Grozījumi likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem"
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 44./45.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1998, 6., 21.nr.; 2000, 2.nr.; 2001, 9.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Daļā "Likumā lietotie termini":
aizstāt termina "vadība" skaidrojuma pirmajā teikumā vārdu "uzņēmuma" ar vārdu "sabiedrības";
aizstāt termina "koncerns" skaidrojuma pirmajā teikumā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "sabiedrība" (attiecīgā locījumā);
izslēgt terminus "radniecīgi uzņēmumi", "asociētais uzņēmums", "koncerna mātes uzņēmums" un "koncerna meitas uzņēmums" un to skaidrojumus;
aizstāt terminu "pašu kapitāla izmaiņu pārskats", "tirdzniecības portfelis", "ieguldījuma īpašumi" un "bioloģiskie aktīvi" skaidrojumā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "sabiedrība" (attiecīgā locījumā);
aizstāt terminu "finanšu aktīvs" un "finanšu saistības" skaidrojumā vārdus "cits uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "cita sabiedrība" (attiecīgā locījumā);
aizstāt termina "līdz termiņa beigām turēti ieguldījumi" skaidrojumā vārdus "uzņēmums nolēmis" ar vārdiem "sabiedrība nolēmusi";
aizstāt termina "aizdevumi un prasījumi" skaidrojumā vārdus "radījis uzņēmums" ar vārdiem "radījusi sabiedrība".
2. Izteikt 1.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Šis likums attiecas uz Latvijā reģistrētām komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kā arī uz Latvijā reģistrētām Eiropas ekonomisko interešu grupām, Eiropas kooperatīvajām sabiedrībām un Eiropas komercsabiedrībām (turpmāk arī sabiedrība).
(2) Šis likums neattiecas uz individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 200000 latu."
3. 3.pantā:
izteikt pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Citāds pārskata gada sākums un beigas var būt tikai Latvijā reģistrētai komercsabiedrībai, kooperatīvajai sabiedrībai, Latvijā reģistrētai Eiropas ekonomisko interešu grupai, Eiropas kooperatīvajai sabiedrībai un Eiropas komercsabiedrībai, ja to nosaka attiecīgi minētās sabiedrības statūti vai sabiedrības līgums.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "jaunizveidota uzņēmuma" ar vārdiem "jaunizveidotas sabiedrības";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "esoša uzņēmuma" ar vārdiem "esošas sabiedrības";
aizstāt piektajā daļā vārdu "uzņēmumu" ar vārdu "sabiedrību".
4. 4.pantā:
aizstāt pirmajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "sabiedrība" (attiecīgā locījumā);
izslēgt trešajā daļā vārdu "tā".
5. 5.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu "uzņēmums" ar vārdu "sabiedrība";
izteikt 5.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Izņēmuma gadījumos var nepiemērot šā panta otrās daļas prasības, ja peļņas vai zaudējumu aprēķina shēmas maiņas pamatojums ir koncerna meitas sabiedrības iegāde un koncerna mātes sabiedrības prasība radniecīgajās sabiedrībās izmantot vienu un to pašu shēmu."
6. Aizstāt 6.panta pirmajā daļā vārdu "uzņēmuma" ar vārdu
"sabiedrības".
7. Izteikt 9.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Sabiedrība iegūtās savas akcijas vai daļas norāda bilances postenī "Pašu akcijas vai daļas", bet līdzdalību koncerna meitas sabiedrības vai koncerna mātes sabiedrības, vai citas šā koncerna meitas sabiedrības, vai šā koncerna meitas sabiedrības meitas sabiedrības kapitālā norāda bilances postenī "Līdzdalība radniecīgo sabiedrību kapitālā". Sabiedrība līdzdalību citas sabiedrības kapitālā, kas atrodas tās būtiskā ietekmē, kura tiek nodrošināta ar ne mazāk kā 20, bet ne vairāk par 50 procentiem no akcionāru vai dalībnieku balsstiesībām šajā sabiedrībā, norāda bilances postenī "Līdzdalība asociēto sabiedrību kapitālā"."
8. 10.pantā:
izteikt I posteņu grupas "Nemateriālie ieguldījumi" 1.posteni šādā redakcijā:
"1. Attīstības izmaksas.";
izteikt I posteņu grupas "Nemateriālie ieguldījumi" 4.posteni šādā redakcijā:
"4. Nemateriālā vērtība.";
papildināt daļu "Ilgtermiņa ieguldījumi" ar jaunu III un IV posteņu grupu šādā redakcijā:
"III. Ieguldījuma īpašumi.
IV. Bioloģiskie aktīvi.";
uzskatīt līdzšinējo III posteņu grupu "Ilgtermiņa finanšu ieguldījumi" par V posteņu grupu;
aizstāt vārdus "radniecīgie uzņēmumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "radniecīgās sabiedrības" (attiecīgā locījumā);
aizstāt vārdus "asociētie uzņēmumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "asociētās sabiedrības" (attiecīgā locījumā);
aizstāt vārdus "uzņēmuma līdzīpašniekiem" ar vārdiem "akcionāriem vai dalībniekiem";
papildināt daļu "Apgrozāmie līdzekļi" ar jaunu II posteņu grupu šādā redakcijā:
"II. Pārdošanai turēti ilgtermiņa ieguldījumi.";
uzskatīt līdzšinējo II posteņu grupu "Debitori", III posteņu grupu "Īstermiņa finanšu ieguldījumi" un IV posteņu grupu "Nauda" attiecīgi par III, IV un V posteņu grupu;
izslēgt posteņu grupā "Ilgtermiņa kreditori" 13.posteni "13. Pārskata gada
dividendes";
izslēgt posteņu grupas "Ilgtermiņa kreditori" 14.postenī vārdus "iepriekšējo gadu";
izslēgt posteņu grupā "Īstermiņa kreditori" 13.posteni "13.
Pārskata gada dividendes"
izslēgt posteņu grupas "Īstermiņa kreditori" 14.postenī vārdus "iepriekšējo gadu".
9. Aizstāt 11., 12., 13. un 14.pantā vārdus "asociēto uzņēmumu" ar vārdiem "asociēto sabiedrību" un vārdus "uzņēmuma saimnieciskās darbības" ar vārdiem "saimnieciskās darbības".
10. Izteikt 18.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Pētniecības izmaksas un dibināšanas izdevumus nedrīkst kapitalizēt. Attīstības izmaksas var ietvert bilancē nemateriālo ieguldījumu postenī "Attīstības izmaksas" tikai tad, ja ir spēkā visi šie nosacījumi:
1) sabiedrība ir paredzējusi pabeigt aktīvu objektu, lai to izmantotu sabiedrības pašas vajadzībām vai pārdotu;
2) sabiedrībai ir iespējams pabeigt šo aktīvu objektu, un tam ir pieejami atbilstoši tehniskie, finanšu un citi resursi, lai šo aktīvu objektu pabeigtu un to izmantotu sabiedrības pašas vajadzībām vai pārdotu;
3) sabiedrība spēj uzskatāmi parādīt, kādi saimnieciskie labumi no šā aktīvu objekta izmantošanas vai pārdošanas tiks saņemti nākotnē;
4) sabiedrība spēj ticami novērtēt šā aktīvu objekta izmaksu apmēru."
11. Izslēgt 20.1 panta
pirmajā daļā vārdus "un īstermiņa kreditoru" un vārdus
"apgrozāmo līdzekļu (posteņu grupa "Debitori") un".
12. Aizstāt 20.2 pantā vārdus "Uzņēmumi, kuri" ar vārdiem "Sabiedrības, kuras".
13. Aizstāt 21.pantā, 22.panta trešajā daļā un 23.panta pirmajā un otrajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "sabiedrība" (attiecīgā locījumā).
14. 24.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "Uzņēmumi, kuri" ar vārdiem "Sabiedrības, kuras";
aizstāt trešajā daļā vārdu "uzņēmumā" ar vārdu "sabiedrībā";< /p>
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "uzņēmums bilances datumā ir pārsniedzis" ar vārdiem "sabiedrība bilances datumā ir pārsniegusi".
15. Aizstāt 25.pantā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "sabiedrība" (attiecīgā locījumā).
16. Izteikt 35.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja postenī "Nemateriālā
vērtība" norādīto iegādes izmaksu lietderīgās lietošanas laiku nav
iespējams noteikt, šo posteni novērtē iegādes izmaksās, no kurām atskaitīti
uzkrātie zaudējumi no vērtības samazināšanās."
17. Izslēgt 37.panta trešajā daļā vārdu "Uzņēmuma".
18. Aizstāt 38.pantā vārdus "uzņēmums akcijas vai daļas
pārdevis" ar vārdiem "akcijas vai daļas pārdotas".
19. Izteikt 42.pantu šādā redakcijā:
"42.pants
(1) Pielikumā norāda koncerna meitas sabiedrību un asociēto sabiedrību
nosaukumu un juridisko adresi un koncerna sastāvā esošas sabiedrības (par kuru
sastādīts gada pārskats) līdzdalības daļu procentos šo sabiedrību
pamatkapitālā. Norāda arī koncerna meitas sabiedrību un asociēto sabiedrību
pašu kapitāla un peļņas vai zaudējumu apmēru atbilstoši katras šīs sabiedrības
pēdējam apstiprinātajam gada pārskatam. Šo informāciju var nesniegt, ja tā ir
nenozīmīga šā likuma 4.panta trešajā daļā noteikto prasību īstenošanai.
(2) Šā panta pirmajā daļā noteikto informāciju var nesniegt, ja tā
varētu nopietni kaitēt attiecīgajai sabiedrībai. Pielikumā norāda, ka šī
informācija netiek sniegta minētā iemesla dēļ.
(3) Šā panta pirmajā daļā minēto sabiedrību pašu kapitāla un peļņas
vai zaudējumu apmēru var neparādīt, ja attiecīgā sabiedrība nepublicē
savu gada pārskatu un ja līdzdalības daļa tajā ir mazāka par 50
procentiem."
20. Aizstāt 43.pantā vārdus "uzņēmuma
kapitāls" ar vārdu "pamatkapitāls".
21. Izteikt 44.panta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Ja sabiedrība ir izdarījusi aizņēmumu, kuru var pārvērst akcijās, jāuzrāda katra šāda aizņēmuma nomaksājamā summa, apmaiņas kurss un termiņi, kādos tas konvertējams sabiedrības kapitālā."
22. 45.pantā:
izteikt otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja sabiedrības aktīvi ir ieķīlāti vai apgrūtināti ar kādu citu aizņēmuma atmaksāšanas drošību, to norāda kopā ar informāciju par ķīlas vai cita garantijas aizņēmuma atmaksāšanas drošības nosacījumiem un ieķīlātā objekta bilances vērtību. Atsevišķi norāda tās kreditoru parādu kopsummas, kuras segtas ar nodrošinājumu, ko sniegušas radniecīgās sabiedrības, norādot nodrošinājuma veidu un formu.
(3) Ir jānorāda vecuma pensiju, galvojumu un garantiju saistību, diskontēto vekseļu un pārējo bilancē neatspoguļoto finansiālo saistību kopējais apjoms. Ja sabiedrība ir noslēgusi nomas vai īres līgumus, kuriem ir svarīga nozīme tās darbībā, šajos līgumos paredzētās saistības ir jānorāda īpaši. Saistības pret esošajiem un bijušajiem darbiniekiem attiecībā uz pensijām un saistības pret radniecīgajām sabiedrībām norāda atsevišķi.
(4) Vadībai izsniegto avansu, aizdevumu vai galvojumu saistību summas norāda sadalījumā pa atsevišķām amatu grupām (padomes un valdes locekļi), norādot procentu likmes, svarīgākos nosacījumus un atmaksājamās summas.";
izslēgt piekto daļu;
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Atsevišķi norāda atlīdzības kopsummu pārskata gadā
zvērinātam revidentam vai zvērinātu revidentu komercsabiedrībai (turpmāk
zvērināts revidents) par:
1) gada pārskata pārbaudi;
2) citu revīzijas uzdevumu veikšanu;
3) konsultācijām nodokļu jautājumos;
4) citu lietpratēja uzdevumu veikšanu."
23. Aizstāt 46.panta pirmajā daļā vārdu "uzņēmuma" ar vārdu "sabiedrības".
24. 48.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu "uzņēmuma" ar vārdu "sabiedrības";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Šā panta pirmās daļas noteikumi neattiecas uz sabiedrībām, kas var izmantot peļņas vai zaudējumu aprēķina shēmu saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmās daļas nosacījumiem. Citas sabiedrības var šā panta pirmajā daļā pieprasīto informāciju nesniegt, ja tā varētu nopietni kaitēt attiecīgās sabiedrības interesēm, norādot pielikumā, ka šī informācija netiek sniegta minētā iemesla dēļ."
25. Izslēgt 49.panta trešo daļu.
26. Izteikt 50.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Vadībai par funkciju pildīšanu piešķirtās atlīdzības kopsummu norāda sadalījumā pa atsevišķām amatu grupām (padomes un valdes locekļi). Tas pats attiecas uz pensijām un līdzīgām saistībām pret bijušajiem pārvaldes institūciju locekļiem."
27. Aizstāt 51.panta pirmajā daļā vārdus "uzņēmuma paša" ar vārdiem "sabiedrības savu" un vārdus "uzņēmuma kapitālā" ar vārdu "pamatkapitālā".
28. Izteikt 52.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja pārskata
gadā meitas sabiedrība ir iegādājusies vai pārdevusi mātes sabiedrības akcijas
vai daļas, mātes sabiedrība sniedz informāciju par šo akciju vai daļu
nominālvērtību un tās īpatsvaru mātes sabiedrības kapitālā, kā arī norāda
pirkšanas un pārdošanas summas."
29. 54.pantā:
izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Sabiedrībām,
kuras bilances datumā nepārsniedz divus no šā panta otrajā daļā noteiktajiem
kritērijiem, atļauts sastādīt saīsinātu pielikumu. Saīsinātajā pielikumā
atļauts nesniegt informāciju, kas minēta šā likuma 44.pantā, 52.pantā un 55.4
panta 3.punktā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētie kritēriji ir:
1) bilances kopsumma 250000 latu;
2) neto apgrozījums 500000 latu;
3) pārskata
gada vidējais darbinieku skaits 25.";
aizstāt
ceturtajā un piektajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar
vārdu "sabiedrība" (attiecīgā locījumā).
30. 55.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Vadības ziņojumā sniedz skaidru informāciju par sabiedrības attīstību, darbības finansiālajiem rezultātiem un finansiālo stāvokli, kā arī informāciju par būtiskiem riskiem un neskaidriem apstākļiem, ar kuriem sabiedrība saskaras. Šo informāciju pamato ar vispusīgu un visaptverošu sabiedrības attīstības, darbības finansiālo rezultātu un finansiālā stāvokļa analīzi atbilstoši attiecīgās sabiedrības darbības apjomam un sarežģītībai. Lai izprastu sabiedrības attīstību, darbības finansiālos rezultātus un finansiālo stāvokli, šajā analīzē iekļauj:
1) finansiālo rezultātu rādītājus;
2) tiktāl, ciktāl tie ir būtiski, arī galvenos sabiedrību un attiecīgo nozari raksturojošos nefinanšu rādītājus informāciju par vides aizsardzības prasību ietekmi un informāciju par darbiniekiem (piemēram, piemērotā nodarbinātības politika, garantijas un atbalsts darbiniekiem) vai citu informāciju;
3) ja iespējams, atsauces uz finanšu pārskatā norādītajām summām un papildu skaidrojumus par tām. Šīs daļas otrajā punktā minētos nefinanšu rādītājus atļauts nesniegt sabiedrībām, kuras nepārsniedz divus no šā likuma 24.panta otrajā daļā minētajiem kritērijiem.";
aizstāt otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā vārdu "uzņēmuma" ar vārdu "sabiedrības".
31. Aizstāt 55.1 pantā, 55.3 pantā un 55.6 pantā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "sabiedrība" (attiecīgā locījumā).
32. Aizstāt 9.nodaļas nosaukumā vārdus "Uzņēmuma gada
pārskata" ar vārdiem "Gada pārskata".
33. 61.pantā:
izslēgt
pirmās daļas 3.punktu;
izslēgt
otrās daļas 2.punktu;
aizstāt
pirmajā un otrajā daļā vārdus "Uzņēmuma gada pārskats" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "Gada pārskats" (attiecīgā locījumā).
34. 62.pantā:
izteikt
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja
kapitālsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, Latvijā reģistrētas Eiropas kooperatīvās sabiedrības un Eiropas komercsabiedrības rādītāji pārsniedz divus no šā likuma 54.panta otrās daļas kritērijiem, tās sagatavoto gada
pārskatu pārbauda zvērināts revidents
atbilstoši likumam "Par zvērinātiem revidentiem".";
papildināt
trešo daļu aiz vārda "kapitālsabiedrības" ar vārdiem "kooperatīvās
sabiedrības, Latvijā reģistrētas Eiropas kooperatīvās sabiedrības un Eiropas
komercsabiedrības".
35. 63.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Gada pārskata pārbaude aptver arī grāmatvedības pārbaudi, lai noskaidrotu, vai uzskaite atbilst grāmatvedības pamatnoteikumiem. Pārbaudē arī noskaidro, vai ir ievērotas gada pārskata sagatavošanu reglamentējošo normatīvo aktu prasības un sabiedrības statūtu noteikumi.";
papildināt
otro un trešo daļu pēc vārda "kapitālsabiedrības" ar vārdiem
"kooperatīvās sabiedrības, Latvijā reģistrētas Eiropas kooperatīvās
sabiedrības un Eiropas komercsabiedrības";
izslēgt ceturtajā daļā vārdu
"uzņēmuma".
36. 66.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Sabiedrība ne vēlāk kā mēnesi pēc gada pārskata apstiprināšanas un ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc pārskata gada beigām, bet sabiedrība, kuras darbības apjoms pārsniedz divus no šā likuma 24.panta otrajā daļā minētajiem kritērijiem, un sabiedrība, kas ir koncerna mātes sabiedrība, kura sagatavo konsolidēto gada pārskatu, ne vēlāk kā septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām iesniedz (nosūta pa pastu vai ar kurjeru) Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc sabiedrības reģistrācijas vietas un Uzņēmumu reģistram gada pārskata, kā arī zvērināta revidenta ziņojuma (ja tāds ir) norakstu kopā ar paskaidrojumu par to, kad gada pārskats apstiprināts. Minētos dokumentus var iesniegt elektroniski, pievienojot rakstisku apliecinājumu par to atbilstību dokumentu oriģināliem. Sabiedrība ir atbildīga par to, lai pa pastu vai ar kurjeru nosūtītie vai elektroniski iesniegtie dokumenti tiktu saņemti.";
aizstāt otrajā daļā vārdus "Uzņēmumi, uz kuriem" ar vārdiem "Sabiedrības, uz kurām";
izteikt trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Sabiedrība, kas ievēro šā panta otrās daļas vai šā likuma 54.panta noteikumus, tās iesniegtajam gada pārskatam pievieno valdes parakstītu paskaidrojumu, ka šā likuma 54.panta otrās, ceturtās un piektās daļas noteikumi ir izpildīti.";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus
"uzņēmumi, kuru darbības apjoms pārsniedz" ar vārdiem
"sabiedrības, kuru darbības apjoms pārsniedz divus";
izslēgt piektajā daļā vārdu
"uzņēmuma".
37.
Izslēgt 67. un 68.pantā vārdu "uzņēmuma".
38. Papildināt pārejas noteikumus ar 6., 7. un 8.punktu šādā redakcijā:
"6. Grozījumi šā likuma 1.panta pirmajā daļā, 3.panta pirmajā daļā un 62.pantā attiecībā uz Latvijā reģistrētām Eiropas kooperatīvajām sabiedrībām stājas spēkā 2006.gada 18.augustā.
7. Grozījumi šā likuma 1.panta otrajā daļā un 54.panta otrajā daļā stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
8. Likuma 45.panta sestā daļa stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik
likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem noteikts, ka šis likums neattiecas uz
tiem individuālajiem
komersantiem, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām,
kuru ieņēmumi no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā
nepārsniedz 45 000 latu.
Likums Par uzņēmumu ienākuma nodokli (likuma 2005.gada 20.oktobra
redakcijā) nosaka, ka uzņēmumu ienākuma nodokli nemaksā fiziskās personas.
Tas nozīmē, ka individuālais komersants ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa
maksātājs. Tādēļ uz individuālo
komersantu pēc būtības nebūtu attiecināms likums Par uzņēmumu gada
pārskatiem.
Saeimā 2006.gada 6.aprīlī pieņemtais likums Grozījumi likumā Par
grāmatvedību paredz, ka prasība sagatavot gada pārskatu likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem noteiktajā kārtībā ar 2007.gada 1.janvāri
vairs neattieksies uz individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem
darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 200 000 latu, kā arī uz
individuālajiem komersantiem un citām fiziskajām personām, kas veic saimniecisko
darbību. Šobrīd likuma Par uzņēmumu gada
pārskatiem normas nav pilnībā
saskaņotas ar Komerclikumu. Tādēļ
bija nepieciešams izstrādāt likumprojektu par attiecīgiem grozījumiem likumā
Par uzņēmumu gada pārskatiem, lai likuma normas saskaņotu ar Komerclikumu
un precizētu likumā lietoto
terminoloģiju un lai no šā likuma subjektu loka izslēgtu individuālos
komersantus un, saskaņojot ar 2006.gada 6.aprīlī pieņemto likumu Grozījumi likumā Par grāmatvedību,
attiecīgi palielinātu likuma 1.panta otrajā daļā individuālajiem uzņēmumiem,
zemnieku un zvejnieku saimniecībām noteikto kritēriju - no 45 000 latu uz 200 000 latu. Pašreizējie
mazā uzņēmuma kritēriji bilances kopsumma 100 000 latu un neto apgrozījums 200 000 latu bija noteikti 1995.gada
sākumā, aizstājot kopš likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem pieņemšanas 1992.gadā noteiktos kritērijus
attiecīgi ECU 150 tūkst. un ECU 300 tūkst. (attiecīgi 100,2 tūkst. latu un 200,4 tūkst. latu pēc
Latvijas Bankas noteiktā kursa 1993.gada 31.decembrī vai 100,5 tūkst. latu un
201 tūkst. latu pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa 1994.gada 30.decembrī). Latvijas Republikā kopš
1992.gada vairākkārt pieaugušas patēriņa cenas, turklāt arī ES Ceturtajā direktīvā 78/660/EEK
ietvertie mazā uzņēmuma kritēriji bilances kopsumma (pašlaik - 3,65 miljoni
eiro) un neto apgrozījums (pašlaik 7,3 miljoni eiro) kopš 1992.gada ir
pieauguši gandrīz divkārt. Arī Pasaules Bankas 2005.gadā
sagatavotajā ziņojumā par Latvijas grāmatvedības un revīzijas (audita)
sistēmas novērtējumu norādīts, ka likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem
iekļautie mazā uzņēmuma kritēriji ir
ļoti zemi salīdzinājumā ar ES Ceturtajā direktīvā 78/660/EEK
ietvertajiem kritērijiem un citās
dalībvalstīs (arī Igaunijā, Lietuvā un Slovēnijā) noteiktajiem kritērijiem. Saistībā ar minēto savās rekomendācijās
Pasaules Banka norādīja, ka ir nepieciešams pārskatīt likumā Par uzņēmumu
gada pārskatiem noteiktās prasības, lai mazajiem uzņēmumiem gada pārskati
nebūtu jāpakļauj zvērinātu revidentu pārbaudei un šie uzņēmumi varētu
izmantot ES Ceturtajā direktīvā 78/660/EEK paredzētos atvieglojumus. Visās ES valstīs, kurās ir noteikti
mazā uzņēmuma kritēriji, tie ir augstāki nekā Latvijā, tādēļ papildu izmaksu
dēļ saistībā ar zvērināta revidenta
pārbaudi samazinās Latvijas mazo uzņēmumu konkurētspēja ES tirgū. Tāpēc bija nepieciešams
likumprojektā iekļaut likuma grozījumus, lai attiecīgi palielinātu likuma
Par uzņēmumu gada pārskatiem 54.pantā ietvertos mazā uzņēmuma kritērijus. |
|
|||||||||
|
Likumprojekts Grozījumi likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem
paredz: 1)
precizēt likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem subjektu loku, to saskaņojot
ar likumu Par uzņēmumu ienākuma nodokli un 2006.gada 6.aprīlī pieņemto likumu Grozījumi
likumā Par grāmatvedību (likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem 1.panta
pirmās un otrās daļas, 61.panta pirmās un otrās daļas, kā arī pārejas
noteikumu grozījumu projekts); 2)
saskaņot likumu Par uzņēmumu gada pārskatiem ar Komerclikumu, attiecīgi precizējot arī likumā lietoto terminoloģiju (visā likuma Par
uzņēmumu gada pārskatiem grozījumu projekta tekstā); 3) noteikt, ka ar
2007.gada 1.janvāri likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem 54.panta otrajā
daļā paredzētie mazo
uzņēmumu kritēriji ir šādi: bilances kopsumma - 250 000 latu, neto apgrozījums 500 000 latu un
pārskata gada vidējais darbinieku skaits - 25 (likuma Par
uzņēmumu gada pārskatiem 54.panta otrās daļas un pārejas noteikumu grozījumu
projekts); 4)
precizēt vadības ziņojuma saturu un veikt atsevišķus citus precizējumus,
saskaņojot ar ES Ceturtās direktīvas 78/660/EEK
un starptautisko grāmatvedības standartu prasībām (likuma Par uzņēmumu
gada pārskatiem 18.panta otrās daļas, 20.1 panta, 35.panta otrās
daļas un 55.panta pirmās un septītās daļas grozījumu projekts). |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot grāmatvedības kārtošanas un gada pārskata sagatavošanas noteikumus, kā arī izmantojot ES Ceturtajā direktīvā 78/660/EEK mazajiem uzņēmumiem noteiktos atvieglojumus (arī attiecībā uz gada pārskata pārbaudi) tiks sekmēta neliela apjoma saimnieciskā darbība. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums pēc likumprojekta pieņemšanas būs šāds: 1) likums Par uzņēmumu gada pārskatiem būs skaidrāk saprotams, jo likumā lietotā terminoloģija un likuma normu saturs būs saskaņots ar Komerclikumu; 2) no prasības sagatavot gada pārskatu atbilstoši likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem noteikumiem būs atbrīvoti visi individuālie komersanti, kā arī tie individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 200 000 latu. Esošā informācija ļauj spriest, ka vairāk nekā pusei no ekonomiski aktīvajiem individuālajiem uzņēmumiem un zemnieku un zvejnieku saimniecībām gada apgrozījums no saimnieciskajiem darījumiem 2004.gadā bija mazāks par 200 000 latu; |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
Nav |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
6. Cita informācija: |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Direktīvas: 1) Padomes 1978.gada
25.jūlija Ceturtā direktīva 78/660/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54.panta
3.punkta gapakšpunktu un attiecas uz noteiktu veidu sabiedrību gada
pārskatiem (OJ No L 222 p.11, 1978/08/14) (turpmāk direktīva
78/660/EEK);
2) Padomes 1983.gada
13.jūnija Septītā direktīva 83/349/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54.panta
3.punkta gapakšpunktu un attiecas uz konsolidētajiem pārskatiem (OJ No L
193 p.1, 1983/07/18) (turpmāk direktīva 83/349/EEK);
3)
Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva 90/604/EEK, ar ko direktīvu
78/660/EEK par gada pārskatiem un direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem
pārskatiem groza saistībā ar atbrīvojumiem, kuri attiecas uz mazajiem un
vidējiem uzņēmumiem, un saistībā ar pārskatu publicēšanu ECU (OJ No L317
p.57, 1990/11/16) (turpmāk direktīva90/604/EEK); 4)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra direktīva 2001/65/EK, ar
ko direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK un 86/635/EEK groza attiecībā uz novērtēšanas
noteikumiem, ko piemēro noteiktu veidu sabiedrību, kā arī banku un citu
finanšu iestāžu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem (OJ No L283
p.28, 2001/10/27) (turpmāk direktīva 2001/65/EK); 5)
Padomes 2003.gada 13.maija direktīva 2003/38/EK, ar kuru attiecībā uz eiro
izteiktajām summām groza direktīvu 78/660/EEK, kas attiecas uz noteiktu veidu
sabiedrību gada pārskatiem (OJ No L120 p.22, 2003/05/15); 6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada
18.jūnija direktīva 2003/51/EK, ar ko attiecībā uz noteikta veida sabiedrību,
banku un citu finanšu iestāžu un apdrošināšanas uzņēmumu gada un
konsolidētajiem pārskatiem groza direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK,
86/635/EEK un 91/674/EEK (OJ No L178 p.16, 2003/07/17) (turpmāk direktīva 2003/51/EK). Regulas: 1) Padomes 2001.gada
8.oktobra regula (EK) Nr.2157/2001 par Eiropas sabiedrības (SE) statūtiem (OJ
No L294 p.1, 2001/11/10); 2)
Padomes 2003.gada 22.jūlija regula (EK) Nr.1435/2003 par Eiropas Kooperatīvās sabiedrības (SCE) statūtiem (OJ
No L207 p.1, 2003/08/18). |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
Projekta 7.pants: likuma 9.panta otrā daļa |
Direktīvas 78/660/EEK
13.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 8.pants: likuma 10.pants |
Direktīvas
78/660/EEK 4.panta 1. un 6.punkts (ievērojot grozījumu, kas izdarīts ar direktīvas 2003/51/EK 1.panta
2.punktu), 9.pants |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 19.pants: likuma 42.pants |
Direktīvas 78/660/EEK 43.panta 1.punkta 2.apakšpunkts |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 22.pants: likuma 45.panta otrā,
trešā un ceturtā daļa |
Direktīvas 78/660/EEK 43.panta 1.punkta 6., 7. un 13.apakšpunkts |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 26.pants: likuma 50.panta otrā
daļa |
Direktīvas 78/660/EEK 43.panta 1.punkta 12.apakšpunkts |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 29.pants: likuma 54.panta otrā
daļa |
Direktīvas 78/660/EEK 11. pants |
|
Tā kā likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem 54.panta otrajā daļā
noteiktie mazās sabiedrības kritēriji bilances kopsumma (100 000 latu) un
neto apgrozījums (200 000 latu) būtībā kopš 1992.gada nav grozīti, bet direktīvas 78/660/EEK 11.pantā noteiktie attiecīgie mazās sabiedrības
kritēriji laika posmā kopš 1992.gada ir ievērojami paaugstināti,
likumprojekts paredz 2,5 reizes paaugstināt attiecīgos kritērijus likumā Par
uzņēmumu gada pārskatiem. Jāatzīmē, ka direktīvas 78/660/EEK 11.pantā (ievērojot grozījumus, kas izdarīti ar
direktīvas 2003/38/EK 1.pantu) noteiktie maksimālie kritēriji - bilances kopsumma (EUR 3 650 000) un neto
apgrozījums (EUR 7 300 000) ir aptuveni 10 reizes augstāki, bet darbinieku
skaits (50) tieši 2 reizes augstāki nekā
likumprojektā paredzētie kritēriji. Tomēr pieejamie dati liecina, ka
tikai Austrija, Vācija, Nīderlande, Apvienotā Karaliste un Slovēnija pilnībā
izmanto minētos maksimālos kritērijus, bet pārējās dalībvalstīs noteiktie
kritēriji ir ievērojami zemāki, nekā direktīvā paredzētie maksimālie
kritēriji, jo tie ir pielāgoti konkrētas valsts apstākļiem. |
|
|||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
|
Likumprojekta 33.pantā paredzētais likuma 62.panta grozījums bija
nepieciešams, lai nodrošinātu Regulas Nr. 2157/2001 61.panta un Regulas Nr.
1435/2003 68.panta tiešu piemērojamību. |
|
|||||||||
|
Likumprojekta 34.pantā paredzētais likuma 63.panta otrās un trešās
daļas grozījums bija nepieciešams, lai nodrošinātu Regulas Nr. 2157/2001
61.panta un Regulas Nr. 1435/2003 68.panta tiešu piemērojamību. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||
Likumprojekts nosūtīts izvērtēšanai Latvijas Zvērinātu
revidentu asociācijai un Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijai. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija atbalsta grozījumus, kuri novērš terminoloģijas atšķirības ar Komerclikumu, kā arī grozījumus, kuri novērš likuma pretrunas ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem, bet neatbalsta likumprojektā ierosinātos grozījumus likuma 54.panta otrajā daļā, ar kuriem tiek paaugstināti mazā uzņēmuma kritēriji. Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija neiebilst pret likumprojekta virzību un ierosina precizēt dažas likumprojekta normas. Tās iesniegtie priekšlikumi iestrādāti likumprojektā. |
|
|||||||||
Informācija par likumprojektu tika sniegta Pasaules Bankas organizētajā konferencē par Latvijas grāmatvedības un revīzijas (audita) novērtējuma rezultātiem. Informācija par likumprojektu paredzēts sniegt Grāmatvedības padomes locekļiem. Informāciju par to paredzēts sniegt arī kārtējās ar auditu un grāmatvedību saistītās konferencēs. |
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanā ir ņemtas
vērā Pasaules Bankas sagatavotajā ziņojumā par Latvijas
grāmatvedības un revīzijas (audita) sistēmas novērtējumu (Ziņojums par
standartu un kodeksu ievērošanu (ROSC) Latvijas Republikā) ietvertās rekomendācijas. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots informācijas sistēmā NAIS. Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājaslapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Ja būs neskaidrības, indivīds varēs
griezties ar viņu interesējošiem jautājumiem šā likumprojekta
sagatavotājā un iesniedzējā
institūcijā Finanšu ministrijā. Indivīds lēmumus varēs apstrīdēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Turklāt savas tiesības indivīds varēs
aizstāvēt arī vispārējā kārtībā, griežoties tiesā. |
|
|||||||||
Nav |
|
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktores vietniece-nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane
|
L.Vucēne
|
M.Radeiko
|
A.Malējs
|
08.05.2006
9:00
2318
G.Majevska
7095616; Gunta.Majevska@fm.gov.lv