Grozījumi Civilprocesa likumā
Izdarīt Civilprocesa likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001,
15.nr.; 2002, 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 6., 10., 14., 20.nr.; 2005, 7.,
14.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. 34.pantā:
izteikt pirmās daļas 3.punktu
šādā redakcijā:
"3) par pieteikumu sevišķās
tiesāšanas kārtības lietās 10 latu, par pieteikumu parādnieka tiesiskās
aizsardzības procesa lietā, maksātnespējas procesa lietā vai lietā par
kredītiestāžu maksātnespēju vai likvidāciju
100 latu;";
izteikt pirmās daļas 11.punktu
šādā redakcijā:
"11) par sūdzībām parādnieka tiesiskās aizsardzības
procesa lietās, par sūdzībām maksātnespējas
procesa lietās sakarā ar kreditoru sapulces
lēmumu, par sūdzībām sakarā ar administratora lēmumu, kā arī par Padomes
2000.gada 29.maija Regulas (EK) Nr.1346/2000 par maksātnespējas procedūrām
(turpmāk Padomes regula Nr.1346/2000) 33. un 37.pantā noteikto darbību
veikšanu 10 latu."
2. Izteikt 43.panta pirmās daļas 12.punktu
šādā redakcijā:
"12) nodokļu (nodevu) administrācija
pieteikumos par personu atzīšanu par maksātnespējīgām."
3. Izteikt 251.panta 11.punktu
šādā redakcijā:
"11) par parādnieka tiesiskās aizsardzības procesu un maksātnespējas procesu;".
4. Izteikt 46.nodaļas nosaukumu
šādā redakcijā:
"46.nodaļa
Parādnieka tiesiskās aizsardzības
procesa lietas".
5. Izteikt 342.pantu šādā
redakcijā:
"342.pants. Lietu
piekritība
Lietu par parādnieka tiesiskās
aizsardzības procesu izskata tiesa pēc parādnieka atrašanās vietas (juridiskās
adreses)."
6. Izslēgt 343.pantu.
7. Izteikt 344., 345. un
346.pantu šādā redakcijā:
"344.pants. Parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa pieteikuma saņemšana un reģistrācija
(1) Parādnieka tiesiskās
aizsardzības procesa pieteikumu tiesa pieņem no parādnieka.
(2) Saņemot pieteikumu, tiesa
pārbauda pieteikuma iesniedzēja personību. Ja nav iespējams to pārbaudīt vai
pieteikuma iesniedzējam nav attiecīga pilnvarojuma, pieteikumu nepieņem.
(3) Parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu tiesa reģistrē atsevišķā reģistrā.
Reģistrā parakstās pieteikuma iesniedzējs un saņēmējs.
(4) Parādnieka tiesiskās
aizsardzības procesa pieteikumam pievienojami dokumenti un iekļaujamas ziņas,
kas norādītas Maksātnespējas likumā.
(5) Šajā pantā noteiktā
kārtība pieteikumu iesniegšanai ir piemērojama arī attiecībā uz gadījumiem, kad
pieteicējs novērš tiesneša lēmumā norādītos trūkumus.
345.pants. Lietas
ierosināšana
(1) Lēmumu par
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanu vai par
atteikšanos pieņemt parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu
tiesnesis pieņem ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc pieteikuma saņemšanas
tiesā, bet, ja pieteikums ir bijis atstāts bez virzības, ne vēlāk kā nākamajā
darbdienā pēc tam, kad novērsti tiesneša lēmumā norādītie trūkumi vai beidzies
termiņš trūkumu novēršanai.
(2) Pieņemot lēmumu
par parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanu, tiesa nosaka
termiņu parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna saskaņošanai
ar kreditoriem.
(3) Termiņš
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna saskaņošanai ar
kreditoriem nedrīkst būt ilgāks par 20 darbdienām.
346.pants. Tiesas
darbības, sagatavojot lietu izskatīšanai
(1) Tiesas lēmuma
norakstu par parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanu
nekavējoties pēc lēmuma pieņemšanas nosūta:
1) valsts aģentūrai
"Maksātnespējas administrācija" (turpmāk Maksātnespējas
administrācija);
2) Finanšu un
kapitāla tirgus komisijai, ja lēmums pieņemts par finanšu un kapitāla tirgus
dalībnieku, kura darbības uzraudzību saskaņā ar normatīvo aktu prasībām veic
Finanšu un kapitāla tirgus komisija.
(2) Tiesa pēc
Maksātnespējas administrācijas priekšlikuma saņemšanas nekavējoties lemj par
Maksātnespējas administrācijas izvirzītā administratora amata kandidāta
iecelšanu par administratoru un par tā atbilstību administratora pienākumu
pildīšanai konkrētajā parādnieka tiesiskās aizsardzības procesā. Lēmuma
norakstu par administratora iecelšanu tiesa nekavējoties nosūta Maksātnespējas
administrācijai."
8. Izslēgt
347.pantu.
9. Izteikt 348.
pantu šādā redakcijā:
"348.pants. Parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa lietas izskatīšana un spriedums parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa lietā
(1) Parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa lietu tiesa izskata
30 darbdienu laikā no lietas ierosināšanas dienas.
(2) Uz tiesas sēdi
aicina parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pieteikuma iesniedzēju,
administratoru un nodrošināto kreditoru.
(3) Pieņemot spriedumu par
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanu, tiesa:
1) izvērtē, vai parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa plāns ir saskaņots Maksātnespējas likumā
noteiktajā kārtībā;
2) izvērtē parādnieka,
administratora un nodrošinātā kreditora viedokli par tiesiskās aizsardzības
procesa pasākumu plāna izpildes iespējām;
3) apstiprina parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu;
4) nosaka tiesiskās aizsardzības
procesa īstenošanas termiņu.
(4) Ja tiesa noraida
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu, tiesa izbeidz parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu.
(5) Noraidot parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu, tiesa lemj, vai parādnieka tiesiskās
aizsardzības procesa pieteikums ir izmantots, lai izvairītos no saistību
izpildes.
(6) Ja tiesa
atzinusi pieteikumu par nepamatotu vai apzināti nepatiesu, tiesa piedzen no
pieteikuma iesniedzēja tiesas izdevumus un administratora atlīdzību.
(7) Tiesas spriedums
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa lietā nav pārsūdzams.
(8) Tiesa sprieduma
norakstu izsniedz pieteikuma iesniedzējam un administratoram.
(9) Ja tiesa noraida
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu, tiesa sprieduma norakstu
nosūta Maksātnespējas administrācijai."
10. Izslēgt 349.pantu.
11. Izteikt
350.pantu šādā redakcijā:
"350.pants. Jautājumi, kas
tiesai izlemjami pēc sprieduma par parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa
īstenošanu
(1) Pēc sprieduma
par parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanu uz attiecīga
pieteikuma pamata tiesa lemj par:
1) parādnieka tiesiskās
aizsardzības procesa pasākumu plāna grozījumu apstiprināšanu;
2) administratora atkāpšanos, atcelšanu un cita administratora iecelšanu, nosakot dokumentu un mantas pieņemšanas un nodošanas akta sastādīšanas termiņu;
3) administratora
nodrošinājuma samazināšanu;
4) lauksaimniecības
produktu ražotājam īstenotā tiesiskās aizsardzības procesa termiņa
pagarināšanu;
5) parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanu.
(2) Lēmuma norakstu
par administratora atcelšanu vai atkāpšanos tiesa nekavējoties nosūta
Maksātnespējas administrācijai.
(3) Tiesa izskata
sūdzību par administratora rīcību vai lēmumu un pēc lietas izskatīšanas
nekavējoties nosūta pieņemtā lēmuma norakstu Maksātnespējas administrācijai.
(4) Pieteikumus un
sūdzības tiesa izskata 15 darbdienu laikā no to saņemšanas dienas. Uz tiesas
sēdi tiek aicināts pieteikuma vai sūdzības iesniedzējs, administrators,
parādnieks un citas ieinteresētās personas. Uzaicināto personu neierašanās nav
šķērslis jautājuma izskatīšanai tiesas sēdē. Taču tiesa var atzīt parādnieka
pārstāvju ierašanos par obligātu un likt viņus atvest piespiedu kārtā.
(5) Tiesa sakarā ar
šajā pantā minēto jautājumu izskatīšanu var pieprasīt, lai administrators
iesniedz savas darbības pārskatu vai citu informāciju.
(6) Par pieteikuma
un sūdzības izskatīšanu tiesa pieņem lēmumu. Lēmums nav pārsūdzams.
(7) Sūdzības
iesniedzējam ir tiesības atsaukt savu sūdzību, kamēr nav pabeigta sūdzības
izskatīšana pēc būtības. Ja sūdzības iesniedzējs atsauc iesniegto sūdzību,
tiesa pieņem lēmumu par sūdzības tiesvedības izbeigšanu."
12. Papildināt
likumu ar 350.1 pantu šādā redakcijā:
"350.1 pants.
Lēmums par parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanu
(1) Tiesa lemj par
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanu pēc savas iniciatīvas, uz
parādnieka vai administratora pieteikuma pamata.
(2) Tiesa izbeidz parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu, ja:
1) parādnieks ir iesniedzis
maksātnespējas procesa pieteikumu;
2) parādnieka tiesiskās aizsardzības
procesa pasākumu plānu šajā likumā noteiktajā kārtībā un termiņā nav
atbalstījušas divas trešdaļas kreditoru;
3) ja pret parādnieku
Latvijā tiek uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktā
maksātnespējas procedūra.
(3) Tiesa izbeidz parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu pēc administratora pieteikuma, ja:
1) īstenojot parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu, parādnieks nav veicis šajā likumā noteiktās
darbības vai ir sniedzis nepatiesas ziņas;
2) parādnieks nepilda tiesiskās
aizsardzības procesa pasākumu plānu;
3) parādnieks pārkāpj šajā likumā
noteiktos rīcības ierobežojumus.
(4) Tiesa izbeidz parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu pēc parādnieka pieteikuma, ja parādnieks ir
izpildījis parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu.
(5) Izbeidzot parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu, tiesa vienlaikus lemj, vai parādnieka tiesiskās
aizsardzības process ir izmantots, lai izvairītos no saistību izpildes, ja:
1) īstenojot parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu, parādnieks nav veicis Maksātnespējas likumā
noteiktās darbības vai ir sniedzis nepatiesas ziņas;
2) parādnieks nepilda parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu;
3) parādnieks pārkāpj
Maksātnespējas likumā noteiktos rīcības ierobežojumus.
(6) Tiesa lēmuma
norakstu par parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanu nekavējoties
nosūta Maksātnespējas administrācijai.
(7) Izbeidzot parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu uz administratora pieteikuma pamata par šā panta
trešās daļas 2.punktā noteikto, tiesa vienlaikus pasludina parādnieka
maksātnespējas procesu.
(8) Izbeidzot parādnieka
tiesiskās aizsardzības procesu uz administratora pieteikuma pamata par šā panta
trešās daļas 1. un 3.punktā noteikto, kā arī konstatējot vismaz vienu
maksātnespējas procesa pazīmi un pārliecinoties, ka parādniekam piemērojams
maksātnespējas process, tiesa vienlaikus pasludina parādnieka maksātnespējas
procesu."
13. Izslēgt 351., 352., 353., 354., 355., 356., 357., 358., 359., 360., 361., 362. un 363.pantu.
14. Papildināt likumu ar 46.1
un 46.2 nodaļu šādā redakcijā:
"46.1 nodaļa
Juridiskās personas
maksātnespējas procesa lietas
363.1 pants.
Lietu piekritība
(1) Lietu par juridiskās
personas maksātnespējas procesu (turpmāk maksātnespējas process) izskata
tiesa pēc parādnieka atrašanās vietas (juridiskās adreses).
(2) Lietu par
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktās maksātnespējas
procedūras uzsākšanu izskata tiesa pēc parādnieka galveno interešu centra
atrašanās vietas, bet Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktās
maksātnespējas procedūras uzsākšanas gadījumā pēc parādnieka uzņēmuma
(Padomes regulas Nr.1346/2000 2.panta "h" punkta izpratnē) atrašanās
vietas.
363.2 pants. Maksātnespējas
procesa pieteikuma saņemšana un reģistrācija
(1) Maksātnespējas procesa
pieteikumu tiesa pieņem no:
1) parādnieka;
2) kreditora vai kreditoriem;
3) Padomes regulas Nr.1346/2000
29.panta "a" punktā norādītās personas.
(2) Saņemot pieteikumu,
tiesa pārbauda pieteikuma iesniedzēja personību. Ja nav iespējams to pārbaudīt
vai pieteikuma iesniedzējam nav attiecīga pilnvarojuma, pieteikumu nepieņem.
(3) Maksātnespējas
procesa pieteikumu tiesa reģistrē atsevišķā reģistrā. Reģistrā parakstās
pieteikuma iesniedzējs un saņēmējs.
(4) Maksātnespējas
procesa pieteikumam pievienojami dokumenti un pieteikumā iekļaujamas ziņas, kas
norādītas Maksātnespējas likumā.
(5) Šajā pantā noteiktā
kārtība pieteikumu iesniegšanai ir piemērojama arī attiecībā uz gadījumiem, kad
pieteicējs novērš tiesneša lēmumā norādītos trūkumus.
363.3 pants.
Maksātnespējas procesa lietas ierosināšana
(1) Maksātnespējas procesa
lietu ierosina tiesa uz maksātnespējas procesa pieteikuma pamata.
(2) Lēmumu par
maksātnespējas procesa lietas ierosināšanu vai par atteikšanos pieņemt
maksātnespējas procesa pieteikumu tiesa pieņem ne vēlāk kā nākamajā darbdienā
pēc pieteikuma saņemšanas tiesā, bet, ja pieteikums ir atstāts bez virzības,
ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc tam, kad novērsti tiesas lēmumā norādītie
trūkumi vai beidzies termiņš trūkumu novēršanai.
(3) Tiesa lemj par
aizlieguma noteikšanu parādniekam rīkoties ar savu mantu.
363.4 pants.
Prasības nodrošinājuma līdzekļa piemērošana
(1) Ierosinot maksātnespējas
procesa lietu, tiesa apķīlā parādnieka pamatlīdzekļus un lemj par citu šajā
likumā noteikto prasības nodrošinājuma līdzekļu piemērošanu, ja tas nerada
šķēršļus parādnieka saimnieciskajai darbībai. Apķīlājama arī
personālsabiedrības biedra manta, kas atbild par parādnieka saistībām.
(2) Atkarībā no piemērotā
prasības nodrošinājuma līdzekļa lēmuma norakstu par prasības nodrošinājuma
līdzekļa piemērošanu tiesa nosūta ierakstīšanai attiecīgajā publiskajā
reģistrā.
(3) Izpildu rakstu par
prasības nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu tiesa izsniedz pieteikuma
iesniedzējam vai pēc administratora lūguma administratoram (likvidatoram
Padomes regulas Nr.1346/2000 2.panta "b" punkta izpratnē).
363.5 pants.
Tiesas darbības, sagatavojot lietu izskatīšanai
(1) Tiesa lēmuma
norakstu par maksātnespējas procesa lietas ierosināšanu pēc lēmuma pieņemšanas
nekavējoties nosūta:
1) Maksātnespējas
administrācijai;
2) Finanšu un
kapitāla tirgus komisijai, ja lēmums pieņemts par finanšu un kapitāla tirgus
dalībnieku, kura darbības uzraudzību saskaņā ar normatīvo aktu prasībām veic
Finanšu un kapitāla tirgus komisija.
(2) Tiesa pēc
Maksātnespējas administrācijas priekšlikuma saņemšanas nekavējoties lemj par
Maksātnespējas administrācijas izvirzītā administratora amata kandidāta
iecelšanu par administratoru un nekavējoties nosūta lēmuma norakstu
Maksātnespējas administrācijai.
363.6 pants.
Maksātnespējas procesa lietas izskatīšana
(1) Maksātnespējas
procesa lietu tiesa izskata 15 darbdienu laikā no lietas ierosināšanas
dienas.
(2) Uz tiesas sēdi
aicina maksātnespējas procesa pieteikuma iesniedzēju, parādnieku un
administratoru.
363.7 pants. Tiesas
spriedums maksātnespējas procesa lietā
(1) Parādnieka
maksātnespējas procesu pasludina tiesa, un tās spriedums nav pārsūdzams,
izņemot gadījumu, ja:
1) spriedums
pasludināts uz kreditora maksātnespējas procesa pieteikuma pamata un to pārsūdz
pats parādnieks;
2) spriedums
pasludināts uz kreditora maksātnespējas procesa pieteikuma pamata un to pārsūdz
pats kreditors daļā par maksātnespējas procesa pieteikuma noraidīšanu un
pieteikuma atzīšanu par nepamatotu vai apzināti nepatiesu.
(2) Tiesas spriedums
maksātnespējas procesa lietā stājas spēkā neatkarīgi no apelācijas sūdzības
iesniegšanas.
(3) Apelācijas
instances tiesas spriedums par šā panta pirmajā daļā noteiktajā gadījumā
pārsūdzēto spriedumu nav pārsūdzams.
(4) Tiesa pasludina
parādnieka maksātnespējas procesu, ja tā konstatē vismaz vienu maksātnespējas
procesa pazīmi.
(5) Ja maksātnespējas
procesa pieteikums iesniegts, pamatojoties uz Maksātnespējas likuma 47.panta 2.
un 6.punktā noteikto maksātnespējas procesa pazīmi, tad tiesa pasludina
parādnieka maksātnespējas procesu, ja tā papildus šā panta ceturtajā daļā
noteiktajam konstatē arī to, ka parādnieka parādsaistības pārsniedz tā aktīvus.
(6) Tiesa,
pasludinot parādnieka maksātnespējas procesu, nosaka maksātnespējas iestāšanās
dienu. Par maksātnespējas iestāšanās dienu atzīstama maksātnespējas procesa
pieteikuma iesniegšanas diena, ja tiesa nav konstatējusi agrāku maksātnespējas
iestāšanās dienu.
(7) Lemjot par
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktās maksātnespējas
procedūras uzsākšanu pret parādnieku, tiesa papildus šā panta ceturtajā vai
piektajā daļā noteiktajam pārbauda, vai tās piekritības teritorijā
atrodas parādnieka galveno interešu centrs.
(8) Lemjot par
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktās maksātnespējas
procedūras uzsākšanu pret parādnieku, tiesa konstatē, vai tās piekritības
teritorijā atrodas parādnieka uzņēmums Padomes regulas Nr.1346/2000 2.panta
"h" punkta izpratnē un vai citas dalībvalsts tiesa, kas uzsākusi pret
parādnieku Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteikto
maksātnespējas procedūru, bija tiesīga šādu procedūru uzsākt. Ja tiesa minēto
konstatē, tā taisa spriedumu par Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā
noteiktās maksātnespējas procedūras uzsākšanu pret parādnieku, neievērojot šā
panta ceturtajā un piektajā daļā noteikto.
(9) Apmierinot pieteikumu, tiesa:
1) uzklausa administratora
pamatotu viedokli un nosaka kreditoru prasījumu pieteikšanas termiņu;
2) dzēš aizlieguma atzīmi zemesgrāmatā, ja tā ierakstīta prasījumu
nodrošināšanas kārtībā, un lemj par tās aizstāšanas veidu un apmēru ar
maksātnespējas atzīmi;
3) apstiprina izmaksas, kas radušās līdz tiesas spriedumam
maksātnespējas procesa lietā;
4) lemj, vai uzlikt administratoram par pienākumu publicēt paziņojumu
par parādnieka maksātnespējas procesu tās valsts oficiālajā laikrakstā, kuras
teritorijā atrodas parādnieka uzņēmums Padomes regulas Nr.1346/2000 2.panta
"h" punkta izpratnē vai manta, ja administratoram ir izvēles tiesības
publicēt citā Eiropas Savienības dalībvalstī (turpmāk cita dalībvalsts) šādu
paziņojumu un tiesa pret parādnieku uzsāk Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta
1.punktā noteikto maksātnespējas procedūru.
(10) Ja
maksātnespējas procesa pazīmes netiek konstatētas, tiesa pieteikumu noraida,
vienlaikus atceļot piemēroto prasības nodrošinājuma līdzekli, un izbeidz
maksātnespējas procesu, kā arī izlemj jautājumu, vai pieteikums atzīstams par
nepamatotu vai apzināti nepatiesu, vai pieteikums bijis pamatots, bet
parādnieks, būdams maksātspējīgs, nav pildījis savas saistības.
(11) Atzinusi
pieteikumu par nepamatotu vai apzināti nepatiesu, tiesa piedzen no pieteikuma
iesniedzēja tiesas izdevumus un administratora atlīdzību. Pārējos gadījumos šie
izdevumi piedzenami no parādnieka.
(12) Tiesa sprieduma
norakstu izsniedz pieteikuma iesniedzējam un administratoram, kā arī Padomes
regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā
iesaistītajam likvidatoram, ja tiesa pret parādnieku Latvijā uzsākusi Padomes
regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteikto maksātnespējas procedūru.
(13) Ja tiesa
noraida maksātnespējas procesa pieteikumu, tiesa sprieduma norakstu nosūta
Maksātnespējas administrācijai.
363.8 pants.
Jautājumi, kas tiesai izlemjami pēc maksātnespējas procesa pasludināšanas
(1) Pēc parādnieka
maksātnespējas procesa pasludināšanas uz attiecīga pieteikuma pamata tiesa lemj
par:
1) mantas atbrīvošanu no
apķīlājuma un tās nodošanu administratoram;
2) izlīguma apstiprināšanu;
3) kreditoru sapulces lēmuma
par bankrota procedūras uzsākšanu apstiprināšanu un kreditoru sapulces lēmuma
par bankrota procedūras pabeigšanu apstiprināšanu;
4) kreditoru sapulces lēmuma
par sanācijas plāna pieņemšanu vai grozīšanu un sanācijas plāna apstiprināšanu vai
grozīšanu;
5) kreditoru sapulces lēmuma
par sanācijas plāna īstenošanu un sanācijas pabeigšanas apstiprināšanu;
6) kreditoru sapulces lēmuma
par sanācijas atcelšanu apstiprināšanu;
7) administratora
atkāpšanos, viņa atcelšanu un cita administratora iecelšanu, nosakot termiņu
dokumentu un mantas pieņemšanas un nodošanas akta sastādīšanai;
8) maksātnespējas procesa
izbeigšanu;
9) nekustamā īpašuma izsoles
akta apstiprināšanu;
10) maksātnespējas atzīmes
dzēšanu zemesgrāmatā;
11) Padomes regulas Nr.1346/2000
33. un 37.pantā noteikto darbību veikšanu;
12) kreditoru sapulces
lēmuma par reorganizāciju atzīšanu par spēkā neesošu.
(2) Tiesa izskata
sūdzību par administratora rīcību un lēmumu, kā arī sūdzību par Maksātnespējas
administrācijas lēmumu par administratora rīcību.
(3) Lēmuma norakstu
par administratora atkāpšanos vai atcelšanu tiesa nekavējoties nosūta
Maksātnespējas administrācijai.
(4) Lemjot par Padomes
regulas Nr.1346/2000 33.panta 1.punktā noteikto darbību veikšanu, tiesa
konstatē, vai minētās darbības ir Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā
noteiktās maksātnespējas procedūras kreditoru interesēs, un nosaka piemērotus
pasākumus tiesas uzsāktās Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā
noteiktās maksātnespējas procedūras kreditoru interešu nodrošināšanai, kā arī
nosaka, kādas sekas rada bankrota procedūras (arī tās norisē pieņemtās
sanācijas vai izlīguma procedūras) apturēšana.
(5) Lemjot par Padomes
regulas Nr.1346/2000 33.panta 2.punktā noteiktās darbības veikšanu, tiesa
pārliecinās, ka minētās darbības veikšana vairs nav pamatota.
(6) Lēmuma norakstu par Padomes regulas Nr.1346/2000 33.pantā noteikto
darbību veikšanu tiesa nosūta parādnieka pārstāvim, administratoram un
Maksātnespējas administrācijai.
(7) Lemjot par
Padomes regulas Nr.1346/2000 37.pantā noteiktās darbības veikšanu, tiesa
konstatē, vai minētā darbība ir Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā
noteiktās maksātnespējas procedūras kreditoru interesēs.
(8) Tiesa sakarā ar
šajā pantā minēto jautājumu izskatīšanu var pieprasīt, lai administrators
iesniedz savas darbības pārskatu vai citu informāciju, bet Padomes regulas
Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā iesaistītais
likvidators informāciju, kas nepieciešama šajā pantā noteikto nolēmumu
pieņemšanai.
(9) Pieteikumu un sūdzību tiesa izskata 15 darbdienu laikā no
pieteikuma vai sūdzības saņemšanas dienas. Uz tiesas sēdi tiek aicināts
pieteikuma vai sūdzības iesniedzējs, administrators, parādnieka pārstāvis un
citas ieinteresētās personas. Uzaicināto personu neierašanās nav šķērslis
jautājuma izskatīšanai tiesas sēdē. Taču tiesa var atzīt parādnieka pārstāvja
ierašanos par obligātu un likt viņu atvest piespiedu kārtā.
(10) Tiesas lēmums par
pieteikuma un sūdzības izskatīšanu nav pārsūdzams, izņemot gadījumu, ja tiesa
pieņem lēmumu par:
1) nekustamā īpašuma izsoles akta
apstiprināšanu;
2) maksātnespējas atzīmes dzēšanu
zemesgrāmatā.
(11) Apelācijas instances
tiesas lēmums par šā panta desmitajā daļā noteiktajā gadījumā pārsūdzēto lēmumu
nav pārsūdzams.
363.9 pants. Izlīguma
apstiprināšana
(1) Tiesa apstiprina
administratora iesniegto izlīgumu, vienlaikus izbeidzot maksātnespējas procesu,
ja tas noslēgts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, tā noteikumi nav
pretlikumīgi un nav pieļauti pārkāpumi kreditoru sapulces, kurā noslēgts
izlīgums, izziņošanā vai norisē.
(2) Tiesa izskata
administratora iesniegto izlīgumu jebkurā maksātnespējas procesa stadijā līdz
parādnieka mantas izsoles sākumam.
(3) Ja tiesa pret parādnieku
uzsākusi Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteikto maksātnespējas
procedūru, tad tiesa apstiprina izlīgumu, ja to vispirms rakstiski
apstiprinājis Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā
maksātnespējas procedūrā iesaistītais likvidators.
(4) Ja pret
parādnieku Latvijā uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā
noteiktā maksātnespējas procedūra un izlīgumu nav apstiprinājis Padomes regulas
Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā iesaistītais
likvidators, tad tiesa pirms izlīguma apstiprināšanas uzklausa Padomes regulas
Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā iesaistīto
likvidatoru un apstiprina izlīgumu, ja tiesa konstatē, ka Padomes regulas
Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktās maksātnespējas procedūras pabeigšana ar
izlīgumu neietekmē Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktās
maksātnespējas procedūras kreditoru finanšu intereses.
363.10 pants. Sanācijas
pabeigšanas apstiprināšana
(1) Tiesa apstiprina
kreditoru sapulces lēmumu par sanācijas plāna īstenošanu un sanācijas
pabeigšanu un vienlaikus pieņem lēmumu par maksātnespējas procesa izbeigšanu.
(2) Ja tiesa pret parādnieku
uzsākusi Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteikto maksātnespējas
procedūru, tad tiesa apstiprina kreditoru sapulces lēmumu par sanācijas
pabeigšanu, ja to vispirms rakstiski apstiprinājis Padomes regulas Nr.1346/2000
3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā iesaistītais likvidators.
(3) Ja pret parādnieku
Latvijā uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktā
maksātnespējas procedūra un Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā
noteiktajā maksātnespējas procedūrā iesaistītais likvidators nav apstiprinājis
kreditoru sapulces lēmumu par sanācijas pabeigšanu, tad tiesa pirms kreditoru
sapulces lēmuma par sanācijas pabeigšanu apstiprināšanas uzklausa Padomes
regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā
iesaistīto likvidatoru un apstiprina minēto kreditoru sapulces protokolu, ja tā
konstatē, ka Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktās
maksātnespējas procedūras pabeigšana ar sanāciju neietekmē Padomes regulas
Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktās maksātnespējas procedūras kreditoru
finanšu intereses.
363.11 pants. Maksātnespējas
procesa izbeigšana
(1) Tiesa izbeidz
maksātnespējas procesu, noraidot maksātnespējas procesa pieteikumu vai
izbeidzot maksātnespējas procesa lietu.
(2) Tiesā izskata pieteikumu
par maksātnespējas procesa lietas izbeigšanu, ja:
1) parādnieks nokārtojis visas
savas saistības;
2) parādnieks nokārtojis savas
saistības, kurām iestājies izpildes termiņš, un pēc šo saistību nokārtošanas tā
aktīvi pārsniedz atlikušo parādu summu;
3) noslēgts izlīgums;
4) īstenots sanācijas plāns;
5) reorganizācijas rezultātā
sanācijas procesā parādnieks beidz pastāvēt;
6) pabeigta bankrota procedūra.
(3) Pieteikumam par
maksātnespējas procesa lietas izbeigšanu administrators pievieno pierādījumus,
kas apliecina šā panta otrajā daļā paredzētos apstākļus, kā arī attiecīgu
kreditoru sapulces lēmumu vai pierādījumus, ka kreditoru sapulces sasaukšana
bijusi nesekmīga.
363.12 pants.
Sūdzības par administratora lēmumu vai rīcību izskatīšana tiesā
(1) Tiesa izskata
kreditora, parādnieka pārstāvja vai trešās personas, kuras tiesiskās intereses
ir aizskartas, sūdzību par administratora lēmumu.
(2) Ja tiesa atzīst,
ka pārsūdzētais administratora lēmums neatbilst normatīvo aktu prasībām, tā
apmierina sūdzību un uzdod administratoram novērst pieļauto pārkāpumu.
(3) Ja tiesa
konstatē, ka pārsūdzētais administratora lēmums ir likumīgs, tā sūdzību
noraida.
(4) Ja, izskatot sūdzību par administratora lēmumu, tiesa konstatē, ka
ir strīds par tiesībām, tad tiesa nosaka termiņu, kādā sūdzības iesniedzējs var
celt prasību tiesā vispārējā kārtībā.
(5) Tiesa izskata sūdzību
par Maksātnespējas administrācijas lēmumu.
(6) Sūdzības iesniedzējam ir tiesības atsaukt savu sūdzību, kamēr nav
pabeigta sūdzības izskatīšana pēc būtības. Ja sūdzības iesniedzējs atsauc
iesniegto sūdzību, tiesa pieņem lēmumu par sūdzības tiesvedības izbeigšanu.
(7) Tiesa lēmuma norakstu
nekavējoties nosūta Maksātnespējas administrācijai.
46.2 nodaļa
Fiziskās personas maksātnespējas
procesa lietas
363.13 pants.
Lietu izskatīšanai piemērojamās tiesības
Fiziskās personas maksātnespējas
procesā tiesa piemēro šajā likumā noteiktās tiesību normas, kas regulē
juridiskās personas maksātnespējas procesa lietas, ciktāl šajā nodaļā nav
noteikts citādi.
363.14 pants.
Lietu piekritība
(1) Lietu par fiziskās
personas maksātnespējas procesu izskata tiesa pēc parādnieka dzīvesvietas.
(2) Lietu par
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktās maksātnespējas
procedūras uzsākšanu izskata tiesa pēc fiziskās personas galveno interešu
centra atrašanās vietas, bet Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2. un
4.punktā noteiktās maksātnespējas procedūras uzsākšanas gadījumā pēc fiziskās
personas uzņēmuma (Padomes regulas Nr.1346/2000 2.panta "h" punkta
izpratnē) atrašanās vietas.
363.15 pants. Fiziskās
personas maksātnespējas procesa pieteikuma saņemšana un reģistrācija
(1) Tiesa pieņem fiziskās
personas maksātnespējas procesa pieteikumu no fiziskās personas, tās aizbildņa
vai aizgādņa.
(2) Saņemot pieteikumu,
tiesa pārbauda iesniedzēja personību. Ja nav iespējams to pārbaudīt vai iesniedzējam
nav attiecīga pilnvarojuma, pieteikumu nepieņem.
(3) Maksātnespējas procesa
pieteikumu tiesa reģistrē atsevišķā reģistrā, kurā parakstās pieteikuma
iesniedzējs un saņēmējs.
(4) Šajā pantā
noteiktā kārtība pieteikumu iesniegšanai ir piemērojama arī attiecībā uz
gadījumiem, kad pieteicējs novērš tiesneša lēmumā norādītos trūkumus.
363.16 pants. Fiziskās
personas maksātnespējas procesa lietas ierosināšana
(1) Tiesa ierosina
fiziskās personas maksātnespējas procesa lietu uz fiziskās personas maksātnespējas
procesa pieteikuma pamata.
(2) Lēmumu par fiziskās
personas maksātnespējas procesa lietas ierosināšanu vai par atteikšanos pieņemt
fiziskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu tiesa pieņem ne vēlāk kā
nākamajā darbdienā pēc pieteikuma saņemšanas tiesā, bet, ja pieteikums ir
atstāts bez virzības, ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc tam, kad novērsti
tiesas lēmumā norādītie trūkumi vai beidzies termiņš trūkumu novēršanai.
363.17 pants.
Tiesas darbības, sagatavojot lietu izskatīšanai
(1) Tiesneša lēmuma
noraksts par fiziskās personas maksātnespējas procesa lietas ierosināšanu
lēmuma pieņemšanas dienā nosūtāms Maksātnespējas administrācijai.
(2) Tiesa pēc
Maksātnespējas administrācijas priekšlikuma saņemšanas nekavējoties lemj par
Maksātnespējas administrācijas izvirzītā administratora amata kandidāta
iecelšanu par administratoru, nekavējoties nosūtot Maksātnespējas
administrācijai lēmuma norakstu par administratora iecelšanu.
363.18 pants.
Fiziskās personas maksātnespējas procesa lietas izskatīšana un spriedums fiziskās
personas maksātnespējas procesa lietā
(1) Tiesa izskata
fiziskās personas maksātnespējas procesa lietu 30 darbdienu laikā no
lietas ierosināšanas dienas.
(2) Tiesa pasludina
fiziskās personas maksātnespējas procesu, ja konstatē, ka fiziskajai personai
ir maksātnespējas procesa pazīme un fiziskās personas mantas pārdošanas un
kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns atbilst šajā likumā noteiktajām
prasībām.
(3) Tiesa, pasludinot fiziskās
personas maksātnespējas procesu:
1) apstiprina fiziskās
personas mantas pārdošanas un kreditoru prasījumu apmierināšanas plānu;
2) uzsāk fiziskās
personas bankrota procedūru;
3) nosaka fiziskās
personas maksātnespējas procesa īstenošanas termiņu. Šis termiņš var būt īsāks
par septiņiem gadiem, ja fiziskā persona pierāda, ka visas parāda saistības
tiks izpildītas pilnā apmērā;
4) norāda aizbildni
vai aizgādni un pārstāvības pamatu, ja fiziskajai personai ir aizbildnis vai
aizgādnis.
(4) Tiesa
nepasludina fiziskās personas maksātnespējas procesu, ja konstatē, ka:
1) fiziskajai
personai pastāv vismaz viens no Maksātnespējas likumā noteiktajiem
ierobežojumiem;
2) fiziskās personas
mantas pārdošanas un kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns neatbilst likuma
prasībām.
(5) Ja tiesa noraida
fiziskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu, tiesa izbeidz fiziskās
personas maksātnespējas procesu.
(6) Noraidot
fiziskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu, tiesa lemj, vai fiziskās
personas maksātnespējas procesa pieteikums ir izmantots, lai izvairītos no
saistību izpildes. Atzinusi pieteikumu par nepamatotu vai apzināti nepatiesu,
tiesa piedzen no pieteikuma iesniedzēja tiesas izdevumus.
(7) Tiesas spriedums
fiziskās personas maksātnespējas procesā nav pārsūdzams.
(8) Tiesa sprieduma
norakstu izsniedz pieteikuma iesniedzējam un administratoram, kā arī Padomes
regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā
iesaistītajam likvidatoram, ja tiesa pret parādnieku Latvijā uzsākusi Padomes
regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteikto maksātnespējas procedūru.
(9) Ja tiesa noraida
maksātnespējas procesa pieteikumu, tiesa sprieduma norakstu nosūta
Maksātnespējas administrācijai.
363.19 pants.
Jautājumi, kas izlemjami tiesai pēc fiziskās personas maksātnespējas procesa
pasludināšanas
(1) Pēc fiziskās personas
maksātnespējas procesa pasludināšanas tiesa lemj par prasības nodrošinājuma
līdzekļa piemērošanu. Atkarībā no piemērotā prasības nodrošinājuma līdzekļa
lēmuma norakstu par prasības nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu tiesa nosūta ierakstīšanai
attiecīgajā publiskajā reģistrā.
(2) Tiesa uz attiecīga
pieteikuma pamata lemj par:
1) fiziskās personas mantas
pārdošanas un kreditoru prasījumu apmierināšanas plāna grozīšanu, apstiprinot
grozījumus piecu dienu laikā no to saņemšanas;
2) izlīguma apstiprināšanu;
3) nekustamā īpašuma izsoles
akta apstiprināšanu;
4) maksātnespējas atzīmes
dzēšanu zemesgrāmatā;
5) bankrota procedūras
pabeigšanu;
6) administratora
atkāpšanos, viņa atcelšanu un cita administratora iecelšanu, nosakot termiņu
dokumentu un mantas pieņemšanas un nodošanas akta sastādīšanai;
7) fiziskās personas
maksātnespējas procesa izbeigšanu uz administratora vai fiziskās personas
pieteikuma pamata.
(3) Tiesa izskata sūdzību par administratora rīcību un lēmumu, kā arī
sūdzību par Maksātnespējas administrācijas lēmumu par administratora rīcību.
(4) Tiesa lēmuma
norakstu par fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanu izsniedz
administratoram un fiziskajai personai. Lēmuma norakstu par izlīguma
apstiprināšanu, nekustamā īpašuma izsoles akta apstiprināšanu, administratora
atkāpšanos, viņa atcelšanu un cita administratora iecelšanu, kā arī šā panta
trešajā daļā minēto darbību veikšanu tiesa nekavējoties nosūta arī
Maksātnespējas administrācijai.
(5) Tiesas lēmums par
pieteikuma un sūdzības izskatīšanu nav pārsūdzams, izņemot gadījumu, ja tiesa
pieņem lēmumu par:
1) nekustamā īpašuma izsoles akta
apstiprināšanu;
2) maksātnespējas atzīmes dzēšanu
zemesgrāmatā.
(6) Apelācijas instances
tiesas lēmums par šā panta piektajā daļā noteiktajā gadījumā pārsūdzēto lēmumu
nav pārsūdzams.
(7) Tiesa sakarā ar šajā pantā minēto jautājumu izskatīšanu var
pieprasīt, lai administrators iesniedz savas darbības pārskatu vai citu
informāciju.
(8) Pieteikumu un sūdzību tiesa izskata 15 darbdienu laikā no tā
saņemšanas dienas. Uz tiesas sēdi tiek aicināts pieteikuma vai sūdzības
iesniedzējs, administrators, fiziskā persona un citas ieinteresētās personas.
Uzaicināto personu neierašanās nav šķērslis jautājuma izskatīšanai tiesas sēdē.
(9) Sūdzības iesniedzējam ir tiesības atsaukt savu sūdzību, kamēr nav
pabeigta sūdzības izskatīšana pēc būtības. Ja sūdzības iesniedzējs atsauc
iesniegto sūdzību, tiesa pieņem lēmumu par sūdzības tiesvedības izbeigšanu
maksātnespējas procesa lietā.
363.20 pants. Izlīguma apstiprināšana
(1) Tiesa izskata administratora iesniegto izlīgumu jebkurā bankrota procedūras stadijā.
(2) Tiesa, apstiprinot
noslēgto izlīgumu, vienlaikus pieņem lēmumu par fiziskās personas
maksātnespējas procesa izbeigšanu."
15. Papildināt 415.pantu ar 2.1
daļu šādā redakcijā:
"(21) Apelācijas
sūdzību par pirmās instances tiesas spriedumu un lēmumu maksātnespējas procesa
lietā var iesniegt 15 darbdienu laikā no sprieduma pasludināšanas vai lēmuma
pieņemšanas dienas."
16. Papildināt 423.pantu ar 2.1
daļu šādā redakcijā:
"(21) Maksātnespējas
procesa lietā lietas dalībnieks rakstveida paskaidrojumu uz iesniegto
apelācijas sūdzību kopā ar paskaidrojuma
norakstiem, kuru skaits atbilst lietas dalībnieku skaitam, var iesniegt
apelācijas instances tiesai 20 darbdienu laikā no dienas, kad viņam
nosūtīts apelācijas sūdzības noraksts."
17. Papildināt 425.panta 1.1
daļu aiz vārdiem "par spēkā neesošu" ar vārdiem "kā arī
maksātnespējas procesa lietās".
18. Papildināt pārejas
noteikumus ar 28. un 29.punktu šādā redakcijā:
"28. Lietas, kurās
uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), kā arī komercreģistrā reģistrēta komersanta
maksātnespēja pasludināta līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, izskata tiesa,
kas pasludinājusi maksātnespēju.
29. Šā likuma 46.nodaļa un
46.2 nodaļa stājas spēkā vienlaikus ar īpašo likumu, kas paredz
parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa un fiziskās personas maksātnespējas
procesa spēkā stāšanās kārtību."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.
G.Grīnvalds
Likumprojekta Grozījumi
Civilprocesa likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik maksātnespējas procesa jautājumi
tiek regulēti gan Civilprocesa likumā, gan likumā Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju. Atsevišķi jautājumi Civilprocesa likumā
tiek regulēti atšķirīgi no likuma Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju, tādējādi radot tiesību normu kolīzijas un dažu ar
maksātnespējas procesu saistītu jautājumu atšķirīgu interpretāciju tiesās,
kas nenodrošina tiesiskās paļāvības principa un tiesiskuma ievērošanu valstī.
Lai novērstu konstatētās problēmas, ir izstrādāts jauns Maksātnespējas
likums. Normatīvais akts ir nepieciešams, lai
nodrošinātu maksātnespējas procesa likumīgu un efektīgu norisi tiesās,
izslēdzot tiesību normu kolīziju un dublēšanu Maksātnespējas procesā un
Civilprocesa likumā, nodrošinot tiesiskās paļāvības principa un tiesiskuma
ievērošanu valstī. Saskaņā ar Maksātnespējas likuma
izstrādi konceptuāli mainīsies arī maksātnespējas procesu norise valstī. Maksātnespējas likumprojektā ir ietverts
jauns subjektu loks, kuriem iespējama maksātnespēja. Piemēram, biedrības un
nodibinājumi, individuālie komersanti, fiziskās personas, kapitāla un finanšu
tirgus dalībnieki, kuru darbības uzraudzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem
veic Finanšu un kapitāla tirgus komisija un kuru maksātnespēju nereglamentē
attiecīgās nozares speciālie likumi. 2004.gada 1.maijā Latvijā spēkā
stājusies Padomes 2000.gada 29.maija Regula (EK) Nr.1346/2000 par
maksātnespējas procedūrām (turpmāk Padomes regula Nr.1346/2000), kas
reglamentē pārrobežu maksātnespējas procesa tiesisko jautājumu risināšanas
starptautisko piekritību. Lai gan kopš Padomes regulas Nr.1346/2000 spēkā
stāšanās Latvijā tā ir tieši piemērojama, spēkā esošais likums Par uzņēmumu
un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju un Civilprocesa likums neveicina Padomes
regulas Nr.1346/2000 efektīvu piemērošanu. Latvijā īstenota komercdarbības reforma.
Šīs reformas ietvaros būtiski mainīta tiesību sistēma, ieviesti jauni tiesību
institūti. Sakarā ar iepriekš minēto Civilprocesa likuma normas neatbilst
tiesību sistēmai un ir pretrunā ar ieviestajiem tiesību institūtiem. Tas
veicina tiesību normu atšķirīgu interpretāciju. Atšķirīgā tiesību normu
interpretācija bieži noved pie atšķirīgiem tiesas nolēmumiem līdzīgās lietās,
tādējādi nenodrošinot tiesiskās paļāvības principa ievērošanu. Tiesas spriedums par parādnieka
maksātnespējas pasludināšanu nav pārsūdzams. Tāpat nav pārsūdzami
maksātnespējas procesa norises laikā tiesas pieņemtie lēmumi. Šāds regulējums
paredzēts ar mērķi nodrošināt maksātnespējas procesa efektīvu norisi:
savlaicīgu spriedumu un lēmumu izpildi, līdz ar to - kreditoru interešu
aizsardzību. Taču ir atsevišķi gadījumi, kad šāds regulējums liedz iespēju
ieinteresētajām personām vērsties pret maksātnespējas procesa norisē
pieļautiem likumpārkāpumiem, vai arī - konstatējot likumpārkāpumu, atjaunot
iepriekšējo tiesisko stāvokli (piemēram, lietās par nekustamā īpašuma
piespiedu izsoli). Tāpat tas liedz iespēju parādniekam vērsties pret
nepamatoti vai apzināti nepatiesi tiesai iesniegtu kreditora maksātnespējas
pieteikumu, tādējādi liedzot parādniekam iespēju atjaunot savu
maksātspēju. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta izstrādāšanas mērķis ir
novērst Civilprocesa normu dublēšanos un to kolīziju Maksātnespējas likumā un
Civilprocesa likumā. Visas procesuālās normas, kas saistītas ar tiesvedību
maksātnespējas lietās, tiek iekļautas Civilprocesa likumā. Savukārt
Maksātnespējas likumā tiek iekļautas visas materiālās normas un līdz ar to
pamatojums konkrētu tiesas nolēmumu pieņemšanai maksātnespējas lietās. Likumprojektā paredzēts procesuālais
regulējums paplašināta maksātnespējas subjektu loka maksātnespējas lietu
izskatīšanai tiesā. Likumprojektā iekļautās tiesību normas attiecināmas uz
komersantiem, citām juridiskajām personām (biedrības un nodibinājumi),
fiziskajām personām, kā arī speciālajiem subjektiem - lauksaimniecības
produktu ražotājiem un finanšu un kapiteļa tirgus dalībniekiem. Likumprojektā paredzēts regulējums
attiecībā uz tiem finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem, kuru maksātnespēju
nereglamentē attiecīgās nozares speciālie normatīvie akti. Minētais
regulējums attieksies, piemēram, uz apdrošinātājiem, brokeru sabiedrībām,
vērtspapīru sabiedrībām u.c. Tā kā likumprojektā ir iekļauts jauns
regulējums, kas saistīts ar parādnieka tiesiskās aizsardzības procesu, kas
neattiecas uz maksātnespējas procesu, likumprojektā atsevišķi tiek nodalīti
un definēti termini maksātnespēja, tiesiskās aizsardzības process un
maksātnespējas process. Termins maksātnespēja
iekļauj sevī gan tiesiskās aizsardzības procesu, gan maksātnespējas procesu.
Termina maksātnespējas process
lietojums ir šaurāks, un tas likumprojektā tiek definēts kā tiesiska rakstura
pasākumu kopums, lai: 1) atjaunotu parādnieka maksātspēju un aizsargātu
kreditoru kopuma intereses, piemērojot izlīgumu vai sanāciju; 2) aizsargātu
kreditoru kopuma intereses, piemērojot bankrota procedūru. Savukārt termins tiesiskās aizsardzības process tiek
definēts kā tiesiska rakstura pasākumu kopums parādnieka interešu
aizsardzībai ierobežotas maksātspējas gadījumā ar mērķi atjaunot parādnieka
maksātspēju pilnā apjomā. Sakarā ar to, ka maksātnespējas procesā
un parādnieka tiesiskās aizsardzības procesā iesaistīta tiesa, tad tiesību
normas, kas regulē tiesas procesuālās darbības, ir iekļautas likumprojektā,
bet materiālās normas, kurās noteikts tiesas pieņemamo nolēmumu pamatojums,
iekļautas Maksātnespējas likumprojektā. Tādējādi tiks novērsta tiesību normu
dublēšanās un tiesību normu paralelitāte.
Likumprojektā iestrādātas normas, lai
nodrošinātu Padomes regulas Nr.1346/2000 sekmīgu piemērošanu Latvijā. Likumprojektā paredzētās normas
nodrošina Latvijā īstenotās komercdarbības reformas ieviešanu maksātnespējas
jomā. Minētais novērsīs atšķirīgu tiesību normu interpretāciju un sekmēs
maksātnespējas likumīgu un efektīvu norisi. Likumprojektā paredzēta atsevišķu tiesas
spriedumu un lēmumu pārsūdzēšanas iespēja vienā augtākā tiesu instancē. Parādnieks
var pārsūdzēt tiesas spriedumu par maksātnespējas procesa pasludināšanu, ja
tas pasludināts uz kreditora maksātnespējas procesa pieteikuma pamata.
Kreditors var pārsūdzēt tiesas spriedumu par maksātnespējas procesa
pieteikuma noraidīšanu un pieteikuma atzīšanu par nepamatotu vai apzināti
nepatiesu, ja tas pasludināts uz kreditora pieteikuma pamata. Savukārt
jebkura maksātnespējas procesā iesaistītā persona var pārsūdzēt tiesas lēmumu
par nekustamā īpašuma izsoles akta apstiprināšanu un maksātnespējas atzīmes
dzēšanu zemesgrāmatā. Tādējādi tiek
nodrošināts aizsargmehānisms nekustamā īpašuma izsoles laikā pieļauto
pārkāpumu novēršanai un aizskartās personas tiesiskā stāvokļa atjaunošanai. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Skaidri nodalot procesuālās un materiālās normas Civilprocesa likumā un
Maksātnespējas likumā, tiek vienkāršota abu minēto likumu piemērošana un
atvieglota iespēja parādniekam, kreditoram un valsts iestādēm precīzi definēt
savas tiesības un pienākumus parādnieka tiesiskās aizsardzības procesā un
maksātnespējas procesā. Līdz ar to tiek veicināta uzņēmējdarbības vides
sakārtošana valstī (ierobežots nepamatoti iesniegtu parādnieka tiesiskās
aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa pieteikumu skaits un
vienlaikus palielināts parādnieka paša atbildības slieksnis savas
maksātspējas izvērtēšanai) un samazināti administratīvie un procesuālie
šķēršļi maksātnespējas lietu izskatīšanai. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
(tūkst. latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji 5 gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
2007 |
2008 |
2009 |
||||||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
10,0 |
22,0 |
22,0 |
18,0 |
|||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1081,5 |
1473,6 |
1734,7 |
1430,0 |
|||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
-1071,5 |
-1451,6 |
-1712,7 |
-1412,0 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiek plānots, ka gadā vidēji būs 200 parādnieku
tiesiskās aizsardzības lietas un 20 fizisko personu maksātnespējas lietas.
Valsts nodeva atbilstoši šiem grozījumiem paredzēta Ls 100 apjomā. Tādējādi
valsts budžeta ieņēmumi tiek plānoti 22 tūkst. latu apmērā (220 x Ls 100).
2007.gadā ieņēmumi plānoti 6 mēnešiem Ls 10 tūkst. latu apmērā 100 parādnieku
tiesiskās aizsardzības lietām (100 x Ls 100) |
|||||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
|
|
|
|
|
|||||||||
Izdevumi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1081,5 |
1473,6 |
1734,7 |
1430,0 |
|||||||||
Uzturēšanas izdevumi EKK1100
Atalgojumi (34 tiesneši un 114 darbinieki) EKK 1200 Valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas |
|
723,1 492,9 118,7 |
1473,6 1052,1 253,5 |
1734,7 1262,6 304,1 |
1310,5 935,9 225,4 |
|||||||||
EKK 1300
komandējumi un dienesta braucieni EKK 1400
Pakalpojumu apmaksa |
|
1,8 73,8 |
2,5 124,6 |
2,5 124,6 |
2,3 107,7 |
|||||||||
EKK 1500
Materiālu, energores., ūdens un inv. vērt. līdz Ls 50 par vien. |
|
35,9 |
40,9 |
40,9 |
39,2 |
|||||||||
Izdevumi kapitālieguldījumiem |
|
358,4 |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
119,5 |
|||||||||
EKK 4000
Kapitālie izdevumi |
|
358,4 |
119,5 |
|||||||||||
6. Paskaidrojumi pie budžeta ieņēmumiem un
izdevumiem: 2007.gads Rajonu
(pilsētu) tiesām jau šobrīd saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem
vairākas lietu kategorijas ir jāizskata saīsinātos termiņos, piemēram, darba
lietas, lietas, kas saistītas ar bērnu tiesību aizsardzību, u.c. Minēto
grozījumu izdarīšana Civilprocesa likumā noteiks papildus lietu kategoriju,
kas būs jāizskata saīsinātos termiņos, taču ievērojot pašreizējo rajonu
(pilsētu) tiesu tiesnešu skaitu un noslogotību, bez papildus tiesnešu sastāvu
amata vietu piešķiršanas rajonu (pilsētu) tiesām nebūs iespējams nodrošināt
minēto lietu izskatīšanu saīsinātos termiņos. Bez tam, jāatzīmē apstāklis, ka
maksātnespējas lietas līdz šim piekrīt apgabaltiesai un rajonu (pilsētu)
tiesu tiesnešiem būs nepieciešama papildus apmācība. Ievērojot
minēto, rajonu (pilsētu) tiesās ir nepieciešami 34 tiesnešu sastāvi (pa
vienam katrā tiesā) un pilsētu tiesās papildus tiesas sekretāri. Kopējais
papildus nepieciešamais amata vietu skaits ir 148, tajā skaitā, 34 tiesneši,
34 tiesnešu palīgi, 34 tiesas sēžu sekretāri, 34 tiesas tulki, 12 tiesas
sekretāri. Tiesnešu atalgojums Ls 801, darbinieku vidējais atalgojums Ls
301,8. Aprēķinātais finansējums algām 410,7 tūkst. latu (t.sk. tiesnešiem Ls
801 x 34 x 6 mēneši = Ls 163 404; tiesnešu stažieriem Ls 400,5 x 34 x 3
mēneši = Ls 40 851; darbiniekiem Ls 301,8 x 114 x 6 mēneši = Ls
206 431). Aprēķinātais finansējums piemaksām 15% apmērā no algu fonda
61,6 tūkst. latu. Finansējums pabalstiem, atvaļinājumiem 492,9 tūkst. latu.
Finansējums aprēķināts 2007.gada sešiem mēnešiem. Plānotie
izdevumi 2006.gadam 1081,5 tūkst. latu. 2008.gads Plānotais
finansējums samazināts par vienreizējo izdevumu apjomu 2007.gadā aprīkojuma,
datortehnikas un mēbeļu iegādei par summu 358,4 tūkst. latu. Tiesnešu
atalgojums Ls 801, darbinieku vidējā alga Ls 377,2. Aprēķinātais finansējums
algām 842,8 tūkst. latu (t.sk. tiesnešiem Ls 801 x 34 x 12 mēneši = Ls
326 808; darbiniekiem Ls 377,2 x 114 x 12 mēneši = Ls 516 010).
Aprēķinātais finansējums piemaksām 15% apmērā no algu fonda 130,5 tūkst.
latu. Finansējums atvaļinājuma pabalstiem tiesnešiem 27,2 tūkst. latu,
pārējiem pabalstiem , atvaļinājumiem u.c. 10% apmērā no pārējā personāla
algas 51,6 tūkst. latu. Kopā pabalstiem 27,2 + 51,6 = 78,8 tūkst. latu.
Atalgojumiem kopā 1052,1 tūkst. latu. Finansējuma aprēķins veikts pilnam
gadam un kopējie izdevumi plānoti Ls 1473,6 tūkst. latu. 2009.gads Tiesnešu
atalgojums 2009.gadā prognozējams Ls 1215, darbinieku vidējā alga Ls 377,2.
Aprēķinātais finansējums algām 1011,7 tūkst. latu (t.sk. tiesnešiem Ls 1215 x
34 x 12 mēnesi = Ls 495 720; darbiniekiem Ls 377,2 x 114 x 12 mēneši =
Ls 516 010). Aprēķinātais finansējums piemaksām 15% apmērā no algu fonda
158, tūkst. latu. Finansējums atvaļinājuma pabalstiem tiesnešiem 41,3 tūkst.
latu, pārējiem pabalstiem, atvaļinājumiem u.c. 10% apmērā no pārējā personāla
algas 51,6 Tūkst. latu. Kopā pabalstiem 41,3 + 51,6 = 92,9 tūkst. latu.
Atalgojumiem kopā 1262, 6 tūkst. latu. Kopējie izdevumi plānoti Ls 1734,7
tūkst. latu. Papildus paskaidrojums: Likumprojektā ir noteikts, ka tiesām būs
jāizskata arī fizisko personu maksātnespējas procesa lietas, līdz ar to
fiziskās personas, kuras būs iesniegušas attiecīgo pieteikumu, tiks aicinātas
uz tiesas sēdēm, savukārt tiesām būs pienākums nepieciešamības gadījumā
nodrošināt šīm personām tulka pakalpojumus, jo saskaņā ar Civilprocesa likuma
13.panta ceturto daļu lietas dalībniekiem, izņemot juridisko personu
pārstāvjus, kuri nepārvalda tiesvedību valodu, tiesa nodrošina tiesības
iepazīties ar lietas materiāliem un piedalīties procesuālajās darbībās,
izmantojot tulka palīdzību. Ņemot vērā iepriekšminētos apsvērumus, grozījumu
ieviešanai Civilprocesa likumā būtu nepieciešams piešķirt papildus tiesnešu
un tiesas darbinieku amata vietas rajonu (pilsētu) tiesās, tajā skaitā arī
papildus 34 tiesas tulku amata vietas rajonu (pilsētu) tiesās. |
||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts skatāms vienlaicīgi ar Maksātnespējas likumprojektu un likumprojektu Grozījumi Krimināllikumā. Likumprojektiem jāstājas spēkā vienlaicīgi. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā iestrādātas normas, lai nodrošinātu Padomes regulas
Nr.1346/2000 sekmīgu piemērošanu Latvijā. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komen- tāri |
|||||||||||
2.pants |
1) Padomes regulas Nr.1346/2000 30.pants; 2) Padomes regulas Nr.1346/2000 33.panta 1.punkts. |
- |
- |
|||||||||||
4.pants |
1) Padomes regulas Nr.1346/2000 Preambulas 15.punkts; 2) Padomes regulas Nr.1346/2000 2.panta d) punkts; 3) Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punkts; 4) Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punkts; 5) Padomes regulas Nr.1346/2000 4.panta 2.punkta c) apakšpunkts; 6) Padomes regulas Nr.1346/2000 21.panta 1.punkts; 7) Padomes regulas Nr.1346/2000 29.panta a) punkts; 8) Padomes regulas Nr.1346/2000 33.pants; 9) Padomes regulas Nr.1346/2000 34.panta 1.punkts; 10) Padomes regulas Nr.1346/2000 35.pants; 11) Padomes regulas Nr.1346/2000 37.pants; 12) Padomes regulas Nr.1346/2000 38.pants. |
- |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar Latvijas Sertificēto
maksātnespējas procesa administratoru
asociāciju, Ārvalstu investoru padomi Latvijā,
Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi, Latvijas Būvmateriālu tirgotāju
asociāciju, Latvijas Tirgotāju asociāciju, Latvijas Komercbanku asociāciju. |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekta izstrāde tiek atbalstīta, izanalizējot un ievērojot
institūciju izteiktos priekšlikumus un iebildumus. |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiek veikti, sniedzot informāciju masu
informācijas līdzekļos un prezentējot likumprojektu šādām nevalstiskajām
organizācijām: - Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācijai; - Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerai; - Ārvalstu investoru padomei Latvijā; - Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai; - Latvijas Būvmateriālu tirgotāju asociācijai; - Latvijas Zivrūpniecības savienībai; - Latvijas Darba devēju konfederācijai; - Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai; - Latvijas komercbanku asociācijai; - Mazo un vidējo uzņēmumu un amatniecības padomei. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas radītas netiks. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Turklāt attiecīga
informācija tiks ievietota Maksātnespējas administrācijas mājas lapā
internetā www.mna.gov.lv. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt vispārējā civilprocesuālajā
kārtībā, iesniedzot sūdzību (prasību) tiesā. |
|||||||||||||
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
A.Kveska |
27.07.2006.
2250
Mihaļska 7509528