Izdarīt likumā "Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs,
1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994,
2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999,
24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2002, 6.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 2.nr.;
2005, 2., 8., 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 9.panta pirmo daļu ar 29. un 30.punktu
šādā redakcijā:
"29) ienākums, kas gūts, sniedzot palīdzību vai
slepeni sadarbojoties ar operatīvās darbības subjektiem;
30) uzturēšanas līdzekļi, kas saņemti no speciālās
aizsardzības iestādes."
2. Papildināt 19.panta otrās daļas otro teikumu aiz vārdiem
"neapliekamā minimuma apmēru" ar vārdiem "izņemot šā likuma
9.panta pirmās daļas 29. un 30.punktā minētos ienākumus".
3. Izteikt 20.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"1. Iekšzemes nodokļa maksātājam, kas taksācijas
gada laikā ir saņēmis Latvijas Republikā ienākumus, no kuriem izmaksas vietā ir
ieturēts nodoklis, ja viņa saņemto šā likuma 9.panta pirmajā daļā minēto ar
nodokli neapliekamo ienākumu kopējā summa nepārsniedz četrkāršotu taksācijas
gadam noteikto neapliekamā minimuma apmēru vai viņam saskaņā ar šā likuma
19.panta otro daļu gūtie ienākumi nav jāuzrāda deklarācijā, ir tiesības
neiesniegt deklarāciju, ja šajā vai citos likumos nav noteikts citādi. Minētais
nosacījums attiecināms arī uz gadījumiem, ja iekšzemes nodokļa maksātājs
taksācijas gada laikā ir saņēmis tikai Latvijas Republikā ienākumus, no kuriem
izmaksas vietā ir ieturēts nodoklis, vai tikai šā likuma 9.panta pirmajā daļā
minētos ar nodokli neapliekamos ienākumus, kuru kopējā summa nepārsniedz
četrkāršotu taksācijas gadam noteikto neapliekamo minimumu, vai viņam saskaņā
ar šā likuma 19.panta otro daļu gūtie ienākumi nav jāuzrāda deklarācijā."
Iekšlietu ministrs
Dz.Jaundžeikars
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Operatīvās darbības subjektiem Operatīvās darbības likumā noteikto uzdevumu izpildei ir tiesības konfidenciāli iesaistīt personas operatīvās darbības pasākumu veikšanā, kā arī iesaistīt operatīvajā darbībā kā slepenos palīgus rīcībspējīgas personas, turklāt, šī sadarbība var būt atalgojama. (Operatīvās darbības likuma 28.panta pirmās daļas 3.punkts, 30.panta pirmā un trešā daļa). Operatīvās darbības subjektu slepenā sadarbība ir attiecināma arī uz valsts amatpersonām. Atbilstoši Personu speciālās aizsardzības likumam speciālās aizsardzības iestādēm ir jānodrošina aizsargājamās personas dzīvības, veselības un citu likumisko interešu aizsardzība. Turklāt, speciālās aizsardzības iestādes pienākums ir nodrošināt aizsargājamo personu, kurai nav savu iztikas līdzekļu, ar uzturēšanas līdzekļiem. (Personu speciālās aizsardzības likuma 2.pants, 14.panta otrās daļas 3.punkts). Ziņas par slepeno sadarbību ir valsts noslēpums un tās nav izpaužamas ne no operatīvās darbības subjekta, ne sadarbojošās personas puses. Arī ziņas par aizsargājamās personas identitāti ir valsts noslēpums. (Operatīvās darbības likuma 30.panta otrā daļa, 31.panta pirmā daļa, Personu speciālās aizsardzības likuma 21.pants, likuma Par valsts noslēpumu 3.panta trešās daļas 5.punkts, 4.panta otrās daļas 6.punkts, 8.panta pirmā daļa). Atbilstoši Operatīvās darbības likuma 3.panta otrajai daļai sadarbības personu atlīdzības apmēri un izsniegšanas kārtība tiek noteikti iestāžu iekšējos normatīvajos aktos, kurus apstiprina Ģenerālprokurors. Šie iekšējie normatīvie akti ir valsts noslēpuma objekti. Savukārt, saskaņā ar likumu Par iedzīvotāju ienākuma nodokli fiziskajai personai ir pienākums maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli, norādot ienākuma gūšanas veidu, kā arī aizpildīt deklarāciju par gūtajiem ienākumiem (Likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 8.panta trešās daļas 11.punkts 19.panta otrā daļa). Sakarā ar to, ka nav iespējams izpildīt likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli normas, tā lai garantētu pilnīgu sadarbības fakta un sadarbības vai aizsargājamās personas identitātes aizsardzību, kuras izpaušana apdraudētu sadarbības vai aizsargājamās personas dzīvību, kā arī nav iespējams izpildīt iepriekš minētās Operatīvās darbības likuma, Personu speciālās aizsardzības likuma un likuma Par valsts noslēpumu normas, patreiz netiek ievērotas likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli normas. |
|
Likumprojekts Grozījumi likumā
Par iedzīvotāju ienākuma nodokli paredz, ka ar iedzīvotāju ienākuma
nodokli netiek aplikti ienākumi, kas gūti sniedzot palīdzību, slepeni
sadarbojoties ar operatīvās darbības subjektiem, kā arī uzturēšanas līdzekļi,
kas saņemti no speciālās aizsardzības iestādes. Papildus tam, likumprojekts
paredz, ka minētie ienākumi un
uzturēšanas līdzekļi nav jānorāda deklarācijā vai deklarācija nav jāiesniedz,
ja nav citu ar nodokli apliekamo ienākumu. Likumprojekts novērsīs
pretrunas starp Operatīvās darbības likumu, Personu speciālās aizsardzības
likumu, likumu Par valsts noslēpumu un likumu Par iedzīvotāju ienākumu
nodokli. Palielināsies personu
pārliecība, ka viņu identitāte sadarbības vai aizsardzības gadījumā netiks
izpausta, kā rezultātā šīs personas labprātāk sniegs savu palīdzību
operatīvās darbības subjektiem vai piekritīs sniegt liecības, nodrošinot
efektīvāku noziedzības apkarošanu. Likumprojekta ieviešana
nesamazinās valsts iekasējamos nodokļus, jo vadoties no Operatīvās darbības
likuma, Personu speciālās aizsardzības likuma un likuma Par valsts
noslēpumu normām, kā arī par prioritāti uzsverot personas drošību,
patreizējā brīdī iedzīvotāju ienākuma nodoklis par minētajiem ienākumiem
netiek maksāts. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
2. 2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
Sadarbības personu un aizsargājamo personu drošības
garantēšana un atlīdzinājuma nodrošināšana veicinās šo personu sadarbības
ieinteresētību, kā rezultātā tiks atklāts vairāk noziedzīgo nodarījumu, kā
arī veidota labvēlīgāka sociālā vide nākotnē mazinoties noziedzīgo nodarījumu
skaitam. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2007-2011 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3.
Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas
nav notikušas. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi netika veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Konsultācijas
notikušas ar Finanšu ministriju, Labklājības ministriju, Drošības policiju,
Latvijas Policijas akadēmiju, Valsts ieņēmumu dienestu. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Lai
īstenotu paredzētos grozījumus likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli, nav
nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta i
eviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
ievietots datu bāzē NAIS. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Iekšlietu
ministrs Dz.Jaundžeikars
Iekšlietu ministrs |
Valsts sekretāra pienākumu
izpildītājs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
Dz.Jaundžeikars |
R.Bluķis |
M.Rāzna |
T.Stragova |
J.Vonda |
13.06.2006. 13:00
1036
D.Vēbers,7075242,