I nodaļa
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) civilā
aizsardzība organizatorisku, inženiertehnisku, ekonomisku, finansiālu,
sociālu, izglītojošu un zinātnisku pasākumu kopums, kuru īsteno, lai
nodrošinātu reaģēšanu katastrofās vai pastāvot katastrofas draudiem, kā arī
atbalstītu valsts aizsardzības sistēmas vajadzības, ja noticis militārs
iebrukums vai sācies karš;
2) katastrofa negadījums, kas apdraud cilvēka dzīvību un veselību,
izraisa cilvēku upurus, materiālos zaudējumus vai kaitējumu videi un pārsniedz
skartās sabiedrības spēju novērst sekas ar tādu attiecīgajā teritorijā esošo
operatīvo dienestu resursiem, kuri iesaistīti reaģēšanā;
3) katastrofu
pārvaldīšana preventīvo, gatavības, reaģēšanas un seku likvidēšanas
neatliekamo pasākumu veikšana katastrofās un pastāvot katastrofas draudiem.
Katastrofu pārvaldīšanu īsteno valsts iestādes, pašvaldības, komersanti un
iedzīvotāji;
4) preventīvie
pasākumi pasākumi, kurus veic, lai novērstu katastrofas iespēju;
5) gatavības
pasākumi pasākumi, kurus veic, lai sagatavotos rīcībai iespējamās
katastrofās;
6) reaģēšana
pasākumi, kurus veic, lai ierobežotu vai likvidētu postošos apstākļus un to
izraisītās sekas, novērstu vai mazinātu iespējamo kaitējumu cilvēkiem, īpašumam
un videi;
7) seku
likvidēšanas neatliekamie pasākumi pasākumi, kurus veic, lai saglabātu
vai minimālā līmenī atjaunotu sabiedrības dzīves nodrošināšanas pamatfunkcijas, kas saistītas ar iedzīvotāju
izdzīvošanu.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir radīt civilās
aizsardzības sistēmu katastrofu pārvaldīšanai, nodrošinot tās darbības
tiesiskos un organizatoriskos pamatus cilvēku, īpašuma un vides aizsardzībai katastrofās un pastāvot katastrofas
draudiem.
3.pants. Civilās aizsardzības tiesiskais pamats
Civilās aizsardzības tiesiskais pamats ir šis
likums, Nacionālās drošības likums un citi civilās aizsardzības jautājumus
regulējošie normatīvie akti.
4.pants. Katastrofas
(1) Atbilstoši katastrofas veidam izšķir:
1) dabas katastrofas (piemēram, vētras,
viesuļi, zemestrīces, lietusgāzes, plūdi, krusa, stiprs sals, sniega vētras,
apledojums, sniega sanesumi un ledus sastrēgumi, liels karstums, sausums, mežu
un kūdras purvu ugunsgrēki);
2) cilvēku izraisītās katastrofas:
a) tehnogēnas katastrofas (piemēram,
ražošanas avārijas ar ķīmisko, radioaktīvo un bioloģiski aktīvo vielu noplūdi,
ugunsgrēki ēkās un tautsaimniecības objektos, sprādzieni, transporta avārijas,
dambju pārrāvumi, komunālo un enerģētisko tīklu pārrāvumi, ēku un būvju
sabrukšana);
b) sabiedriskās nekārtības, terora akti un
bruņoti konflikti;
3) epidēmijas, epizootijas, epifitotijas.
(2) Atbilstoši katastrofas raksturam, tās
radīto postījumu apjomam un reaģēšanā iesaistāmo resursu iespējām izšķir:
1) vietēja mēroga katastrofas ja katastrofas radīto postījumu apjoms
nepārsniedz vienas pašvaldības administratīvās teritorijas robežas un skartās pašvaldības administratīvajā teritorijā esošie resursi ir
pietiekami katastrofas pārvaldīšanai;
2) reģionāla mēroga katastrofas ja katastrofas radīto
postījumu apjoms pārsniedz vienas pašvaldības administratīvās teritorijas
robežas un skarto pašvaldību administratīvajās teritorijās esošie resursi ir
pietiekami katastrofas pārvaldīšanai;
3) valsts mēroga katastrofas ja
katastrofas radīto postījumu apjoms aptver visu valsts teritoriju vai
nozīmīgu tās daļu un valstī esošie resursi nav pietiekami katastrofas
pārvaldīšanai.
(3) Ja katastrofas mēroga dēļ ir nepieciešama fizisko un juridisko
personu tiesību un brīvības ierobežošana, var izsludināt ārkārtējo situāciju.
Ārkārtējā situācijā var izsludināt mobilizāciju glābšanas darbu nodrošināšanai
un medicīniskās palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem, kā arī katastrofas seku
likvidēšanas neatliekamo pasākumu veikšanai.
II nodaļa
Civilās aizsardzības
sistēma
5.pants. Civilās aizsardzības sistēmas struktūra un organizācija
(1) Civilās aizsardzības sistēmu (turpmāk
sistēma) veido valsts iestādes, pašvaldības, komersanti, kā arī visi
darbspējīgie Latvijas Republikas pilsoņi un nepilsoņi. Personu apvienības un
pārējie iedzīvotāji sistēmā var iekļauties brīvprātīgi.
(2) Sistēmas organizācijas pamatā ir administratīvi
teritoriālais princips.
6.pants. Sistēmas galvenie uzdevumi
Sistēmas galvenie uzdevumi ir:
1) veikt katastrofu pārvaldīšanu;
2) sniegt palīdzību
katastrofās cietušajiem;
3) samazināt katastrofās radušos un
iespējamo kaitējumu īpašumam un videi;
4) ja noticis militārs iebrukums vai
sācies karš, atbalstīt ar resursiem Nacionālos bruņotos spēkus.
7.pants. Sistēmas vadība
(1) Par sistēmas darbību un tās uzdevumu izpildi ir atbildīgs
Ministru prezidents.
(2) Sistēmas ietvaros valsts apdraudējuma situācijas novēršanas un
pārvarēšanas pasākumus valsts vai reģiona mērogā vada Ministru prezidents Krīzes
vadības padomes priekšsēdētājs.
(3) Valsts civilās aizsardzības un glābšanas dienests vada, koordinē un
kontrolē sistēmas darbību.
(4) Atkarībā no katastrofas veida reaģēšanas
un seku likvidēšanas neatliekamos pasākumus notikuma vietā vada Valsts civilās
aizsardzības un glābšanas dienesta amatpersona vai atbilstoši kompetencei
Valsts civilās aizsardzības plānā vai pašvaldību civilās aizsardzības plānos
norādītas valsts iestādes amatpersona (turpmāk glābšanas darbu vadītājs).
8.pants. Valsts civilās aizsardzības un glābšanas dienesta uzdevumi un
tiesības civilajā aizsardzībā
(1) Valsts civilās aizsardzības un glābšanas
dienesta uzdevumi civilajā aizsardzībā ir šādi:
1) organizēt civilās trauksmes un
apziņošanas sistēmas uzturēšanu (izņemot vietējās objektu sistēmas);
2) organizēt sistēmas darbībai
nepieciešamo normatīvo aktu projektu izstrādi;
3) sadarbībā ar pašvaldībām izstrādāt
pašvaldību civilās aizsardzības plānus;
4) veikt dabas un tehnogēno katastrofu
operatīvo pārvaldīšanu;
5) atbilstoši kompetencei vadīt reaģēšanas un
seku likvidēšanas neatliekamos pasākumus notikuma vietā atkarībā no katastrofas
veida;
6) izstrādāt ieteikumus iedzīvotāju
rīcībai iespējamā katastrofā;
7) izveidot un uzturēt datu bāzi par
esošajiem katastrofu pārvaldīšanas resursiem (tai skaitā par kolektīvajiem
aizsardzības līdzekļiem), kā arī par paaugstinātas bīstamības objektiem;
8) uzturēt Civilās
aizsardzības operatīvās vadības centru pastāvīgā gatavībā katastrofu
pārvaldīšanai;
9) organizēt civilās aizsardzības mācības
valsts un reģionālā līmenī, piedalīties starptautiskajās un vietējā līmeņa
civilās aizsardzības mācībās;
10) koordinēt mācību programmu izstrādi
civilās aizsardzības jautājumos;
11) atbilstoši kompetencei koordinēt
valsts materiālo rezervju veidošanu un izmantošanu katastrofu pārvaldīšanā;
12) izmantojot masu informācijas
līdzekļus un elektroniskos sabiedrības saziņas līdzekļus, sniegt informāciju
katastrofas skarto vai apdraudēto teritoriju iedzīvotājiem par katastrofu, tās
draudiem un pasākumiem bīstamības novēršanai vai samazināšanai;
13) organizēt to komersantu un iestāžu
darbinieku apmācību, kurus paredzēts iesaistīt glābšanas darbu veikšanā;
14) organizēt un veikt pašvaldību
civilās aizsardzības komisiju apmācību.
(2) Valsts civilās aizsardzības un glābšanas
dienestam civilajā aizsardzībā ir tiesības:
1) pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts
iestādēm, pašvaldībām un privātpersonām informāciju, kas nepieciešama civilās
aizsardzības uzdevumu veikšanai;
2) kontrolēt civilās aizsardzības jautājumus
regulējošajos normatīvajos aktos noteikto civilās aizsardzības prasību
ievērošanu, sastādīt priekšrakstus par konstatētajiem trūkumiem civilās
aizsardzības jomā, kā arī sniegt valsts iestādēm, pašvaldībām un komersantiem
konsultācijas par trūkumu novēršanu un civilās aizsardzības pasākumu
pilnveidošanu;
3) piemērot administratīvos sodus par tādu
civilās aizsardzības prasību pārkāpšanu, kuras noteiktas civilās aizsardzības
jautājumus regulējošajos normatīvajos aktos;
4) ja notiek katastrofa, dot norādījumus
reaģēšanā iesaistītajām institūcijām, kā arī fiziskajām personām par rīcību
notikuma vietā;
5) ar iekšlietu ministra vai tā pilnvarotas
amatpersonas rakstisku atļauju iesaistīt valsts materiālo
rezervju resursus katastrofu pārvaldīšanā.
9.pants. Valsts iestāžu uzdevumi
(1) Ministriju uzdevumi civilajā aizsardzībā ir šādi:
1) apzināt iespējamos apdraudējumus nozarē un
katru gadu līdz 20.janvārim iesniegt Iekšlietu ministrijā priekšlikumus par
Valsts civilās aizsardzības plāna precizēšanu, kā arī ziņojumu par iepriekšējā
gadā veiktajiem pasākumiem un darbībām civilajā aizsardzībā;
2) plānot rīcību nozares darbības nodrošināšanai katastrofās;
3) koordinēt padotībā esošo institūciju darbību katastrofās;
4) koordinēt un kontrolēt valsts materiālo rezervju veidošanu nozarē;
5) nodrošināt Valsts civilās aizsardzības
plānā noteikto pasākumu izpildi, tai skaitā saskaņā
ar Aizsardzības ministrijas priekšlikumiem atbalstu
valsts aizsardzības sistēmai, ja sācies karš, noticis militārs iebrukums vai
radušies to draudi;
6) nodrošināt iestādes darbinieku
apmācību civilās aizsardzības jautājumos.
(2) Citu valsts iestāžu uzdevumi civilajā
aizsardzībā ir šādi:
1) pēc Valsts civilās aizsardzības un
glābšanas dienesta pieprasījuma sniegt informāciju par iestādes rīcībā esošajiem
resursiem katastrofu pārvaldīšanai;
2) nodrošināt Valsts civilās aizsardzības plānā noteikto pasākumu
izpildi;
3) nodrošināt iestādes darbinieku apmācību civilās aizsardzības
jautājumos.
(3) Valsts iestāde plāno rīcību
iestādes darbības nodrošināšanai katastrofu gadījumos. Ja valsts iestāde
atbilst šā likuma 14.pantā noteiktajiem nosacījumiem, tā izstrādā civilās
aizsardzības plānu.
(4) Par civilo aizsardzību nozarē ir
atbildīgs attiecīgais ministrs. Par civilo aizsardzību valsts iestādē ir
atbildīgs iestādes vadītājs.
10.pants. Pašvaldību uzdevumi un tiesības
(1) Pašvaldības priekšsēdētājs ir
atbildīgs par šā panta otrajā daļā norādīto civilās aizsardzības uzdevumu
izpildi attiecīgajā administratīvajā teritorijā.
(2) Pašvaldību uzdevumi civilajā
aizsardzībā ir šādi:
1) izveidot un vadīt republikas
pilsētas, rajona civilās aizsardzības komisiju (komisijas vadītāja vietnieks ir
Valsts civilās aizsardzības un glābšanas dienesta attiecīgās struktūrvienības
vadītājs). Pašvaldības civilās aizsardzības komisija darbojas atbilstoši
nolikumam, kas izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto
paraugnolikumu;
2) ņemot vērā iespējamo apdraudējumu,
piedalīties civilās aizsardzības preventīvajos pasākumos attiecīgajā
administratīvajā teritorijā un sniegt atbalstu operatīvajiem un avārijas
dienestiem reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumu veikšanā;
3) ja nepieciešams, evakuēt
iedzīvotājus no katastrofas apdraudētajām vai skartajām teritorijām,
nodrošināt iedzīvotāju uzskaiti, pagaidu izmitināšanu, ēdināšanu, medicīnisko
palīdzību un sociālo aprūpi;
4) nodrošināt darba un sadzīves
apstākļus katastrofu novēršanā un to seku likvidēšanā pieaicinātajam citu
administratīvo teritoriju, valsts un citu valstu glābšanas dienestu personālam;
5) sniegt priekšlikumus par valsts
materiālo rezervju veidošanu, uzturēšanu un uzglabāšanu kārtībā, kas noteikta
normatīvajos aktos par valsts materiālajām rezervēm;
6) pēc Valsts civilās aizsardzības un
glābšanas dienesta pieprasījuma sniegt informāciju par pašvaldības rīcībā
esošajiem resursiem katastrofu pārvaldīšanai;
7) organizēt republikas pilsētas,
rajona civilās aizsardzības komisijas locekļu mācības;
8) piedalīties civilās aizsardzības
mācībās.
(3) Pašvaldībām civilajā aizsardzībā
ir tiesības:
1) saņemt civilās aizsardzības uzdevumu
veikšanai informāciju no attiecīgajā administratīvajā teritorijā izvietotajām
iestādēm un komersantiem;
2) ņemot vērā teritoriālās attīstības plānus
un apzinātos apdraudējumus, izstrādāt civilās aizsardzības papilduzdevumus (tai
skaitā par civilās aizsardzības aizsargbūvēm) attiecīgajā administratīvajā
teritorijā izvietotajiem komersantiem.
11.pants. Komersantu uzdevumi un tiesības
(1) Komersantu uzdevumi civilajā aizsardzībā ir šādi:
1) ziņot ugunsdrošības,
ugunsdzēsības un glābšanas dienestiem un pašvaldībām par komersanta objekta
teritorijā notikušo katastrofu un apziņot komersanta objektā nodarbinātos un
tieši apdraudētās apkārtējās teritorijas iedzīvotājus;
2) izstrādāt civilās aizsardzības plānu, ja komersanta objekts
atbilst šā likuma 14.pantā noteiktajiem nosacījumiem;
3) nodrošināt nodarbināto apmācību civilās
aizsardzības jautājumos;
4) organizēt civilās aizsardzības pasākumu izpildi komersanta
objektā (tai skaitā nodarbināto aizsardzību, ja notiek katastrofa).
(2) Komersantiem, kuru objekti atbilstoši šā likuma 18.pantam ir
uzskatāmi par paaugstinātas bīstamības objektiem, papildus šā panta pirmajā
daļā noteiktajam ir šādi uzdevumi:
1) organizēt un veikt preventīvos,
reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumus komersanta objekta teritorijā, kā arī
uzturēt gatavībā resursus, kurus atkarībā no apdraudējuma veida var izmantot
katastrofu pārvaldīšanā (tai skaitā civilās aizsardzības aizsargbūves un
individuālos aizsardzības līdzekļus);
2) izveidot objekta trauksmes un apziņošanas sistēmu rūpniecisko
avāriju riska objektos un citos sprādzienbīstamos, ugunsbīstamos un īpaši
svarīgos objektos.
(3) Par komercsabiedrības
civilās aizsardzības uzdevumu izpildi ir atbildīgs komercsabiedrības vadītājs,
bet par individuālā komersanta civilās aizsardzības uzdevumu izpildi
individuālais komersants.
(4) Komersantiem ir tiesības izveidot civilās aizsardzības
vienības reaģēšanai katastrofās un seku likvidēšanas neatliekamo pasākumu
veikšanai.
12.pants. Iedzīvotāju
tiesības un pienākumi civilajā aizsardzībā
(1) Iedzīvotājiem ir tiesības:
1) saņemt informāciju un brīdinājumu par katastrofām valstī vai
attiecīgajā administratīvajā teritorijā un ieteikumus par rīcību katastrofā;
2) saņemt iespējamo palīdzību katastrofās.
(2) Iedzīvotāju pienākumi ir šādi:
1) nekavējoties ziņot attiecīgajām valsts iestādēm un pašvaldībai
par katastrofu vai tās draudiem;
2)
katastrofā rīkoties saskaņā ar masu informācijas līdzekļu un elektronisko
sabiedrības saziņas līdzekļu sniegto informāciju, kā arī operatīvo un avārijas
dienestu amatpersonu norādījumiem notikuma vietā;
3)
līdz operatīvo un avārijas dienestu ierašanās brīdim iespēju robežās veikt
darbības katastrofas seku mazināšanai.
13.pants. Sadarbība ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem
(1) Nacionālie bruņotie spēki piedalās preventīvo
un reaģēšanas pasākumu veikšanā, katastrofu izraisīto seku likvidēšanas
neatliekamo pasākumu veikšanā, kā arī sniedz atbalstu meklēšanas un glābšanas
darbos.
(2) Valsts iestādes, pašvaldības un
komersanti sadarbojas ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem katastrofu
pārvaldīšanā saskaņā ar civilās
aizsardzības plāniem un līgumiem.
14.pants. Civilās aizsardzības plānošana
(1) Civilās aizsardzības pasākumus, apzinot iespējamos apdraudējumus,
paredz:
1) Valsts civilās aizsardzības plānā;
2) pašvaldības civilās aizsardzības plānā;
3) komersanta objekta civilās aizsardzības plānā, ja komersanta objekts
ir paaugstinātas bīstamības objekts vai tajā var atrasties vairāk nekā 50
cilvēku. Ja vairāki komersanti atrodas vienā ēkā, civilās aizsardzības plānu
izstrādā katrs komersants, kas atbilst minētajiem nosacījumiem;
4) iestādes civilās aizsardzības plānā, ja iestāde ir
paaugstinātas bīstamības objekts vai tajā var atrasties vairāk nekā 50 cilvēku.
Ja vairākas iestādes atrodas vienā ēkā, civilās aizsardzības plānu izstrādā
katra iestāde, kas atbilst minētajiem nosacījumiem.
(2) Pašvaldību, komersantu un iestāžu civilās aizsardzības plānu
struktūru, izstrādāšanas un apstiprināšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(3) Fiziskās un juridiskās personas bez
maksas sniedz informāciju civilās aizsardzības jomā, lai nodrošinātu civilās
aizsardzības plānošanu darbībai katastrofās (riska avoti objektā, ārējie
apdraudējumi, bīstamo vielu daudzums objektā, bīstamo vielu raksturojums,
bīstamo vielu noplūdes apjomi avārijas gadījumā, kaitīgās iedarbības izplatības
parametri, objekta apziņošanas un trauksmes sistēma, civilās aizsardzības
aizsargbūves, objekta rīcībā esošie resursi, kurus atkarībā no apdraudējuma
veida var izmantot katastrofu pārvaldīšanā, plānotie un veiktie preventīvie un
gatavības pasākumi, plānotie reaģēšanas un seku likvidēšanas neatliekamie
pasākumi, darbinieku apmācība civilās aizsardzības jautājumos, notikušās
mācības, civilās aizsardzības vienības, dati par objektā notikušajām avārijām).
15.pants. Civilās
aizsardzības aizsargbūves
(1)
Iedzīvotāju aizsardzībai no katastrofas postošajiem faktoriem, kā arī ja
noticis militārs iebrukums vai sācies
karš, izmanto civilās aizsardzības aizsargbūves vai citas attiecīgās
katastrofas veidam pielāgotas būves.
(2) Civilās aizsardzības aizsargbūvju
izveidošanas, izmantošanas, uzturēšanas, finansēšanas, uzskaites un
klasifikācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.
16.pants. Civilās
trauksmes un apziņošanas sistēma
(1) Civilās trauksmes un apziņošanas sistēma nodrošina iedzīvotāju
brīdināšanu un informēšanu par katastrofām vai to draudiem, kā arī par
ārkārtējās situācijas, izņēmuma stāvokļa vai mobilizācijas izsludināšanu.
(2) Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas
izveidošanas, izmantošanas un finansēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(3) Masu informācijas līdzekļi un
elektroniskie sabiedrības saziņas līdzekļi bez maksas izziņo Valsts civilās
aizsardzības un glābšanas dienesta informāciju par apdraudējumu un ieteikumus
iedzīvotāju rīcībai, ievērojot dienesta nosacījumus par informācijas sniegšanas
steidzamību.
17.pants. Resursu
iesaistīšana katastrofu pārvaldīšanā
Katastrofu pārvaldīšanā atkarībā no apdraudējuma veida
iesaista:
1) operatīvos un avārijas dienestus, mobilizējamos civilās aizsardzības
formējumus Valsts civilās aizsardzības un glābšanas dienesta operatīvās
vadības centrs saskaņā ar Valsts civilās aizsardzības plānu vai pašvaldību
civilās aizsardzības plāniem;
2) valsts materiālo rezervju
resursus saskaņā ar tiesību aktiem par valsts materiālajām rezervēm;
3) pašvaldības resursus pašvaldības priekšsēdētājs;
4) komercsabiedrības rīcībā esošos resursus komercsabiedrības
vadītājs vai viņa pilnvarota persona, bet individuālā komersanta rīcībā esošos
resursus individuālais komersants vai viņa pilnvarota persona.
18.pants. Paaugstinātas bīstamības objekti
(1) Paaugstinātas bīstamības objekti ir:
1) objekti, kuru saimnieciskā vai cita darbība ir saistīta ar enerģijas
ražošanu un uzkrāšanu, elektromagnētisko starojumu, ugunsnedrošu,
sprādzienbīstamu, bīstamu ķīmisku vielu un produktu, bīstamo atkritumu, augu
karantīnas organismu, bioloģiski aktīvu un radioaktīvu vielu, kodolmateriālu un
to atkritumu pārstrādi, apstrādi, ražošanu, lietošanu, uzglabāšanu un
transportēšanu tādos daudzumos, kas katastrofu vai citu faktoru iedarbības dēļ
var nodarīt kaitējumu personai, īpašumam un videi ārpus objekta teritorijas;
2) hidrotehniskās būves.
(2) Atbilstoši kaitējuma iespējamam
apjomam paaugstinātas bīstamības objektus iedala trijās bīstamības grupās:
1) valsts nozīmes;
2) reģionālas nozīmes;
3) vietējas nozīmes.
(3) Paaugstinātas bīstamības objektu
noteikšanas kritērijus un šo objektu īpašnieku (valdītāju, apsaimniekotāju)
pienākumus riska samazināšanas pasākumu nodrošināšanā nosaka Ministru kabinets.
19.pants. Sistēmas finansēšana
Valsts iestādes savu civilās aizsardzības
uzdevumu izpildi finansē no tām iedalītajiem valsts budžeta līdzekļiem,
pašvaldības no saviem budžetiem, komersanti no saviem līdzekļiem.
20.pants. Juridisko un fizisko personu un to īpašuma iesaistīšana
reaģēšanā, ar to saistīto izdevumu un zaudējumu kompensācija
(1) Juridiskās un fiziskās personas un to
īpašumu var iesaistīt reaģēšanā katastrofā vai pastāvot katastrofas draudiem,
ja ir apdraudēta iedzīvotāju dzīvība vai veselība un ja resursu tūlītēja
neiesaistīšana var radīt nenovēršamas sekas.
(2) Glābšanas darbu vadītājs iesaista
juridiskās vai fiziskās personas reaģēšanā vai pārņem turējumā juridisku un
fizisku personu īpašumu, noslēdzot par to rakstisku vienošanos.
(3) Juridiskām un fiziskām personām, kuras
iesaistītas reaģēšanā vai kuru īpašums izmantots reaģēšanā, ir tiesības saņemt
reaģēšanas pasākumu laikā radušos izdevumu un zaudējumu kompensāciju.
(4) Kārtību, kādā juridiskām un fiziskām
personām kompensējami reaģēšanas pasākumu laikā radītie izdevumi un zaudējumi
un nosakāms kompensācijas apmērs,
nosaka Ministru kabinets.
Apmācība civilās aizsardzības sistēmā, sistēmas gatavības pārbaude,
atbildība par civilās aizsardzības prasību neievērošanu, starptautiskā
sadarbība civilās aizsardzības jautājumos
21.pants. Valsts iestāžu, pašvaldību, komercsabiedrību
vadītāju un civilās aizsardzības
speciālistu apmācība
(1) Valsts iestāžu,
pašvaldību, komercsabiedrību vadītāju apmācību civilās aizsardzības jautājumos
organizē Valsts civilās aizsardzības un glābšanas dienests.
(2) Civilās aizsardzības speciālistu
sagatavošanu veic valsts akreditētas augstākās izglītības iestādes un vidējās
profesionālās izglītības iestādes.
22.pants. Izglītības iestāžu audzēkņu, iedzīvotāju un nodarbināto
izglītošana
(1) Izglītības
iestādes nodrošina obligātā civilās aizsardzības kursa pasniegšanu
studējošajiem, kā arī vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu
izglītojamiem. Minimālās prasības civilās aizsardzības kursa saturam nosaka
Ministru kabinets.
(2) Iedzīvotāju
apmācību civilās aizsardzības jautājumos, izmantojot masu informācijas
līdzekļus un elektroniskos sabiedrības saziņas līdzekļus, kā arī izplatot
informatīvos materiālus, veic valsts iestādes un pašvaldības, kā arī komersanti (attiecībā uz
iedzīvotājiem, kurus var ietekmēt avārijas komersantu objektos).
(3) Nodarbināto
apmācību civilās aizsardzības jautājumos organizē darba devējs. Minimālās
prasības nodarbināto civilās aizsardzības apmācības saturam nosaka Ministru
kabinets.
23.pants. Sistēmas zinātniskās pētniecības nodrošināšana
Lai veicinātu civilās aizsardzības
sistēmas attīstību, valsts iestādes, pašvaldības un komersanti var īstenot
zinātniskās pētniecības darbu civilās aizsardzības jomā.
24.pants. Sistēmas gatavības pārbaude
(1) Valsts iestādes un
pašvaldības kontrolē to padotībā esošo institūciju civilās aizsardzības plānu
izstrādi un precizēšanu, kā arī
plānos paredzēto pasākumu izpildi.
(2) Sistēmas gatavības pārbaudes
nodrošināšanai valsts iestādes un pašvaldības organizē civilās aizsardzības
mācības. Civilās aizsardzības mācību veidus un organizēšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
25.pants. Atbildība par
civilās aizsardzības prasību neievērošanu
Personas, kuras pārkāpušas normatīvo
aktu prasības civilās aizsardzības jomā, saucamas pie administratīvās
atbildības.
26.pants. Palīdzības sniegšana katastrofās cietušajām valstīm
(1) Ja nepieciešams, katastrofās
cietušajām valstīm var sniegt humāno palīdzību, kā arī palīdzību reaģēšanas un
katastrofu seku likvidēšanas neatliekamo pasākumu veikšanā.
(2) Valsts civilās aizsardzības un
glābšanas dienests un Katastrofu medicīnas centrs palīdzības sniegšanai
reaģēšanas un seku likvidēšanas neatliekamo pasākumu veikšanā katastrofās
cietušajām valstīm izveido attiecīgi ātrās reaģēšanas vienību un medicīniskā
atbalsta vienību. Ministru kabinets nosaka minēto vienību izveidošanas,
uzturēšanas, apmācības un finansēšanas kārtību, kārtību, kādā notiek
iesaistīšana starptautiskās palīdzības sniegšanā, kā arī sociālās garantijas
minēto vienību personālam.
(3) Ministru kabinets nosaka
humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtību, kā arī pieņem lēmumu par
palīdzības sniegšanu reaģēšanas un katastrofu seku likvidēšanas neatliekamo
pasākumu veikšanā.
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku
zaudē Civilās aizsardzības likums (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un
Valdības Ziņotājs, 1993, 1./2.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1994, 5.nr.; 1995, 8.nr.; 1997, 5.nr.; 1998, 13.nr.; 2005, 2., 22.nr.).
2. Līdz Valsts civilās aizsardzības un
glābšanas dienesta izveidošanai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.janvārim
Valsts civilās aizsardzības un glābšanas dienesta funkcijas pilda Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Iekšlietu ministrs
Dz.Jaundžeikars
Civilās aizsardzības likuma projekta anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Spēkā
esošais Civilās aizsardzības likums pieņemts 1992.gadā. Pāreja no
centralizētas plānveida ekonomikas uz brīvā tirgus attiecībām būtiski
izmainīja īpašuma formas tautsaimniecībā, ievērojami ietekmējot arī
pakalpojumu sfēru un infrastruktūru. 1998.gada
5.februārī tika izdarīti grozījumi likumā Par pašvaldībām, izslēdzot no
civilās aizsardzības vadības un ārkārtējo situāciju pārvaldīšanas vietējās
pašvaldības. Atbilstoši
grozījumiem likumā Par pašvaldībām, 1998.gada 21.maijā izdarīti grozījumi
Civilās aizsardzības likumā, integrējot bijušo Latvijas Republikas Civilās
aizsardzības centru Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta sastāvā un
uzliekot Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam atbildību par civilās
aizsardzības sistēmas vadību, koordinēšanu, kontroli valsts līmenī un
pašvaldību administratīvajās teritorijās, t.sk., ārkārtējas situācijas
gadījumā, pakļaujot pašvaldības vadītāju Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienesta amatpersonai. Pašvaldībām un to vadībai faktiski tika noņemta
atbildība par civilās aizsardzības uzdevumu izpildi. Lai pilnveidotu civilās
aizsardzības sistēmu, nepieciešams
precizēt valsts iestāžu, pašvaldību un komersantu uzdevumus civilās
aizsardzības jomā, kā arī nosacījumus komersantu un iestāžu civilās
aizsardzības plānu izstrādāšanai. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Civilā aizsardzības likuma projekts nosaka civilās
aizsardzības sistēmas organizāciju, struktūru, galvenos uzdevumus, vadību,
finansēšanu, apmācību un starptautisko sadarbību civilās aizsardzības
jautājumos. Likumprojektā noteikti
valsts iestāžu, pašvaldību un komersantu uzdevumi civilās aizsardzības jomā,
kā arī nosacījumi komersantu un iestāžu civilās aizsardzības plānu
izstrādāšanai. Likumprojekts deleģē
valdībai tiesisko regulējumu šādās jomās: -
pašvaldību,
iestāžu un komersantu civilās aizsardzības plānu struktūra, izstrādāšanas un
apstiprināšanas kārtība; -
paaugstinātas bīstamības objektu
noteikšanas kritēriji un objektu īpašnieku pienākumi bīstamības
samazināšanai; -
kārtība, kādā kompensējami reaģēšanas
pasākumu laikā radītie izdevumi un zaudējumi juridiskām un fiziskām personām; -
civilās
aizsardzības mācību un treniņu veidi, to organizēšanas kārtības noteikšana; -
humānās
palīdzības saņemšanas un sniegšanas katastrofās cietušām valstīm kārtība; -
civilās aizsardzības aizsargbūvju
izveidošanas, izmantošanas, uzturēšanas, finansēšanas, uzskaites un
klasifikācijas kārtība; -
Ātrās
reaģēšanas vienības un Medicīniskā atbalsta vienības starptautiskās
palīdzības sniegšanai izveidošanas, uzturēšanas, apmācības, finansēšanas un
iesaistīšanas starptautiskās palīdzības sniegšanā kārtība, sociālās
garantijas vienību personālam; -
pašvaldības
Civilās aizsardzības komisijas darba organizācija saskaņā ar paraugnolikumu; -
minimālās
prasības civilās aizsardzības kursa saturam izglītības iestādēs un
nodarbināto apmācībai. |
|||||||||||
3. Cita informācija
|
2000.gadā ar Ministru prezidenta rīkojumu
tika izveidota darba grupa jauna Civilās aizsardzības likuma izstrādei. 2002.
gadā Ministru kabinets akceptēja Iekšlietu ministrijas iesniegto Civilās
aizsardzības likumu un nosūtīja Saeimai. Saeima 2003.gada 6.marta plenārsēdē
likumprojektu pēc Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšlikuma nolēma
atdot atpakaļ Ministru kabinetam pārstrādāšanai. Pārstrādātais likumprojekts valsts sekretāru
sanāksmē 2004.gada 04.martā tika noraidīts, kā arī tika pieņemts lēmums
izstrādāt Civilās aizsardzības sistēmas koncepciju. Civilās aizsardzības sistēmas koncepcija
tika atbalstīta ar Ministru kabineta 2005. gada 5. maija rīkojumu Nr. 289,
kas uzdeva Iekšlietu ministrijai sagatavot Civilās aizsardzības
likumprojektu. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Ieviešot tiesību aktu, uzņēmējdarbības vide kļūs drošāka,
palielināsies uzņēmumu stabilitāte katastrofās, jo uzņēmumi apzinās
apdraudējumus un plānos pasākumus draudu samazināšanai, reaģēšanai
katastrofās un katastrofu seku likvidēšanai. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Ieviešot tiesību
aktu, darba apstākļi kļūs drošāki, jo tiks plānota un realizēta nodarbināto
apmācība civilās aizsardzības jautājumos, kā arī aizsardzība katastrofu
gadījumos. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Ieviešot tiesību aktu, tiks radīti apstākļi vides piesārņojuma
avāriju gadījumos samazināšanai, jo katastrofu pārvaldīšana ietver pasākumus,
lai mazinātu kaitējumu videi. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst.latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
|
|
2007. |
2008. |
2009. |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos - valsts pamatbudžetā |
0 |
266,4 266,4 |
145,2 145,2 |
145,2 145,2 |
145,2 145,2 |
|||||||
3. Finansiālā
ietekme |
0 |
-266,4 |
-145,2 |
-145,2 |
-145,2 |
|||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins Papildu izdevumi
I. Iekšlietu ministrijai (Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam) Pavisam kopā: 2007. gadā
266 390 Ls Turpmāk ik gadu
145 190
Ls 1. Civilās
aizsardzības operatīvās vadības centra uzturēšanas izdevumi 2007. gadā
un turpmāk ik gadu - 25 700 Ls, t.sk.: 1) telpu apkure
un siltumtīklu apkope 1160 Ls 2) karstā un
aukstā ūdens patēriņš un kanalizācija 260 Ls 3) elektrības
patēriņš apgaismojumam un iekārtām 2400 Ls 4) telpu
apsaimniekošanas izdevumi 1200 Ls 5) telefonu
abonēšana un lietošana - 2700 Ls 6) tiešo vadu,
t.sk. digitālo līniju, īre -16 400 Ls 7) tehniskā
apkope dispečeru pultīm, kopēšanas tehnikai, tintes un pulvera kasešu un
faksa papīra iegāde 1580 Ls Iekšlietu ministrijai 2. Krīzes vadības padomes sekretariāta darba telpu aprīkošana
(Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta telpās Rīgā) 2007. gadā 33 740 Ls t.sk.: 1) portatīvo
datoru ar programmatūru iegāde 8 (skaits) x 800
Ls = 6400 Ls 2)
daudzfunkcionālo iekārtu (printeris-fakss-kopētājs-skeneris) iegāde 2 (skaits) x 700 Ls=
1400 Ls 3) durvju kodu
atslēgu sistēmas iegāde 2000 Ls 4) radiostaciju MOTOROLA Smart Zone GP-580 ar lādēšanas iekārtām iegāde 4 (skaits) x 1500 Ls = 6000 Ls 5) multimediju projektora iegāde 1000 Ls 6) nodrošināšana
ar digitālajām kartēm 8000 Ls 7) diktofonu iegāde 4 (skaits) x 60
Ls = 240 Ls 8) mēbeļu, seifu,
iekārtu un inventāra iegāde 8700 Ls Iekšlietu ministrijai 3. Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonu (Krīzes
vadības padomes sekretariāta darbības nodrošināšanai) uzturēšana 2007.
gadā 57 111 Ls un
turpmāk ik gadu 55 431 Ls,
t.sk.: 1) 7.
kateg. amatalga kopā ar piemaksām par izdienu, spec. dienesta pakāpi, nakts
darbu un darbu paaugstinātas bīstamības apstākļos 6
(štata v.) x 578 Ls x 12 (mēneši) = 41 616 Ls 2)
pabalsts aizejot ikgadējā atvaļinājumā 6
(štata v.) x 380 Ls = 2280 Ls 3)
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no atalgojuma 43 896
Ls x 24,09% = 10 575 Ls 4)
nodrošināšana ar ikdienas formas tērpu 6
(štata v.) x 160 Ls = 960 Ls 5)
nodrošināšana ar kaujas tērpu 6
(štata v.) x 280 Ls = 1680 Ls 4. Pārējie pasākumi civilās aizsardzības galveno uzdevumu veikšanai 2007. gadā un turpmāk ik gadu 64 060 Ls, t.sk.: 1) ķīmisko (bīstamo) vielu identifikācija, paraugu ņemšana un analīžu veikšana no piesārņotajām teritorijām: 700 Ls (mēraparātu identifikācijas caurulīšu atjaunināšanas izmaksas) + 4 000 Ls (mēraparātu sensoru atjaunināšanas izmaksas) + 1 000 Ls (mēraparātu kalibrēšanas izmaksas) + 260 Ls (paraugu taras atjaunināšanas izmaksas) + 1 000 Ls (paraugu laboratorisko analīžu izmaksas) = 6 960 Ls 2) civilās aizsardzības mācību rīkošana: 4 (mācību skaits gadā) x 200 Ls (plānošanas semināra rīkošanas izmaksas) + 50 Ls (kancelejas preču iegāde) + 300 Ls (imitācijas līdzekļu iegāde) + 480 Ls (darbinieku komandējumu uz plānošanas semināru un mācību vietām izmaksas) + 330 Ls (mācībās iesaistītā personāla ēdināšana) + 500 Ls (transporta un speciālās tehnikas izmantošanas izmaksas) + 60 Ls (sakaru pakalpojumu izmaksas) + 80 (medicīnas materiālu izmaksas) = 8000 Ls; 3) Krīzes vadības padomes locekļu un Krīzes vadības padomes sekretariāta personāla sagatavošana darbam ārkārtējās situācijās un republikas pilsētu un rajonu Civilās aizsardzības komisiju locekļu, pašvaldību un komercsabiedrību atbildīgo darbinieku apmācīšana civilās aizsardzības jautājumos: 4 (Krīzes vadības padomes locekļu apmācības semināru skaits gadā) x 230 Ls (semināra izmaksas samaksa par lekcijām, kancelejas preces, semināra izdales materiālu sagatavošana) + 4 (Krīzes vadības padomes sekretariāta personāla apmācības semināru skaits gadā) x 200 (semināra izmaksas samaksa par lekcijām, kancelejas preces) + 33 (republikas pilsētu un rajonu Civilās aizsardzības komisiju skaits) x 260 Ls (semināra izmaksas samaksa par lekcijām, kancelejas preces, izdales materiālu sagatavošana, personāla komandējumu izmaksas) = 10 300 Ls; 4) materiālu iedzīvotāju izglītošanai civilās
aizsardzības jautājumos tiražēšana: 3800 Ls (materiālu - bukletu sagatavošanas un
ikgadējās pārskatīšanas izmaksas) + 700 000 (materiālu bukletu
nepieciešamais skaits) x 0,05 Ls (tiražēšanas izmaksas) =
38 800 Ls. 5) Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta
nosaukuma maiņa, izveidojot Valsts civilās aizsardzības un glābšanas dienestu
2007. gadā 85 780 Ls,
t.sk.: 800 Ls (zīmogu izgatavošana) + 1850 Ls (spiedogu
izgatavošana) + 400 Ls (vizītkaršu izgatavošana) + 10400 Ls (izkārtņu
izgatavošana) + 2330 (dienesta apliecības) + 2000 Ls (mājas lapas pārveide) +
1000 Ls (Ugunsdzēsības muzeja ekspozīcijas pārveidošana) + 12000 Ls (formas
tērpu emblēmu izgatavošana) + 50 000 Ls (automašīnu pārreģistrācija,
emblēmu izgatavošana) + 5000 Ls (veidlapu izgatavošana) = 85780 Ls |
0 0 0 0 0 |
266,4 25,7 33,7 57,1 64,1 85,8 |
145,2 25,7 0 55,4 64,1 0 |
145,2 25,7 0 55,4 64,1 &nb
sp; 0 |
145,2 25,7 0 55,4 64,1 < o:p> 0 |
|||||||
6. Cita informācija |
Civilās aizsardzības
apmācības ieviešanai nepieciešamo finansējumu var aprēķināt tikai pēc
apmācību programmu izstrādāšanas, kad būs informācija par nepieciešamo mācību
stundu un lekciju skaitu. Saskaņā ar likumu Grozījumi
likumā Par valsts budžetu 2005. gadam Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienestam piešķirti 150 000 Ls Civilās aizsardzības operatīvās vadības
centra aprīkošanai, 40 000 Ls Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienestam iedalīti no Aizsardzības ministrijas līdzekļiem no programmas
Remonti un celtniecība Civilās aizsardzības operatīvās vadības centra
projektēšanai. Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2006. gadam
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam izdevumu mērķa griestos
paredzēti papildus 166 012 Ls Civilās aizsardzības operatīvās vadības
centra aprīkošanai. 2006. gadā 339 690 Ls Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestam Civilās aizsardzības operatīvās vadības centram iedalīti
no Aizsardzības ministrijas līdzekļiem no programmas Remonti un
celtniecība. Piešķirtie
līdzekļi nav paredzēti Civilās aizsardzības operatīvās vadības centra
uzturēšanai, tāpēc anotācijas III.sadaļas 5.punktā uzrādīts detalizēts
Civilās aizsardzības operatīvās vadības centra uzturēšanai nepieciešamo
līdzekļu aprēķins. Saskaņā ar
2005. gada 08. februāra Ministru kabineta sēdes protokollēmumu Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestam jānodrošina Krīzes vadības padomes
sekretariāta darbību. Tā kā valsts budžeta līdzekļi šī uzdevuma izpildei nav
piešķirti, anotācijas III.sadaļas 5.punktā uzrādīts detalizēts nepieciešamo
līdzekļu aprēķins Krīzes vadības padomes sekretariāta darba telpu aprīkošanai
un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonu (Krīzes vadības
padomes sekretariāta darbības nodrošināšanai) uzturēšanai. Jautājums par likumprojekta realizācijai
nepieciešamo papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu skatāms Ministru
kabinetā kopā ar visu ministriju vidēja termiņa budžeta prioritāšu
pieteikumiem 2007.gada un turpmāko gadu valsts budžeta projekta sagatavošanas
un izskatīšanas procesā. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
|
1. Jāizstrādā šādi Ministru kabineta noteikumi (divu mēnešu laikā pēc
likuma spēkā stāšanās): 1.1. noteikumi
par pašvaldību, iestāžu un komersantu civilās aizsardzības plānu struktūru,
izstrādāšanas un apstiprināšanas kārtību (Iekšlietu ministrija sadarbībā ar
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju un Ekonomikas
ministriju); 1.2. noteikumi
par paaugstinātas bīstamības objektu noteikšanas kritērijiem un šo objektu
īpašnieku (valdītāju, apsaimniekotāju) pienākumiem bīstamības samazināšanai,
kas noteiks paaugstinātas bīstamības objektu identifikācijas kritērijus,
objektu vadītāju pienākumus bīstamības samazināšanā (Iekšlietu ministrija,
Vides ministrija, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija,
Labklājības ministrija, Ekonomikas ministrija, Satiksmes ministrija); 1.3. noteikumi
par kārtību, kādā kompensējami reaģēšanas pasākumu laikā radītie izdevumi un
zaudējumi, kā arī tiek noteikts kompensācijas
apmērs, kas noteiks
kompensāciju izmaksas kārtību juridiskām un fiziskām personām (Finanšu
ministrija, Iekšlietu ministrija); 1.4. noteikumi par civilās aizsardzības mācībām, kas nosaka mācību
veidus, to organizēšanas kārtību (Iekšlietu ministrija); 1.5. noteikumi par humānās palīdzības saņemšanu un sniegšanu
katastrofās cietušām valstīm, kas nosaka humānās palīdzības saņemšanas un
sniegšanas kārtību (Ārlietu ministrija, Iekšlietu ministrija, Satiksmes
ministrija); 1.6. noteikumi par civilās aizsardzības aizsargbūvju izveidošanas,
izmantošanas, uzturēšanas, finansēšanas, uzskaites un klasifikācijas kārtību,
kas noteiks civilās aizsardzības patvertņu izveidošanas un telpu piemērošanas
kārtību, veicot būvniecību, rekonstrukciju, šo būvju klasifikāciju un
uzskaites sistēmu (Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija,
Ekonomikas ministrija, Iekšlietu ministrija, Aizsardzības ministrija); 1.7. noteikumi par Ātrās reaģēšanas vienības starptautiskās
palīdzības sniegšanai izveidošanas, uzturēšanas, apmācības, finansēšanas un
iesaistīšanas starptautiskās palīdzības sniegšanā kārtību, kā arī sociālajām
garantijām vienības personālam (Iekšlietu ministrija); 1.8. noteikumi par Medicīniskā atbalsta vienības starptautiskās
palīdzības sniegšanai izveidošanas, uzturēšanas, apmācības, finansēšanas un
iesaistīšanas starptautiskās palīdzības sniegšanā kārtību, kā arī sociālajām
garantijām vienības personālam (Veselības ministrija); 1.9. pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas paraugnolikums
(Iekšlietu ministrija, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija); 1.10. noteikumi par minimālajām prasībām civilās
aizsardzības kursa saturam izglītības iestādēs un nodarbināto apmācībai
(Iekšlietu ministrija). 2. Jāizstrādā šādi likumprojekti (trīs
mēnešu laikā pēc likuma spēkā stāšanās): 2.1.grozījumi Ugunsdzēsības un ugunsdrošības likumā (sakarā ar Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienesta nosaukuma maiņu un saskaņā ar Civilās
aizsardzības likumā iekļautajām normām); 2.2.grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas nosaka
administratīvo sodu piemērošanu juridiskām un fiziskām personām par
normatīvajos aktos noteikto civilās aizsardzības prasību pārkāpšanu; sakarā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta nosaukuma maiņu: 2.3. grozījumi Elektronisko sakaru likumā; 2.4. grozījumi likumā Par Konvenciju par rūpniecisko avāriju
pārrobežu iedarbību; 2.5. grozījumi Ieroču aprites likumā; 2.6.grozījumi likumā Par interešu konflikta novēršanu valsts
amatpersonu darbībā; 2.7. grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā; 2.8. grozījumi likumā Par hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju
drošumu; 2.9. grozījumi Valsts civildienesta likumā; 2.10. grozījumi likumā Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas
sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm; 2.11. grozījumi Ķīmisko vielu un ķīmisko produktu likumā; 2.12. grozījumi Aizsargjoslu likumā. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst: - Eiropas Padomes 1999.gada 09.decembra
lēmumam, kas nosaka Kopienas rīcības programmu civilās aizsardzības jomā; - Eiropas Padomes 2001. gada 23. oktobra lēmumam, ar
ko izveido Kopienas mehānismu pastiprinātas sadarbības veicināšanai civilās
aizsardzības palīdzības intervenču jomā |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
atbilst: -
1949.gada
12.augusta Ženēvas konvenciju 1. papildprotokolam par starptautiska rakstura
bruņotu konfliktu upuru aizsardzību; -
Konvencijai
par ķīmisko ieroču izstrādes, izgatavošanas, uzkrāšanas un pielietošanas
aizliegumu un ķīmisko ieroču iznīcināšanu;
-
Konvencijai
par rūpniecisko avāriju pārrobežu iedarbību; -
Konvencijai
par kodolnegadījumu operatīvu izziņošanu un Konvencijai par palīdzību
kodolnegadījumā vai radiācijas avārijsituācijā |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
||||||||||||
1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Padomes 1999.gada 09.decembra lēmums, kas nosaka Kopienas
rīcības programmu civilās aizsardzības jomā (Establishing a Community action
programme in the field of civil protection, 1999/847/EC) - Official Journal of the
European Communities, L 327, 21.12.1999. (programmas darbība pagarināta ar
Eiropas Padomes 2004. gada 20. decembra lēmumu, 2005/12/EC) Eiropas Padomes 2001.
gada 23. oktobra lēmums, ar ko izveido Kopienas mehānismu
pastiprinātas sadarbības veicināšanai civilās aizsardzības palīdzības
intervenču jomā (Establishing a Community mechanism to facilitate
reinforced cooperation in civil protection assistance interventions, 2001/792/EC, Euratom) - Official Journal of
the European Communities, L 297, 15.11.2001.
|
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
18. pants 26. pants |
Eiropas Padomes
lēmums 1999/847/EC, 3.panta 4.daļa Eiropas Padomes
lēmums 2001/792/EC, 3.pants |
atbilst atbilst |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ar Latvijas Pašvaldību savienību.
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Likumprojektā iestrādāti Latvijas Pašvaldību savienības priekšlikumi,
kas tika iesniegti Civilās aizsardzības sistēmas koncepcijas projekta
saskaņošanas gaitā. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiks izveidots Valsts
civilās aizsardzības un glābšanas dienests Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienesta vietā, uz tā bāzes un atbilstoši tā darbības pamatprincipiem. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu. |
Tiks sagatavota
informācija Iekšlietu ministrijas un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienesta mājas lapās, normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības
varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, apstrīdot
administratīvo aktu (priekšrakstu) augstākā institūcijā, kā arī pārsūdzot
administratīvo aktu tiesā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Iekšlietu
ministrs Dz.Jaundžeikars
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A. Straume
|
M.Rāzna
|
T.Stragova
|
A.Pencis
|
|
|
|
|
07.03.2006. 10:58
2599
M.Ludbāržs
7075916,
maigurs.ludbarzs@vugd.gov.lv