"" izveidi līdz
2006.gada 1.aprīlim ir paredzēts
izveidot valsts aģentūru "Latvijas Valsts mežzinātnes institūts
"Silava"". Aģentūra ir izglītības un zinātnes ministra
pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ar
zinātniskām metodēm iegūt jaunas zināšanas un izstrādāt inovatīvas
tehnoloģijas, kas sekmē meža nozares ilgtspējīgu attīstību un konkurētspēju. Valsts augu aizsardzības dienestam papildus finansējums turpmākajos
gados ir nepieciešams, lai turpinātu darbu pie nepieciešamās programmatūras
izstrādes latvāņu izplatības datu bāzes izveidošanai, tādejādi 2007.gadā
varētu uzsākt precīzas invadētās
teritorijas kartēšanu. Šo pasākumu rezultātā tiktu fiksētas platības un to
īpašnieki, un šo informāciju varēs izmantot tālākajām finansiālajām prognožu
kalkulācijām. Finansējums pašvaldībām no valsts budžeta (dotācija pasākuma plānu izstrādei un
darbību koordinācijai) ir nepieciešams no 2007. gada kā piemaksa darbiniekiem 6 mēnešus gadā un arī latvāņu praktiskajai
iznīcināšanai. Budžeta pieprasījumu
finansējumam pašvaldībām gatavo Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija. Dotācija latvāņu
praktiskajai iznīcināšanai atkarībā no invadētajām platībām ir jāprecizē pēc latvāņu izplatības datu
iegūšanas, sagatavojot attiecīgā gada budžeta pieprasījumu (arī par
nepieciešamajiem līdzekļiem latvāņu iznīcināšanai pašvaldību zemēs). Ieņēmumi paredzēti par soda naudām saskaņā ar Latvijas administratīvo pārkāpumu
kodeksu par latvāņu iznīcināšanas pasākumu nepildīšanu Sodīšana būs iespējama tikai pēc grozījumu
izdarīšanas Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā. Plānots, ka vidējā soda
nauda ir Ls 50, gadā attiecīgi plānots, ka 2007.gadā kopējā summa sastāda Ls
30 000, 2008. gadā kopējā summa sastāda un turpmākos Ls
50 000. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu
|
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt. |
Pēc likumprojekta pieņemšanas Ministru kabinetam ir
jāizdod noteikumi par invazīvo augu
sugu ierobežošanas kārtību un metodēm
un noteikumi par darba drošības prasībām Sosnovska latvāņa (Heracleum
sosnowskyi Manden) ierobežošanā. Minētos Ministru kabineta noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par invazīvo augu sugu sarakstu paredzēts izdot līdz 1.01.2007. Ministru kabineta noteikumus par citu invazīvo augu sugu izplatības
ierobežošanas kārtību paredzēts
izdot līdz 2007.gada 1. maijam. Paredzēts izdarīt grozījumus arī Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā,
nosakot atbildību par latvāņu iznīcināšanas pasākumu nepildīšanu. |
||||||||||||
2. Cita
informācija |
Nav. |
||||||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||||||
|
|
|
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||||||
Gatavojot programmas Latvāņu izplatības ierobežošanas programma 2006.2012.gadam projektu
tika izveidota Vides ministrijas
darba grupa (04.10. 2005. vides ministra rīkojums Nr. 312). Darba grupā
piedalījās pārstāvji no Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Zemkopības ministrijas,
VAS Latvijas valsts ceļi, kā arī no Latvijas Lauksaimniecības universitātes
un lauksaimnieku apvienības, arī zemnieku pārstāvji. Darba grupā tika
apspriest arī kādus normatīvos aktus būtu jāizstrādā. Saņemti priekšlikumi
no Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes ( LOSP). |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta programmas un likumprojekta
nepieciešamību. LOSP norāda par finansējuma nepieciešamību
pašvaldībām, īpaši latvāņu praktiskajai iznīcināšanai. |
||||||||||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi veikti gatavojot programmas Latvāņu
izplatības ierobežošanas programma 2006.2012.gadam projektu -
sniegta informācija Vides ministrijas mājas lapā. Pēc programmas pieņemšanas
sniegta informācija laikrakstos. |
|||||||||||||
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|||||||||||||
Nav |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no
valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta īstenošanai
netiek radītas jaunas valsts institūcijas, tiek papildinātas esošo iestāžu
funkcijas. |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā
Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās
kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā personas
p.i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
A.Stašāne |
J.Kovals |
D.Vilkaste |
1.08.2006. 10:01
3082
D.Vilkaste
7026504,
daiga.vilkaste@vidm.gov.lv