Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
159.8 pants. Atbildība par nodokļu un informatīvo deklarāciju
iesniegšanas termiņu neievērošanu
Par nodokļu deklarāciju iesniegšanu, pārkāpjot nodokļu normatīvajos
aktos noteiktos iesniegšanas termiņus līdz 15 kalendāra dienām,
uzliek naudas sodu
fiziskajām un juridiskajām personām līdz piecdesmit latiem.
Par nodokļu deklarāciju iesniegšanu, pārkāpjot nodokļu normatīvajos
aktos noteiktos iesniegšanas termiņus no 16 līdz 30 kalendāra dienām,
uzliek naudas sodu
fiziskajām un juridiskajām personām no piecdesmit viena lata līdz divsimt
latiem.
Par nodokļu deklarāciju iesniegšanu, pārkāpjot nodokļu normatīvajos
aktos noteiktos iesniegšanas termiņus vairāk par 30 kalendāra dienām,
uzliek naudas sodu
fiziskajām un juridiskajām personām no divsimt viena lata līdz piecsimt latiem.
Par informatīvo deklarāciju iesniegšanu, izņemot
deklarāciju par skaidrā naudā veiktajiem darījumiem, pārkāpjot nodokļu normatīvajos aktos noteiktos iesniegšanas
termiņus,
uzliek naudas sodu fiziskajām un juridiskajām personām
desmit latu apmērā.
159.9 pants.
Atbildība par nesadarbošanos ar nodokļu administrācijas amatpersonām
Par nodokļu administrēšanai un kontrolei nepieciešamās
pieprasītās informācijas nesniegšanu nodokļu administrācijai
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divdesmit
pieciem līdz simt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām no piecdesmit līdz
piecsimt latiem.
Par maldinošas vai nepatiesas informācijas sniegšanu
nodokļu administrācijai
uzliek naudas sodu fiziskajām un juridiskajām
personām piecdesmit latu apmērā.
Par neatļaušanu nodokļu administrācijas amatpersonām ieiet
nodokļu maksātāja saimnieciskajai darbībai izmantojamās telpās, ja nodokļu
administrācijas darbiniekam ir šādas tiesības,
uzliek naudas sodu
fiziskajām un juridiskajām personām līdz simt piecdesmit latiem.
Par informācijas neiesniegšanu
par uzkrājumu ienākumiem nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā
uzliek naudas sodu fiziskajām
un juridiskajām personām no simt līdz divsimt piecdesmit latiem.
Par šā panta ceturtajā daļā paredzētajām darbībām, ja
tās ir izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas,
uzliek naudas sodu fiziskajām
un juridiskajām personām no divsimt piecdesmit viena lata līdz piecsimt latiem."
4. Izslēgt 166.6 panta pirmajā daļā vārdus
"konkrēto nodokļu likumos paredzēto pārskatu".
5. 215.1 pantā:
papildināt pirmo
daļu aiz skaitļa "159.4"
ar skaitļiem"159.7,
159.8, 159.9";
papildināt otrās
daļas 1.punktu aiz vārdiem "līdz desmittūkstoš latiem" ar vārdiem un
skaitli "vai 159.7 pantā
noteiktajā apmērā".
6. Papildināt pārejas noteikumus ar 7.punktu
šādā redakcijā:
"7. Kodeksa 159.8 pants stājas
spēkā 2007.gada 1.janvārī."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši šobrīd spēkā esošai
situācijai likumā Par nodokļiem un nodevām 30.pantā ir noteikta atbildība
par skaidrās naudas lietošanas ierobežojumu neievērošanu, 32.1pantā
- atbildība par deklarācijas savlaicīgu neiesniegšanu.
Ievērojot Latvijas tiesību sistēmu, par šādiem pārkāpumiem piemērojama administratīvā atbildība. Tādēļ atbildība par pārkāpumiem, kas izpaužas kā deklarācijas savlaicīga neiesniegšana vai nesadarbošanās ar nodokļu administrācijas amatpersonām, vai skaidras naudas nedeklarēšana, ir nosākama Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. |
|||||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz: § noteikt atbildību par skaidrās naudas lietošanas ierobežojumu neievērošanu § noteikt atbildību par nesadarbošanos ar nodokļu administrācijas amatpersonām. § noteikt atbildību par nodokļu un informatīvo deklarāciju savlaicīgu nesniegšanu. Atbildība
par skaidrās naudas lietošanas ierobežojumu neievērošanu paredzēta, lai
novērstu noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizēšanas iespējas. Šis pārkāpums
ietver vairākus riskus, kas apdraud gan katra indivīda, gan arī sabiedrības
drošību kopumā. Līdz ar to par paaugstināta riska pārkāpumu ir ierosināts
noteikt atbilstošu sodu, samērojot sodu ar pārkāpumu apmēru, t.i., nosakot to
procentuāli no skaidrā naudā veikto darījumu vērtības. Administratīvo
pārkāpumu kodekss šobrīd nosaka maksimālos naudas sodu apmērus fiziskajām
personām 500 latu un juridiskajām personām 10 tūkst. latu apmērā, savukārt
soda sankcijas, kas pašreiz ir noteiktas likumā Par nodokļiem un nodevām
tiek rēķinātas procentos no skaidrās naudas darījumu summas attiecīgi 5%,
10% un 15%. Naudas sods, ko, ievērojot naudas soda apmēram Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 26.pantā noteiktos ierobežojumus, varētu piemērot
juridiskajām personām, vislielākais būtu pie darījumu vērtības 66,7 tūkst.
latu apmērā, bet fiziskajām personām 3,3 tūkst. latu apmērā. Darījumu vērtībai
pārsniedzot šos lielumus, soda sankcijas relatīvi kļūtu mazākas. Tādējādi likumprojekts
paredz grozīt kodeksa 26.pantu, paredzot izņēmumu soda apmēra noteikšanai par
skaidrās naudas darījumu ierobežojumu neievērošanu, nosakot sodu procentuāli
no skaidrā naudā veikto darījumu vērtības. Šis izņēmums ļaus sasniegt minēto
sankciju mērķi un par lieliem skaidrā naudā veiktiem darījumiem piemērot samērīgus
sodus, līdz ar to veicinot cīņu ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu un
teroristu finansēšanu. Vienlaikus tiek grozīts kodeksa 215.1 pants, paredzot Valsts ieņēmumu dienestam amatpersonām tiesības uzlikt naudas sodu par skaidrās naudas ierobežojumu neievērošanu apmērā, kas pārsniedz desmit tūkstošus latu. Likumprojekts paredz grozījumus 166.6 pantā,
no šī panta izslēdzot atbildību par konkrēto nodokļu likumos paredzēto
pārskatu neiesniegšanu sakarā ar to, ka diferencētu atbildību par šādiem
pārkāpumiem ir paredzēts noteikt 159.8pantā. |
|||||||||||||
|
Nav |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likuma grozījumiem ir svarīga nozīme un pozitīva ietekme uz administratīvo procedūru vienkāršošanu, jo tie paredz nodokļu normatīvajos aktos paredzētos sodus noteikt vienā likumā, kas ļautu nodrošināt lietderības un samērīguma principa ievērošanu. |
|||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||||
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar
|
Neskar |
|||||||||
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Neskar |
Neskar
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||||||||
Cita informācija: |
Nav |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā stājas spēkā vienlaicīgi ar grozījumiem likumā Par nodokļiem un nodevām |
|||||||||||||
2. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojektā paredzētie sodi ir izvērtēti saistībā ar administratīvo sodu noteikšanas vienoto sistēmu Finanšu ministrijas valsts nodokļu politikas izvērtēšanas darba grupā, kurā bija pārstāvēti Latvijas Darba devēju konfederācija, Tautsaimniecības padome, Nodokļu maksātāju tiesību un interešu pārstāvības fonds, Ārvalstu investoru padome, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Mazo un vidējo uzņēmumu un amatniecības padome, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas nodokļu konsultantu asociācija. |
|||||||||||||
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Minētās organizācijas konceptuāli ir atbalstījušas likumprojektu. |
|||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti darba grupas valsts nodokļu politikas izvērtēšanai ietvaros ar valsts pārvaldes pārstāvju un nevalstisko organizāciju pārstāvju piedalīšanos, konceptuāli apspriežot paredzētos grozījumus. |
|||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|||||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcija |
Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas
valsts iestādes un netiks paplašinātas esošo iestāžu funkcijas. |
|||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Informācija par likumprojekta pieņemšanu pēc tā izskatīšanas Ministru kabinetā tiks publicēta plašsaziņas līdzekļos un Finanšu ministrijas mājas lapā. Pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||
4. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||||||
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
T.Trenko |
28.08.2006 11:44
1053
T.Trenko 7095515
Tatjana.Trenko@fm.gov.lv