Likumprojekts
Grozījumi Hipotekāro
ķīlu zīmju likumā
Izdarīt Hipotekāro
ķīlu zīmju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 21.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 16.nr.;
2002, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
aizstāt 1.punktā vārdus
"hipotēkām un" ar vārdiem "hipotekārajiem aizdevumiem vai
aizdevumiem, kas nodrošināti ar Latvijas valsts un pašvaldību galvojumiem,
un";
izteikt 2.punktu šādā
redakcijā:
"2) hipotekārais
aizdevums aizdevums (kredīts), kas nodrošināts ar Eiropas Savienības
dalībvalstī reģistrētu nekustamā īpašuma ieķīlājumu (hipotēku);".
2. Aizstāt
4.pantā vārdus "likumu "Par vērtspapīriem"" ar vārdiem
"Finanšu instrumentu tirgus likumu".
3. Izslēgt
5.panta 1.punktu.
4. 6.pantā:
izteikt 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) apgrozībā
esošo ķīlu zīmju dzēšanas termiņš nedrīkst būt garāks par ķīlu zīmju segumam
izmantojamo aktīvu dzēšanas vai izpirkuma termiņu;";
izslēgt 2., 3., 4. un
5.punktu.
5. Izslēgt
7.pantu.
6. 9.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus
"hipotēkām un" ar vārdiem "hipotekārajiem aizdevumiem vai
aizdevumiem, kas nodrošināti ar Latvijas valsts un pašvaldību galvojumiem, citu
emitentu ķīlu zīmēm, kuras ir atļauts tirgot Eiropas Savienības regulētajos vērtspapīru tirgos, un";
papildināt pirmās daļas 1.punktu
aiz vārdiem "segumā iekļauto" ar vārdu "riska";
izslēgt pirmās daļas
3.punktu;
izteikt trešo un ceturto
daļu šādā redakcijā:
"(3) Ķīlu zīmju segumā hipotekāros aizdevumus vai aizdevumus, kas
nodrošināti ar Latvijas valsts un pašvaldību galvojumiem, un procentu ienākumus no šādiem aizdevumiem var aizvietot ar
aizstājējsegumu, nepārsniedzot 20 procentus no apgrozībā esošo ķīlu zīmju
nominālvērtību kopsummas kopā ar procentu izdevumiem.
(4) Emitents
aizstājējsegumu var veidot ar:
1) Eiropas Savienības
dalībvalstu valdību emitētiem un galvotiem vērtspapīriem, kā arī šo valstu
finanšu institūciju emitētiem vērtspapīriem, kurus ir atļauts tirgot Eiropas
Savienības regulētajos vērtspapīru tirgos, tirgus cenā, bet nepārsniedzot šo
vērtspapīru nominālvērtību;
2) naudas
līdzekļiem kasē un kontos Eiropas Savienības dalībvalstu
centrālajās bankās.";
izslēgt piekto daļu.
7. Papildināt 11.pantu
ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Banka
hipotekāro ķīlu zīmju seguma reģistra ietvaros nodala hipotekāros aizdevumus un
aizdevumus, kas nodrošināti ar Latvijas valsts un pašvaldību galvojumiem."
8. Izslēgt 12.pantu.
9. Aizstāt 13.panta
pirmajā daļā vārdus "piektās daļas" ar vārdiem "pirmās daļas
1.punkta".
10. Izteikt 14.pantu
šādā redakcijā:
"14.pants. Hipotekārais
aizdevums kopā ar agrāk reģistrētiem nekustamā īpašuma apgrūtinājumiem nedrīkst
pārsniegt 75 procentus no nekustamā īpašuma tirgus vērtības, kuras sastāvā
ne mazāk kā puse ir tādas ēkas vērtība, kurā ne mazāk kā puse lietderīgās
kopplatības ir izmantojama dzīvošanai, vai 60 procentus no cita veida
nekustamā īpašuma tirgus vērtības."
11. Papildināt likumu
ar 15.1 pantu šādā redakcijā:
"15.1 pants. Citā Eiropas
Savienības dalībvalstī reģistrētā ieķīlājamā nekustamā īpašuma tirgus vērtību
nosaka šā likuma 15.pantā minētās personas vai personas, kas saņēmušas
profesionālās kvalifikācijas sertifikātu nekustamā īpašuma novērtēšanai
atbilstoši attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts normatīvajos aktos
noteiktajai kārtībai."
12. Aizstāt 17.panta
ceturtajā daļā vārdus "griezties
tiesā par ieķīlātā nekustamā īpašuma pārdošanu, pirms beidzies aizdevuma līguma
termiņš" ar vārdiem "prasīt aizdevuma pirmstermiņa atmaksu".
13. Aizstāt
23.panta pirmās daļas 2.punktā vārdus "piektās daļas" ar vārdiem
"pirmās daļas 1.punkta".
14. Aizstāt
24.panta pirmajā daļā vārdus "grozīt
ķīlu zīmju seguma reģistra sastāvu un" ar vārdiem "izņemt aktīvus un to
ienākumus no hipotekāro ķīlu zīmju seguma reģistra, un".
15. Aizstāt
25.pantā vārdu "likvidācijas" ar vārdu "maksātnespējas".
16. 26.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisija nepieņem lēmumu par
maksātnespējīgās bankas no ķīlu zīmēm izrietošo saistību un hipotekāro ķīlu
zīmju seguma reģistrā iekļauto aktīvu nodošanu citai bankai saskaņā ar
Kredītiestāžu likumu, Finanšu un kapitāla tirgus komisija iesniedz tiesā
pieteikumu par hipotekāro ķīlu zīmju seguma reģistra pārvaldnieka
iecelšanu.";
papildināt pantu ar 1.1,
1.2 un 1.3 daļu šādā redakcijā:
"(11) Hipotekāro ķīlu zīmju seguma reģistra
pārvaldnieks nodrošina apgrozībā esošo ķīlu zīmju apkalpošanu atbilstoši to
emisijas noteikumiem un šā likuma 9.panta pirmās daļas nosacījumiem.
(12) Pārvaldnieka darba atlīdzībai atļauts izmantot
ienākumus no hipotekāro ķīlu zīmju seguma reģistrā iekļautajiem aktīviem,
saglabājot apgrozībā esošo ķīlu zīmju seguma pietiekamību saskaņā ar šā likuma
9.panta pirmās daļas nosacījumiem.
(13) Ja hipotekāro ķīlu zīmju seguma reģistra
pārvaldnieks nespēj apliecināt nepieciešamo ķīlu zīmju nodrošinājumu atbilstoši
šā likuma 9.panta pirmās daļas un 11.panta pirmās daļas prasībām, Finanšu un
kapitāla tirgus komisija iesniedz tiesā pieteikumu par hipotekāro ķīlu zīmju
seguma reģistra maksātnespēju."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Hipotekāro ķīlu zīmju likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
2003.gadā Saeima pieņēma Finanšu instrumentu tirgus likumu, kas
aizstāja novecojušo likumu Par vērtspapīriem, vienlaicīgi Saeima grozīja
citus likumus, kas bija saistīti ar likumu Par vērtspapīriem. Šo likumu
starpā netika iekļauts Hipotekāro ķīlu zīmju likums, kā rezultātā šajā likumā
ir saglabājusies atsauce uz spēku zaudējušu likumu Par vērtspapīriem. Latvija, kļūstot par Eiropas
Savienības (turpmāk ES) dalībvalsti, nedrīkst ierobežot brīvu kapitāla
kustību ES ietvaros. Šādus ierobežojumus netieši ietver spēkā esošās
Hipotekāro ķīlu zīmju likuma normas, kas nosaka, ka hipotekāro ķīlu zīmju
segumam var izmantot tikai Latvijā reģistrētā nekustama īpašuma ieķīlājumu
atbilstoši Latvijas Civillikuma noteikumiem. Šo problēmu var atrisināt,
nosakot, ka ķīlu zīmju segumam var izmantot ES dalībvalstī reģistrētu
hipotēku atbilstoši šīs valsts tiesiskai sistēmai, kas regulē nekustama
īpašuma tiesības un apgrūtinājumus. Latvijas normatīvo aktu saskaņošanas procesā pirmsiestāšanās ES
periodā ir pieņemti vairāki normatīvie
akti, kas precizē vairākas Hipotekāro ķīlu zīmju normas atbilstoši ES
direktīvām. Tās ir jau iepriekšminētais Finanšu tirgus instrumentu likums un
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumi, kas attiecināmi uz hipotekāro
ķīlu zīmju emitentiem un hipotekāro ķīlu zīmju emisijas un apgrozības
kārtību. Saglabājot Hipotekāro ķīlu zīmju likuma attiecīgo normu redakciju,
neizbēgami ir iespējamas pretrunas un dažādu tulkojumu iespējas. Starptautiskās kredītreitingu aģentūras ir pozitīvi novērtējušas
hipotekāro ķīlu zīmju normatīvo bāzi Latvijā, tomēr uzsvērušas nepieciešamību
to pilnveidot, paplašinot aktīvu loku, ko var izmantot hipotekāro ķīlu zīmju
nodrošinājumam. Šādu aktīvu vidū būtu minami hipotekārie aizdevumi, kas
nodrošināti ar citās valstīs reģistrētu nekustamo īpašumu, ES valstu valdību
emitētie vērtspapīri, kā arī aktīvi, ko Eiropas Centrālā banka izmanto savās
monetārajās operācijās. Hipotekāro ķīlu zīmju likuma pilnveidošana ir būtisks
priekšnoteikums augstā kredītreitinga saglabāšanai šiem Latvijas
vērtspapīriem. |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likuma grozījumu projekta mērķis ir novērst pašreizējā Hipotekāro
ķīlu zīmju likuma normās ietvertās pretrunas, kā arī pilnveidot to atbilstoši
Latvijas finanšu tirgus attīstības līmenim un jaunākajām tendencēm Eiropas
Savienībā saistībā ar virzību uz hipotekāro kredītu tirgu harmonizēšanu. Likuma
grozījumu projekts paredz paplašināt hipotekāro ķīlu zīmju segumam
izmantojamo aktīvu kopumu, atļaujot hipotekāro ķīlu zīmju segumam izmantot
citās ES dalībvalstīs reģistrētas nekustamā īpašuma hipotēkas un citus
aktīvus, piemēram, citu banku emitētās hipotekārās ķīlu zīmes, kā arī radīt
pamatu finanšu līdzekļu piesaistei, kas veidotos hipotekāro ķīlu zīmju
emisijas rezultātā, infrastruktūras objektu finansēšanai. Šāda finansēšanas
pieeja ir izplatīta vairākās ES valstīs, piemēram, Vācijā. Tāpat likuma
grozījumu projekts paredz pilnveidot investoru interešu aizsardzības
mehānismu, ieviešot normu par hipotekāro ķīlu zīmju seguma pārvaldnieku
bankas-emitenta maksātnespējas/bankrota gadījumā. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likuma grozījumu
pieņemšana dos iespēju, emitējot ar valsts vai pašvaldību galvojumiem
nodrošinātas hipotekārās ķīlu zīmes, piesaistīt kapitāla tirgū alternatīvus
finanšu resursus infrastruktūras objektu finansēšanai. Tāpat likuma grozījumi
veicinās hipotekāro ķīlu zīmju emisiju koncentrāciju, dodot iespēju
emitentiem apvienot mazākas emisijas lielākās un piesaistīt kredītresursus ar
zemākām izmaksām. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
Cita informācija: |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||
5.
Cita informācija |
Normatīvā akta projekts ir saskaņots ar Finanšu un kapitāla tirgus
komisiju |
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcija |
Šo likuma grozījumu izpildi nodrošinās pašreiz esošās institūcijas |
||||||||||
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar LR normatīvajos aktos noteikto kārtību šis likumprojekts
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
||||||||||
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts nekādus papildu ierobežojumus neparedz. Tomēr savas
tiesības indivīds var aizstāvēt vispārējā kārtībā, griežoties tiesā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre
|
Juridiskā dienesta vadītājs
|
Par kontroli atbildīgā amatpersona
|
Atbildīgā amatpersona
|
|
|
|
|
I. Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
R. Fišers
|
2006.06.01. 9:48
1153
R. Fišers
7095535, Ronalds.Fisers@fm.gov.lv