Iesniedz
Tautsaimniecības, agrārās, Likumprojekts
otrajam lasījumam
vides un reģionālās
politikas komisija
Grozījumi likumā Par zemes lietošanu
un zemes ierīcību
STEIDZAMS (reģ. nr. 1783)
Spēkā esošā redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. p.k. |
Iesniegtie priekšlikumi (21) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija otrajam lasījumam |
Par zemes lietošanu un zemes ierīcību |
Grozījumi likumā Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību |
|
|
|
Grozījumi likumā Par zemes lietošanu un
zemes ierīcību |
|
Izdarīt likumā Par zemes lietošanu un zemes ierīcību (Latvijas
Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 31.nr.; 1993,
18/19.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1994,
24.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt likumā Par
zemes lietošanu un zemes ierīcību (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un
Valdības Ziņotājs, 1991, 31.nr.; 1993, 18./19.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 24.nr.) šādus grozījumus: |
|
1. Visā tekstā vārdus pilsētas Tautas deputātu padome un vārdus
pagasta Tautas deputātu padome aizstāt ar vārdiem vietējā pašvaldība
attiecīgā locījumā. |
1 |
Atbildīgā komisija Izteikt
likumprojekta 1.pantu šādā redakcijā: Aizstāt visā tekstā vārdus pilsētas Tautas
deputātu padome (attiecīgā locījumā) un vārdus pagasta Tautas deputātu
padome (attiecīgā locījumā) ar vārdiem vietējās pašvaldības dome (padome)
(attiecīgā locījumā). |
Atbalstīts |
1. Aizstāt visā tekstā vārdus pilsētas Tautas deputātu padome
(attiecīgā locījumā) un vārdus pagasta Tautas deputātu padome (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem vietējās pašvaldības dome (padome) (attiecīgā
locījumā). |
1.pants. Likuma uzdevums Latvijas Republikas
likuma "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību" uzdevums ir
aizsargāt zemes lietotāju tiesības un regulēt zemes lietošanas un zemes
ierīcības pamatnoteikumus. 2.pants. Latvijas Republikas zemes fonds Visa Latvijas
Republikas teritorija veido Latvijas Republikas zemes fondu, kas atbilstoši
administratīvi teritoriālajam iedalījumam sastāv no divu kategoriju zemes:
lauku apvidu zemes un pilsētu zemes. Pilsētu zeme ir visa
zeme, kas atrodas pilsētu administratīvajās robežās. Visa pārējā Latvijas
Republikas teritorija, ko neaizņem pilsētu zeme, ir lauku apvidu zeme. 3.pants. Kārtība, kādā zeme ieskaitāma
kategorijās un pārskaitāma no vienas kategorijas citā kategorijā Zemi ieskaita
kategorijās atbilstoši Latvijas Republikas administratīvi teritoriālajam
iedalījumam vai pārskaita no vienas kategorijas citā kategorijā Valsts zemes
dienests pēc tam, kad Latvijas Republikas likumā "Par Latvijas
Republikas administratīvo teritoriju izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa
noteikšanu" paredzētajā kārtībā ir grozītas administratīvo teritoriju
robežas. (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
2. Izslēgt 1. 7. pantu, 8. panta pirmās daļas 1., 2. un 4. punktu
un otro un trešo daļu, 9. panta pirmās daļas 1., 2.
un 5. punktu un otro daļu, 10., 11. pantu, 12. panta 4. punktu, 13.
panta otro daļu, 14. 26. pantu, 27. panta 5. punkta otro teikumu, 28. panta
trešo daļu, 29. pantu, 31. un 32. pantu, 34. 38. pantu, 40. panta 2.
punktu, 41. 56. pantu, 58. 63. pantu, 66. panta trešo daļu, 68. panta
pirmo daļu, 69. - 73. pantu. |
2 3 4 |
Atbildīgā komisija Izteikt likuma
1.pantu šādā redakcijā: 1.pants. Likuma uzdevums Latvijas Republikas
likuma "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību" uzdevums ir
aizsargāt zemes lietotāju tiesības un regulēt zemes lietošanas
pamatnoteikumus. Juridiskais birojs Izteikt
likumprojekta 2.pantu šādā redakcijā: 2. Izslēgt 2., 3., 4., 5.,
6. un 7.pantu, 8.panta pirmās daļas 1., 2. un 4. punktu, otro un trešo
daļu.. Atbildīgā komisija Izteikt
likumprojekta 3.pantu šādā redakcijā: 3. Izslēgt 2., 3., 4., 5., 6., 7. un 8.pantu.. |
Atbalstīts Atbalstīts, iekļauts
4.priekšlikumā Atbalstīts |
2. Izteikt 1.pantu
šādā redakcijā: 1.pants. Likuma uzdevums Latvijas Republikas
likuma Par zemes lietošanu un zemes ierīcību uzdevums ir aizsargāt zemes
lietotāju tiesības un regulēt zemes lietošanas pamatnoteikumus. 3. Izslēgt 2., 3.,
4., 5., 6., 7. un 8.pantu. |
4.pants. Latvijas Republikas zemes fonda
pārvaldīšana Latvijas Republikas
zemes fondu atbilstoši savai kompetencei pārvalda Latvijas Republikas
Augstākā Padome, Latvijas Republikas Ministru Padome, rajonu, pilsētu un
pagastu Tautas deputātu padomes. 5.pants. Latvijas Republikas Augstākās
Padomes kompetence zemes lietošanas attiecību regulēšanā Zemes lietošanas
attiecību regulēšanā Latvijas Republikas Augstākā Padome: 1) pieņem zemes likumdošanas
aktus; 2) vada Latvijas
Republikas zemes fonda pārvaldi un kontroli zemes izmantošanā un aizsardzībā; 3) izšķir zemes strīdus
saskaņā ar šā likuma 59. pantu; 4) pieņem lēmumus par
valsts rezervātu, biosfēras rezervātu, nacionālo parku, reģionālo dabas
aizsardzības kompleksu un kultūrvēsturisko aizsargājamo teritoriju
izveidošanu. |
|
|
|
|
|
6.pants. Latvijas Republikas Ministru
Padomes kompetence zemes lietošanas attiecību regulēšanā Zemes lietošanas
attiecību regulēšanā Latvijas Republikas Ministru Padome: 1) pieņem lēmumus par
zemes piešķiršanu lietošanā un zemes lietošanas tiesību izbeigšanu saskaņā ar
šā likuma 22. un 71. pantu; 2) organizē valsts
zemes ierīcības un valsts zemes kadastra kārtošanu republikā un kontroli pār
zemes lietošanas tiesību īstenošanu; 3) pieņem lēmumus par
aizsargājamo ainavu apgabalu, dabas liegumu, dabas pieminekļu, kūrvietu,
atpūtas teritoriju, kultūrvēsturisko un citu īpaši aizsargājamu objektu
izveidošanu; 4) apstiprina
piepilsētas, sanitārās un citas aizsardzības zonas un ūdensobjektu
aizsargjoslas; 5) organizē zemes
pārraudzību - zemes stāvokļa sistemātisku novērošanu, analizēšanu un
prognozēšanu; 6) apstiprina nolikumu
par lauku apvidu zemi un nolikumu par pilsētu zemi; 7) apstiprina zemes
nomas līgumus, kuros vismaz viena līgumslēdzēja puse ir citas valsts fiziskā
vai juridiskā persona. |
|
|
|
|
|
7.pants. Rajona Tautas deputātu padomes
kompetence zemes lietošanas attiecību regulēšanā Zemes lietošanas
attiecību regulēšanā lauku rajona teritorijā rajona Tautas deputātu padome: 1) pieņem lēmumus par
zemes piešķiršanu lietošanā un zemes lietošanas tiesību izbeigšanu saskaņā ar
šā likuma 23. un 71. pantu; 2) nosaka rajona
nozīmes pasākumus zemes lietošanā, meliorācijā, zemes izmantošanā un
aizsardzībā un kontrolē to izpildi; 3) īsteno kontroli
zemes izmantošanā un aizsardzībā; 4) izslēgts. Šā panta 2. punktā
minēto kompetenci rajona Tautas deputātu padome var deleģēt rajona
izpildkomitejai (valdei). (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
|
|
|
|
8.pants. Pilsētas Tautas deputātu padomes
kompetence zemes lietošanas attiecību regulēšanā Zemes lietošanas
attiecību regulēšanā pilsētas administratīvajās robežās pilsētas Tautas
deputātu padome: 1) pieņem lēmumus par
zemes piešķiršanu lietošanā un zemes lietošanas tiesību izbeigšanu saskaņā ar
šā likuma 24. un 71. pantu; 2) organizē
ģenerālplānu izstrādāšanu un īsteno kontroli zemes izmantošanā un
aizsardzībā; 3) kārto zemes
lietojumu uzskaiti; 4) apstiprina zemes
nomas līgumus, ko noslēgušas fiziskās vai juridiskās personas, kurām zeme
piešķirta pastāvīgā lietošanā, izņemot šā likuma 6.panta 7.punktā minētos
gadījumus. Šā panta 2. un 3.
punktā minēto kompetenci pilsētas Tautas deputātu padome var deleģēt pilsētas
valdei. Pilsētas Tautas
deputātu padome, kuras administratīvajā pakļautībā ir arī lauku apvidu zeme,
regulē zemes attiecības arī šajā teritorijā saskaņā ar šā likuma 24. un 61.
pantu. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93.
likumu.) |
|
|
|
|
|
9.pants. Pagasta Tautas deputātu padomes
kompetence zemes lietošanas attiecību regulēšanā Zemes lietošanas
attiecību regulēšanā pagasta teritorijā pagasta Tautas deputātu padome: 1) pieņem lēmumus par zemes
piešķiršanu lietošanā un zemes lietošanas tiesību izbeigšanu saskaņā
ar šā likuma 25. un 71. pantu; 2) nosaka pagasta
nozīmes pasākumus zemes lietošanā, meliorācijā, zemes izmantošanā un
aizsardzībā un kontrolē to izpildi; 3) īsteno kontroli
zemes izmantošanā un aizsardzībā; 4) kārto zemes
lietojumu uzskaiti; 5) apstiprina zemes
nomas līgumus, ko noslēgušas fiziskās vai juridiskās personas, kurām zeme
piešķirta pastāvīgā lietošanā, izņemot šā likuma 6. panta 7. punktā minētos
gadījumus. Šā panta 2. - 4. punktā
minēto kompetenci pagasta Tautas deputātu padome var deleģēt pagasta valdei. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
5 6 |
Atbildīgā komisija Izteikt likuma 9.panta
pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) pieņem lēmumus par
zemes lietošanas tiesību izbeigšanu. Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 3.pantu šādā redakcijā: 3. 9.pantā: izslēgt pirmās daļas 2. un 5. punktu,
otro daļu.. |
Atbalstīts Atbalstīts |
4. 9.pantā: izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) pieņem lēmumus par zemes
lietošanas tiesību izbeigšanu;; izslēgt pirmās daļas 2. un 5.punktu un otro daļu. |
10.pants. Zemes lietošanas mērķi Zemei piešķir lietošanā
šādiem mērķiem: 1) lauksaimniecības
vajadzībām; 2) mežsaimniecības
vajadzībām; 3) ūdenssaimniecības
vajadzībām; 4) rūpniecības
vajadzībām; 5) kultūras,
izglītības, veselības aizsardzības, sporta, tirdzniecības un citu neražojošās
sfēras objektu būvniecībai un uzturēšanai; 6) elektropārvades,
sakaru līniju, transporta un citu komunikāciju būvei un uzturēšanai; 7) ielu, laukumu,
skvēru, parku, kapu, sanācijas objektu un citu koplietošanas objektu
ierīkošanai un uzturēšanai; 8) dzīvojamo māju,
vasarnīcu un garāžu celtniecībai un uzturēšanai; 9) īpaši aizsargājamo
dabas un kultūrvēsturisko objektu uzturēšanai; 10) valsts aizsardzības
vajadzībām. Lietošanā nepiešķirtā
zeme ir valsts rezerves zeme. Šajā pantā minētajiem
mērķiem piešķirtās zemes un valsts rezerves zemes izmantošanas noteikumus
reglamentē nolikums par lauku apvidu zemi un nolikums par pilsētu zemi. |
|
7 8 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 4.pantu šādā redakcijā: 4. Izslēgt 10.,11.pantu un 12.panta 2. un
4.punktu, 13. panta otro daļu, 14., 15.,16.,17., 18., 19., 20., 21., 22.,
23., 24., 25. un 26. pantu.. Atbildīgā komisija Papildināt likumprojektu ar jaunu 5.pantu šādā redakcijā: 5. Izslēgt 10. un 11.pantu. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts
8., 9., 10. un 12.priekšlikumā Atbalstīts |
5. Izslēgt 10. un 11.pantu. |
11.pants. Zemes lietotāji Zemi Latvijas Republikā
piešķir lietošanā: 1) fiziskajām personām: a) Latvijas Republikas
pilsoņiem un pilngadīgajiem iedzīvotājiem; b) citās valstīs
dzīvojošajiem bijušajiem Latvijas Republikas zemes īpašniekiem (pēc stāvokļa
uz 1940. gada 21. jūliju) vai citās valstīs dzīvojošajiem viņu mantiniekiem; c) pārējiem citu valstu
pilsoņiem, kā arī bezpavalstniekiem; 2) juridiskajām
personām: a) Latvijas Republikas
valsts uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām; b) pašvaldībām,
pašvaldību uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām; c) pārējiem Latvijas
Republikas uzņēmumiem un organizācijām; d) Latvijas Republikas
un citu valstu kopuzņēmumiem; e) citu valstu
uzņēmumiem un organizācijām. 12.pants. Zemes lietojumu veidi Latvijas Republikā ir
šādi zemes lietojumu veidi: 1) zemes pastāvīgā
lietošana; 2) zemes pastāvīgā
lietošana ar lietošanas tiesību pāreju citām personām; 3) zemes nomas
lietošana; 4) zemes daļējā
lietošana. |
|
9 |
Atbildīgā komisija Papildināt likumprojektu ar jaunu 6.pantu šādā redakcijā: 6. 12.pantā: izslēgt 2.punktu; izteikt 3.punktu
šādā redakcijā: 3) zemes noma; izslēgt 4.punktu. |
Atbalstīts |
6. 12.pantā: izslēgt 2.punktu; izteikt 3.punktu
šādā redakcijā: 3) zemes noma.; izslēgt 4.punktu. |
13.pants. Zemes pastāvīgā lietošana Zemes pastāvīgā
lietošana ir tāds zemes lietojuma veids, kad lietošanas termiņš lēmumā par
zemes piešķiršanu lietošanā nav noteikts. Zemi pastāvīgā
lietošanā var piešķirt ar lietošanas tiesību pāreju citām personām vai bez
tās. 14.pants. Zemes pastāvīgā lietošana ar
lietošanas tiesību pāreju citām personām Persona, kam zeme
piešķirta pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju citām personām, ir
tiesīga notariāli apliecinātā zemes lietošanas tiesību pārejas aktā norādīt
personu, kurai zeme pāriet lietošanā zemes lietotāja nāves gadījumā vai viņam
atsakoties no zemes lietošanas tiesībām. Ja zemes lietotājs nav
ievērojis šā panta pirmajā daļā noteikto kārtību, zemes lietotāja nāves
gadījumā zemes lietošanas tiesības pāriet viņa mantiniekiem. Ja uz zemes ir uzceltas
dzīvojamās ēkas, ēkas uzņēmējdarbības veikšanai vai citas būves, zemes
lietošanas tiesības var pāriet tikai personām, kuras mantošanas vai
atsavināšanas rezultātā ir ieguvušas īpašumā šīs ēkas vai būves. Ja uz zemes ir
izveidota zemnieku saimniecība, zemes lietošanas tiesības var pāriet tikai
vienai personai. Zemnieku saimniecības
atsavināšanas gadījumā zemes lietošanas tiesību pāreja saskaņojama ar to
institūciju, kura piešķīrusi zemi. Zemes lietošanas
tiesības var pāriet tikai šā likuma 11. panta pirmās daļas 1. punkta
"a" apakšpunktā norādītajām personām. |
|
10 11 |
Atbildīgā komisija Papildināt likumprojektu ar jaunu 7.pantu šādā redakcijā: 7. Izslēgt 13. panta otro daļu.. Atbildīgā komisija Izteikt 14.pantu šādā redakcijā: 14. pants. Zemes lietošanas tiesību pāreja Tādas personas nāves
gadījumā, kurai zeme piešķirta pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību
pāreju citām personām, zemes lietošanas tiesības pāriet tās mantiniekiem. Ja
uz zemes ir uzceltas dzīvojamās ēkas, ēkas komercdarbības veikšanai vai citas
būves, zemes lietošanas tiesības var pāriet tikai tām personām, kuras
mantošanas vai atsavināšanas rezultātā ir ieguvušas īpašumā šīs ēkas vai
būves. |
Atbalstīts Atbalstīts |
7. Izslēgt 13.panta otro daļu. 8. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā: 14.pants. Zemes lietošanas tiesību pāreja Tādas personas nāves
gadījumā, kurai zeme piešķirta pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību
pāreju citām personām, zemes lietošanas tiesības pāriet tās mantiniekiem. Ja
uz zemes ir uzceltas dzīvojamās ēkas, ēkas komercdarbības veikšanai vai citas
būves, zemes lietošanas tiesības var pāriet tikai tām personām, kuras
mantošanas vai atsavināšanas rezultātā ir ieguvušas īpašumā šīs ēkas vai
būves. |
15.pants. Zemes nomas lietošana Zemi nodod nomas
lietošanā uz nomas līguma pamata zemes lietotāji, kuriem zeme piešķirta
pastāvīgā lietošanā vai pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju. Valsts rezerves zemi
nomas lietošanā savas kompetences ietvaros piešķir valsts pārvaldes un
pašvaldību institūcijas šā likuma 22. - 25. pantā noteiktajā kārtībā. Izšķir īstermiņa nomu -
līdz pieciem gadiem un ilgtermiņa nomu - virs pieciem gadiem. 16.pants. Zemes daļējā lietošana Zemi daļējā lietošanā
saskaņā ar šā likuma 22. - 25.pantu valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijas
no zemes pamatlietotāju zemes, viņiem to neatņemot, piešķir fiziskajām un
juridiskajām personām šādām vajadzībām: 1) starpsaimniecību
novadgrāvjiem; 2) pazemes cauruļvadiem
un kabeļu līnijām, ja zemes pamatlietotājiem atļauts izmantot zemi virs cauruļvadiem
un kabeļu līnijām; 3) sakaru līnijām un
elektropārvades līnijām, ja nav jāizcērt meža platības. Lēmumā par zemes
piešķiršanu daļējā lietošanā jānorāda zemes piešķiršanas termiņi, zemes
daļējā lietotāja tiesības un pienākumi, kārtība, kādā atlīdzināmi zaudējumi,
kas rodas zemes pamatlietotājam; ja nepieciešams, jānosaka maksa, kas
pienākas zemes pamatlietotājam par zemes nodošanu daļējā lietošanā. |
|
12 |
Atbildīgā komisija Papildināt likumprojektu ar 9.pantu
šādā redakcijā: 9. Izslēgt 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25. un
26.pantu, 27.panta 5.punkta otro teikumu, 28.panta trešo daļu un 29.pantu. |
Atbalstīts |
9. Izslēgt 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25. un
26.pantu, 27.panta 5.punkta otro teikumu, 28.panta trešo daļu un 29.pantu. |
17.pants. Zemes piešķiršana lietošanā
fiziskajām personām Latvijas Republikas
pilsoņiem un pilngadīgajiem iedzīvotājiem zemi piešķir pastāvīgā lietošanā ar
lietošanas tiesību pāreju šā likuma 10. panta 1. - 5. un 8. punktā
paredzētajiem mērķiem. Dienesta zemi, zemi
personisko palīgsaimniecību un sakņu dārzu vajadzībām piešķir tikai nomas
lietošanā. Citās valstīs
dzīvojošajiem bijušajiem zemes īpašniekiem zemi, kura ir bijusi viņu īpašumā
1940. gada 21. jūlijā, piešķir viņiem vai citās valstīs dzīvojošajiem viņu
mantiniekiem pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju šā likuma 10.
panta 1. - 5. un 8. punktā paredzētajiem mērķiem. Ja šīs personas vēlas iegūt
lietošanas tiesības uz zemi, kura 1940. gada 21. jūlijā nav bijusi viņu vai viņām
mantojumu atstājušo personu īpašumā, tām zeme tiek piešķirta šā panta
ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā. Pārējiem citu valstu
pilsoņiem un bezpavalstniekiem zemi piešķir nomas lietošanā šā likuma 10.
panta 1. - 5. un 8. punktā paredzētajiem mērķiem. |
|
|
|
|
|
18.pants. Zemes piešķiršana lietošanā
juridiskajām personām Latvijas Republikas
valsts uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām zemi piešķir pastāvīgā lietošanā
šā likuma 10. pantā paredzētajiem mērķiem. Pašvaldībām, pašvaldību
uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām zemi piešķir pastāvīgā lietošanā šā
likuma 10. panta 1. - 9. punktā paredzētajiem mērķiem. Pārējiem Latvijas
Republikas uzņēmumiem un organizācijām zemi piešķir pastāvīgā lietošanā šā
likuma 10. panta 1. - 8. punktā paredzētajiem mērķiem. Latvijas Republikas un
citu valstu kopuzņēmumiem zemi piešķir pastāvīgā lietošanā šā likuma 10.
panta 1. - 9. punktā paredzētajiem mērķiem. Citu valstu uzņēmumiem,
iestādēm un organizācijām zemi piešķir nomas lietošanā šā likuma 10. panta 1.
- 6. punktā paredzētajiem mērķiem. |
|
|
|
|
|
II nodaļa 19.pants. Kārtība, kādā iesniedzami un
izskatāmi pieteikumi par zemes piešķiršanu lietošanā Kārtību, kādā
iesniedzami un izskatāmi pieteikumi par zemes piešķiršanu lietošanā lauku
apvidos, nosaka nolikums par lauku apvidu zemi, bet pilsētās - nolikums par
pilsētu zemi, kā arī citi Latvijas Republikas zemes likumdošanas akti. 20.pants. Lēmumi par zemes piešķiršanu
lietošanā Lēmumi par zemes
piešķiršanu lietošanā tiek pieņemti saskaņā ar šo likumu, pamatojoties uz
zemes ierīcības vai plānojuma un apbūves projektiem. Lēmumos par zemes
piešķiršanu norādāms zemes lietotājs, mērķis, kādam zeme piešķirta, zemes
lietojuma veids un platība, izvietojuma plāns, eksplikācija un zemes
kadastrālais novērtējums, iepriekšējam zemes lietotājam atlīdzināmie
zaudējumi, kā arī lauksaimniecībai un mežsaimniecībai radušies zudumi vai
dabai nodarītais kaitējums, zemes apgūšanas termiņi un kārtība. Ja nepieciešams, lēmumā
par zemes piešķiršanu zemes lietotājam norādāmas citu fizisko un juridisko
personu tiesības ar zināmiem ierobežojumiem lietot šā zemes lietotāja zemi
(servitūts)noteiktam nolūkam. Šā likuma 5. - 9.pantā
minētās valsts un pašvaldību institūcijas var pieņemt lēmumu par atteikumu
piešķirt zemi lietošanā, ja zemes piešķiršanu nepieļauj Latvijas Republikas
likumi, Latvijas Republikas Augstākā Padome un Ministru Padomes lēmumi un
citi normatīvie akti, kā arī attiecīgās pašvaldības lēmumi, kuri nav pretrunā
ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem. |
|
|
|
|
|
21.pants. Zemes piešķiršana lietošanā Zemi piešķir lietošanā,
to ierādot tādā kārtībā, kādu nosaka šis likums, nolikums par lauku apvidu
zemi, nolikums par pilsētu zemi, kā arī citi Latvijas Republikas zemes
likumdošanas akti. Zemi pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju vai
bez lietošanas tiesību pārejas un daļējā lietošanā ierāda, pamatojoties uz
Latvijas Republikas Ministru Padomes, rajona, pilsētas vai pagasta Tautas
deputātu padomes lēmumu, bet zemi nomas lietošanā ierāda atbilstoši nomas līgumam,
kas apstiprināts šā likuma 6., 8. un 9. pantā noteiktajā kārtībā. Zemes lietotājs drīkst
uzsākt piešķirtās zemes izmantošanu tikai pēc tās robežu ierādīšanas dabā, ja
atsevišķi Latvijas Republikas likumdošanas akti neparedz citu kārtību. |
|
|
|
|
|
22.pants. Latvijas Republikas Ministru
Padomes kompetence, piešķirot zemi lietošanā Latvijas Republikas
Ministru Padome pēc zemes pieprasījumu izskatīšanas pagasta, rajona pilsētas,
rajona vai republikas pilsētas Tautas deputātu padomē pieņem lēmumus par
zemes piešķiršanu pastāvīgā, nomas vai daļējā lietošanā: 1) fiziskajām un
juridiskajām personām, ja piešķiramā zeme atrodas divu vai vairāku rajonu
robežās vai rajona un republikas pilsētas robežās; 2) valsts aizsardzības
vajadzībām Latvijas Republikas likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā; 3) citu valstu
juridiskajām un fiziskajām personām, kā arī citu valstu un Latvijas
Republikas kopuzņēmumiem saskaņā ar Latvijas Republikas noslēgtajiem
starptautiskajiem līgumiem; 4) republikas nozīmes
sanācijas objektu izvietošanai. 23.pants. Rajona Tautas deputātu padomes
kompetence, piešķirot zemi lietošanā Rajona Tautas deputātu
padome pēc saskaņošanas ar attiecīgā pagasta un rajona pilsētas Tautas
deputātu padomi pieņem lēmumus par zemes piešķiršanu no rajona robežās esošās
zemes: fiziskajām personām - pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību
pāreju, nomas un daļējā lietošanā un juridiskajām personām - pastāvīgā, nomas
vai daļējā lietošanā, ja piešķiramā zeme atrodas divu vai vairāku pagastu
robežās vai pagasta un rajona pilsētas robežās, izņemot šā likuma 22. pantā
paredzētos gadījumus. |
|
|
|
|
|
24.pants. Pilsētas Tautas deputātu padomes
kompetence, piešķirot zemi lietošanā Pilsētas Tautas
deputātu padome pieņem lēmumus par zemes piešķiršanu no pilsētas robežās
esošās zemes: 1) fiziskajām personām
- pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju, nomas vai daļējā
lietošanā; 2) juridiskajām
personām - pastāvīgā, nomas vai daļējā lietošanā, izņemot šā likuma 22. un
23. pantā paredzētos gadījumus. 25.pants. Pagasta Tautas deputātu padomes
kompetence, piešķirot zemi lietošanā Pagasta Tautas deputātu
padome pieņem lēmumus par zemes piešķiršanu no pagasta robežas esošās zemes,
izņemot šā likuma 22. un 23. pantā paredzētos gadījumus: 1) fiziskajām personām
- pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju vai daļējā lietošanā; 2) juridiskajām
personām - pastāvīgā vai daļējā lietošanā; 3) fiziskajām un
juridiskajām personām - nomas lietošanā no pašvaldības un valsts rezerves
zemes. |
|
|
|
|
|
26.pants. Zemes lietošanas tiesības apliecinoši
dokumenti Zemes lietotāju
tiesības uz zemi, kas viņiem piešķirta pastāvīgā lietošanā ar lietošanas
tiesību pāreju, bez lietošanas tiesību pārejas vai daļējā lietošanā,
apliecina vienoti dokumenti, kuru paraugus apstiprina Latvijas Republikas
Ministru Padome. Zemes lietotāju tiesības uz zemi, kas viņiem
piešķirta nomas lietošanā, apliecina nomas līgums, kas apstiprināts šā likuma
6., 8. un 9. pantā noteiktajā kārtībā, bet tiesības uz dienesta zemi -
juridiskās personas normatīvais akts, ar kuru zeme piešķirta. |
|
|
|
|
|
III nodaļa 27.pants. Zemes lietotāju tiesības Zemes lietotājiem,
kuriem zeme piešķirta pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju vai
bez lietošanas tiesību pārejas, ir tiesības Latvijas Republikas likumdošanas
aktos noteiktajā kārtībā: 1) apsaimniekot zemi; 2) uzcelt ēkas un
būves, kas nepieciešamas, lai izmantotu zemi tiem mērķiem, kādiem tā
piešķirta, ievērojot vispārējos būvniecības noteikumus; 3) rīkoties ar
lauksaimniecības kultūru sējumiem, stādījumiem, kā arī ar saražoto
lauksaimniecības produkciju un ienākumiem no tās realizēšanas; 4) zemes lietošanas
tiesību atņemšanas gadījumā vai sakarā ar brīvprātīgu atteikšanos no zemes
saskaņā ar šā likuma 33. panta 1. un 3. punktu saņemt kompensāciju faktisko
darbu izpildes apjomā par zemes auglības (kvalitātes) celšanā ieguldītiem,
bet neizmantotiem līdzekļiem; 5) iznomāt visu zemes
nogabalu vai tā daļu, nomāt visu cita lietotāja zemes nogabalu vai tā daļu. Nomas
līgums stājas spēkā pēc tā apstiprināšanas šā likuma 6., 8. un 9. pantā
noteiktajā kārtībā; 6) izmantot piešķirtajā zemē esošos
vispārizplatītos derīgos izrakteņus, ūdeņus, floru un faunu, kā arī citas
derīgās zemes īpašības. |
|
13 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 5.pantu šādā redakcijā: 5. 27. pantā: izslēgt 5. punkta otro teikumu. |
Atbalstīts, iekļauts
12.priekšlikumā |
|
28.pants. Zemes lietotāju tiesību
aizsardzība Administratīvo
teritoriju robežu grozījumi neatņem zemes lietotājiem tiesības lietot
piešķirto zemi. Valsts varas un
pārvaldes institūcijām ir aizliegts iejaukties zemes lietotāju saimnieciskajā
darbībā, izņemot gadījumus, kad zemes lietotāji ir pārkāpuši Latvijas
Republikas zemes likumdošanas aktus. Zemes iznomātājiem ir aizliegts
iejaukties zemes nomnieku saimnieciskajā darbībā, ja tā nav pretrunā ar nomas
līgumu un zemes nomnieki nepārkāpj Latvijas Republikas zemes likumdošanas
aktus. Zemes lietotājiem, kam zeme piešķirta
pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju, piešķirto zemi var atņemt
valsts vai sabiedrības vajadzībām saskaņā ar šā likuma 33. panta 3. punktu
pēc tam, kad rajona, pagasta vai pilsētas Tautas deputātu padome vai cita
valsts pārvaldes institūcija pēc šo zemju lietotāju vēlēšanās būs piešķīrusi
viņiem līdzvērtīgu zemi, bet juridiskā persona, kurai piešķir zemi, būs
uzcēlusi citas ēkas un būves atņemto vietā un pilnā apjomā atlīdzinājusi
visus pārējos zaudējumus, arī zaudēto ienākumu. |
|
14 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 6.pantu šādā redakcijā: 6. Izslēgt 28. panta trešo daļu un 29.
pantu.. |
Atbalstīts, iekļauts
12.priekšlikumā |
|
29.pants. Zemes lietošanas tiesību
ierobežošana Institūcija, kura
piešķir zemi lietošanā, ar savu lēmumu var noteikt ierobežojumus: 1) valsts un vides aizsardzības interesēs; 2) citu fizisko un juridisko personu interesēs šā
likuma 16. un 32. pantā minētajos gadījumos. Zaudējumi, kas rodas
zemes lietotājam, ja tiek ierobežotas viņa zemes lietošanas tiesības,
jākompensē, nosakot konkrētu atlīdzību no fiziskajām un juridiskajām
personām, kuru interesēs izdarīts zemes lietošanas tiesību ierobežojums. |
|
|
|
|
|
30.pants. Zemes lietotāju vispārīgie
pienākumi Zemes lietotājiem ir
pienākums: 1) nodrošināt zemes
izmantošanu atbilstoši tiem mērķiem un noteikumiem, kādi paredzēti, to
piešķirot; 2) nepieļaut auglīgās
augsnes virskārtas iznīcināšanu vai tās kvalitātes pasliktināšanos; 3) pasargāt zemi no
ūdens un vēja erozijas, ar savu darbību neizraisīt zemes applūšanu ar
notekūdeņiem, tās pārpurvošanos, sablīvēšanos, nepieļaut piesārņošanu ar
ražošanas atkritumiem, ķīmiskajām un radioaktīvajām vielām un citus zemi
postošus procesus; 4) pasargāt
lauksaimniecībā izmantojamo zemi no aizaugšanas un no citiem procesiem, kas
pasliktina zemes kultūrtehnisko stāvokli; 5) nepieļaut darbību,
kas pasliktina citu zemes lietotāju zemes kvalitāti; 6) ievērot meliorācijas
sistēmu un būvju, autoceļu un dzelzceļu, kabeļu, cauruļvadu, gaisa
elektropārvades un sakaru līniju aizsardzības un ekspluatācijas noteikumus; 7) sakopt un uzturēt
kārtībā lietošanā nodoto teritoriju, mežus, daudzgadīgos stādījumus, ēkas,
ceļus, melioratīvās un citas būves; 8) aizsargāt dabas un kultūrvēsturiskos
pieminekļus, ievērot īpaši aizsargājamo dabas objektu un to aizsargjoslu
izmantošanas režīmu; |
|
|
|
|
|
9) iegūstot derīgos
izrakteņus vai veicot celtniecības vai citus darbus, kas saistīti ar augsnes
virskārtas bojāšanu, noņemot auglīgo augsnes slāni un izmantot to zemes
rekultivācijai vai tās auglības palielināšanai; 10) uz sava rēķina rekultivēt
paša saimnieciskās darbības rezultātā radušos karjerus un citas bojātās
platības tādā stāvoklī, lai tās būtu derīgas izmantošanai lauksaimniecībā,
mežsaimniecībā vai citām vajadzībām; zemes rekultivācija izdarāma gada laikā
pēc bojātā nogabala izmantošanas pabeigšanas, ja, piešķirot zemi lietošanā,
nav noteikts cits termiņš; 11) laikā nomaksāt zemes
nodokli; 12) ar savu darbību
neaizskart citu zemes lietotāju un iedzīvotāju likumīgās intereses; 13) atlīdzināt
kaitējumu, kas nodarīts citiem zemes lietotājiem, sabiedrībai vai dabai. |
3. Izteikt 30. panta 11. punktu šādā redakcijā: 11) laikā nomaksāt nekustamā īpašuma nodokli;. |
|
|
|
10. Izteikt 30.panta 11.punktu šādā redakcijā: 11) laikā nomaksāt nekustamā īpašuma nodokli;. |
31.pants. Zemes lietotāju īpašie pienākumi
zemes aizsardzībā Zemes lietotāju
pienākums ir katru gadījumu, kad lauksaimniecībā izmantojamā zeme tiek
transformēta par lauksaimniecībā neizmantojamu zemi, saskaņot ar Latvijas
Republikas Lauksaimniecības ministriju un katru gadījumu, kad meža zeme tiek
transformēta citos zemes lietošanas veidos, - ar Latvijas Republikas Meža
ministriju vai ar šo ministriju deleģētajām institūcijām. Zemes lietotājiem, uz
kuru zemes izvietoto objektu ekspluatācija var radīt pastiprinātu zemes
piesārņojumu, jāparedz šo zemes lietojumu robežās sanitārās aizsardzības
zonas ar īpašu zemes izmantošanas režīmu (aizsargstādījumu ierīkošana,
aizliegums audzēt lauksaimniecības kultūras un citi dabas resursu
izmantošanas ierobežojumi). Izvietojot,
projektējot, ceļot un nododot ekspluatācijā objektus, ēkas un būves, kā arī
ieviešot jaunas tehnoloģijas, kas var negatīvi ietekmēt zemes stāvokli,
jāparedz un jāveic attiecīgie zemes izmantošanas un aizsardzības pasākumi.
Aizliegts izmantot tehnoloģijas un nodot ekspluatācijā objektus, ja nav
veikti minētie pasākumi. Lauksaimniecības zemes
lietotājiem ir pienākums palielināt augsnes auglību. |
|
15 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 8.pantu šādā redakcijā: 8. Izslēgt 31. un 32. pantu.. |
Atbalstīts |
11. Izslēgt 31. un 32.pantu. |
32.pants. Tiesības izmantot citas personas
zemes lietojumu Fiziskajām un
juridiskajām personām ir aizliegts izmantot citu fizisko un juridisko personu
zemes lietojumus (staigāšanai, braukšanai, lopu dzīšanai un citām vajadzībām)
bez vienošanās ar attiecīgo zemes lietotāju, izņemot gadījumus, kad, zemes
lietotājiem piešķirot zemi, ir noteikti ar zemes lietošanu saistītie
servitūti. Servitūtu veidus nosaka nolikums par lauku apvidu zemi un nolikums
par pilsētu zemi. |
|
|
|
|
|
IV nodaļa 33.pants. Zemes lietošanas tiesību
izbeigšanās pamats Zemes lietotāja tiesības
lietot viņam piešķirto zemi izbeidzamas pilnīgi vai daļēji, ja: 1) viņš labprātīgi
atsakās lietot piešķirto zemi vai tās daļu; 2) fiziskā vai juridiskā
persona, kurai zeme bija piešķirta lietošanā uzņēmējdarbības
veikšanai, izbeidz uzņēmējdarbību; 3) nepieciešams atņemt
zemi citām valsts vai sabiedrības vajadzībām; 4) beidzies zemes
iznomāšanas termiņš un šis termiņš likumā noteiktajā kārtībā nav pagarināts; 5) likumā noteiktajā
kārtībā izbeigts zemes nomas līgums; 6) zeme tiek izmantota
mērķiem, kādi nav paredzēti, piešķirot zemi lietošanā; 7) tiek pārtrauktas
darba attiecības, uz kuru pamata bija piešķirta dienesta zeme; 8) netiek maksāts
nodoklis par zemes lietošanu ilgāk nekā divus gadus pēc kārtas; 9) piešķirtā zeme ilgāk
par vienu gadu (skaitot no 1. jūlija) netiek izmantota vai zemes lietotājs
nepilda šā likuma 30. panta 1., 4., 10. un 13. punktā un 31. pantā noteiktos
pienākumus. Zemes lietošanas
tiesības izbeidzamas ar tās institūcijas lēmumu, kura piešķīrusi zemi
lietošanā, bet gadījumos, kad zemes lietotājs nepiekrīt zemes atņemšanai, -
ar augstākas institūcijas lēmumu, kurai ir tiesības zemi piešķirt lietošanā.
Lēmumā jānorāda zemes lietošanas tiesību izbeigšanās pamatojums atbilstoši
šim likumam un termiņš, jānosaka zemes, un, ja nepieciešams, arī uz tās esošo
ēku, būvju un daudzgadīgo stādījumu turpmākās izmantošanas, kā arī savu
nozīmi zaudējušo robežzīmju likvidēšanas kārtība. Zemes lietošanas tiesību izbeigšanas
pamatojumu un kārtību nosaka saskaņā ar nolikumu par lauku apvidu zemi vai
nolikumu par pilsētu zemi, kā arī ar citiem Latvijas Republikas zemes
likumdošanas aktiem. |
4. Izteikt 33. panta
pirmās daļas 8. punktu šādā redakcijā: 8) nav maksāts nekustamā
īpašuma nodoklis ilgāk nekā divus gadus pēc kārtas. 5. Izteikt 33. panta
pirmās daļas 9. punktu šādā redakcijā: 9) piešķirtā zeme ilgāk
par vienu gadu (skaitot no 1. jūlija) netiek izmantota vai zemes lietotājs
nepilda šā likuma 30. panta 1., 4., 10. un 13. punktā noteiktos pienākumus.. 6. Papildināt 33. panta
pirmo daļu ar jaunu 10. punktu šādā redakcijā: 10) ja nav izpildīti
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likuma 25. panta pirmās daļas vai 26. panta pirmās
daļas noteikumi. 7. Izteikt 33. panta otro daļu šādā redakcijā: Zemes lietošanas tiesības
izbeidzamas ar vietējās pašvaldības lēmumu. Lēmumā jānorāda zemes lietošanas
tiesību izbeigšanās pamatojums. |
16 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 4., 5., 6., un 7. pantu kā jaunu 9.pantu šādā
redakcijā: 9. 33.pantā: izteikt pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā: 2) fiziskā vai juridiskā persona, kurai zeme bija piešķirta
lietošanā komercdarbības veikšanai, izbeidz komercdarbību; izteikt pirmās
daļas 8. un 9.punktu šādā redakcijā: 8) nav maksāts nekustamā īpašuma nodoklis ilgāk nekā divus
gadus pēc kārtas; 9) piešķirtā zeme ilgāk par vienu gadu (skaitot no 1. jūlija) netiek
izmantota vai zemes lietotājs nepilda šā likuma 30. panta 1., 4., 10. un 13.
punktā noteiktos pienākumus;; papildināt panta pirmo daļu ar 10.punktu šādā redakcijā: 10) ja nav izpildīti Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un
privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25. panta pirmās
daļas vai 26. panta pirmās daļas noteikumi. ; izteikt panta otro daļu šādā redakcijā: Zemes lietošanas tiesības izbeidzamas ar
vietējās pašvaldības lēmumu. Lēmumā jānorāda zemes lietošanas tiesību
izbeigšanās pamatojums.; trešo daļu izslēgt.. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts
17.priekšlikumā |
|
|
|
17 |
Atbildīgā komisija Izteikt likumprojekta 4., 5., 6., un 7. pantu kā jaunu 12.pantu šādā
redakcijā: 12. 33.pantā: izteikt pirmās daļas
2.punktu šādā redakcijā: 2) fiziskā vai juridiskā persona, kurai zeme bija piešķirta
lietošanā komercdarbības veikšanai, izbeidz komercdarbību;; izteikt pirmās
daļas 8. un 9.punktu šādā redakcijā: 8) nenomaksātā nekustamā īpašuma nodokļa parāda apmērs pārsniedz divu
pēdējo taksācijas gadu nodokļa maksājumu summu; 9) piešķirtā zeme ilgāk par vienu gadu (skaitot no 1.jūlija) netiek
izmantota vai zemes lietotājs nepilda šā likuma 30.panta 1., 4., 10. un
13.punktā noteiktos pienākumus;; papildināt pirmo daļu ar 10.punktu šādā redakcijā: 10) nav izpildīti Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un
privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmās
daļas vai 26.panta pirmās daļas noteikumi.; izteikt otro daļu šādā redakcijā: Zemes lietošanas tiesības izbeidzamas ar
vietējās pašvaldības domes (padomes) lēmumu. Lēmumā norādāms zemes lietošanas
tiesību izbeigšanas pamatojums.; izslēgt trešo daļu. |
Atbalstīts |
12. 33.pantā: izteikt pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā: 2) fiziskā vai juridiskā persona, kurai zeme bija piešķirta
lietošanā komercdarbības veikšanai, izbeidz komercdarbību;; izteikt pirmās daļas 8. un 9.punktu šādā
redakcijā: 8) nenomaksātā nekustamā īpašuma nodokļa parāda apmērs pārsniedz divu
pēdējo taksācijas gadu nodokļa maksājumu summu; 9) piešķirtā zeme ilgāk par vienu gadu (skaitot no 1.jūlija) netiek
izmantota vai zemes lietotājs nepilda šā likuma 30.panta 1., 4., 10. un
13.punktā noteiktos pienākumus;; papildināt pirmo daļu ar 10.punktu šādā redakcijā: 10) nav izpildīti Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un
privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmās
daļas vai 26.panta pirmās daļas noteikumi.; izteikt otro daļu šādā redakcijā: Zemes lietošanas tiesības izbeidzamas ar
vietējās pašvaldības domes (padomes) lēmumu. Lēmumā norādāms zemes lietošanas
tiesību izbeigšanas pamatojums.; izslēgt trešo daļu. |
V nodaļa 34.pants. Kārtība, kādā zeme izmantojama
izp
ētes darbiem Fiziskajām un juridiskajām personām, kuras izpilda ģeoloģiskos, ģeodēziskos
un citus izpētes darbus platībās, kas pieder zemes lietotājiem un netiek tiem
atņemtas, ir tiesības veikt šos darbus (staigāt un braukt pa laukiem, izlikt
attiecīgas zīmes, zondēt zemi, rakt skatrakumus un izdarīt urbumus, ņemt iežu
paraugus un izcirst vizūrstigas ar mežu apaugušās platībās) pēc tam, kad
saņemta attiecīga atļauja nolikumā par lauku apvidu zemi vai nolikumā par
pilsētu zemi noteiktajā kārtībā. |
|
18 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 10.pantu šādā redakcijā: 10. Izslēgt 34., 35., 36., 37. un 38.
pantu, 40. panta 2. punktu, 41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50.,
51., 52., 53., 54., 55.,56., 58., 59., 60., 61., 62. un 63. pantu.. |
Atbalstīts |
13. Izslēgt 34., 35., 36., 37. un 38.pantu, 40.panta 2.punktu, 41.,
42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56.,
58., 59., 60., 61., 62. un 63.pantu. |
35.pants. Izpētes darbu izpildītāju
pienākumi Fiziskajām un
juridiskajām personām, kuras veic izpētes darbus, ir pienākums: 1) izpētei izmantotās
platības uz sava rēķina sakārtot tādā stāvoklī, kādā tās bija pirms izpētes
darbu uzsākšanas. Zeme sakārtojama darbu gaitā, bet, ja tas nav iespējams, ne
vēlāk kā mēneša laikā pēc darbu pabeigšanas, neskaitot periodu, kad augsne
sasalusi; 2) atjaunot zemes
auglīgo virskārtu, maksimāli saglabāt sējumus, stādījumus, mežus, ūdens un
citus objektus, kā arī saglabāt ūdensvadus, gāzes vadus, kanalizāciju,
kabeļus, meliorācijas sistēmas un citas būves un šīs būves atjaunot, ja tās
bojātas; 3) pilnā apjomā atlīdzināt zemes lietotājiem zaudējumus, kas radušies
izpētes darbu dēļ. |
|
|
|
|
|
VI nodaļa 36.pants. Zaudējumu atlīdzināšana zemes
lietotājiem Zaudējumus zemes lietotājiem pilnā apjomā atlīdzina tās fiziskās vai
juridiskās personas, kuru vainas dēļ šie zaudējumi radušies, turklāt
atlīdzināmi arī zaudējumi, kas saistīti ar zemes lietotāja tiesību
ierobežošanu, viņa zemes atņemšanu vai nomāšanu un zemes kvalitātes
pasliktināšanos. |
|
|
|
|
|
37.pants. Zudumu atlīdzināšana tautas
saimniecības nozarēm Juridiskās personas,
kurām piešķirta zeme celtniecībai, derīgo izrakteņu ieguvei, valsts
aizsardzības un citām nelauksaimnieciskām vajadzībām no lauksaimniecībā
izmantojamās vai saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem šim
nolūkam paredzētās zemes, no meža zemes un citas zemes, atlīdzina
lauksaimniecībai un mežsaimniecībai radušos zudumus un dabai nodarītos
kaitējumus, kas saistīti ar šīs zemes atņemšanu. Zudumi tiek atlīdzināti arī tad,
ja fizisko un juridisko personu darbības vai bezdarbības rezultātā
pasliktinās minēto tautas saimniecības nozaru zemes kvalitāte. |
|
|
|
|
|
38.pants. Zaudējumu un zudumu apmēra
noteikšana Zemes lietotāju tiesību
ierobežošanas, zemes atņemšanas vai nomāšanas rezultātā radīto zaudējumu
aprēķināšanas noteikumus un zudumu apmērus, kā arī zaudējumu un zudumu
atlīdzināšanas kārtību nosaka Latvijas Republikas Ministru Padome. |
|
|
|
|
|
40.pants. Iestādes, kas realizē kontroli zemes
lietošanā, izmantošanā un aizsardzībā Kontroli zemes
lietošanā, izmantošanā un aizsardzībā valsts varas un pārvaldes institūciju
uzdevumā īsteno: 1) pašvaldības, kas
kontrolē zemes izmantošanu un aizsardzību; 2) Valsts zemes
dienests, kas kontrolē zemes lietošanas tiesību ievērošanu; 3) valsts meliorācijas
dienests, kas kontrolē meliorētās zemes hidrotehniskā stāvokļa uzturēšanu un
hidrotehnisko kompleksu aizsardzību un ekspluatāciju; 4) vides aizsardzības
dienests, kas kontrolē zemes un citu dabas resursu aizsardzības pasākumu
izstrādāšanu un realizāciju. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
|
|
|
|
VIII nodaļa 41.pants. Valsts zemes kadastra jēdziens un
sastāvdaļas Valsts zemes kadastrs
ir tautas saimniecībai nepieciešamo datu sakopojums par zemes tiesisko,
dabisko un saimniecisko stāvokli. Valsts zemes kadastrā ietilpst zemes lietojumu reģistrs, zemes kadastra
kartogrāfiskie materiāli, zemes uzskaites un zemes vērtēšanas dati. Kārtību,
kādā pieejami minētie materiāli un dati, nosaka Latvijas Republikas Ministru
Padome. |
|
|
|
|
|
42.pants. Valsts zemes kadastra uzdevums Valsts zemes kadastra
uzdevums ir nodrošināt ar zemes izmantošanu, ierīcību un aizsardzību saistīto
pasākumu izpildi, kā arī dot materiālus statistikas vajadzībām, ražošanas
prognozēšanas un organizācijas, kā arī nodokļu noteikšanas vajadzībām. |
|
|
|
|
|
43.pants. Valsts zemes kadastra pasākumu
finansēšana Valsts zemes kadastra
pasākumus finansē no valsts budžeta līdzekļiem. |
|
|
|
|
|
44.pants. Valsts zemes kadastra kārtošana Valsts zemes kadastru
kārto Valsts zemes dienests kopīgi ar pašvaldībām Latvijas Republikas
Ministru Padomes noteiktajā kārtībā. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
|
|
|
|
45.pants. Atbildība par zemes kadastra datu
neobjektīvu noteikšanu Par zemes kadastra datu
neobjektīvu noteikšanu Valsts zemes dienesta un pašvaldību amatpersonas ir
atbildīgas saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar LR 27.04.93. likumu.) |
|
|
|
|
|
IX nodaļa 46.pants. Zemes pārraudzības jēdziens un
saturs Zemes pārraudzība ir informatīva sistēma, kas ietver stacionārus
novērojumus par antropogēnās slodzes ietekmi uz zemi, iegūto datu analīzi un
attiecīgu prognožu izstrādāšanu. |
|
|
|
|
|
47.pants. Zemes pārraudzības mērķis un
uzdevumi Zemes pārraudzības
mērķis ir nodrošināt zemes aizsardzību, veicināt ekoloģiski pareizu un
saimniecisku zemes izmantošanu. Zemes pārraudzības
uzdevumi ir: 1) veikt kompleksus,
ilggadējus stacionārus novērojumus par zemes īpašību, piesārņotības līmeņa un
produktivitātes pārmaiņām antropogēnās slodzes ietekmē; 2) uzkrāt un analizēt
novērojumu datus; 3) prognozēt zemes īpašību, piesārņotības līmeņa un produktivitātes
pārmaiņu virzienus un dot ieteikumus antropogēnās slodzes regulēšanai. |
|
|
|
|
|
48.pants. Zemes pārraudzības kārtošana Zemes pārraudzību kārto
Valsts zemes dienests un Vides aizsardzības komiteja. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
|
|
|
|
49.pants. Zemes pārraudzības finansēšana Zemes pārraudzību
finansē no valsts budžeta un rajonu pašvaldību līdzekļiem. |
|
|
|
|
|
X nodaļa 50.pants.
Zemes ierīcības jēdziens un veidi Zemes ierīcība ir
valsts un saimniecisko pasākumu sistēma, kuras uzdevums ir regulēt zemes
attiecības un izveidot teritoriālos apstākļus zemes un citu dabas resursu
saimnieciskai izmantošanai un aizsardzībai. Pēc nozīmes izšķir divus zemes ierīcības veidus: valsts zemes ierīcību un
iniciatīvo zemes ierīcību. |
|
|
|
|
|
51.pants. Valsts zemes ierīcības uzdevumi Valsts zemes ierīcības
uzdevumi ir: 1) izstrādāt zemes
lietošanas, saimnieciskas izmantošanas un aizsardzības perespektīvos
virzienus un realizēt zemes reformu; 2) īstenot zemes
lietošanas tiesisko nodrošināšanu; 3) teritoriāli izvietot
zemes lietojumus un pilnveidot esošos zemes lietojumus, likvidējot
starpgabalus un citus zemes lietojumu trūkumus; 4) ierādīt pastāvīgā
lietošanā piešķirto zemi dabā, uzmērīt tās robežas un teritoriju, kā arī
izgatavot zemes lietošanas tiesību dokumentus; 5) precizēt un uzmērīt
administratīvo teritoriju robežas. |
|
|
|
|
|
52.pants. Valsts zemes ierīcības darbu
veikšanas un finansēšanas kārtība Valsts zemes ierīcības
darbus veic valsts zemes dienests vai ar zemes ierīcību saistītās fiziskās un
juridiskās personas, pamatojoties uz noteiktā kārtībā izsniegtām licencēm. Valsts zemes dienests
darbojas saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes apstiprinātu
nolikumu par valsts zemes dienestu. Valsts zemes ierīcības
darbus veic par valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kā arī par
līdzekļiem, kurus Valsts zemes dienests saņem par likumā noteikto uzdevumu
izpildi. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
|
|
|
|
53.pants. Iniciatīvās zemes ierīcības
galvenie uzdevumi Iniciatīvās zemes
ierīcības galvenie uzdevumi ir: 1) izstrādāt zemes
lietojuma teritorijas ierīcību; 2) sastādīt ikgadējos
zemes izmantošanas plānus; 3) ierādīt nomai zemi dabā, izgatavot nomājamās zemes plānus un nomas
tiesību dokumentus. |
|
|
|
|
|
54.pants. Iniciatīvās zemes ierīcības darbu
veikšanas un finansēšanas kārtība Iniciatīvās zemes
ierīcības darbu veikšanas kārtību nosaka ieinteresētie zemes lietotāji pēc
vienošanās ar darbu izpildītājiem. Iniciatīvās zemes ierīcības darbus finansē ieinteresētie zemes lietotāji. |
|
|
|
|
|
55.pants. Valsts zemes ierīcības projektu
izstrādāšana un apstiprināšana Valsts zemes ierīcības
projektu izstrādāšanas, izskatīšanas, ekspertīzes un apstiprināšanas kārtību
nosaka Latvijas Republikas Ministru Padomes apstiprināts nolikums par valsts
zemes ierīcību. |
|
|
|
|
|
56.pants. Valsts zemes ierīcības projektu
izpildes obligātums un autoruzraudzība pār to izpildi Valsts zemes ierīcības
projektu izpilde ir obligāta visiem zemes lietotājiem, ministrijām, citām
valsts pārvaldes institūcijām, kā arī pašvaldībām, un tā īstenojama
atbilstoši projektā paredzētajiem noteikumiem. Autoruzraudzību pār
valsts zemes ierīcības projektu izpildi īsteno Valsts zemes dienests. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
|
|
|
|
58.pants. Latvijas Republikas un citu valstu
zemes lietotāju savstarpējo zemes strīdu izšķiršanas vieta Latvijas Republikas
juridisko un fizisko personu strīdus par zemes lietošanas tiesībām citu
valstu teritorijā, kā arī citu valstu zemes lietotāju strīdus Latvijas
Republikas teritorijā izšķir saskaņā ar Latvijas Republikas un citu valstu
likumdošanas aktiem pēc zemes nogabala atrašanās vietas. |
|
|
|
|
|
59.pants. Latvijas Republikas Augstākās
Padomes kompetence zemes strīdu izšķiršanā Zemes strīdus starp
Latvijas Republiku un citu valstu juridiskajām personām izšķir
starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā. Priekšlikumus šo strīdu
izskatīšanai sagatavo Augstākās Padomes Zemes komisija. Zemes strīdus starp
Latvijas Republiku un citu valstu fiziskajām personām, dažādu rajonu un
republikas pilsētu blakus esošās zemes lietotāju strīdus, viena rajona zemes
lietotāju strīdus par cita rajona teritorijā esošo zemi, izņemot strīdus,
kurus izšķir tiesa, kā arī tos zemes strīdus, kurus nav izšķīrušas rajonu un
republikas pilsētu zemes komisijas, izšķir Latvijas Republikas Augstākās
Padomes Zemes komisija. |
|
|
|
|
|
60.pants. Rajona Tautas deputātu padomes
zemes komisijas kompetence zemes strīdu izšķiršanā Fizisko un juridisko
personu savstarpējos strīdus par zemi, kas atrodas rajona dažādās
administratīvajās teritorijās, izņemot strīdus, kurus izšķir tiesa, kā arī
pagastu un rajonu pilsētu Tautas deputātu padomju zemes komisiju neizšķirtos
zemes strīdus izšķir rajona Tautas deputātu padomes zemes komisija. |
|
|
|
|
|
61.pants. Pilsētas Tautas deputātu padomes
zemes komisijas kompetence zemes strīdu izšķiršanā Fizisko un juridisko
personu savstarpējos strīdus par zemi, kas atrodas pilsētas administratīvajā
teritorijā, izņemot strīdus, kurus izšķir tiesa, izšķir pilsētas Tautas
deputātu padomes zemes komisija. |
|
|
|
|
|
62.pants. Pagasta Tautas deputātu padomes
zemes komisijas kompetence zemes strīdu izšķiršanā Fizisko un juridisko
personu savstarpējos strīdus par zemi, kas atrodas pagasta administratīvajā
teritorijā, izņemot strīdus, kurus izšķir tiesa, izšķir pagasta Tautas
deputātu padomes zemes komisija. |
|
|
|
|
|
63.pants. Tiesas kompetence zemes strīdu
izšķiršanā Tiesas izšķir mantiskos
strīdus, kas izrie
t no zemes attiecībām, kā arī individuālo ēku kopīpašnieku
savstarpējos strīdus par zemes lietošanu. Tiesa izšķir arī šā likuma 59. pantā paredzētos citus zemes strīdus, ja
kāda no ieinteresētajām pusēm nav apmierināta ar Latvijas Republikas
Augstākās Padomes Zemes komisijas lēmumu par šo strīdu. |
|
|
|
|
|
65.pants. Materiālu sagatavošana zemes
strīdu izšķiršanai Zemes strīdu
izšķiršanai nepieciešamos materiālus sagatavo Valsts zemes dienests pēc tās
zemes komisijas vai tiesas pieprasījuma, kura izskata zemes strīdu. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
8. Izteikt 65. pantu šādā redakcijā: Zemes strīdu izšķiršanai nepieciešamos
materiālus un atzinumus sagatavo Valsts zemes dienests pēc pilsētas domes,
Centrālās zemes komisijas vai tiesas pieprasījuma, kura izskata zemes
strīdu. |
|
|
|
14. Izteikt 65.panta tekstu
šādā redakcijā: Zemes strīdu izšķiršanai nepieciešamos materiālus un atzinumus
sagatavo Valsts zemes dienests pēc pilsētas domes, Centrālās zemes komisijas
vai tās tiesas pieprasījuma, kura izskata zemes strīdu. |
66.pants. Lēmumi par zemes strīdiem Institūcijas, kas
izskata zemes strīdu, pieņemtajā lēmumā, ja vajadzīgs norāda tā izpildes
kārtību un pasākumus, kas veicami pārkāpto zemes lietošanas tiesību atjaunošanai. Par zemes strīdiem
pieņemtie lēmumi, ja tie šā likuma 67. pantā noteiktajā laikā netiek
pārsūdzēti, ir obligāti zemes strīdā ieinteresētajām pusēm, valsts
institūcijām, pašvaldībām un amatpersonām, kā arī fiziskajām un juridiskajām
personām. Ja pagasta padome vai
pilsētas dome nepilda zemes strīdos pieņemtos Centrālās zemes komisijas
lēmumus, kas likumā noteiktajā kārtībā viena mēneša laikā nav pārsūdzēti,
Saeima var atlaist pagasta padomi vai pilsētas domi likumā "Par
pašvaldībām" noteiktajā kārtībā. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 10.11.94. likumu.) |
|
19 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar 12.pantu šādā redakcijā: 12. Izslēgt 66. panta trešo daļu.. |
Atbalstīts |
15. Izslēgt 66.panta trešo daļu. |
67.pants. Zemes strīdā ieinteresēto pušu
tiesības un pienākumi Zemes strīdā
ieinteresētajām pusēm ir šādas tiesības un pienākumi: 1) iepazīties ar zemes
strīda izskatīšanai sagatavotajiem materiāliem un lēmuma projektu un izdarīt
no tiem izrakstus; 2) piedalīties zemes
strīda izskatīšanā, iesniegt dokumentus un citus pierādījumus; 3) izteikt lūgumus, arī
lūgumu pieaicināt lieciniekus; 4) dot mutvārdu un
rakstveida paskaidrojumus; 5) iebilst pret otras
puses lūgumiem, argumentiem un apsvērumiem; 6) pieprasīt un saņemt
par zemes strīdu pieņemtā lēmuma norakstu; 7) mēneša laikā pēc tam, kad zemes strīdā ieinteresētajām pusēm paziņots
lēmums par zemes strīdu, pārsūdzēt pagasta vai pilsētas Tautas deputātu
padomes zemes komisijas lēmumu rajona Tautas deputātu padomes zemes komisijā,
rajona vai republikas pilsētas Tautas deputātu padomes zemes komisijas lēmumu
- Latvijas Republikas Augstākās Padomes Zemes komisijā, bet Augstākās Padomes
Zemes komisijas lēmumu - tautas tiesā. |
9. Izteikt 67. panta 7.
punktu šādā redakcijā: 7) mēneša laikā pēc
tam, kad zemes strīdā ieinteresētajām pusēm paziņots lēmums par zemes strīdu,
pārsūdzēt Centrālajā zemes komisijā vai tiesā. |
|
|
|
16. Izteikt 67.panta 7.punktu šādā redakcijā: 7) mēneša laikā pēc tam, kad zemes strīdā ieinteresētajām pusēm
paziņots lēmums par zemes strīdu, pārsūdzēt Centrālajā zemes komisijā vai
tiesā. |
68.pants. Par zemes strīdiem pieņemto lēmumu
izpilde Lēmumus par zemes
strīdiem izpilda Valsts zemes dienests, ja lēmumā nav norādīta cita valsts
institūcija vai amatpersona. Lēmuma pārsūdzēšana
šajā likumā noteiktajā kārtībā aptur tā izpildi līdz iesniegtās sūdzības
izskatīšanai. Par iesniegumu, kas saņemts zemes strīda pārsūdzēšanas kārtībā,
strīda izskatītājs paziņo tai institūcijai, kuras lēmums tiek apstrīdēts. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.04.93. likumu.) |
|
20 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar 14.pantu šādā redakcijā: 14.
Izslēgt 68. panta pirmo daļu, 69., 70., 71., 72. un 73. pantu.. |
Atbalstīts |
17. Izslēgt 68.panta pirmo daļu, 69., 70., 71., 72. un 73.pantu. |
XII nodaļa 69.pants. Atbildība par darījumiem, ar
kuriem pārkāpti Latvijas Republikas zemes
lietošanas likumdošanas akti Zemes patvaļīga
aizņemšana vai apmaiņa, nelikumīga pirkšana - pārdošana, ieķīlāšana,
dāvināšana, nomāšana un citi darījumi, ar kuriem atklātā vai slēptā veidā
pārkāptas zemes lietošanas tiesības, nav spēkā. Personas, kas vainīgas Latvijas Republikas zemes lietošanas likumdošanas
aktu pārkāpumos, ir saucamas pie atbildības Latvijas Republikas likumdošanas
aktos noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
|
|
70.pants. Patvaļīgi aizņemtās zemes
atņemšana Patvaļīgi aizņemtā zeme
atdodama pēc tās piederības, neatlīdzinot aizņēmējam viņa izdarītos
kapitālieguldījumus zemes nelikumīgās lietošanas laikā. Zeme sakārtojama
izmantošanai derīgā stāvoklī par to fizisko un juridisko personu līdzekļiem,
kuras patvaļīgi aizņēmušas zemi. |
|
|
|
|
|
71.pants. Zemes atņemšana par zemes
lietošanas noteikumu pārkāpšanu Ja fiziskās un
juridiskās personas nepilda šā likuma 30. panta 1., 4., 10. un 13. punktā un
31. pantā noteiktos pienākumus un prasības vai izdara šā likuma 69. pantā
norādītās darbības, šīm personām ar tās institūcijas lēmumu, kurai ir
tiesības piešķirt zemi lietošanā, vai ar augstākas institūcijas lēmumu var
zemi atņemt. |
|
|
|
|
|
72.pants. Atlīdzība par kaitējumu, kas
nodarīts, pārkāpjot Latvijas Republikas zemes likumdošanas aktus Fiziskajām un
juridiskajām personām jāatlīdzina kaitējums, ko tās nodarījušas, pārkāpjot
Latvijas Republikas zemes likumdošanas aktus. |
|
|
|
|
|
XIII nodaļa 73.pants. Starptautiskie līgumi Ja Latvijas Republikas starptautiskajos līgumos paredzēti citādi zemes
lietošanas noteikumi nekā šajā likumā, piemērojami starptautiskā līguma
noteikumi. |
|
|
|
|
|
|
10. Papildināt likumu ar Pārejas noteikumu šādā
redakcijā: Pārejas noteikums Likums ir spēkā līdz 2009. gada 30. decembrim. |
21 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 10.pantu kā 15.pantu
šādā redakcijā: 15. Papildināt likumu ar norādi par tā
spēkā esamību šādā redakcijā: Likums ir
spēkā līdz 2009.gada 30.decembrim. . |
Atbalstīts |
18. Papildināt likumu ar norādi par tā spēkā
esamību šādā redakcijā: Likums ir spēkā līdz 2009.gada 30.decembrim. |
|
Likums stājas spēkā 2007. gada 1. janvārī. |
|
|
|
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī. |
Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijas konsultante
Māra Meistere