Likumprojekts
Izdarīt Civilprocesa likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001, 15.nr.;
2002, 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 6., 10., 14., 20.nr.; 2005, 7., 14.nr.;
Latvijas Vēstnesis, 2005, 198.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 100.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ar tiesneša lēmumu pierādījumus
bez iespējamo lietas dalībnieku uzaicināšanas var nodrošināt tikai neatliekamos
gadījumos vai gadījumos, kad nevar noteikt, kas būs lietas dalībnieki."
2. Papildināt likumu ar 100.1 pantu
šādā redakcijā:
"100.1 pants. Kārtība, kādā izlemj pieteikumu par pierādījumu nodrošināšanu pirms lietas ierosināšanas tiesā autortiesību, blakustiesību, datu bāzu aizsardzības (sui generis), preču zīmju, ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, patentu, dizainparaugu, augu šķirņu un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju pārkāpumu gadījumos
(1) Pieteikumu par pierādījumu nodrošināšanu
autortiesību, blakustiesību, datu bāzu
aizsardzības (sui generis), preču zīmju, ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu,
patentu, dizainparaugu, augu šķirņu un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju (turpmāk intelektuālā īpašuma tiesības) pārkāpumu
gadījumos tiesa vai tiesnesis izlemj triju dienu laikā no tā saņemšanas.
(2) Ja pieteikumu par pierādījumu nodrošināšanu izlemj
tiesa, uz tiesas sēdi aicina pieteicēju un iespējamos lietas dalībniekus. Šo
personu neierašanās nav šķērslis iesniegtā pieteikuma izskatīšanai.
(3) Ar tiesneša lēmumu pierādījumus bez iespējamo lietas dalībnieku uzaicināšanas var nodrošināt tikai neatliekamos intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu vai draudošu pārkāpumu gadījumos, īpaši tad, ja kavēšanās rada vai draud radīt neatgriezenisku kaitējumu prasītājam vai ir uzskatāmi redzams, ka pierādījumus var iznīcināt.
(4) Liecinieku nopratināšanu, kā arī apskati uz vietas un ekspertīzi izdara saskaņā ar attiecīgajām šā likuma normām.
(5) Ja pierādījumi nodrošināti pirms lietas
ierosināšanas tiesā, tiesas sēdes protokolu un materiālus, kas savākti,
nodrošinot pierādījumus, glabā, līdz tos pieprasa tiesa, kas izskata lietu.
(6) Apmierinot pieteikumu par pierādījumu
nodrošināšanu pirms prasības celšanas, tiesnesis nosaka prasītājam 2030 dienu
termiņu prasības pieteikuma iesniegšanai tiesā.
(7) Apmierinot pieteikumu par pierādījumu nodrošināšanu pirms prasības celšanas, tiesnesis var pieprasīt, lai iespējamais prasītājs, iemaksājot noteiktu naudas summu tiesu izpildītāju depozīta kontā vai sniedzot līdzvērtīgu garantiju, nodrošina to zaudējumu segšanu, kas atbildētājam varētu rasties sakarā ar pierādījumu nodrošināšanu.
(8) Par tiesneša lēmumu atteikties pieņemt pieteikumu par pierādījumu nodrošināšanu var iesniegt blakus sūdzību.
(9) Atbildētājs ir tiesīgs prasīt atlīdzību par
zaudējumiem, kas viņam radušies sakarā ar pierādījumu nodrošināšanu, ja lēmumu
par pierādījumu nodrošināšanu atceļ vai ja iespējamā prasītāja rīcības vai
bezdarbības dēļ prasību noraida, vai ja vēlāk konstatē, ka intelektuālā īpašuma
tiesību pārkāpuma vai pārkāpuma drauda nav bijis."
3. Izteikt 137.pantu šādā redakcijā:
"137.pants. Prasības
nodrošināšanas pamats
(1) Tiesa vai tiesnesis pēc prasītāja motivēta pieteikuma var pieņemt
lēmumu par prasības nodrošināšanu:
1) ja ir pamats uzskatīt, ka tiesas sprieduma izpilde lietā varētu
kļūt apgrūtināta vai neiespējama;
2) intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu vai šādu tiesību draudošu
pārkāpumu gadījumos.
(2) Pieteikumā par prasības nodrošināšanu norādāms prasības nodrošinājuma
līdzeklis.
(3) Prasības nodrošināšana pieļaujama tikai mantiska rakstura prasībās, izņemot
intelektuālā īpašuma tiesību lietas, kur prasības nodrošināšana pieļaujama arī
nemantiska rakstura prasībās.
(4) Prasības nodrošināšana pieļaujama jebkurā procesa stadijā, kā arī
pirms prasības celšanas tiesā."
4. 139.pantā:
izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) atbildētājam piederošas kustamas mantas,
skaidras naudas apķīlāšana;";
izteikt pirmās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
"6) aizliegums citām personām nodot atbildētāja naudas līdzekļus vai
citu mantu atbildētājam vai jebkurai citai personai (pie trešajām personām
esošās atbildētāja kustamas mantas vai naudas apķīlāšana, tai skaitā aktīvu un
bankas kontu iesaldēšana);".
5. Papildināt 143.pantu ar otro teikumu šādā
redakcijā:
"Intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu vai draudošu pārkāpumu
gadījumos atbildētājs ir tiesīgs prasīt atlīdzību par zaudējumiem, kas viņam
radušies sakarā ar prasības nodrošināšanu, ja lēmumu par prasības nodrošināšanu
atceļ vai ja iespējamā prasītāja rīcības vai bezdarbības dēļ prasību noraida,
vai ja vēlāk konstatē, ka intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpuma vai pārkāpuma
drauda nav bijis."
6. Papildināt likumu ar
informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas,
kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas
2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu."
Tieslietu ministrs
Grozījumi Civilprocesa likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Patreizējās situācijas raksturojums |
Normatīvais akts ir nepieciešams,
lai varētu veikt Eiropas Parlamenta un
Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma
tiesību piemērošanu ieviešanu Latvijas normatīvajos aktos. Civilprocesa likumā ir jānovērš
nepilnības, lai varētu nodrošināt efektīvu Direktīvu 2004/48/EK ieviešanu.
Šobrīd nav detalizēta regulējuma saistībā ar intelektuālā īpašuma
jautājumiem, savukārt minētā direktīva ļoti detalizēti apraksta veicamos
pasākumus. Piemēram iztrūkst
norādes, ka prasību var nodrošināt arī nemantiska rakstura prasībās, proti
intelektuālā īpašuma tiesību jomā; jāprecizē pierādījumu nodrošināšana
intelektuālā īpašuma tiesību jomā; jāprecizē pamatojums, kas būtu norādāms
pieteikumā par prasības nodrošināšanu; zaudējumu atlīdzības jautājumi, ja
pierādījumu vai prasības nodrošināšanas līdzekli atceļ. |
|
Projekts īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar civilprocesuāliem jautājumiem. Projekts ievieš īpašu regulējumu pierādījumu nodrošināšanas un prasības nodrošināšanas procedūrā intelektuālā īpašuma jomā. Vienlaikus Civilprocesa likums tiek papildināts ar norādi, ka prasības nodrošināšana piemērojama arī nemantiska rakstura prasībās intelektuālā īpašuma lietās. Bez tam kā prasības nodrošināšanas līdzeklis ir paredzēts bankas kontu un citu aktīvu bloķēšana. Precizēti arī zaudējumu atlīdzības jautājumi, ja pierādījumu vai prasības nodrošināšanas līdzekli atceļ. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts
konkretizē likuma normas saistībā ar pārkāpumu gadījumiem intelektuālā īpašuma tiesību jomā, kas
paplašina iespējas efektīvākai rīcībai pārkāpumu gadījumos. Uzņēmējiem būs vairāk paļāvības uz
iespēju apkarot tiesību pārkāpējus un negodīgus konkurentus. Sabiedrība
vairāk uzticēsies konkrēto tiesību regulējumam un intelektuālā īpašuma
tiesību sistēmai kopumā, tādējādi veicinot tiesiskas valsts attīstību. |
|
|||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
|
Tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs nākamie gadi (2007. 2009.) |
*) |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek plānotas
izmaiņas valsts un pašvaldību budžeta
ieņēmumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
6. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu ieviešanai nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts un pašvaldību budžeta. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav jāizdod papildus normatīvie akti. |
|
||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts īsteno Eiropas Parlamenta
un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma
tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar civilprocesuāliem jautājumiem. Direktīvas
mērķis ir tuvināt tiesību sistēmas, lai iekšējā tirgū nodrošinātu augstu,
līdzvērtīgu un viendabīgu intelektuālā īpašuma aizsardzības līmeni. Eiropas
Savienības tiesību aktu normas tiks pārņemtas pilnībā. Direktīva jāievieš līdz 2006.gada 29.aprīlim. |
|||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijas
saistības Pasaules tirdzniecības organizācijas ietvaros (kontekstā ar Līgumu
par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā īpašuma tiesībām (ieskaitot
kontrafaktīvu preču tirdzniecību). |
|||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Latvija pilnīgāk
ievēros 1994.gada 15.aprīļa Līguma par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā
īpašuma tiesībām (ieskaitot kontrafaktīvu preču tirdzniecību) (Latvijas
Vēstnesis, 30.12.1998, Nr. 388/399 (1449/1460)) galvenokārt
līguma III nodaļu Intelektuālā īpašuma tiesību realizācijas nodrošināšana. |
|||
1.tabula |
||||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
1) Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (2004. gada 29. aprīlis) par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 157, 17/2 sēj.); 2) Komisijas
paziņojums attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 2004/48/EK
par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu 2.pantu (2005/295/EK)
(Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 94, 13/4/2005).
|
|||
|
|
|
2.tabula |
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
2. (100.¹panta pirmā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 3.pants |
Atbilst
|
|
2. (100.¹panta otrā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.pants |
Atbilst |
|
2. (100.¹panta trešā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.pants |
Atbilst |
|
2. (100.¹panta sestā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.pants |
Atbilst |
|
2. (100.¹panta septītā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.pants |
Atbilst |
|
2. (100.¹panta astotā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.pants |
Atbilst |
|
2. (100.¹panta devītā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.pants |
Atbilst |
|
3. |
Direktīvas 2004/48/EK 9.panta 1.punkts |
Atbilst |
Izriet no speciālajiem likumiem intelektuālā īpašuma tiesību jomā |
4. |
Direktīvas 2004/48/EK 9.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
5. |
Direktīvas 2004/48/EK 9.panta 7.punkts |
Atbilst |
|
5. Cita informācija |
Informācija par Direktīvas 2004/48/EK transpozīciju Latvijas normatīvajos aktos. Papildus tiek izstrādāti grozījumi: 1) Dizainparaugu likumā; 2) likumā Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm; 3) Autortiesību likumā; 4) Augu šķirņu aizsardzības likumā; 5)
Pusvadītāju
izstrādājumu topogrāfiju aizsardzības likumā. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
Normatīvā akta projekts 23.02.06. tika nosūtīts konsultācijām Koalīcijai Intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai (CIPR). |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Koalīcija
Intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai (CIPR) viedokli nav sniegusi. |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||
5.Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta,
publicējot likumu laikrakstā Latvijas Vēstnesis pēc tā pieņemšanas.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts tiešā veidā neierobežos indivīda tiesības. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Civilprocesa likuma noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
Z.Aumeisters |
08.04.06. 8:00
1213
I.Viļuma
7099637, ieva.viluma@lrpv.lv