Rīga
30.08.2006. Nr. 8/5
Latvijas Republikas
Saeimas Prezidijam
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu Grozījums likumā Par presi un citiem masu informācijas
līdzekļiem.
P i e l i k u m ā:
likumprojekts un anotācija, lpp.
Saeimas deputāti:
1. ___________________________
6. _________________________
2. ___________________________
7. _________________________
3. ___________________________
8. _________________________
4. ___________________________
9. _________________________
5. ___________________________ 10. _________________________
Grozījums likumā Par presi un citiem masu
informācijas līdzekļiem
Izteikt likuma Par presi un citiem masu
informācijas līdzekļiem (ZIŅOTĀJS 5 1991.02.14.) 7. pantu sekojošā redakcijā:
Aizliegts publicēt informāciju, kas ir valsts
noslēpums vai cits ar likumu speciāli aizsargāts noslēpums, kas aicina uz
vardarbību un pastāvošās iekārtas gāšanu, propagandē karu, cietsirdību, rasu,
nacionālo vai reliģisko pārākumu un neiecietību, kūda uz citu noziegumu
izdarīšanu.
Nav publicējami pirmstiesas izmeklēšanas materiāli
bez prokurora vai izmeklētāja rakstveida atļaujas. Tiesvedības procesa
atspoguļojumā nav pieļaujama tādu materiālu publicēšana, kuri pārkāpj
nevainīguma prezumpciju. Atklātās tiesas sēdēs žurnālisti drīkst izdarīt
tehniskus ierakstus, ja tas netraucē tiesas procesa norisi.
Aizliegts publicēt pilsoņu korespondences,
telefonsarunu un telegrāfisko ziņojumu saturu bez adresāta un autora vai viņu
mantinieku piekrišanas.
Aizliegta un saskaņā ar likumu tiek sodīta masu
informācijas līdzekļu izmantošana, lai iejauktos pilsoņu personiskajā dzīvē.
Aizliegts publicēt informāciju, kura aizskar
fizisko un juridisko personu godu un cieņu un ceļ tām neslavu.
Aizliegts publicēt ziņas par pilsoņu veselības
stāvokli bez viņu piekrišanas.
Aizliegts publicēt komercnoslēpumus un patentu
noslēpumus bez to īpašnieka piekrišanas.
Aizliegts publicēt informāciju, kas ļauj
identificēt prettiesiskas darbības dēļ cietuša bērna, nepilngadīga
likumpārkāpēja vai liecinieka personību, ja nav saņemta Bērnu tiesību
aizsardzības likumā minēto personu un iestāžu piekrišana.
Aizliegts publicēt bērnu
pornogrāfiju un materiālus, kuri demonstrē pret bērnu vērstu vardarbību.
Aizliegts publicēt informāciju, kas propagandē
viendzimuma seksuālās attiecības.
Aizliegts publicēt erotiska un pornogrāfiska
rakstura materiālus, ja tādējādi tiek pārkāpta kārtība, kas noteikta
normatīvajos aktos, kuri regulē erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu
apriti.
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Patreizējā
likuma 7. panta redakcija nosaka kritērijus informācijai, kas nav
publicējama, tajā skaitā aizliegts publicēt bērnu pornogrāfiju un materiālus,
kuri demonstrē pret bērnu vērstu vardarbību un aizliegts publicēt erotiska un
pornogrāfiska rakstura materiālus, ja tādējādi tiek pārkāpta kārtība, kas
noteikta normatīvajos aktos, kuri regulē erotiska un pornogrāfiska rakstura
materiālu apriti. |
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Normatīvais akts paredz aizliegumu
propagandēt viendzimuma seksuālās attiecības. Šāds papildinājums ir
nepieciešams, lai masu informācijas līdzekļi nevājinātu Satversmē
nostiprinātā ģimenes institūta lomu sabiedrībā, nesašķeltu sabiedrību, kā arī
neradītu maldīgu priekšstatu par to, ka sabiedrībā pastāv indivīdu kopa, kas
pretendē uz īpašu sabiedrības attieksmi savas pārliecības dēļ. Strikta un nepārprotama likumdevēja nostāja
šobrīd diskutablos jautājumos, kas izsauc konfrontāciju sabiedrībā, veicinās
morālo stiprību un intelektuāli pilnvērtīgas diskusijas par cilvēktiesību,
privātās dzīves un viedokļa publiskas izpausmes formām. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi
un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Jauni normatīvi akti papildus nav jāizdod. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
Izstrādātais likuma grozījuma projekts neietekmēs
Latvijas saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Ir saņemtas daudzas iedzīvotāju
vēstules, kurās pausts atbalsts viendzimuma seksuālo attiecību propagandas
aizliegšanai. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
Atklātā vēstulē 8.Saeimas deputātiem
šīs izmaiņas likumdošanā aicināja pieņemt Romas katoļu Baznīcas V.Em
kardināls Jānis Pujats, Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas arhibīskaps
Jānis Vanags, Rīgas un visas Latvijas Pareizticīgo Baznīcas arhibīskaps,
metropolīts Aleksandrs, Latvijas Baptistu draudžu savienības bīskaps Pēteris
Sproģis. |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Normatīvā akta projekta pieņemšanas rezultātā jaunas
institūcijas netiks radītas. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot to oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo. |
Likumprojekts neierobežo indivīda
tiesības. |
4. Cita informācija |
|