Rīgā
2006. gada
24. maijā Nr. 8/6-2-
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma nodokli.
Pielikumā:
Likumprojekts, anotācija likumprojektam.
Saeimas deputāti:
1.
___________________ _______________________
2. ___________________ _______________________
3. ___________________ _______________________
4. ___________________ _______________________
5. ___________________ _______________________
6. ___________________ _______________________
7. ___________________ _______________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par
nekustamā īpašuma nodokli
Izdarīt likumā Par nekustamā
īpašuma nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1997, 13., 24.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 4., 24.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2003, 2.,
15.nr., Latvijas Vēstnesis 2005, 179.nr. ) šādus grozījumus:
1.
Izslēgt 1.panta otrās daļas 9.punktu.
2. 3.pantā:
pirmajā daļā
aizstāt skaitli 1,5 ar skaitli 0,5;
papildināt
pantu ar pirmo prim daļu šādā redakcijā:
(11)
Apliekot ar nodokli individuālo dzīvojamo māju apbūvē ietilpstošās ēkas, ja tās
netiek izmantotas saimnieciskās darbības veikšanai, daudzdzīvokļu dzīvojamo
māju daļas, ko izmanto dzīvošanai, un mākslinieku darbnīcas, kas netiek
izmantotas saimnieciskās darbības veikšanai, kā arī šo māju apbūvē ietilpstošās
palīgēkas (turpmāk tekstā mājoklis):
1) nodoklis
0.5 procentu apmērā tiek rēķināts no mājokļa kadastrālās vērtības, kas
pārsniedz 100 000 latus;
2) papildus
1.punktā noteiktajam nodoklis 0.5 procentu apmērā tiek rēķināts no mājokļa
kadastrālās vērtības, kas pārsniedz 150 000 latus;
3) papildus
1. un 2. punktā noteiktajam nodoklis 0.5 procentu apmērā tiek rēķināts no
mājokļa kadastrālās vērtības, kas pārsniedz 300 000 latus;
4) papildus
1., 2. un 3. punktā noteiktajam nodoklis 1 procenta apmērā tiek rēķināts no
mājokļa kadastrālās vērtības, kas pārsniedz 500 000 latus;
5) saskaņā
ar (11) daļas 1. 4. punktu aprēķinātais nodoklis tiek samazināts
50 procentu apmērā, ja nodokļa maksātājs mājokli pirmstaksācijas gadā vismaz
sešus mēnešus ir deklarējis par savu dzīvesvietu;
6) saskaņā
ar (11) daļas 1. 4. punktu aprēķinātais nodoklis tiek palielināts
par 100 procentiem, ja pirmstaksācijas gadā vairāk par sešiem mēnešiem mājokli
par dzīvesvietu nav deklarējusi neviena persona.
papildināt
pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
(7) Ja ar
nodokli apliekamās zemes kadastrālā vērtība pieaug Valsts zemes dienesta
veiktās aktualizācijas rezultātā, aprēķinātais nodoklis par zemi kārtējam gadam
nedrīkst pieaugt vairāk par 25 procentiem, salīdzinot ar nodokli, kas aprēķināts
tai pašai zemei par iepriekšējo gadu.
Likums
stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Likumprojekta Grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma nodokli
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
1997.gadā pieņemot likumu Par nekustamā īpašuma
nodokli, viena no pamatidejām bija stimulēt nekustamā īpašuma racionālu
izmantošanu, īpašniekiem, kuri var atļauties luksus mājas un neracionāli
izmantojamas zemes, likt maksāt nopietna lieluma nodokļus pašvaldībai.
Diemžēl, izdarot virkni grozījumu šajā likumā, šī ideja lielā mērā ir
pazaudēta. Nekustamā īpašuma tirgus dīvainās attīstības rezultātā, zeme
daudzos gadījumos tiek aplikta vai drīzumā tiks aplikta ar tādu nodokļa
slogu, ka māju īpašniekiem pat ar minimālu zemes platību, kļūst problemātiski
to nomaksāt. Īpaši aktuāli tas ir Rīgā, tās apkārtnē un Jūrmalā. No otras
puses miljonu vērtu privātmāju īpašnieki pašvaldībai par šo īpašumu nemaksā
neko. Likums paredz: 1) samazināt nodokļa likmi no 1,5 procentiem uz 0,5
procentiem; 2) aplikt ar nodokli mājokļus, kuru vērtība pārsniedz
100 000 latus (vērtību, kas pārsniedz 100 000 latus); 3) samazināt nodokli, ja īpašnieks mājokli ir
deklarējis kā dzīvesvietu; 4) palielināt nodokli, ja mājoklis stāv tukšs, 5) ierobežot nodokļa pieaugumu, ja tirgus ietekmē
strauji mainās zemes kadastrālā vērtība. |
2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
Likums aizsargās mazturīgos un vidēji turīgos nodokļu
maksātājus no pārmērīgiem nodokļa maksājumiem, bet liks nodokli maksāt
turīgiem nodokļu maksātājiem. |
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu
un pašvaldību budžetiem |
Nodokļa vispārējās likmes samazināšana no 1,5
procentiem uz 0,5 procentiem kompensēs kadastrālās vērtības straujais
pieaugums un dārgu māju un dzīvokļu aplikšana ar nodokli. |
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
Likuma pieņemšana neprasa izdarīt grozījumus citos
likumos vai Ministru kabineta noteikumu izdošanu. |
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst likumprojekts |
Likums atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām |
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
likumprojektu |
|
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
Likuma izpilde neprasa jaunu institūciju veidošanu vai
esošo štatu palielināšanu. Likuma izpilde tiks nodrošināta ar līdzšinējām
Valsts Zemes dienesta un pašvaldību struktūrvienībām. |