Latvijas Republikas
8.Saeimas Prezidijam
2006.gada
____________________Nr.
Rīgā
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli.
Pielikumā:
1. Likumprojekts
(uz 2 lpp.).
2. Anotācija (uz
3 lp.).
8. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā
Par uzņēmumu ienākuma nodokli
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr., 24.nr.; 1996,
9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.; 1999, 6., 24.; 2000,
9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2005, 2., 24.nr.; 2006, 1.nr.)
šādus grozījumus:
1.
Papildināt likumu ar 16.1, 16.2 un 16.3 pantu
šādā redakcijā:
161.pants. Nodokļa atlaide
mazajiem uzņēmumiem
(1) Mazais
uzņēmums šā likuma izpratnē ir uzņēmums, kurā taksācijas gadā, par kuru tiek
aprēķināts nodoklis, nav pārsniegti vismaz divi no šādiem nosacījumiem:
1) bilances kopsumma - 100 000 latu;
2) neto apgrozījums - 200 000 latu;
3) vidējais strādājošo skaits - 25 cilvēki.
(2) Nodokļa atlaide mazajiem uzņēmumiem ir 30
procenti no aprēķinātā uzņēmumu ienākuma nodokļa.
(3)
Nodokļa atlaidi diviem vai vairākiem mazajiem uzņēmumiem, kuros vairāk nekā 50
procenti no pamatkapitāla vai uzņēmuma daļu vērtības katrā no šiem diviem vai
vairākiem uzņēmumiem pieder vai ar līgumu vai citādi šajos divos vai vairākos
uzņēmumos ir nodrošināta izšķiroša ietekme (ir balsu vairākums) vienai un tai
pašai personai un šīs personas pirmās pakāpes radiniekiem vai laulātajam,
piemēro tikai gadījumos, kad šo uzņēmumu kopējie rādītāji nepārsniedz divus no
šā panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem.
(4) Ja mazais uzņēmums izbeidz uzņēmējdarbību,
likvidācijas gadā nodokļa atlaidi nepiemēro.
(5) Nosakot bilances kopsummu šā panta vajadzībām,
jāņem vērā 13.panta trešās daļas nosacījumi.
16.2 pants.
Nodokļa atlaide uzņēmumiem, kas ražo augstas tehnoloģijas produktus un
programmproduktus
Nodokļa atlaide uzņēmumiem, kas ražo augstas
tehnoloģijas produktus un programmproduktus, ir 30 procenti no aprēķinātā
uzņēmumu ienākuma nodokļa, ja uzņēmums atbilst šādiem kritērijiem:
1) uzņēmuma neto apgrozījumā Ministru kabineta
noteiktie atbalstāmie produkti taksācijas periodā sastāda vairāk nekā 75 procentus;
2) uzņēmums ir sertificēts pēc ISO 9001 vai pēc
ISO 14001 standarta, vai arī zāļu ražošanas uzņēmums saskaņā ar normatīviem
aktiem ir sertificēts atbilstoši Labas ražošanas prakses prasībām.
16.3 pants. Nodokļa atlaide
uzņēmumiem, kas reģistrēti un darbojas īpaši atbalstāmajā teritorijā
(1)
Nodokļa atlaide uzņēmumiem, kas reģistrēti un darbojas saskaņā ar Reģionālās
attīstības likumu noteiktā īpaši atbalstāmajā teritorijā, ir aprēķinātā
uzņēmumu ienākuma nodokļa apmērā, ja ne mazāk kā puse uzņēmuma darbinieku
deklarējuši savu dzīvesvietu attiecīgajā īpaši atbalstāmajā teritorijā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētā
atlaide piemērojama trīs gadus pēc uzņēmuma reģistrācijas.
2. Papildināt 23.pantu ar 6.1 daļu šādā redakcijā:
(61) Nodokļa maksātājs, kas ir mazais
uzņēmums šā likuma izpratnē, nodokļa avansa maksājumus izdara labprātīgi.
Likums
stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī
8.Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Kopš 2004.gada 1.janvāra likums Par uzņēmumu ienākuma nodokli neparedz
nodokļa atlaides mazajiem uzņēmumiem un uzņēmumiem, kas ražo augstas
tehnoloģijas produktus un programmproduktus. Likums neparedz atvieglojumus uzņēmumiem, kas reģistrēti un darbojas
īpaši atbalstāmajā teritorijā. Likums neparedz atbrīvot mazos
uzņēmumus no nodokļa avansa maksājumiem. |
|
||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz atjaunot nodokļa atlaides 30 procentu
apmērā no aprēķinātā nodokļa mazajiem uzņēmumiem un uzņēmumiem, kas ražo
augstas tehnoloģijas produktus un programmproduktus. Normatīvā akta projekts paredz
trīs gadus atbrīvot no nodokļa maksāšanas uzņēmumus, kas reģistrēti un darbojas īpaši atbalstāmajā
teritorijā, ja ne mazāk kā puse uzņēmuma darbinieku deklarējuši savu
dzīvesvietu attiecīgajā īpaši atbalstāmajā teritorijā. Normatīvā akta projekts
nosaka, ka mazie uzņēmumi nodokļa avansa maksājumus izdara labprātīgi. |
|
||||||||||
3. Cita
informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās mazo uzņēmumu
attīstību un tādu uzņēmumu attīstību, kas ražo augstas tehnoloģijas produktus un programmproduktus. Normatīvā akta projekts veicinās uzņēmējdarbību un jauno darbavietu
radīšanu īpaši atbalstāmajās teritorijās. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
||||||
3. Finansiālā
ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Finansiālā pamatojuma aprēķinam ir
nepieciešama papildus informācija. |
|
||||||||||
6. Cita
informācija |
|
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Ir
jāizdod Ministru kabineta noteikumi par atbalstāmo augstas tehnoloģijas
produktu un programmproduktu sarakstu. |
|||||||||||
2. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts kopumā atbilst saistībām pret Eiropas Savienību.
Tomēr jāveic analīze par nepieciešamību ziņot Eiropas Komisijai par valsts
atbalstu atbilstoši Eiropas Ekonomikas kopienas dibināšanas līguma 88.panta
trešajai daļai. |
|||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Ekonomikas kopienas dibināšanas līguma 87.panta trešās daļas (a)
un (c) punkts; Komisijas Regula (EK)
Nr. 70/2001 (2001. gada 12. janvāris) par EK Līguma 87. un
88. panta piemērošanu, sniedzot valsts atbalstu maziem un vidējiem
uzņēmumiem (LV.ES Nodaļa 08 Sējums 02 Lpp.
141) |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
- |
|||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā
akta izpildi nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests savas kompetences ietvaros. |
|||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un
Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās
kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses
izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|