Izdarīt likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2000, 22.nr.; 2001, 11., 21.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 2.panta otro daļu ar 5.punktu šādā
redakcijā:
"5) sadzīves
atkritumu apsaimniekošana."
2. Izslēgt 2.panta trešās daļas 1.punktu.
3. Papildināt pārejas noteikumus ar 8. un 9.punktu
šādā redakcijā:
"8. Līdz līguma noslēgšanai starp pašvaldību un
komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu
un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā un kurš
izvēlēts publisko iepirkumu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā,
organizējot publiskā iepirkuma procedūru par sadzīves atkritumu
apsaimniekošanu noteiktā zonā, tarifu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu,
izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi, nosaka
regulators.
9. Grozījumi šā likuma 2.panta otrās daļas 5.punktā
attiecībā uz sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un 2.panta trešās daļas
1.punktā attiecībā uz sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī."
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Grozījumi likumā Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
|||||||
Šobrīd finansiālie līdzekļi atkritumu
saimniecības uzturēšanai tiek iegūti no iedzīvotāju un juridisko personu
maksājumiem. Iedzīvotāju maksājumi nonāk tieši no nekustamā īpašuma
īpašniekiem vai apsaimniekotājiem vai caur namu pārvaldēm atkritumu
apsaimniekošanas uzņēmumu rīcībā. Tarifu par sadzīves atkritumu
apsaimniekošanu, izņemot to pārstrādi, nosaka pašvaldības sabiedrisko
pakalpojumu regulators. Sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas, izņemot pārstrādi, tarifi tiek reglamentēta
likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteiktajā kārtībā. 2005.gada
22.jūnijā Saeimā pieņēma Atkritumu apsaimniekošanas likuma grozījumus, kas
nosaka, ka vietējā pašvaldība izvēlas komersantu, kurš veiks sadzīves
atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā
sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādā kārtībā, kāda noteikta
iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos, organizējot iepirkuma procedūru par
sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā, nav vairs pamatoti noteikt,
ka atkritumu apsaimniekošanas tarifu šādā gadījumā nosaka sabiedrisko
pakalpojumu regulators, jo ievērojot iepirkuma procedūru, izvēloties sadzīves
atkritumu apsaimniekotāju, tiek ņemts vērā arī piedāvātā pakalpojuma cena. Tajā pašā
laikā sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa apstiprināšana būtu viennozīmīgi
atstājama pašvaldību sabiedrisko pakalpojumu regulatora ziņā, jo sadzīves
atkritumu poligoni nav un nebūs katrā pašvaldībā, bet saskaņā ar Atkritumu
apsaimniekošanas valsts plānu 2006.-2012.gadam viens poligons katrā atkritumu
apsaimniekošanas reģionā. |
|||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts
nosaka, ka pašvaldību regulatori turpmāk regulēs tikai sadzīves atkritumu
apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs. Vienlaikus likumprojekts nosaka, ka līdz līguma
noslēgšanai starp pašvaldību un komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu
savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas zonā un kurš izvēlēts tādā kārtībā, kāda noteikta
iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos, organizējot iepirkuma procedūru par
sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā, tarifu par sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu, izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi, nosaka
pašvaldības regulators. Sagatavots
arī atbilstošs grozījums Atkritumu apsaimniekošanas likumā izsludināšanai
Valsts sekretāru sanāksmē vienlaikus ar šo likumprojektu. |
||||||
Nav. |
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Ieviešot normatīvā akta projekta
prasības, tiks vienkāršotas administratīvās procedūras. |
||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts
pozitīvi ietekmēs vidi, jo samazinās sadzīves atkritumu nonākšanu tiem
neparedzētās un nepiemērotās vietās. |
||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
|
Tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs nākamie gadi (2007. 2009.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
||
3.
Finansiālā ietekme
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
6.
Cita informācija
|
Likumprojekta
īstenošanas rezultātā, sākot no 2007.gada pakāpeniski samazināsies ieņēmumi
no valsts nodevas maksājumiem par sabiedriskā pakalpojuma sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu, izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi un sadzīves
atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs,- regulēšanu, un rezultātā samazināsies arī pašvaldību
izveidoto regulatoru ieņēmumi un izdevumi. Vienlaikus palielināsies vietējo
pašvaldību ieņēmumi un izdevumi. |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu
|
||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešams papildus izdarīt grozījumu Atkritumu apsaimniekošanas
likumā. Nepieciešamais grozījums sagatavots un izsludināts Valsts sekretāru
sanāksmē vienlaikus ar šo likumprojektu. |
|||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu
neskar. Eiropas Savienības tiesību
akti atkritumu apsaimniekošanas jomā neregulē jautājumus, kas saistīti ar
maksas par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteikšanu. Eiropas Padomes
Direktīvas 75/442/EEK par atkritumiem 11.pants nosaka tikai, ka atkritumu
īpašnieks un/vai iepriekšējie īpašnieki sedz atkritumu apglabāšanas izmaksas
saskaņā ar principu piesārņotājs maksā. |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
|
|
|
|
|||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||
Likumprojekts
apspriests Atkritumu apsaimniekošanas konsultatīvajā padomē, kas izveidota
pie Vides ministrijas, un kurā pārstāvētas ne tikai valsts iestādes, tajā
skaitā Konkurences padome, Rīgas pilsētas sabiedrisko pakalpojumu regulatora padome,
bet arī Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Atkritumu saimniecības
asociācija, Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija un SIA
Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas organizācija. |
||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Augstāk minētās organizācijas kopumā atbalsta precizēto likumprojektu. |
|||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav
notikušas. |
||||||
|
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
īstenošanai netiek radītas jaunas valsts un pašvaldību iestādes un netiks paplašinātas
esošo iestāžu funkcijas. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
noteiktajā kārtībā.
|
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||
Vides
ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
G.Gailis |
V.Puriņš |
R.Vesere |
06.04.2006. 15.15
1
029
R.Vesere
7026464,
rudite.vesere@vidm.gov.lv