Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Izslēgt 92.pantu.
2. Izteikt 93. un
94.pantu šādā redakcijā:
"93.pants. Elektrotīklu ekspluatācijas
aizsargjoslās noteikto aprobežojumu pārkāpšana
Par normatīvajos aktos noteikto prasību un
aprobežojumu pārkāpšanu elektrotīklu ekspluatācijas aizsargjoslās
uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz
simt latiem, bet juridiskajām personām līdz trīssimt latiem.
Par šā panta pirmajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
piecdesmit līdz trīssimt latiem, bet juridiskajām personām no simt līdz
tūkstoš latiem.
94.pants.
Elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmas bojāšana aiz neuzmanības
Par
elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmas bojāšanu aiz neuzmanības
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
piecdesmit līdz trīssimt latiem, bet juridiskajām personām no simt līdz
divtūkstoš latiem.
Par šā panta pirmajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt
piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no piecsimt līdz
trīstūkstoš latiem."
3. Izteikt 98.1
pantu šādā redakcijā:
"98.1 pants.
Elektroenerģijas, siltumenerģijas un gāzes patvaļīgs patēriņš
Par
elektroenerģijas, siltumenerģijas vai gāzes piegādes, tirdzniecības un
lietošanas noteikumu pārkāpšanu
uzliek naudas sodu elektroenerģijas, siltumenerģijas
vai gāzes lietotājiem fiziskajām
personām līdz simt latiem, bet juridiskajām
personām līdz trīssimt latiem.
Par
elektroenerģijas, siltumenerģijas vai gāzes patvaļīgu patēriņu
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
piecdesmit līdz divsimt latiem, bet juridiskajām personām no divsimt līdz
četrsimt latiem."
4. Papildināt 215.8
pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"Konkurences padome šā kodeksa 166.13 pantā paredzēto
administratīvo pārkāpumu konstatē un administratīvo sodu uzliek ar to pašu
lēmumu, ar kuru konstatē Reklāmas likuma pārkāpumu.
Lēmumu noformē atbilstoši šā kodeksa 274.panta prasībām."
5. 250.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"Protokolu par administratīvo pārkāpumu
nesastāda, ja šā kodeksa 166.13 panta otrajā daļā paredzēto
administratīvo pārkāpumu konstatējusi Konkurences padome.";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"Ja pārkāpējs apstrīd viņam uzlikto sodu
par to pārkāpumu izdarīšanu, kuri paredzēti šā panta pirmajā daļā, vai ir citi
apstākļi, kas traucē amatpersonai uzlikt sodu pārkāpuma izdarīšanas vietā,
protokolu sastāda saskaņā ar šā kodeksa 246.pantu."
Ekonomikas ministrs
A.Štokenbergs
Likumprojekta Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Attiecībā uz Konkurences
tiesību normām Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk APK)
215.8 panta
pirmā daļa piešķir Konkurences padomei tiesības izskatīt administratīvo
pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus par pārkāpumiem, kuri
paredzēti APK 166.13 panta
otrajā daļā. APK 166.13 pants
nosaka atbildību par reklāmas noteikumu pārkāpšanu. Tomēr APK noteiktā
kārtība nenodrošina tiesisku un efektīvu administratīvās atbildības piemērošanu
par APK 166.13 pantā
paredzēto administratīvo pārkāpumu. Reklāmas likuma
(turpmāk tekstā RL) noteiktajā kārtībā pieņemtais Konkurences padomes
lēmums par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas izplatīšanas fakta
konstatēšanu un tiesiskā pienākuma uzlikšanu satur pabeigtu tiesisku
regulējumu. Tas ir iestādes gala lēmums (administratīvais akts), kuru var
pārsūdzēt tiesā (RL 17.panta otrā daļa). Pašreizējā kārtība
nosaka, ka pēc minētā Konkurences padomes lēmuma pieņemšanas ir jāsastāda protokols
un jāuzsāk atsevišķa APK 166.13 pantā
paredzētā administratīvā pārkāpuma izskatīšanas lietvedība. Tas nozīmē, ka
par vienām un tām pašām privātpersonas darbībām Konkurences padome īsteno
divus administratīvos procesus. Pie pašreizējās situācijas lēmums par APK
pārkāpuma konstatēšanu ir cēloniskā sakarībā (tiesiskā atkarībā) ar RL
pārkāpumu konstatējošo lēmumu. Tomēr atbilstoši APK
noteikumiem, izskatot APK lietu, Konkurences padomei ir no jauna jāpierāda
likuma pārkāpums, pie tam tagad jau APK noteiktajā kārtībā, kura būtiski
atšķiras no RL noteiktās kārtības. Konkurences padomes lēmums par RL pārkāpuma
konstatēšanu var tikt pārsūdzēts tiesā
ar visām no tā izrietošām sekām attiecībā uz APK noteiktajā kārtībā pieņemtā
lēmuma tiesiskumu. Atbilstoši vispārējiem tiesību principiem
par vienu un to pašu pārkāpumu vienas un tās pašās personas darbībās nav
pieļaujami divi administratīvie procesi. Konkurences padomei
noteiktās tiesības un uzliktos pienākumus Reklāmas likuma uzraudzības jomā
tiesiski iespējams īstenot tikai tad, ja vienā un tai pašā administratīvajā
procesā ar to pašu lēmumu (administratīvo aktu), ar kuru tiek konstatēts RL
pārkāpums un uzlikts tiesisks pienākums, var uzlikt arī APK 166.13 paredzēto naudas sodu.
Attiecībā uz Enerģētikas nozares tiesību
normām AS Latvenergo regulāri atklāj
elektroenerģijas patvaļīga patēriņa un pārvades un sadales sistēmas
ļaunprātīgas bojāšanas gadījumus un konstatē, ka to skaits nesamazinās. Ņemot
vērā, ka nelikumīga elektroenerģijas lietošana nodara AS Latvenergo mantiskus zaudējumus un ir tiesību un
likumības pārkāpums, tad par elektroenerģijas nelikumīgu lietošanu spēkā
esošās tiesību normas paredz administratīvu vai kriminālatbildību. AS Latvenergo darbinieku praksē gūtā pieredze
liecina, ka esošās tiesību normas nav pietiekami efektīvas, lai nelikumīgas
elektroenerģijas lietošanā vainīgās personas saņemtu atbilstošu sodu.
Policijas darbinieki sadarbībā ar AS "Latvenergo" darbiniekiem
2005.gada laikā sastādīja vairāk kā 100 protokolus par administratīvajiem
pārkāpumiem pēc LAPK 98.1panta, taču arī šīs aktivitātes nav
bijušas pietiekami efektīvas, lai atturētu no pārkāpuma izdarīšanas.
Jāpiezīmē, ka atsevišķu personu nodarījumiem elektroenerģijas patvaļīgā
patēriņā ir liela atkārtotības tendence. Pēc AS "Latvenergo"
iekšējās statistikas, katru gadu tiek sastādīti no 2000 līdz 2500 aktiem par
patvaļīgi patērētu elektroenerģiju, kas saglabā stabilu tendenci
nesamazināties. LAPK 93., 94. un 98.1panta sankcijās noteiktie
naudas sodu apmēri, kas tika noteikti vairāk kā pirms 10 gadiem, nespēj
nodrošināt tiem paredzētās funkcijas, jo inflācijas un pārkāpēju ienākumu
pieauguma rezultātā tie atpaliek no naudas sodu apmēriem, kas noteikti citu
LAPK pantu sankcijās. To, ka nozagtās elektroenerģijas apjoms nesamazinās,
apstiprina arī energoapgādes komersanta aprēķinātā elektroenerģijas
komerczudumu statistika. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Attiecībā uz Konkurences tiesību normām
Likumprojekta mērķis ir novērst APK esošās nepilnības attiecībā uz
Konkurences padomes tiesībām piemērot administratīvo sodu par RL pārkāpumiem.
Projekts paredz: Noteikt, ka Konkurences padome sodu par APK
166.13 panta
otrajā daļā paredzēto administratīvo pārkāpumu piemēro ar to pašu lēmumu, ar
kuru konstatē RL pārkāpumu. Protokolu šādā gadījumā nesastāda. Attiecībā uz Enerģētikas nozares tiesību
normām Likumprojekts paredz palielināt piemērojamās sankcijas par
elektrotīklu aizsardzību noteikumu vai aizsargjoslās gar elektriskajiem
tīkliem tiesību normās noteikto prasību un aprobežojumu pārkāpšanu - uzliek
naudas sodu fiziskajām personām līdz simt latiem, bet juridiskajām personām
līdz trīssimt latiem un, ja to izdara atkārtoti - uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit līdz trīssimt latiem, bet juridiskajām
personām no simt līdz tūkstoš latiem; par
elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmas tīklu bojāšanu - uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz trīssimt latiem, bet
juridiskajām personām no simt līdz diviem tūkstošiem latu. Likumprojektā
paredzēts noteikt soda zemāko robežu par attiecīgajiem administratīvajiem
pārkāpumiem, jo līdz šim bieži vien pašvaldību administratīvās komisijas
administratīvo sodu nepiemēroja vispār. Tāpat, ņemot vērā spēkā stājušos
grozījumus citos LAPK pantos, administratīvo atbildību paredzēts noteikt arī
juridiskām personām, kuru izdarītie pārkāpumi, salīdzinot ar fizisko personu
pārkāpumiem, parasti rada lielākus zaudējumus. Paredzēts precizēt arī Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā lietoto terminoloģiju, saskaņojot to ar enerģētikas nozari
regulējošos normatīvajos aktos lietoto, un izslēgt 92. pantu, kas paredz
atbildību amatpersonām par izšķērdīgu elektroenerģijas un siltumenerģijas
lietošanu, jo šobrīd normatīvie akti neparedz ierobežojumus elektroenerģijas
vai siltumenerģijas izmantošanai jebkādu telpu apsildīšanai, apgaismošanai
vai enerģiju izmantojošo iekārtu darbināšanai jebkurā darbības režīmā. |
|||||||||||||
3.
Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekta
ietekme netieša nelikumīgas elektroenerģijas lietošanā vainīgās personas
saņems atbilstošu sodu. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
Šo jomu neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Papildus izdevumi nav paredzēti. |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Nav aprēķināms. |
|||||||||||||
6. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. |
Sagatavots likumprojekts
Grozījumi Krimināllikumā, ar kuru Krimināllikuma 182.pantā tiek precizēti
atbildības priekšnoteikumi par noziedzīgiem nodarījumiem elektroenerģijas,
siltumenerģijas un gāzes patvaļīgā patēriņā, kā arī paredzēts noteikt lielāku
sodu. Tāpat Krimināllikumu paredzēts papildināt ar jaunu pantu, kas paredz
kriminālatbildību par nodarījumiem ar kuriem mantkārīgos nolūkos tiek radīta
iespēja citām personām patērēt elektroenerģiju bez komercuzskaites. |
|||||||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
<
p align=center style='margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:center'>4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
2. tabula |
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
|
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
|
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Akciju sabiedrība "Latvenergo". |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšana veikta ar masu mēdiju palīdzību, kas ziņoja
par šī likumprojekta būtību likumprojekta iesniegšanas laikā Valsts sekretāru
sanāksmē. Paredzams, ka par šiem likumprojektiem sabiedrību informēs arī
komersanti, kas veic elektroenerģijas, gāzes un siltumenerģijas piegādi. Pēc
likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav
notikušas. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšana par sagatavotā likumprojekta
normām, kas attiecas uz Enerģētikas nozari, ir veikta ar masu mēdiju
palīdzību, kas ziņoja par šī likumprojekta būtību likumprojekta iesniegšanas
laikā Valsts sekretāru sanāksmē. Masu mēdiju interese par likumprojektu
paredzama arī tā virzīšanas un izskatīšanas laikā gan Ministru kabinetā, gan
Saeimas komisijās. Tāpat paredzams, ka par šo likumprojektu sabiedrību
informēs arī komersanti, kas veic elektroenerģijas, gāzes un siltumenerģijas
piegādi, kā arī elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu. Pēc likumprojekta
pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs
pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots
Konkurences padomes Interneta mājas
lapā: http://www.competition.lv/. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
No šī likuma izrietošos administratīvos aktus iespējams apstrīdēt un
pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Atbilstoši LAPK
280.pantā noteiktajam pašvaldības administratīvās komisijas lēmumu var
pārsūdzēt (apstrīdēt) administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
Ekonomikas ministrs A. Štokenbergs
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktores vietniece |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Štokenbergs |
K.Gerhards |
J.Rimjane |
I.Vanaga |
I.Heldorfa |
01.08.2006. 16:10
1476
R.Bērziņš
7013230, Reinis.Berzins@em.gov.lv