Latvijas Republikas
8.Saeimas Prezidijam
2006.gada _____________________Nr.
Rīgā
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa
79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu
"Grozījumi Izglītības likumā.
Pielikumā:
1.
Likumprojekts.
2. Anotācija
(uz četrām lapām).
8. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi Izglītības likumā
Izdarīt Izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 1999, 17.nr., 24.nr.; 2000, 12.nr.; 2001, 12.,16.,21.nr.; 2004, 5.nr.) šādus grozījumus:
1. 9.pantā:
izslēgt otrās daļas 2.punkta otro teikumu;
papildināt pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
(31) Valsts pārbaudes darbi kārtojami attiecīgā priekšmeta apguves valodā.
2. Papildināt 31.panta trešo daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
4) nosaka mācību priekšmetus, kuri attiecīgajā klasē apgūstami valsts valodā, mazākumtautības valodā vai citā valodā, vadoties no izglītojamo vai viņu pārstāvju pieprasījuma.;
3. Izslēgt 41.panta trešo daļu
4. Izslēgt pārejas noteikumu 9.punkta 3.apakšpunktu.
8. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi Izglītības likumā
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Izglītības likuma 9.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts un pašvaldību izglītības iestādēs izglītību iegūst valsts valodā. Otrā daļa paredz, ka citā valodā izglītību var iegūt privātās izglītības iestādēs (1.punkts), valsts un pašvaldību izglītības iestādēs, kurās tiek īstenotas mazākumtautību izglītības programmas (2.punkts), kā arī citos likumos paredzētās izglītības iestādēs (3.punkts). Likuma pārejas noteikumu 9. punkta 3.apakšpunkts nosaka, ka 9.panta pirmā daļa un otrās daļas 2.punkts stājas spēkā pakāpeniski, proti, 2004.gada 1.septembrī valsts un pašvaldību vispārējās vidējās izglītības iestādēs, kurās īsteno mazākumtautību izglītības programmas, sākot ar desmito klasi, mācības notiek valsts valodā atbilstoši valsts vispārējās vidējās izglītības standartam; valsts un pašvaldību profesionālās izglītības iestādēs, sākot ar pirmo kursu, mācības notiek valsts valodā atbilstoši valsts arodizglītības standartam vai valsts profesionālās vidējās izglītības standartam. Valsts vispārējās vidējās izglītības standarts, valsts arodizglītības standarts un valsts profesionālās vidējās izglītības standarts noteic, ka mācību satura apguve valsts valodā tiek nodrošināta ne mazāk kā trijās piektdaļās no kopējās mācību stundu slodzes mācību gadā, ieskaitot svešvalodas, un nodrošina ar mazākumtautības valodu, identitāti un kultūru saistīta mācību satura apguvi mazākumtautības valodā. Pēdējā laikā Latvijas mazākumtautību sabiedriskās
organizācijas, mazākumtautību skolu skolēni, viņu vecāki un pedagogi
vairākkārt ir izteikuši savu nepatiku pret pāreju uz apmācību pārsvarā
latviešu valodā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka valsts vispārējās
vidējās izglītības standarts, valsts arodizglītības standarts un valsts
profesionālās vidējās izglītības standarts turpmāk nenoteiks apmācības valodu
valsts un pašvaldību izglītības iestādēs, kurās tiek īstenotas mazākumtautību
izglītības programmas. Visās pamatizglītības un vidējās izglītības iestādēs
(neatkarīgi no īstenojamās izglītības programmas) pašpārvalde noteiks mācību
priekšmetus, kuri attiecīgajā klasē apgūstami valsts valodā, mazākumtautības
valodā vai citā valodā, vadoties no izglītojamo vai viņu pārstāvju
pieprasījuma. Turklāt likumprojekts paredz, ka valsts pārbaudes darbi
kārtojami attiecīgā priekšmeta apguves valodā. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likums nodrošinās izglītības iestāžu patstāvību izglītības iegūšanas valodas izvēlē. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
- |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāpieņem grozījumi Ministru kabineta 2000.gada
5.decembra noteikumos Nr.463 Noteikumi par valsts vispārējās vidējās
izglītības standartu un 2000.gada 27.jūnija noteikumos Nr.211 Noteikumi par
valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības
standartu |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
- |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
atbilst Vispārējai konvencijai par nacionālo minoritāšu aizsardzību |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta
norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts
un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
|
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir
notikušas konsultācijas ar Latvijas Krievu kopienu, Krievu sabiedrību
Latvijā, Latvijas Cilvēktiesību komiteju un vēl 30 sabiedriskajām
organizācijām. |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta
likumprojektu |
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Par
likumprojektu informēti mazākumtautību skolu vecāko klašu skolēni. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma
izpildi savas kompetences ietvaros nodrošinās Izglītības un zinātnes
ministrija un Ministru kabinets. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar
likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta
pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |