Rīga
2006.gada 13.jūnijā
Nr.8/5 - 2 -
Latvijas Republikas Saeimas Prezidijam
Par Rīgas ebreju reliģiskās draudzes likumu
Likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Rīgas ebreju reliģiskās draudzes likums.
Pielikumā: Likumprojekts, 4
lpp., anotācija, 1lpp..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Likumprojekts
Rīgas ebreju reliģiskās draudzes
likums
Likums ir pieņemts,
ņemot vērā, ka saskaņā ar Latvijas Republikas
Satversmes 99.pantu baznīca ir atdalīta no valsts, lai regulētu Latvijas
Republikas un Rīgas ebreju reliģiskās draudzes attiecības, nosakot tās likumīgo
stāvokli un statusu;
balstoties uz Latvijas Republikas Ministru kabineta 2006.gada
13.jūnijā parakstītajā Latvijas Republikas un Rīgas ebreju reliģiskās draudzes
līgumā iekļautajiem principiem;
ievērojot Rīgas ebreju reliģiskās draudzes ilglaicīgu
pastāvēšanu un jūdaisma izplatību Latvijas Republikas teritorijā;
apstiprinot
savu uzticību garīgajām un morālajām vērtībām, ko sniedz Rīgas ebreju reliģiskā
draudze;
atzīstot jūdaisma tradicionālās reliģiskās konfesijas
statusu.
1. pants. Likumā lietotie
termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1.
Latvijas Ebreju draudžu un kopienu padome (turpmāk LEDKP) Latvijas
Republikas ebreju draudžu un kopienu apvienība;
2.
Rīgas Ebreju reliģiskā draudze (turpmāk RERD) vienīgā likumīga
līdz 1940. gadam pastāvējošās Rīgas Ebreju reliģiskās draudzes, kā arī citu
Latvijas ebreju reliģisko draudžu tiesību pārmantotāja; neatkarīga un
patstāvīga Latvijas ebreju reliģiskā apvienība, ebreju reliģiskais centrs Latvijā, kurš pilnā apmērā nodrošina un
garantē iespēju piekopt un saglabāt jūdaismu, kā arī pilnā mērā un bez jebkādiem ierobežojumiem apmierināt ebreju
reliģiskās vajadzības. RERD ir Latvijas Ebreju draudžu un kopienu padomes
sastāvdaļa;
3.
Statūti RERD statūti, kas noteiktajā kārtībā piereģistrēti LR
reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrā;
4.
Ticīgie LR pilsoņi un pastāvīgie iedzīvotāji, kas ir ebreji
saskaņā ar ebreju reliģisko likumu, kuru reliģija ir jūdaisms;
5.
RERD vadītājs RERD priekšsēdētājs, kurš ievēlēts Statūtos
noteiktajā kārtībā, ar viņam atbilstošajām tiesībām un pilnvarām.
6.
RERD garīgā vara - RERD priekšsēdētājs, RERD valde, draudzes garīgais
rabīns.
2. pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir regulēt Latvijas Republikas un RERD attiecības, kā arī noteikt RERD
likumīgo statusu, darbību un personu garīgo aprūpi.
3.
pants. RERD statuss
(1) RERD Latvijas Republikā ir
juridiskās personas statuss un no tā izrietošās tiesības saskaņā ar Latvijas
Republikas normatīvajiem aktiem.
(2) RERD ir Latvijas Ebreju draudžu un kopienu padomes locekle,
bet RERD vadītājs ir LEDKP
priekšsēdētāja vietnieks. Pie Latvijas Ebreju draudžu un kopienu padomes
darbojas šīs organizācijas apstiprināta Rabīnu un autoritatīvu reliģisko
darbinieku padome.
(3) Baznīca savā darbībā vadās
pēc šī likuma, Reliģisko organizāciju likuma, citiem reliģisko organizāciju
darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem, kā arī tās statūtiem.
(4)
RERD pilnā apmērā realizē tiesības uz pašvaldību un pašnoteikšanos saskaņā ar
statūtiem un tur noteiktajiem kanoniem.
(5) Rabīnu
tiesas lēmumi nav pārsūdzami valsts iestādēs.
(6) RERD nosaukums tiek īpaši aizsargāts. Citu organizāciju nosaukumiem
ir jābūt nepārprotami atšķirīgiem.
(7) Izstrādājot tiesību normas, kas attiecas un saistītas ar RERD statusu, tiek noskaidrots RERD viedoklis.
4. pants. RERD vadītājs
(1) RERD vadītājs, saskaņojot savu darbību ar RERD garīgo varu,
reprezentē RERD intereses.
(2) RERD vadītājs var pilnvarot Latvijas Ebreju draudžu un kopienu
padomi rīkoties tās vārdā attiecībās ar Latvijas Republiku.
5. pants. Laulību reģistrācija
RERD rabīniem, kuriem RERD garīgā vara ir izsniegusi attiecīgu atļauju,
ir tiesības reģistrēt laulības Civillikumā un citos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
6. pants. RERD īpašums un
finanses
(1) RERD īpašumā var būt kustamā un nekustamā manta.
(2) Visa veida darbības ar RERD nekustamiem īpašumiem (t.sk. ieķīlāšana,
atsavināšana, apgrūtināšana), iespējamas tikai ar RERD lēmumu un RERD
vadītāja rakstisku piekrišanu.
(3) Dievnamus un rituāla priekšmetus aizliegts ieķīlāt, un uz tiem
nevar vērst piedziņu pēc kreditoru pieprasījuma.
(4) Ja kāda no RERD izveidotajām organizācijām vai iestādēm likvidējas,
tās manta pāriet RERD īpašumā vai valdījumā.
(5) RERD ir pienākums maksāt normatīvajos aktos noteiktus nodokļus.
(6) RERD normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir tiesības uz
nodokļu atvieglojumiem.
(7) RERD ir sabiedriskā labuma organizācija. Sabiedriskā labuma
organizācijas statuss RERD ir atņemams tikai ar likumu.
7.pants. RERD apbedīšanas
ceremonijas
RERD reliģiskās apbedīšanas ceremonijas var veikt arī pašvaldību
ierīkotajās kapsētās.
8. pants
Nevienai
iestādei nav tiesību vervēt RERD rabīnus un pieprasīt no viņiem konfidenciālas
informācijas atklāšanu, kura saistīta ar šo rabīnu tiešo pienākumu pildīšanas.
9. pants. Militārais dienests
Personām Nacionālajos bruņotajos spēkos ir tiesības saņemt rabīna
aprūpi un piedalīties RERD dievkalpojumos, ja vien tas nekavē karadienesta
pienākumu izpildi.
10.pants. Kultūras un mākslas
mantojuma aizsardzība
(1) RERD nodrošina tās īpašumā vai valdījumā esošo kultūras un vēstures
pieminekļu saglabāšanu.
(2) Valsts un pašvaldības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
ikgadējā budžeta ietvaros var piedalīties RERD īpašumā un valdījumā esošu
kultūras un vēstures pieminekļu atjaunošanā un uzturēšanā.
(3) RERD ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības par kultūras un
mākslas mantojuma aizsardzību, nodrošinot tā pieejamību sabiedrības apskatei,
ievērojot RERD statūtu noteikumus.
11. pants. Sadarbība patvēruma
piešķiršanas procesā
(1) Patvēruma meklētājam, kurš tiek vajāts tā jūdaistiskās pārliecības
dēļ, ir tiesības pieaicināt RERD pārstāvjus juridiskās palīdzības saņemšanai.
(2) Valsts iestādes nepieciešamības gadījumā izprasa RERD atzinumu par
patvēruma meklētāja iespējamo vajāšanu tā jūdaistu pārliecības dēļ.
12. pants. Sabats
(1) Darba
devējs pēc darbinieka lūguma sabatā, kas ilgst no piektdienas saulrieta līdz
sestdienas saulrietam, vienojoties ar darbinieku, piešķir brīvdienu. Sestdienas
laikā nenostrādātās darba stundas jāatstrādā svētdienā vai citā darba dienā,
bez jebkādas virsstundu kompensācijas.
(2) Valsts
iestāžu un privāto uzņēmumu darba devējam jāpiešķir pēc sava uzskata apmaksāta
vai neapmaksāta brīvdiena ticīgajam darbiniekam ebreju svētkos (Pesahs, Roš
Ašana, Jom Kipurs), ja viņš to ir lūdzis ne vēlāk kā 7 dienas pirms svētkiem.
Tas attiecas arī uz ticīgajiem studentiem.
(3) Studējošo un skolnieku kavējumi šā panta pirmajā daļā norādītajās
dienās var tikt attaisnoti. Skolēnu skolas kavējumi var tikt attaisnoti,
pamatojoties uz vecāku vai likumīgo aizbildņu savlaicīgi iesniegtā lūguma.
(4) Veidojot eksāmenu laika sarakstus, kompetentās amatpersonas,
vienojoties ar Baznīcu, cenšas panākt, lai eksāmeni nesakrīt ar sabata dienām.
13. pants. RERD attiecības ar
darbiniekiem
(1) RERD ir tiesības darba tiesisko attiecību nodibināšanā,
pastāvēšanā, grozīšanā un izbeigšanā ar rabīniem balstīties uz personas
reliģisko piederību un tās gatavību un spēju darboties labā ticībā un
lojalitātē attiecībā uz RERD ticību.
(2) Nodibinot, grozot un
izbeidzot darba tiesiskās attiecības ar citām personām, RERD ir tiesīga
pieprasīt no darbinieka spēju un gatavību ievērot lojalitāti pret RERD mācību
(doktrīnu) un iekšējām normām.
14. pants. Izglītība
(1) RERD ir garantētas tiesības izglītot savus garīdzniekus.
(2) RERED ticības mācība valsts un pašvaldību skolās notiek
pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprinātu un ar RERD
saskaņotu mācību programmu, un to veic tikai likumā noteiktajā kārtībā
Izglītības un zinātnes ministrijas atestēti pedagogi, kuriem ir RERD izsniegtā
kvalifikācijas apliecība. Ja šī apliecība tiek anulēta, tiek zaudētas tiesības
pasniegt RERD ticības mācību.
Pārejas
jautājums
RERD līdz 2006. gada 1. jūlijam saskaņo statūtus ar šo
likumu, attiecīgi tos grozot, apstiprinot jaunā redakcijā un iesniedzot
Reliģisko lietu pārvaldē reģistrācijai
Reliģisko organizāciju likumā noteiktajā kārtībā.
Likumprojekta Rīgas ebreju reliģiskās draudzes likums
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Likumprojekts
izstrādāts, lai regulētu Latvijas Republikas un Rīgas ebreju
reliģiskās draudzes attiecības, nosakot tās
likumīgo stāvokli un statusu; balstoties
uz Latvijas Republikas Ministru kabineta 2006. gada 13. jūnijā parakstītajā
Latvijas Republikas un Rīgas ebreju reliģiskās draudzes līgumā iekļautajiem principiem, kā
arī, ievērojot Rīgas ebreju reliģiskās draudzes ilglaicīgu
pastāvēšanu un izplatību Latvijas Republikas teritorijā.
2. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts sekmēs sabiedrības
socializāciju un reliģiskās pārliecības brīvības īstenošanu.
3. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Iespējams būs nepieciešami
grozījumi Reliģisko organizāciju likumā.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Ar Rīgas ebreju reliģiskās draudzes pārstāvjiem.
7. Kā tiks nodrošināta likuma
izpilde?
Normatīvā akta izpilde tiks
nodrošināta ar jau esošo institūciju palīdzību, to kompetences ietvaros.