2006

 

2006. gada ___ maijā    nr. 9/3 –

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

 

 

 

 

Juridiskā komisija iesniedz izskatīšanai Saeimā likumprojektu “Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības likums”.

 

 

Pielikumā: likumprojekts uz 4 lapām un anotācija uz 1 lapas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komisijas priekšsēdētājs                                                       M.Segliņš

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts

 

Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības likums

 

          Likums ir pieņemts,

ņemot vērā, ka saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 99.pantu baznīca ir atdalīta no valsts, lai regulētu Latvijas Republikas un Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības attiecības, nosakot tās likumīgo stāvokli un statusu;

balstoties uz Latvijas Republikas Ministru kabineta 2004.gada 8.jūnijā parakstītajā Latvijas Republikas un Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības līgumā iekļautajiem principiem;

ievērojot Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības ilglaicīgu pastāvēšanu un izplatību Latvijas Republikas teritorijā;

 apstiprinot savu uzticību garīgajām un morālajām vērtībām, ko sniedz Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienība;

atzīstot adventistu tradicionālās reliģiskās konfesijas statusu.

 

1. pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) Baznīca - Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienība, tāda, kāda tā pastāv šā likuma spēkā stāšanās brīdī;

2) statūti - Baznīcas statūti, kas reģistrēti Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrā;

3) Baznīcas galva – saskaņā ar statūtos noteikto kārtību ievēlēts garīdznieks – bīskaps, kas vada Baznīcu pamatojoties uz statūtiem;

4) garīdznieki – statūtos noteiktais garīgais personāls;

5) Baznīcas izpildkomiteja – statūtos noteiktā Baznīcas vadības institūcija;

6) Baltijas Ūnija – Latvijas draudžu Savienības, Igaunijas draudžu Savienības un Lietuvas Adventistu baznīcas apvienojoša un koordinējoša organizācija.

 

2. pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir regulēt Latvijas Republikas un Baznīcas attiecības, kā arī noteikt Baznīcas likumīgo statusu, darbību un personu garīgo aprūpi.

 

3. pants. Baznīcas statuss

(1) Baznīcai Latvijas Republikā ir juridiskās personas statuss un no tā izrietošās tiesības saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.

(2) Baznīca savā darbībā vadās pēc šī likuma, Reliģisko organizāciju likuma, citiem reliģisko organizāciju darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem, kā arī tās statūtiem.

(3) Baznīca organizē un vada atklātus sabiedriskus pasākumus (seminārus, konferences, festivālus, koncertus), nodarbojas ar evaņģelizāciju un evaņģēlisko misionārismu saskaņā ar normatīvajos aktos un tās statūtos noteikto kārtību.

(4) Evaņģēlistiem (kolportieriem), kuri saņēmuši Baznīcas pilnvaras tiek garantētas tiesības netraucēti sludināt adventistu mācību, īpaši, pārdodot reliģiskā satura literatūru.

(5) Baznīca pilnā mērā realizē tās statūtos noteiktās pašvaldīšanas un pašnoteikšanās tiesības.

(6) Baznīcas lēmumi nav pārsūdzami valsts iestādēs.

(7) Baznīcas nosaukums tiek īpaši aizsargāts. Citu organizāciju nosaukumiem ir jābūt nepārprotami atšķirīgiem.

(8) Izstrādājot tiesību normas, kas attiecas un saistītas ar Baznīcas statusu, tiek noskaidrots Baznīcas viedoklis.

 

4. pants. Baznīcas galva

(1) Baznīcas galva, saskaņojot savu darbību ar Baznīcas izpildkomiteju, reprezentē Baznīcas intereses.

(2) Baznīcas izpildkomiteja var pilnvarot citas personas darboties Baznīcas galvas vārdā attiecībās ar Latvijas Republiku.

 

5. pants. Laulību reģistrācija

Baznīcas garīdzniekiem, kuriem Baznīcas galva ir izsniedzis attiecīgu atļauju, ir tiesības reģistrēt laulības Civillikumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

 

6. pants. Baznīcas īpašums un finanses

(1) Baznīcas īpašumā var būt kustamā un nekustamā manta.

(2) Visa veida darbības ar Baznīcas nekustamiem īpašumiem (t.sk. ieķīlāšana, atsavināšana, apgrūtināšana), iespējamas tikai ar Baznīcas izpildkomitejas lēmumu un Baznīcas galvas rakstisku piekrišanu.

(3) Dievnamus un rituāla priekšmetus aizliegts ieķīlāt, un uz tiem nevar vērst piedziņu pēc kreditoru pieprasījuma.

(4) Ja kāda no Baznīcas izveidotajām organizācijām, draudzēm vai iestādēm likvidējas, tās manta pāriet Baznīcas īpašumā vai valdījumā. Ja Baznīca likvidējas, tās manta pāriet Baltijas Ūnijas īpašumā vai valdījumā.

(5) Baznīcai ir pienākums maksāt normatīvajos aktos noteiktus nodokļus.

(6) Baznīcai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir tiesības uz nodokļu atvieglojumiem.

(7) Baznīca ir sabiedriskā labuma organizācija. Sabiedriskā labuma organizācijas statuss Baznīcai ir atņemams tikai ar likumu.

 

7.pants. Baznīcas apbedīšanas ceremonijas

Baznīca reliģiskās apbedīšanas ceremonijas var veikt arī pašvaldību ierīkotajās kapsētās un krematorijās.

 

8. pants. Pastorālās sarunas aizsardzība

(1) Garīdzniekam ir tiesības neizpaust pastorālajā sarunā uzzināto.

(2) Aizliegts ar operatīvās darbības pasākumiem iegūt informāciju pastorālo sarunu laikā.

(3) Nevienai iestādei nav atļauts vervēt garīdzniekus.

 

9. pants. Militārais dienests

Personām Nacionālajos bruņotajos spēkos ir tiesības saņemt garīdznieka aprūpi un piedalīties Baznīcas dievkalpojumos, ja vien tas nekavē karadienesta pienākumu izpildi.

 

10. pants. Kapelānu dienests

(1) Kapelāns ir garīdznieks, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 2.jūlija noteikumiem Nr.277 „Noteikumi par kapelānu dienestu” darbojas Nacionālajos bruņotajos spēkos, lidostās, ostās, sauszemes transporta stacijās, ārstniecības, medicīniskās aprūpes, sociālās aprūpes iestādēs, ieslodzījuma vietās, un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe.

 (2) Kapelāns ir Baznīcas galvas apstiprināts garīdznieks, kas atrodas Baznīcas izpildkomitejas pārraudzībā.

 

11.pants. Kultūras un mākslas mantojuma aizsardzība

(1) Baznīca nodrošina tās īpašumā vai valdījumā esošo kultūras un vēstures pieminekļu saglabāšanu.

(2) Valsts un pašvaldības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ikgadējā budžeta ietvaros var piedalīties Baznīcas īpašumā un valdījumā esošu kultūras un vēstures pieminekļu atjaunošanā un uzturēšanā.

(3) Baznīcai ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības par kultūras un mākslas mantojuma aizsardzību, nodrošinot tā pieejamību sabiedrības apskatei, ievērojot Baznīcas statūtu noteikumus.

 

12. pants. Sadarbība patvēruma piešķiršanas procesā

(1) Patvēruma meklētājam, kurš tiek vajāts tā adventistu pārliecības dēļ, ir tiesības pieaicināt Baznīcas pārstāvjus juridiskās palīdzības saņemšanai.

(2) Valsts iestādes nepieciešamības gadījumā izprasa Baznīcas atzinumu par patvēruma meklētāja iespējamo vajāšanu tā adventistu pārliecības dēļ.

 

13. pants. Baznīcas attiecības ar darbiniekiem

(1) Baznīcai ir tiesības darba tiesisko attiecību nodibināšanā, pastāvēšanā, grozīšanā un izbeigšanā ar garīdzniekiem balstīties uz personas reliģisko piederību un tās gatavību un spēju darboties labā ticībā un lojalitātē attiecībā uz Baznīcas ticību.

(2) Nodibinot, grozot un izbeidzot darba tiesiskās attiecības ar citām personām, Baznīca ir tiesīga pieprasīt no darbinieka spēju un gatavību ievērot lojalitāti pret Baznīcas mācību (doktrīnu) un iekšējām normām.

 

14. pants. Sabats

(1) Darba devējs pēc darbinieka lūguma sabatā, kas ilgst no piektdienas saulrieta līdz sestdienas saulrietam, vienojoties ar darbinieku, piešķir brīvdienu. Sestdienas laikā nenostrādātās darba stundas jāatstrādā svētdienā vai citā darba dienā, bez jebkādas virsstundu kompensācijas.

(2) Studējošo un skolnieku kavējumi šā panta pirmajā daļā norādītajās dienās var tikt attaisnoti. Skolēnu skolas kavējumi var tikt attaisnoti, pamatojoties uz vecāku vai likumīgo aizbildņu savlaicīgi iesniegtā lūguma.

(3) Veidojot eksāmenu laika sarakstus, kompetentās amatpersonas, vienojoties ar Baznīcu, cenšas panākt, lai eksāmeni nesakrīt ar sabata dienām.

 

15. pants. Izglītība

(1) Baznīcai ir garantētas tiesības izglītot savus garīdzniekus.

(2) Baznīcas ticības mācība valsts un pašvaldību skolās notiek pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprinātu un ar Baznīcu saskaņotu mācību programmu, un to veic tikai likumā noteiktajā kārtībā Izglītības un zinātnes ministrijas atestēti pedagogi, kuriem ir Baznīcas izsniegtā kvalifikācijas apliecība. Ja šī apliecība tiek anulēta, tiek zaudētas tiesības pasniegt Baznīcas ticības mācību.

 

Pārejas jautājums

 

Baznīca līdz 2006. gada 1. jūlijam saskaņo statūtus ar šo likumu, attiecīgi tos grozot, apstiprinot jaunā redakcijā un iesniedzot Reliģisko lietu pārvaldē reģistrācijai Reliģisko organizāciju likumā noteiktajā kārtībā.

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības likums”

ANOTĀCIJA

 

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Likumprojekts izstrādāts, lai regulētu Latvijas Republikas un Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības attiecības, nosakot tās likumīgo stāvokli un statusu; balstoties uz Latvijas Republikas Ministru kabineta 2004. gada 8. jūnijā parakstītajā Latvijas Republikas un Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības līgumā iekļautajiem principiem, kā arī, ievērojot Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienības ilglaicīgu pastāvēšanu un izplatību Latvijas Republikas teritorijā.

 

2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

Likumprojekts sekmēs sabiedrības socializāciju un reliģiskās pārliecības brīvības īstenošanu.

3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Iespējams būs nepieciešami grozījumi Reliģisko organizāciju likumā un Augstskolu likumā.

5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?

Ar Savienības pārstāvjiem.

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta ar jau esošo institūciju palīdzību, to kompetences ietvaros.