Likumprojekts
Grozījumi likumā
"Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm"
Izdarīt likumā "Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 14.nr.; 2001, 23.nr.; 2004, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt
28.pantu šādā redakcijā:
"28.pants. Atbildība
par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu
(1) Atbildība par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu iestājas, ja atbilstoši šā likuma 27.panta noteikumiem ir pierādīts preču zīmes pārkāpuma fakts. Atbildību par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu var noteikt arī tad, ja konstatē, ka preču zīmes īpašnieka izņēmuma tiesības var tikt pārkāptas vai tiks pārkāptas drīzumā (draudošs pārkāpums), jo atbildētājs pats vai ar citas personas (starpnieka) palīdzību ir veicis pasākumus, kas atzīstami par sagatavošanos preču zīmes nelikumīgai izmantošanai.
(2) Likumā paredzētos pierādījumu nodrošināšanas un prasības nodrošināšanas pasākumus var piemērot gan preču zīmes īpašnieka izņēmuma tiesību pārkāpuma, gan draudoša pārkāpuma gadījumā.
(3) Prasību Rīgas apgabaltiesā par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu var iesniegt preču zīmes īpašnieks (tā tiesību pārņēmējs). Licenciāts ar preču zīmes īpašnieka piekrišanu ir tiesīgs iesniegt prasību par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu. Preču zīmes īpašnieka piekrišana nav nepieciešama, ja licenciātam tiesības izvirzīt prasību piešķirtas licences līgumā vai arī preču zīmes īpašnieks prasību neiesniedz, kaut arī licenciāts rakstveidā uzaicinājis viņu to darīt. Jebkurš attiecīgās preču zīmes licenciāts ir tiesīgs iestāties lietā un prasīt atlīdzību par zaudējumiem, kas tam radušies sakarā ar licencētās preču zīmes nelikumīgu izmantošanu.
(4) Persona, pret kuru celta prasība par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu, nevar iebilst pret prasību, atsaucoties tikai uz to, ka preču zīme netiek izmantota vai tās darbība pārtraucama citu iemeslu dēļ, taču atbilstoši šā likuma 31. vai 32.panta noteikumiem tā var celt pretprasību par preču zīmes reģistrācijas atzīšanu par spēkā neesošu vai tās atcelšanu. Šajā gadījumā preču zīmes pārkāpumu var konstatēt tiktāl, ciktāl tās reģistrācija netiek atzīta par spēkā neesošu vai atcelta.
(5) Lietās par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu jāievēro lietas dalībnieku tiesības uz komercnoslēpuma aizsardzību. Taču, ja to attaisno lietas apstākļi, pēc prasītāja motivēta lūguma tiesa var pieprasīt, lai informāciju par pārkāpuma preču vai pārkāpuma pakalpojumu izcelsmi un izplatīšanas kanāliem sniegtu atbildētājs vai persona:
1) kuras rīcībā ir preces ar nelikumīgu marķējumu (pārkāpuma preces) komerciālā mērogā;
2) kura izmantojusi pakalpojumus saistībā ar nelikumīgi izmantotu preču zīmi (pārkāpuma pakalpojumus) komerciālā mērogā;
3) kura komerciālā mērogā sniegusi pakalpojumus, kas izmantoti pārkāpuma darbībās;
4) kuru šīs daļas 1., 2. vai 3.punktā minētās personas norādījušas kā iesaistītu pārkāpuma preču ražošanā, izplatīšanā vai piedāvāšanā vai pārkāpuma pakalpojumu sniegšanā vai piedāvāšanā.
(6) Šā panta piektajā daļā minētajai informācijai atkarībā no
apstākļiem jāietver attiecīgo preču ražotāju, izplatītāju, piegādātāju,
vairumtirgotāju un mazumtirgotāju vai attiecīgo pakalpojumu sniedzēju un
izplatītāju vārdi (nosaukumi) un adreses, ziņas par saražoto, izplatīto,
saņemto vai pasūtīto preču vai sniegto vai pasūtīto pakalpojumu daudzumu, kā arī cena, kāda par tiem maksāta. Ja preču zīmes pārkāpuma fakts ir
acīmredzams, cietusī persona minēto informāciju ir tiesīga saņemt arī
pirms prasības celšanas tiesā Civilprocesa likumā noteiktās pierādījumu
nodrošināšanas vai prasības nodrošināšanas procedūras ietvaros.
(7) Ja preču zīmes pārkāpums vai draudošs
pārkāpums tiek pierādīts, pēc cietušās personas prasījuma tiesa samērīgi ar
pārkāpuma raksturu vai pārkāpumam veikto sagatavošanās darbu raksturu un
atbildētāja (arī draudošā pārkāpumā iesaistītās personas (starpnieka)) vainas
pakāpi taisa spriedumu ar vienu vai vairākiem šādiem pasākumiem (sankcijām):
1) preču zīmes nelikumīgas izmantošanas pārtraukšana un nelikumīgas izmantošanas aizliegums;
2) tādu pasākumu pārtraukšana un aizliegums, kas atzīstami par sagatavošanos preču zīmes nelikumīgai izmantošanai vai starpniecību šādā nelikumīgā izmantošanā;
3) sakarā ar preču zīmes nelikumīgu izmantošanu nodarītā kaitējuma atlīdzināšana.
(8) Šā panta septītās daļas 3.punktu piemēro, ja persona preču zīmes nelikumīgā izmantošanā vai ar to saistītās darbībās iesaistījusies apzināti vai arī tai ir bijis pietiekams pamats apzināties, ka attiecīgās darbības ir prettiesiskas. Minētā atlīdzinājuma apmēru tiesa nosaka:
1) ņemot vērā visus būtiskos lietas apstākļus, tai skaitā negatīvās ekonomiskās sekas un zaudējumus (arī cietušās puses neiegūto peļņu un atbildētāja negodīgi gūto peļņu), kā arī attiecīgā gadījumā cietušajai pusei pārkāpuma dēļ nodarīto morālo kaitējumu;
2) ja faktisko kaitējuma apmēru grūti noteikt, kā maksājumu, ko aprēķina, ņemot vērā procentmaksājumus vai maksājumu summu, kuru preču zīmes īpašnieks varētu saņemt, ja atbildētājs būtu prasījis atļauju (licenci) attiecīgās preču zīmes izmantošanai.
(9) Tiesa pēc cietušās personas prasījuma var noteikt pasākumus preču zīmes pārkāpumu novēršanai un turpmākai nepieļaušanai, kuri, ja vien nav īpašu iemeslu rīkoties citādi, veicami par atbildētāja līdzekļiem un var ietvert šādus pienākumus:
1) atsaukt vai galīgi izņemt no tirdzniecības tīkla preces, uz kurām attiecas tiesas konstatētais preču zīmes pārkāpums;
2) iznīcināt šīs daļas 1.punktā minētās preces;
3) iznīcināt rīkus un materiālus, kas lietoti vai paredzēti galvenokārt pretlikumīgo izstrādājumu izgatavošanai, ja to īpašnieks zināja vai viņam no lietas apstākļiem bija acīmredzams, ka šie rīki vai materiāli lietoti vai paredzēti prettiesisku darbību veikšanai;
4) par atbildētāja līdzekļiem pilnībā vai daļēji publicēt vai citādi publiskot tiesas nolēmumu plašsaziņas līdzekļos pēc tiesas ieskata.
(10) Ja to attaisno lietas apstākļi, no tirdzniecības tīkla izņemtās preces un to izgatavošanai lietotos vai paredzētos rīkus un materiālus var atdot preču zīmes īpašniekam, tā tiesību pārņēmējam vai licenciātam, ja viņš tam piekrīt, vai nodot izmantošanai labdarības nolūkiem, ja var nodrošināt, ka minētās preces, rīki vai materiāli neatgriežas saimnieciskajā apritē un neizraisa turpmāku kaitējumu tiesīgajai pusei.
(11) Nosakot atbildību par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu, atbildētāja vainas pakāpes noteikšanai kā pierādījumu var izmantot šā likuma 24.panta trešajā daļā minētā brīdinājuma saņemšanas faktu.
(12) Ja preču zīmes pārkāpums izdarīts tīši vai ar ļaunprātīgu nolūku, vainīgās personas saucamas arī pie administratīvās atbildības vai kriminālatbildības.
(13) Neatkarīgi no šā likuma 27.panta un šā panta noteikumiem prasības par reģistrētu un nereģistrētu preču zīmju pārkāpumiem (arī šā likuma 4.panta devītajā daļā paredzētajos gadījumos) var pamatot arī ar citu normatīvo aktu noteikumiem.
(14) Prasību pret preču zīmes pārkāpēju var celt triju gadu laikā no brīža, kad cietusī puse uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par preču zīmes pārkāpuma faktu."
2. Papildināt 41.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Saistībā ar lauksaimniecības un pārtikas produktiem aizliegts lietot norādes un apzīmējumus, kas ir pretrunā ar normatīvajiem aktiem, kuri reglamentē lauksaimniecības un pārtikas produktu ģeogrāfisko norāžu un izcelsmes nosaukumu aizsardzību."
3. Papildināt 43.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja to attaisno lietas apstākļi, ģeogrāfiskās izcelsmes norādes tiesīgais lietotājs var prasīt, lai tiesa piemēro tādus pašus tiesiskās aizsardzības līdzekļus, kādi paredzēti preču zīmes nelikumīgas izmantošanas gadījumā (šā likuma 28.pants)."
4. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu."
Tieslietu ministrs
G.Grīnvalds
Grozījumi likumā
Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Normatīvais
akts ir nepieciešams, lai varētu veikt Eiropas
Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par
intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu Latvijas normatīvajos
aktos saistībā ar preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm. Direktīva
cita starpā nosaka, kādus pasākumus tiesa var noteikt intelektuālā īpašuma
tiesību pārkāpuma vai pārkāpuma draudu gadījumos, kā aprēķināmi zaudējumi
u.c. jautājumus. |
|
Projekts īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa
direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar preču zīmēm un ģeogrāfiskās
izcelsmes norādēm.
Saistībā ar minēto likums papildināts
atbilstoši sekojošam Direktīvā noteiktajam: a) Direktīva paredz atbildību par preču zīmes nelikumīgu izmantošanu var noteikt ne tikai par jau notikušu pārkāpumu, bet arī par draudošu pārkāpumu; b) Direktīva papildina sankcijas, ko tiesa var noteikt par intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu, proti - atsaukt vai galīgi izņemt no tirdzniecības tīkla preces, saistībā ar kurām tiesa konstatējusi preču zīmes pārkāpumu c) Direktīva paredz jauna veida pasākumu tiesības uz informāciju, kas paredz konkrētas informācijas uzzināšanu par pārkāpuma preču izcelsmi/tirdzniecības kanāliem; d) Direktīva pilnveido kaitējumu atlīdzināšanu, proti papildina, ko var ietvert kaitējuma atlīdzināšanas summas pieprasījumā, piemēram, ņemot vērā visus būtiskos lietas faktorus, ieskaitot negatīvās ekonomiskās sekas, un zaudējumus, tostarp cietušās puses neiegūto peļņu un pārkāpēja negodīgi gūto peļņu, kā arī, attiecīgā gadījumā, cietušajai pusei pārkāpuma dēļ nodarīto morālo kaitējumu; e) Direktīva paredz tiesas tiesības noteikt
spriedumu publiskošanu par pārkāpēja līdzekļiem (piemēram - laikrakstos), kas
ir būtisks preventīvs pasākums. Projekts arī
būtiski papildina ģeogrāfisko norāžu aizsardzības iespējas, jo līdz
šim galvenokārt tās varēja aizsargāt, pamatojoties uz normatīvajiem
aktiem par negodīgu konkurenci, bet atbilstoši Komisijas
paziņojumam 2005/295/EC arī ģeogrāfisko norāžu aizsardzībai
piemērojamas visas Direktīvas 2004/48/EK prasības. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts konkretizē likuma normas saistībā ar pārkāpumiem
preču zīmju un ģeogrāfiskās izcelsmes
norāžu jomā, kas paplašina iespējas efektīvākai rīcībai pārkāpumu gadījumos. Uzņēmējiem būs vairāk paļāvības uz
iespēju apkarot tiesību pārkāpējus un negodīgus konkurentus. Sabiedrība
vairāk uzticēsies konkrēto tiesību regulējumam un intelektuālā īpašuma
tiesību sistēmai kopumā, tādējādi veicinot tiesiskas valsts attīstību. Normatīvā akta projekts neskar administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs nākamie gadi (2007. 2009.) |
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek plānotas izmaiņas valsts un
pašvaldību budžeta ieņēmumos. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu ieviešanai nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts un pašvaldību budžeta. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu , kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav jāizdod papildus normatīvie akti. |
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada
29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu
ieviešanu saistībā ar preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm. Direktīvas mērķis ir tuvināt tiesību sistēmas, lai iekšējā tirgū nodrošinātu augstu, līdzvērtīgu un viendabīgu intelektuālā īpašuma aizsardzības līmeni. Eiropas Savienības tiesību aktu normas tiks pārņemtas pilnībā. Direktīva jāievieš līdz 2006.gada 29.aprīlim. |
|
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijas
saistības Pasaules tirdzniecības organizācijas ietvaros (kontekstā ar Līgumu
par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā īpašuma tiesībām (ieskaitot
kontrafaktīvu preču tirdzniecību). |
|
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Latvija pilnīgāk
ievēros 1994.gada 15.aprīļa Līguma par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā
īpašuma tiesībām (ieskaitot kontrafaktīvu preču tirdzniecību) (Latvijas
Vēstnesis, 30.12.1998, Nr. 388/399 (1449/1460)) galvenokārt
līguma III nodaļu Intelektuālā īpašuma tiesību realizācijas nodrošināšana. |
|
1.tabula |
||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
1) Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (2004. gada 29. aprīlis) par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 157, 17/2 sēj.); 2) Komisijas
paziņojums attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 2004/48/EK
par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu 2.pantu (2005/295/EK)
(Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 94, 13/4/2005). |
|
|
|
|
2.tabula |
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
1. (28.panta otrā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.panta 1.daļa; 9.panta 1.daļa |
Atbilst |
|
1. (28.panta piektā un sestā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 8.pants |
Atbilst |
|
1. (28.panta septītā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 11.pants |
Atbilst
|
|
1. (28.panta astotā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 13.pants |
Atbilst |
|
1. (28.panta devītā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 10.pants un 15.pants |
Atbilst |
|
3. |
Direktīvas 2004/48/EK 1.pants |
|
Izriet no Komisijas paziņojuma 200/295/EK |
5. Cita informācija |
Informācija par Direktīvas 2004/48/EK transpozīciju Latvijas normatīvajos aktos. Papildus tiek izstrādāti grozījumi: 1) Dizainparaugu likumā; 2) Pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju aizsardzības likumā; 3) Autortiesību likumā; 4) Augu šķirņu aizsardzības likumā; 5) Civilprocesa likumā. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
Normatīvā akta
projekts 23.02.06. tika nosūtīts konsultācijām Koalīcijai Intelektuālā
īpašuma tiesību aizsardzībai (CIPR). |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Koalīcija Intelektuālā īpašuma tiesību
aizsardzībai (CIPR) viedokli nav sniegusi. |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||
5.Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība
tiks informēta, publicējot likumu laikrakstā Latvijas Vēstnesis pēc tā
pieņemšanas.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts tiešā veidā neierobežos indivīda tiesības. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Civilprocesa likuma noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
Z.Aumeisters |
08.04.06. 8:00
1290
I.Viļuma
7099637, ieva.viluma@lrpv.lv