Rīgā
2006.gada
19.septembrī
Sociālo un darba lietu komisija iesniedz
likumprojektu Grozījumi Valsts sociālo pabalstu
likumā (reģ.nr.1706) izskatīšanai pirmajā lasījumā.
Komisija minēto likumprojektu konceptuāli
atbalstīja.
Priekšsēdētāja J.Stalidzāne
Anotācija likumprojektam
Grozījumi likumā Valsts
sociālo pabalstu likums
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs? |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Ministru kabineta informatīvais
ziņojums Pārskats par bērnu stāvokli Latvijā 2003.gadā un Latvijas
Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūta pētījums Sociālās
atstumtības riska faktoru identificēšanu trūcīgo ģimeņu bērniem (pēc
Labklājības ministrijas pasūtījuma veikts 2002. gadā) liecina, ka vairākām
bērnu grupām tiesības uz labklājību
nav nodrošinātas pat minimālajā līmenī, kā rezultātā šo grupu bērniem veidojas
ļoti augsti sociālās atstumtības riski. Aktuālākās ar šī likuma palīdzību
risināmās problēmas ir atbalsts bērna invalīda kopšanas nodrošināšanai,
uzturlīdzekļu nodrošināšana bez
vecāku gādības palikušajiem bērniem, kuri pēc pilngadības sasniegšanas
turpina izglītību vispārējās izglītības iestādēs vai augstskolu dienas
nodaļās, un nabadzības riska samazināšana ģimenēm ar bērniem. 1. Par bērna
invalīda kopšanas pabalstu
Šobrīd Latvijā
bērna invalīda kopšanas pabalstu piešķir personai, kas
kopj bērnu, kuram Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir
noteikusi invaliditāti un izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas
nepieciešamību sakarā ar smagiem fiziskiem un funkcionāliem traucējumiem, ja
minētā persona nav nodarbināta (nav uzskatāma par darba ņēmēju vai
pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo
apdrošināšanu"). Šī norma liedz Satversmes 110. pantā garantētās un
normatīvajos aktos precizētās tiesības uz ģimenes sociālo un ekonomisko aizsardzību
bērna invalīda kopšanas gadījumā. Tāpēc šāds ierobežojums uzskatāms par
Satversmē noteikto pamattiesību ierobežojumu. 2. Par uzturlīdzekļu
nodrošināšanu bez vecāku gādības palikušajiem bērniem Daļa bāreņu un bez vecāku
gādības palikušo bērnu pēc pilngadības sasniegšanas turpina izglītību
vispārējās izglītības iestādēs vai augstskolu dienas nodaļās. Tie jaunieši,
kuru vecāki gājuši bojā, saņem apgādnieka zaudējuma pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, un tas ir arī finansiāls atbalsts
izglītības turpināšanai. Savukārt dzīvo vecāku bāreņi (visbiežāk to vecākiem
vecāku tiesības atņemtas dzeršanas dēļ), sasniedzot pilngadību, zaudē gan
aizbildņa atbalstu, gan valsts nodrošināto uzturnaudu. Vairs netiek
nodrošināta vienādas attieksmes principa ievērošana, ja šis vecāku pamestais
bērns vēlas turpināt izglītību valsts finansiālu atbalstu šajos gadījumos
neparedz. Daļēji problēmu šobrīd risina pašvaldības Ministru kabineta Noteikumu par sociālajām garantijām
bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes
aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās (nr. 857., izd.
2005.gadā) noteiktajā kārtībā, tomēr šis risinājums nav pilnīgs, jo
neattiecas uz augstāko mācību iestāžu studentiem, turklāt atsevišķām
pašvaldībām tas rada finansiālas grūtības. Pēc VSAA
datiem šobrīd uzskaitē esošais bērnu skaits 17 gadu vecumā, par kuriem tiek
izmaksāts valsts sociālais pabalsts aizbildnim par bērna uzturēšanu, ir 768.
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka ap 40% skolēnu un profesionālās
izglītības iestāžu audzēkņu turpina mācības augstskolās. Var pieņemt, ka
vidēji gadā varētu būt ap 300 no aizbildnības izaugušu bērnu, kuriem
izglītības turpināšanai nepieciešams valsts atbalsts, 5 gadu ekspozīcijā
(līdz 24 gadu vecumam, kā likumprojektā paredzēts) vienlaicīgi ap 1500
bērnu. 3. Par nabadzības riska samazināšanu ģimenēm ar bērniem Bērni
Latvijā ir pret nabadzību visneaizsargātākā grupa. Viena trešdaļa bērnu dzīvo
trūkumā, bet 13% dzīvo tādā nabadzībā, kad bērniem ir nepietiekams uzturs un
veselība. Pēc
Labklājības ministrijas pasūtījuma Latvijas Universitātes veiktais pētījums
Sociālās atstumtības riska faktoru identificēšana trūcīgo ģimeņu bērniem
apliecina, ka 90% šo ģimeņu dzīvo zem krīzes iztikas minimuma. Noskaidrots,
ka vislielāko nabadzības riska grupu veido ģimenes, kurās ir 3 vai vairāk
bērnu un kur ir viens pelnītājs. Nabadzīgo skaita indekss trīsbērnu ģimenēs
ir gandrīz trīs reizes augstāks nekā ģimenēs ar 2 bērniem.
Nabadzības risku šīm ģimenēm nedaudz mazina ģimenes valsts pabalsta
diferencēšana atkarībā no bērnu skaita ģimenē. Tomēr esošie ģimenes valsts
pabalsta aprēķina koeficienti par trešo, ceturto un nākamajiem bērniem ir
pārāk mazi, lai būtiski ietekmētu šo ģimeņu materiālo stāvokli. VSAA dati
liecina, ka uz 2006. gada sākumu izmaksājamo ģimenes valsts pabalstu skaits
par 2. bērnu bija 146 tūkst., par 3. bērnu bija 47 tūkst, par 4. bērnu 14
tūkst, par 5. bērnu 6 tūkst, par 6. un nākamiem bērniem 4,5 tūkst. Tā ir
ap 217 tūkst. liela grupa, kurai būtu piemērojams palielināts ģimenes valsts
pabalsta koeficients. Aprēķinot nepieciešamo pabalstu apjomu, jāņem vērā, ka
2005. gadā 18 gadu vecumu (pieaugušo vecumu) sasniedz 1987. gadā dzimušie,
kad Latvijā bija visaugstākais dzimstības līmenis pavisam 42135 dzīvi
dzimuši bērni. Turpmākajos gados tas sāks arvien straujāk kristies. Plānojot
izdevumus, ir jāņem vērā, ka ar visiem augstajiem un stabilajiem dzimstības
rādītājiem no 1970. gada (35 gadīgas mātes) līdz 1987. gadam (18 gadīgas
mātes), pēdējos 5 gadus Latvijā vidēji gadā dzimuši tikai 20000 bērnu. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Šī
likumprojekta mērķis ir nodrošināt nepieciešamo valsts atbalstu bērna
invalīda kopšanai, līdzvērtīgas
iespējas visiem bez vecāku gādības palikušajiem bērniem, kuri pēc pilngadības
sasniegšanas turpina izglītību vispārējās izglītības iestādēs vai augstskolu
dienas nodaļās, un samazināt
nabadzības risku ģimenēm ar bērniem. Grozījumi likumā paredz: 1. Izmaksāt bērna invalīda kopšanas pabalstu neatkarīgi no bērna
kopēja nodarbinātības; 2.
Noteikt, ka bez vecāku gādības palikušam bērnam pēc 18 gadu vecumu
sasniegšanas, ja viņš mācās vispārējās izglītības vai profesionālās
izglītības iestādē vai studē augstskolā dienas nodaļā (pilna laika klātienē)
un nav vecāks par 24 gadiem, un nesaņem apgādnieka zaudējuma pensiju, ir
tiesības saņemt valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu; 3.
Noteikt, ka ģimenes valsts pabalsts par
otro bērnu ir 2 reizes lielāks, par trešo bērnu ir 3 reizes lielāks, bet par
ceturto un nākamajiem bērniem 4 reizes lielāks nekā ģimenes valsts
pabalsts par pirmo bērnu ģimenē. |
3. Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību? |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts būtiski neietekmē makroekonomisko vidi |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
1. Likumprojekts paredz harmonizēt
likumu saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas spriedumu lietā
Nr. 2005-09-01 nosakot, ka bērna
invalīda kopšanas pabalsta izmaksa nav saistāma ar to, vai pabalsta
saņēmējs ir, vai nav nodarbināts (uzskatāms par darba ņēmēju vai
pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo
apdrošināšanu"). 2. Likumprojekts
paredz visiem bez vecāku gādības palikušajiem bērniem, neatkarīgi no tā, kādi
ir apgādnieku zaudēšanas iemesli, dot
līdzvērtīgas iespējas turpināt izglītību pēc 18 gadu vecumu
sasniegšanas gadījumos, ja jaunietis nesaņem apgādnieka zaudējuma pensiju,
tiek garantētas tiesības saņemt valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu. Tiktu
novērsta iepriekš pastāvējusī diskriminējošā situācija, arī šiem bērniem
paaugstinātos iespēja iegūt augstāku izglītību, pilnvērtīgāk sagatavoties
darba tirgum un izrauties no bezatbildīgo vecāku radītās sociāli nelabvēlīgās
vides. 3. Likumprojekts
paredz, sākot ar 2007. gada 1.janvāri, būtiski palielināt ģimenes valsts
pabalstu par otro un nākamajiem
bērniem. Palielinot valsts
atbalstu daudzbērnu ģimenēm, tiks samazināts nabadzības un sociālās
atstumtības risks šajās ģimenēs augošajiem bērniem un sekmēs šo bērnu
pilnvērtīgu attīstību. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkstoši latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007. |
Nākamie trīs gadi 2008. 2009.
2010. |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
|
|
|
|
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Bērna invalīda kopšanas
pabalsts: Sociālā nodrošinājuma pabalsts: Ģimenes valsts pabalsts: |
+390 000 +630 000 +14 000 000 |
+403 800 +617 400 +14 800 000 |
+419 900 +604 800 +14 400 000 |
+432 600 +592 200 +14 000 000 |
+433 140 +592 200 +14 400 000 |
3. Finansiālā ietekme Bērna invalīda kopšanas
pabalsts: Sociālā nodrošinājuma pabalsts: Ģimenes valsts pabalsts: |
- 390 000 - 630 000 - 14 000 000 |
- 403 800 - 670 400 - 14 800 000 |
- 419 900 - 604 800 - 14 400 000 |
- 432 600 - 592 200 - 14 000 000 |
- 433 140 - 592 200 - 14 400 000 |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
|
||||
6. Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdara grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā un tam
pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos. |
2. Cita informācija |
|
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts? |
|||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
ANO Bērnu tiesību deklarācijas un ANO Konvencijas par bērnu
tiesībām precīzāka un pilnīgāka ievērošana un izpilde. |
||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu? |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas daudzbērnu ģimeņu
biedrību apvienība, Invalīdu un viņu draugu apvienība Apeirons, SO vecāku
atbalsta grupu Saules bērns, SO Rūpju bērns . |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta likumprojektu |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Notikušas tikšanās ar nevalstiskajām organizācijām un
vēlētājiem. Saņemtie daudzie individuālie telefonzvani, e-pasts liecinājuši
par sabiedrības atbalstu. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
|
5. Cita informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde? |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek radītas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts
prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts
oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
|