Izdarīt Pusvadītāju
izstrādājumu topogrāfiju aizsardzības likumā (Latvijas Vēstnesis, 1998,
84./85.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 9.panta trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Apelācijas padomes lēmumu par atteikumu reģistrēt topogrāfiju apelācijas iesniedzējs sešu mēnešu laikā var pārsūdzēt administratīvajā tiesā."
2. Izteikt 10.panta piekto daļu
šādā redakcijā:
"(5) Apelācijas padomes lēmumu
par iebilduma pilnīgu vai daļēju apmierināšanu reģistrētās topogrāfijas
pieteicējs sešu mēnešu laikā var pārsūdzēt administratīvajā tiesā. Iebilduma
noraidīšana neliedz tā iesniedzējam tiesā apstrīdēt topogrāfijas reģistrāciju
saskaņā ar vispārīgajiem noteikumiem, kas paredzēti Patentu likumā attiecībā uz
patenta atzīšanu par spēkā neesošu."
3. Izteikt 13.panta trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Topogrāfijas īpašnieks
tam piederošu topogrāfiju vai to saturošu pusvadītāju izstrādājumu nevar
aizliegt citām personām komerciāli izmantot to ražotajos izstrādājumos, ja
topogrāfiju vai to saturošu pusvadītāju izstrādājumu saimnieciskajā apritē
Eiropas Ekonomikas zonā iekļāvis pats topogrāfijas īpašnieks vai cita persona
ar tā piekrišanu."
4. Izteikt 19.pantu šādā
redakcijā:
"19.pants. Atbildība par
izņēmuma tiesību pārkāpumiem
(1) Šā likuma 11.panta
pirmajā daļā minētās darbības, ko veikusi persona bez topogrāfijas īpašnieka
atļaujas vai cita likumīga pamata pēc topogrāfijas reģistrācijas dienas vai pēc
dienas, kad persona saņēmusi topogrāfijas īpašnieka vai izņēmuma licences
licenciāta paziņojumu par topogrāfijas pieteikuma iesniegšanu Patentu valdē,
atzīstamas par tīšiem pārkāpumiem, un tiem piemērojami šā panta otrās, ceturtās
un piektās daļas noteikumi.
(2) Tiesa pēc prasītāja
prasījuma, ievērojot piemērojamā pasākuma samērīgumu ar izdarīto pārkāpumu, ir
tiesīga noteikt pasākumus pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju pārkāpumu
novēršanai un turpmākai nepieļaušanai, kuri var ietvert šādus pienākumus:
1) pārtraukt topogrāfijas
vai to saturošu pusvadītāju izstrādājumu izmantošanu un aizliegt nelikumīgu
izmantošanu;
2) atsaukt vai galīgi izņemt
no tirdzniecības tīkla pretlikumīgos pusvadītāju izstrādājumus;
3) iznīcināt pusvadītāju
izstrādājumus;
4) iznīcināt ierīces un
materiālus, kas izmantoti vai paredzēti galvenokārt pretlikumīgo pusvadītāju
izstrādājumu izgatavošanai, ja to īpašnieks zināja vai tam no lietas apstākļiem
bija acīmredzams, ka šīs ierīces un materiāli lietoti vai paredzēti
prettiesisku darbību veikšanai;
5) atlīdzināt pārkāpuma dēļ
nodarītos zaudējumus (arī neiegūto peļņu un atbildētāja negodīgi gūto peļņu).
Ja faktisko zaudējumu apmēru grūti noteikt, to nosaka kā maksājumu, kuru
aprēķina no procentmaksājumu vai maksājumu summas, kas būtu saņemta, ja
atbildētājs būtu prasījis vienkāršo licenci izmantot attiecīgo topogrāfiju;
6) segt tiesāšanās izdevumus;
7) par atbildētāja
līdzekļiem pilnībā vai daļēji publicēt vai citādi publiskot tiesas nolēmumu
plašsaziņas līdzekļos pēc tiesas ieskata.
(3) Pēc atbildētāja lūguma
un ja tas ir rīkojies bez iepriekšēja nodoma vai nolaidības, un ja no lietas
apstākļiem izriet, ka šā panta otrās daļas 1., 2., 3. un 4.punktā minētie
pasākumi var radīt nesamērīgu kaitējumu atbildētājam, tiesa var lemt tikai par
finansiālas kompensācijas piešķiršanu cietušajai pusei.
(4) Tiesa pēc prasītāja
motivēta lūguma var prasīt, lai atbildētājs vai cita persona, kuras rīcībā ir
pretlikumīgi izgatavoti pusvadītāju izstrādājumi komerciālā mērogā, sniegtu
informāciju par šo izstrādājumu izcelsmi un izplatīšanas kanāliem. Minētajai
informācijai jāietver ražotāju un izplatītāju nosaukumi un adreses, kā arī
izstrādājumu cenas. Lietās par pusvadītāju izstrādājumu nelikumīgu izmantošanu
ievēro lietas dalībnieku tiesības uz komercnoslēpuma aizsardzību.
(5) Ja pusvadītāju izstrādājuma
topogrāfijas pārkāpuma fakts ir acīmredzams, cietusī persona šā panta
septītajā daļā minēto informāciju ir tiesīga saņemt arī pirms prasības celšanas
tiesā Civilprocesa likumā noteiktās pierādījumu nodrošināšanas vai prasības
nodrošināšanas procedūras ietvaros.
(6) Persona, kas izdarījusi
šā likuma 11.panta pirmajā daļā minētās darbības laikposmā starp dienu, kad
topogrāfijas īpašnieks uzsācis ar brīdinājuma marķējumu apzīmēta pusvadītāju
izstrādājuma pirmo komerciālo izmantošanu, un topogrāfijas reģistrācijas dienu,
izmaksā topogrāfijas īpašniekam taisnīgu kompensāciju un pārtrauc topogrāfijas
vai pusvadītāju izstrādājuma izmantošanu. Strīda gadījumā taisnīgas
kompensācijas apmēru nosaka tiesa, ievērojot topogrāfijas izmantošanas
ekonomisko vērtību.
(7) Persona, kas izdarījusi
šā likuma 11.panta pirmajā daļā minētās darbības pēc tam, kad topogrāfijas
īpašnieks uzsācis nemarķētā pusvadītāju izstrādājuma pirmo komerciālo
izmantošanu, izmaksā topogrāfijas īpašniekam taisnīgu kompensāciju. Ja kompensācija
izmaksāta un ja minētā persona to vēlas, topogrāfijas īpašnieks tai piešķir
licenci, kas dod tiesības turpināt topogrāfijas izmantošanu savā uzņēmumā tādā
apjomā, kādā topogrāfija tika izmantota pirms tās reģistrācijas dienas. Strīda
gadījumā taisnīgas kompensācijas apmēru un licences nosacījumus nosaka tiesa,
ņemot vērā topogrāfijas izmantošanas ekonomisko vērtību."
5. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un
Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma
tiesību piemērošanu."
Tieslietu ministrs
G.Grīnvalds
Grozījumi Pusvadītāju
izstrādājumu topogrāfiju aizsardzības likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Patreizējās situācijas raksturojums |
Normatīvais akts ir nepieciešams,
lai varētu veikt Eiropas Parlamenta un
Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma
tiesību piemērošanu ieviešanu Latvijas normatīvajos aktos saistībā ar
pusvadītāju izstrādājumiem. Saistībā ar minēto direktīvu
jāprecizē Pusvadītāju izstrādājumu
topogrāfiju aizsardzības likums, jo daži likumā norādītie pasākumi
jāpapildina, savukārt atsevišķas normas (piemēram informācijas sniegšanu
par pretlikumīgi izgatavotiem pusvadītāju izstrādājumiem) jāievieš no jauna. |
|
Projekts īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar pusvadītāju izstrādājumiem, kā arī precizē likumu attiecībā par Patentu valdes Apelācijas padomes lēmumu pārsūdzības kārtību. Saistībā ar minēto Direktīvu likums papildināts atbilstoši sekojošam Direktīvā noteiktajam: a) Direktīva papildina sankcijas, ko tiesa var noteikt par intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu, proti - atsaukt vai galīgi izņemt no tirdzniecības tīkla pretlikumīgos pusvadītāju izstrādājumus ; b) Direktīva paredz jauna veida pasākumu tiesības uz informāciju, kas paredz konkrētas informācijas uzzināšanu par pretlikumīgi izgatavotu pusvadītāju izstrādājumu izcelsmi/tirdzniecības kanāliem; c) Direktīva pilnveido kaitējumu atlīdzināšanu, proti papildina, ko var ietvert kaitējuma atlīdzināšanas summas pieprasījumā, piemēram, pārkāpuma rezultātā nodarīto zaudējumu, arī neiegūtās peļņas un atbildētāja negodīgi gūtās peļņas atlīdzināšanu, vai, ja faktisko zaudējumu apmēru grūti noteikt, kā maksājumu, kuru aprēķina no procentmaksājumu vai maksājumu summas, kas būtu saņemta, ja atbildētājs būtu prasījis vienkāršo licenci i zmantot attiecīgo topogrāfiju; d) Direktīva paredz tiesas tiesības noteikt spriedumu publiskošanu par pārkāpēja līdzekļiem (piemēram - laikrakstos), kas ir būtisks preventīvs pasākums. Projekts precizē arī Patentu valdes Apelācijas padomes lēmumu pārsūdzības kārtību, jo spēkā esošā redakcija neatbilst Administratīvā procesa likumam, proti Apelācijas padomes pieņemtais lēmums nav galīgs. Projekta 3.punktā iekļautā tiesību
norma groza pašreizējo likuma normu, kas pieļauj pusvadītāju izstrādājumu
paralēlo importu no jebkuras valsts. Līdz ar pievienošanos Eiropas Savienībai
paralēlais imports pieļaujams tikai Eiropas Ekonomikās zonas robežās, kas arī
ir iemesls grozījuma veikšanai. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts
konkretizē likuma normas saistībā ar pusvadītāju izstrādājumiem, kas paplašina iespējas efektīvākai rīcībai
pārkāpumu gadījumos. Uzņēmējiem
būs vairāk paļāvības uz iespēju apkarot tiesību pārkāpējus un negodīgus
konkurentus. Sabiedrība vairāk uzticēsies konkrēto tiesību
regulējumam un intelektuālā īpašuma tiesību sistēmai kopumā,
tādējādi veicinot tiesiskas valsts attīstību. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs nākamie gadi (2007. 2009.) |
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek
plānotas izmaiņas valsts un pašvaldību
budžeta ieņēmumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija
Ministru
kabineta noteikumu ieviešanai nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts
un pašvaldību budžeta. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
*) Vidēji piecu
gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
|
1. Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav jāizdod papildus normatīvie akti. |
2. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts īsteno Eiropas Parlamenta
un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma
tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar preču zīmēm un ģeogrāfiskās
izcelsmes norādēm. Direktīvas
mērķis ir tuvināt tiesību sistēmas, lai iekšējā tirgū nodrošinātu augstu,
līdzvērtīgu un viendabīgu intelektuālā īpašuma aizsardzības līmeni. Eiropas
Savienības tiesību aktu normas tiks pārņemtas pilnībā. Direktīva
jāievieš līdz 2006.gada 29.aprīlim. |
|
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijas
saistības Pasaules tirdzniecības organizācijas ietvaros (kontekstā ar Līgumu
par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā īpašuma tiesībām (ieskaitot
kontrafaktīvu preču tirdzniecību). |
|
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Latvija pilnīgāk
ievēros 1994.gada 15.aprīļa Līguma par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā
īpašuma tiesībām (ieskaitot kontrafaktīvu preču tirdzniecību) (Latvijas
Vēstnesis, 30.12.1998, Nr. 388/399 (1449/1460)) galvenokārt
līguma III nodaļu Intelektuālā īpašuma tiesību realizācijas nodrošināšana. |
|
1.tabula |
||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
1) Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (2004. gada 29. aprīlis) par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 157, 17/2 sēj.); 2)
Komisijas paziņojums attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes
direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu 2.pantu
(2005/295/EK) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 94, 13/4/2005). |
|
|
|
|
2.tabula |
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
4. (19.panta otrā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 10.pants, 13.pants, 14.pants, 15.pants |
Atbilst |
|
4. (19.panta trešā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 12.pants |
Atbilst
|
|
4. (19.panta ceturtā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 8.pants |
Atbilst |
|
5. Cita informācija |
Informācija par
Direktīvas 2004/48/EK transpozīciju Latvijas normatīvajos aktos. Papildus tiek izstrādāti grozījumi: 1) Dizainparaugu likumā; 2) likumā Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm; 3) Autortiesību likumā; 4) Augu šķirņu aizsardzības likumā; 5) Civilprocesa likumā. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
Normatīvā
akta projekts 23.02.06. tika nosūtīts konsultācijām Koalīcijai Intelektuālā
īpašuma tiesību aizsardzībai (CIPR). |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Koalīcija Intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai (CIPR) viedokli nav sniegusi. |
|
Sabiedrība tiks informēta, publicējot likumu laikrakstā Latvijas
Vēstnesis pēc tā pieņemšanas. |
||
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||
5.Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta, publicējot likumu laikrakstā Latvijas Vēstnesis pēc tā pieņemšanas. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts tiešā veidā neierobežos indivīda tiesības. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Civilprocesa likuma noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
Z.Aumeisters |
08.04.06. 8:00
1277
I.Viļuma
7099637, ieva.viluma@lrpv.lv