Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
Latvijas Banku"
Izdarīt likumā "Par Latvijas Banku" (Latvijas Republikas
Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 22./23.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 15.nr.; 1998, 23.nr.; 1999,
23.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 22.nr.; 2002, 14.nr.; 2006, 1.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants. (1) Latvijas
Banka ir Eiropas Centrālo banku sistēmas dalībniece.
(2) Latvijas Banka savā darbībā ievēro Eiropas Centrālās bankas
normatīvos aktus un norādījumus atbilstoši Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam
un Eiropas centrālo banku sistēmas un Eiropas Centrālās bankas Statūtiem."
2. Svītrot 27.panta pirmajā daļā vārdus "naudas politikas un citās
bankas darbības jomās".
3. Izteikt 35.pantu šādā redakcijā:
"35.pants. Latvijas
Bankai ir tiesības darboties Latvijas, Eiropas Savienības dalībvalstu un
ārvalstu finanšu tirgos, veicot darījumus ar finanšu instrumentiem un
dārgmetāliem."
4. 38.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Visas kredītiestādes rezervju kontā Latvijas Bankā nogulda
obligātās rezerves atbilstoši Latvijas Bankas noteiktajām obligāto rezervju
prasībām.";
papildināt otrās daļas otro teikumu aiz vārda "spēkā" ar
vārdiem "Latvijas Bankas noteiktajā termiņā, bet ne agrāk kā";
aizstāt ceturtās daļas pirmajā teikumā vārdus "minimālās
rezerves" ar vārdiem "obligāto rezervju".
5. Aizstāt 41.pantā vārdus "pieņemtu lēmumus, kas saistīti ar
naudas politikas realizāciju" ar vārdiem "sasniegtu mērķus un izpildītu
uzdevumus".
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
"Grozījumi likumā "Par Latvijas Banku"" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums
"Par Latvijas Banku" nosaka Latvijas Bankas mērķi, uzdevumus,
statusu un darbības principus. 1. Likumā
"Par Latvijas Banku" ir noteikts, ka Latvijas Banku dibina ar
Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu. Šī norma ir novecojusi, jo
Latvijas Banka jau sen nodibināta un veiksmīgi darbojas, kā arī vairs nav
tādas institūcijas kā "Augstākā Padome". Šī norma būtu svītrojama. 2. Likumā
par Latvijas Banku nepieciešams atspoguļot Latvijas Bankas dalību Eiropas
Centrālo banku sistēmā (tālāk tekstā ECBS), īpaši gatavojoties dalībai
Eirosistēmā, kad Latvijas Bankas loma ECBS lēmumu pieņemšanā pieaugs.
Latvijas Banka par ECBS dalībnieci (līdz iestājai Eirosistēmā ar izņēmuma
statusu) kļuva, Latvijas Republikai iestājoties Eiropas Savienībā. 2.
Latvijas Bankai kā ECBS dalībniecei jāpilda arī ECBS un Eiropas Centrālās
bankas (tālāk tekstā ECB) Statūtos noteiktās prasības, kas attiecas ne
tikai uz Eirosistēmas valstīm, bet arī uz pārējām dalībvalstīm, kā arī
jāievēro ECB normatīvie akti, kuru pieņemšanā piedalījusies arī Latvijas
Banka. 3. Latvijas
Bankas valde īsteno visus Latvijas Bankas padomes lēmumus, tāpēc likumā nav
nepieciešama īpaša norāde par naudas politiku. 4. Finanšu
terminoloģija ir pilnveidojusies, tāpēc likumā "Par Latvijas Banku"
veicami atbilstoši grozījumi. 5. Pantā,
kas nosaka obligāto rezervju normu, lietoto terminoloģiju un centrālās bankas
kompetenci nepieciešams saskaņot ar ECBS un ECB Statūtos lietoto, lai
pakāpeniski sagatavotos dalībai Eirosistēmā. 6. Likumā
ir noteikts, ka obligātā rezervju procentu likme stājas spēkā trīs dienu
laikā pēc publikācijas presē, neparedzot iespēju Latvijas Bankas padomei
noteikt ilgāku spēkā stāšanās termiņu, bet šāda iespēja nepieciešama, lai
kredītiestādes laikus varētu sagatavoties obligāto rezervju normas pārmaiņām. 7.
Latvijas Banka seko finanšu tirgus attīstībai ne tikai, lai pieņemtu lēmumus,
kas saistīti ar naudas politikas īstenošanu, bet, lai sasniegtu mērķus un
izpildītu visus uzdevumus un funkcijas. |
|
|||||||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
1. Tiek
svītrota novecojusī norma par Latvijas Bankas dibināšanu. Tā vietā tiek
atrunāta Latvijas Bankas dalība ECBS. 2. Tiek
norādīts, ka Latvijas Bankai savā darbībā jāievēro arī ECB normatīvie akti. 3.
Redakcionāli precizētas Latvijas Bankas valdes pilnvaras. 4.
Precizēta likumā lietotā finanšu terminoloģija: 1) tā kā Finanšu instrumentu tirgus likumā definēts termins
"finanšu instrumenti", tad likumā "Par Latvijas Banku"
nav nepieciešams uzskaitīt finanšu instrumentu veidus, un uzskaitījumu var
aizstāt ar atsauci uz "finanšu instrumentiem"; 2) atbilstoši ECBS
un ECB Statūtos, kā arī likuma "Par Latvijas Banku" 38. panta
otrajā daļā lietotajai finanšu terminoloģijai "minimālās rezerves"
aizstātas ar "obligātajām rezervēm". 5.
Precizēta Latvijas Bankas kompetence obligāto rezervju aprēķināšanā. 6.
Noteikta iespēja Latvijas Bankas padomei lemt par obligātās rezerves normas
spēkā stāšanās vēlāka termiņa noteikšanu. 7.
Precizēta nepieciešamība sekot finanšu tirgus attīstībai. |
|
|||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav
papildus jāizdod likumi un Ministru kabineta noteikumi. |
|
|||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
|
||||||||||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums un ECBS un ECB Statūti |
|
|||||||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
25.03.1957.
Eiropas Kopienas dibināšanas līgums un Protokols Nr. 18, ECBS un ECB Statūti,
Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis C 340, 10.11.1997. |
|
|||||||||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||||||||
1. pants. 3. pants. |
Līguma
107. panta 1. punkts un Statūtu
1.2. un 14.3. pants. Statūtu
18.1. pants. |
atbilst atbilst |
|
|
|||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
||||||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
|||||||||||||||||
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
|||||||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
|||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
|||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
ir nosūtīts saskaņošanai uz ECB. |
|
|||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
||||||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā
akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā
akta izpildi nodrošinās Latvijas Banka. |
|
|||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc
normatīvā akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem tiks ievietots
Latvijas Bankas interneta lapā (www.bank.lv). |
|
|||||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
|
|||||||||||||||||
Finanšu
ministrs O. Spurdziņš
Valsts
sekretāres vietā Valsts
sekretāres vietnieks |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
D. Tauriņš |
E.
Strazdiņa |
M. Radeiko |
A. Siliņa |
09.05.2006. 13:12
1108 vārdi
Iveta
Krastiņa
tel. 7022367
Iveta.Krastiņa@bank.lv