2006. gada ____. jūnijā
Nr.________________
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisija lūdz
iekļaut kārtējās Saeimas sēdes darba kārtībā Aizsardzības un iekšlietu
komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījums Nacionālās drošības likumā
un izskatīt jautājumu par tā nodošanu komisijai.
Aizsardzības un iekšlietu komisija lūdz minēto
likumprojektu nodot tikai Aizsardzības un iekšlietu komisijai.
Pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 86. pantu
komisija lūdz minēto likumprojektu izskatīt pirmajā lasījumā bez atkārtotas
izskatīšanas komisijā, iekļaujot to 8. jūnija Saeimas sēdes darba kārtībā.
Komisija lūdz minēto likumprojektu atzīt par
steidzamu.
Pielikumā: minētais likumprojekts un anotācija uz
4 lpp.
Komisijas priekšsēdētājs J.Dalbiņš
Likumprojekts
Grozījums
Nacionālās drošības likumā
Izdarīt Nacionālās
drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 10.,
11.nr.; 2006., 1.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt 10.panta pirmās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
6) lemj par
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un Eiropas Savienības dalībvalstu bruņoto
spēku atbalsta nepieciešamību ārkārtējās situācijas vai izņēmuma stāvokļa
laikā, kā arī valsts drošības un aizsardzības spēju pastiprināšanai miera
laikā;
Komisijas
priekšsēdētājs
J.Dalbiņš
Likumprojekta
Grozījums Nacionālās drošības likumā
anotācija
I.
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
|
|||||
Saskaņā ar spēkā esošo Nacionālās drošības likuma regulējumu Ministru
kabinetam ir tiesības lemt par Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO)
un Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu bruņoto spēku atbalsta nepieciešamību
ārkārtējās situācijas vai izņēmuma stāvokļa laikā, kā arī valsts aizsardzības
spēju pastiprināšanai miera laikā, ja plānotais ārvalstu militārpersonu skaits
ir mazāks par 100 personām un uzturēšanās ilgums nepārsniedz sešus mēnešus. Pēdējā
laikā pieaugot terorisma draudiem, ir aktuāli pārskatīt lēmumu pieņemšanas
kārtību cīņai ar šiem asimetriskajiem draudiem. Šo draudu raksturīgā pazīme
ir apgrūtināta prognozejamība un situācijas eskalācija šauros laika ietvaros
ar mērķi saglabāt pārsteiguma momentu. Lai cīnītos ar šāda veida draudiem,
nepieciešama adekvāta krīzes vadības sistēma, procedūra un sabiedroto valstu
atbalsts. Šajā sakarā ir būtiski maksimāli paātrināt un vienkāršot lēmuma
pieņemšanas kārtību. Pie tam dominējošo asimetrisko draudu novēršanai
visbiežāk ir nepieciešams veikt operācijas, saglabājot to slepenību.
Gadījumā, ja Ministru kabinets nav tiesīgs lemt par šādām operācijām, tad
augstākminētos apsvērumus ir grūti ievērot. Jāņem vērā arī tas, ka no 100 personu lielas
ārvalstu bruņoto spēku vienības vismaz 1/3 būs atbalstošais personāls, tādēļ
aktīvā karaspēkā faktiskais skaitlis, ko Ministru kabinets var uzaicināt ir
tuvu 60 personām. |
|
|||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts deleģē Ministru kabinetam tiesības pieņemt lēmumu par NATO un ES dalībvalstu spēku atbalsta nepieciešamību miera laikā valsts drošības un aizsardzības pastiprināšanas nolūkā, kā arī izņēmuma stāvokļa un ārkārtējās situācijas laikā neatkarīgi no plānotā ārvalstu militārpersonu skaita un viņu uzturēšanās termiņa. |
|
||||
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Jūtama ietekme netiek prognozēta. |
|
||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||
III.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
||||||
|
tūkst. Ls |
|||||
Rādītāji |
Kārtē-
jais gads |
Trīs
nākamie gadi |
*) |
|||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|||||
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||
Kādi normatīvie akti
likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Tiesību akts šo jomu neskar |
||
<
h3> V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst tiesību akts
|
|||
|
|
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
||
|
|
||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
|
||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta
un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu
|
|||
Nav notikušas |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde
|
|||
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas radītas netiks. Tiks paplašinātas Ministru kabineta pilnvaras |
||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) |
||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
Komisijas
priekšsēdētājs J.Dalbiņš