Likumprojekts
Par konsolidētajiem gada pārskatiem
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie
termini
(1) Likumā ir lietoti šādi termini:
1) būtiska ietekme sabiedrības ietekme uz citu sabiedrību,
kas tiek nodrošināta ar ne mazāk par 20, bet ne vairāk par 50 procentiem no
akcionāru vai dalībnieku balsstiesībām šajā sabiedrībā;
2) konsolidācija koncerna sastāvā esošo sabiedrību gada
pārskatu apvienošana šajā likumā noteiktajā kārtībā;
3) konsolidētais gada pārskats koncerna gada pārskats, kas
šajā likumā noteiktajā kārtībā sagatavots kā
vienas atsevišķas sabiedrības gada pārskats un sniedz informāciju par
visu koncernu kopumā kā par vienu sabiedrību;
4) konsolidētais ziņojums koncerna ziņojums
par konsolidācijā iesaistīto sabiedrību kā kopuma
attīstību pārskata gadā;
5) mazākumakcionāri
koncerna meitas sabiedrības akcionāri vai dalībnieki, kas nav ne
koncerna mātes sabiedrības akcionāri vai dalībnieki, ne arī citas konsolidācijā
iesaistītās meitas sabiedrības;
6) pašu kapitāla metode grāmatvedības
metode, kuru lietojot līdzdalību asociētās sabiedrības kapitālā sākotnēji
iegādes (pirkšanas) datumā novērtē un iegrāmato
atbilstoši iegādes izmaksām, bet pēc šā datuma katra pārskata gada beigās
minētās līdzdalības vērtību koriģē, to palielinot vai samazinot atkarībā no
asociētās sabiedrības pašu kapitāla kopsummas palielinājuma vai samazinājuma
attiecīgajā laikposmā.
2.pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir noteikt vispārīgos konsolidēto gada pārskatu sagatavošanas
noteikumus, konsolidācijā iesaistāmās sabiedrības, kā arī konsolidētā gada pārskata un konsolidētā ziņojuma
sagatavošanas, pārbaudes, apstiprināšanas un publicēšanas kārtību.
3.pants. Likuma darbība
(1) Šis likums attiecas uz Latvijā reģistrētajām komercsabiedrībām un
kooperatīvajām sabiedrībām (turpmāk sabiedrība), ja tās ir koncerna mātes
sabiedrības.
(2) Šis likums neattiecas uz bankām, apdrošināšanas komercsabiedrībām
akciju sabiedrību formā, savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvajām biedrībām,
privātajiem pensiju fondiem, ieguldījumu brokeru sabiedrībām un ieguldījumu
pārvaldes sabiedrībām.
(3) Šis likums neattiecas uz iestādēm, kuras tiek finansētas no valsts
budžeta vai pašvaldību budžetiem.
(4) Komercsabiedrība, kura veic pārapdrošināšanu, sagatavo konsolidēto
gada pārskatu, ievērojot Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumus, kas
ir saistoši apdrošināšanas komercsabiedrībām akciju sabiedrības formā attiecībā
uz konsolidētā gada pārskata sagatavošanu.
4.pants. Pienākums sagatavot konsolidēto gada pārskatu
Koncerna mātes sabiedrībai ir pienākums sagatavot konsolidēto gada pārskatu
par katru pārskata gadu, ja šī mātes sabiedrība tieši vai netieši (ar vienas
vai vairāku šā koncerna meitas sabiedrību līdzdalību) ir ieguvusi ietekmi
atbilstoši vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
1) tai ir akcionāru vai dalībnieku balsstiesību vairākums (vairāk par
50 procentiem balsstiesību), pamatojoties uz kapitāla līdzdalību
attiecīgajā meitas sabiedrībā (neatkarīgi no šīs līdzdalības daļas lieluma);
2) tai ir tiesības iecelt vai atcelt meitas sabiedrības pārraudzības
institūcijas vai izpildinstitūcijas locekļu vairākumu (vairāk par
50 procentiem locekļu skaita), pamatojoties uz kapitāla līdzdalību
attiecīgajā meitas sabiedrībā (neatkarīgi no šīs līdzdalības daļas lieluma);
3) tai ir tiesības izmantot šā panta 1. vai 2.punktā minētās tiesības,
pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts ar citiem meitas sabiedrības akcionāriem
vai dalībniekiem vai saskaņā ar šīs sabiedrības statūtiem (neatkarīgi no tā,
vai mātes sabiedrībai ir kapitāla līdzdalības daļas šajā sabiedrībā vai to
nav).
5.pants. Balsstiesību, pārraudzības institūcijas un izpildinstitūcijas locekļu skaita aprēķināšana
Šā likuma 4.pantā minēto balsstiesību, pārraudzības institūcijas un
izpildinstitūcijas locekļu skaitu aprēķina šādi:
1) koncerna mātes sabiedrības akcionāru vai dalībnieku balsstiesību,
pārraudzības institūcijas un izpildinstitūcijas locekļu skaitam pieskaita
attiecīgi to balsstiesību, pārraudzības institūcijas un izpildinstitūcijas
locekļu skaitu, kas ir citām šā koncerna meitas sabiedrībām vai personām, kuras
darbojas savā vārdā, bet koncerna mātes sabiedrības vai šā koncerna
meitas sabiedrības labā;
2) koncerna meitas sabiedrības akcionāru vai dalībnieku balsstiesību
kopskaitu samazina par balsstiesībām, kas attiecas uz akcijām vai daļām:
a) kuras pieder mazākumakcionāriem un tiek izmantotas pašu mazākumakcionāru
labā,
b) kuras tiek turētas kā saistību nodrošinājums tādā apjomā, kādā
balsstiesības tiek izmantotas tās personas labā, kurai sniegts saistību
nodrošinājums, vai saskaņā ar aizdevuma devēja nosacījumiem,
c) kuru turētājs ir pati attiecīgā meitas sabiedrība vai tās meitas
sabiedrība, vai persona, kura darbojas savā vārdā, bet pašas attiecīgās meitas
sabiedrības vai tās meitas sabiedrības labā.
6.pants. Par konsolidētā gada pārskata sagatavošanu atbildīgās personas
Par konsolidētā gada pārskata sagatavošanu koncerna mātes sabiedrībā
ir atbildīga šīs sabiedrības pārvaldes institūcija, kas ir tiesīga pieņemt
lēmumus attiecībā uz šīs sabiedrības darbību (turpmāk vadība).
7.pants. Konsolidācijā iesaistāmās sabiedrības
(1) Sagatavojot konsolidēto gada pārskatu, konsolidācijā iesaistāma
koncerna mātes sabiedrība un visas tās meitas sabiedrības, izņemot meitas
sabiedrības, kuras saskaņā ar šā likuma 10.pantu konsolidācijā neiesaista.
(2) Par koncerna mātes sabiedrības meitas sabiedrību šā likuma
izpratnē uzskata arī ikvienu šā koncerna meitas sabiedrības meitas sabiedrību.
8.pants. Atbrīvojums no pienākuma sagatavot konsolidēto gada pārskatu
(1) Šā likuma 3.panta pirmajā daļā minētā koncerna mātes sabiedrība ir
atbrīvota no pienākuma sagatavot konsolidēto gada pārskatu, ja tā kopā ar savām
meitas sabiedrībām saskaņā ar visu minēto sabiedrību gada pārskatiem divus
gadus pēc kārtas nepārsniedz vismaz divus no šādiem kritērijiem:
1) bilances kopsumma 1000000 latu;
2) neto apgrozījums 2400000 latu;
3) vidējais darbinieku skaits pārskata gadā 250.
(2) Šā panta pirmās daļas 1.punktā minētā bilances kopsumma ir likuma
"Par uzņēmumu gada pārskatiem" 10.pantā norādītā aktīva posteņu
kopsumma. Šā panta pirmās daļas 3.punktā minēto vidējo darbinieku skaitu
aprēķina, saskaitot sabiedrībā strādājošos darbiniekus pārskata gada katra
mēneša pēdējā datumā un summu dalot ar mēnešu skaitu pārskata gadā.
(3) Šajā pantā paredzēto atbrīvojumu nepiemēro, ja
koncerna mātes sabiedrības vai tās meitas sabiedrības pārvedami vērtspapīri ir
iekļauti regulētajā tirgū.
9.pants. Atbrīvojums koncerna mātes sabiedrībai, kas ir
cita koncerna meitas sabiedrība, no pienākuma sagatavot konsolidēto gada
pārskatu
(1) Šā likuma 3.panta pirmajā daļā minētā koncerna mātes sabiedrība,
kas vienlaikus ir cita koncerna meitas sabiedrība, ir atbrīvota no pienākuma
sagatavot konsolidēto gada pārskatu, ja koncerna mātes sabiedrība ir Latvijas
Republikā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēta sabiedrība, kura
atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
1) tai pieder visas (100 procenti) šajā pantā noteiktajā kārtībā
no konsolidētā gada pārskata sagatavošanas pienākuma atbrīvotās sabiedrības
akcijas vai daļas;
2) tai pieder vismaz 90 procenti šajā pantā noteiktajā kārtībā no
konsolidētā gada pārskata sagatavošanas pienākuma atbrīvotās sabiedrības
akciju vai daļu, un pārējie šīs sabiedrības akcionāri vai dalībnieki
(mazākumakcionāri) ir piekrituši (ir informēti un
neiebilst) minētā atbrīvojuma piemērošanai.
(2) Šajā pantā paredzēto atbrīvojumu
piemēro saskaņā ar šādiem nosacījumiem:
1) no konsolidētā gada pārskata
sagatavošanas pienākuma atbrīvotā koncerna mātes sabiedrība un visas tās
meitas sabiedrības ir iekļautas tās koncerna mātes sabiedrības konsolidētajā
gada pārskatā, kas ir Latvijas Republikā vai citā Eiropas Savienības
dalībvalstī reģistrēta sabiedrība, un šis pārskats ir sastādīts un pārbaudīts
atbilstoši tās valsts prasībām, kurā šī sabiedrība reģistrēta;
2) šīs
daļas 1.punktā minētā konsolidētā gada pārskata noraksts kopā ar
zvērināta revidenta ziņojuma norakstu vai tās personas ziņojuma norakstu, kura
citā Eiropas Savienības dalībvalstī ir atbildīga par konsolidētā gada pārskata
pārbaudi, un šo dokumentu tulkojums latviešu valodā (ja dokumentus iesniedz
citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēta sabiedrība un tie nav sagatavoti
latviešu valodā), ir iesniegti Uzņēmumu reģistrā šā likuma 33.panta pirmajā
daļā noteiktajā kārtībā;
3) šīs
daļas 1.punktā minētā konsolidētā gada pārskata noraksts kopā ar
zvērināta revidenta ziņojuma norakstu vai tās personas ziņojuma norakstu, kura
citā Eiropas Savienības dalībvalstī ir atbildīga par konsolidētā gada pārskata
pārbaudi (ja minētie dokumenti ir sagatavoti latviešu valodā), vai minēto
dokumentu tulkojums latviešu valodā (ja dokumentus iesniedz citā Eiropas
Savienības dalībvalstī reģistrēta sabiedrība un tie nav sagatavoti latviešu
valodā), ir publicēti laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" šā likuma
33.panta otrajā vai trešajā daļā noteiktajā kārtībā;
4) no konsolidētā gada pārskata
sagatavošanas pienākuma atbrīvotās koncerna mātes sabiedrības gada pārskata
pielikumā ir tās mātes sabiedrības identifikācijas dati (nosaukums, juridiskā
adrese un reģistrācijas numurs Uzņēmumu reģistrā vai attiecīgajā citas Eiropas
Savienības dalībvalsts reģistru institūcijā) un informācija par to, ka
sabiedrība ir atbrīvota no pienākuma sagatavot konsolidēto gada pārskatu.
(3) Šajā pantā paredzēto atbrīvojumu nepiemēro, ja koncerna mātes
sabiedrības vai tās meitas sabiedrības pārvedami vērtspapīri ir iekļauti
regulētajā tirgū.
10.pants.
Koncerna meitas sabiedrības neiesaistīšana konsolidācijā
(1) Koncerna meitas sabiedrību konsolidācijā var neiesaistīt, ja
pastāv vismaz viens no šādiem apstākļiem:
1) stingri ilglaicīgi ierobežojumi būtiski apgrūtina koncerna mātes
sabiedrības iespējas īstenot savas tiesības attiecībā uz šīs koncerna meitas
sabiedrības mantu un vadību;
2) konsolidētā gada pārskata sagatavošanai nepieciešamo informāciju
iespējams iegūt, vienīgi kavējot šā likuma 32. un 33.pantā noteiktos termiņus
un ar pārmērīgi lielām izmaksām;
3) koncerna meitas sabiedrības akcijas vai daļas tās mātes sabiedrības
īpašumā atrodas īslaicīgi, ir iekļautas apgrozāmo līdzekļu sastāvā un tiek
turētas, lai 12 mēnešu laikā no iegādes datuma tās pārdotu.
(2) Koncerna meitas sabiedrību konsolidācijā var neiesaistīt, ja
informācija par šo sabiedrību ir nenozīmīga šā likuma 12.panta pirmās daļas
prasību īstenošanai. Ja vienā un tajā pašā koncernā ir vairākas šādas meitas
sabiedrības un tās ir nozīmīgas kā kopums, kuru izslēdzot no konsolidācijas
netiktu sniegts patiess un skaidrs priekšstats par šā koncerna darbības
rezultātiem un finansiālo stāvokli, tad tās izslēgt no konsolidācijas nav
atļauts.
II nodaļa
Konsolidētā gada pārskata sagatavošana
11.pants. Konsolidētā gada
pārskata saturs
(1) Konsolidētais gada pārskats kā vienots kopums sastāv no
konsolidētajiem finanšu pārskatiem konsolidētās bilances, konsolidētā
peļņas vai zaudējumu aprēķina, konsolidētā pašu kapitāla izmaiņu pārskata,
konsolidētā naudas plūsmas pārskata un konsolidētā gada pārskata pielikuma ,
kuriem pievienots konsolidētais ziņojums.
(2) Konsolidētajā gada pārskatā lieto Latvijas naudas vienību latu
un skaitļus noapaļo līdz veseliem skaitļiem. Konsolidēto gada pārskatu sagatavo
latviešu valodā.
(3) Konsolidēto gada pārskatu sagatavo skaidri, pārskatāmi un
atbilstoši likumam "Par grāmatvedību" un šim likumam.
12.pants. Patiess un skaidrs
priekšstats
(1) Konsolidētajam gada pārskatam jāsniedz patiess un skaidrs
priekšstats par koncerna līdzekļiem,
saistībām, finansiālo stāvokli un peļņu vai zaudējumiem.
(2) Ja atbilstoši šim likumam sagatavotajā konsolidētajā gada pārskatā
ietvertā informācija nedod pietiekami patiesu un skaidru priekšstatu par koncernu,
jāsniedz papildu informācija.
(3) Lai par koncernu sniegtu patiesu un skaidru priekšstatu šā panta
pirmās daļas izpratnē, izņēmuma gadījumos var atkāpties no šā likuma 13., 14.,
15., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27. un 28.panta
prasībām. Katrs šāds atkāpšanās gadījums
jāpaskaidro konsolidētā gada pārskata pielikumā, norādot atkāpšanās
iemeslu un ietekmi uz koncerna līdzekļiem, saistībām, finansiālo stāvokli,
peļņu vai zaudējumiem.
13.pants. Konsolidēto finanšu
pārskatu shēmas
(1) Konsolidēto bilanci sagatavo atbilstoši likuma "Par uzņēmumu
gada pārskatiem" 10.pantā norādītajai shēmai, ņemot vērā šā likuma 17.,
18. un 21.pantā norādītos posteņus. Konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina
sagatavošanai var izvēlēties vienu no likuma "Par uzņēmumu gada
pārskatiem" 11., 12., 13. un 14.pantā norādītajām shēmām, ņemot vērā šā
likuma 21., 25. un 27.pantā norādītos posteņus.
(2) Konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina shēmu nākamajā gadā
drīkst mainīt tikai izņēmuma gadījumos saskaņā ar šādiem nosacījumiem:
1) shēmas maiņu pamato apstāklis, ka koncerna mātes sabiedrība pati ir
kļuvusi par cita koncerna meitas sabiedrību un šī cita koncerna mātes
sabiedrība pieprasa izmantot citu shēmu;
2) pēc vienas un tās pašas shēmas aprēķins ir sagatavots vismaz divus gadus pēc kārtas. Maiņas iemeslu paskaidro
konsolidētā gada pārskata pielikumā.
(3) Konsolidēto pašu kapitāla izmaiņu pārskatu un konsolidēto naudas
plūsmas pārskatu sagatavo saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem obligāti
piemērojamiem Latvijas grāmatvedības standartiem.
(4) Konsolidētās bilances un konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina
posteņiem piemēro likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 6., 7., 8.,
9., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 20.1, 20.2, 21., 22. un
23.panta prasības.
(5) Izņēmuma gadījumos konsolidētajā bilancē drīkst apvienot krājumu
posteņus, ja krājumu sadalīšana pa atsevišķiem posteņiem ir saistīta ar
pārmērīgi lielām izmaksām.
14.pants. Konsolidācijā iesaistīto sabiedrību gada pārskatu apvienošanas
kārtība
(1) Konsolidēto gada pārskatu sagatavo, ar konsolidācijas procedūru
apvienojot koncerna mātes sabiedrības gada pārskatā un konsolidācijā iesaistīto
meitas sabiedrību gada pārskatos attiecīgajos finanšu pārskata posteņos norādītās līdzekļu, saistību, pašu kapitāla,
ieņēmumu un izdevumu (izmaksu) summas. Konsolidācijā iesaistīto
sabiedrību bilanču aktīva un pasīva posteņus pilnībā iekļauj konsolidētajā
bilancē. Šo sabiedrību peļņas vai zaudējumu aprēķina posteņus pilnībā ietver
konsolidētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā.
(2) Lai konsolidētais gada pārskats būtu sagatavots kā vienas
atsevišķas sabiedrības gada pārskats, ievēro šādu konsolidācijas procedūru:
1) koriģē koncerna meitas sabiedrību gada pārskatus, kuros izmantotas
citādas grāmatvedības metodes un citi novērtēšanas noteikumi;
2) pārrēķina latos ārvalstīs reģistrēto koncerna meitas sabiedrību
gada pārskatus;
3) savstarpēji izslēdz koncerna mātes sabiedrības ieguldījuma bilances
vērtību un atbilstošo līdzdalības daļas vērtību meitas sabiedrības pašu
kapitālā (pašu kapitāla konsolidācija);
4) pilnībā izslēdz konsolidācijā iesaistīto sabiedrību savstarpējo
darījumu rezultātus (ieņēmumu un izmaksu koriģēšana) un savstarpējo
norēķinu atlikumu summas;
5) izslēdz vēl neiegūto (nerealizējušos) peļņu, kas radusies no konsolidācijā iesaistīto sabiedrību savstarpējiem
darījumiem un ir ietverta līdzekļu vērtībā;
6) izslēdz vēl neesošos (nerealizējušos) zaudējumus, kas radušies no
konsolidācijā iesaistīto sabiedrību savstarpējiem darījumiem un par kuru summu
ir samazināta līdzekļu uzskaites vērtība, ja vien
šie zaudējumi nav neatgūstami;
7) nosaka
mazākumakcionāru līdzdalības daļu konsolidācijā iesaistīto meitas sabiedrību
pašu kapitālā un pārskata gada peļņā vai zaudējumos.
(3) Konsolidēto gada
pārskatu pamato ar aprēķiniem un tabulām, kuru sagatavošanā ievēro likuma
"Par grāmatvedību" 6., 7. un 10.pantā attaisnojuma dokumentiem un
grāmatvedības reģistriem noteiktās prasības. Minēto dokumentu aprēķinu un tabulu
glabāšanas
laiks ir 10 gadi.
15.pants. Koncerna meitas sabiedrību gada pārskata koriģēšana, ja
izmantotas citādas grāmatvedības metodes un citi novērtēšanas noteikumi
(1) Sagatavojot konsolidēto gada pārskatu, posteņu novērtēšanā
koncerna ietvaros izmanto vienas un tās pašas grāmatvedības metodes un vienus
un tos pašus novērtēšanas noteikumus, kas paredzēti likuma "Par uzņēmumu
gada pārskatiem" 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 35., 36., 37.,
55.1, 55.2, 55.3 un 55.5 pantā.
(2) Ja gada pārskata sagatavošanā koncerna meitas sabiedrība izmanto
citādas grāmatvedības metodes un citus novērtēšanas noteikumus, nevis tos,
kurus lieto koncerna mātes sabiedrība, tad šo gada pārskatu koncerna mātes
sabiedrība, sagatavojot konsolidēto gada pārskatu, attiecīgi koriģē.
(3) Ja aprēķināt korekciju summas faktiski nav iespējams, to norāda
konsolidētā gada pārskata pielikumā, sniedzot informāciju arī par tādu meitas
sabiedrību īpatsvaru konsolidētajā gada pārskatā, kuru gada pārskatā izmantotas
citādas grāmatvedības metodes un citi novērtēšanas noteikumi.
(4) Šajā pantā noteiktajā kārtībā aprēķinātās korekciju summas apmērā
attiecīgi palielina vai samazina koncerna meitas sabiedrības bilances posteņu
vērtību un koriģē attiecīgos peļņas vai zaudējumu aprēķina posteņus.
16.pants. Atļauja sagatavot konsolidētos gada pārskatus saskaņā ar
starptautiskajiem grāmatvedības standartiem
Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 19.jūlija Regulas
(EK) Nr.1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu
(turpmāk regula) 5.pantu, koncerna mātes sabiedrības var sagatavot
konsolidētos gada pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem,
kas ieviesti atbilstoši regulas 6.panta 2.punktā noteiktajai procedūrai. Šīm
koncerna mātes sabiedrībām atļauts atkāpties no šā likuma 13.panta trešās un ceturtās daļas, 15.panta pirmās daļas, kā arī
25., 26. un 27.panta prasībām.
17.pants.
Ārvalstī reģistrētas koncerna meitas sabiedrības gada pārskata pārrēķināšana
latos
(1) Lai konsolidētajā gada pārskatā iekļautu ārvalstī reģistrētu
koncerna meitas sabiedrību, ārvalsts valūtā sagatavoto šīs sabiedrības gada
pārskatu pārrēķina latos. Izdarot pārrēķinus, ievēro šādus noteikumus:
1) aktīvus un pasīvus (līdzekļus, saistības un pašu
kapitālu) pārrēķina latos pēc Latvijas Bankas noteiktā ārvalsts valūtas
kursa pārskata gada pēdējā dienā;
2) ieņēmumus un izdevumus (izmaksas) pārrēķina latos pēc Latvijas Bankas noteiktā ārvalsts valūtas kursa darījuma
dienā. Par darījuma dienu uzskata attiecīgi naudas saņemšanas vai
maksāšanas dienu, preču un pakalpojumu pirkšanas vai pārdošanas dienu, kā arī
jebkuru citu dienu, kurā faktiski tiek iegūti vai atsavināti līdzekļi (rodas
vai izbeidzas saistības) un tiek pārņemti vai nodoti visi ar īpašumu saistītie
riski.
(2) Šā panta pirmās daļas 2.punktā minēto ieņēmumu un izdevumu
(izmaksu) pārrēķināšanai latos drīkst izmantot nedēļas, mēneša vai pārskata
gada vidējo kursu, kas aprēķināts, saskaitot visās attiecīgā laikposma
kalendāra dienās spēkā esošo Latvijas Bankas noteikto attiecīgās ārvalsts
valūtas kursu un iegūto kopsummu dalot ar attiecīgā laikposma kalendāra dienu
skaitu.
(3) Ja šajā pantā noteiktās pārrēķināšanas rezultātā izveidojas
bilances vai peļņas vai zaudējumu aprēķina posteņu vērtības starpības, tās norāda
tieši konsolidētajās rezervēs. Konsolidētajā bilancē minētajās rezervēs
ietvertās pozitīvās vai negatīvās starpības var norādīt atsevišķā postenī
"Ārvalstu valūtu pārrēķināšanas rezerve" vai kopējā konsolidēto
rezervju summā, ietverot šīs summas sadalījumu konsolidētā gada pārskata
pielikumā.
18.pants. Pašu kapitāla
konsolidācija
(1) Saskaņā ar šā likuma 14.panta otrās daļas 3.punktu savstarpēji
izslēdz koncerna mātes sabiedrības ieguldījuma bilances vērtību ikvienā
konsolidācijā iesaistītā meitas sabiedrībā un atbilstošo līdzdalības daļas
vērtību katras šādas meitas sabiedrības pašu kapitālā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto savstarpējo izslēgšanu veic,
pamatojoties uz konsolidācijā iesaistīto meitas sabiedrību akciju vai daļu
bilances vērtību datumā, kas atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
1) tas ir datums, kad meitas sabiedrība pirmo reizi tika iesaistīta
konsolidācijā;
2) tas ir meitas sabiedrības akciju vai daļu iegādes
(pirkšanas) datums;
3) tas ir datums, ar kuru sabiedrība ir kļuvusi par koncerna meitas
sabiedrību, ja šīs sabiedrības akcijas vai daļas ir iegādātas
(pirktas) dažādos datumos. Konsolidētā gada pārskata pielikumā norāda
vērtības noteikšanas datumu.
(3) Savstarpējās izslēgšanas rezultātā radušos
starpību attiecina uz konsolidētās bilances posteņu vērtību, to attiecīgi
palielinot vai samazinot, ja šo posteņu vērtība ir augstāka vai zemāka par
konsolidācijā iesaistītās meitas sabiedrības bilancē sākotnēji norādīto
vērtību. Ja nav iespējams minēto starpību pilnībā attiecināt uz konsolidētās
bilances posteņiem, jebkuru atlikušo pozitīvo summu norāda atsevišķā postenī
"Nemateriālā vērtība" šīs bilances aktīvā. Atlikušo negatīvo starpību
nekavējoties iekļauj konsolidētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā.
(4) Konsolidētā gada pārskata pielikumā sniedz informāciju par izmantotajām metodēm, postenī "Nemateriālā vērtība"
ietverto summu un tās izmaiņām salīdzinājumā ar iepriekšējo
pārskata gadu.
(5) Konsolidētās bilances postenī "Nemateriālā
vērtība" norādīto summu pēc sākotnējās uzskaites novērtē
izmaksās, no kurām atskaitīti uzkrātie zaudējumi no vērtības samazināšanās. Koncerna mātes sabiedrība katra pārskata
gada beigās konsolidēto finanšu pārskatu sastādīšanas nolūkiem izvērtē,
vai konsolidētās bilances postenī "Nemateriālā
vērtība" norādītās summas bilances vērtība nav samazinājusies.
(6) Šajā pantā noteikto kārtību nepiemēro koncerna mātes sabiedrības
akcijām vai daļām, kas ir šīs mātes sabiedrības vai kādas konsolidācijā
iesaistītās meitas sabiedrības īpašumā. Konsolidētajā bilancē šādas akcijas un
daļas norāda postenī "Pašu akcijas un daļas&q
uot;.
19.pants. Ieņēmumu un izmaksu
koriģēšana
No konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina posteņiem izslēdz konsolidācijā
iesaistīto sabiedrību savstarpējo darījumu rezultātā iegūtos ieņēmumus un ar šiem
ieņēmumiem saistītās izmaksas, šajās sabiedrībās aprēķinātās un uz
konsolidācijā iesaistītajām sabiedrībām attiecinātās dividendes, procentu ieņēmumus
un maksājumus un līdzīgas izmaksas.
20.pants.
Savstarpējo norēķinu atlikumu summu un līdzekļu vērtības koriģēšana
No konsolidētās bilances posteņiem izslēdz šādas konsolidācijā iesaistīto
sabiedrību savstarpējo darījumu rezultātā iegrāmatotās summas:
1) savstarpējo norēķinu atlikumu summas (arī par dividendēm), kas
ietvertas debitoru un kreditoru parādu posteņos un uzkrājumu posteņos;
2) uz citiem pārskata periodiem attiecinātās ieņēmumu un izdevumu
summas, kas ietvertas nākamo periodu ieņēmumu vai nākamo periodu izmaksu
posteņos;
3) pamatlīdzekļu, krājumu un citu līdzekļu vērtības pieauguma vai samazinājuma
summas, kas ietvertas attiecīgos bilances aktīva un peļņas vai zaudējumu
aprēķina posteņos, ja vien šādas samazinājuma summas nav neatgūstamas.
21.pants. Mazākumakcionāru līdzdalības daļas atspoguļošana
(1) Konsolidācijā iesaistīto meitas sabiedrību pašu kapitāla attiecīgo
daļu tādā apmērā, kādā tā attiecas uz akcijām un daļām, kuras pieder mazākumakcionāriem,
norāda atsevišķā pašu kapitāla postenī "Mazākumakcionāru līdzdalības
daļa".
(2) Konsolidācijā iesaistīto meitas sabiedrību pārskata gada peļņu vai
zaudējumus, kas attiecas uz akcijām un daļām, kuras pieder mazākumakcionāriem,
norāda konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina atsevišķā postenī
"Mazākumakcionāru peļņas vai zaudējumu daļa".
22.pants. Konsolidētā gada pārskata bilances datums
(1) Konsolidētā gada pārskata, koncerna mātes sabiedrības gada
pārskata un konsolidācijā iesaistīto meitas sabiedrību gada pārskatu bilances
datumiem jābūt vienādiem, un tā ir diena, kad sagatavots mātes sabiedrības gada
pārskats.
(2) Ja konsolidācijā iesaistītās koncerna meitas sabiedrības gada
pārskata bilances datums atšķiras no mātes sabiedrības gada pārskata bilances
datuma par trim mēnešiem un vairāk, šādu meitas sabiedrību iesaista
konsolidācijā, pamatojoties uz konsolidācijai sagatavotajiem (nerevidētajiem) finanšu
pārskatiem, kuru bilances datums atbilst konsolidētā gada pārskata bilances
datumam.
23.pants. Koncerna meitas sabiedrības atsavināšana vai likvidācija
(1) Atsavinātās vai likvidētās koncerna meitas sabiedrības
darbības rezultātus iekļauj konsolidētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā līdz
šīs sabiedrības atsavināšanas vai
likvidācijas dienai līdz datumam, ar kuru izbeidzas koncerna mātes
sabiedrības ietekme uz meitas sabiedrību, kas bija iegūta atbilstoši šā likuma
4. un 5.panta nosacījumiem.
(2) Starpību starp ieņēmumiem no koncerna meitas sabiedrības atsavināšanas
vai likvidācijas un atsavinātās vai likvidētās sabiedrības bilances vērtību
atsavināšanas vai likvidācijas dienā norāda konsolidētajā peļņas vai zaudējumu
aprēķinā kā peļņu vai zaudējumus no meitas sabiedrības atsavināšanas vai
likvidācijas.
(3) Atsavināmās vai likvidējamās koncerna meitas
sabiedrības bilances vērtību aprēķina kā starpību starp tās līdzekļiem un
saistībām konsolidētajā bilancē atsavināšanas vai likvidēšanas dienā. Aprēķinot
minēto bilances vērtību, ņem vērā arī konsolidētās bilances postenī "Nemateriālā vērtība" norādītās summas, kas attiecas
uz šo atsavināmo vai likvidējamo koncerna meitas sabiedrību.
24.pants. Koncerna sastāva izmaiņas
(1) Ja pārskata gada laikā konsolidācijā iesaistīto sabiedrību sastāvā
ir notikušas nozīmīgas izmaiņas, konsolidētajā gada pārskatā iekļauj
informāciju, kas ļauj šo pārskatu salīdzināt ar iepriekšējo gadu
konsolidētajiem pārskatiem.
(2) Īpašos gadījumos (ja pārskata gadā konsolidācijā iesaistīto
sabiedrību sastāva izmaiņas ir ievērojamas) šā panta pirmajā daļā minētās
prasības izpildei drīkst sagatavot koriģētu sākuma bilanci un koriģētu peļņas
vai zaudējumu aprēķinu.
25.pants. Atliktā nodokļa saistību un atliktā nodokļa aktīvu summas
Atliktā
nodokļa saistību un atliktā nodokļa aktīvu summas konsolidētajā bilancē, kā arī
ar atliktā nodokļa saistībām un atliktā nodokļa aktīviem saistītos ieņēmumus un
izmaksas konsolidētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā nosaka, pamatojoties uz pagaidu
starpībām, kas rodas, izslēdzot vēl neiegūto (nerealizējušos) peļņu vai vēl
neesošos (nerealizējušos) zaudējumus un novērtējot atsevišķus aktīvu vai
saistību posteņus konsolidētajā bilancē to patiesajā vērtībā.
26.pants. Kopīgi pārvaldītas sabiedrības gada pārskata posteņu iekļaušana
konsolidētajā gada pārskatā
(1) Ja konsolidācijā iesaistīta sabiedrība un viena vai vairākas šajā
konsolidācijā neiesaistītas sabiedrības kopīgi pārvalda citu sabiedrību, tad
šīs kopīgi pārvaldītās sabiedrības līdzekļus, saistības, pašu kapitālu,
ieņēmumus un izdevumus (izmaksas) drīkst iekļaut konsolidētajā gada
pārskatā proporcionāli konsolidācijā iesaistīto sabiedrību kapitāla līdzdalības
daļai šajā sabiedrībā.
(2) Kopīgi pārvaldītas sabiedrības iekļaušana konsolidācijā,
izmantojot šā panta pirmajā daļā norādīto metodi, ir iespējama tikai tad, ja
attiecīgi ievēro šā likuma 10., 11., 12., 13., 14., 15., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24. un 25.panta prasības.
27.pants.
Asociētās sabiedrības peļņas vai zaudējumu un kapitāla līdzdalības daļas
atspoguļošana konsolidētajā gada pārskatā
(1) Konsolidācijā iesaistīto sabiedrību līdzdalību asociētās
sabiedrības peļņā vai zaudējumos un pašu kapitālā atspoguļo konsolidētajā gada
pārskatā šā panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā,
astotajā, devītajā un desmitajā daļā noteiktajā kārtībā.
(2) Asociētās sabiedrības gada pārskatu, ja iespējams, sagatavo
atbilstoši koncernā izmantotajām grāmatvedības metodēm un novērtēšanas
noteikumiem vai koriģē saskaņā ar šā likuma 15.panta otro daļu. Ja asociētā
sabiedrība reģistrēta ārvalstī, tā ārvalsts valūtā sagatavoto gada pārskatu
pārrēķina latos saskaņā ar šā likuma 17.pantu.
(3) Šā likuma 14.panta otrās daļas 5. un 6.punktā paredzēto peļņas vai
zaudējumu izslēgšanu no asociētās sabiedrības bilances posteņiem veic tikai
tādā apmērā, kādā tā ir pamatota ar attaisnojuma dokumentiem vai faktiem, par
kuriem ir iespējams iegūt attaisnojuma dokumentus.
(4) Sākotnēji iekļaujot konsolidētajā bilancē līdzdalību asociētās sabiedrības
kapitālā, to norāda postenī "Līdzdalība asociēto sabiedrību kapitālā"
summā, kas sastāv no asociētās sabiedrības akciju vai daļu iegādes vērtības un
šīs līdzdalības vērtības palielinājuma vai samazinājuma laikposmā no iegādes
datuma vai no datuma, ar kuru šī sabiedrība ir kļuvusi par asociēto sabiedrību
(ja asociētās sabiedrības akcijas vai daļas ir iegādātas (pirktas) dažādos
datumos), līdz konsolidētā gada pārskata bilances datumam. Minēto vērtības
palielinājumu vai samazinājumu aprēķina
saskaņā ar asociētās sabiedrības gada pārskata datiem, pamatojoties uz
ieguldītā kapitāla īpatsvaru (procentos) asociētās sabiedrības pašu kapitālā.
(5) Starpību starp asociētās sabiedrības akciju vai daļu iegādes
vērtību, kas aprēķināta atbilstoši likumā "Par uzņēmumu gada
pārskatiem" paredzētajiem novērtēšanas noteikumiem, un summu, kas atbilst
ieguldītā kapitāla īpatsvaram (procentos) asociētās sabiedrības pašu kapitālā
iegādes datumā, norāda konsolidētā gada pārskata pielikumā. Minēto starpību
aprēķina pēc stāvokļa datumā, kurā pašu kapitāla metode ir lietota pirmo reizi.
(6) Nākamajos gados pēc tam, kad līdzdalība
asociētās sabiedrības kapitālā sākotnēji iekļauta
konsolidētajā bilancē, postenī "Līdzdalība asociēto sabiedrību kapitālā" norādīto summu koriģē, to
palielinot vai samazinot atkarībā no asociētās sabiedrības pašu kapitāla
summas palielinājuma vai samazinājuma attiecīgajā laikposmā.
(7) Postenī "Līdzdalība asociēto sabiedrību kapitālā"
norādīto summu katra pārskata gada beigās samazina arī par asociētās
sabiedrības aprēķināto dividenžu summu, kas attiecas uz šo līdzdalību.
(8) Asociētās sabiedrības pārskata gada peļņas vai zaudējumu summu,
kas attiecas uz akcijām vai daļām, kuras pieder konsolidācijā iesaistītajām
sabiedrībām, norāda atsevišķā konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina
postenī, ievērojot vienu no šādiem nosacījumiem:
1) "Ieņēmumi no līdzdalības asociētās sabiedrības kapitālā"
ja tā ir asociētās sabiedrības peļņas daļa;
2) "Ilgtermiņa finanšu ieguldījumu asociētajās sabiedrībās vērtības
samazināšanās" ja tā ir asociētās sabiedrības zaudējumu daļa.
(9) Sabiedrības līdzdalību asociētās sabiedrības ilgtermiņa
ieguldījumu pārvērtēšanas rezervē un citās rezervēs, kas izveidotas aktīvu
vērtības korekcijām, atspoguļo konsolidētajā bilancē, iekļaujot tieši pašu
kapitālā.
(10) Ja šā panta piektajā daļā minētā starpība ir pozitīva, to iekļauj
konsolidētās bilances postenī "Līdzdalība asociēto sabiedrību
kapitālā" norādītajā summā. Radušos negatīvo starpību
nekavējoties iekļauj konsolidētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā.
(11) Asociētajai sabiedrībai ir pienākums nodrošināt sabiedrības, kuru
būtiskā ietekmē tā atrodas, ar asociētās sabiedrības akcionāru vai dalībnieku
pilnsapulcē apstiprināta gada pārskata norakstu. Ja asociētā sabiedrība sagatavo
konsolidēto gada pārskatu, šis pants attiecas uz asociēto sabiedrību
konsolidēto gada pārskatu.
(12) Šajā pantā noteikto kārtību nepiemēro, ja informācija par
līdzdalību asociētās sabiedrības kapitālā un peļņā vai zaudējumos ir nenozīmīga
šā likuma 12.panta pirmajā daļā noteikto prasību īstenošanai.
28.pants. Konsolidētā gada pārskata pielikuma sagatavošana
(1) Papildus citai šajā likumā paredzētajai informācijai konsolidētā
gada pārskata pielikumā norāda:
1) novērtēšanas metodes, kuras izmantotas dažādu posteņu novērtēšanai
konsolidētajā gada pārskatā, kā arī pamatlīdzekļu nolietojuma, nemateriālo
ieguldījumu, ilgtermiņa finanšu ieguldījumu un citu aktīvu vērtības samazināšanas
un norakstīšanas metodes. Ja kāds no konsolidētā gada pārskata posteņiem
sākotnēji bijis izteikts ārvalsts valūtā, norāda pārrēķināšanai izmantoto lata
kursu un tā pamatojumu;
2) konsolidācijā iesaistīto sabiedrību nosaukumu un juridisko adresi,
kā arī šo sabiedrību (izņemot koncerna mātes
sabiedrību) kapitāla daļas (procentos), kas pieder konsolidācijā
iesaistītajām sabiedrībām vai personām, kuras darbojas savā vārdā, bet
konsolidācijā iesaistīto sabiedrību labā, turklāt norāda arī to, kurš no šā likuma 4.pantā paredzētajiem nosacījumiem
pamato sabiedrības iesaistīšanu konsolidācijā. Šajā punktā minētās ziņas
sniedz arī par tām koncerna meitas sabiedrībām, kuras saskaņā ar šā likuma 10.pantu
nav iesaistītas konsolidācijā, un paskaidro neiesaistīšanas iemeslu;
3) asociēto sabiedrību nosaukumu un juridisko adresi, kā arī šo sabiedrību
kapitāla daļas (procentos), kas pieder konsolidācijā iesaistītajām sabiedrībām
vai personām, kuras darbojas savā vārdā, bet konsolidācijā iesaistīto
sabiedrību labā. Šajā punktā minētās ziņas sniedz arī par tām asociētajām
sabiedrībām, kuras saskaņā ar šā likuma 27.panta divpadsmito daļu nav iekļautas
konsolidētajā gada pārskatā, un norāda neiekļaušanas pamatojumu;
4) kopīgi pārvaldīto sabiedrību nosaukumu, juridisko adresi un šo
sabiedrību kopīgās pārvaldes pamatojumu, kā arī šo sabiedrību kapitāla daļas
(procentos), kas pieder konsolidācijā iesaistītajām sabiedrībām vai personām,
kuras darbojas savā vārdā, bet konsolidācijā iesaistīto sabiedrību labā;
5) to pārējo sabiedrību nosaukumu un juridisko adresi, kas nav minētas
šā panta pirmās daļas 2., 3. un 4.punktā un kurās konsolidācijā iesaistītajām
sabiedrībām pašām vai ar tādu personu starpniecību, kuras darbojas savā vārdā,
bet šo sabiedrību labā, pieder vismaz tāda
kapitāla daļa, kas ir lielāka par 20 procentiem, un norāda kapitāla
līdzdalības daļas lielumu, pašu kapitāla apmēru un attiecīgās sabiedrības peļņu
vai zaudējumus pēdējā pārskata gadā, par kuru ir apstiprināts sabiedrības gada
pārskats. Šo informāciju var nesniegt, ja tai nav būtiskas nozīmes patiesa un
skaidra priekšstata radīšanai. Informāciju, kas attiecas uz pašu kapitālu un uz
peļņu vai zaudējumiem, var nesniegt arī tad, ja attiecīgā sabiedrība nepublicē
savu gada pārskatu un konsolidācijā iesaistītajām sabiedrībām (tieši vai
netieši) pieder mazāk par 50 procentiem attiecīgās sabiedrības kapitāla
daļu;
6) kreditoru parādu kopsummu, kura norādīta konsolidētajā bilancē un
kuras samaksas termiņš ir ilgāks par pieciem gadiem pēc bilances datuma, kā arī
kreditoru parādu kopsummu, kas norādīta konsolidētajā bilancē un ir segta ar
nodrošinājumu, ko sniegušas konsolidācijā iesaistītās sabiedrības, kā arī
norāda nodrošinājuma veidu un formu;
7) jebkuru konsolidētajā bilancē neatspoguļoto saistību kopsummu, ja
šāda informācija ir svarīga konsolidācijā iesaistīto sabiedrību finansiālā
stāvokļa novērtēšanai. Atsevišķi norāda saistības pret darbiniekiem attiecībā
uz pensijām un saistības pret koncerna
meitas sabiedrībām, kuras nav iesaistītas konsolidācijā;
8) konsolidētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā norādīto neto apgrozījumu
sadalījumā pa pamatdarbības veidiem un ģeogrāfiskajiem tirgiem, ja
konsolidācijā iesaistīto sabiedrību pamatdarbības (produkcijas pārdošanas un
pakalpojumu sniegšanas) veidi un tirgi būtiski atšķiras;
9) konsolidācijā iesaistīto sabiedrību darbinieku vidējo skaitu pārskata
gadā sadalījumā pa kategorijām, ar pārskata gadu saistītās personāla izmaksas,
sadalot tās atbilstoši likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 11.pantā
norādītajam 6.postenim vai 13.pantā norādītajam 3.postenim, ja šāds sadalījums
nav ietverts konsolidētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā. Atsevišķi sniedz
informāciju par kopīgi pārvaldītajās sabiedrībās nodarbināto personu vidējo
skaitu pārskata gadā;
10) koncerna mātes sabiedrības pārraudzības institūcijas un
izpildinstitūcijas locekļiem par viņu funkciju pildīšanu mātes sabiedrībā un
tās meitas sabiedrībās piešķirto atlīdzību
kopsummu sadalījumā pa atsevišķām amatu grupām (padomes un valdes
locekļi). Tas pats attiecas uz pensijām un līdzīgām saistībām pret bijušajiem
pārraudzības un izpildinstitūcijas locekļiem;
11) koncerna mātes sabiedrības pārraudzības institūcijas un
izpildinstitūcijas locekļiem mātes sabiedrībā vai tās meitas sabiedrībās
izsniegto avansu, aizdevumu vai galvojumu saistību summu sadalījumā pa
atsevišķām amatu grupām (padomes un valdes locekļi), norādot procentu
likmes, svarīgākos nosacījumus un atmaksājamās summas;
12) koncerna mātes sabiedrības akcijas vai daļas, kas ir šīs mātes
sabiedrības īpašumā vai pieder tās meitas sabiedrībām vai personām, kuras
darbojas savā vārdā, bet koncerna sastāvā esošu sabiedrību labā (norāda arī šo
akciju vai daļu skaitu un nominālvērtību).
(2) Šā panta pirmās daļas 2., 3., 4., 5. un 8.punktā minēto
informāciju drīkst nesniegt, ja tā varētu nopietni kaitēt attiecīgajām
sabiedrībām. Katru šādas informācijas
nesniegšanas gadījumu pamato konsolidētā gada pārskata pielikumā.
(3) Ja finanšu instrumenti ir novērtēti patiesajā vērtībā, piemērojot
likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.1, 55.2 un
55.3 pantu, tad konsolidētā gada pārskata pielikumā norāda arī:
1) nozīmīgākos pieņēmumus, uz kuriem pamatojas
izmantoto novērtēšanas modeļu un metožu izvēle, ja šo instrumentu
patiesā vērtība noteikta saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu gada
pārskatiem" 55.2 panta pirmās daļas 2.punktu;
2) finanšu instrumentu patieso vērtību
un šīs vērtības izmaiņas, kas, pamatojoties uz likuma "Par uzņēmumu gada
pārskatiem" 55.3 pantu, iekļautas peļņas vai zaudējumu
aprēķinā vai bilances postenī "Finanšu instrumentu pārvērtēšanas
rezerve" sadalījumā pa finanšu instrumentu kategorijām atbilstoši
starptautiskajos grāmatvedības standartos, kas pieņemti saskaņā ar regulu,
noteiktajam sadalījumam;
3) sadalījumā pa atvasināto finanšu instrumentu grupām skaidrojumus
par šiem instrumentiem, norādot kopsummas, kā arī informāciju par būtiskiem noteikumiem
un nosacījumiem, kas varētu ietekmēt nākotnē gaidāmo naudas plūsmu lielumu,
rašanās laiku un noteiktību;
4) tabulu, kas atspoguļo bilances posteņa "Finanšu instrumentu
pārvērtēšanas rezerve" izmaiņas pārskata gadā.
(4) Ja nav izmantota likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem"
55.1 pantā paredzētā iespēja finanšu instrumentiem piemērot
novērtēšanu patiesajā vērtībā, konsolidētā gada pārskata pielikumā sniedz
skaidrojumus par atvasināto finanšu instrumentu apmēru un būtību sadalījumā pa
šo instrumentu grupām un norāda bilances vērtību un patieso vērtību, ja to var
noteikt ar kādu no likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.2
panta pirmajā daļā minētajām metodēm.
(5) Ja neizmanto likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem"
28.panta otrajā daļā paredzēto iespēju piemērot vērtības samazināšanu likuma
"Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.1 panta ceturtajā
daļā minētajiem ilgtermiņa finanšu ieguldījumiem, kuru patiesā vērtība ir
mazāka par bilances vērtību, konsolidētā gada pārskata pielikumā sniedz
informāciju par atsevišķu aktīvu vai attiecīgu aktīvu grupu bilances vērtību un
patieso vērtību, paskaidrojot, kādēļ netiek piemērota vērtības samazināšana, un
norādot ziņas, kas liecina, ka vērtības pazemināšanās ir īslaicīga un radusies
pārejošu apstākļu dēļ.
(6) Atsevišķi norāda atlīdzības kopsummu pārskata gadā zvērinātam
revidentam vai zvērinātu revidentu komercsabiedrībai (turpmāk zvērināts
revidents) par:
1) konsolidētā gada pārskata pārbaudi;
2) citu revīzijas uzdevumu veikšanu;
3) konsultācijām nodokļu jautājumos;
4) citu lietpratēja uzdevumu veikšanu.
III nodaļa
Konsolidētais ziņojums
29.pants. Konsolidētā ziņojuma
saturs
(1) Konsolidētajā ziņojumā sniedz skaidru informāciju par
konsolidācijā iesaistīto sabiedrību kā kopuma attīstību, darbības
finansiālajiem rezultātiem un finansiālo stāvokli, kā arī informāciju par
būtiskiem riskiem un neskaidriem apstākļiem, ar kuriem konsolidācijā
iesaistītās sabiedrības saskaras. Šo informāciju pamato ar vispusīgu un
visaptverošu konsolidācijā iesaistīto sabiedrību kā kopuma attīstības, darbības
finansiālo rezultātu un finansiālā stāvokļa analīzi atbilstoši to darbības
apjomam un sarežģītībai. Lai izprastu konsolidācijā iesaistīto sabiedrību kā
kopuma attīstību, darbības finansiālos rezultātus un finansiālo stāvokli, minētajā
analīzē iekļauj:
1) finansiālo rezultātu rādītājus;
2) ciktāl tie ir būtiski, arī galvenos sabiedrības un attiecīgās
nozares raksturojošos nefinanšu rādītājus informāciju par vides aizsardzības
prasību ietekmi un informāciju par darbiniekiem (piemēram, piemērotā
nodarbinātības politika, garantijas un atbalsts darbiniekiem) vai citu
informāciju;
3) ja
iespējams, atsauces uz konsolidētajos finanšu pārskatos norādītajām summām un
papildu skaidrojumus par tām.
(2) Attiecībā uz konsolidācijā iesaistītajām sabiedrībām kā kopumu
konsolidētajā ziņojumā sniedz arī ziņas par:
1) jebkādiem svarīgiem notikumiem šo sabiedrību kā kopuma darbībā pēc
pārskata gada beigām;
2) šo sabiedrību kā kopuma turpmākās attīstības perspektīvām;
3) pētniecības darbiem un attīstības pasākumiem;
4) finanšu instrumentu izmantošanu un, ja tas ir būtiski aktīvu,
saistību, finansiālā stāvokļa un peļņas vai zaudējumu novērtēšanā, par
finanšu riska vadības mērķiem un politiku, arī par pieņemto riska vadības
politiku attiecībā uz katru nozīmīgāko prognozēto nākotnes darījumu veidu,
kuram piemēro riska ierobežošanas uzskaiti, un par konsolidācijā iesaistīto
sabiedrību kā kopuma pakļautību tirgus riskam, kredītriskam, likviditātes
riskam un naudas plūsmas riskam.
IV nodaļa
Konsolidētā gada pārskata pārbaude
Koncerna mātes sabiedrības sagatavoto konsolidēto gada
pārskatu pārbauda viens vai vairāki zvērināti revidenti atbilstoši likumam
"Par zvērinātiem revidentiem".
31.pants.
Revidenta ziņojums
Ja koncerna mātes sabiedrības gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu
pārbauda viens un tas pats zvērināts revidents (tie paši zvērināti
revidenti) un saskaņā ar šā likuma
33.pantu minētie pārskati tiek iesniegti vienlaikus, revidenta ziņojumu
par konsolidēto gada pārskatu var apvienot ar revidenta ziņojumu par gada
pārskatu.
V nodaļa
Konsolidētā gada pārskata apstiprināšana un publicēšana
32.pants. Konsolidētā gada pārskata apstiprināšana un parakstīšana
(1) Konsolidēto gada pārskatu paraksta koncerna
mātes sabiedrības vadība:
1) kapitālsabiedrībās un kooperatīvajās sabiedrībās valde;
2) personālsabiedrībās visi šīs sabiedrības biedri vai tie
sabiedrības biedri, kuri ir īpaši pilnvaroti pārstāvēt šo sabiedrību.
(2) Ja kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības valdes loceklis
vai personālsabiedrības biedrs uzskata, ka konsolidētais gada pārskats nav
apstiprināms, vai izvirza iebildumus, viņš savu atšķirīgo viedokli norāda
īpašā piezīmē.
(3) Konsolidēto gada pārskatu kopā
ar attiecīgās sabiedrības gada pārskatu septiņu mēnešu laikā pēc
pārskata gada beigām apstiprina koncerna mātes sabiedrības akcionāru vai
dalībnieku kārtējā pilnsapulce.
33.pants. Konsolidētā gada pārskata iesniegšana un publicēšana
(1) Ne vēlāk kā mēnesi pēc konsolidētā gada pārskata apstiprināšanas
koncerna mātes sabiedrības akcionāru vai dalībnieku kārtējā pilnsapulcē un ne
vēlāk kā septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām koncerna mātes sabiedrība
iesniedz Uzņēmumu reģistrā un Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē
(pēc koncerna mātes sabiedrības reģistrācijas vietas) šā likuma 32.pantā noteiktajā
kārtībā apstiprinātā konsolidētā gada pārskata norakstu kopā ar šīs sabiedrības
akcionāru vai dalībnieku pilnsapulcē apstiprinātā gada pārskata norakstu un
zvērinātu revidentu ziņojumu norakstiem. Minētos dokumentus var iesniegt
elektroniski, pievienojot rakstisku apliecinājumu par to atbilstību dokumentu
oriģināliem.
(2) Ne vēlāk kā divus mēnešus pēc konsolidētā gada pārskata apstiprināšanas
koncerna mātes sabiedrības akcionāru vai dalībnieku kārtējā pilnsapulcē un ne
vēlāk kā astoņus mēnešus pēc pārskata gada beigām koncerna mātes sabiedrība par
saviem līdzekļiem iesniedz publicēšanai laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" konsolidētā gada pārskata norakstu kopā ar šīs sabiedrības
akcionāru vai dalībnieku pilnsapulcē apstiprinātā gada pārskata norakstu un
zvērinātu revidentu ziņojumu norakstiem. Zvērināta revidenta ziņojumu
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" publicē pilnībā.
(3) Ja šā panta pirmajā daļā minētie pārskati netiek publicēti
pilnībā, skaidri jānorāda, ka tie publicēti saīsinātā veidā un pilnībā pieejami
Uzņēmumu reģistrā. Zvērināta revidenta ziņojumu šajā gadījumā nepublicē, bet
publikācijā paziņo, vai zvērinātam revidentam ir bijuši iebildumi vai piezīmes,
vai viņš ir sniedzis negatīvu atzinumu vai atteicies sniegt atzinumu.
(4) Ja koncerna mātes sabiedrības vadība nav iesniegusi vai
publicējusi konsolidēto gada pārskatu, konsolidēto ziņojumu un zvērināta
revidenta atzinumu vai nav ievērojusi citas šā panta pirmās, otrās vai trešās
daļas prasības, tā saucama pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par konsolidētajiem
gada pārskatiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 22.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 13.nr.).
2. Likuma 28.panta sestā daļa stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1983.gada 13.jūnija Septītās direktīvas 83/349/EEK, kas
pamatojas uz Līguma 54.panta 3.punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz
konsolidētajiem pārskatiem;
2) Padomes 1990.gada 8.novembra Direktīvas
90/604/EEK, ar ko Direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem un Direktīvu
83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem groza saistībā ar atbrīvojumiem,
kuri attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, un saistībā ar pārskatu
publicēšanu ECU;
3) Padomes 1990.gada 8.novembra Direktīvas
90/605/EEK, ar ko attiecībā uz darbības jomu groza Direktīvu 78/660/EEK par
gada pārskatiem un Direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem
pārskatiem;
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra Direktīvas
2001/65/EK, ar ko direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK un 86/635/EEK groza
attiecībā uz novērtēšanas noteikumiem, ko piemēro noteiktu veidu sabiedrību, kā arī banku un citu finanšu iestāžu gada
pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem;
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 18.jūnija Direktīvas
2003/51/EK, ar ko attiecībā uz noteikta veida sabiedrību, banku un citu finanšu
iestāžu un apdrošināšanas uzņēmumu gada un konsolidētajiem pārskatiem groza
direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK, 86/635/EEK un 91/674/EEK.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par konsolidētajiem gada pārskatiem
atsevišķas normas pašlaik neatbilst Padomes
1983.gada 13.jūnija Septītās direktīvas 83/349/EEK, kas pamatojas uz Līguma
54.panta 3.punkta gapakšpunktu un attiecas uz konsolidētajiem pārskatiem,
ievērojot grozījumus, kas izdarīti ar
vēlāk pieņemtajām direktīvām (turpmāk direktīvas), noteikumu
interpretācijai. Tādēļ bija nepieciešams šīs normas izteikt jaunā redakcijā
vai būtiski precizēt, lai skaidrāk noteiktu, ar kādiem nosacījumiem piemēro
atbrīvojumus no pienākuma sagatavot konsolidēto gada pārskatu, lai precizētu konsolidētajā gada pārskatā
sniedzamās informācijas saturu un konsolidētā gada pārskata pārbaudes
noteikumus, kā arī veiktu atsevišķus citus precizējumus.
Ir izstrādāts un noteiktajā kārtībā tiek virzīts likumprojekts Grozījumi likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem, kas paredz mainīt likumā lietotos terminus, tos saskaņojot ar Komerclikumā lietoto terminoloģiju. Tas attiecas arī uz vairākiem terminiem, kas plaši lietoti likumā Par konsolidētajiem gada pārskatiem. Piemēram, ja pašlaik likumos Par uzņēmumu gada pārskatiem un Par konsolidētajiem gada pārskatiem tiek lietoti termini koncerna mātes uzņēmums, koncerna meitas uzņēmums un asociētais uzņēmums, tad saskaņā ar likumprojektā Grozījumi likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem paredzēto tos aizstās termini koncerna mātes sabiedrība, koncerna meitas sabiedrība un asociētā sabiedrība.Tā kā saistībā ar likuma normu precizēšanu un terminoloģijas maiņu bija nepieciešams grozīt lielāko daļu likuma normu, domājot par likuma lietotājiem, bija nepieciešams izstrādāt jaunu likumu. Tādēļ tika sagatavots likumprojekts Par konsolidētajiem gada pārskatiem. |
|
|||||||||
|
Likumprojekta Par konsolidētajiem gada pārskatiem (turpmāk
likumprojekts) mērķis ir likumu
pilnībā saskaņot ar direktīvu
prasībām. Tādēļ
likumprojektā ir precīzāk
noteikts likuma subjektu loks (likumprojekta 3.panta pirmā daļa) un par
konsolidētā gada pārskata sagatavošanu atbildīgā persona (likumprojekta
6.pants), precizēti nosacījumi, ar kādiem piemēro atbrīvojumus no pienākuma
sagatavot konsolidēto gada pārskatu (likumprojekta 8.panta trešā daļa un
9.pants) un precizēts konsolidētajā gada pārskatā sniedzamās informācijas
saturs (likumprojekta 14.pants,
18.panta trešā un piektā daļa, 20.panta pirmās daļas 3.punkts,
23.panta trešā daļa, 25.pants, 27.panta ceturtā, devītā un desmitā
daļa, 28.panta pirmās daļas 10. un 11.punkts, trešās daļas
2.punkts, sestā daļa un 29.panta
pirmā un otrā daļa), kā arī konsolidētā gada pārskata pārbaudes
noteikumi (likumprojekta 30. un 31.pants). Likumprojekts paredz arī likumā
lietotos terminus saskaņot ar likumprojektā Grozījumi likumā Par uzņēmumu gada
pārskatiem paredzētajiem terminiem un Komerclikumā lietoto terminoloģiju
(viss likumprojekta teksts). |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo pēc likumprojekta pieņemšanas būs skaidrāki konsolidētā gada pārskata sagatavošanas noteikumi un precīzāka likumā lietotā terminoloģija. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
Nav |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
6. Cita informācija: |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, kuras tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojektā ir iekļautas atsauces uz Parlamenta un Padomes 2002.gada
19.jūlija regulu (EK) Nr.1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu
piemērošanu (OJ No L 243 p.1, 2002/09/11).
Direktīvas: 1) Padomes 1983.gada
13.jūnija Septītā direktīva 83/349/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54.panta
3.punkta gapakšpunktu un attiecas uz konsolidētajiem pārskatiem (OJ No L
193 p.1, 1983/07/18) (turpmāk direktīva 83/349/EEK);
2) Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva
90/604/EEK, ar ko direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem un direktīvu
83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem groza saistībā ar atbrīvojumiem,
kuri attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, un saistībā ar pārskatu
publicēšanu ECU (OJ No L317 p.57, 1990/11/16) (turpmāk direktīva
90/604/EEK);
3) Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva
90/605/EEC, ar ko attiecībā uz
darbības jomu groza direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem un direktīvu
83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem (OJ No L 317 p.60, 1990/11/16); 4) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2001.gada 27.septembra direktīva 2001/65/EK, ar ko direktīvas
78/660/EEK, 83/349/EEK un 86/635/EEK groza attiecībā uz novērtēšanas
noteikumiem, ko piemēro noteiktu veidu sabiedrību, kā arī banku un citu
finanšu iestāžu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem (OJ No L283
p.28, 2001/10/27) (turpmāk direktīva 2001/65/EK); 5) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2003.gada 18.jūnija direktīva 2003/51/EK, ar ko attiecībā uz noteikta
veida sabiedrību, banku un citu finanšu iestāžu un apdrošināšanas uzņēmumu
gada un konsolidētajiem pārskatiem groza direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK,
86/635/EEK un 91/674/EEK (OJ No L178 p.16, 2003/07/17) (turpmāk
direktīva 2003/51/EK). |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
Projekta 4.pants |
Direktīvas
83/349/EEK 1.panta 1.punkts (ievērojot grozījumu, kas izdarīts ar direktīvas 2003/51/EK 2.panta
1.punktu) |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 5.pants |
Direktīvas 83/349/EEK 2.pants |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 7.pants |
Direktīvas
83/349/EEK 3.pants (ievērojot
grozījumu, kas izdarīts ar direktīvas 2003/51/EK 2.panta 2.punktu) |
Atbilst |
|
|
|||||||
Atbilst |
Minētās direktīvas 83/349/EEK 6.pants ietver atsauci uz Padomes 1978.gada 25.jūlija Ceturtās direktīvas 78/660/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54.panta 3.punkta gapakšpunktu un attiecas uz noteiktu veidu sabiedrību gada pārskatiem (turpmāk direktīva 78/660/EEK) 27.pantu (ievērojot grozījumus, kas izdarīti ar direktīvas 2003/38/EK 1.pantu) un 12.pantu, ar kuriem ir saskaņots likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem 24.pants. Tādēļ likumprojekta 8.pantā ietvertie kritēriji atbilst minētā likuma 24.panta kritērijiem. |
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
|
Papildnoteikums, kas ieviests, lai būtu iespējams ievērot direktīvas 83/349/EEK 38a.pantu (ievērojot grozījumu, kas izdarīts ar direktīvas 90/604/EEK 9.pantu) un 4.pantu (ievērojot grozījumu, kas izdarīts ar direktīvas 90/605/EEK 2.pantu) |
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||
Likumprojekts
nosūtīts izvērtēšanai Latvijas
Zvērinātu revidentu asociācijai un Latvijas Republikas Grāmatvežu
asociācijai. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija un Latvijas
Republikas Grāmatvežu asociācija neiebilst pret likumprojekta virzību un
ierosina attiecīgi formulēt vai precizēt vairākas likumprojekta normas.
Iesniegtie priekšlikumi iestrādāti likumprojektā. |
|
|||||||||
Informācija par likumprojektu tika sniegta Pasaules Bankas organizētajā konferencē par Latvijas grāmatvedības un revīzijas (audita) novērtējuma rezultātiem. Informāciju par likumprojektu paredzēts sniegt Grāmatvedības padomes locekļiem, kā arī kārtējās ar auditu un grāmatvedību saistītās konferencēs. |
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanā ir ņemtas
vērā Pasaules Bankas ziņojumā par Latvijas grāmatvedības
un revīzijas (audita) sistēmas novērtējumu (Ziņojums par standartu un kodeksu
ievērošanu (ROSC) Latvijas Republikā) ietvertās rekomendācijas. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots informācijas sistēmā NAIS. Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājaslapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Ja būs neskaidrības, indivīds varēs griezties ar viņu interesējošiem jautājumiem šā likumprojekta sagatavotājā un iesniedzējā institūcijā Finanšu ministrijā. Indivīds lēmumus varēs apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Turklāt savas tiesības indivīds varēs aizstāvēt arī vispārējā kārtībā, griežoties tiesā. |
|
|||||||||
Nav |
|
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
A.Malējs
|
26.05.2006 15:05
1829
G.Majevska
7095616;
Gunta.Majevska@fm.gov.lv