Grozījumi Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000,
12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.;
2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.;
2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 182.pantu šādā redakcijā:
"182.pants. Elektroenerģijas, siltumenerģijas
un gāzes patvaļīgs patēriņš, elektronisko sakaru pakalpojumu patvaļīga
izmantošana
(1) Par elektroenerģijas, siltumenerģijas vai gāzes
patvaļīgu patēriņu, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā, vai par elektronisko
sakaru pakalpojumu patvaļīgu izmantošanu, ja ar to radīts ievērojams mantisks
zaudējums,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem
vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām
mēnešalgām.
(2) Par elektroenerģijas, siltumenerģijas vai gāzes
patvaļīgu patēriņu vai par elektronisko sakaru pakalpojumu patvaļīgu
izmantošanu, ja tas izdarīts lielā apmērā vai ja to izdarījusi personu grupa
pēc iepriekšējas vienošanās,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem
gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām
mēnešalgām."
2.
Papildināt likumu ar 182.1 pantu šādā
redakcijā:
"182.1 pants. Nelikumīgas
darbības ar patērētās elektroenerģijas komercuzskaiti
(1)
Par iejaukšanos elektroenerģijas
komercuzskaites mēraparātu darbībā vai par tās traucēšanu, vai par iekārtu,
ierīču vai programmatūras izgatavošanu, pielāgošanu, izplatīšanu vai uzstādīšanu,
ja tas rada iespēju personām patvaļīgi patērēt elektroenerģiju,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu
darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas
atkārtoti vai ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām
mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas."
Ekonomikas ministrs
A.Štokenbergs
Likumprojekta
"Grozījumi
Krimināllikumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Elektroenerģija, siltumenerģija un gāze ir
prece jeb manta par kuras patvaļīgu patēriņu (zādzību), atbilstoši
Krimināllikumā noteiktajam, ir paredzēts sods. Šai precei piemīt specifika,
jo enerģijas daudzumu, kas nelikumīgi patērēts, apejot vai sagrozot
komercuzskaites mēraparāta uzskaiti, ir grūti pierādīt, bet viegli apstrīdēt.
Krimināllikuma 182. panta esošā redakcija praksē ir pielietojama ar ļoti
lielām grūtībām, jo kā priekšnoteikums saukšanai pie kriminālatbildības par
enerģijas nelikumīgu patēriņu likums paredz būtiska kaitējuma radīšanu.
Apstākļos, kad strauji pieaug enerģētisko resursu izmaksas, tas nav
pieļaujams. Ņemot vērā, ka nelikumīga elektroenerģijas lietošana nodara AS Latvenergo mantiskus zaudējumus un ir tiesību un
likumības pārkāpums, par elektroenerģijas nelikumīgu lietošanu spēkā esošās
tiesību normas paredz administratīvu vai kriminālatbildību. Valsts policija par atklātajiem enerģijas
zādzību gadījumiem visbiežāk atsakās ierosināt krimināllietas,
aizbildinoties, ka nav pierādījumu būtiska kaitējuma (ievērojams mantiskais
zaudējums + apdraudētas citas ar likumu aizsargātās intereses un tiesības)
esamībai. Ja krimināllietas tiek ierosinātas, dažādu iemeslu dēļ tās ļoti
reti nonāk līdz tiesai, bet atrodas izmeklēšanas stadijā līdz noilgumam.
2005. gadā Valsts policija ir ierosinājusi aptuveni 30 krimināllietas pēc
Krimināllikuma 182. panta. AS Latvenergo
regulāri atklāj elektroenerģijas nelikumīgas lietošanas un pārvades un
sadales sistēmas ļaunprātīgas bojāšanas gadījumus, kuru skaits nesamazinās.
Pēc AS Latvenergo iekšējās statistikas gadā tiek fiksēti 20002500
patvaļīga elektroenerģijas patēriņa gadījumi, kuros nereti iesaistītas jau
iepriekš šādos nodarījumos pieķertas personas. AS Latvenergo tehniski
aprēķinātie elektroenerģijas komerczudumu apjomi (2004. 2006. 4 mēnešos) ir
vidēji 2,7% no elektroenerģijas sadales tīklā nodotās elektroenerģijas
apjoma. Līdzšinējā prakse liecina, ka pašreizējais
regulējums nav pietiekami efektīvs, lai samazinātu patvaļīga elektroenerģijas
patēriņa gadījumu skaitu un sauktu pie atbildības vainīgās personas. Lietderīgi papildināt Krimināllikuma 182.
pantu, līdzīgi kā pārējos Krimināllikuma XVIII nodaļas pantus, par
noziedzīgiem nodarījumiem pret īpašumu, ar jaunu otro daļu, kas paredz
pastiprinātu atbildību par enerģijas patvaļīgu patēriņu, ja tā izdarīta lielā
apmērā vai personu grupā. Nopietnus draudus energoapgādes komersantu
komercdarbībai rada personas, kas organizēti un atklāti par atlīdzību citām
personām izgatavo un uzstāda palīgierīces, kas ļauj elektroenerģiju patērēt
bez maksas. Šo personu nodarījumiem likumā pašlaik atbildība nav noteikta. Pieņemot likumu, plānots veicināt vainīgo personu
saukšanu pie kriminālatbildības par enerģijas patvaļīgu patēriņu vai
palīgierīču, ar kuru palīdzību iespējams patvaļīgi patērēt enerģiju,
izgatavošanu un uzstādīšanu citām personām. |
|
|||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz palielināt piemērojamās
sankcijas par elektroenerģijas, siltumenerģijas vai gāzes patvaļīgu patēriņu
vai elektronisko sakaru pakalpojumu nelikumīgu izmantošanu sodot ar
brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem, vai ar piespiedu darbu, vai
ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām, bet ja tas izdarīts
lielā apmērā vai ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās
sodot ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar naudas sodu
līdz simt minimālajām mēnešalgām. Likumprojekts paredz papildināt
Krimināllikumu ar jaunu pantu, nosakot kriminālatbildību par iejaukšanos
elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu darbībā vai par tās
traucēšanu, vai par iekārtu, ierīču vai programmatūras izgatavošanu,
pielāgošanu, izplatīšanu vai uzstādīšanu, ja tas rada iespēju citām personām
patvaļīgi patērēt elektroenerģiju sodot ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
diviem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz
sešdesmit minimālajām mēnešalgām. Bet par tādām pašām darbībām, ja tās
izdarītas atkārtoti vai ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas
vienošanās ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar
piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām,
konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas. |
|
|||||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||||
1.Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekta ietekme netieša iespējas personas, kas patvaļīgi lieto elektroenerģiju vai sniedz
pakalpojumus elektroenerģijas komercuzskaites apiešanā vai bojāšanā saukt pie
kriminālatbildības, kā rezultātā vainīgajām personām būtu jāsaņem atbilstošs
sods. |
|
|||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||||
|
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
|
||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
||||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un v
ai ir sagatavoti to projekti. 2. |
Vienlaikus ar šo likumprojektu ir sagatavots
likumprojekts Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas arī
vērsts uz patvaļīgas enerģijas lietošanas gadījumu skaita samazināšanu. |
|
|||||||||||||||
2.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||
5.
Cita informācija |
nav |
|
|||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Akciju sabiedrība "Latvenergo" |
|
|||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta |
|
|||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšana veikta ar masu
mēdiju palīdzību, kas ziņoja par šī likumprojekta būtību likumprojekta
iesniegšanas laikā Valsts sekretāru sanāksmē. Paredzams, ka par šiem
likumprojektiem sabiedrību informēs arī komersanti, kas veic
elektroenerģijas, gāzes un siltumenerģijas piegādi, kā arī elektronisko
sakaru pakalpojumu sniegšanu. Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
|||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likuma izpildi nodrošinās esošās institūcijas. |
|
|||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšana par sagatavotā
likumprojekta normām ir veikta ar masu mēdiju palīdzību, kas ziņoja par šī
likumprojekta būtību likumprojekta iesniegšanas laikā Valsts sekretāru
sanāksmē. Masu mēdiju interese par likumprojektu paredzama arī tā virzīšanas
un izskatīšanas laikā gan Ministru kabinetā, gan Saeimas komisijā. Tāpat
paredzams, ka par šiem likumprojektiem sabiedrību informēs arī komersanti,
kas veic elektroenerģijas, gāzes un siltumenerģijas piegādi, kā arī
elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu. Pēc likumprojekta pieņemšanas tas
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
|||||||||||||||
3.Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|
|||||||||||||||
4.
Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||||||
Ekonomikas ministrs
A.Štokenbergs
Valsts
sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K. Gerhards |
Dž.Innusa |
I. Dravniece |
U.Sarma |
15.06.2006 10:44
1231
D.Rekšāne
7013218, Dace.Reksane@em.gov.lv