Izdarīt
Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.;
2004, 9.nr.; 2005, 2., 10., 11.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 23.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2)
Ministrijas prognozē to kompetencē esošo nozaru apdraudējumus un plāno
apdraudējumu novēršanu, pārvarēšanu un iespējamo seku likvidēšanu. Nozaru
apdraudējumu novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānus
ministrijas iesniedz apstiprināšanai attiecīgajiem Ministru kabineta locekļiem.
Pirms apstiprināšanas plānu projektus ministrijas iesniedz izvērtēšanai Krīzes
vadības padomē. Apstiprinātos plānus ministrijas iesniedz Krīzes vadības padomē
izmantošanai padomes darbā."
2. Papildināt
23.3 pantu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5)
sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par nacionālajai drošībai
svarīgu valsts objektu kopumu un veicamajiem drošības pasākumiem."
3. Izteikt 23.4
panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Krīzes
vadības padomes sekretariāts nodrošina atbildīgo institūciju mērķtiecīgu un
pastāvīgu sadarbību un atbalsta sniegšanu Krīzes vadības padomei savas
kompetences ietvaros šādos jautājumos:
1) priekšlikumu sagatavošana
Krīzes vadības padomei par krīzes vadības attīstību;
2) ministriju
sagatavoto nozaru apdraudējumu prognožu, to novēršanas, pārvarēšanas un
iespējamo seku likvidēšanas plānu izstrādes koordinēšana un izskatīšana;
3) valsts apdraudējumu
novēršanas koordinēšana un operatīvā plānošana, tās izpildes analīze;
4) valsts un
starptautiska līmeņa krīzes vadības mācību vadīšana vai piedalīšanās
mācībās."
Iekšlietu
ministrs
Dz.Jaundžeikars
Likumprojekta Grozījumi Nacionālās drošības
likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Nacionālās drošības likumā
uzdots Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā ministrijām jāiesniedz Krīzes
vadības padomei izvērtēšanai un izmantošanai padomes darbā izstrādātās nozaru
apdraudējumu prognozes un to novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku
likvidēšanas plāni. Nozaru apdraudējumu prognozes un to novēršanas,
pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānu ministrijas izstrādā
saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 23. panta otrajā daļā doto uzdevumu.
Minēto nozaru apdraudējumu plānu ministrijas izstrādā, piesaka un saskaņo,
ievērojot Ministru kabineta kārtības ruļļa prasības, tā kā minētais plāns
skar ne tikai par nozari atbildīgo ministriju, bet ietekmē arī citas nozares.
Apdraudējums nozarē var izraisīt domino efektu, destabilizējot citu nozaru
darbību. Nav lietderīgi noteikt nozaru apdraudējumu prognožu un to
novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānu iesniegšanas
kārtību atsevišķā Ministru kabineta normatīvajā aktā, jo šo kārtību var
noteikt likumā. Tiesību aktos termins krīzes vadības sistēma nav definēts. Saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 31.pantu izstrādāts Valsts
aizsardzības plāns, kas nosaka valsts varu un pārvaldi realizējošo institūciju,
pašvaldību, fizisko un juridisko personu nepieciešamo gatavību un darbību
valsts aizsardzībā, saskaņā ar šī likuma 35.pantu noteikta Tautsaimniecības
mobilizācijas plāna izstrāde. Izveidota darba grupa plāna izstrādei, lai
risinātu jautājumus, kas saistīti ar materiālo rezervju un tautsaimniecības
objektu sagatavošanu un izmantošanu izņēmuma stāvokļa vai karastāvokļa laikā.
Pamatojoties uz minētā likuma 36.pantu izstrādāts Valsts civilās aizsardzības
plāns, kas ietver visus apdraudējuma veidus un nosaka civilās aizsardzības
sistēmā iekļauto subjektu rīcību apdraudējuma gadījumos, iekļaujot
preventīvos, gatavības, reaģēšanas un seku likvidēšanas neatliekamos
pasākumus katastrofu, militāra iebrukuma vai kara gadījumā. Ņemot vērā
minēto, izveidotajam Krīzes vadības padomes sekretariātam nepieciešams
aktivizēt darbību, kas saistīta ar nozaru apdraudējumu novēršanas,
pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānu izstrādi. Pamatojoties uz 2005.gada 12.septembra Ministru kabineta
komitejas protokollēmuma (prot. Nr.36, 5. §) 2.1.apakšpunktu, Iekšlietu
ministrijai uzdots papildināt noteikumu projekta Krīzes vadības padomes
nolikums 4.punktu ar uzdevumu Krīzes vadības padomei sagatavot un iesniegt
Ministru kabinetā priekšlikumus par nacionālajai drošībai svarīgu valsts
objektu kopumu un veicamajiem drošības pasākumiem. Saskaņā ar Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisijas
sniegto informāciju novēršanas
pasākumi nozīmē darbības, lai novērstu kaut kā nevēlama atgadīšanos, tātad
tie ir preventīvie pasākumi, kurus nepieciešams plānot iepriekš un valsts
apdraudējumu novēršanas periodā operatīvā plānošana netiek veikta.
Pamatojoties uz Nacionālās drošības likuma 9.panta 1.punktu ministru
prezidenta kompetence ir valsts apdraudējuma situāciju novēršanas un
pārvarēšanas pasākumu vadība, tāpēc nav korekti Krīzes vadības padomes
sekretariātam koordinēt valsts apdraudējuma novēršanas vadību. Tiesību aktos nav definēts termins stratēģiska līmeņa mācības.
Ņemot vērā mācību mērogus, kā arī specifiku, Krīzes vadības padomes
sekretariāts nevar uzņemties visu mācību vadīšanu, jo mācības var rīkot un
vadīt valsts iestādes, atbilstoši savai kompetencei un uzdevumiem. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz nozaru apdraudējumu prognožu un to novēršanas,
pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānu iesniegšanas kārtību Krīzes
vadības padomē izvērtēšanai un izmantošanai padomes darbā. Minētos plānus ministrijas, pirms iesniegšanas apstiprināšanai attiecīgajiem
Ministru kabineta locekļiem, iesniedz izvērtēšanai Krīzes vadības padomē,
jo, saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 23.1 panta pirmo daļu,
Krīzes vadības padome koordinē valsts pārvaldes institūciju operatīvos
pasākumus valsts apdraudējuma pārvarēšanai. Paredzēts, ka
apstiprinātos plānus ministrijas iesniegs Krīzes vadības padomei izmantošanai
padomes darbā. Saskaņā ar Valsts kancelejas juriskonsulta 2006.gada 12.janvāra
atzinuma Par Ministru kabineta noteikumu projektu Grozījumi Ministru
kabineta 2002.gada 6.augusta noteikumos Nr.352 Nacionālajai drošībai svarīgu
valsts objektu drošības pasākumu īstenošanas noteikumi 3.punktu plānots
papildināt likuma 23.3 pantu ar jaunu apakšpunktu, nosakot Krīzes
vadības padomei kompetenci sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā
priekšlikumus par nacionālajai drošībai svarīgu valsts objektu kopumu un
veicamajiem drošības pasākumiem. Plānots grozīt likuma 23.4 panta otrās daļas
redakciju: - otrajā daļā izslēgt vārdu sistemātisku, jo tas ir vispārīgs
un valsts pārvaldes ietvaros tam nav juridiskās slodzes; - otrās daļas pirmajā punktā izslēgt vārdu sistēma, jo termins
krīžu vadības sistēma tiesību aktos nav definēts, bet gadījumos, kad
iestājusies krīze, nepieciešams nodrošināt krīzes vadību, kā arī izslēgt vārdu
pilnveidošana, kas ir sinonīms vārdam attīstība; - otrās daļas otrajā punktā noteikt, ka Krīzes vadības padomes
sekretariāts nodrošina ministriju sagatavoto nozaru apdraudējumu prognožu, to
novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānu izstrādes
koordinēšanu un izskatīšanu; - otrās daļas trešajā punktā noteikt, ka Krīzes vadības padomes
sekretariāts veic valsts apdraudējumu novēršanas koordinēšanu un operatīvo
plānošanu, tās izpildes analīzi; - otrās daļas ceturtajā punktā noteikt, ka Krīzes vadības
padomes sekretariāts vada vai piedalās
valsts un starptautiska līmeņa krīzes vadības mācībās. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi
un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
||||||
|
(tūkst.latu)
|
|||||
Rādītāji
|
Kārtējais
gads
|
Nākamie
trīs gadi
|
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
|
|||
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
3. Finanšu ietekme
|
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumi finansēšanai
|
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
|
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
6. Cita informācija
|
Nav
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus nav jāizdod
normatīvie akti vai jāsagatavo normatīvo aktu projekti. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais
akts
|
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2.
tabula
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|
|||
5. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas notikušas |
Konsultācijas nav veiktas |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav veiktas |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi
nav veikti |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
veiktas
|
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas
netiks radītas, esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks iekļauts
Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts tās ierobežo |
Likumprojekts neierobežo
indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav |
Iekšlietu ministrs Dz.Jaundžeikars
Valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā departamenta
direktors |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
R.Bluķis |
M.Rāzna |
T.Stragova |
R.Ezerts |
|
|
|
|
20.06.2006. 10:02
1206
R.Ezerts
7075818, ricards.ezerts@vugd.gov.lv