08.06.2006.
Augsti godātie Saeimas Prezidija locekļi!
Saeimas Kārtības ruļļa 79.panta kārtībā iesniedzam likumprojektu Rāznas nacionālā parka likums.
Pielikumā : likumprojekts uz 2 lpp.
Saeimas deputāti
Rāznas nacionālā parka
likums
I nodaļa. Vispārīgie
noteikumi
1.pants
Rāznas nacionālais parks (turpmāk nacionālais parks) ir valsts nozīmes īpaši
aizsargājama dabas teritorija. Nacionālais parks ir izveidots, lai saglabātu
Rāznas ezera un ar to saistīto sugu un biotopu daudzveidību, teritorijas
kultūrvēsturiskās un ainaviskās vērtības, kā arī veicinātu teritorijas
nenoplicinošu saimniecisko attīstību, dabas tūrismu un ekoloģisko izglītību.
2.pants
Nacionālā parka kopējā platība ir 53 200 ha, un tā
robežas noteiktas saskaņā ar šā likuma shēmu (1.pielikums) un robežu aprakstu
(2.pielikums).
3.pants
(1) Nacionālā parka aizsardzības un izmantošanas
kārtību, pieļaujamās un aizliegtās darbības nosaka nacionālā parka individuālie
aizsardzības un izmantošanas noteikumi.
(2) Nacionālā parka individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus apstiprina Ministru kabinets.
4.pants
Dabas
lieguma un dabas parka zonu zeme, kas piekrīt valstij, ir ierakstāma
zemesgrāmatā uz valsts vārda Vides ministrijas personā.
II nodaļa. Funkcionālās zonas
5.pants
(1) Lai nodrošinātu dabas ekosistēmu aizsardzību,
ainavu un sugu ģenētiskās un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu un
teritorijas saimniecisko attīstību, nacionālā parka teritorijā tiek noteiktas
šādas funkcionālās zonas (1. un 2.pielikums):
1) dabas lieguma zona;
2) dabas parka zona;
3) neitrālā zona.
(2) Lai nodrošinātu augu un dzīvnieku sugu netraucētu eksistenci un dzīvnieku koncentrēšanās iespēju migrācijas periodos, nacionālā parka administrācija atbilstoši nacionālā parka individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem var noteikt sezonas liegumus.
7.pants
Dabas lieguma zona izveidota, lai aizsargātu cilvēku
darbības maz pārveidotas ekosistēmas, saglabātu retu un izzūdošu sugu atradnes,
saglabātu īpaši aizsargājamās sugas un biotopus.
8.pants
Dabas parka zona
izveidota, lai nodrošinātu atpūtai un tūrismam piemērotas
vides saglabāšanu, dabu saudzējošu saimniekošanas metožu pielietojumu, kā arī
lai saglabātu dabas ainavu un kultūrainavu un samazinātu antropogēno ietekmi uz
dabas lieguma zonu.
9.pants
Neitrālā zona izveidota, lai veicinātu nacionālajā
parkā esošo apdzīvoto vietu līdzsvarotu un ilgtspējīgu attīstību, saglabātu
novadam raksturīgo ainavu un arhitektūru.
III nodaļa. Nacionālā parka
pārvalde
10.pants
Nacionālā parka pārvaldi īsteno Vides ministrijas
pakļautībā esoša valsts pārvaldes iestāde Rāznas nacionālā parka
administrācija, kas darbojas saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu
nolikumu.
11.pants
(1) Nacionālā parka administrāciju vada nacionālā
parka direktors, kas vienlaikus ir galvenais vides valsts inspektors nacionālā
parka teritorijā. Nacionālā parka direktoru ieceļ amatā un atbrīvo no amata
vides ministrs.
10.pants
Nacionālā parka administrācijas finanšu līdzekļus
veido:
1) dotācija no valsts budžeta vispārējiem ieņēmumiem;
2) fizisko un juridisko personu ziedojumi;
3) citi pašu ieņēmumi.
11.pants
(1) Lai saskaņotu dabas aizsardzības intereses un
saimniecisko darbību nacionālā parka teritorijā, tiek izveidota nacionālā parka
konsultatīvā padome.
(2) Nacionālā parka konsultatīvās padomes sastāvu un nolikumu apstiprina Ministru kabinets.
(3) Nacionālā parka konsultatīvās padomes personālsastāvu apstiprina vides ministrs.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets līdz ....................apstiprina Rāznas nacionālā parka individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus.
2. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu pieņemšanai, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus no likuma spēkā stāšanās dienas ir spēkā Ministru kabineta 2004.gada 8.aprīļa noteikumi Nr.264 Dabas parka Rāzna individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Likumprojekta
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Patlaban Latvijā ir noteikti trīs nacionālie
parki - Ķemeru nacionālais parks,
Slīteres nacionālais parks un Gaujas nacionālais parks. To kopējā platība ir
146 520 ha, jeb 2,5% no Latvijas teritorijas. Nacionālie parki ir plaši apvidi, kam
raksturīgi nozīmīgi izcili dabas veidojumi, cilvēka darbības neskartas un
mazpārveidotas ainavas un kultūrainavas, biotopu daudzveidība, kultūras un
vēstures pieminekļu bagātība un kultūrvides īpatnības. Nacionālo parku galvenais uzdevums ir dabas
aizsardzība, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana, zinātniskās izpētes,
izglītošanas un atpūtas organizēšana, kuru ierobežo dabas un kultūrvides
aizsardzības mērķi. Nacionālo parku teritoriju atbilstoši
aizsardzības un izmantošanas mērķiem iedala funkcionālās zonās. Nacionālajos
parkos ir zonas, kurās visi dabas resursi pilnībā tiek izslēgti no
saimnieciskās un citādas darbības. Pārējā nacionālo parku teritorijā atļauta
tikai tāda saimnieciskā darbība, kas būtiski nemaina vēsturiski izveidojušās
ainavas struktūru. Saskaņā ar likuma Par īpaši aizsargājamām
dabas teritorijām 13.panta pirmo daļu nacionālos parkus izveido Saeima ar
attiecīgu likumu. |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Vides ministrija ir sagatavojusi likumprojektu Rāznas nacionālā
parka likums, kas paredz izveidot Rāznas nacionālo parku uz dabas parka
Rāzna bāzes. Rāznas nacionālo parks tiks noteikts teritorijā, ko patlaban
aizņem dabas parks Rāzna un kura robežas ir noteiktas ar Ministru kabineta
1999.gada 9.marta noteikumiem Nr.83 Noteikumi par dabas parkiem (24.pielikums).
Dabas parks Rāzna ir plaša teritorija, kurai raksturīgas nozīmīgas dabas
vērtības, cilvēka darbības mazpārveidotas ainavas un kultūrvides īpatnības un
atbilst nacionālā parka statusam. Rāznas nacionālais parks atbilstoši teritorijas aizsardzības un
izmantošanas mērķiem tiks iedalīts funkcionālajās zonās, balstoties uz esošo
dabas parka zonējumu, kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2004.gada
8.aprīļa noteikumiem Nr.264 Dabas parka Rāzna individuālie aizsardzības un
izmantošanas noteikumi. Rāznas nacionālajā parkā tiks noteiktas trīs
funkcionālās zonas dabas lieguma zona, dabas parka zona un neitrālā zona. Saskaņā ar likuma Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām
13.panta ceturto daļu Valsts vides dienesta Rēzeknes reģionālā vides pārvalde
ir informējusi pašvaldības un zemes īpašniekus par plānoto aizsargājamās
teritorijas kategorijas maiņu. Plānotā nacionālā parka teritorija ir 53 200 ha un tā ietilpst Ludzas
rajona Rundēnu pagastā, Krāslavas rajona Ezernieku, Andzeļu un Andrupenes
pagastā, Rēzeknes rajona Mākoņkalna, Lūznavas, Čornajas, Kaunatas pagastā
(likumprojekta 1. un 2.pielikums). Visas plānotajā nacionālā parkā ietilpstošās pašvaldības atbalsta
Rāznas nacionālā parka izveidi. Likumprojekts neparedz mainīt teritorijas funkcionālo zonējumu, līdz
ar to nacionālajā parkā ietilpstošajiem zemes īpašniekiem netiks uzlikti
jauni saimnieciskās darbības ierobežojumi. |
|
||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
4.Normatīvā akta projekts veicinās bioloģiski
augstvērtīgu teritoriju aizsardzības nodrošināšanu. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
nav |
|
||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
projekts šo jomu neskar |
75, 7 |
63,7 |
63,7 |
63,7 |
|||||||
3. Finansiālā
ietekme |
projekts šo jomu neskar |
-75, 7 |
-63,7 |
-63,7 |
-63,7 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|||||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Izdevumi: Vides ministrija - kopā Rāznas nacionālā parka administrācija (Rāznas nacionālā parka administrācijas izveidošana un uzturēšana, 15
jaunu štata vietu izveidošana) Kopā: 75 746,8 Ls ( 2007, pārējos gados- 63 746,8 Ls) Uzturēšanas izdevumi (katru gadu sākot no 2007.) 63 746,8 Ls Nepieciešamas 12 jaunas štata vietas. 1)Atalgojumi (katru gadu) 300 Ls (vid. alga mēnesī) x 12 štata vienības x 12 mēn. = 43 200 Ls 2) Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 43 200 Ls x 24,09% = 10 406,8 Ls 3)Komandējumu izdevumi 5 darbiniekiem x 200 Ls (izmaksas 1 darbiniekam) = 1000 Ls 4) Pakalpojumu apmaksa 9140 Ls (katru gadu, sākot ar 2007.gadu), tai skaitā: Pasta, telefona un citu sakaru pakalpojumu apmaksa - 500 Ls Biroja telpu uzturēšana un noma 30 Ls mēn. x 12 darba vietas x 12 mēn.= 8640 Ls - katru gadu Kapitālie izdevumi - 12 000 Ls (katru gadu, sākot ar 2007.gadā) Kustamie īpašumi - 12 000Ls (telpu iekārtas un tehniskais parīkojums 12 darba vietu iekārtošanai) |
|
75, 7 75,7 63,7 43,2 10,4 1,0 9,1 0,5 8,6 12, 0 12,0 |
63,7 63,7 63,7 43,2 <
![endif]>  
; 10,4 1,0 9,1 0,5 8,6 |
63,7 63,7 63,7 43,2 10,4 1,0 9,1 0,5 8,6 |
63,7 63,7 63,7 43,2 10,4 1,0 9,1 0,5 8,6 |
|||||||
6. Cita informācija |
Vides ministrijas darbības stratēģija
2007. 2007 gadam paredz, ka
2007. - 2008. gadā ir plānots izveidot nacionālo parku Latgalē esošā
dabas parka "Rāzna" robežās. Parka teritorijā atradīsies Rundēnu
pagasts, Lūznavas pagasts, Mākoņkalna pagasts, Kaunatas pagasts, Andrupenes
pagasts, Ezernieku pagasts, Čornajas pagasts un Andzeļu pagasts. Paredzēts
arī veidot Dabas aizsardzības
nodaļas ārpus Rīgas, apvidos, kur koncentrējas aizsargājamās teritorijas. Plānots,
ka jaunas Dabas aizsardzības pārvaldes nodaļas būs jāizveido arī
Rietumlatgalē un Austrumlatgalē
(atradīsies plānotais nacionālais parks Latgalē). Tad arī viena no
izveidotajām nodaļām pildīs Rāznas nacionālā parka administrācijas funkcijas. |
|||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaicīgi ar likumprojektu ir sagatavoti grozījumi Ministru
kabineta 1999.gada 9.marta noteikumos Nr.83 Noteikumi par dabas parkiem,
kas paredz svītrot no dabas parku saraksta dabas parku Rāzna (24.punktu un
24.pielikumu). Tāpat ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts Rāznas
nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi, kas
paredz noteikt Rāznas nacionālā par aizsardzības un izmantošanas kārtību
katrā funkcionālajā zonā. |
|
||||||||||
2. Cita informācija |
nav |
|
||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
||||||||||
1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||||
nav |
nav |
nav |
nav |
|
||||||||
5. Cita informācija |
nav |
|
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||
Konsultācijas nav notikušas. Projekts izskatīts Vides konsultatīvajā
padomei. |
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
No Vides konsultatīvās padomes priekšlikumi nav saņemti. |
|
||||||||||
Projekts ievietots Vides ministrijas mājas lapā. |
|
|||||||||||
Konsultācijas nav
notikušas |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
nav |
|
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts paredz izveidot Vides ministrijas pakļautībā esošu
tiešās pārvaldes iestādi - nacionālā parka administrāciju. |
|
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā
kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājā, kā arī Vides ministrijas mājas lapā. |
|
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīdam ir iespējas aizstāvēt savas
tiesības, ja likums viņu ierobežo, atbilstoši Latvijas Republikas normatīviem
aktiem un Latvijai saistošajiem starptautiskajiem tiesību aktiem. |
|
||||||||||
4. Cita informācija |
nav |
|
||||||||||